Weer een nieuwe elektrische sportwagen

Auteur: , 37 Reacties

Probeer je eens voor te stellen dat je jezelf over het idee heen kunt zetten dat een supercar ook altijd lawaai moet maken. Ondenkbaar natuurlijk, maar stel je eens voor dat dat lukt. Dan zijn modellen als de volledig elektrische Tesla Roadster en de hybride Fisker Karma wellicht ineens heel leuk speelgoed. Er is een "new kid on the block" van het bedrijf Hybrid Technologies.

Het Amerikaanse bedrijf uit Mooresville, North Carolina, heeft een foto vrijgegeven van de auto waaraan momenteel hard gewerkt wordt. Het is de bedoeling dat de sportwagen in twee uitvoeringen zal verschijnen, te weten een volledig elektrisch model en een hybride variant. In september dit jaar moet een rijdend prototype gereed zijn.

Volgens projectleider Ron Cerven zijn hedendaagse supercars te spartaans en mist men vaak een stukje comfort. Bij de ontwikkeling van deze auto, die overigens nog geen naam heeft, staat naast het aandrijfsysteem ook vooral de bestuurder centraal.

De auto moet verbluffende prestaties neerzetten, waarbij men mikt op een actieradius van 240 tot 290 km op een enkele acculading voor het elektrische model. Voor het hybride model wordt de lat ook lekker hoog gelegd. Daarbij mikt het team op een verbruik van 1 liter op ruim 90 kilometer. Als alles meezit (dat komt nooit voor), dan zal het model tussen eind 2009 en midden 2010 leverbaar zijn. Voor zijn uiterlijk heeft ‘ie wat mij betreft al één kudo te pakken. (via: popularmechanics)



37 reacties

heeft wat van dr carrera gt :P
1: Ziet er goed uit
2: Zuinig
3: Indrukwekkend
4: Comfort

Lijkt me compleet? Op de prijs na..
mooie auto lijkt een beetje op een porsche
porjectleider ->projectleider

Ziet er strak uit. Ik doe het er voor, zeker de hydride versie . Die zal toch wel geluid maken…?
hendrik-pieterszoon
zeer mooie auto, laat maar komen;)
Design is wel erg van de Carrera GT afgekeken…
Beetje een mix van de Koenigsegg en de Carrera GT :)

I LIKE!
Leuk, al blijft de karma mijn alltime favorite
moet hybride nou echt altijd lelijk zijn!?
Afvoeren!

Echte supercars moeten waanzinnig luid zijn, hele sloten brandstof gebruiken en dikke vette wolken co2 uitstoten!! Hoe meer hoe beter. En die mensen die aan het milieu denken mogen vrolijk ophoepelen en samen geitenwollen sokken gaan breien op hun hippie get-togethers.

Zucht.

Het erge is dat een aanzienlijk deel van de mensen die hier post er zo over denkt of althans zo over lijkt te denken. Alhoewel het natuurlijk ook gewoon 14-jarigen kunnen zijn, en dan is het al een heel stuk minder ernstig.

Hopelijk worden de Tesla en deze Fisker succesvol. En dan vooral de Tesla, die is prachtig.
Mooi dat er steeds meer fatsoenlijke elektrische auto’s uitkomen. Dit is naar mijn idee toch de toekomst ipv de waterstof motoren. Nu nog even terug naar de ontwerpers voor de buitenkant. Daar kan ik n.l. niet echt warm van worden.
Wie zegt dat een elektrische supercar geen lawaai kan maken?

Ik vind anders dat deze Fisker Karma (eerste video van testrit!) een heel aardig geluid producteert (speaker wel iets harder zetten, de geluidskwaliteit van de video is niet geweldig). Het heeft wat weg van een straaljager:

http://nl.youtube.com/watch?v=DPYUd9pLEKo
Hij lijkt zoveel op de Carrera GT dat een rechtzaak van Porsche’s kant wel op z’n plaats is.
Heb mij vergist, ik bedoelde “de” Fisker, niet “deze” Fisker, aangezien de auto op de foto geen Fisker is.
FATSOENLIJK, dit helpt natuurlijk niks, van de karma en tesla en dees intotaal mischien net 10.000 auto’s maximaal en dit is hoog ingeschat, als we nou ford’s vw’s toyota’s etc allemaal een optie tot hybrid krijgen dan helpthet pas!
Ik denk dat de titel beter “Weer een PLAN VOOR EEN elektrische sportwagen luidt.
Want tegen de tijd dat die uitkomt, zijn we oud en versleten…
Ik moet zeggen, ik vind de auto wel wat weg hebben van de Chrysler ME 12 Concept. Maar het is ook weer een beetje een Chinese Carrera GT om het zo te zeggen.
Blijf steeds licht verbaasd over het feit dat dit soort auto’s als alternatieven worden gepresenteerd tov de benzine sportwagens.
Ik geloof niet in electrische auto’s.. accu’s ed kunnen gewoon niet milieuvriendelijk gemaakt worden en alsof dit apparaat zuinig omgaat met energie. Die stoom moet ook ergens opgewekt worden !

Met zo’n actieradius zie ik mezelf er ook geen tripje zuid-frankrijk mee maken.. Zou ik doen als ik ooit het geld heb voor een mooie sportwagen

Design lijkt wel een soort van GTA mix, we nemen een beetje van dit en een beetje van dat, resultaat is daarom een soort van lapjeskat, maar wel een hele mooie
en als je de prijs bekijkt val je waarschijnlijk ter plekke dood… spijtig genoeg zijn deze wagens, vanwege kleine oplage en hoge productiekosten, vaak bijna onbetaalbaar…
Ikzelf zou het geen probleem vinden om met een elect. wagen te rijden, als die me maar brengt waar ik moet zijn, en dat met een zelfde graad van comfort en gebruiksgemak kan. Maar het moet bovenal ook “betaalbaar” zijn. Waarom bouwt niemand een “gewone” auto als dit? geen sportwagen, maar een wagen voor het grote publiek, zeg maar een VW kever vandaag, met elect. motor etc.. zou veel helpen…. ( en maakt het deftiger dan een prius.. die trouwens helemaal niet mileuvriendelijk is !!!)

en zoals iemand zei, dit is weer een plan, hoogstwaarschijnlijk om investeerders warm te maken/houden de lucht in gezonden. Spijtig. elke keer weer is het een gemiste kans…
@XO101: “accu’s ed kunnen gewoon niet milieuvriendelijk gemaakt worden”

Wat bedoel je daarmee?
Kan niet beter, erg mooi en nog schoon ook!

Nu nog een wet aannemen voor een verbod op voertuigen op fossiele branstof (binnen 25 jaar) en een paar windmolenparken uit de grond stampen en je kan weer over straat zonder gore stink dieseldamp, fijnstof en weet ik het voor troep in te ademen.
Carrera GT mates with Chrysler ME 4-12.

http://jadub.net/images/2004_chrysler_me412%5B1%5D.jpg
Een combinatie van een Carrera GT en een KZ1, niet verkeerd.
een sportwagen die comfortabel is? Koop dan geen sportwagen… maar ff serieus, wat bedoelen ze met comfortabel?
dat is een bastardAUTO :P
namelijk een kruising van: carrera gt, me 4-12 en een koenigsegg
wat als je een Reventon laat paren met een Laguna? :P
ha ha ha ..
een auto die met zijn baterijen en aandrijving 2000 kg weegt met een spoiler ..

beetje het zelfde als een transporter met een spoiler ..
@lincoln: vreemd, ik zie niks in de tekst over het gewicht?
doet me glijk denkn aan nen Porsche Carrera GT en nen Koenigsegg
maar ik ben blijkbar nie den enigsten…

wel dikke bandn vind ek,vor zun karre dan toch
Dus Rovvel,
quote uit eerste artikel

“Afgelopen maand kwam er een update van het CNW onderzoek. Volgens de nieuwe cijfers was de Prius nog steeds erg vervuilend. Maar de hybride auto won het ditmaal wel van de Hummer H1. De Prius zou $3,25 per mijl kosten (met een levensduur van 109.000 mijl) en de H1 kost $3,50 per mijl (met een levensduur van 380.000 mijl). Ter vergelijking, een Porsche Cayenne en een Volkswagen Touareg zouden rond de $4,10 per mijl kosten. De meest duurzame auto zou de Scion xB zijn (ook van Toyota), met $0,50 per mijl.”

Anyway, het feit blijft dat hybrides op basis van accu’s niet heilig zijn, al helemaal niet dit klote prius. En volledige electrische auto’s, al helemaal onzin. Beetje roepen dat ie CO2 neutraal is terwijl de energie nodig voor productie accu’s, stroom, transport van stroom niet in de berekening word meegenomen.

Mijn mening, waterstofauto’s, maar dat is nog toekomst muziek. Die prius moeten ze verbieden, alleen al om hoe die eruit ziet…
@XO101: sterk staaltje van selectief lezen. De volgende zin is:
“Je mag je eigen conclusies trekken, maar er zijn inmiddels genoeg voorbeelden van partijen die het “onderzoek” van CNW zeer ongeloofwaardig maken.”

Heb je die andere links al doorgenomen? Vooral de pdf.

Voor mijn mening over waterstofauto’s: zie onder meer Juppe’s en mijn comments onder http://www.autoblog.nl/archive/2008/04/16/bmw-hydrogen-7-mono-fuel-zuivert-vervuilde-lucht
@Rovvel ..
@X0101 ..

denk eerlijk gezegd niet dat de waarheid uberhaupt op papier staat ..
net als bij elke religie zijn er teveel belangen bij gemoeid om er eerlijk en puur mee te zijn ..

en nee .. ik geloof niet .. ik heb een geweten ..
@Rovvel

Ik heb even gekeken naar de PDF, maar het was me iets te veel om te lezen, daarnaast ook je commetns doogelezen onder je autoblog link, ik kan maar 1 ding concluderen,
en dat heeft lincoln ook al vermeld,

De waarheid staat niet op papier

Ik kan het weten, ik heb vorig jaar stage gelopen bij een van de weinig aardgas installatie bedrijven in Nederland. Zij waren ook niet overtuigd van hybrides, LPG, electriciteit ed. Waterstof verbranden zoals in het artikel van autoblog heeft 1 voordeel en vele nadelen, het voordeel is dat motorentechniek behouden blijft en de nadelen… genoeg. En brandstofcellen, ja die zullen straks waarschijnlijk ook accu’s nodig hebben

Feit is dat mijn doel hier is niet jou te overtuigen, dat gaat me niet lukken, en dat lukt jou ook niet.

Er is gewoon te veel onzin op het internet waar we elkaar naar blijven verwijzen. (en ja met selectief lezen kom je een eind, kijk maar naar al “manbearpig” gore
Minj initiele standpunt van dat accu’s smerig zijn klopt nog steeds als een bus. Ookal is de eerste link die ik poste niet direct in verband te brengen met toyota (afname toyota is maar 1,5% van die fabriek)

Ik zie gewoon voor electrische auto’s geen toekomst als er op korte termijn niets aan de productie methodes worden gedaan. De nanotechniek in accu’s die recent is gepubliceerd maakt het allemaal als iets beter maar het duurt nog wel een paar jaar dat die op grote schaal gemaakt worden.
@XO101:

Meer dan honderd jaar geleden was er al een elektrische auto. Weet niet meer precies welk een, maar hij bestond.

Een denkoefening: Stel dat aardolie niet ontdekt was zoveel jaren geleden. Stel dat olie pas vandaag ontdekt was. Hoever zou de elektrische auto nu staan? Logischerwijze veel verder. Want dat zou het van het geweest zijn, en de enige optie. Alle tijd die in ontwikkeling van benzine- en dieselmotoren gestoken is in de laatste honderd jaar, zou geinvesteerd zijn in ontwikkeling van elektrische motoren en accu’s.

Het probleem met elektrische wagens is dat er te weinig geld en tijd wordt ingestoken, omdat we nog steeds een makkelijkere manier hebben en dat is fossiele brandstoffen. Zonder dat reden we allemaal elektrisch en hadden we allemaal goedkope en zeer efficiënte zonnepanelen op ons dak.

Elektische wagens verdienen een kans, maar het zal langer duren dat het zou mogen. Jammer genoeg.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).