We tanken minder

Auteur: , 62 Reacties

De brandstofprijzen bereken record na record en sommige mensen houden er zelfs ernstig rekening mee dat de prijs van een litertje benzine nog dit jaar door de 2 euro grens zal bereken. Doorgaans lees je dat we ondanks de hoge prijzen, niet uit onze auto zijn te slaan, maar de tankstations laten nu toch een ander geluid horen. Zij zien de verkoop wel degelijk afnemen.

Volgens voorzitter Ewout Klok van Belangenvereniging Tankstations (BETA), zijn we gaan bewuster gaan tanken om brandstof te besparen en secretaris Jan Bessembinders van Bovag Tankstations bevestigt dit op basis van recente geluiden uit zijn achterban. Harde cijfers ontbreken nog, maar een pomphouder uit Drente gaf aan dat zijn omzet al met tien procent is gedaald ten opzichte van vorig jaar. We rijden volgens hem alleen nog maar het hoognodige.

Diverse ondernemers overwegen over te gaan op een onbemand station, of medewerkers te ontslaan en zelf in de winkel te gaan staan. Aangezien pomphouders een vaste marge krijgen van de oliemaatschappij, profiteren zij niet van de hoge brandstofprijzen. Mocht deze ontwikkeling voortzetten, dan is het maar de vraag of pomphouders het hoofd boven water kunnen houden. De vooruitzichten zijn somber met de accijnsverhoging in juli en de btw-verhoging in januari. Volgens Bovag-secretaris Bessembinders is het tijd dat Den Haag een gebaar maakt. (via: ad)



62 reacties

kadett rijdt beter
Nu de leaserijders nog aanpakken: weg met die tankpassen waardoor het loont om voor alles de auto te pakken!
tien is gedaald. Tien liter, gallon, procent?

-edit: procent-

Verder: bericht komt overeen met de toegenomen verkopen van kleine stadsauto’s: aygo, c1 etc.
yes! en nu met zijn allen! :D

Als we nu via autoblog een aantal weken in de zomer afspreken dat NIEMAND in NL gaat tanken. :) lijkt me een geweldig signaal :)

Moeten vervolgens alle pomphouders de bijstand in en kost het boskabouter meer dan als hij gewoon normale prijzen had aangehouden.
Dat we omtebeginnen maar het kwartje van K*K terugkrijgen!
Zie ook het positieve er van in. Minder tanken = minder auto’s op de weg = minder file…
Emerald Green Jag
@kadett rijdt beter:
Asjeblief, denk even iets genuanceerder…

Het lijkt alsof je nooit te maken hebt gehad met lease:
– Alleen als men de bijtelling ook voor lief neemt, neemt men de leaseauto voor privéritten. De bijtelling voor privégebruik en bijdrage voor privé gebruik wordt rechtstreeks op het salaris ingehouden.
– Daarnaast hebben sommigen iets (0-15% gemiddeld) boven het budget aangeschaft en moeten ze het extra leasebedrag zelf betalen (OK, eigen schuld).
– Daarnaast hebben sommige werkgevers de brandstofkosten heel goed geregistreerd. Er zijn zelfs bedrijven die, wanneer er excessief meer (rekbaar) verbruikt is dan de norm, de medewerker de rekening voor het surplus sturen.
Er zijn ook leaserijders die een eigen auto hebben en daarom alleen deze leaseauto voor woon-werk verkeer gebruiken.

Tot slot – and correct me if I’m wrong – lees ik een soort afgunst/calvinisme in jouw antwoord?
“zijn we gaan bewuster gaan tanken om brandstof te besparen”

Ik doe het alleen maar om geld te besparen.
milieu my ass…we tanken gewoon minder omdat et te duur word voor normale mensen
@kadett
Je naam is veelzeggend.

Verder dan een Opel Kadett ben je niet gekomen en je zal waarschijnlijk ook niet verder komen. Een leaseauto is voor jouw iets te hoog gegrepen vandaar die afgunst en frustratie.

De kosten voor de brandstof komen -via het “cost push” principe – uiteindelijk bij iedereen in Nederland terecht.
eindelijk reactie van het grote publiek tegen autobestuurdertje pesten!
Eigenlijk zouden alle forenzen is één dag met het openbaar vervoer moeten gaan.

De busmaatschappijen en de NS hebben als eens aangegeven dat een reizigersgroei van 10% ervoor zorgt dat het OV in NL direct tot stilstand komt omdat er geen capaciteit is…

Lijkt me geweldig om te zien….
Het OV is ook totaal geen oplossing. Ik woon 9km van mijn werk. Met de auto is dit 14 minuutjes rijden.

Als ik met de bus ga betaal ik 1.84 aan strippen en ben ik ruim 20 minuten onderweg.

Met de auto is voor mij goedkoper, sneller en vooral prettiger.
Nou, ik merkte er gister nog niks van in de avondspits. Wat een drama. De prijs moet nog ff iets verder omhoog!
@Pruts0r
Ja dat lijkt mij een goed idee, dan pak ik lekker mijn auto!

Overigens onzi natuurlijk dat het OV tot stilstand komt. In dit scenario is gewoon hooguit 10% van de OV reizigers te laat op zijn/haar bestemming. Een volle bus rijd niet langzamer.
Allemaal een week of een maand niet tanken gaat niemand volhouden, maar als de mensen die in de grensstreken wonen nou eens in duitsland of in belgie gaan tanken??? ik denk dat je zo een hele grote groep bereikt en je zo ook de heren in den haag wel bereikt! niet?
Tja, dat was te verwachten. De nieuwe Accijns en BTW verhogingen ook op brandstoffen toepassen lijkt me momenteel erg onredelijk.
@ Robert.

Geloof me, bijna iedereen hier in de grensstreek tankt al in Duitsland.
@Alwood
wat dacht je van 29 mei ik kreeg op hyves al een mailtje

DONDERDAG 29 MEI 08 BOYCOT SHELL, TEXACO EN BP


Best automobilisten,

het word tijd dat wij wat van ons laten horen.
De prijzen om te tanken zijn abnormaal hoog en zullen dan ook blijven stijgen.
Shell alleen al heeft dit kwartaal al een omzet gehaald van 5 miljard, van onze centen.

Daarom roep ik iedereen op om donderdag 29 mei 2008 NIET te tanken bij Shell, Texaco en BP. Misschien als wij hier massaal gehoor aangeven zullen de prijzen dalen.
Zo niet houden wij gewoon nog een Boycot dag.

Stuur deze mail door aan iedereen die je kent.
Ik ga van het weekend in Slovenie tanken, daar kost benzine 1.10 p.l. ik zelf rij belastingvrij en op LPG dat gaat de nieuwe mode worden!!! (en dan gaat er weer wegenbelasting ingevoerd worden op oldtimers en LPG wordt dan net zo duur als diesel)
Leaserijders dragen inderdaad bij aan de hele zooi, ondanks de nadelen die kleven aan lease, zoals Emerald Green Jag ze noemde. Allereerst zijn er veel leaserijders met een tankpas hier in NL, heel veel. Ze rijden (en tanken) dan ook tot ze erbij neer vallen, ongeacht wat er gevraagd wordt voor een liter. Ik wil niet zeggen dat het de schuld van de leaserijders is, ze betalen zich immers scheel aan bijtelling, maar ze dragen zeker bij aan het probleem.
@ Emerald Green Jag

Als zijn naam Kadett rijdt beter is zal hij wel geen leasebak rijden, of het moet een lease contract zijn van 20 jaar…
****** kadet rijder wanneer gaan we eindelijk nog eens genieten, alles word verneukt in dit land.

-edit: let op je taal-
@ BVO

Helaas kansloos…. al was het alleen al omdat leaserijders er geen reet om geven en meestal een tankpas hebben van 1 bepaald tankstation (veelal Shell) en die gaan niet op eigen kosten ergens anders tanken.
Men is veel te laat begonnen met onderzoek en ontwikkeling naar alternatieven.
Het is de schuld van alle ministers, presidenten, koningen whatever…
@ Impje,

De fiets??
Mooi om te zien dat de gemoederen een beetje verhit raken, lekker on-Nederlands.
Moet bereken niet breken zijn in alinea één?
Staat de overheid nog wel in dienst van de burger?

Protestmode ON
29 Mei Tank ik niet uit protest
@Sacha

Nog even geduld. Voorlopig blijft het nog wel even druk omdat autorijden meer en meer gezien gaat worden als status. “Kijk, ik kan autorijden betalen!”

Pas wanneer thuiswerken als serieus alternatief wordt gezien en de benzineprijs bij 5 euro per liter begint te komen (net zo duur als wijn, status niet langer houdbaar) zal het echt rustig worden op de weg.

Alternatieven? Bouw thoriumreactoren ipv kolencentrales en stop de opgewekte energie in je plug-in Tesla, Chevrolet Volt etc. Het gaat dan overigens niet rustiger worden op de weg, wel stiller…
Tegenwoordig krijgt iedereen een leasebak, dus met opmerkingen als “afgunst” en “hij zal er zelf wel geen rijden” is jullie reactie wel erg kort door de bocht, of voel je jezelf superieur dat je een leasewagen mag rijden?

Ik deel zijn mening dat de tankpas geen stimulerend middel is mensen minder te laten rijden. Je zal op zaterdag sneller de fiets pakken als je privé brandstof zelf moet betalen.
iemand hier op autoblog kan natuurlijk ook ff een tankvrachtauto jatte en in duitsland tanken , en dan als bijv in duitsland euro95 1.00 is , dan in nederland verkopen voor 1,05. Eigen tankstation beginnen :P
met natuurlijk korting voor autoblog members die betalen dan 1,025 :)
@kadett rijdt beter: Kadett rijdt niet als je voortdoet met zulke mentaliteit.
@C70T5: “Leaserijders dragen inderdaad bij aan de hele zooi, “. Daar speel je onze tegenstanders mooi mee in de kaart, verdeeldheid onder de vijand versnelt diens ondergang immers.
De aanval op de accijns dient geopend te worden. De prijsstijging is een onbeïnvloedbaar marktgegeven, maar accijns kunnen we wél verlagen.

Trouwens, zo onbeïnvloedbaar is de marktprijs niet, want de olie is niet in handen van bedrijven, maar van landen (overheden dus). Die hebben behalve een winstoogmerk ook politieke, ideologische, geostrategische en machtsdoeleinden. Eerlijk is de prijs dus nooit en in uiterste gevallen leidt zoiets onvermijdelijk tot olie-oorlogen ( die niet per definitie af te keuren zijn, zoals U in de nijpende portefeuille begint te beseffen)
Als een stel woestijnboeren met ons oliegeld nutteloze wanprojecten financiert die binnen enkele decennia wellicht resulteren in verlaten spooksteden, zonder dat de bevolking er wel bij vaart, zonder dat er geïnvesteerd wordt in productiefactoren, en ondertussen een tegen ons gerichte vijandige machtspolitiek voeren met óns geld, moeten ze niet verbaasd zijn dat ze nu en dan een kruisraket op hun schrobber krijgen gegooid.
Het zou idd mooi zijn om een statement af te leggen met z’n alle ( hier en niet verder ) om een paar dagen lang niet te gaan tanken.

Helaas is dit praktisch gezien onmogelijk. Het zou daarentegen wel laten zien dat het Volk hoger en sterker staat dan de regering.

De regering moet luisteren naar het Volk en niet andersom.
Als ik Boskabouter een beetje ken, geeft hij hier de PVDA-draai en is het een mileu succes. in plaats van een verlies voor de Nederlandse Economie.
Ik snap niet dat iedereen zo aan het klagen is. Je doet er toch niets aan en we moeten allemaal nog steeds tanken als ie leeg is.

Ga dan motorrijden ofzo. Ik rij ook een leaseauto maar rijd prive ook nog eens 50 euro per week met mijn motor op. Terwijl ik met de auto overal gratis naartoe kan.

Hobby mag geld kosten en anders pak je de trein toch?
Volgende week weer m’n salaris.
Kan ik mijn tank weer volgooien. Joepie :D :D

Zal trouwens maar eens gaan kijken naar een goed slot op mijn tankdop. Voor je het weet zuigen ze de tank leeg.
@ C70T5 22 May 2008 om 11:12

Ah, jij denkt dus dat leaserijders alleen maar voor hun lol in de auto zitten en rijden tot ze er bij neervallen.
Lekker naieve gedachte van je..
De meeste leaserijders die ik ken (en het geldt voor mijzelf ook) moeten al zo veel tijd in hun auto doorbrengen voor werk dat ze echt niet veel zin hebben om buiten het werk nog eens door te rijden tot ze er bij neer vallen.
Ze doen dat overigens om hun werk te doen en dus bij te dragen aan de economische stabiliteit van ons land. En aan de uitkeringen waarvan anderen hun eigen benzine betalen.
Beetje respect van jou zou wel terecht zijn.
Overigens is geloof ik 7% o.i.d. van het wagenpark lease. Waar hebben we het dan over..
@ Impje: Ik weet niet wat voor auto je rijdt, maar dat ‘ie minder dan 20 ct per kilometer kost kan ik me bijna niet voorstellen. Zeker niet als je veel van dergelijke korte ritjes rijdt. Als je dan in plaats van een strippenkaart ook nog eens gewoon een maandabonnement neemt dan is het OV zeker goedkoper en in jouw geval dus ook nauwelijks langzamer. Ik ben pro-auto maar jij zou alleen al voor je eigen portemonnee best met het OV kunnen gaan.
@BVO
ok, i’m in :)

Hoewel een dag nog niet zo heel veel zoden aan de dijk zet ben ik bang… is alvast een signaal :) En het komt natuurlijk in het nieuws als genoeg mensen zich eraan houden!
Kan iemand mij uitleggen waarom ik minder zou tanken als ik geen leaseauto zou hebben? Omdat iedere leaserijder alles met de auto doet? Als leaserijder rij je toch echt op dezelfde wegen als de niet lease rijder. Ook wij hebben dus last van files e.d.. Ik pak liever de fiets hoor! En nog veel liever zou ik die leaseauto helemaal niet nodig hebben want dat zou betekenen dat ik niet iedere dag die ellende hoef mee te maken op de Nederlandse wegen. Bovendien denk ik dat het milieu zelfs gebaat is bij de leaserijders: het zijn altijd recente en goed onderhouden auto’s. Als ik de walmende stink Opel Kadettjes en Golfjes zie edan ben ik toch goed bezig met het milieu zeg! Met mijn leaseauto met 25% bijtelling!
Onzin van die leaserijders.. gewoon een zondebok zoeken.

7,5% van het NL wagenpark is een leaseauto.. ze rijden +/- 35.000 km per jaar waarvan +/- 8.000 km gemiddeld privé..

andersom.. 92,5 van de personenauto’s op de weg zijn geen leaseauto..
De meesten hebben een Multitank card en rijden in een relatief nieuwe/zuinige auto.. Degenen die beweren dat leaserijders dus het grote probleem zijn, zijn niet goed geïnformeerd en “denken” alleen. Nee ik heb geen leaseauto, maar weet waar ik over praat.
@ BVO

Als we allemaal niet zouden tanken bij de BP en de Shell die dag, dan doen we de ondernemers te kort in plaats van de overheid.
Pomphouders doen op dit moment alles om de benzine betaalbaar te houden, maar zij moeten werken met een vaste marge waardoor ze moeten inboeten op de winst van hun onderneming.

Pomphouders hebben er dus even grote problemen mee als wij het volk.

De omzet van shell mag dan wel 5 miljard zijn, maar dit is iets anders dan de winst, die namelijk aan het dalen is.

Dus met dit soort acties bereik je vrij weinig. Er moet iets gebeuren waarbij direct de overheid geraakt word.
@ BVO

Als we allemaal niet zouden tanken bij de BP en de Shell die dag, dan doen we de ondernemers te kort in plaats van de overheid.
Pomphouders doen op dit moment alles om de benzine betaalbaar te houden, maar zij moeten werken met een vaste marge waardoor ze moeten inboeten op de winst van hun onderneming.

Pomphouders hebben er dus even grote problemen mee als wij het volk.

De omzet van shell mag dan wel 5 miljard zijn, maar dit is iets anders dan de winst, die namelijk aan het dalen is.

Dus met dit soort acties bereik je vrij weinig. Er moet iets gebeuren waarbij direct de overheid geraakt word.
kadett rijdt beter
Leuk al die reacties van mensen die denken dat ik arm en jaloers ben!

€ 3000 netto per maand…

Ik kies bewust jongens… voor een goedkope en zuinige auto!

Nu een Kadett, volgend jaar een Skodaatje Fabia 1.4…

Hup! Luie donders! Uit je leaseback!

Loop maar eens naar het cafe, de supermarkt!

Goed voor je conditie en het milieu!

Minder ongelukken en minder vieze stindende dieselwalmen!

En verder: mijn vrouw pakt, net als ik altijd de trein naar het werk…

Op de naar de 2 euro per liter! Ha!

;-)
Eigenlijk zou het het mooiste zijn om te zien dat door de hoge prijzen mensen meer met het OV gaan en dat daardoor het OV gewoon plat ligt en de overheid minder gaat verdienen.
Wedden dat het dan ineens een probleem is?
@Kadett rijdt beter, lees je alleen reacties als iemand jou aanvalt? Geef eens antwoord op de vraag of jij echt denkt dat jouw Kadett minder belastend is voor het milieu dan de moderne goed onderhouden leaseauto’s? En waarom denk jij dat iemand met een leaseauto alles met de auto doet? Ik rij in een leaseauto, hardloop ongeveer 2000km per jaar, fiets vaak met het gezin en loop iedere dag een uur met mijn hond op de hei. Lui? Dacht het toch niet. En 3000 euro per maand netto zegt niks als je bijv. alimentatie en/of een dikke hypotheek moet betalen. Op iemand met een leaseauto hoef je ook helemaal niet jaloers te zijn, gelijk heb je…… en armoede hoeft niet per definitie met geld te maken te hebben…….
@eMilt

Ik rij een S3, en die kost natuurlijk kost veel meer dan 20 cent per km. Ik heb mijn auto puur voor de lol.

Ik vind het OV gewoon te duur voor wat je krijgt en ik vind dat de overheid daar wat aan moet doen.

Ik ga heus niet elke dag met mijn auto naar mijn werk want ik heb ook gewoon een scootertje en wel eentje op batterijen :)
Emerald Green Jag
@Rene,
Hulde voor jouw laatste zin!

@Kadett rijder
Gefeliciteerd met je opinie. Helaas getuigt dat niet van enige realiteitszin.
Generaliseren is je in ruime mate toebedeeld. En dat is helaas ten koste gegaan van objectiviteit.

Ik ga en hoef mij niet te verdedigen waarom, wanneer en hoe ik een bepaalde auto rij dan wel lease.
Dat bepaal ik zelf en daar heb ik zeker geen Kadett rijder voor nodig om daarin de richtlijnen voor mij vast te stellen.
kadett rijdt beter
@rene en anderen die dit lezen

Ik probeer een discussie uit te lokken, zoals ik dat altijd doe als ik iets post hier…

Gezien vooral mijn eerste post lukt dat vrij aardig…

Natuurlijk weet ik dat mijn bakkie niet heel milieuvriendelijk is en dat niet iedere leaserijder hetzelfde is.
Emerald Green Jag
@Kadett rijder

Zet dat er dan bij ;-)
de overheid moet NU ingrijpen
Het ideale streven van de hedendaagse politiek; Verklein je wereld en daardoor ook je mogelijkheden en kennis(niet helemaal waar, maar jullie snappen het), waardoor de gemiddelde mens alleen maar weet wat er in hun dorp gebeurt. Reizen wordt immers onbetaalbaar.
Iemand heeft ooit gezegd dat dit de vroege stappen naar een absolute wereldmacht zijn.
Nederland is geen eenheid en daardoor een makkelijk doelwit. We krijgen immers toch nooit genoeg mensen samen om daadwerkelijk iets te kunnen beginnen tegen het huidige beleid.
Doordat reizen onbetaalbaar wordt krijg je meer domme mensen(minder sociale contacten, minder wereldwijs en scholen worden nog onbereikbaarder voor velen waardoor mensen gedwongen met minder genoegen moeten nemen) en hele incestdorpen(langere termijn) die weer compleet zelfvoorzienend(dus nog wereldvreemder) zijn. Men heeft dan steeds minder besef van hetgeen er om hen heen gebeurd, waardoor de regering weer meer vrijheid heeft. Resultaat is dat ze alles straffeloos door je strot heen proppen en dat de burgers dit niet merken of toejuigen. Degene die het wel begrijpen staan toch machteloos. De burger nog meer laten werken is ook een goede optie. Dan hebben ze minder kans om na te denken over de wereld om hun heen.
Wil je alles kunnen flikken zonder consequenties, houd mensen arm en dom. ;)
Leaserijders laten betalen, dan kan de accijns ook omlaag.
The Honda Spirit
Tanken natuurlijk…en zelf voedsel verbouwen in de tuin !
We tanken minder. Ik snap de accijnsverhoging plotseling ;)
Ik haat Kadett-rijders….
@luna 07: lekker belangrijk…. als je niets zinnigs te melden hebt, schrijf dan gewoon niets.
We rijden gewoon zuiniger auto’s :p
Mensjes, gewoon lekker met z’n allen GEEN BOETES rijden.
DAAR PAK JE ZE PAS MEE!!
Mark my words mannen en vrouwen van autoblog!
Vertrek met z’n allen gewoon lekker wat vroeger en ga aan de MAXIMUM TOEGELATEN SNELHEID rijden. De overheid weet niet waar ze het hebben dan!

De volgende Actie zou ik vervolgens ook in het leven willen roepen:

MET Z’N ALLEN EEN MAAND GEEN BOETES RIJDEN!

(Om te beginnen de kortere tijdsduur vanwege het blijkbaar toch moeilijk hebben om niet door oranjerood te rijden, correct te parkeren en dat gaspedaal op tijd los te laten, zeker als er trajectcontroles etc zijn)

Je zal zien hoe snel ze op hun bek gaan en hoe snel er een reformatie nodig gaat zijn om alles in goede banen te leiden. Wat we uitgeven aan boetes kunnen ze btw nooit innen via brandstof, de overdreven hoeveelheid flitspalen e.d. geven mij anders toch dit idee.

Degene die denken dat ik fout ben, laat het gestructureerd weten, maar ik denk dat we op deze manier de overheid wel een lekker flinke hak kunnen zetten qua inkomsten!
Waarom denken zoveel mensen dat het afschaffen van de lease auto een oplossing biedt?

bedenk je eens waarom die mensen een leaseauto hebben. Misschien wel omdat ze voor hun werk de weg op moeten? Als je ze de lease auto afpakt zal de werkgever nog steeds hun reiskosten moeten betalen. Enige wat je wint is dat ze in prive tijd misschien wat minder rijden maar ook dat betwijfel ik. Als ik naar mezelf kijk rijd ik in m’n vrije tijd echt niet meer dan toen ik nog een prive auto had.
Sterker nog: ik zit voor m’n werk zoveel in de auto dat ik daar in t weekend geen zin meer in heb.

dus: ja, het klopt dat leaserijders veel kilometers maken. Maar ze hebben juist een leaseatuo omdat ze veel op de weg moeten zijn. niet andersom.
@Graficon

Je hebt volkomen gelijk. Als iedereen zich aan de voorgeschreven verkeersregels houdt, dan komt er geen cent meer binnen bij het CJIB.
Bijkomend voordeel is dat je dan ook zuiniger rijdt.

En beste lezers maak je niet druk om het milieu, want ons groen (bomen, gras etc.) kan niet zonder Co2.

Milieu wordt door onze overheid uitsluitend gebruikt om inkomsten te derven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).