GT9 van 9ff is sneller dan Veyron: 409 km/u!

Auteur: , 72 Reacties

Op 10 april jongstleden heeft de GT9 een topsnelheid van 409 km/u gehaald, op de testtrack in Papenburg. Daarmee heeft de GT9 van 9ff nu officieel het wereldrecord van snelste street-legal sportwagen!

Het was al eerder bekend dat de GT9 deze snelheid kon halen, maar het is nu officieel. De Veyron, een laf machientje van VW, blijft achter met 406 km/u.

De 9ff GT9 is een flink verbouwde 997 GT3, de gehele motor is aangepast en kreeg twee turbo’s. Het resultaat is 986 pk in een 1300 kilo wegende auto. De productie is gelimiteerd tot 20 units, dus je moet er snel bij zijn!

PS: kijk nog eens naar dit filmpje om een idee te krijgen hoe hard dit gaat!



72 reacties

Tja sneller dan een Veyron is best grappig alleen kan ik dit geen normale auto meer noemen.

Ik ben met school overigens eens in papenburg over die baan gereden (in een bus hahaha). Imposant hoe steil zo’n baan is!.
Overigens zei een begeleider toen dat het hardste wat ze er gereden hadden rond de 390 was in een Veyron.
Dat ding ziet er retestoer uit als je naar een liedje van Aphex Twin aan het luisteren bent! Maar niet met Louis Neefs en zijn ‘Laat ons een bloem! :P
zo’n vol achterwiel is toch wel damn nice.
Doet mij denken aan een tijdrit-fiets!

Soit, mooi project doch jammer dat het interieur zo triestig is eh..
Jammer van die neppe achtervelgen. Zal wel een aerodynamische betekenis hebben. De Carglass stickers doen vermeoden dat er regelmatig een voorruitje sneuvelt tijdens de testruns. :P

Verder vind ik de RUF CTR3 in de categorie ‘opgefokte Porsches’ stukken gaver. De RUF zal ongetwijfeld ook betrouwbaarder zijn.

Ik denk overigens dat een Veyron wat makkelijker te rijden is op hoge snelheden. Niettemin een knappe prestatie van de 9ff mensen!
*vermoeden
Geef mij maar een ”standaard” GT3.

Gaan ze die achterkant nog afwerken trouwens ?
Waarom zien die achtervelgen zo nep?
ZwerverRoodbaard
Straks ding :)

Maar kartonnen achtervelgen hmmm….
Er zit een groot gat in de achterkant…
@RacerX Waarom is Ruf betrouwbaarder? 9ff is een afsplitsing van Ruf, zo snel vergeten die jongens toch niet hoe je iets netjes makt?
Was dat niet een Amerikaanse wagen die de snelste was?
En als ze dat ding nou over dat testcircuit (Ehra-Lessien) van VW hadden gegooid? Dan was ie denk ik nog wel sneller geweest, want daar zit een van de langste en gladste rechte stukken in van alle testbanen. Daar heeft de Veyron volgens mij ook zijn record gereden.
laten we maar zeggen dat de veyron de looks WEL heeft ;)
Ik vind het vergeleken met een Veyron helemaal niks. Een Veyron is een “normale” auto. Netjes, afgewerkt, strak, volledig leder en alcantara interieur, etc. Je kunt er bij wijze van spreken gewoon zakelijk / prive mee rijden.

Hoe anders met deze Porsche, gewoon een hele vette motor met een zo kaal en licht mogelijke body er omheen. De “drivability” kan nog niet ruiken aan een Veyron… dit ding is alleen gemaakt om te blaffen op Nardo. Die achterdiffuser is gemaakt van balsahout… je weet wel dat superlichte spul waar ze modelvliegtuigjes mee bouwen… één opspattende steen en hij is verpulverd…

Wel één voordeel voor een koper.. zo als je hem op de foto ziet is inderdaad in racetrim. Ik heb hem gezien in normale “look” voor een particulier. Dan zit er gewoon een 911 achterkant in welke in kleur is met normale wielen. e.d. Blijft overeind dat het interieur triest is… een vakjeslook als een chesterfield bank…
700 kg lichter en maar 15 pk minder.. Zou het Veyron het snot voor de ogen moeten rijden. Maar dit zijn 2 compleet verschillende auto’s, zoals je ziet in het filmpje waarin Chris Harris een GT9 uitlaat.

De Veyron staat op eenzame hoogte qua dagelijkse bruikbaarheid.
Gaap….zzzz….straight line speed is sooo u s of a. Ik wil Der Jan wel eens zien sturen op een Italiaans bergweggetje…. :-)
@MurcieBoy

Een Veyron kan ik ook niet mooi vinden. Dat hij erg goed blijkt te zijn is een ander verhaal. Voor het geld kun je een hoop ander speelgoed kopen waar je volgens mij zeker zoveel plezier aan beleef ;(F40/F50/GT3RS/Gallardo Superlagera/Alfa 8C/Diablo) en dan hou je waarschijnlijk nog geld over voor de benzine voor de komende 10 jaar :P.
@ rikkon

De motor van de CTR3 is wat minder onder (turbo)druk gezet. Er zit ‘maar’ ongeveer 700 pk in.
Sorry hoor, maar als ik me niet vergis heeft nog altijd de SSC Ultimate Aero TT het record in handen met 411,7 km/u. Maar ik ben het eigenlijk wel met damster eens dat topsnelheid in rechte lijn minder belangrijk dan rijgedrag in bochten.
Snelste street-legal sportwagen? En de SSC Ultimate Aero dan?
Wat een onzin, de Veyron haalt ongelimiteerd 420+, maar is puur gelimiteerd omdat de banden deze snelheid langdurig niet aan kunnen. (Michelin kon niet garanderen dat ze langer dan 15 minuten meegingen boven 407)

Plak andere bandjes onder je Veyron en chip em, dan ben je helemaal nergens met je SSC Ultimate Aero TT en je 9FF GT9.
Dit ding heeft tenminste een goed specifiek vermogen: 986pk uit 4 liter dacht ik. Veyron heeft 1001 pk uit 8 liter. Veyron blok is dus eigenlijk helemaal niet zo state-of-the-art.
een normale 997 GT3 vind ik veel leuker. Dan maar 300 ipv 400 km/u.
Heel leuk allemaal, maar de SSC Ultimate Aero TT is zoals eerder gezegd een paar km/h sneller. Bovendien vraag ik me af hoe “street-legal” deze GT9 is zonder achteruitkijkspiegels.
^ Never mind, ik had de linker buitenspiegel over het hoofd gezien…
Leuk… meer dan 900 pk op de achterwielen, met de motor helemaal achteraan.
Mooie prestatie, dat geef ik toe.
Toch zou ik er nooit een kopen als ik er het geld voor had.
Toch knap dat de bugatti met 700 kg en 15 pk meer 3 km/uur minder snel is. En moet je ook nog nagaan dat de Bugatti vele malen beter rijd en comfortabel is. Ik vind dat veel knapper dan een motor in auto gooien, het helemaal strippen en dan proberen de snelheid te verbeteren.

409 km/uur valt me eigenlijk erg tegen.

De Bugatti Veyron staat idd op eenzame hoogte.
Helemaal mee eens Appieflappie !
Vindt dit dus echt niet bijzonder…..
Iedereen kan een enorm sterke motor in een lichte auto schroeven en zorgen dat hij hard rechtuit gaat !
Ten eerste heeft gewicht weinig te maken met topsnelheid, eerder met weggedrag en acceleratie.
Ten tweede moet je ook de budgetten van 9FF en VW eens naast elkaar leggen, zul je wel merken dat dit best wel een knappe prestatie is. Zelf doet de auto me niet zoveel, maar de Veyron nog minder…
was er niet een britse auto die 429 ging ofzo; bristot of bristol?
de bristol maakte die niet gehakt van de bugatti of heb ik dat nou mis
Gewicht maakt weinig tot zeer weinig uit op deze snelheden. Gewicht maakt uit voor de acceleratie, niet voor de uiteindelijke topsnelheid. Wat hier telt is weerstand, luchtweerstand welteverstaan. Deze neemt namelijk kwadratisch toe met de snelheid. Dus 2x zo snel rijden betekent 4x zoveel benodigd vermogen.
Dan nog even over de ‘gelimiteerde’ topsnelheid van 407km/h. Ik vraag het me ten zeerste af of dat verhaal over de banden wel klopt. Ik heb gelezen dat je slechts 15 min zo hard kan rijden met de Veyron want dan is de benzine op.

Ik vind het een super prestatie om met slechts 6-cilinders en de helft aan motorinhoud van een Veyron harder dan genoemde rivaal te rijden.
hahaha mooi dit… is er weer een auto sneller dan de veyron krijg je meteen weer het: Ja maar verhaal. Ja maar de veyron is dit… ja maar de veyron is dat…

hahaha
moet je voor de wet maar 1 achteruitkijkspiegel hebben ?
Prachtige auto deze 9ff…maar ik had dat filmpje van deze auto gezien en ik vraag me dus af of de bestuurder zich inmiddels heeft gemeld voor een gehoorapparaat. Prettig hoor dat ie nog sneller is dan supersnel…heel mooi…maar je moet je gehoor maar willen verpesten om het in deze auto te rijden.
Hij is ook bijna net zo lelijk, alleen de voorkant ziet er wel dik uit…
Leuke prestatie en hij is waarschijnlijk leuker om mee over het circuit te scheuren, maar ik denk toch dat ik voor de Veyron zou gaan. De luxe en de betrouwbaarheid die de Veyron biedt lijkt me nog net iets interessanter :)
Desalniettemin een applausje voor deze heren ;)
Racer X schrijft om 13:20
De Carglass stickers doen vermoeden dat er regelmatig een voorruitje sneuvelt tijdens de testruns.

De RUF zal ongetwijfeld ook betrouwbaarder zijn. De motor van de CTR3 is wat minder onder (turbo)druk gezet. Er zit ‘maar’ ongeveer 700 pk in

Ik denk overigens dat een Veyron wat makkelijker te rijden is op hoge snelheden.

Beste racer, je verzand in aannames, je comment is totaal niet gefundeerd.

Carclass; ooit aan sponsoring gedacht?
RUF; waar blijkt dat dan uit? Dat er een lagere turbodruk wordt gebruikt wil niet zeggen dat de motor per definitie minder betrouwbaarder is.
Veyron; waarom denk je dat?

Verklaar jezelf nader of laat dit soort comments liever achterwege…
Off-topic, zijn op beide afbeeldingen nu die achterwielen gephotoshopt of lijkt dat maar zo?
Zo laf vind ik de veyron helemaal niet, dus… een opgefokte kever, zonder comfort en extra’s vind ik het laf om nu te beweren dat de 9ff, 3 km/u sneller kan. Er worden ook al gemoemd: Banden keuze. Deze 2 auto’s zijn geen vergelijking. Persoonlijk zou ik nog steeds de veyron verkiezen: je komt ook uitgerust aan na een paar honderd kilometer. Kan ik niet zeggen met de 9ff, dat is een circuit wagen, het druipt er van af. Maar ik rij honda, dus kan eigenlijk geen vergelijking maken. :)
@Veyron blok is dus eigenlijk helemaal niet zo state-of-the-art.

Dat is een understatement, de W16 is gebouwd voor betrouwbaarheid (maintenance-free, dus wat 10W40 er in en je bent klaar voor minstens 25000 km) en een nette koppelcurve.
Deze bolide heeft hoogstwaarschijnlijk een turbovertraging van hebikjoudaar en zal hoogstwaarschijnlijk om de 500 km gereviseerd moeten worden, zo niet na elke keer dat de motor heeft gelopen zoals we zien bij meeste opgefokte RB26DETT’s en 2JZ-jes…

De W16 heeft ook een hoge thermische belasting, daarom heeft de Veyron zoveel radiateurs en zo’n vier-traps Formule 1 oliepomp.
@all: geen idee waarom de SSC niet het wereldrecord heeft, wellicht is dat nooit officieel erkent? De jongens van 9ff claimen in eider geval wel een officieel record:
http://9ff.de/en/news/index.php?subselect=&rubrik=Aktuell&detail=20
Als die achter kant niet dicht word gemaakt koop ik hem niet.
Anders is het wel een optie.ik heb me nissan gt-r ook al bestelt.Me veyron komt morgen.Nu nog me civic verkopen dan kan ik dees kopen.
correctie Veyron: 407km/u :-p
@Novo: volgens mij zijn voor deze gelegenheid de achterwielen ‘dicht’ ivm aerodynamica, gaat ie harder mee dus… Alleen hoe zit het dan met de koeling?
Deze pagina’s melden in elk geval wel het record van SSC:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/14/scc-ultimate-aero-tt-breekt-snelheidsrecord
http://www.topgearmagazine.nl/nieuws/artikel/aero_tt_veyron_killer/
http://www.supercars.net/cars/3621.html
en waarschijnlijk kom je via google op nog veel meer meldingen, dus ik weet niet waar ze het over hebben bij 9ff.
@ Alle lui die niet onder de indruk zijn:

Als je hem n keer in het echt ziet blijf je echt wel langer dan 5 seconden kijken ;)

Mooie prestatie trouwens.
@VLA .. i want your soullllll ..

en naast retesnel ook nog eens bloedmooi .. alles suggerereert snelheid en bruutheid aan dat ding ..
Allemaal wel leuk en aardig met een paar kmh de veyron verslaan, maar voor de rest is dit gewoon een kudt auto als het neer komt op het afleggen van de lange afstanden. En een perfecte track car lijkt het mij ook niet. anyway toch goed gedaan.
-edit: leer eens schrijven-
ja dat zal wel, maar nog lang niet zo mooi! en ik denk dat de veyron veel steviger in elkaar zit en dat hij veel veiliger rijd!
@ lincoln
Zeker vanaf 1.46! Voor degenen die niet weten waarover we het hebben: Aphex Twin, Come To Daddy! (niet youtuben want dan kom je op een langere versie uit en een clip die volgens mij totaal niet past)
@VLA .. wel bijzonder dat een jong ventje dat kan waarderen ..
tis toch een beetje obscure avant-gardistische meuk ..
dus +1 voor jouw goed getrainde oren ..
@ lincoln
Niet dat het mijn genre is hoor, ik ben meer een U2 fan. Maar soms wil je eens iets meer uitdagends dan die continue toon van The Edge. :P Je moet het gewoon worden really. Vooral ook: vanaf 2.37 doet het me altijd denken aan een Ferrari die door een tunnel knalt! :D Maar daar gaat het dan weer helemaal niet om in het liedje. :) Hoe oud zou je dan eigenlijk moeten zijn voor Aphex Twin? Oh en btw ik vind dat obscure avantgardische nog meevallen hoor, het hangt af van je interpretatie, en die van mij is wss helemaal verkeerd, maar toch vind ik het eens lekker om te horen. :P
Jongens jongens, wat een onzin word er rondgebazuint!

1)Je mag je Veyron niet aanpassen, in welke zin dan ook (daarom komen er allerlei specials), en andere banden kan je al helemaal vergeten, enkel Michelin heeft banden tot 400 km/u.

2)De Veyron verbruikt op topsnelheid 1 op 1, dus na 15 minuten is je tank helemaal niet leeg, de banden kunnen het simpelweg niet aan.

3)Deze 9ff is gebaseerd op een 996 GT3, ze waren al enkele jaren voor de onthulling bezig met dit project, toen was de 997 GT3 er nog niet.

4)Bij deze auto zit de motor niet achter de achteras(kijk anders maar bij foto´s als je me niet gelooft) maar erop of ervoor.
Al die +400 km/u auto’s zijn niet echt stijlvol als de Bugatti
En meestal bestaande modellen omgebouwd.
komop zeg. Lambo, Ferrrari, McLaren doe het waar jullie goed in zijn
Wat een kotslelijk ding is dat! En comfortabel dat dat moet zijn!

Veyron 1 / Alle andere pogingen 0

Echt waar, dit mag dan wel sneller zijn, maar kijk eens hoe lelijk, hoe ongeraffineerd dat ding optrekt, en hoeveel lawaai dat ding maakt!

Het komt zelfs niet in de buurt van de Veyron!
@ de vlaeminck: Hellraiser (1-8) al gezien dan? :P
@VeyronLover
Juist, dit komt eerder in de buurt van de WOII jachtvliegtuig met een overmaatse motor :)
Iemand met de naam “VeyronLover” kunnen we met betrekking tot dit onderwerp natuurlijk niet serieus nemen. En “lelijk” is maar zo subjectief ;)
Het leuke van de veyron is dat je het er niet van af ziet. Pure italiaanse luxe straalt het uit. Deze porsche is ordinair duits met een uiterlijk dat puur voor de snelheid is gemaakt…

Kortom; sneller, maar comfortabeler?
echt een geweldige auto, totaal anders en zeker geen ‘veyron-killer’ als je kijkt naar de manier waarop ie is gebouwd. Maar desalniettemin een geweldige prestatie, ook omdat het een prachtige auto is om naar te kijken!

Die achterkant vooral, helemaal open.. nice!
“Daarmee heeft de GT9 van 9ff nu officieel het wereldrecord van snelste street-legal sportwagen!”

Is dat niet de SSC Ultimate Aero huppeldepup? Of is die niet “street-legal”?
@ Davidov
Heb je de echte al eens gezien? ;) Google eens op ‘Ty Ziegel’… :twisted: Btw nee, dat is écht niet mijn genre! Doe mij maar Bambi. :D Mijn genre films is meer à la Reservoir Dogs.
Spijtig dat hij zo lelijk is
Simpel rekensommetje voor CrazyHenkie

De tankinhoud van de Veyron is 100 liter.

Op topsnelheid verbruikt het ding 1 liter per kilometer.

407km/uur is hetzelfde als 6.78km/minuut. (407/60)

Dus het verbruik is dan ook 6.78 liter/minuut.

15minuten x 6.78liter is: 101,75 liter. Dus je tank is in minder dan 15 minuten leeg want je hebt maar 100 liter plus dat je ook eerst nog naar 407km/u moet accelereren.

Mee eens?
Nee, hij verbruikt 1,25 liter per kilometer op topsnelheid.
En waar in de wereld kan je langer dan 10 minuten meer dan 400Km/u rijden?
Op die 10 minuten heb je dan ruim 66Km afgelegd.
Het lijkt mijn dan ook totaal onwaarschijnlijk dat iemand er ooit zal in slagen de tank op 15minuten leeg te rijden!
Laf is die veyron inderdaad niet, geef mij de GT3 maar.
@ Iemand
Dit is de snelste ‘street legal’ auto
Street legal betekent Legaal voor de straat
Uuuh.. mensen… wat denken jullie nu… dat die porsche die overigens ook omgebouwd is een kwalitatieve auto is?

Voordat de Veyron gebouwd werd kregen de ontwikkelaars het ontwerp waar niet van afgeweken mocht worden maar hij moest 1001 pk’s halen.

Dat nu een of andere tuner een porsche kan tunen zodat ie meer als de 407 haalt is heus geen wonder. ER BESTAAAN AUTO’s die meer als 1200 pk hebben enz enz….

Het gaat hier om kwaliteit en design bij de veyron niet zozeer om de topsnelheid.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).