
Autofabrikanten storten zich massaal op compacte en zuinige auto’s. Ik neem aan dat ik onderhand niet meer hoef uit te leggen waarom dat is. Mazda is geen uitzondering en werkt aan de Mazda 1, zo blijkt uit diverse berichten. Van dit model zal komend najaar in Parijs een concept te zien zijn, maar de Japanners hebben alvast een eerste schets vrijgegeven.
De lijst met compacte modellen waarmee dit model moet concurreren is te lang om hier op te sommen, maar denk onder andere ook aan nieuwkomers als de Volkswagen Up/Lupo en Toyota iQ. Zo rond eind 2009 moet de kleine Mazda in de showroom staan.
Het zal een lekker onderscheidend karretje worden. Volgens Peter Birthwhistle, designbaas bij Mazda Europe, zal het uiteindelijke ontwerp nog meer uitgesproken zijn dan de schets die nu is vrijgegeven. Het moet een auto worden die met opties als iPod integratie, navigatie en bluetooth, vooral jonge mensen aanspreekt. Uiteraard ook lekker lichtgewicht en zuinig in verbruik, zo schrijft AutoExpress.
ziet er goed uit.
de daklijn en motorkap iets lager, maar voor de rest zeer netjes! Inderdaad een keer wat anders dan een Daihatsu Cuore, dat zijn zulke schoenendozen..
Ik dacht juist dat mazda niet kwam met een model onder de mazda 2.
Jaja, dat kennen we. Het autoblog.nl-archief zit vol met dit soort berichten. Uiteindelijk blijkt dat de modellen pas minstens een jaar later uitkomen. Was volgens de eerste berichten de Aston Martin Rapide ook niet gepland voor 2007?
Nou ja… ehm ik zeg een leuke 140pk erin en een stukkie lager leggen en het wordt nog lachen met dat ding.
De wielen moeten meer IN de koets komen want hij staat er nu teveel bovenop, maar dat zal in de praktijk ook wel beter zijn dan bij deze schets.
@Apache: Je geeft ons toch niet de schuld dat autofabrikanten hun planningen niet halen? ;)
U kunt nog inzetten:
Haalt de onderste portierruit wel/niet de produktieversie?
hoe zeg ik dit subtiel… de achterkant ‘lijkt mij’ ‘iets’ te hoog, zeker in combinatie met skelterwieltjes.
duidelijk ford verve achterlichten!
wat zou ongeveer de prijs van zon Mz1 zijn.
wordt deze Mz1 soms ook een off roader want hij staat wel erg hoog op zn wielen.
Hoe officieel dit is is nog niet bekend. Vooralsnog is AutoExpress degene die dit naar buiten heeft gebracht. Officieel materiaal is niet op één van de perssites te vinden van Mazda.
Ik vind het er niet uitzien. Veelste schuin en hoog. Hij lijkt trouwens wel héél veel op de Hakaze
“duidelijk ford verve achterlichten!”
Uh jaja.. dat is de achterruit. Net zoals bij o.a de Hakaze. Hopelijk doen ze het nu ook eens op een productiemodel
http://i269.photobucket.com/albums/jj52/ahuracar4/hakk.jpg
http://www.mazda-madness.nl/proto/hakaze27.jpg
(zucht) weer zo’n lelijk ontwerp, hebben ze er soms hydraulics onder gedaan of wat?!
Hè? Ze kwamen toch juist niet met een 1? Wel iets op basis van de 2, maar geen eigen 1, dacht ik: http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=8882 .
“een compacte concept car. Dat is in elk geval geen auto in het A-segment.”
“Mazda-ontwerper x verklaart dat die geruchten niet kloppen: “Mazda laat de A-klasse aan zich voorbij gaan omdat het merk alle modellen in Japan wil bouwen. Wanneer vanuit daar een dergelijke kleine auto moet worden geëxporteerd, wordt die te duur om in Europa te verkopen.” De auto die in Parijs wordt gepresenteerd is naar alle waarschijnlijkheid een variant op de Madza 2.”
@ Citrofiel
dus dit wordt volgens jou een te heet gewassen Mz2
ik vind ‘m veel te hoog, maar wel heel mooi getekend!
Een beetje in elkaar gedrukte en verhoogde versie van de Ryuga concept:
wrm hebben ze daar slr velgen onder gestoken ?
GVD, waarom wil men toch altijd van die kleine bakskes volgepropt met ipod- en andere shit kwijtraken aan ‘jongeren’???
Ik ben jong – 24 – en ik wil een AUTO! Een echte, met vijf deuren en een grote koffer. Waarom zou de ‘jongere’ altijd een klein karreke willen en zou een break voor bompi’s zijn? Al die zever altijd. De meeste van die ‘jongeren’auto’s worden gekocht door 50+ vrouwen, van wie de kinderen de deur uit zijn en ze hebben dus alleen ruimte nodig voor zichzelf en wat boodschappen.
Allemaal marketingzever. Het meest down-to-earth merk is tegenwoordig Skoda. Geen gezever, gewoon deftige, voor iedereen bruikbare wagens.
@ F1-freak
niet dat het ern nog toe doet maar dat is de nagare (de ryuga is rood)