Nieuwe Seat sedan = verbouwde Audi A4

Auteur: , 35 Reacties

We horen al ruim een jaar allemaal geruchten over een nieuwe grote sedan van Seat. En die gaat geen, ik herhaal GEEN Bolero heten. Maar goed we zagen al een keer wat officiële schetsen voorbij komen. En nou heeft Seat bekend gemaakt dat de basis van deze sedan, die in 2009 op de markt komt, gevormd zal worden door het vorige model Audi A4 (B7). Dat scheelt natuurlijk weer lekker in de kosten.

Dit is natuurlijk een oud VAG trucje, want broer Skoda moest het ook altijd doen met de afdankertjes van Volkswagen. Maar een Seat met Audi DNA klink natuurlijk niet verkeerd. En ze moeten toch iets bij Audi aangezien ze straks veel minder onderdelen aan Lamborghini hoeven te leveren. (via: easycarblog.com)



35 reacties

Daar lijkt mij helemaal niks mis mee, zekrs niet als de prijs nog lekker gunstig ligt.
Ik hoop dat ze dan ook het audi dashboard overnemen. Dat is nogal wat beter dan het plastic spul dat ze nu in de leon, altea en toledo monteren.
slim en goed voor het imago ik heb altijd gevonden dat seat meer verdient dan het toebedeeld krijgt binnen het VAG concern
Waarom op het ouwe platform? De vorige generatie A4 staat qua weggedrag nou niet bepaald hoog aangeschreven, en dan moet dat de basis worden voor een nieuwe, “sportieve: Seat? Lekker vaag weer van VAG. Maar goed, de Fanboys hier juichen voor elke scheet waar Audi bij staat..
@ thegemini, alle interieuren van seats stellen naar mijn mening niks voor, ook als ik kijk naar zo’n arosa, je ziet gewoon dat delen gelakt zijn en niet bekleed en heel veel hard plastic

Ben benieuwd of dit eens wat beters wordt en ben ook benieuwd of het veel op de a4 zal lijken.
@Bertus, denk daar eens logisch over na…

Waarom zou Audi haar nieuwste (en duurste) technologie aan B-merk Seat geven? De “afdankertjes” zijn goed genoeg, in eerste instantie.
@Ome Robbie: Logisch is wanneer je die (astronomische) ontwikkelkosten over meer producten kunt verdelen, waardoor die kosten sneller terug te verdienen zijn. Blijft tevens overeind dat Seat het ‘sportieve” broertje is bij VAG, niet het budgetbroertje, dat is Skoda.

Dus Ome Robbie, goede argumenten graag, geen neerbuigend gel*l.
mmm, als ie op de A4 gelijkt, dan zou ik die wel graag in mijn garage parkeren.
eind 2009 mag ik een nieuwe lease kiezen, als voor een “seat” prijs een “audi” car kan krijgen, laat maar komen!!!
Bertus, niet huilen nu…

Het huidige platform van de nieuwe A4 zal in de generatie na bovenstaand model gewoon bij Seat terecht komen. Seat is dan misschien niet het budgetmerk wat Skoda is, maar zit qua prijs wel onder het gemiddelde en is zeker niet het premium merk wat Audi wel is. De astronomische kosten van het platform worden dus weldegelijk terugverdiend, alleen met een generatie Seats na de aankomende.

Redelijk common practice bij VAG.
Ach ik rij nu met dat platform rond en het doet toch meer dan zijn best :)
Als Seat het dan nog een likje sportiever kan maken dan ben ik al tevreden
Deze seat zal zo’n 80% van wat de Audi A4 een maand geleden koste.. goede deal toch? Je kunt dezelfde auto nieuw rijden wat een 2e hands a4 kost (die zijn nog erg veel waard!) gewoon een lekker ding!
@Bertus
Het gaat hier niet alleen om het platform, maar om de gehele auto.
Dat betekend dat de techniek -en de kennis en ervaring daarmee- allemaal op nieuw gebruikt kan worden. Ik kan me zo voorstellen dat ze de machines hergebuiken, en zelfs de teksten van de gebruiksaanwijzing.
toevoeging
The car [..] will have its chassis, suspension and doors to be similar to Audi.
Met daarin gewone Volkswagen-motoren dus.
Geloven jullie nog steeds dat VAG auto’s écht van elkaar verschillen? Audi is echt niet veel anders dan een VW. Om een idee te geven zijn de achter schokbrekers van een A6 en een Passat hetzelfde.
Esprit de Flandre - DierVriendelijk Roeselare
Tekeningen zien er wel niet slecht uit. Maar we zien wel.
@Us

En dat is ook waar de vergelijking zo’n beetje ophoud. Dus niet zulke onzin praten.
@heyhuub: Het dashboard van de oude leon en toledo was vrijwel identiek aan dat in de A3 alleen een ander klokje en een andere airco bediening. Audi gebruikt voor de duurdere types mooiere materialen maar heel veel onderdelen (met name electronica en de techniek achter de bediening, dus wat je niet ziet) kun je in een vw, skoda of seat tegenkomen. De wielophanging is wel vaak grotendeels uniek. Vervelend voor audi dealers maar voor je onderdelen kun je best eens zoeken naar de goedkopere spullen van de andere merken. Tenzij je erg veel geeft om een audi logo op een motortje voor je raambediening…
Een Seat Santana dan? VAG heeft de naam nog steeds en het klinkt nog lekker Spaans ook. Pooltje starten? Hoe gaat de grote Seat heten?

En over dat onderstel. Het zal waarschijnlijk heééel belangrijk zijn voor sommige “car buffs” maar ik weet zeker dat 99,99% van de autorijders in het algemeen en van de door Seat beoogde doelgroep in het bijzonder het geen r##t kan schelen welk onderstel de basis van hun auto vormt.
Deze mensen komen nooit in de buurt van de kritische grenzen of gaan een weekendje schuren in Assen.
Deze mensen kopen auto op prijs en betrouwbaarheid. Laten dat nou net twee aspecten zijn die gunstig beïnvloed worden door een door en door getest onderstel.

Ik zeg bravo voor Seat en VAG, good thinkin’!
@Peter Bos
Maar het gaat hier toch niet alleen om het onderstel? Maar om vrijwel de gehele auto. Dat lijkt mij nou wel een verkoopsargument.
@ Thompson

Inderdaad (als ik je goed begrijp). Seat doet volgens mij dan niet meer dan creatief zijn met de onderdelen van VAG en een mooi koetsje er omheen bouwen.

De koets lijkt me nieuw al zie er wel duidelijk de Audi hardpoints in terug.
Hoezo Skoda en afdankertjes? Volgens mij staat de huidige Skoda Fabia op het platform waar ook de nieuwe Polo en Ibiza op komen. En was de vorige Octavia, die op hetzelfde platform staat als de Golf 4, er niet net eerder dan die Golf 4?
Volgens mij is alleen de Superb een afgedankte Passat.
Klinkt mij als muziek in de oren, vrij logisch ook trouwens!! Seat valt vanaf 2005 (pin mij er niet op vast) binnen het VAG-concern onder de AUDI BRAND GROUP, waar de SEAT ALTEA de eerste auto was die onder de scepter van de ABG gebouwd werd. Na jaren experimenter en een designer verder is het onderhand wel tijd dat Seat iets meer een ‘budget AUDI’ gaat worden.

Dit lijkt mij wel wat hoor, nieuwe leasebak
Kunnen ze bij Seat geen gehele nieuwe auto ontwerpen? Maar het bewijst weer maar dat de mooiste auto nagemaakt gaat worden omdat hij zo ontzettend mooi is.Ik kijk uit naar de namaak Audi en hoop dat tie toch minder is dan de Audi.
hoe de Rover 75 er nu zou moeten uitzien ..
Dit platform wordt al sinds 2001 geproduceerd met de naam Volkswagen B6-patform. De Passat B5 maakt gebruik van het vorige model hiervan en Skoda Superb van een verlengde versie van de Chineze Passat (B5). Volgens mij is de A4 van 2001 t/m 2007/8 nog gebouwd op dit platform, misschien wel met wan aanpassingen tussendoor. Tegenwoordig heeft de Passat (B6) een aangepast Golf-platform zodat er een DSG versnellingsbak en VR6-motoren gebruikt konden worden. Het lijkt me wel sterk dat een Seat op een Audi-platform komt want dan krijgt de auto Audi-lengete richting motoren. Misschien hadden ze gepland dat er een nieuwe 7-traps DSG/S-tronic voor lengte motor aan zat te komen???
@Esprit:
zien de tekeningen er nou wel of niet goed uit?
@ lincoln

je zegt het goed ‘zou’. Gelukkig lang wachten op de nieuwe rover 75
vele voors en vele tegens, ik denk voor: want auto’s zijn al duur genoeg en als je beproefde techniek voor een lagere prijs aan bemachtigen, waarom niet. Ook ik mag in 2009 een nieuwe lease auto uitzoeken en wie weet is dit wel iets voor mij, mits er een stationwagen variant van komt.
Niet iedereen wil de hoofdprijs betalen maar wel leuk rijden, ik ook. Liever steek ik mijn geld in mijn huis, dat wordt alleen meer waard en is van mezelf (op termijn) in tegenstelling tot een lease auto (die nooit van mij zal zijn).
Ik ben het wel eens met Yellomello
Ik weet niet. Aan de een kant koop je dan een spikspinternieuwe tweedehands auto (het Daewoo Nexia effect) aan de andere kant wordt de Toledo dan wel weer een nette klassieke lichtje sportieve sedan ipv een midi MPV met aangeplakte kofferbak.
De productielijn van de oude Audi A4 is namelijk verhuisd naar Martorell.
Deze zal het dashboard krijgen van de huidige A4 cabriolet, met de luchtroostertjes die “plat” liggen.
Het is een uitstekend onderstel voor voorwielaangedreven auto’s van dit formaat!
Hij zal op de oude Audi A4 lijken, enkel voor- en achterbumper, radiatorrooster en spiegels zullen veranderd zijn. De zetels worden sportiever.
De break komt ook nadien.
PS. de spyfoto’s hierboven zijn zoals hij is.
mooi toch, met de ”oude” A4 was niks mis, en als seat daar hier en daar wat sportiviteit aan toevoegd krijg je een degelijke sportieve auto.
Wat een low blow van VAG, een audi is een audi, en geen Seat crapp. Jammer dat Audi haar huid zo goedkoop verkoopt en daarmee al haar klanten te kak zet.
niet zeiken. ik denk voor de meeste lease rijders een leuke betrouwbare auto voor weinig geld.
de auto’s van deze tijd zijn zeer betrouwbaar en goed.
anders werden ze niet verkocht

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).