De Audi S5 is een fantastische auto, maar welke auto wordt er niet nog beter wat extra pk’s? MTM maakt van de S5 een echte M3/ C63 killer.
In standaardtrim levert de 4.2 V8 FSI uit de S5 een vermogen van 354 pk. Dat is ruim voldoende om de TDI-brigade op grote achterstand te laten, maar daarbij kan de S5 niet aanhaken bij die andere Duitse sportievelingen. Totdat Audi met een RS5 komt kunnen Audi liefhebbers nu terecht bij MTM. Zij monteren een supercharger op de V8 waarmee het vermogen stijgt naar 505 pk bij 7190 tpm. Het koppel stijgt met 106 nm naar 546 nm. Dankzij die gestegen cijfertjes daalt de sprinttijd naar de 100 naar 4,3 seconden. De begrenzer gaat de prullenmand in en dus haalt de MTM S5 GT Supercharged een topsnelheid van meer dan 300 km/u.
Bij zoveel extra vermogen hoort ook een verbeterd remsysteem en dus monteert MTM 380×34 mm remschijven met 8-pots remzuigers. De MTM S5 GT Supercharged staat daarmee in 35m stil vanaf 100 km/u. De “pitted” remschijven zijn van een speciaal ontwerp. Er zitten een soort kuiltjes in, in plaats van de volledig geperforeerde remschijven die we vaak zien bij snellere auto’s. Het voordeel volgens MTM is dat het risico op doorscheuren is verminderd. De uiterlijke aanpassingen zijn verder niet erg uitgebreid. Het meest opvallend zijn de 21″ Bimoto velgen met 295/25/ZR21 banden. Deze velgen zijn er in drie kleuren “shiny silver”, “titanium” en “diamond cut” en passen ook onder de A5.
Deze is toch wel heel netjes, mooi uiterlijk, totaal niet overdone en de prestaties zijn ook niet mis zeg!
Wat een vette bak man. Alleen denk ik dat die 106 nm een typfoutje is? Die velgen passen ook echt perfect bij die auto. En 505 pk is niet mis zeg, die RS5 hoeft nu niet meer in productie haha.
Wat een geweldige bak! Deze wil ik echt hebben, al moet ik daarvoor 20 jaar bejaarde hengsten melken om zo aan voldoende geld te komen, ik heb het er voor over ! Beaty!
@ Joske, er staat ‘met’ 106 nm.
Dikke bak, dit soort projecten kan ik wel waarderen.
@ Racer X, indd ja. Wordt tijd dat de wekker gaat ;)
héél mooi gedaan,
maar ik vraag mij altijd wel af of die versnellings bakken dat wel aankunnen
en de aandrijflijn!ineens 150 pk meer of passen ze dat ook aan ??
Wouter zou even naar MTM moeten bellen om een ritje aan te vragen niet?
Mooi gedaan maar deze tuning kan ook op de R8 vermits zelfde basismotor!
Op hun website vind je foto’s van een witte R8 met turbo’s.
toppie! super auto en zo nog leukerderster.
Is dit ding nog betrouwbaar nu met zoveel power ??
of koop je een S5MTM en moet je telkens maar weer hopen dat jeje eind bestemming haald ???
)verder trouwens wel erg nice van buiten, eindelijk eens geen plastic)
denk dat het wel betrouwbaar is! kijk maar eens die site van hun rond, ze hebben een S4 cabrio MTM te koop staan met 500pk en voor 34.000.-€
Ziet er redelijk goed uit. MTM is toch altijd één van de weinige tuners die de schade qua design beperkt weet te houden. Een mooi voorbeeld van een stukje zelfkennis.
Ohhhh shit wat een pracht exemplaar! Ik dacht dat de A5 niet mooier kon worden maar dit is toch niet normaal mooi meer!
Super super…
Excellent! Iemand enig idee wat deze aanpassing kost?
dit is nou goeie tuning. Vette prestaties, lekker uiterlijk, maar niet te ver gegaan.
hmm lekker ziet er goed uit!!
Die velgen zijn wel op het randje, zowel qua grootte als qua bling, wat mij betreft. Misschien dat de ’titanium’ exemplaren er nog net iets strakker uitzien.
Ha, die velgen maken wel een knipoogje naar de RS4 B5.
Maar als ik zo naar de foto’s kijk, vind ik dat ze wel één maatje kleiner mogen.
Velgen vind ik een maatje te groot, verder errug netjes :)
Nou, volgens mij is het behoorlijk degelijk.
Ooit eens stukje gelezen over hoe deze “man” te werk gaat. Heeft vroeger bij audi gewerkt en nog steeds veel contacten met audi.
Daarnaast ooit het filmpje gezien van een door mtm verbouwde rs4, dat geluid!!
trouwens kost alles bij elkaar wel een (heel) slordige € 35000,– :shock:
–edit: wat?–
Erg geslaagd, mooiste audi op dit moment!
Owja, super dat je ook daadwerkelijk de motor ziet als de kap open gaat!!!!
einfag geil., k zou eens een testrit willen doen.
–edit: normaal Nederlands typen–
wat een pier jongens!
–edit: Audi wil ons tenminste sponsoren–
AF !!!
En als iemand anders een supercharger op zijn AMG of ///M zet?
Die kit mogen ze ook op de R8 zetten. Die heeft het extra vermogen ook nodig.
@CSL
Dan heb je ook extra vermogen uit je AMG of M, lijkt me vrij duidelijk.
Hij is al beschikbaar op de R8 evals de RS4, 550pk.
Ze moeten weer afkijken… doet wel erg hard hieraan denken met die striping:
absurd mooie auto .. absoluut de mooiste van de DDD (drie dikke duitsers) ..
met een lekkere amerikaanse muscle-car inborst .. goed bezig Audi ..
(subconscious terror in progress) ..
@lincoln
Wat heeft deze tuning met Audi te maken?
Die daklijn vind ik trouwens nog steeds erg lelijk voor een coupe.
ik vind deze wagen steeds mooier… de prijs is alleen absurd i.m.o.
deze aub zonder striping en badges en doe mij maar andere velgen voor een beetje comfort
@CSL .. nix mee te maken .. wil op mirakuleuse wijze de laatste 2 dagen nix maar dan ook nix lelijks horen over Audi en alles waar Audi op staat ..
@apache.. op die auto lijken? Wat een belediging voor de S5…
Overigens.. de strepen + letters aan de achterkant zou ik er meteen aftrekken. De S5 is imho zonder die zooi echt een van de mooiste auto’s op de weg.
-edit: nutteloze bijdrage-
cultauto
Lelijke velgen onder een pracht van een wagen. Die specs zijn trouwens al helemaal SUPER! :-D
Velgen moeten onder de A5/S5 rondingen hebben, die strakke, grote velgen passen er niet bij.
vette bak! Als ik het geld had, had ik hem meteen gehaald. Maar ja, dat zal wel voor de meeste mensen hier gelden………….
Welke idioot gaat nou 21′ op zo een snelle auto zetten!
Waarom zou audi toch altijd zo copiëren ?? VB: BMW heeft i drive (knop voor navie enz..) al van 2001. Nu hebben zijn ook deze knop. BMW heeft Xdrive (4×4 die zich aanpast variabel) en zijn passen hun quatro aan zoals de 4×4 van bmw. Co2 uitstoot is gemiddeld 142 g/km voor de laatst ingeschreven wagen van BMW. Audi zit hier met 179 g/km gemiddeld. De ontwikkelings kost van een BMW is 2200€ per wagen. Audi doet dit met 1100€. Dit kan alleen maar als je copieerd. Let op. De X6 heeft een nieuw 4×4 dit zal niet lang duren voor zij dit ook hebben. Kijk nog eens nnar de 3 coupe. 1 jaar later komt de audi a5 uit met de copie. De coronas (ringen rond de lichten) heeft audi een led streepje gemaakt ? Ik kan nog even door gaan.
@dimi.. wat een voorbeelden haha. Moeten we daar serieus op ingaan?
BMW was (volgens mij) de eerste met een dergelijk systeem. Maar, zo’n systeem is niet meer dan een logisch gevolg van het toenemende aantal functies en knoppen! Daarom hebben vrijwel alle luxemerken zo’n systeem.
Wat je met je opm. over 4×4 tracht te zeggen is me niet helemaal duidelijk. Audi heeft al jaar en dag het quattro systeem dat dmv een torsen differentieel wat mechanisch de krachten tussen de 4 wielen. Het BMW 4×4 systeem regeld dit – voor zover ik weet – electronisch, maar het is iig niks nieuws. Daarnaast gebruik audi op de A3 en TT een ander ‘quattro’ systeem met een haldex differentieel.
Kan je mij een bron geven van die ontwikkelingskosten? De voornaamste reden van deze lagere kosten zit m.i. in het feit dat Audi zijn ontwikkelingskosten kan uitspreiden over meerdere merken binnen het VAG concern. Dit houd natuurlijk niet in dat alle Auto’s uit dezelfde onderdelen bestaan.
De 3 serie coupé bestaat al jaren.. Audi heeft ook al meerdere malen dit soort coupé’s(de Audi Coupé) in het modellengamma gehad en Mercedes heeft ook al jaren een soortgelijke auto in de CLK.
Je argumenten raken kant noch wal en zijn erg gemakkelijk in de omgekeerde richting te gebruiken.
.. damn die koffie is wat naar m’n hoofd gestegen. Moet eerst m’n tekst nog een keer lezen voor ik op die post knop druk.
@ TDJ
Het is gewoon weer hetzelfde.. Er vertoeven hier een groot aantal fanboys van BMW, die keer op keer weer duidelijk moeten maken dat al het goede van BMW komt.
Ontopic : MTM is een grote naam wat betreft tuning voor Audi dus qua betrouwbaarheid zit dat wel goed, echter alles slijt nu eenmaal harder naarmate men meer gebruik maakt van de grote hoeveelheid aanwezige pk’s.
Deze zou ik wel eens aan de tand willen voelen…. Ik zou verder ook de velgen veranderen en idd de auto strak houden (geen bestickering).
@Euphoric, idd. Andersom gebeurt dat (op een enkeling zoals Audi fan boy na) echt bijna nooit. Jammer dat de BMW fan boys zo weinig respect hebben voor andere merken….
@Dimi
Ik ben het volledig met je eens.
Audi doet al jaren aan kopieren. Dat geven ze zelf ook toe. BMW vind het gewoon grappig dat ze als voorbeeld worden gezien. Maar ach, als het maar duits is :)
Ik noem het eerder technisch uitbreiden dmv de bij de hand liggende info CSL. En believe me, BMW maakt zich er net zo schuldig aan als Audi en bovendien heb ik nog nooit van Audi gehoord dat ze het zelf toegaven (en if so, dan wil ik graag een bron zien) :-S
Jouw remark slaat imho dus echt kant noch wal