BMW gaat verder met zuinige maatregelen

Auteur: , 42 Reacties

BMW is reeds het "groenste merk" maar wil de succesvolle EfficientDynamics strategie nog breder doorzetten om auto's zuiniger te laten rijden. Denk aan vooruitkijkende auto’s, zonne-energie, intelligente navigatiesystemen, etc.

Vooral die zonne-energie is interessant, in Genève zagen we immers al een X5 ActiveHybrid met zonnepanelen op het dak. Ook wil men via thermo-elektrische generatoren stroom opwekken uit restwarmte, in de auto gaat namelijk erg veel warmte verloren en dat is gewoon zonde. Volgens BMW is bij die laatste maatregel zelfs een vermindering van 5% in het verbuik mogelijk. Interessante ontwikkelingen…

Vooruitkijkende auto’s
Andere rijomstandigheden vragen om andere (motor)prestaties. Speciale BMW-software combineert gegevens van onder meer de motorcomputer, de afstandsradar, het navigatiesysteem en de regensensor en voorspelt of de auto bijvoorbeeld in een file komt, gaat inhalen of de oprit van een snelweg neemt. Door vervolgens de temperatuur van de motorolie of de koelvloeistof te veranderen of voor korte tijd de aircocompressor en generator af te koppelen, kan de auto efficiënter de juiste prestaties leveren.

Thermo-elektrische generatoren
Twee derde van de energie van benzine wordt omgezet in warmte. De technici van de BMW Group willen ruimtevaarttechnieken benutten zodat de hete uitlaatgassen elektriciteit opleveren. Hiervoor worden halfgeleiderelementen in de uitlaat gemonteerd. Lange tijd was dat vanwege de geringe opbrengst niet zinvol, maar inmiddels zorgen nieuwe materialen voor betere resultaten. De thermo-elektrische generatoren in de uitlaat kunnen 200 watt elektriciteit opwekken. Naar verwachting is het doel van 1.000 watt in de toekomst haalbaar. Het resultaat: een vijf procent lager verbruik.

Zonne-energie
Eén vierkante meter zonnecellen op het dak van een auto kan in Midden-Europa zo’n 200 watt elektriciteit opwekken. Deze zonnepanelen helpen de accu bij te laden, zodat de dynamo in de auto minder stroom hoeft te leveren: elk geleverd kilowattuur elektriciteit kost 0,3 liter brandstof per honderd kilometer.

Kortere koude start
Een interessant potentieel biedt het elektrisch voorverwarmen en warm houden van de koelvloeistof en de motorolie. Hierdoor duurt de koudestartfase korter, een periode waarin de motor bovengemiddeld veel brandstof verbruikt. Om warmte vast te houden, kan de motor worden geïsoleerd.

Verkeersmanagement
Files en opstoppingen zorgen alleen al in Duitsland voor een meerverbruik van een slordige twaalf miljard liter brandstof per jaar. Een beter gebruik van de bestaande wegcapaciteit kan dat verlies terugbrengen. De BMW Group is betrokken bij tal van verkeersprojecten in stedelijke gebieden. Er wordt gewerkt aan oplossingen waarbij mobiliteits-, telematica- en navigatietechnieken aan elkaar worden gekoppeld. Daarnaast benut de BMW Group haar kennis op het gebied van kwaliteitsbewaking om een betere zogenoemde ‘Groene Golf’ bij verkeerslichten te ontwikkelen. De introductie van een dynamische Groene Golf kan het brandstofverbruik op dat wegdeel tot dertig procent verlagen.

In München hebben de verkeersonderzoekers van de BMW Group zich beziggehouden met parkeermanagement in de binnenstad. Door verschillende vervoersvormen en informatiesystemen van personenauto’s en openbaar vervoer te koppelen, wordt parkeerruimte beter benut en neemt de overlast in drukke straten af. De CO2-emissies kunnen acht procent dalen dankzij een optimale Groene Golf en dynamische verkeerssturing.

Intelligente navigatiesystemen
De BMW Group-technici werken echter aan een compleet nieuwe technologie voor het vergaren van gegevens ten behoeve van dynamische routegeleiding om zo opstoppingen en drukte te vermijden. Hiertoe krijgen BMW-voertuigen sensoren aan boord die gegevens over ABS, motormanagement, regensensor en dergelijke doorgeven aan een verkeerscentrale en andere auto’s. In de toekomst kunnen navigatiesystemen in BMW’s en MINI’s deze gegevens benutten om de route te berekenen die leidt tot het laagste totaalverbruik.



42 reacties

5%? En al die koeiemest dan? Pak dat maar eens aan!
Well here is a contradiction in terms… Motor isoleren om de warmte vast te houden… Dan duurt de koude startfase korter. Ja, maar dat zal vast geen problemen opleveren met de koeling. :s
mooi van BMW, en dat allemaal dankzij die leaserijders die dit merk in stand houden…
@dotternetta: gewoon minder vlees eten, komt dat vanzelf goed…
Wat ik bedoel is: die 5% is een druppel op een gloeiende plaat
5% is ook 5% minder olie die men moet kopen en 5% minder kapitaal dat naar de sjeiks stroomt !!!
Er zijn geen wondermiddelen en er zullen geen wondermiddelen komen. Hier 5%, daar 5%… uiteindelijk zijn het vele, heel veel druppels op een gloeiende plaat. En dat helpt zeker! Moesten de vele miljoenen “kippe-eind-wagenritjes” achterwege gelaten worden… dat zou meer dan 5% schelen…
1 kilo vlees staat gelijk aan 250 km autorijden of het 20 dagen laten branden van een 100 Watt lamp. (bron: New Scientist)

Rot toch op met die domme maatregelen, die paar auto’s doen er niet toe.
En die 5% van BMW helemaaaaal niet! Stel dat 5% van alle auto’s BMW’s zijn, en daarvan 5% deze nieuwe ontwikkelingen hebben… moet ik nog doorgaan?
@ Dotternetta

koeienmest mag misschien een hoop CO2 produceren, maar omdat een koe gras eet en gras CO2 heeft opgenomen voor de fotosythese maakt dit deel uit van de koolstofkringloop (http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofkringloop) en draagt het dus niet bij aan het broeikaseffect!
Zuiniger is altijd beter, zolang ze de BMW’s niet trager maken.
De restwarmte omzetten in bruikbare energie heeft denk ik wel een toekomst. In elektriciteit centrales wordt de restwarmte van de gastrubine naar een stoomturbine geleid, deze stoomturbines maken de centrales bijna tweemaal zo efficient. De nieuwste halen bijna de 60%. Heeft de auto industrie nog wel wat te doen denk ik zo.
@ Mpower
Het meest veevoer komt van de andere kant van de wereld voor nederlands vee. Daarvoor worden tropische bossen platgebrand en stijgen in die landen de prijzen voor voedsel, omdat de diertjes in europa zo nodig vetgemset moeten worden. deze voedingsmiddelen moeten natuurlijk ook nog eventjes getransporteerd worden.
Mpower: datzelfde geldt dan toch ook voor olie? Deze is ook ooit zo tot stand gekomen. Alleen jammer dat het weer duizenden jaren duurt voordat het weer olie is geworden ;)

Uiteindelijk blijven al deze besparing inderdaad nog maar een druppel op een gloeiende plaat. Zeker als je kijkt naar het absolute co2 dat hierdoor minder wordt uitgestoten ten opzichte van de totale uitstoot over de hele wereld door alle processen.
@Dotternetta: hier 5% en daar 5%, doe dat x4 en je hebt al 20%. Niet niets zou ik zo zeggen. Wel ben ik akkoord dat de autosector te veel geviseerd wordt. Maar hier heb ik niets op tegen zolang het A) niet opvalt B) De auto’s er niet (veel) duurder van worden.
het is bet dan lopen zeiken en helemaal niks doen
bet = beter
We zitten hier met z’n allen in een glazen bol. Weinig materiaal gaat verloren (alleen een paar dingen die we de ruimte in schieten) Uiteindelijk blijft alles gewoon hier op aarde, dus het maakt niet uit wat we doen : ) We hebben er alleen zelf last van. Over een miljoen jaar bestaat de aarde toch niet meer, waar maken we ons druk over?
@VonStroke: jaaa! 5% hier en daar, stel 20x! Geweldig! 100% besparing! hihi
@ Joerek

olie heeft inderdaad ooit ook deel uitgemaakt van de koolstofkringloop. Maar doordat het duizende jaren ondergronds is opgeslagen heeft het leven boven de grond zich ontwikkeld met een bepaalde verdeling van koolstofdioxide, zuurstof en stikstof in de atmosfeer. Door de verbranding van fossielebrandstoffen veranderd deze verhouding en mag er niet meer gesproken worden over een koolstofkringloop.

@ mattie

De CO2 uitstoot van het productieproces en het transport van een auto wordt toch ook niet meegerekend in de uitstoot van de auto zelf? Je vergelijkt dus een beetje appels met peren, zo komen inderdaag allebei van een boom!
Volgens mij is het probleem met onze veestapel niet zozeer CO2 als wel methaan, dat produceren die koeien namelijk ongelooflijk veel en is een vele malen sterker broeikasgas dan CO2. Onze overdreven veestapel is dan ook weldegelijk een probleem, alleen idd niet wat betreft CO2. Maar ja, CO2 is nu eenmaal het paradepaardje van de milieumafia en mensen hunleuke afpakken is nu eenmaal leuker dan aan mensen vragen om te minderen in hun vleesconsumptie etc.
Er moest natuurlijk staan: hun leuke auto afpakken
@dotternetta,

het moge duidelijk zijn dat jij geen statestiek op school gehad hebt ;)
60.000 km, 1 op 15, is 4000 liter. 5 procent… 200 liter brandstof minder. Kan je in 2009 zomaar 600 euro schelen.
elk geleverd kilowattuur elektriciteit kost 0,3 liter brandstof per honderd kilometer

Het kan aan mij liggen, maar ik denk dat hier dus helemaal niets van klopt.

een kilowattuur (1 kWh) is een vaste hoeveelheid energie. Daar heb je dus ook een vaste hoeveelheid brandstof voor nodig, bijvoorbeeld 0,3 liter benzine.

een kilowatt (1 kW) is energie per tijdseenheid, een constant vermogen. Daar heb je een constante hoeveelheid brandstof per tijdseenheid voor nodig. Aangenomen dat de auto op constante snelheid rijdt is een hoeveelheid brandstof per afstand (bijvoorbeeld per 100 km) ook ok.

Het kan 1 van de 2 zijn, maar niet allebij. Jammer dat dit soort fouten zelfs in persberichten (?) worden gemaakt.

of ben ik aan het mierenneuken :P
BMW is reeds het “groenste merk”…. lees nou het nieuwsbericht waarnaar gelinkt wordt nog eens en durf dan te zeggen dat dit bericht objectief is.
BMW 335i cabrio
Het lijkt wel voorsprong door techniek :p
@ kees

Zoiets heet een persbericht…
Dus door BMW zelf de wereld ingeholpen idd.
Zolang je minder vaak naar de pomp hoeft vind ik het best!
@mpower

weetje dat ruwe olie bestaat uit dierlijke (of plantaardige i dunno) resten, dus is iets dat olie verstookt ook gewoon co2 neutraal
@boostah: YEAH! :D
Waarom moet iedereen altijd de boeren erbij halen als het om milieu gaat of om subsidies. Geregeld lees ik dat ze eerst de subsidies van de landbouw maar eens moeten schrappen (@Lincoln vooral), wie zorgt er dan voor ons voedsel? En dat koeien co2 veroorzaken, nou en… probeer maar eens alle producten weg te denken waar melk in is verwerkt, of waar leer in zit. Dan blijft er echt niet veel over hoor.

Zo en nu dan over het feit dat BMW op 5% brandstof kan besparen. Opzich lijkt het me wel een goede zaak maar om met die relatief zware zonne-panelen rond te rijden in het dak is niet echt goed voor het zwaartepunt. Bovendien zorgt het ook nog eens voor minder hoofdruimte, wat voor de wat langere mensen onder ons (waaronder ik) nogal een probleem is met de meeste auto’s van tegenwoordig.
@Lekkerbekje: ik wilde alleen maar 1 voorbeeld geven van andere CO2 bronnen, sorry. Ik heb niks tegen boeren, integendeel!
@BMW 335i cabrio: het lijkt me eerder voorsprong door het schrijven van gelikte persberichten.

Valt het jullie ook op dat BMW in het persbericht nergens schrijft dat ze iets hebben ontwikkeld, maar enkel hun intenties kenbaar maken? ‘We zouden in de toekomst kunnen….’

Overigens, zonnecellen op het dak bestaan al jaar en dag (bv. Lancia Thesis uit 2002, Mazda Xedos 9).

De halfgeleiderelementen in de uitlaat vind ik best wel een goed idee. Een idee.
jaren geleden werkte audi al met audi’s die elkaar informeerden over opstoppingen. Moet je wel een boel audi’s op de weg hebben. Ging ook best aardig maar nooit meer iets van gehoord. Privacy, verbindingen etc.
Nu doet vodafone dat met tomtom en is het wel op de markt. Een automerk in z’n eentje zal het met minder info moeten doen.

Aanpassingen motormanagement op basis van navi-data? Gezien het gedateerde navi spul wat ze voor heel veel geld verkopen kunnen ze dan beter gewoon een knop monteren die switcht tussen eco-mode, normal en power mode.

Er komt hier net een ouwerwetse stoomboot voorbij met een gigantische zwarte rookwolk erachteraan….. en dan zeuren wij over de auto’s??
Misschien moeten ze ook eens kijken naar de drempels kijken waar elk land tegenwoordig mee vol gegooid word. Hierdoor verbruikt mijn auto op korte afstanden in stadsverkeer gemiddeld 1 op2,5!
…”een X5 ActiveHybrid met zonnepanelen op het dak.”…

Even afgezien van mijn persoonlijke mening over dit merk…..Ze hebben het een en ander WEL begrepen daar in Beieren. Slimme gasten daar.
En dit nog (c): geen koelradiator meer, maar een stirlingmotor in de plaats van het koelsysteem. (c)!!!!
De motorwarmte drijft een stirlingmotor aan, die een goed deel (tot 40%) van de in het koelsysteem verloren gaande warmte in kinetische energie omzet. Die kan dan gebruikt worden om een batterij op te laden in een hybride auto of de wagen rechtstreeks mechanisch mee aan te drijven of zo.
Zelfs nadat de motor is afgezet blijft de stirlingmotor de restwarmte aftappen en deels omzetten in opslaagbare energie.
Als de prijs van de olie echt naar 300 euro per vat gaat binnen tien jaar zoals peter de Keyzer van ABN-amro voorspelt, zullen deze dingen noodzakelijk worden…
@ boostah

Nee, ik wist niet dat olie uit dierlijke en plantaardige deeltjes ontstaan is. Ik dacht altijd als je een steen maar lang genoeg begraaft dat deze veranderd in olie……
@Mpower: neen, ’t is andersom. Als je olie maar lang genoeg begraaft, wordt het vanzelf wel steen ;-)
@ BaRa

thnx, had al zo’n gevoel dat er iets niet aan klopte….
heerlijk en bmw is weer het enige merk heb ik altijd het gevoel dat er echt hard mee bezig is….

die andere merken zijn allemaal zo LAAAAAAAAAAAAAAAAAAngzaam
@floryn: ze zijn er helemaal niet mee bezig, ze vertellen gewoon wat ze eventueel misschien met wat geluk zouden kúnnen doen.
straks nog een 5er met een Cooper blokje….
Een zich zelf respecterende auto heeft natuurlijk al zonnepanelen in zin dak :)

http://www.autorola.be/nl/consumer/picture.do;jsessionid=07E74CE7FA330272CA57AA2AB42D967F?rval=1873512365&t=full&pid=4129175

http://www.pistonheads.com/sales/351750.htm

Erg handig met alle electronica tegenwoordig.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).