De Ariel Atom: een compromisloze racer met een laag gewicht en een indrukwekkende pk/gewichtsverhouding. Hij is volslagen onpraktisch, maar je pakt hem dan ook niet om je wekelijkse boodschappen mee te doen. Dat de Atom niet altijd even makkelijk in het gareel te houden is ondervond een Belgische eigenaar vrijdagavond, toen hij in Stekene met zijn exemplaar zwaar crashte.
Autoblog-lezer Maarten woont vlakbij de plek waar het gebeurd is en meldt het volgende:
Dit is gebeurd op 100 meter van mn deur.. Bestuurder was een kennis van me. De oorzaak was volgens hem een mechanisch mankement. Hij kon niet meer terugschakelen en de auto reed steeds sneller en sneller zonder het gaspedaal aan te raken. Ik heb het enkel horen gebeuren. ’t Artikeltje klopt wel niet helemaal. De passagier is zelf uit de auto kunnen stappen, en de chauffeur zat ook gewoon in de auto. Hij kon er wel niet meer uitstappen omdat z’n 2 benen gebroken waren. Ik heb er wel geen foto’s van getrokken. Maar de foto van GVA geeft toch al een indruk. Toen ik er was, waren er namelijk nog geen hulpdiensten, en was alles dus nog maar net gebeurd..
Om de pijn wat te verzachten hieronder een foto van de Atom in betere tijden:
Met dank aan Maarten voor de tip!
59 reacties
De oorzaak kan dus heel klein zijn en toch hele grote gevolgen hebben. De bestuurder van deze Atom heeft best veel geluk met de lichte verwondingen. Aan de schade te zien zal hij namelijk een goed harde klap hebben gemaakt.
En ontkoppelen en remmen? Of heeft zo’n minimalistisch ding deze voorzieningen niet?
Schokkend ook, dat dat hekwerk aan de zijkant niet alleen heel erg lelijk is maar voor het het lengte houden van het bestuurderscompartiment bij een ongeluk niet echt iets zinvols lijkt te doen.
Een ander risico is dat als je door adrenaline/paniek het stuurslot erop draait bij het uitzetten van het contact, de crash kan daar ook door veroorzaakt zijn.
Ontkoppelen had mij ook het beste geleken, jammer dat de motor dan de soep in draait maar je had er op een veiliger manier uit kunnen komen neem ik aan.
Momentopnames. Op dat moment schrik je en dan denken de meeste mensen aan precies de verkeerde dingen.
Mijn vriendin trapte in eerste instantie de rem totaal door. Niet beseffende dat dat niet werkt. So what. Zulke dingen moet je ervaren om goed te handelen en zelfs dan blijft het van de situatie afhankelijk. Wij hadden het geluk dat het s’avonds op een recht stuk A1 was. Wat denk je wat er had kunnen gebeuren als wij vol dooraccelererend een bocht hadden tegengekomen? Het kan binnen een fractie van een seconde gebeurt zijn, handel daar maar tegen. ;)
Mechanica kan trouwens weleens weigeren of kapot gaan. Dat kan iedereen met ieder merk overkomen. Noem het maar het risico van het vak genaamd autorijden.
crashen doet auw
Ik kan me aannemen dat dit met een Ariel Atom een ‘iets’ heftigere ervaring is…
http://www.atomacrossamerica.org/kennedy_custom_1.jpg
Ziet er best veilig uit niet?
Autobouwers studeren zelfs op binnenbekleding van auto’s om botsenergie op te vangen…
Remmen helpt allicht iets maar met veel vermogen zal de auto niet tot stilstand komen. Maar de klap zal wel minder hard zijn. Dus wel gewoon voluit in de ankers. De sleutel één standje terug zal er voor zorgen dat de motor uit gaat als je ook de koppeling onderin trapt. Doe je dat niet dan blijft de motor op de compressie (vanwege de snelheid) gewoon “doorlopen”. Wel zal het vermogen terug moeten zakken omdat er geen ontsteking meer is.
Als schakelen lukt dan kun je terugschakelen, maar als je teveel terugschakelt zullen (bij deze auto de achterwielen) de wielen blokkeren en dan heb je je handen vol aan je auto.
Ik weet niet of de bestuurder wat te verwijten valt weet ik niet… maar het verhaal klinkt niet helemaal correct…. we’ll probably will never know what really happened.
ofwel heb je een kreukelzone om zoveel mogelijk energie optevangen en zodat de schok voor de bestuuder niet zo erg is.(tenzij het echt heel hard is en dan ben je spinazie)
ofwel heb je een monocock dat niks meegeeft. zoals bij de lichte sportwagens (caterham,ariel atom , lotus , F1) en is de schok groter voor de persoon zelf maar met 5punts gordels is dat de beste kans om te overleven. (kijk naar kubica vorig jaar, hij heeft een snelheidsvermindering van 220Km/h overleeft.
NEVER!
Remmen hebben altijd VEEL meer vermogen dan de motor. Zelfs een doorsnee autootje zoals een Golf heeft een slordige 500 pk remvermogen. Goed doorremmen tot stilstand helpt altijd.
Als wij met 120pk al door de (aangepaste)remmen heen trappen(fading) door de hitte en de constante druk op de remmen, dan zal hij daar nog even een schepje bovenop doen. Remmen is no option met het gas er op. Ik weet niet hoe hard hij ging, wij gingen toen(blijven hangen in 4) zo’n 170. Bij ons hielp het om het contact uit te draaien, maar wij hadden dus de mazzel dat we een redelijk rustige rechte A1 op dat moment hadden… :roll: :D
Als mensen burnouts kunnen maken? Hoe doen ze dat? Volgens mij met de rem erop vol op het gas gaan….. alleen je achterremmen zijn dus niet genoeg.
Daarnaast loopt de weg niet oneindig door… dus misschien zou je theoretisch met genoeg ruimte wel tot stilstand kunnen komen…. alleen binnen welk aantal meters? Op een kilometer rechtdoor zou het geen probleem zijn, maar op een stukje van 200 meter voor de bocht kan het wel eens heel anders aflopen.
Ja, maar zelfs dat werkt niet als je midden in een bocht zit. Gooi jij hem maar eens vol in de ankers zonder de controle te verliezen.
Ja, je hebt gelijk. :mrgreen: ;)
Jammer dat het maar minimaal helpt op dat moment. :?
Die mensen trappen het rempedaal door de vloer heen, krijgen een black-out, weten niet hoe te reageren, doen die foute dingen.
Dat zijn ook precies de mensen die dit soort auto’s niet horen te hebben.
Iets mis waardoor die bleef versnellen. Tuurlijk. Meneer dacht er verder niet aan om simpelweg het contact uit te zetten? Ook zonder stuurbekrachtiging kan je nog wel aan het stuur draaien dan.
de atom heeft geen stuurslot slechts een aan-uit schakelaar (en een separate startknop) dus waarschijnlijk toch paniek bij de bestuurder. Hoewel in 3 sec kun je niet al teveel uitvoeren
@ maarten
zodra je iets meer weet gaarne update
Op de autosnelweg valt het nog mee, maar als je toevallig net een bocht gaat nemen?
kan zien dat je de Ariel niet kent stuurbekrachtiging ????? kijk eerst even op de site van ariel voordat je dit soort onzin schrijft
@ MurcieBoy
je handrem bij +100km je hebt waarschijnlijk geen rijbewijs cq auto anders wist je wel wat er dan gebeurt. Blokkerende achterwielen je gaat geheid in een spin.
Door slechte remtechniek kan je de max temperatuur van de pads of de remolie overschreiden, maar je hebt ook nieuwe pads die bij hun eerste paar hitte cyclusen een gas afscheiden (komt van de lijm waarmee de lagen van de pad zijn vastgeplakt), en de pad glijdt door op dit laagje.
Als je nooit stevig op de remmen staat (altijd flink remmen ook te raden om fading te voormijden, en het vervormen van de schijf te voorkomen), de pads dus de kans niet geeft om het gas kwijt te spelen, dan ga je flink verschieten wanneer je in een nood situatie op de remmen staat.
http://i20.photobucket.com/albums/b221/hulpdienstenforum-vlaanderen/230508-VO-Stekene/_MG_2716.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b221/hulpdienstenforum-vlaanderen/230508-VO-Stekene/_MG_2701.jpg
http://www.sharpimages.be/interventies/albums/Ongevallen/2008-05-23%20Zwaar%20VKO%20Stekene/2008-05-23_004.jpg
http://www.sharpimages.be/interventies/albums/Ongevallen/2008-05-23%20Zwaar%20VKO%20Stekene/2008-05-23_003.jpg
http://www.sharpimages.be/interventies/albums/Ongevallen/2008-05-23%20Zwaar%20VKO%20Stekene/2008-05-23_002.jpg
De crash zal niet tegen 50 of zelfs 70 km/u hebben plaatsgevonden vermoed ik. Er dan enkel met gebroken benen afkomen, bij zulke frontale botsing tegen een muur, is ronduit fantastisch te noemen.
6 EuroNCAP sterren denk ik.
Ik ben ooit met zo’n 30 tot 40 achterin een micra geknald en ik had een blauwe streep over mijn borstkas van de gordel….
Veel harder dan 50 zal het niet geweest zijn denk ik.
Zou niet slecht zijn als de Atom een crashbox zou hebben a la F1 op de neus die de eerste klap opvangt en de energie absorbeert
Kever plat. Ik had alleen heupgordels. Het stuur van de Kever (een after market sportstuur) heb ik tegen het dashboard gedrukt. Had wat last van m’n polsen.
De Mercedes pickup maakte door de knal een 180° draai!
Het hoeft dus echt niet hard te gaan om au te doen ;)
Heb in mijn jonge jaren wel wat gereden op het circuit in Zandvoort en als er wat verkeerd ging: “dan bleef altijd het gas hangen’?
Ben zelf ook weleens verkeerd gegaan (2x) maar dan “bleef het gas ook hangen”.
Maar dat kwam beide keren omdat mijn voet erop stond hahaha.
w0o0dy, ik volg je een beetje, maar volgens mij heb je ook wat circuit Zandvoort ervaringen?
Maar dat is toch heel slecht? Zo’n frame moet de meeste energie omleiden (weg van de passagierscel), een beetje vervormen om energie op te nemen maar nooit en te nimmer breken of scheuren want dan is het met de werking in 1 klap gedaan.
Zelf op de autosnelweg aan 130 km/h ook meegemaakt dat het gas bleef hangen van een diesel, die dus ook blijft draaien als je het contact afzet. Op de pechstrook kon de motor enkel afgezet worden door in 2e de koppeling in één keer los te laten.
Mijn eerste reactie was om gewoon de koppeling in te drukken en af te remmen en geleidelijk vertragen om te stoppen op de pechstrook. Dat gaat perfect en is volgens mij ook een normale reactie als het gas blijft hangen. De motor was natuurlijk wel opgeblazen, maar ik stond toch veilig aan de kant.
Ja klopt heb een Ariel maar geen Lotus dat is Rob die heeft een Ariel Atom1 (is overigens te koop zie http://www.vanstern.nl ) en zijn Lotus is dacht ik een Elise Turbo
of was dat een ander gelijkaardig sportwagentje?
Owwja dat is waar, maar wat het dan jouw Ariel die onlangs tegen een lantaarnpaal zat? Zoja, dan heb ik nog een hele mooie foto van jou voor de Tarzan op Zandvoort!
Gewoon ontkoppelen en rustig een uitrollen en remmen op een veilige plek is volgens mij toch de beste optie. Al is het natuurlijk makkelijker beredeneren nu dan op het moment dat het gebeurt.
jaja klopt van die lantarenpaal maar dat was vorig jaar januari stuur die foto maar even door als je wilt [email protected] alvast bedankt
: een ariel heeft wel rem en stuurbekrachtingen… natuurlijk! (ps mocht je het niet door hebben, dit is sarcastisch)
+ als je ontkoppelt blaas je gewoon je motor in het rood en knal kapot!. kan je even goed tegen een paal rijden sinds dat de kosten niet veel zullen verschillen dan.
btw voor je monocock zo buigt rijdt je al zeker over de 70 km/h!
ik heb een lotus gezien die tegen 70 per uur een boom heeft proberen omver te rijden (lotus is verloren) en die monocock was nog redelijk intakt
Ontkoppelen -> motor opblazen
Sleutel uit -> verlies stuurbekrachtiging enz
Remmen -> halen mss te weinig uit
?
Ik heb weken lang met een landrover gereden waar de stuurbekrachtiging van kapot was. Dat gaat perfect behalve als je moet parkeren ;)