Vier op een rij! BMW weer International Engine of the Year!

Auteur: , 92 Reacties

Rick Dos en YK kunnen hun BMW vlaggetje weer uit de kast halen hoor! Want het is BMW gelukt om voor de 4e(!) maal op rij de prestigieuze International Engine of the Year Award binnen te slepen. En net als vorig jaar is jaar de Award weer naar de 3.0 Twin Turbo uit oa de 135i gegaan. En om de druiven nog even extra zuur te maken voor de Audi en Mercedes fanboys, BMW pakt in maar liefst 5 van de 11 categorieën de overwinning en natuurlijk nog de algemene overwinning. Auw dat doet pijn! Wie er nog meer gewonnen hebben?

International Engine of the Year
BMW 3-litre Twin Turbo (135, 335, X6)

Best New Engine of the Year
BMW 2-litre Diesel Twin Turbo (123d)

Green Engine of the Year
Toyota Hybrid 1.5-litre (Prius)

Best Performance Engine
Porsche 3.6-litre Turbo (911 Turbo, GT2)

Sub 1-litre
Toyota 1-litre 3-cylinder (Aygo,Yaris/Echo/Vitz, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy)

1-litre to 1.4-litre
Volkswagen 1.4-litre TSI Twincharger (VW Golf, Touran, Tiguan, Jetta (140/170bhp))

1.4-litre to 1.8-litre (binnenkort ook in jouw BMW!)
BMW-PSA 1.6-litre Turbo (MINI Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308)

1.8-litre to 2-litre
Volkswagen/Audi 2-litre Turbo FSI (A3, A4 Cabrio, A6, TT, Eos, Jetta, Golf GTi, Škoda Octavia, Seat Altea, Leon)

2-litre to 2.5-litre
Subaru 2.5-litre flat four Turbo (Forester, Impreza)

2.5-litre to 3-litre
BMW 3-litre Twin Turbo (135, 335, X6)

3-litre to 4-litre
BMW 4-litre V8 (M3)

Above 4-litre
BMW 5-litre V10 (M5, M6)

En wat zegt BMW? Peter Langen (director of powertrain):

“BMW rightly views these awards as the highest industry recognition of its outstanding achievements in engine technology and manufacturing. It is an honour for our 3-litre twin turbo engine to have secured the highest accolade for the second year running, and we are truly delighted.”

Als je de hele uitslag na wil lezen, dan kan dat HIER. Wel opvallend hoe weinig sterren en ringen er in de uitslag voorkomen…



92 reacties

super van bmw proficiat nu nog hun idee van die peugeotmoters late varen en ik ben weer een 100% bmw fan
ojee wat een ellende als Mercedes liefhebber
WOWWW weer he!!!! niet te geloven gewoon BMW heeft de beste Motors ter wereld had eerder verwacht dat de 4.0 V8 zou winnen BMW Owns!!!
@ hierboven: inderdaad zó jammer dit weer… Wat is er eigenlijk zo spectaculair goed aan de V10 van de M5/M6? (Ik zeg over dit blok niks negatiefs!)
Hoeveel jaar op een rij wint Toyota met hun Prius niet de “Green Engine of the Year”?
Grappig om de volledige resultaten te bekijken:
They really do love BMW. Voorbeeldje: 2e plaats voor de Green engine met slechts 3 punten achter de winnaar en met 116 punten verschil op de 3e…..
BMW Diesel 2-litre (118d, 318d) (Stop-start)
Bah bah bah…..
Wat is dat toch met die 6 in lijn, is dat omkoperij? dat is nou zeker niet de 1e keer dat die motor wint.. maakt niet uit of de concurrentie nieuwe technieken in zijn motoren stopt, die 6 in lijn word toch wel weer eerste. De jury zal vast voor een groot gedeelte bestaan uit BMW fanboys.

Ik vind het trouwens wel raar dat de 5.0 V10 van BMW ook wint. Die 5.0TFSI van Audi is toch een staaltje techniek daar kan BMW niet tegen op. Het max. koppel is al beschikbaar vanaf 1500 toeren, tot 6500 toeren, ik bedoel maar…

Jammer voor Mercedes, die 6.2 uit de C63 AMG is zeker niet verkeerd..
En voor de rest staan ze blijkbaar overal wel 2e met een minimum marge
Opvallend hoeveel turbo-motoren er bij staan. Alleen sub-1-liter en groter dan 3 liter zijn er turboloze motoren. Oh, en de groene is om de een of andere reden nog steeds de turboloze Prius…

Verbaast me wel dat de VR38DETT bij de 3-4 liters 3e is, en bij de performance engines zelfs 5e. De Ferrari-motor erboven had ik wel verwacht, maar wat die BMW motoren daar doen…

Hoewel, van de 65 judges zijn er maar 5 aziatisch en 2 Japanners. Lekker ‘international’ dus, als het land wat iets van 30% van alle auto’s maakt maar 3% van het panel vormt.
zal ongetwijfeld wel aardig in de buurt komen van de waarheid ..
maar wie maakt er nu nog slechte motoren .. een top 10 graag ..
knap! én terecht de overal winner, dikke proficiat voor BMW!
Dit evenement is praktisch van BMW zelf omdat ze de hoofdsponsor zijn. Daarom winnen ze ook elk jaar op vele gebieden en voor de geloofwaardigheid nog een paar andere merken er tussen.
Die 3,0-liter zes-in-lijn twinturbo zit toch ook in de 5-serie? Alleen is die niet in Nederland te koop. Verder is het duidelijk dat de Duitse motoren nog altijd het best zijn!!! En terecht, de betrouwbare techniek, goede prestaties en gunstige verbruik worden met de dag beter. Wel jammer dat er niet meer Mercedes, Audi of Volkswagen motoren bij zitten. De nieuwe 5,0-liter bi-trubo V10 uit de RS6 is inderdaad een juweeltje! En ook de dikke V8 van Mercedes wordt gewardeerd.
we hebben weer gewonnen was te verwachten he ;)
Kijk, ik kan er best mee leven dat BMW elk jaar zoveel prijzen wint, geen probleem hoor. Maar omdat ze de hoofdsponsor zijn, vertrouw ik het gewoon niet helemaal.

Anyway, fake of niet, alle BMW-fans en natuurlijk BMW zelf, van harte gefelciteerd. :)
Hoezo te vaak bmw, ochja, deze onderzoeken aka prijzen zeggen niks, zoiets bepaal je nog altijd voor jezelf
Gek he, als BMW de hoofdsponsor is. Nu hebben de fanboys weer iets te om uit de hoogte te doen. bah vind zo’n verkiezing maar niks. Ik zeg niet dat het slechte motoren zijn hoor maar dit is toch wel weer overdreven.
“While 420bhp sounds like plenty of power for a 911 Turbo, Stuttgart specialists have upped the power of the 3,600cc to ensure a massive 530 horses are on tap for pilots of the GT2. ”

420 pk for a 911 turbo ?

“But power is arguably the biggest marker of a true M3 unit, and the V8 does not disappoint. Figures of 420bhp at 8,300rpm and 340Nm of torque help the M3 to lap the legendary Nordschleife in eight minutes and 20 seconds”

340 nm of torgue for M3 ?

nordschleife 8:20 ? Was et maar waar dan is\was een RS4 sneller :)


Maar waar halen ze hun info vandaan dan ?
But power is arguably the biggest marker

Wel v10 tfsi geen gallardo sl of gallardo lp560 in de punten vreemd. Ach ja 580pk klinkt natuurlijk wel interressant ,toch veel meer pk en koppel @ low rpm voor 2 turbo’s op een v10 (not). Die v10 is een soort bmw 3.0 i turbo motor er valt veel meer uit te halen alleen vind waarschijnlijk de quattro aandrijving dat niet o fijn meer dan 650 nm. Nee persoonlijk vind ik het blok van bvb 599 of enzo indrukwekkender
Natuurlijk blijft et wel zo dat BMW gewoon over et algemeen de beste motoren maakt met uitzonderingen natuurlijk.
@ thom,
Tuurlijk, daarom heeft de Q7 ook 1000Nm…
Zo geloofwaardig hoor… Subaru had natuurlijk beste nieuwe motor moeten winnen met de dieselboxer…
@ patrick
is die V10 dan zo geweldig? die hele auto is veelste zwaar met zo lomp zware motor erin, komt bij dat het verbruik ook niet echt geweldig is en dat de “gewone V10” (zonder turbo) nog niet in de buurt komt van de M5 en de V10 met turbo’s is meen ik ook maar 1 tiende sneller.

@ Tommy
Waar is de 535i dan wel te koop? (type E60)
@ patrick

??

Wat is je punt ??
O wacht ik vat em niet aan gedacht ?
Dan is et eigenljk nog erger :)
Sorry hoor.. Ik heb de uitlagen altijd geloofd, en bmw heeft ook echt goede motoren, maar vanaf nu neem ik het toch echt met een korreltje zout.
Zo,

Groot gelijk, Bmw heeft gewoon hele goede motoren,
Jammer voor Mercedes en Audi, Gaat zo door Bmw!!!
Het zijn gewoon fijne motoren. Ze hebben een bepaalde strategie dat gewoon werkt. De andere fabrikanten maken geen slechtere motoren maar ze zijn wel “minder”.

Directe injectie van de Audi motoren is niet zo bijzonder in het geheel concept. De V10 van BMW is een motor met een compleet ander karakter. Wordt dus gewaardeerd.
Een 6-inlijn is toch ook gewoon heerlijk!?!?!
Ferrari had met z’n V8 ook wel een prijs in de wacht mogen slepen
…Toch wel grappig om dit bericht te zien staan pal na het bericht dat BMW Peugeot-motoren gaat gebruiken………!

Euhhhhhhhhhhhhhh……….
dankje robbie nooit van gehoord. wist ik niet.
@ Patrick

of zou er toch verschil tussen de rs6 en q7 zitten ?


“It is interesting to note that “quattro” is also used on the Audi Q7 SUV, which uses neither Torsen nor Haldex; instead, it uses a BorgWarner system. ”

“The RS6 comes with quattro four-wheel drive as standard, and an asymmetric 40:60 front-to-rear torque split from the Torsen centre differential ”

http://en.wikipedia.org/wiki/Haldex

http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_RS6

wie et weet mag et zegge :)
Heeft er al iemand “Und darum advisieren wij van WC-eend ….” gezegd?

Nee? Ah, dan ben ik dit keer de eerste.

http://www.youtube.com/watch?v=MzakqMAaHME
Vind dat de boxerdiesel van Subaru had moeten winnen…da’s pas echt iets nieuws.
@smokin

wel erg gevaarlijk om dat hier op autoblog te zeggen als het om bmw gaat…

*Julian pakt alvast zijn honkbalknuppel uit de kast en gaat uitzoeken waar smokin woont….
was te verwachten, m’n voorspelling is iig wel uitgekomen(gelukkig) :D
Vind het spijtig dat de VR38DETT van de Nissan GT-R geen hogere score heeft gehaald. Is toch ook een pracht van een motor. En buh, ik vind eigenlijk die M5 motor toch ook niks speciaals hoor. Oké dat die M5 wint tot daar mee toe, maar dat die RS6 zooo ver achter die staat, da klopt dus van geen kanten. Maar ja BMW is de sponsor zei iemand. Nu wordt alles duidelijk !! Gefixte nest
@ thom.
Het quattro systeem zal ongetwijfeld anders zijn op de Q7 als op de Rs6. Maar om te zeggen dat 650Nm toch aan de hoge kant is voor quattro op de rs6, nee. Ik zou me bij dit soort getallen eerder zorgen maken of de automaat die krachten wel aankan, maar dat kan de automaat in de rs6.

@330ci.
Het is oneerlijk om een M5 sedan met een Rs6 avant te gaan verglijken he…
Laat ik het zo zeggen, die Rs6 avant is 1/10 sneller als de M5 sedan. Om nog maar te zwijgen over tussen acceleraties. En dat terwijl het verschil in gewicht 300Kg is. Dat zegt wel wat over de motor, niet? Ohja daar ging deze test om dus niet om een verglijking in rijeigenschappen en gewicht etc.
Dit is ook geen onafhankelijk onderzoek en wel grappig dat die bmw freaks er weer intrappen! De echte autoliefhebber weet wel beter.. Heb net trouwens nog een autoblad gelezen en die mannen schrijven toch echt, dat Subaru momenteel de beste diesel heeft en dan heb ik het nog niet over de GTR gehad en wat te denken van AMG motoren van Mercedes, waar BMW niet aan kan tippen..
The International Engine of the Year Awards 2008 are presented by UKIP Media & Events Automotive Magazines, Britain’s largest group of technical motoring publications. The company receives NO ADVERTISING OR FINANCIAL SUPPORT from any car manufacturer or distributor.
2-litre to 2.5-litre
Subaru 2.5-litre flat four Turbo (Forester, Impreza)

Beter!:P
Ik feliciteer BMW ook alvast met de 5e keer.

Oh, en Audi alvast met hun overwinning dit jaar in Le Mans.
@Paulo

ik weet toch zeker dat de M Motoren beter zijn dan de AMG Engine!!
En ik weet zeker dat de Quattro motoren beter zijn als de M motoren.
toyota ook weer ertussen. Mooi voor bmw, terecht ook prachtige motoren
Is dit wel geloofwaardig?
Volgens mij is de V10 van de gallardo of V8 van Ferrari toch echt beter dan die BMW V10…
Tja, BMW als sponsor, meer duitsers en journalisten die voor duitse bladen werken dan bijna alle andere landen…. (de amerikanen kunnen natuurlijk moeilijk winnen aangezien ze waarschijnlijk maar in 1 of twee klasses meedoen)… en dan nog een paar knakker die BMW ook in de pocket heeft… zoals Jongeneel van Autovisie. Al met al, goed geregeld die nep awards.
Ik vind het knap van BMW, en dat die M5 motor nog mee gaat zeg!
Ik ben teleurgesteld dat er geen nieuws komt over de powerupgrade van de huidige M5. En over anderhalf jaar komt al de nieuwe 5-Serie uit! Zou dat dan nog wel wat worden met die upgrade?? Ik betwijfel het, want het zou begin 2008 komen. 5 maanden, en 7 dagen later nog niets gehoord!
En er scheen ook een M6 CSL te komen? Ook niks van gehoord.
Triest…
@wOoOdy .. ik heb vernomen dat er bij autoblog.nl een reageerders-trofee komt .. alleen het financiele plaatje is nog niet rond ..
dus eeehhh .. heb jij nog plek op je schoorsteenmantel ??
bmw leverde in wo2 stermotoren aan focke wulf….meer dan 1200 pk…misschien iets voor de nieuwe m1…..kewl..zou godse kicke zijn.
@lincoln: zijn de criteria al bekend? Ik weet niet of ik zoveel wil schokken voor zo’n beeldje… misschien dat Dos nog wat euri rond heeft slingeren?
@w0o0dy, waar lees jij dat BMW sponsor is van deze verkiezing?
@Rick dos .. heb jij nog schoorsteenmantel over ?? of staat ie al vol met internationalengineoftheyear awards ..
Ongeloofwaardige verkiezing…dik gesponsord door BMW, dus tja dan moeten hun motoren ook wel wat prijzen winnen natuurlijk.

De beste nieuwkomer had moeten zijn de Subaru Boxer diesel…dat is echt nieuw en heeft niemand nog geprobeerd. Die ouwe Toyota Corrolla 1.5 motor uit de Prius snap ik niet helemaal…aan die motor is namelijk niks ‘green’, de electromotor die er aan vast geplakt is maakt het ‘green’.
Afgezien daarvan maakt BMW prima motoren, maar net als ieder ander merk kunnen ook die kapot en moeten ze ook met enige regelmaat naar de garage voor verse sapjes. Ook BMW motoren met te weinig onderhoud gaan kapot.
Al jaren gesponserd door BMW. :lol:

2003.

Best New Engine: Mazda RENESIS Rotary (RX-8)
2.5-litre to 3-litre: Mazda RENESIS Rotary (RX-8)
International Engine of the Year 2003: Mazda RENESIS Rotary (RX-8)

2004.

2.5-litre to 3-litre: Mazda RENESIS Rotary (RX-8)

En ik maar denken dat Duitsers een hekel aan Japanners hebben. ;)
@robbie: in de uitslag ;)

De 3,8 twin turbo krijgt minder dan de helft van de score van de V8 van de M3, you must be joking… Dat de 3,6 twin turbo van de 911 wint van de GT-R motor is eventueel nog wel te verklaren maar qua techniek en performance is de m3 motor echt niet beter dan die twee…

Dat de motor van de Scuderia niet hoger staat is ook zeer dubieus… ruim 510pk uit een atmosferische 4,3 liter V8 bij 8500 toeren dat is ruim 118pk liter en het koppel is ook erg fraai… qua prestaties is die motor aanzienlijk beter dan de m3 motor en de v10 uit de m5/6….
Dus ja… dit is een nep verkiezing.
Klopt weer niks.Honda maakt al jaren de beste en de meeste motoren.Pff dat weet toch iedereen!!!
lees net op een duitse site dat er gerommeld is met de verkiezingen ….bmw schijnt met steekpenningen te strooien…..het ging in alle takken bij hun ook opvallend goed.
C 200 Kompressor
Het zou zeker een grote vergissing wezen dat BMW wint, die geen verstand van motoren hebben.
Atmo is out, Turbo is in, da’s de boodschap. Terecht uiteraard, vanwege het koppelverloop.
mmm, met BMW-motoren wordt zo’n Peugeootje toch veel aantrekkelijker, niet?

:-)
Nou is het natuurlijk niet zo dat het ook de betrouwbaarste motoren zijn. Als de Mercedes of de Audi na 600.000 km nog loopt heb ik die liever dan een BMW met een kast vol prijzen die na 300.000 de geest geeft.
Het verbaast me dat de boxer diesel motor van subaru er niet bij staat. Lijkt me interessanter dan alleen BMW blokken als beste aan te wijzen.
@ mezelf

die staat er toch wel tussen ;) dacht dat het om de benzine variant ging…
Niet verschuilen achter de hoofdsponsor smoes. Mercedes telt al jaren lang niet meer mee & Audi ….. We weten allemaal wat er gebeurd met o.a R8 rijders van nu. :)
Ik snap dat nog steeds niet dat BMW er steeds met de prijzen vandoor gaat. In mijn ogen zijn deze awards dikke bullshit ook. Ik ken nogal wat mensen die niet zoveel waarde aan hun auto hechten maar wel behoorlijk wat auto willen.

Als ik dan zie in welke mate sommige auto’s niet kapot te krijgen zijn en ik daarna zo’n Duitse invasie als dit bekijk, krab ik mezelf toch wel even achter de oren. Immers, als je een BMW een paar keer met een kouwe motor goed aanjaagd staat het zweet meteen over het hele blok heen. Om nog maar te zwijgen over alle mankementen die om de hoek komen kijken.

En ik kan heel wat voorbeelden noemen van Japanse motortjes die elke morgen en avond met koude motor plank naar huis gejaagd worden en nooit maar dan ook werkelijk nooit kapot gaan. Dan vraag ik mezelf af, waarom winnen die zo’n prijs niet? Of gaat het bij deze awards om de hoeveelheid geld die in een ontwikkelingsproces is gestoken. Of zoals hierboven al is genoemd, sponsoring?

Ik vraag mezelf trouwens ook af waar dat 1.6 dieselblok van de nieuwe Bravo gebleven is. VAG begint net aan de commonrail diesel en Fiat heeft de tweede generatie al in een productiemodel gestopt, welke volgens veel journalisten ook behoorlijk revolutionair blijkt te zijn.

Maar wellicht ben ik niet goed op de hoogte. Ik kijk dan meestal ook naar de auto als totaalpakket. Je kan nog zo’n goede motor hebben maar er hoeft maar een brakke versnellingsbak aan te hangen en de auto is niets meer waard. Op de manier hoe ik autorijden ervaar dan toch.
wedstrijd betaald door = bmw

dus het is maar logisch dat ze merendeel van de prijzen winnen ook imho
Wil iedereen die TOTAAL geen kaas van techniek gegeten heeft en alleen de sponsorsmoes gebruikt alsjeblieft NIET reageren?

De 5.0 V10 is in zoveel opzichten de absolute koning uit z’n klasse. Er zijn maar zo weinig van ons die met een auto met deze motor gereden hebben, dus die moeten ook niet schreeuwen/huilen. De manier waarop deze motor zijn krachten afgeeft, dat is gewoon fabelachtig, het is een geweldige prestatie van BMW.

Wie hoor ik hier Audi zeggen? Wat laf van een fabrikant om op niveau van BMW te moeten komen door gebruik te moeten maken van een turbo op je 5.0 V10. Zo kan je het ook zien natuurlijk.

De 6,2 Benz motor vind ik ook geweldig, alleen staat die technisch gezien op een lager niveau dan de concurrerende motor uit Munchen.
@ RScosworth

VAG is al jaren aan de common-rail, nouja Audi dan. Audi maakte van het begin af aan de diesels al met common-rail. VW vondt echter dat er meer uit een motor te halen valt en heeft met bosch de pompverstuiver ontwikkeld (wat ik persoonlijk veel beter vindt). Maar Audi had in de vorige A8 al een 3,7-liter V8-diesel met common-rail.

@ 330ci

De 535i is volgens mij overal te koop, alleen niet in NL omdat hij een V8 in de weg zou zitten, de basis V8 heeft geloof ik ongeveer evenveel pk.
Ik wil bij deze dat iedereen opstaat en zijn hand op zijn hart legt. Ondertussen wordt de BMW vlag gehezen.

En dan zetten we nu uit volle borst de volgende tekst in:

De herdertjes lagen bij nachte,
zij lagen bij nacht in het veld.
Daar hoorden zij engelen zingen:
BMW!
BMW!
BMW!

En dan sluiten we af met een:

’t Is stil aan de overkant
’t is stil aan de overkant
’t is stil aan de overkant
’t is stil aan de overkant

Ik zie je, jij daar aan je toetsenbord
Je lacht niet, dat is zo bizar
Wat is er, heb je een probleem?
Ik help je er zo over heen
Ik zeg dan: kijk naar de mensen hier
En kijk goed, wie heeft nou echt plezier?
Want waarom, zingt er dan niemand mee
Met de liedjes, hier op dit blog?

Ik dank u voor u aandacht! :D
@ Tommy
Ik bedoelde uiteraard Volkswagen. ;)
The Honda Spirit
belachelijk, geen Honda’s weer zo’n onzin test.
@WoOoOoOoOOOody,

Wat weet jij nou van motorentechniek, met alle respect. Uit geen enkele van jouw reacties blijkt, en dat geldt voor de meeste scholieren hier, dat je hier ook maar iets vanaf weet. Schreeuw dan niet dat de BMW motor, of welke motor dan ook ondergeschikt is aan de Nissan motor of de Porsche motor. Om een perfecte high performance motor te bouwen ben je van zo verschrikkelijk veel factoren afhankelijk, ik denk dat dat de meeste van ons onze pet te boven gaat, mij incluis…
Was wel te verwachten, BMW ia gewoon nummer 1 wat motoren betreft.
Als die BMW motoren dan echt zo goed zijn, ga je jezelf dan toch afvragen wat BMW dan toch zo verschrikkelijk verkeerd doen met de rest van de auto waardoor ze nog nooit de veel belangrijkere “auto van het jaar” verkiezing gewonnen hebben…
@mashell
wat heeft “auto van het jaar” met Motor van het jaar te maken?
Auto van het jaar zal wel weer een 207, Ford Foccus of iets dergelijks worden.
Dus als Ferrari nooit auto van het jaar is geworden hebben ze het verschikkelijk verkeerd gedaan? Beetje lomp van je….
Ik vraag mij af waar de dieselmotoren zijn. MB heeft heel wat vuurwerk op het programma wat 4 cylinder Turbo diesel motoren betreft. Ik wacht de toekomst af.
@Ivo: tuurlijk jongen en nou braaf je pilletjes slikken anders schiet een agent je straks nog voor je donder vanwege dat schuim rond je mond.

De motor van de scuderia haalt meer pk’s (absoluut en per liter) en meer koppel (per liter inhoud) uit een kleinere cilinderinhoud. Om die waardes te evenaren zou de BMW v10 motor meer dan 590pk moeten leveren en een koppel van ongeveer 550nm. Toch staat die motor niet in de lijst…. waarom? Wat maakt de v10 beter dan de v8 uit de Scuderia? De journalisten die BMW in de pocket heeft…
@CSL
“wat heeft “auto van het jaar” met Motor van het jaar te maken?”
Alles. Het verbaast me een beetje dat je niet weet dat een motor een essentieel onderdeel van een auto is. Een losse motor is een beetje zinloos ding. Wie een goede motor maakt is al een heel eind op weg een goede auto te maken. Met een slechte motor krijg je nooit een goede auto.
@mashell
Dus nou maakt BMW slechte auto’s?????????????
Je bent zeker zwaar op je achterhoofd gevallen.
@w0o0dy
Waarschijnlijk ken je de regels niet.
De auto’s waarin de motoren te verkrijgen zijn moeten voor massaproductie gaan. En zolang ik het weet, doet Ferrari niet mee aan massa productie. Zelfs de Skyline R35 en de RS6 staan op de lijst. BMW heeft geloof ik al zo’n 100.000 v10 gemaakt.
@csl: als dat de reden zou zijn, waarom staat de normale f430 motor dan wel (lager) in de lijst? Ferrari is ook gewoon een bedrijf dat auto’s in normale serieproductie fabriceert. Dat is volgens de normale uitleg dus massa productie. Dat de aantallen dan lager zijn maakt niet veel uit. Het is geen speciaal gebouwd kunststuk voor enkele auto’s, maar een normale uitvoering die in serieproductie wordt gebouwd. Bmw hoort zeker wel tot de top van motorbouwers, maar de uitslagen in deze verkiezing zijn nogal ongeloofwaardig en kunnen alleen maar tot stand komen doordat er mensen stemmen wiens mening behoorlijk gekleurd is…. Objectief klopt er geen fluit van.
@ CSL

Met je zin “zelfs de Skyline R35 (moet dus GT-R zijn, maar dat is even muggenziften ;-)) en de RS6 staan op de lijst. Als je daarmee bedoelt dat deze auto’s (motoren) nog niet véél geproduceerd zijn heb je het goed mis. Over de RS6 durf ik mij niet uit te drukken. Maar van de Nissan GT-R zijn er al héél véél gemaakt hoor. Het is niet dat die wagen nog niet in Europa is, dat die niet in massaproductie is hé. Als we over de GT-R motor spreken, spreken we over een massaproductie motor voornamelijk gebouwd met de hand (weet nu niet hoe het met de M5 zit). De GT-R is in Japan en omstreken al véél verkocht hoor, geloof me maar. Daarom noemt dit ook INTERNATIONAL Engine of the Year. En de Nissan GT-R is wel degelijk een massaproduct hoor, net als de 430, wat Woody al aangaf. Nogmaals over de Audi spreek ik me niet uit, omdat ik niet weet hoe de situatie daar ligt. En dat is nu al het 4e jaar op rij dat die V10 van BMW wint in zijn klasse. Zo speciaal is die motor nu ook weer niet hé. Al ben je BMW fan (vandaar misschien de CSL als je naam (ik zei misschien, dus schiet me niet af)), je moet gewoon toegeven dat dit dik overdreven is dat die V10 nu al voor de 4e keer op rij wint in zijn klasse.
gefeliciteerd bmw

de turbo motoren weet niet of ik die zo vooruitstrevend vind,
de turbo loze motoren daarintegen vind ik fenominaal.
zoals in de m-serie’s m3 en m5.
deze motoren leveren vaak meer vermogen dan menig turbo variant van de concurentie.
ik blijf ook bij mijn mening dat turbo pk’s niet zo moeilijk zijn.
beetje meer druk en whala meer vermogen.
daarin tegen zonder turbo ligt het wel wat anders.
moet er voor elke pk wel meer gebeuren.

dus mijn mening de turbo varianten geef mij maar audi of mercedes.
voor turbo loos de m motoren
@Skyline
Als je goed had gelezen dan was je erachter gekomen dat ik juist bedoel dat RS6 en de Skyline R35 gewoon massaproductie auto’s zijn.
“Zo speciaal is die motor nu ook weer niet hé.”
En wat bedoel je precies met zo speciaal is de V10 van de M5 niet?

@w0o0dy
F430 of de scuderia die je aangeeft zijn lang geen massaproductie auto’s. De motoren zijn juist speciaal voor deze supersport auto’s ontworpen en getuned. En dus worden ze in 1 model gebruikt! De auto’s zijn ook echt alleen door echte rijke mensen te rijden. Maar bijvoorbeeld een M5 of een M3 kan iedereen wel kopen.
@ CSL

Met zo speciaal is die V10 van de M5 niet, bedoel ik dat het beter kan, en dat Ferrari het beter heeft gedaan, maar dat zie je niet in de uitslag. De M5 motor heeft 220 punten fzoiets en de 430 motor maar 80. En dit terwijl Ferrari met de V8 van de 430 toch méér vermogen haalt uit een motor met 2 cilinders minder en nog 0,7 liter minder inhoud. Heb toevallig (ik lieg echt niet) de eer gehad om in een M5 plaats te nemen (passagier hé) en eens het vermogen gevoeld, ik was me echt aan het verheugen om in een M5 te zitten, had er véél van verwacht en eigenlijk ben ik toch een klein beetje teleurgesteld. De auto gaat snel, maar had em toch nog sneller verwacht eigenlijk. Ik denk als ik daarna in de Ferrari plaats nam, dat ik véél meer onder de indruk was. Oké ik geef toe dat het niet makkelijk is de motor alleen te beoordelen maar denk toch wel echt dat de motor van de 430 op een hoger prestatie niveau staat dan die van de M5. Toch moet ik ook toegeven dat de M5 ook een mooie motor heeft. Maar dat kan ik ook zeggen van Mercedes met de 63AMG en de rest van het lijstje… voor mij springt de 430 motor eruit en niet de M5 motor.
@ CLS

Ja sorry men broer (peter) zat voor mij waarschijnlijk op de computer. De pc onthoudt automatisch de naam, had hem vergeten te veranderen in Skyline. ;-p
“Judged by a panel of 65 renowned motoring journalists from 32 countries.. ”

Joh, iedereen weet toch dat autojournalisten totaal geen kaas gegeten hebben van techniek!

@ivo: ik zou graag willen weten wat jou technische achtergrond is…
@Peter
Ik zou zeggen ga netals de rest eerst de regels lezen van de engine of the year.
Mocht je verder willen discuseren over de Motorsport V10 dan kan ik je vertellen dat dit nog steeds 1 van de meest geavanceerde blokken ooit gemaakt is. Netals die van de huidige V8 van de M3. Er zijn veel meer andere dingen dan alleen pk/l . Want dan haalt BMW al jaren meer dan 100pk/l uit hun blokken. En we weten allemaal hoe makkelijk ze te tunnen zijn.
BMW maakt zeker uitstekende motoren, misschien, over de gehele range, wel de beste, maar maak het ff, zeg, dit is een no-contest. Gewoon omgekocht of wat dan ook. Gesponsord.

En ’t slaat nergens op dat de M V10 al 4 keer op rij gewonnen heeft…eerste jaar, ok, toen was ie nieuw en ijzersterk, tweede jaar, vooruit, maar onderhand is die motor echt wel voorbijgestreefd. Hell, BMW zelf gaf toe tijdens de ontwikkeling van de M3 V8 dat de V10 onderin wel wat koppel miste, dat wilde ze dus oplossen (en succesvol gedaan) met de M3 V8.

en @ CSL: De Scuderia is zeker wel massaproductie, hoor. Ik denk dat je maar even moet naslaan wat massaproductie daadwerkelijk betekent. Kijk alleen maar naar alle vage, exclusive edities van supersportauto’s die de laatste jaren zijn uitgekomen om de wagens te legaliseren voor races (FIA homologaties, Le Mans etc etc). Straatversies van b.v. CLK-GTR’s zijn destijds gemaakt om de CLK-GTR te mogen laten uitkomen op het race toneel. En ook al klinkt het raar want ze hebben d’r volgens mij nog geen 20 ofzo van gebouwd, het ding is theoretisch wel massaproductie.

Dus ga maar terug je fanhok in. :)

Ik wacht op de eerste BMW fan die ruiterlijk toegeeft dat deze verkiezing geen fluit betekent aangezien de “jungs aus München” zelf de hele rataplan sponsoren.

Kom op, hé
@bozewolf
Scuderia is een massaproductie auto? oh my God. Daar ga ik echt niet op in.

De V10 uit de M5 is nog steeds niet te overtreffen vind ik. De ECU alleen al is bijna even ingewikkeld als een BMW F1.
En toch is de motor zeer makkelijk te tunen. Direct naar Hamann Motorsport brengen en je hebt al meer dan 600pk.
De 3.2liter uit de M3 heeft ook 6jaar achter elkaar Engine of the year gewonnen en nog steeds niet te overtreffen.
Na de komst van de M3 CSL in 2003 had de gewone M3 toch nog de Engine of the year gewonnen en niet de CSL aangezien de CSL meer vermogen en koppel en verbeterede elektronica had! Dit omdat de CSL niet als een massaproduct op de markt was gezet en de motor juist specifiek voor deze auto gemaakt was!!
@ CSL

Ben het helemaal met je eens, Laat die andere maar praten joh. BMW is nu gewoon de top in engineering.

Zijn net een stel vrouwen die jaloers zijn dat hun merk niet heeft gewonnen haha :P

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).