Top 10 beste Autobahn-stukken!

Auteur: , 90 Reacties

Duitsland staat wel bekend als het land zonder snelheidslimiet, maar je weet dat het in de praktijk nogal eens tegen kan vallen. Langs het grootste gedeelte van de Autobahn staan wel degelijk bordjes met rode randen, en dat worden er steeds meer. Als je dan toch eindelijk de beentjes mag strekken is het vaak te druk om echt hard te gaan. Waar oh waar moet je nu precies zijn als je je topsnelheid veilig wilt testen?

Onze matties bij Carros hebben de beste stukken Autobahn op een rijtje gezet, en aangezien wij gek zijn op top 10-lijstjes zijn we niet te beroerd om deze ook even mee te pakken. Zet allemaal maar in de TomTom favorieten:

-A31 van Essen naar Emden. Kaarsrecht, zo plat als een dubbeltje en voorzien van ZOAB. Helaas tweebaans en soms best druk. Vroeg opstaan dus. Parallel aan de A31, maar minder relaxt, loopt de A1 van Osnabruck naar Oldenburg.

-A24/A19 van Berlijn naar Rostock. Geweldig, met uitzondering van een paar snelheidsbeperkingen tussendoor.

-A5 van Karlsruhe naar Basel. Bijna geen bochten, maar vrij veel verkeer. Ideaal voor beginners en op zondeagochtend.

-A38 van Gottingen naar Leipzig. Als de Nurburgring als Autobahn zou worden herboren, zou dit het zijn!

-A3 van Frankfurt naar Bonn. Druk overdag maar ’s nachts verleidelijk. Het hele traject is driebaans!

-A62 van Landstuhl naar Nonnweiler. Klassiek geval voor het instellen van een 200 km/h-snelheidslimiet.

-A81 van Weinsberg naar Wurzburg. Hier doen Porsche en AMG veel van hun hogesnelheidstests.

-A92 van Munchen naar Deggendorf. Hardcore motormoordend traject door een saai landschap.

-A96 van Landsberg naar Bregenz. Er ontbreken nog stukken, maar wat er is is een 10 waard.

-A9 van Nurnberg naar Holledau. Even spectaculair als een leeg vliegveld. Maar heel snel en driebaans.

Een combinatie van goed weer en weinig drukte vind je vooral in mei/juni en september/oktober. Hoge boetes staan er op te hard rijden bij wegwerkzaamheden, rechts inhalen en bumperkleven, maar dat doe je thuis ook niet, toch? Enne, een weetje dat je maar even in je achterhoofd moet meenemen voordat je echt gaat planken: als jij met 300 km/h komt aanstormen, moet iemand die met normale snelheid op de rechterbaan rijdt elke 7,5 seconden in zijn spiegel kijken, anders ben je ‘m voorbij zonder dat ie je zag aankomen…



90 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Praktische informatie.

Goed zo
Kan ik eindelijk de topsnelheid van m’n Starlet uittesten! Autoblog, bedankt!!
Kleine Techno
Hahahaha, we zullen er nog maar even van genieten, onze kids en kleinkids zullen er jaloers op zijn!
onze auto gaat net 250 dus is wel sjiek als je dat even rijd laatst gedaan met me vader toen we naar munchen gingen (btw we hebben een bmw 330i hebben hebben hem nu net 2 maandjes met m packet in het zwart dus die ideaale 3 serie ofja de 335i is mischien wat sneller en beter maar ben ook tevreden met die we nu hebben :D:)
@ggj; dat laat je dan toch wel op film vastleggen? Neem Ruben mee, die doet zulke dingen graag.
(heus waar;)
ga het allemaal uitproberen :P
@levi precies interpunctie is voor mietjes!
Ik vind de Oberhausenstreet ook leuk !
@ ggj

Gaaf! dat was m’n eerste auto :) moet nog steeds glimlachen als ik er eentje zie.
Je kunt het ook wel op de NL snelweg proberen. Je haalt waarschijnlijk ca. 180 op je teller, dan raak je nét niet je rijbewijs kwijt. ;-)
Handige lijst! De “Oberhausen straight” ligt vrijwel naast de deur, mag er graag even over heen rijden :D .
@august Owja zie inderdaad dat ik de leestekens ben vergeten, sorry daarvoor.
kijk aan, toch wel makkelijk..:D binnekort naar Duitsland dus, ik weet dan wel hoe hard me eigen golfje gaat, maar kheb nog leuke vrienden wiens vader een leuke auto hebben:D is ff een goed praatje maken;)
Even met mijn Suzuki naartoe dan…..Dan ga ik zeker alle auto’s voorbij…(300+)
mense denkt na voor ge ga patten hé…
A46
Begin snelweg bij Heinsberg richting Düsseldorf
Op zondag ochtend is daar geen hond. Goed overzichtelijk, op de terugweg een beetje berg af. Ideaal om je topsnelheid te testen.

En maar 18 km van de nederlandse grens (bij Landgraaf). Net ver genoeg om je olie op temperatuur te hebben.
Ik mis in het rijtje de A7 tussen Wurzburg en Kempten: 250 kilometer lekker rustige weg, waar je flink door kan rijden.
Op de rijschool zeiden ze altijd dat je om de 7 sec achterom moest kijken. Dus dat zal wel lukken… aangezien ik geen 300 uit de mijne krijg
Elke 7.5 seconde in de achteruitkijkspiegel kijken?
Ieder goed chauffeur voldoet daar ruimschoots aan zou ik denken. Ik alleszins wel.
@Tweety V6
Zeg je geeft de mooiste en dichstbijzijnde prijs :D
Is idd een mooi stuk en is sowieso meestal niet zo druk. De autoweg A46 wordt volgend jaar aangesloten op de A2 Maastricht-Eindhoven ter hoogte van de afslag Born.
en wat moet ik dan met m’n 1.6 105 pk?
hmm ik pak altijd de 3 van Zevenaar naar oberhausen. is op de zondag lekker rustig. de terug weg is meestal wat druk. afgelopen zondag nog mijn top gehaald
oke is maar 220 (volgens mijn teller). maar ik vind het hard zat met mijn vectra 1,8
bedankt autoblog!
Toen ik naar Oostenrijk ging via Munchen heb ik ook wel een aantal keer de 250km/h kunnen aantikken, jammer dat er zoveel k-t kaaskoppen in de weg rijden…
@arjontje, ja ik moet daar toch heen.. top rijden en bij ’s heerenberg er weer af. Ben ik sneller thuis :D
Wil je ook in Nederland hard rijden, dan pak je de A44 .
“Waar oh waar moet je nu precies zijn als je je topsnelheid veilig wilt testen?”

Op een circuit natuurlijk :roll:
(of op een grote zoutvlakte of woestijn :lol:)
het stukje van venlo (a61) tot aan de nurburgring is ook wel mooi heb je een paar mooie lange bochten inzitten dat geeft gewoon een super gevoel als je daar met meer dan 200kmh doorheen gaat ;)
Het gaat er niet om elke 7,5 seconden in je achteruitkijkspiegel te kijken, maar verdomme te kijken als je een manoeuvre (veranderen van rijvak) doet!
Hmm, straks op vakantie naar Italie via de A3 en A5…
Volgens mij vergeten we er nog eentje vlak over de grens bij Gennep (Noord-Limburg). Via de A77 ga je de grens over, welke overgaat in de A57 richting Duisburg. Meteen na de grens is er geen snelheidsbeperking en het is er vaak lekker rustig. Wel veel nederlandse kentekens die allemaal de topsnelheid uitproberen.
Time to roll!!! Wheres my Pinto Coupe?!?!?!
joske (porschefan)
-A5 van Karlsruhe naar Basel. Bijna geen bochten, maar vrij veel verkeer. Ideaal voor beginners en op zondeagochtend.
het gaat het me over die zondeagochtend moet dat niet zondagochtend zijn?
De A31 loopt niet van Essen naar Embden, maar van Bottrop naar Emden (zonder b dus ;) )…
A31 kan k altijd vrijwel zonder problemen 180 rijden.
zeer handig :p
En als je in Duitsland vol in de remmen moet is het weer zo,n Nederlander die met zijn gezinnetje op vakantie gaat. Pas geleden nog kom k aan rijden met 180 en ik met groot licht knipperen. Blijft ie gewoon links terwijl er rechts een gat was van dik 300 meter.
Inderdaad, de a44. Kun je na 19 uur prima met 240 (eventjes) rijden.
Ring van Antwerpen is ook leuk ’s nachts…
@ggj
180 liep mijn starlet op de teller
zondeagochtend
…Met je internetjargon… ;) :D
heb op de A9 de 270 gehaald op de teller.. wegdek is niet overal van de beste kwaliteit.
@ RScosworth

Ik wens jou daar geen staandehouding,geloof me.
Maar ik weet welke weg je bedoeld ;)

En idd,er is genoeg autobahn over waar je nog maximaal kan gaan,ben pas nog naar Rust [bijna Zwitserland] geweest,en 15km na Venlo kan je al beginnen.
Nouja,ik toen niet met een Transit 125pk en drukte,maar continu 150km/h rijden zonder bang te zijn om een fikse boete te krijgen [behalve waar het niet mag natuurlijk] rijdt toch een stuk relaxter dan dat land hier waar ze je voor 10km/h te hard al staande houden.
@ badidea De mijne bijna 145 km/u op de teller :( Jij had/hebt de 1.3, neem ik aan?
hmmm welke Autobahn is geschikt om mijn 550i in te rijden? :P
Ik vraag me af hoe het moet voelen wanneer je 200 rijdt en voorbijgesjeest wordt door iemand die 300 rijdt… Kijk je nog in je spiegels als je aan 200 tussen de 120-ers aan het slalommen bent? Dat vraag ik me nu eens af?
Zondag nog de 340 aangetikt. Oberhausen straight

http://www.youtube.com/watch?v=7EfCq8o5UgU
dat stuk van twist tot meppen is ook gaaf…..nooit verkeer.
@joske & vlaeminck: Ik heb dat niet geschreven, het is een letterlijke quote. ;-)
A95 van munchen naar garmish, Lekker gassen op een prachtige heuvel-achtig landschap. Hoge snelheden worden gehaald met lange bochten. Wel een drukke weg, dus s’nachts is wenselijk, of ook vroeg opstaan.
Joske schrijft:
“En als je in Duitsland vol in de remmen moet is het weer zo,n Nederlander die met zijn gezinnetje op vakantie gaat. Pas geleden nog kom k aan rijden met 180 en ik met groot licht knipperen. Blijft ie gewoon links terwijl er rechts een gat was van dik 300 meter.”

Ocharme, boehoehoe :cry:

:roll:
200 is een vrij relaxte snelheid als het niet te druk is, dan heb je tijd genoeg om om je heen en in de achteruitkijkspiegel te kijken. Ik vind het boven de 250 wel hard gaan, vooral als de weg ook nog een flauwe bocht maakt.
met de mini… topsnelheid in nederland!!!

hoe hard we gingen met 2 personen… uhh 134 op de navi…
Ik snap niet dat er een snelheidslimiet wordt ingevoerd voor het milieu. Wat makten die paar extra grammen nou uit? De uitstoot van auto’s in de hele wereld is maar 2% van de totale CO2 uitstoot. Waarom zoveel moeite doen om auto’s zuiniger te maken, aan te pakken, belastingen te verhogen en snelheidslimieten in te stellen, terwijl je voor hetzelfde resultaat alleen maar één fabriek in China hoeft te sluiten. Maar nee hoor, in Nederland wordt de automobilist afgerekend voor zijn uitstoot, terwijl deze totaal verbleekt tegenover andere landen, helemaal met vervuilende industrie.

Net zoals met de kwaliteit van de lucht in Nederland, die moet voor de EU ook op een bepaald peil zitten. Onze lucht is hartstikke schoon, maar de reden dat Nederland alsnog maatregelen moet nemen is omdat alle vuile lucht uit het Ruhrgebied naar ons te komt.
Mijn favorieten zijn de A38 en de A4 (ergens tussen Dresden en Bad Hersfeld heeft die behoorlijke bochten en hoogteverschillen, waar precies weet ik niet meer juist). Op A4 mag je niet veel doorduwen maar ja, die baan is veel te mooi om het te laten :-). Ik kijk zelf eigenlijk nooit naar die snelheidslimieten in Duitsland en ik heb toch nog nooit een bekeuring gehad hoor. En Antwerpen-Linz in 6 uur is toch niet slecht denk ik :-).
Ik mis de mooie A7 van Wurzburg naar Nesselwang… een paar snelheids beperkingen maar voor de rest kun je daar rustig 2 uur lang 200 rijden.
‘als jij met 300 km/h komt aanstormen, moet iemand die met normale snelheid op de rechterbaan rijdt elke 7,5 seconden in zijn spiegel kijken, anders ben je ‘m voorbij zonder dat ie je zag aankomen…’

jeah right. normale snelheid is 140 km/h, verschil met 300 km/h is dus 160 km/h. 160 km/h = 44.4 m/s. in 7.5 s is de afstand tussen langzame en snelle auto dus (7.5×44.4=) 333.3 m toegenomen. zo ver kan je denk ik wel kijken he xD.

@ boink, die testarossa o.i.d. ga je wel erg dicht voorbij he. wel cool dat je (of je papa) niet alleen maar accelereert naar 340, maar dat ook nog een aardige tijd vast houdt.
en je bedoelt vast ook die vluchtstrook aan de rechterkant …, meende geen pech te merken.
Kijk, DAAR hebben we nou wat aan!
Kijk aan deze informatie hebben we wat! En dat de maanden Mei/Juni en September/Oktober rustigste maanden met mooi weer zijn heb ik zelf heel vaak al meegemaakt. Elke Mei en Herfstvakantie naar Sölden(Oostenrijk) en dat al6 jaar lang. Het is geloof ik 960 km, en hebben het 1x in 6 uur en 58 minuten gereden. Do you’re match. Gewoon superlange stukken cruisecontrol op 240 op teller. ( Mercedes C240, W203). Helaas dat we nu een Audi A6 hebben, want op die hoge snelheden rijd de A6 toch niet zo goed als de Mercedes. Maar over 4 maandjes nieuwe C-klasse, en dus in de herfstvakantie hebben we, kan die meteen uitgetest worden
Vreemd, ik kan en rij op veel meer plaatsen 240+ in duitsland. Grens arnhem-oberhausen bv. Heerlijk om direct na de grens even het pendaaltje te vloeren .
200 km/u haal ik meestal in achteruit. Ik kijk dan continu (niet alle 7 sec) in m’n achteruitkijkspiegel (om de weg voor mij te zien).
Ik heb ook nog een stuk wat heerlijk rijd, de Autobahn A7 tussen Würzburg en Ulm…fantastisch stuk, waar nog heel weinig mensen rijden.
Superkoerier!
A5 tussen Karlsruhe en Basel is op een vrij lang stuk toch gewoon begrensd op 120. Niet echt om blij van te worden.

Ook lekker:
A45 tussen Frankfurt en het noordelijke deel van het Ruhrgebied
A3 tussen Regensburg en Passau
Dit is het verschil tussen normaal rijden en echt hard…..op de A31

http://www.youtube.com/watch?v=syWJbD1rf0Y
P.S. dat ben ik niet, dit ben ik op de A31:
http://www.youtube.com/watch?v=qp4BKFBKSQc
Maar de A31 is druk……en smal……..3 baans lijkt me beter….
Bionk wens ik al het fijne toe, knap staaltje beheersing (ahum) om zo je auto te besturen. Kijk, hard rijden is leuk, maar om met 250 over een vluchtstrook te knallen… Je zal er maar staan met je gezinnetje, die heb jij namelijk nooit ziens staan.
@ Boink, je hebt wel een hele vet kar man, die wil ik ook hebben ;)
de a9 Amsterdam naar Alkmaar

heb ik 170 op de teller gerenen met en Nissan micra
1.0 16v
230 op de Maasvlakte en 200 op de ring Rotterdam. De laatste was 1 keer leuk. :lol:
Porsche Boxster
Rij bijna elke zondag(avond) naar Zwitserland omdat ik daar woon en werk, ken de route zeer goed.

A5 Karlsruhe – Basel is alleen begrensd vanaf Freiburg Zuid, dus alleen de laatste 55km tot de grens bij Basel is 120km/h. Zeer rechte weg en op zondagavond kan je eenvoudig hard rijden. Radio Regenbogen (100.4fm of 101.1fm) geeft je de laatste flitsinformatie op dit stuk, en ze staan hier overigens geregeld te flitsen…
Boink: allemaal heel sjiek dat je met een Gallardo Spyder 340 kan (mee)rijden.

Maar hoe haal je het godverdorie in je kop om met zulke snelheden rechts te gaan inhalen, OVER DE PECHSTROOK….
Zo’n rijgedrag bewijst dat je dat rijbewijs in je portefeuille echt niet verdient.
ze voelen zich op een bepaalde manier anders dan anderen……
Ik heb in Duitsland gewerkt en moet tot mijn schande toegeven dat ik me bij 200+ snelheden alleen op de rustige, rechte stukken veilig voelde. Op bochtige stukken werd ik door gsi-tjes en dat soort auto’s ingehaald. Mijn auto was veel sneller, maar ik wil nog een tijdje blijven leven.
Ik moet eerlijk zijn; opgegroeid in dit 100, later 120, km-land mis ik gewoonweg de ervaring/voertuigbeheersing die nodig is voor hoge Autobahn-snelheden.
Net als die idioot met die Gallardo trouwens, levensgevaarlijk.
Kennelijk tast niet alleen alcohol de hersenen aan, maar Lamborghini rijden ook.
Wat een idioot…
Dat met die gallardo is zwaar bruut, maar niet egt verantwoord, zo dicht langs die ferrari op zulke snelheden. die vent schrikt zich ook lam en dan zonder dat je zicht heb op de vluchtstrook zo dr opknallen dat kan ook anders aflopen. maar +1 voor de wagen beheersing van de bestuurder
@Porsche Boxster

Off topic: grappig, ik werk bij een Zwitsers bedrijf in Nederland, en mijn moeder woont in Zwitserland. Rij dus ook regelmatig naar Zwitserland.
ik vind heel duitsland wel goed:-P
@ sander

“sander schrijft,

20 May 2008 om 19:38
Ik mis de mooie A7 van Wurzburg naar Nesselwang… een paar snelheids beperkingen maar voor de rest kun je daar rustig 2 uur lang 200 rijden.”

Afstand Würzburg – Nesselwang: 288 km. Hoezo -met een paar snelheidsbeperkingen- rustig 2 uur lang 200 tijden?
Zijn hier nou werkelijk mensen die vinden, dat met 340 (op de teller) met een Gallardo op een bijna lege, rechte Autobahn iets te maken heeft met wagenbeheersing of stuurmanskunst? Kom nou toch! Wat hier gebeurt is pure zelfoverschatting, die iedereen na kan doen met zo’n auto en een normale rechtervoet om het gaspedaal helemaal in te trappen.
Ik twijfel alleen aan het verstandelijke vermogen, als ik iemand dan over de vluchtstrook met die (en overigens ook met lagere) snelheid zie inhalen. Enige maanden geleden zag ik op de A8 tussen Karlsruhe en Stuttgart (nieuwe 3-baans gedeelte voor Pforzheim) nog de “overblijfselen” van een mens (heb het ECHT gezien!), die geprobeerd had een vrachtwagen via de vluchtstrook in te halen en daarbij niet had gezien, dat daarop een vrachtwagen met pech stond. Ik heb daarna nog vele dagen een rustiger rijstijl gehandhaafd. Je moet er gewoon niet aan denken. Maar het gebeurt, mensen.
er is maar een autobahn de beste en dat is de asd, helemaal te gek volle bak en helemaal recht en zoab zondagnacht om 1.30 geklokt op 306 kmh en dat is heel hard.maar in iedergeval geen overstekende wilde of tamme beesten.4x op en neer gereden en geen Doorenbos tegengekomen.
Ik heb een half jaar in Oostenrijk gestudeerd en ben tussendoor regelmatig naar huis gereden. Ik koos er bewust voor om het ’s nachts te rijden, vertrokken we om 8 uur ’s avonds. Heerlijk! Het oude beestje van me (Scirocco GTX 16v uit 1986) goed de sporen kunnen geven op een relatief veilige manier. Op de onbeperkte stukken 180 als koerssnelheid aangehouden. Rijdt echt heel erg fijn. Ook de top kunnen opzoeken, 212 op de navigatie en 225 op de teller. Toch netjes voor een 22 jaar oude auto ;) Normaal rij ik er vrij rustig mee.

Het is trouwens wel opletten geblazen met de “Schwertransporter” die midden in de nacht op de snelweg rijden. Vaak zijn die een stuk breder dan 1 baan en op een tweebaans snelweg moet je dan goed opletten als je met 200 aan komt.
gisteren met mijn A4 3.0tdi na de ochtend spits grens over bij arnheim 260 gedaan (
Duitsland heeft veelal slechte autobahnen,het lijkt soms net of je op het spoor rijdt,wij rijden ook meerdere malen per jaar met de camper door Duitsland,vaak is het rammelen en schudden daar op de wegen,op de Nederlandse autowegen hebben we daar totaal geen last van,die zijn veel beter geegaliseerd.
@T Smits

Kom dan eens naar België – hier zijn de wegen gewoon rot, écht rotslecht. Frankrijk heeft zéér goeie kwaliteit, heel open stukken, mooi landschap (vgl. duitsland), en snelheid is er 130 (toch al 1O km/u meer dan Benelux). Bovendien heb je die zotten in Gallardo niet. :)
ladyofthehouse
Dat 3 baans stuk voor pforzheim is wel een nieuw stuk autoweg. Jammer genoeg redelijk druk maar wel licht aflopend.
De A31 Langs de Drentse grens is echt fan-fucking-tastisch!!
Ik reed daar eens 210 ofzo en ik werd ingehaald alsof ik stilstond, door een 911 GT2
Zeer indrukwekkend!

Ik raad een ieder aan op zondagochtend te gaan, dan is het net een lege dragstrip ;)
Op deze website staat wat over het rijden op de Duitse autobahn. Ook wordt er gelinkt naar deze blog en naar een kaart van Duitsland waar je met onbeperkte snelheid mag rijden, weet iemand of deze nog klopt?
Als je in duitsland rijdt kan je ook het zonnebescherm ding voor je hoofd doen want de politie mag je geen boete geven al doe je dat ( je moet alleen wel opletten op patrouilleauto’s) en je kan ook gewoon naar een oosters land daar maakt het niet uit. Ik hoop wel dat als ik mijn rijbewijs heb ook nog in duitsland kan blazen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).