Japanse koolstofvezelproducenten willen prijs drukken

Auteur: , 30 Reacties

Het grote voordeel van koolstofvezel (carbon) is dat het supersterk is en tegelijkertijd uiterst licht. Het weegt ongeveer een vijfde van staal bij gelijke sterkte. Groot nadeel is de prijs van het lichte goedje, want koolstofvezel is zo'n 30 keer duurder dan staal. Dat is dan ook meteen de reden dat autofabrikanten het materiaal slechts spaarzaam toepassen.

Het zijn voornamelijk de duurdere high-performance modellen die met onderdelen van koolstofvezel het gewicht zo laag mogelijk proberen te houden. Slechts één procent van de totale productie van koolstofvezel wordt toegepast in automobielen, maar daar moet verandering in komen als het aan drie grote koolstofvezelproducenten ligt.

De drie Japanse bedrijven Toray Industries Inc., Teijin Ltd. en Mitsubishi Rayon Co, produceren samen zo’n 70 procent van alle koolstofvezel in de wereld. Zij hebben zich voorgenomen om het ontwikkelproces te verbeteren en de productie op te voeren, om zodoende de prijs van koolstofvezel te kunnen drukken.

Aangezien de uitstoot van auto’s zo’n hot issue is en gewichtsbeperking hierbij een sleutelrol speelt, kan koolstofvezel een grote bijdrage leveren aan het inperken van de uitstoot. Het gewicht van auto’s zou kunnen halveren wanneer koolstofvezel een stuk rijkelijker wordt toegepast.

Naast de beperkte toepassing in automobielen wordt koolstofvezel onder andere gebruikt in de luchtvaart, in de bouw en bij de fabricage van sportartikelen als bijvoorbeeld fietsen, poolstokken en masten van zeilboten. (via: automotive news)



30 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
ge zit hier ni op ibood eh sjaak-trekhaak.
daar ist een sport om eerste te zijn fzo
Een zeer interessante ontwikkeling! Het gewicht reduceren tot de helft geloof ik niet zo stellig in, maar dat er behoorlijk wat bespaard kan worden vind ik een goede zaak!
Ik vraag me af er weer iets beters zal komen. Opzich zijn koolstof atomen dicht op elkaar wel het sterkste wat je kan krijgen (diamant), maar wie weet.
Vroeger had je simpelweg kunstof zoals polyester… daar kon je ook al bodywork van maken. Wat is daar mis mee eigenlijk?

Goede zaak als carbon goedkoper wordt. Met (forse) gewichtsbesparing wordt autorijden weer een stuk leuker. De weg waar we nu op zitten (of is het inmiddels zaten?) is een heiloze… autobody’s worden zwaarder, dus moeten er een heleboel componenten zwaarder worden, moeten motoren zwaarder en zo rolt de bal de verkeerde kant op… Door de body minder zwaar te maken valt er op allerlei vlakken veel te winnen….
Welke aandelen moet ik kopen? Doe mij ff de namen van de betrokken bedrijven ;)
Goede middag!… de namen staan erin. Nevermind (ben een beetje ziek dus niet erg scherp vandaag)
“Het zijn voornamelijk de duurdere high-performance modellen die met onderdelen van koolstofvezel het gewicht zo laag mogelijk proberen te houden.”
Inderdaad, voornamelijk. De rx8 valt ook weer niet onder de “duurdere high-performance” modellen met z’n carbonfiber cardan-as. :P

Het zou eigenlijk wel eens tijd worden dat het goedkoper wordt. Carbonfiber is nu toch al een tijdje op de markt en wordt ook in steeds grotere hoeveelheden toegepast. Dan zou je normaal gesproken verwachten dat het goedkoper wordt. Bij massaproduktie gaat de prijs ook omlaag, dus laat er vooral meer van gefabriceerd worden en het komt goed. :D
Boeing heeft alleszins zn invloed op de prijs. Doordat hun nieuwe 787 dreamliner volledig uit carbon gemaakt zal worden zie ik de prijs niet meteen dalen de komende jaren.
Mag hopen dat het goedkoper word, maar de essentiële vraag blijft: Wat is een Kookstofvezelproducent?

-edit: Kom op, dat weet je heus wel ;)-
@w0o0dy: Goeie vraag over dat kunststof. De vorige Clio had kunststof zijpanelen vooraan. Heb geen idee welke kunststof het is. Ik heb ook geen weet van andere auto’s die kunststofpanelen hebben.

Weet iemand waarom carbon zo duur is? Hoe het productieproces in elkaar zit?
Voor mensen die willen weten hoe carbon fiber wordt gemaakt, het is geen auto maar het blijft hetzelfde produktieproces.
http://www.youtube.com/watch?v=J_gI3chGtww
@rovvel
carbon verwerken is in principe ambachtelijk werk, het voorbereiden van mallen is een tijdrovende klus. het kan uiteraard geïndustrialiseerd worden maar dan heb je het over duizendtallen, vaak zijn carbon onderdelen maatwerk. daarnaast heeft de vliegtuigenbouw, met name de nieuwe airbus, de prijs van carbon drastisch omhoog laten stijgen. er is nu schaarste op de carbonmarkt.
Chip: “Ik vraag me af er weer iets beters zal komen. Opzich zijn koolstof atomen dicht op elkaar wel het sterkste wat je kan krijgen (diamant), maar wie weet.”

Ja hoor… :s Effe ‘koolstof’, ‘dicht op elkaar’ en ‘diamant’ in één zin noemen, en ziedaar, weer wat nonsens rijker…

Alsof alle koolstofstapelingen even sterk zijn als diamant. Alsof carbon fibre even sterk is als diamant. Onzinnige uitspraak dus, zelfs als je ze maakt ter vergelijking, want ze is verwarrend en incorrect.

Sowieso is carbon fibre een composiet materiaal, en niet zuiver koolstof.

Definieer ‘dicht op elkaar’ trouwens. Heeft geen enkele wetenschappelijke betekenis. Dus als je niet weet waarover je spreekt, graag klep dicht…

Ter uwer informatie, diamant is een zuivere koolstof-koolstof verbinding in tetraederstapeling.
Of je bedoelt een beter gebruik van koolstof zodat we onze wagens in diamant gaan maken? Sure… anyway, nevermind
@topg
volgens mij heb je last van weinig inlevingsvermogen…
wat chip waarschijnlijk bedoelt is dat diamant ook uit koolstof is opgebouwd evenals carbonfiber. zijn overpeinzing is niet onterecht. je hoeft geen kenner te zijn om discussie te voeren.
als ze nou iets vinden waardoor ze gemakkelijk CO2 om kunnen zetten.. eindelijk van die slurp tax af en super lichte auto’s..
@ Edit, misschien… :-D
@W!d: Ja dat ware een gedacht. CO2 uit je uitlaat rechtstreeks omzetten in koolstofvezel carroserriedelen. Hoe meer je rijdt, hoe groter je spoiler wordt :)
@VonStroke; vergeet ook niet de heren van Airbus. Die nemen samen met Boeing een groot deel van de carbonproducten af en daardoor wordt de prijs nu ook kunstmatig hoog gehouden. Dat is alleen al aan de fietssport te zien. die carbon modellen zijn ook vreselijk duur (ja ik heb er ook één).
Ik kan de ontwikkeling alleen maar toejuichen, als de kwaliteit er maar niet onder gaat lijden. Het is een mooie en goede ontwikkeling dat men met carbon probeert het gewicht te drukken en daardoor de Co2 uitstoot te reduceren. Een gemiddelde auto weegt op dit moment ongeveer 1300kg. Het lijkt me alleen een beetje sterk dat men het gewicht door gebruik van carbon weet te halveren. Mijn auto, een ford focus C-max, kentekengewicht 1294kg, zou dan nog geen 700kg gaan wegen. Zou te mooi voor woorden zijn. Ik denk dat als je de gehele koets door carbon zou vervangen er ongeveer 300kg is te besparen. Maar dan moet je het niet over de kosten hebben. De wagen zou dan zomaar 100000,- euro duurder zijn!
Maar ik juich de ontwikkeling wel toe! Laat maar komen die carbon spullen.
ff offtopic (ongeveer)
nog nooit gehoort van poolstok
maar wel van polsstok.

En nu maar hopen dat het in massa wordt gebruikt
dan kan de prijs van de benzine nog wat stijgen als het verbruik
wat daalt.
Koolstof, heel leuk allemaal, maar het zal best kostbaar blijven. Ik heb een alternatief idee! We gaan vlas verbouwen, knoeien daar een beetje bindmiddel door en noemen het euh… Duroplast of zo!

Of is iemand me ooit al voor geweest? ;)
@Klassiekerrally: vervang vlas door twarron en ik zeg: “je bent op de goede weg!”
Ja, w0o0dy, maar dan moeten we het anders noemen…

En verdorie: Duroplast bestaat al! Alleen heeft de slimmerd blijkbaar katoen gebruikt in plaats van vlas. Hennep zou ook goed zijn: heb je direct een leukere winstmarge ;)

http://wapedia.mobi/nl/Duroplast
Is het verwerkingsproces van carbon trouwens niet gewoon hetzelfde dan bij polyester ?
Enkel de grondstof verschilt toch, dacht ik .
Net zoals kevlar, ook eentje uit die familie.
Laten we het er gewoon op houden dat polyester, carbon en kevlar niet zo gemakkelijk te verwerken zijn als metalen.
En dat de grondstof niet zo overvloedig aanwezig is en daarom altijd een stuk duurder zal blijven ?
Anyhow, wel een mooi initiatief van die producenten.
Maar als de productie omhoog moet, moet toch eerst de prijs naar beneden zodat er meer afname komt ?
En hoe zit het dan met het feit dat er een tekort is aan koolstofvezel ?
Koolstof is leuk maar hoe zit het met recyclen? Er wordt al gewerkt aan een hars gemaakt van soya en als je dat combineert met natuurvezels (hennep, etc.) wordt zulke materialen interessant om in de automobielindustrie op grotere schaal te kunnen gebruiken. Je kan koolstof gewoon op plekken gebruiken waar de stijfheid het vereist. Met sandwich technologie (in combinatie met glasvezel) kan je vrij eenvoudig grote onderdelen voor auto’s maken, de firma Binz bouwt zo zijn ambulances en begrafenisauto’s. De achterklep van een van de voertuigen heeft op de hoeken een paar koolstof matten om daar de stijfheid te vergoten; dat is het mooie van zulke materialen, matje meer of minder is makkelijk te doen; nadeel is natuurlijk de arbeidsintensieve productie en daar moeten de grootste innovaties plaats vinden.
Dat werd tijd.
Van mij mag de hele auto uit carbon gemaakt worden!
Jaa en de M3 heeft een lekker carbon dakje. I love the M3 E92. Ik hoop dat meer fabrikantenmensen de slimme raad van BMW opvolgen.
Polyester=hars Koolstof, aramide en glas zijn vezel (en polyester is vochtopzuigende troep die verkleurd) een beter hrassysteem is PEI, dit is thermoplastisch te verwerken waardoor je producten kan persen en de doorlooptijd drastisch kan verlagen. (is toegepast inde M3 CSL)
@Willy

De E92 is een loodzware bak, dus het wordt tijd dat ze eens wat meer carbon toe gaan passen. Op dit moment is de M3 meer een cruiser dan een lichtvoetige sportwagen.
beter nemen ze gewoon weer een hoogtoerige viercilinder als basis, hoeven ze geen koolstofvezel te gebruiken:)
E30 M3 :):)
Zou leuk zijn hé zo’n echt carbonnen dashboardje :) laat maar komen prima!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).