BPM afschaffen is slecht voor de economie

Auteur: , 38 Reacties

Volgens een nieuw onderzoek van het Centraal Planbureau is het afschaffen van de BPM helemaal geen goed idee. Iets wat de leasebranche al langer wist. Onze vriend Camiel Eurlings wil de BPM vervangen door een kilometerheffing die bovenop de heffing komt die de wegenbelasting gaat vervangen. Volgens de rekenaars van het CPB wordt autorijden hier echter zo duur van dat mensen massaal de auto laten staan. Ook voor ritjes die wel goed zijn voor de Nederlandse economie en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Gek is dat de autobranche de afschaffing van de BPM in ruil voor de kilometerheffing wel steunt. Zij willen juist dat de BPM volledig wordt afgeschaft in tegenstelling tot Eurlings die nog een klein gedeelte wil behouden met het milieu als argument.

Eurlings wil de motorrijtuigenbelasting in 2016 vervangen door een kilometerheffing. Over of de BPM ook moet overgaan in een heffing per kilometer, wordt nu druk gedebateerd. De autobranche en het CDA en de VVD vinden in ieder geval van wel. De PVDA is het daar niet mee eens. Zij zeggen dat de welvaart te veel zou lijden onder de nieuwe regeling al steunen ze de eerste kilometerheffing wel. Ondertussen heeft Wouter Bos natuurlijk natte dromen over dit plan.

Wat Eurlings met de conclusies van dit onderzoek gaat doen is nog niet bekend. Het is voor de veelgebruiker van de auto te hopen dat de BPM blijft bestaan. Anders is de lol er snel af als dat al niet het geval was. (bron: Volkskrant)



38 reacties

Links- of rechtsom. Het blijft diefstal !
en wat voor de mensen die geen nieuwe auto kunnen veroorloven??

die hebben dan toch niks aan de afschaffing van BPM, maar ze gaan wel meer betalen! ik vind het echt te belachelijk!! we betalen sowieso gewoon écht teveel hier door onze op geld beluste overheid!
@arnold,

Wie weet is een auto dan najuist wel beschikbaar, want wanneer de BPM er volledig afgaat, dan zakt de prijs ook echt gruwelijk. Weet geen exacte aantallen, maar ik geloof dat bpm 38% van nieuwwaarde is.
Dat is toch van de pot gerukt. Hoe minder belasting hoe beter voor de economie.
En de PVDA die het opneemt voor de auto omdat te weinig kilometers doen slecht zou zijn voor de economie? Zijn zij het niet dan die ons bestoken met beleringen allerhande dat we de auto moeten laten staan en de bus of de fiets pakken in de plaats?
Neeneeneenee, ik hoor ze van twee uren in de wind komen aanstinken: ze willen de dure BPM behouden, dat brengt hun staatskas lekker veel geld op.
Simpel toch, politiek?
Als ze dan toch meer geld willen verhoog dan gewoon de belasting op brandstof et klinkt raar in deze tijden maar de maatregel kost niets, km heffing ed kosten een hoop geld alleen al de tijd die de regering er in stopt km heffing ziet ook geen verschil tussen een hummer en een polo en geen big brother achtige toestanden etc. Als ze dan een toch een co2 tax willen hebben doe et dan wel in absolute (geteste) co2 uitstoot als ze dan ook nog langzaam aan de bpm af schaffen dan wordt iig het bezit van een auto minder bestraft en dan komt de aanschaf prijs weer een beetje in de buurt van andere EU landen (is toch ook oa de bedoeling vd EU ?)

Nee hoor de regering blijft gewoon tot 2016 debatteren over km heffing
Belasting op stomme **t ideeen uit Den Haag….DAT moesten ze gaan heffen. Gewoon voor ieder dom idee een paar honderd miljoen van het departements begroting terug in de staatskas. Moet je s kijken hoe snel het is afgelopen met dit soort proefballonetjes.
Ben je een randdebiel? ga dan de politiek in :)
@Tabasco: Het is geen diefstal. Het is heel normaal dat de gebruikers gaan betalen voor de infrastructuur die ze gebruiken. Wegen, bruggen en tunnels zijn duur. Ze leggen een flink beslag op de schaarse grond. Dus moeten automobilisten daar ook voor dokken.

Wat dit kabinet verrot maakt is dat er geen verband meer is tussen de inkomsten en uitgaven. Met de verhoogde boetes als bekostiging van de gratis schoolboeken als dieptepunt.

In mijn ideale belastingstelsel is er een hard verband tussen de belastingbron het belasting doel. Algemene belastingen als inkomstenbelasting en winstbelasting voor algemene zaken. Maar accijns op alcohol en tabak uitsluitend voor voorlichting en gezondheidszorg. Wegenbelasting, bpm, kilometerheffing uitsluitend voor infrastructuur. Boetes ten bekostiging van de politie en verhoging van de veiligheid. Etc. etc. Dan is belasting eerlijk.
tom: volledig fout: de EU gaat vanaf 2012 zelf een enorme, extra bpm heffen op auto’s. 150 euro per gram co2 boven de 130g/km. (plus de btw nog eens daarop) Nooit iets goed verwachten van de EU, zou ik zeggen.
Dat is grappig. Ook rekeningrijden zou de economie ruïneren aldus de televaag:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3959554/.html
en klaas: de huidige belasting op auto’s ( je bent de accijns op benzine nog vergeten,) is enorm veel groter dan de kosten van de infrastructuur. Of wat had je gedacht?
@cms: dat weet ik. Ik ben ook niet blij zoals het nu gaat. Ik zeg alleen dat belasting op zich wel gerechtvaardigd is. We willen allemaal ook veel van de overheid – dat moet ergens van betaald worden.
@ Sacha Conclusie? Het is niet goed en het wordt alleen maar erger? Lekker negatief :)

Ik zie het afschaffen van BPM wel zitten, sorry veel gebruikers van de weg ;) Het is een eerlijk systeem in een overheidsstelsel dat al heel veel geld van je plukt.
@ klaas
Je triggert me om eens fijn mijn ergernissen eruit te gooien.

Ik vind Nederland gewoon echt een ***land. We moeten overal en voor alles belasting betalen!

We hebben een prachtig maar veel te duur overheidsapparaat en dat moeten we me zijn allen links of rechtsom betalen. Waarom hebben we al die ambtenaren? Om allerlei prettige wetjes en regeltjes te verzinnen, uit te voeren en vooral te controleren waardoor zee zichzelf prettig in stand kunnen houden? Voer desnoods zo’n sanering uit als bij de belastingdienst (hoe paradoxaal), daar weten ze inmiddels wel efficiënt te werken (enkele software foutjes daargelaten).
Begin eens met 60% van de ambtenaren op straat te zetten. Laat ze ondernemers worden (alhoewel dat ook een schrikbeeld is) en daadwerkelijk wat bijdragen aan de economie.

Grond is niet schaars, het is er, zoals alles in het leven, in overvloed. Je moet er gewoon naar zoeken en het is maar waar je prioriteiten aanstelt en wij, Nederlanders kunnen als geen ander ter wereld grond maken (ken je geschiedenis).

CO2 uitstoot te hoog? Onzin, van CO2 ga je niet dood (tenzij je het in hoge mate opgesloten in een kleine ruimte krijgt toegediend). Bovendien is er nog steeds geen wetenschappelijk bewijs tussen verhoogde CO2 uitstoot en de verhoging van de temperatuur. Ondertussen wordt er door “de groenen” (waaronder politici) veel geld verdiend met allerlei mooie groene producten en vage handel. Mensen zijn doemdenkers en van dat sentiment wordt handig gebruik gemaakt.

Uitstoot van fijnstof vind ik trouwens wel een probleem, daar ga je namelijk wel aan dood.

Verpakkingsbelasting om het milieu te ontzien? Wordt het milieu belast? Onzin, het is hier de laatste 100 jaar niet zo schoon geweest. Vraagt het aan piloten die in de jaren zestig over het ruhrgebied (is idd geen Nederland maar wel een mooi voorbeeld) moesten vliegen hoe goor het daar was. Vieze rookwolken van kilometers hoog. Nu? Het lijkt er wel een natuurgebied, zo schoon.Bovendien maakt Nederland maar tig duizendste van de totale wereldbevolking uit, goh die verpakkingsbelasting maakt een enorme impact.

Krijg ik eindelijk dividend op die paar aandelen die ik met veel moeite bij elkaar geschrapt heb uitgekeerd, moet ik er 15% dividendbelasting aan betalen. Komt eind van het jaar nog 4% rendementsbelasting boven op!! Overigens rendement wat ik bij de huidige koersen toch niet haal.

Winterbanden in Nederland? Diefstal van de auto industrie. Heb dit jaar welgeteld twee meter over sneeuw gereden. Zat toch echt even met samengeknepen billetjes (not). Over airbags zeg ik maar even niets want dat vind ik net als de mistlamp de meest overbodige accessoire in een auto (en heb je als lezer wel eens een beroep moeten doen op een airbag, eigen schuld had je maar wat pro-actiever auto moeten rijden).

Bezine duur? Welnee, zowat 70% van de pomp prijs is belasting. Ben onlangs zakelijk in Qatar geweest. Kost de benzine aan de pomp 20 eurocent. Ik schat in dat als we dat in Nederland verkopen (als moet ik het met een tanker zelf gaan halen) de kostprijs max 40 cent is. Voor de kennis: Qatar verdient haar inkomsten vooral aan gas omdat zij de grootste voorraad ter wereld heeft.

Klaas, maak me niet gek door te zeggen dat belasting eerlijk is, het is het niet. Toch wil ik je bedanken, heerlijk al die ergernissen eruit gooien!

p.s. ik overweeg te gaan emigreren. Naar Qatar bijvoorbeeld. De zon schijnt er altijd, lelijke vrouwen lopen met lakens over hun hoofd en het minimale wat daar op de weg rijd is een V6 voor de prijs van een gemiddelde golf, ha!
Tja… het is hetzelfde als met te hard rijden. Stiekem wil ‘Den Haag’ helemaal niet dat we minder gaan autorijden of nooit meer te hard rijden… Hoezo hypocriet!??
Als de BPM geleidelijk wordt afgeschaft is dat echt geen probleem voor de economie. Auto’s zullen echter niet veel goedkoper worden, omdat de importeurs simpelweg de basisprijs zullen verhogen. Die basisprijs is in NL nu het laagst van Europa vanwege de BPM.
Ik ben wel voorstander van het eerlijker verdelen van de lasten en dus van betalen voor gebruik en niet voor bezit. Dat houdt in BPM en wegenbelasting afschaffen. In ruil daarvoor uiteraard geen dure en technische oplossing voor kilometerheffing, maar gewoon nog een kwartje van Bos op de brandstofprijs.
Zie dat als kilometerheffing en als je weinig of zuinig rijdt betaal je minder. Wel zo eerlijk.
Belasting voor co2 uitstoot is natuurlijk iets heel anders dan BPM, zoals je al zei boven de 130 gr co2 is die belasting pas van toepassing. Er zijn nu al genoeg auto’s die minder uistoten dus die hebben er geen last van en BPM +/- 45.2% geld toch echt voor alle auto’s (prius ? die was volgs mij bpm vrij maar nu ? )
@ Jopie

Helemaal gelijk.

Variabele KM is nog erger. Op plekken waar de infrastructuur faalt is de automobilist de sjaak, want is het er te druk of zijn er te weinig wegen ?
Wat ik stom vind is dat er wel een Europese Unie is, waar zoveel mogelijk gelijk moet zijn… en waar je in Nederland als autorijder veel meer betaalt dan in België of bijna alle andere EU landen. Trek dat dan ook gelijk (naar beneden wel te verstaan).
ssst, niet te luid, of belgië volgt het nederlandse voorbeeld.

Hier zijn ze in staat van eerst BPM te heffen, en daarna erbovenop nog es kilometerheffing en ertegenaan te gooien.
@Tabasco al die belasting gaat niet op aan de ambtenaren maar aan de zorgstaat die wij hier in NL hebben. Al die oudjes/werklozen/nuttelozen voor de staat kosten miljarden aan euro’s. Of neem ontwikkelingsgeld wat absurd hoog is in NL, dit kost geld en wij moeten die met ze allen betalen. Dit is het gevolg van het beleid wat in NL wordt gevoerd waar niet iedereen (ik ook) het mee eens is. Maar als je NL vergelijkt met belgie, uk, duitsland denk ik dat wij een behoorlijk prima bezig zijn.

Ken trouwens persoonlijk een aantal ambtenaren (weliswaar in hoge positie) maar die moeten meer doen met minder bronnen en werken ook 50+h per week… En ja die werken dus ook voor die grote hoeveelheid werkschuwen die NL rijk is, helaas.
wat een staatsmongolen ..
wel/niet betalen is altijd wel goed/slecht voor iemands economie ..
50 dollar per jaar wegenbelasting in de VS….en auto’s kosten de helft hier. Echter men moet wel een auto rijden omdat er geen volledig overdekkend openbaar vervoer netwerk is.
@Bob, de wegen in de VS zijn over het algemeen in slechte staat, zeker in de steden. Dus wegenbelasting heffen kan wel zinvol zijn als je over fijne wegen wilt zoeven.
@Barry330cd .. in het land waar ik woon valt er nix te zoeven wel een hoop te filestaan .. en van de wegenbelasting die ik betaal gaat maar 10% naar verkeerslichten en flitskasten .. 90% word noooooit meer over gesproken ..
@tHom: zal ik je eens zeggen waarom bpm en de co2 tax van de EU weldegelijk exact hetzelfde is? bpm bestraft de dure, decadente auto’s (sociale democratie) en de eu tax bestraft de porsches, v6’en, suv’s enz. of met andere woorden.. bestraft de dure , decadente wagens. Zie je wel dat het gelijk is ! Daarom heeft Tabasco hier gelijk: in Qatar rijdt geen enkele 1 reeks, geen enkele 3 reeks, en geen enkele 5 reeks: enkel 7 reeksen: de meest decadente. En ook geen openbaar vervoer, enkel autosnelwegen. Want daarvoor dient die bpm dus natuurlijk, niet om meer autosnelwegen te bouwen of te onderhouden, maar om werkloosheiduitkering, of voor hogesnelheidstreinen. Hier kan je echt niet mee blijven verdergaan, de rest van de wereld heft geen autobelastingen: niet USA, niet in de Perzische golf, niet Zwitserland (heeft Zwitserland geen goeie wegen misschien?) en ook niet in China.
“niet USA, niet in de Perzische golf, niet Zwitserland (heeft Zwitserland geen goeie wegen misschien?) en ook niet in China.”
Haha. Heeft de USA de financiën op orde? Heeft de Perzische golf niet olie als inkomstenbron, staat Zwitserland niet bekend als een heel duur land, is China niet synoniem met verkeersinfarct. Tuurlijk zijn onze belastingen op de auto niet leuk, maar helemaal zonder kan echt niet, of wil je 85% inkomsten belasting gaan betalen? Want het moet uit de vestzak of broekzak komen…
@mashell .. en de wegenbelasting-inkomsten gebruiken voor infrastructuur ..
is dat ook een optie ??
Ik ben voor het Duitse systeem (Jopie)…;

Gewoon de wegenbelasting afschaffen en vervangen door een hogere brandstofprijs. Voordeel; Wie een goedkoop, klein autootje (Cuore) heeft EN weinig km’s maakt, betaald bijna niets…Wie >50.000 km/jaar rijdt met een Hummer daartegen… :roll: …maar dat is dan je eigen keuze!

BPM niet in zijn geheel afschaffen, maar intact houden voor de zeer dure auto met motoren van meer dan ca. 4 liter en/of een massa van >1500 kg. Heb je niet echt nodig in Nederland, he!

Maar het geld wel in het wegennet steken, want volgens een onderzoek komen we zeker 4000 km asfalt tekort!!!!
Zodra de Staat tekort komt, gaan vele principes opzij.
@audi
dank voor je aanvulling.
Geld betalen voor een goede zorgstaat prima. Met onderwijs en gezondheidszorg voorop! Helaas zijn we in Nederland met onze regelzucht (toch weer die ambtenaren, want die verzinnen die fijne regeltjes) veel te ver door geschoten. En waarom Nederland toch zo graag een gidsland in de wereld wil zijn begrijp ik ook niet. Kost duur (zoals mijn dochter van 6 zegt).

Dus in het kader van betoog beschouw ik zij die niet werken ook als ambtenaar (lekker makkelijk). Maar dank voor je aanvulling.

Overigens koop ik liever een auto met een belgische of duitse prijs dan de Nederlandse. Zijn toch wel enorme verschillen, oh ja in Belgie kennen ze geen kale uitvoeringen. Zaken als airco en vette cd-spelers zijn dat gratuit !

Fijne pinksterdagen!
“BPM afschaffen is slecht voor de economie”

Heel vreemd, BPM is goed voor ons eigen economie…

En dat wat goed is voor ons eigen economie moet weer z’n uitwerking hebben op een ander vlak..

Denk dat ik dit, voor nu, onder het kopje onzin schaar. Zou me niets verbazen als men dit met oogkleppen op heeft bekeken.

Er was ooit nog in de gulden tijdperk, toen men het over accijnsverhogingen had, een artikel in de Telegraaf. De vraag was bij welke grens zult u de autolate staan. Toen werd er gezegd dat fl.2.50 p/l de grens zou zijn. Mja, dat blijkt wel als ik zo om me heen kijk…
“en de wegenbelasting-inkomsten gebruiken voor infrastructuur ..
is dat ook een optie ??”
Maar dat gebeurt toch al? De wegenbelasting betaalt het wegonderhoud. De andere belastingen zoals BPM en de brandstof accijns gaan direct de staatskas in.
@mashell: V.w.b. de wegenbelasting, ook daarvan verdwijnt een groot deel in de algemene zakken van de procincie. De provinciale opcenten (deel van de wegenbelasting voor de provincie) zijn de voornaamste inkomstenbron voor de gemeenten. Dat geld geven ze uit aan vanalles (kansenwijken tot rollators) behalve de wegen (als je bijvoorbeeld de wegen in Amsterdam bekijkt, want die zijn ruk).

Het is triest maar waar: Auto = melkkoe
@mashell .. nee vriend .. gaat allemaal op de grote hoop ..
spreekwoordelijk dan he ..
want de realiteit blijkt een bodemloze put ..
Dat zeuren dat je te veel belasting betaalt vind ik armoede. Wat mij veel meer stoort is dat het land de mobiliteit tegen gaat. Dat is een raar effect.
BPM is een illeghale belasting. Een kilometerheffing? We betalen al wegenbelasting. Dus dat is ook illegaal. tweemaal een belasting betalen over hetzelfde… tssk
franco , ook in duitsland is er wegenbelasting of hoe je het ook wilt noemen , jammer dit zo vaak te horen ..
per 100 cc inhoud van de motor betaal je , per brandstof soort, een bedrag , zeg 15 euro meer of minder op jaarbasis.
Hallo,

Ik werk in de off-shore industrie.
En wij verbranden altijd gas affakkelen noemen ze dat.
Affakkelen is het verbranden van de bij aardgaswinning, aardolieproductie en olieraffinage vrijkomende gassen, hoofdzakelijk methaan, ethaan en propaan.

Verder is het juist een heel goed plan om de wegenbelasting afteschaffen.
Waarom zodat meer mensen bereid zullen zijn om ook op LPG te gaan rijden.
Want LPG is neutraal.
En geeft een veel lagere CO2 uitstoot dan benzine of diesel.

Dus mijn voorstel zou zijn alle benzine auto’s meer wegenbelasting/zegmaar milieubelasting omdat ze dus meer vervuilen.
En dat ze dus in de off-shore stoppen met AFFAKKELEN.
En dat verder verwerken tot goed en bruikbaar gas waaronder bijv LPG.

En zeg nou zelf dat wij lopen hier te zeuren om wegenbelasting.
Terwijl we wel met z’n alle met bijv KERST geld gaan overmaken naar de derde wereld landen.
Omdat het kerst is ofzo.

Voor schoon en veilig drinkwater.
Terwijl wij hier zelfs de wc doortrekken met DRINKWATER.
De eenigste reden dat die landen geen techniek kennen is omdat de westerse landen die techniek niet willen delen.
Dus zeg maar het gaat om geld veeeeel geld.

Dat wou ik graag delen met andere mensen.

Ik hoop dat ik jullie andere nederlanders aan het denken kan zetten.
En hoop op veel reactie’s.

Mvg Jelles

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).