
De planning van Audi’s modellen en motoren is gelekt en zwerft rond op internet. Leuke weetjes ten aanzien van modellen als de A1, Q3, S4, RS5, A7, Q7, A8, R8 komen aan bod. Het is een behoorlijke lijst, maar we zullen er een aantal zaken uitlichten.
A1
Wanneer we met de kleinste Audi beginnen, dan zien we dat de A1 gepland staat voor december 2009. Hij zal debuteren met een 1,4 liter TFSI motor goed 122 pk en een 90 pk sterke 1,6 TDI. In 2010 wordt het motorenaanbod van de A1 uitgebreid met een 1,2 liter TFSI (86 pk), een 1,4 TFSI (170 pk) met S-tronic en een 2.0 TDI (143 pk).
Q3
In de planning staat de Q3 genoteerd voor juni 2010, met een 2,0 liter TFSI blok, goed voor 170 of 200 pk en een 2,0 liter diesel met 170 pk.
In de S4 en A5 Sportback zal een geblazen 3,0 liter V6 worden gehangen, goed voor 333 pk, gekoppeld aan een handmatige vernellingsbak of de nieuwe S-tronic met 7 vernellingen. De S4 komt er als sedan en Avant en staat voor november dit jaar op de agenda. De S5 houdt tot de zomer van 2010 de 354 pk sterke 4,2 liter V8, maar die zal in juni 2010 vervangen worden door de 3,0 liter TFSI uit de S4. De RS5 zal in mei 2010 verkrijgbaar zijn met een opgewaardeerd 4,2 liter FSI blok, goed voor 450 pk. De A5 Sportback komt volgend jaar in april met motoren uit de A4 en de A5.
De A7, een grote 4-deurs coupé, wordt in februari 2010 geïntroduceerd met een 2,8 FSI goed voor 204 pk of een 3,0 liter TFSI met 300 pk. Dieselen kan met een 2,7 of 3,0 liter TDI, goed voor respectievelijk 190 of 240/300 pk. Z’n gespierde broer de S7 arriveert in augustus 2010 en krijgt een 4,0 liter TFSI met 394 pk. Voor de Q7 staat een facelift voor juni 2009 op de agenda.
De A8 krijgt in oktober 2009 iets meer vermogen. De 4,2 liter TDI krijgt 340 pk en het 4,2 liter FSI blok krijgt dan 372 pk. De R8 krijgt een 5,2 FSI V10 met 525 pk en staat voor februari 2009 op de agenda. De R8 Spyder doet vanaf november 2009 gezellig mee en zal verkrijgbaar zijn met zowel de V8 als de V10 benzinemotor.
De planning is een behoorlijke lijst met heel erg veel getalletjes, dus “druk- en zetfouten” voorbehouden (via: audiblog.nl).
Misschien de eerste regel van de S4, RS5 & A5 veranderen want je vermeld dat ze alle3 de 3.0 geblazen V6 krijgen en verderop zeg je dat de RS5 een gekieteld exemplaar krijgt van de 4.2 V8.
-edit: yep, aangepast-
En A5 Sportback?!
Dat de S7 het met een mindere motor moet doen dan de S8 vind ik wat raar. En de A1 begint best gespierd! Zal wel wat kosten..
Whut?!?!? een A5-sportback?? wat is dat, een shooting brake versie van de a4 avant ofzo?
De A5 Sportback bestaat toch al, als de A4 Avant?
A1 staat 2x in de beginlijstje…
De A7 schijnt een heel erg mooie auto te gaan worden…
Hoop dat de Sportback een shooting brake wordt. En nee, dat is dus niet de A4 Avant.
Ofwel dat de Sportback zoiets wordt als de Opel Signum. Nutteloos.
ben benieuwd hoe die A7 er nu uit komt te zien
Geen informatie over de opvolgende RS4? Ik wacht echt met smart op die auto!
Als je info post, post het dan ook gelijk goed.
Er komt een A5 sportback, een A7 Sportback.
Ook komt er een R8 Diesel met een 4.2 liter TDI V8 met 340 PK
ook komt er een Q7 met de 6.0 V12 TDI
http://www.motorauthority.com/cars/audi/preview-2009-audi-a5-sportback/
Chinees: duidelijk even slecht in kopieren als de Chinezen zelf.. Want die R8 krijgt zelfs de V12 diesel niet.
En de R8 Spyder krijgt de 4.2 V8, du-uh, maar wel met 525pk?
Ik vraag me trouwens af welk de bron is van die lek.
@GeoBem007 dat zegt Chinees toch?
erg raar zo’n sportback, zal dus een 5 deurs uitvoering van de A5 worden (a la A3 sportback?)?
W!d: ik zie dat Chinees zegt dat de R8 een 4.2 TDI V8 krijgt met, ocharme, 340pk. Zie ik nergens in de lijst staan hoor.
De A5 Sportback zou voor de A4 avant moeten worden wat de CLS voor de S-klasse werd.. Oid.
Hier kijkt toch geen hond naar uit? Allemaal meer van hetzelfde, hetzij wat langer of wat hoger op zijn poten. Zelfs die RS5 interesseert mij eigenlijk niets of weinig want dat is ook gewoon terug meer/sneller van hetzelfde.
Het zal wel Audi, het zal wel.
2009 wordt het jaar van Audi. Ben benieuwd!
@GeoBem007″De A5 Sportback zou voor de A4 avant moeten worden wat de CLS voor de S-klasse werd.. Oid.” sorry CLS en S-klasse? CLS is gebasseerd op de E-klasse. Bedoel je de CL? De A7 wordt de “CL” van Audi.
A5 Sportback is nog met niks vergelijkbaar, is eigenlijk een A6 Hatchback maar goed echt veel duidelijker wordt het er niet op, vraag me af of de klanten dat ook zo gaan zien…
De A5 sportback wordt waarschijnlijk een tweedeurs wagen, maar met de allures van een shooting break.
@MurcieBoy, meen je dat? Hetzelfde als alle andere modellen maar dan met een beetje aflopende lijn achteraan? :p
zo kan ik ook auto’s maken: gooi wat audi onderdelen op een hoop en voila: een A zoveel.
Geen kat die nog het verschil tussen de verschillende modellen en ’t wordt er niet beter op. Als je dan al de volle pot betaald voor een A8, voel je je dan niet dik in de zak gezet als je dan naast de lichten naast een A4 staat die er exact hetzelfde uitziet?
Ok, dan hebben we een:
A3 Sportback
A4 Avant
A5 Sportback
A6 Avant
A7 Sportback
…
Beetje overkill zo, maargoed, laat ze maar lekker, misschien wordt het wel wat ;)
November. Goed moment om een R8 Spyder te introduceren, want iedereen heeft dan de lente in de bol enzo. Ach, zal ook wel meevallen, maar ik vind het wel opvallend, waarom niet in april of mei ofzo?
Ik ben benieuwd naar de A7, wordt vast een pachtige wagen.
Dit wordt echt een Chineese bedoeling zo. Er zijn er onwijs veel en je kunt ze niet uit elkaar houden.
Casper: vanwege de wachtlijst. En een eventuele vroege zomer dankzij al die CO2 :P
@t Stancke: 2009 is het jaar van Mercedes ( nieuwe E klasse ). Misschien 4040 is het jaar van Audi.
Bekende feit overigens van Audi. Wat meer pk-tjes toevoegen om de concurrenten te kunnen bijbenen. :).
EEEYYYYYYY
WAAR IS DE HYBRIDE 1.4TSI ??!?!?!?!?!?
Ik bereidde me al helemaal voor op een dikke A1
wtf??
RS4 is dood.
Maar de RS4 was heel populair als avant.
Dus daarom een A5 sportback.
Dat is toch logisch?
Daar gaan je verrassinkjes :P
Ben benieuwd naar de A7, daar hoor je nog steeds niet erg veel over.
De A7 word gewoon een wat langere A5 met 4 deuren.
Nu Audi zoveel modellen gaat maken dan hoe premium ben je dan nog …?
Waarom zolang wachten met de RS5 (nog 2 jaar…) ?!!
Ik verheug me echt op de A5- en A7 sportback, ben heel benieuwd. Ik hoorde een tijdje terug trouwens ergens dat er een soort van kleine R8 zou komen (R4) maar die word helaas niet vermeldt. Weet iemand meer hierover?
Ik erger me trouwens mateloos aan mensen die beweren dat ‘geen hond’ de verschillende Audi-modellen kan onderscheiden, wat een onzin.
Is het eigenlijk wel een betrouwbaar lek?
Ik kijk vooral uit naar de A7, ik heb het wel voor die fake coupé’s.
Jammer dat zo’n lijst moet uitlekken… Hopelijk is het vals en worden we alsnog verrast, hoewel ik de meeste motoren wel zag aankomen behalve de 4,0-liter V8 TFSI, de 1,2-liter TFSI en ik dacht dat de 3 cillinder TDI 1,5-liter ipv 1,6-liter zou worden (halve 3,0-liter V6 TDI). Als dit waar is zou Audi’s strategie toch kloppen met atmosferische motoren (FSI) in 0,2 liters (3,2 4,2 5,2) en turbo/compressor motoren (TFSI) in ronde liters (2.0 3.0 4.0 5.0).. Geinig.
Can’t wait for the RS5! :-D
De A7 sportback en de A5 sportback vind ik trouwens overbodige modellen
Telleurstellende motoren in de A7 niet?
hoe staat het met de nieuwe A6 dan??
“Nu Audi zoveel modellen gaat maken dan hoe premium ben je dan nog …?”
Premium zegt iets over het prijskaartje, niet over het aantal modellen. Kijk maar naar de uitvinder van de premium klasse: Mercedes.
@ Ollie: De A1 krijgt waarschijnlijk een groot hekwerk op zn neus
@ JH: De A7 krijgt waarschijnlijk een groot hekwerk op zn neus
@ Phils: De A5 sportback krijgt waarschijnlijk een groot hekwerk op zn neus
@ Remy: De nieuwe A6 krijgt waarschijnlijk een groot hekwerk op zn neus
Dussss…
een Audi TT RS dan?
@ tv
Jammer dat de A3 en TT niet beschreven worden in deze planning. Nu komen we nog niets te weten over een eventuele 2,5-liter vijfcillinder TFSI in de TTRS.
@ deskter
Er komt zowieso nog wel een 4.2 V8 met 350+ pk in de A7 net als de A6. Anders zou de A7 lager gemotoriseerd zijn als de A6… En de S7 met 4.0 V8 TFSI lijkt me niet erg teluurstellend te noemen? Mischien komt er nog wel een RS7 met een opgefokte V10 TFSI met 600+ pk! :D
@ TV: De TT RS krijgt waarschijnlijk een groot hekwerk op zn neus
@Svenska Aeroplan AB, je valt in herhaling…..
@ Svenska
Alle auto’s hebben een hekwerk op de neus, anders krijgt de motor geen lucht… en stiktie.
Ontopic: maar weet iemand waarom de A3 en TT niet vermeld worden??
Gewoon een lekker auto en vet veel vermogen!