Vlaamse verwennerij: flinke lading digitale snelheidscamera’s

Auteur: , 81 Reacties

Goed nieuws voor onze zuiderburen en Nederlanders die geregeld de grens oversteken. Jullie boffen maar weer, want nog dit jaar zullen er boven en langs de Vlaamse wegen niet minder dan tachtig digitale snelheidscamera's verrijzen. Als dat nog niet genoeg is, worden jullie volgend jaar opnieuw extra in de watten gelegd met een vergelijkbaar aantal gloednieuwe camera's. Het is een presentje van de ministers Hilde Crevits en Kathleen van Brempt.

Voor de autosnelwegen werden dit jaar 20 locaties geselecteerd, waaronder de Antwerpse en Brusselse Ring. Verder zullen ook provinciale wegen (de Belgen zeggen: gewestwegen) en wegen met kruispunten worden uitgerust met camera’s. De camera’s zijn volgens de ministers hard nodig voor meer verkeersveiligheid. Onderzoek heeft aangetoond dat flitspalen het aantal verkeersongevallen met doden en gewonden met 27 procent omlaag brengt. “Zolang er flitspalen nodig zijn om mensenlevens te redden, zullen we erin investeren”, aldus minister Van Brempt. Er waren toch ook onderzoeken die juist het tegendeel bewezen?

In november moeten alle extra camera’s operationeel zijn. Om de stemming er dan goed in te houden komen er volgend jaar nog eens ongeveer evenveel snelheidscamera’s bij. De Belgische belastingbetaler kost dit op jaarbasis ongeveer zes miljoen euro. Een verwaarloosbaar bedrag wanneer je ziet wat voor moois je er allemaal voor terugkrijgt.

Het kan overigens nog gekker. De Fransen zetten duizenden extra flitspalen neer, maar Frankrijk is dan ook een veel groter land.

Klik op onderstaand plaatje voor een overzicht van de locaties.

Vlaamse flitspalen

Met dank aan Stijn voor de tip



81 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
2 van die nieuwe camera’s komen op 250 meter van mijn deur te staan.
Tijdens schooluren is de snelheid beperkt tot 30 km/uur, daarbuiten 70 km/uur. Op zich niks mis mee, maar als ik ’s morgens naar mijn werk vertrek en even een Nm meer druk op mijn pedaal leg: FLITS!
’s Nachts kan er imo zelfs vlot 90 km/uur gereden worden, maar dat zal eerdaags afgelopen zijn.

Ik ga mijn digitale videocamera even vastmaken aan mijn voorruit en nog eens lekker asociaal 150 knallen om drie uur ’s nachts. Kan ik later aan mijn kinderen laten zien en zeggen: zie je wel, vroeger was alles beter! :)
Joy..

Nadeel van die digitale palen is dat ze geen rolletje nodig hebben, niet? :(
ja lap, op de a12 in meise staat er ook 1..
vraagje, wat is de legende van de groene rode blauwe flitspalen of heb ik er over gelezen?
Nog is 2 camera’s in mijn omgeving, en dan nog 1 op een baan dat net nog plezant was om op te rijden. Ik zal dan toch maar is moeten investeren in een Infrorad dings, of iets met hetzelfde doel.
“De camera’s zijn volgens de ministers hard nodig voor meer verkeersveiligheid” : Misschien, maar voor de staatskas zijn ze zeker hard nodig !!

Ja, ja en dan zelf 220 km/u rijden, stelltje hypocrieten !!
Onderzoek heeft aangetoond dat flitspalen het aantal verkeersongevallen met doden en gewonden met 27 procent omlaag brengt.

Ben benieuwd welk onderzoek dat is, want ander onderzoek heeft aangetoond dat het juist ongelukken veroorzaakt omdat mensen vol de rem instampen.
Maar goed dat zal wel politiek geneuzel zijn voor: “We willen graag de begrotingstekorten aanvullen met jullie zuurverdiende centjes.”
@Lambofreak: de inkomstenstroom uit boetes is maar een heel klein deeltje van de begroting.

Misschien nog een idee’tje: gebruik het geld uit de boetekas voor het subsidiëren van nieuwe circuits! Zolder en Francorchamps zijn nu niet echt bij de deur…
ze hebben nog ni genoeg inkomsten de zakzetters!!!!
@jimmie: zo’n onderzoek werkt ongeveer zo: In NL hebben ze stapels flitspalen, en ook nog wat trajectcontroles neergezet…. daardoor rijden we met z’n allen met 130/140 tot aan de palen of TC en dan gaan we op de remmen…. daarmee creëren we een lekkere file en verdomd als het niet waar is…… geen enkele verkeersdode in die file, elke dag succes!
Dan is het alleen nog even een kwestie van wat gegoochel met SPSS door een stagiar bij het ministerie en het verhaal klopt als een bus, wetenschappelijk bewezen.

Zie je nou wel dat er geen speld tussen te krijgen is? ;)
@spul
Blauw=autostrade, rood=gewestweg, groen=lokaal (50 km)
Dan maar gewoon met 120km over de Keizerlei!! :)
ik weet op wie ik NIET ga stemmen bij de volgende verkiezingen :roll:

thanks voor het kaartje, plak ik gelijk op mijn stuur :-)
@egon8: alleen kan je er geen snelheid op plakken. Zo is er eentje bij ons in Mortsel die op de Mechelsesteenweg komt (dubbel dan, blijkbaar) en das een gewestweg maar wel een stuk waar je maar 50 mag.

Wel leuk om te weten. Ga er blijkbaar wel niet teveel last van hebben, want in de buurt zijn er niet veel bijgekomen of toch niet op plaatsen waar je lekker door kan gaan.
En in Wallonie niet? Ik erger mij in jullie plaats…
Dit is nog maar de eerste stap vrees ik voor jullie, dan komt de tweede, dan de derde, totdat het geregelt is zoals hier in NL(rare belastingen,…)…helemaal niet goed dus…
@ Dennis

idd, op die trienen moet je niet stemmen, maar het probleem is dat alle politici daar zo ongeveer over denken… Dan maar op Vlaams Belang stemmen, die mogen toch niet regeren :-) (of blanco natuurlijk)
hmmm… handig.

Vraagje: hoe krijg ik alle flitspalen in NL op maps.google.nl!??
STI-OWNER(sti-lover)
@ spul woon jij in meise :) mijn ouders wonen daar ook :o
Hoe is het geregeld met de detecteerbaarheid van deze nieuwe camera’s? Zijn dit gatso’s?
Pff nog maar eens een extra flitspaal op de Grote Steenweg en op de Jan van Rijswijcklaan. Daar staan er al een stuk of 20! Snap daar echt de bedoeling niet van.
De persoon die Hilde Crevits en Kathleen van Brempt, een kopje kleiner maakt, krijgt van mij eeuwig respect,
Gaan ze ons nog een beetje meer pesten, dat ze eerst eens de helft van alle bestuurders terug naar de rijschool zouden sturen, dat zou al veel helpen, want er zijn er wel wat die het zouden kunnen gebruiken
Hupsa, in Brugge er 3 bji.
dan gaan we toch gewoon lekker naar wallonie om wat te racen?
of we kunnen ons aan de regels houden! toch maar naar wallonie
is er ook zo’n google maps kaartje voor nl?
op autostrade is het echt wel ubergevaarlijk te snel te rijden djezes hoe stom kunde zen, rijden de flikken hier binnenkort in a8’s en X6’en rond (rijden nu al met A6 3.0tdi quatro’s en bmw x5 en rond)

kblijf erbij 99% van de ongevallen is omdat de pipo die rijd ni oplet
@NuttelozeBPM en voor andere geinteresseerden Hollanders

Vlaanderen en Wallonie zijn even groot en er wonen ook *ongeveer* evenveel mensen maarrr…
in Wallonië staan er 30 flitspalen, in Vlaanderen 1100 !!!
Fair niet…?!

Nu ze sinds kort het heil gezien hebben in die digitale flitspalen kan dat nog sterk oplopen, voor vlaanderen
@”Boostah” aka The Center Of Knowledge: Volgens mij gebeuren er net veel ongevallen omdat er iemand anders was die niet oplette.
Fout is juist. Tijd voor massale noord-zuid-immigratie.
@ Woody, SPSS ken ik ook ja, net zo lang gerommel tot je hypothose op een of andere vage manier bewezen wordt door data tot de macht 20 te doen enz.
Klotevak dat statistiek, dat ga ik nou mijden als de pest in het bedrijfsleven :P
beste medeburgers,

zolang spuitbussen, mokers en in benzine overgoten banden nodig zijn om flitspalen uit te schakelen, zullen wij erin blijven investeren. Wij rekenen echter wel op uw burgerzin, en hopen dan ook dat u collectief uw oud brood meeneemt op de weg om de zwaantjes af te leiden…

met vriendelijke groet,

your local LoRollerZ
@Fout: tja fair … dat is dus het gevolg van al die splitsingsdrang he. Dan krijg je dus 2 verschillende beleiden met zo’n kromme situatie.
Tja ik heb daar niet zo’n probleem mee hoor in feite, dat één landsdeel wat verachterd is; ga ik lekker daar gaan scheuren, hebben ze veel leukere en mindere drukke wegjes… (+ als je één doodrijdt, tis maar een waal!! LOL!)
Zolang ze niet teveel profiteren van het geld die deze boetes opbrengen, maar deze boete-inning is al een gescheiden ‘potje’ (Wallonie/vlaanderen apart dus…) als ik het goed voorheb
Maar geen nood, er is dan ook volop een financieel/economische staatshervorming aan de gang.
Verkeersveiligheid m’n ballen ja.

Echt om kotsmisselijk van te worden dit. Moesten ze echt consequent zijn kunnen ze op z’n minst de camera’s enkel bij drukke momenten inschakelen.

Kan mij al helemaal inbeelden hoe de verkeersveiligheid de lucht zal inschieten als er nu massaal mensen 150€ mogen ophoesten omdat ze 130 ipv 120 rijden op een volledig lege autostrade midden in de nacht.
en een brandende autoband errond helpt ook niet, want ze vervangen die gewoon weer met onze centen :(
bende lullen… echt bende lullen, bij de politie hebben ze geld overschot, ze weten niet wat ze er mee moeten doen… nu gaan ze nog meer hebben
als ik naar school rijd (8km) dan kom ik daarbij 5 camera’s tegen. Maakt het erg moeilijk om zuinig te rijden als ik telkens weer moet optrekken en afremmen

nee serieus; het is te belachelijk voor woorden. Hier zijn zo banaal veel camera’s en de wegen zijn hier zo slecht in orde. Als mn minder doden in het verkeer wilt zou mn beter de weg eens aanleggen. Iets doen aan het file probleem, Onze autostrades bestaan uit niet meer als 3-4 knooppunten (Gent, Antwerpen Brussel en Lummen) Als 1 van de twee middenste vast zit dan gaat het overal mis gewoon.

De grootste verbindingsweg van mijn dorp (12000 inwoners) is nu al 2-3 weken gesloten wegens werken. Wel ze zijn daar nu een riolering aan het aanleggen, al 10 jaar wordt hier gevraagd om een nieuw asfalt wegdek. De betonnen platen nu zitten vol gaten, scheuren, niveauverschillen. Je zou verwachtten dat ze dat ineens ook deden.
Ze willen dat dat je minder CO² verbruikt maar je moet overal al remmen en trg vol gas geven bij een verkeersdrempel, nu moet je dit ook al overal gaan doen bij een flitscamera, vol in de remmen, daarna trg vol op het gas…
kan een radardetector hier nog van pas komen? Of zijn het enkel digitale camera’s in combinatie met lussen in het asfalt?
Nieuwe gloednieuwe camera’s :P ??

-edit: extra nieuw dus ;)-

Maarja; Ik kom daar bijna nooit dus wat ben ik blij :)
merk ook de ficitieve scheidingslijn in ‘flitsend’ België dat met de taalgrens gelijkloopt…
waalse autostrades hebben soms dan ook iets weg van die Autobahn!
Van Bremt heeft ook de Biodiesel afgeschaft (voor het openbaar vervoer)maar de extra taks die gewone diesel mee was verhoogd werd niet afgeschaft.
Hypocrieten in België. Volgende verkiezingen denk ik aan dit fototje.
Waar kan ik in NL een goede radardetector kopen?
Die camera’s doen me niets.

Vanaf 270 km/h wordt je toch niet meer geflitst ;)
Een vrij bestaan in Europa:

Emails die tenminste een jaar worden bewaard, telefoongegevens (gesprekken met wie en vanaf welke antennelocatie) die 2 jaar of zo worden bewaard, je creditcardgebruiksgegevens worden gescreend, al je electronische bankpashandelingen worden een tijd bewaard, je medische gegevens centraal opgeslagen, Flitscamera’s steeds fijnmaziger overal…

…Had iemand hier nog de illusie in vrijheid te leven……?
wat lees ik vanochtend in de krant: ‘tegen 2030 rijden we gemiddeld 30km/u’… dit alles door de toenemende drukte.

Hebben die palen dan nut?

Eerder in andere zaken investeren dus!
ach, geen extra palen op de A25,A26 of A4

route naar Frankrijk is dat natuurlijk, voor de rest geen reden om door België te rijden
Had iemand hier nog de illusie in vrijheid te leven

Zelfs de laatste vrijheid, bewegingsvrijheid (de meest elementaire van alle vrijheden) bestaat niet meer met deze flitspalengekte die eigenlijk verkeershaat is.
“Jullie moeten het met minder mobiliteit doen” is de onverklaarbare haatboodschap van de overheid aan haar burgers.

Het gaat over meer dan inkomsten alleen, het gaat om een echt verkeerssabotageplan dat al decennialang (in wens) bestaat bij dit soort tirannieke onmensen.

“Onderzoek heeft aangetoond dat flitspalen het aantal verkeersongevallen met doden en gewonden met 27 procent omlaag brengt.”

We zijn er stilaan aan gewend dat links gewoon de grofste leugens kan spuien zonder door de pers ter verantwoording te worden geroepen, zelfs niet door één klein ambetant vraagje van één klein reporterke dat een beetje ambetant durft doen.

Ik begin te begrijpen hoe revoluties tot stand komen. Die smoel van K. van Brempt vrààgt om een k… en hier stop ik.
De legende is volgens mij: Blauw voor autostrade, rood voor kruispunten en groen voor gewone wegen.
Oh, de weg naar Knokke (E34/N49) is met rust gelaten en die flitspaal op de E19 bij Brasschaat die staat er al, dus ik lig er niet zo wakker van.
Maar het blijft wel rot voor onze Vlaamse buren ;)
Toevallig dat Jan Rietman het er gister in een 4 jaar oude Blik op de Weg herhaling nog over had dat het verkeer in Belgie (waar hij ieg toen woonde) aangepakt werd en hij daar blij mee was vanwege de verkeersdoden elke weeken. Een veel te groot deel (25-33%) van de auto’s met Belgisch kenteken die ik zelf tegenkom op de weg vallen op door matig tot miserabel slecht rijgedrag. Combinaties van veel te hoge of te lage snelheid (inkopper), zwabberen, de Ergernissen top 10, rechts door rood, kruisingen op zonder voorrang, linksaf op (overduidelijk -met rijrichtingsborden en alles- aangegeven) rotondes en 0,0 anticipatie waardoor ze bijvoorbeeld iedereen klem weten te rijden bij drukke invoegstroken en ik hoofdschuddend in de auto zit. Alsof ze in Belgie rijbewijzen nog over de post krijgen. Wat ik ook erg vaak zie zijn de onleesbaar vieze postzegels die in Belgie worden aangemerkt als nummerbord. In Nederland is flitsen al jaren een discutabele inkomensgenerator, maar als auto’s uit een bepaald land in de 10 tot 30 seconden dat ik ermee ‘in aanraking kom’ al zoveel rijfouten weten te maken, dan zijn die camera’s zeer zeker broodnodig in Bels, samen met een foldertje over rijgedrag bij elke boete, ongeacht of het geldklopperij is. Geef maar af op de politiek maar het land heeft het nodig, ook al denk je zelf wel goed te kunnen rijden.
Ik kan me goed voorstellen dat de belgische regering voor de maatregel kiest. Voor de belgen: een beetje zelfreflectie zou op z’n plaats zijn. Mijn ervaringen met de belgische bestuurders zijn slecht. Te hard rijden en dan heb ik niet over de snelheidlimieten, te laat remmen, te weinig afstand houden, voorrang nemen en dergelijke… Dat zijn allemaal zaken die de verkeersveiligheid niet te goede komen…. Maak je geen illusie… de openbare weg is geen circuit….

Hoeveel verkeersdoden vallen er in Belgie per jaar eigenlijk?
Ik stel voor dat alle vlaamse autobloggers samen naar één plaats in wallonie verhuizen (francorchamps bv) om daar een nieuw community op te zetten met bakkers beenhouwers, kruideniers, een gamma, een ikea, bedrijven om toch een beetje te werken, ontspanningsmogelijkheden , een kerkje misschien, en een grote cinema!

Een school misschien ook nog om ons nederlands te onderhouden en voor de rest niks meer van vlaanderen aan trekken (binnenkort komt er toch een definitieve splitsing en zijn we van die vlaamse politiekers definitief verlost.
Misschien dat we de waalse politiekers dan nog gelijk gaan geven!!!!!!
Ik stel een nationale anti-flitspaal-dag voor. Ieders een rol vuilzakken in z’n koffer en alle flitspalen bedekken.
Even bewijzen dat er die dag niet meer of minder ongelukken gebeuren, en t’zal wel in’t nieuws geraken en onze ‘liefste’ regering misschien (hoop doet leven) een beetje doen nadenken over deze wilde flitspaalverslaving van hen.

Iemand connecties bij de nationale omroepen… ? Get rollin’..
@ Q , prachtig iddee :p

on topic : alsof ze zo nog niet genoeg geld verdienen al wij aan de pomp staan , gaan ze nu ook nog eens een hoop flitspalen bijkappen .

ik vind dat de mannen die die dingen moeten plaatsen massaal in staking gaan !!!
Ondanks de (voor mij storende) ironische ondertoon in het bericht, is dit toch goed nieuws. Om het aantal ongevallen te beperken, en voor onze schatkist (in Belgie een tekort voorspeld van ongeveer 0.3%, wat neerkomt op zo’n 3 miljard euro, dacht ik)
@Friez: “die flitspaal op de E19 bij Brasschaat die staat er al”

Dat klopt, maar hij flitst niet. Slechts boven de 160 flitst hij (soms!) en ik heb nog nooit een boete in mijn bus gekregen op die locatie. Nochtans veeg ik alle dagen mijn gat aan die flitspaal.

Dus hij zal nu wel degelijk geactiveerd worden, vermoed ik.
@Texter: ga je er weer een holland-belgië (niet Bels, wel België, mijn beste) van maken? Denk je nu echt dat debiel rijgedrag niet voor hollanders is? Ga toch op een ander met je vooroordelen.
Wat de post betreft: deze keer is het autoblog gelukt een bijna-goede tekst over België af te leveren, alleen staat er dat “Belgen zeggen: gewestwegen”. Wel, wij hebben naast provincies (zoals in NL) ook gewesten. Wij zeggen dus niet “gewest” tegen “provincie”, het is gewoon iets anders. Reden van de naamgeving “gewestwegen”: de gewesten onderhouden die secundaire wegen, niet de provincies (die hebben erg weinig bevoegdheid in ons land).
On-topic: afstraffen die politici, op straat komen tegen het beleid en je niet laten flitsen, dan houden ze wel op met die onzin. Maar we zijn liever allemaal politiek-correct en doen gene zak. De SPa is een bende hypocrieten, en CD&V sluit zich er blijkbaar bij aan. Enkel makkelijke maatregelen worden getroffen, tegen de groep die nooit klaagt. O wee als het over pakweg vrachtwagens gaat, dan wordt er achter de schermen druk uitgeoefend en gechanteerd zodat elk voorstel een stille dood sterft. Deze politici zijn niet mijn beleidsvoerders. Ik heb er geen respect voor en ze ondermijnen de politieke stabiliteit en welvaart van ons land.
@Q: schitterend idee!
Jos Bangelijk
Legende is:

– groen = snelheidscamera
– rood = roodlichtcamera
– blauw = snelweg
@bmw…ja uw ministers hebben ook last van vooroordelen en daarom hangen ze die camera’s op. Ik woon maar 30 km van Belgie dus misschien is de helft van wat ik zie drugstoerist en de andere helft Nederlandse kolonist…
@Texter
Ga maar is staan op een brug boven de E19 A’pen – Breda. Dan kan je eens objectief komen oordelen (of vooroordelen) van wie goed of niet rijdt. NL=King in my lane!!!! gewoon rechts rijden en u niet voor de voeten (auto) smijten van Belgen die met snellere wagens (dankzij geen BPM) rijden.
groetjes hé
Ja, die Kathleen van Brempt ik zet altijd de tv op mute en kijk weg als zij aan het woord is. Altijd met haar hoofdje knikken en zo irritant praten.
(voor mensen die niet snappen wat ik bedoel: http://video.google.com/videosearch?q=van+brempt&sitesearch=#q=van%20brempt&sitesearch=&start=10 )

De regering heeft weer geld nodig, meer dan 300miljoen euro brachten flitspalen op in 2006 en ik kom zelden eentje tegen dat gevuld is.
Stel je maar voor hoeveel kassakassa het zal zijn als ze allen digitaal zijn.
Maarja, veiligheid, de voorbij jaren is het dodentol in het verkeer constant gebleven dus die flitspalen zijn helemaal niet nodig.
Wat wel nodig is, is een snelheidsverhoging, minder lijntjes op de baan, minder verkeersdrempels, minder verkeerslichten en meer politie op de baan.

@alfa 156
Ik kan je verzekeren, ik voel me echt zoooooooo blij om Belg te zijn en geen BPM hoeven te betalen :-?
@w0o0dy

“zo’n onderzoek werkt ongeveer zo: In NL hebben ze stapels flitspalen, en ook nog wat trajectcontroles neergezet…. daardoor rijden we met z’n allen met 130/140 tot aan de palen of TC en dan gaan we op de remmen…. daarmee creëren we een lekkere file en verdomd als het niet waar is…… geen enkele verkeersdode in die file, elke dag succes!”

Bij ons (in België) gaat het net zo, alleen knalt er elke dag wel ergens een vrachtwagen achteraan in die file… waardoor er alsnog veel verkeersdoden vallen.


Overigens vind ik ook dat er in Europa de laatste paar jaren geen sprake meer is van vrijheid. De vraag is hoe ver ze hierin zullen gaan. Want er komt een punt dat mensen zullen revolteren tegen alle overdreven maatregelen en beperkingen (niet enkel op het vlak van verkeer). Leven is maar leuk bij een zekere mate van levenskwaliteit en een gebrek aan vrijheid haalt die kwaliteit drastisch naar beneden. België kent niet voor niets zoveel zelfdodingen. Over ettelijke jaren zal dit wel allemaal gelinkt worden met elkaar, maar dan is het al te laat, er zal van onze vrijheid niet veel meer over zijn.

Triestig.
@alfa156: Vind je dat nou echt een gevat antwoord? Linksplakken staat hier op 1 als ergernis, maar het staat toch echt in geen enkele verhouding tot de bizarre excessen die ik opsomde, waarbij je je gaat afvragen of het niet beter is als die persoon de rest van zijn leven de bus neemt. Schrijf je frustratie maar van je af ja.
wat mij vooral stoort is die zin als ” minder ongelukken door flitscameras”. Ik woon zelf in leuven, en daar heeft men nu al letterlijk een camera op elke hoek ( en er komen er dus nog een pak bij). Het is wel zo dat op die plaatsen minder ongelukken gebeuren, maar het aantal verkeersongevallen met dodelijke afloop in het centrum is juist enorm gestegen. REden? Wel, als ik niet meer snel even over de ring kan, dan maar door het centrum. Daar staan geen cameras, dus gas geven. En als je daar iemadn raakt, ja dan is het echt prijs. Recente studies melden zelfs dat er nu in leuven meer doden zijn in het verkeer dan voor de cameras, vooral jonge kinderen.
Natuurlijk ook niet vergeten dat leuven meer dan 33 % van zijn inkomen uit die palen haalt, dus snel verdwijnen zullen ze niet snel. Veiligheid is spijtig genoeg al snel vergeten als men naar de inkomsten kijkt…
@Texter: hoewel alfa156 misschien overdrijft, is het toch duidelijk dat jouw initiële post bulkt van de vooroordelen. Je kan wel wat genuanceerder denken over je zuiderburen, hoor.
on-topic: wat is er gebeurd met trajectcontrole in B? Gaan we dat ook krijgen binnenkort?
Gevolg van al deze pesterijen is dat wie de boetes kan betalen denkt ‘kust m’n kl****’ en zo snel rijdt als hij wil.

Die flitspalen gaan niks helpen aan het egoïstische rijgedrag van het meerendeel van de Vlaamse chauffeurs. Gewoon om de 10 jaar of zo mensen eens terugroepen voor een klein rijtestje zou veel meer helpen. Ipv het systeem nu: 2 jaar geen zware fouten maken en daarna maakt het voor de rest van je leven niet veel meer uit.
@bmw. Nee. Vooroordelen zijn: ‘Belgen hebben een bierbuik’ of ‘Nederlanders zijn gierig’, maar toch niet ‘ 1 op de 3 a 4 auto’s met een Belgisch kenteken die ik recent ben tegengekomen in het dagelijks verkeer vertoonde afwijkend, asociaal of zelfs gevaarlijk rijgedrag’? Wat voor een vooroordeel is het om te impliceren dat het merendeel wel fatsoenlijk kan autorijden?
@ texter : in belgie kan ik dat spijtig genoeg ook zeggen van wagens op nederlands kenteken… eens over de grens gaan ze steevast vol op de gas, en lijtk het wel of velen hun “sociaal gedrag” achterlaten…. Ik denk trouwens dat elk land wel ongeveer evenveel “assorijders” heeft. Met mooder gooien op dat vlak heeft geen zin.
Inderdaad TT, misschien moet Texter maar eens wat meer in het buitenland rondrijden voor hij dergelijke uitspraken doet.

In elk land waar je komt valt het steevast op dat het meestal de buitenlanders zijn die het meest asociale rijgedrag vertonen.
In Holland zijn dat misschien de Belgen, maar in België zijn het dan weer de Nederlanders en Fransen, in Duitsland zijn het misschien de Polen en ga zo maar verder.

Zo logisch als wat, buitenlanders hebben dan ook een veel lagere pakkans. Boetes worden gewoon niet betaald tenzij ze onmiddellijk worden geïnd.
@TT en Memphis…kijk, als ik op de randweg van Eindhoven door een Belgische Range Rover wordt voorbijgestoken met 130 waar je 90 mag, dan ga ik er gewoon vanuit dat er een geemigreerde Nederlander inzit. Maar waar ik het hier ook en vooral over heb zijn onbegrijpelijke fouten die gemaakt worden als je met je hoofd maar half bij de weg bent of heel erg een bril nodig hebt. Als er op een T-splitsing bij een grote rotonde een gigantische pijl naar rechts voor je neus hangt boven een eenbaansweg, dan ga je toch gewoon rechtsaf en niet naar links? De Belgische Mercedes voor me besloot wel linksaf te slaan en kon vervolgens 50 meter verderop vlug keren omdat er een vrachtwagencombinatie luid toeterend en seinend aankwam. HOE?!? Over dat soort dingen heb ik het ook en die zie ik Belgen echt TE vaak doen hier in de buurt. Gewoon ergens anders met hun hoofd ofzo.
Wat moeten ze anders doen met al dat accijnzen geld van de benzine???
Weer een reden om te verhuizen naar het buitenland! Straks nog een vermogensbelasting en het communisme is compleet.
@Texter: de vooroordelen zitten hem in het veralgemenende karakter van je posts. Jouw casuïstiek zegt niks over de algemene situatie en nog minder over de vergelijking B-NL. Ik sluit me volledig aan bij de argumentatie van Memphis.
@zoef: die flitspaal flits ook als je er met een brede transit van 2.15m voorbij komt. Dan denkt ie blijkbaar dat het een camion is. Haha maar wij krijgen er ook niks van aan. Of het riet moest voor de nummerplaat hangen :-)

MAAAAAAAAAAAAAAAARRRR op de autostrade gaan ze ze wel aankondigen met verkeersborden he. Want ze gaan ze zetten op plaatsen waar veel ongevallen gebeuren zodat daar de snelheid wordt aangepast. Het doel is niet om mensen te pesten maar om de snelheid naar benede te krijgen op die plekken.

Alles komt goed. Gewoon ff gas los voor die palen en dan er terug op. Damn hoor ik daar gas los en terug derop is dat niet slecht voor het milieu? Straks halen we onze CO2 norm weer niet en weten ze weer niet hoe het komt. tttttt
@Texter: nja, ik kan zou nog voorbeelden geven van nederlanders, mensen die met hun auto in luxemburg op de Total (was nog ten tijde van de werken als iemand hem dat nog herinnert) bij de vrachtwagens stonden, gevolg ze konden niet tanken want opening van tankpistool is groter. Ze reden zeker 100m achteruit om toch te kunnen tanken.

Waar het hem in zit is vanaf je er begint op te letten ga je redeneren van, het is weer een nederlander, of een belg, of een fransman. Welk dat volledige rubish is.
Hoe kun je nou te hard rijden in Belgie? Je sloopt je ophanging! Om de twee meter zit er een gat in de wegdek. Je stuiterd daar eerder van de weg met een gangetje van door een gat, dan dat je door te hoge snelheid de bocht mist!
heb is opgezocht hoeveel verkeerdsdoden er in wallonië zijn, google beweert 2 keer zoveel per 100 000 man als in vlaanderen
@David: klopt van geen kanten.

Officiële data van 2006: http://www.statbel.fgov.be/downloads/accidents_prov2006_nl.xls
Aantal verkeersdoden (binnen 30 dagen) in Vlaams Gewest: 540
Waals Gewest: 503

Wel vreemd, want het aantal slachtoffers (licht, zwaar en dodelijk gewond) ligt veel verder uiteen:
Vlaams Gewest: 42.414
Waals Gewest: 18.889

Of de ongevallen in Wallonië zijn een heel pak dodelijker.

Hoe dat komt, kun je zelf trachten uit te pluizen adhv data ter beschikking gesteld door de overheid: http://www.statbel.fgov.be/figures/download_nl.asp#acc

Veel plezier ermee! ;)
‘k Moet beter lezen. Per 100.000 man kan wel uiteraard.
Ach, gewoon een ingebouwde begrenzer verplichten, dan is het uit met het gezeur.
Van mij mag Vlaanderen bij Nederland … op voorwaarde dat jullie die gruweltuigen komen weghalen !
Nogal kort door de bocht allemaal; als je ’t op politiek wilt steken en niet op eigen hypocriet slecht rijgedrag (de baan is geen need for speed, burnout al zeker niet en als je ’n been kwijt bent of 80 jaar bent zal je blij zijn dat je ‘r tussen mag).

Anyway: Ze staan allemaal in gemeentes waar SP.A aan de macht is, en waar de VLD (!) ze aanvraagt …
Kortom: ’t is de VLD maar die hebben ’t nooit gehad voor verantwoordelijkheid van hun beslissingen. ( voor de nederlanders: de liberalen, bij julliie net ’t zelfde)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).