Audi R8 V10 gespot op de Nurburgring

Auteur: , 27 Reacties

Officieel weten we nog van niets, maar er zijn inmiddels wel heel veel aanwijzingen dat er een dikker blok in de R8 komt.

Het is ook heel logisch, want Audi heeft zelf de beschikking over sterkere motoren dan de V8 die nu in de R8 te vinden is of kan ze bij zusterbedrijf Lamborghini uit het rek trekken. Onderstel en platform van de R8 kunnen makkelijk wat extra pk’s aan, dus alle seinen staan op groen. Bovendien staan de andere uitlaten de R8 prima en zoeken we nog een excuus om weer eens een blokje om te mogen met Audi’s supercar. De R8 V10 krijgt een 5.2 FSI met 525 pk en 540 nm. Reken op sprinttijd naar de 100 van 4 seconden en een topsnelheid die richting 320 km/u gaat. (foto’s via rs6.com)

Audi R8 V10 Nurburgring



27 reacties

San Sebastiano
Wow! Ben erg benieuwd of ze snel de koelingsproblemen onder de knie krijgen. Dat was toch het probleem met die uitgefikte R10(‘s) die we een tijdje geleden zagen? Wel frappant dat VAG hier meer problemen mee heeft. De productie van de Bugatti Veyron is immers precies om deze reden een aantal maal uitgesteld…!
@ san sebastiano

misschien is het zo dat vw strak vast houdt aan het exterieur design. En dat ze niet meteen grote gapende gaten in hun auto willen knippen voor de koeling.
San Sebastiano
@floryn: daar heb je een punt! Dat is natuurlijk alleen maar te prijzen!
@sebastiano

dat waren de V12 diesels, niet de v10s. Die v10 zal waarschijnlijk wat kleiner zijn dan de V12, zodat er wat meer ruimte over is voor koeling.
@ san sebastiano: het vermoeden is dat de uitgefikte R8’s de moter van de RS6 aan boord had (geblazen). Daarom wordt er nu gesproken over een FSI en niet een TFSI.
San Sebastiano
@salami & arodin: thanks voor de info. nu je het zegt herinner ik me het weer dat het V12’s waren.
De geblazen RS6 motor laten ze nu waarschijnlijk aan de tuners over ;-)
Heerlijk, te zien aan die camouflage op de achterbumper krijgt ie er nog een heerlijke diffusor bovenop. Alleen, die grille ben ik niet zo zeker van. Doe mij maar honinggraat-motiefje op zo’n krachtpatser!
De koelingsproblemen en uitgefikte R8’s prototypes waren inderdaad met de V10 (bi-) turbo.

Als je nagaat dat een benzinemotor ruwweg eenderde van de verbrandingsenergie omzet in vermogen en tweederde dus als warmte afgevoerd moet worden via de radiatoren en voor het grootste deel via de uitlaat, dan kom je tot leuke berekeningetjes:

Hoeveel vermogen heeft zo’n V10 turbo? 580 pk?
580pk = 426 kW (1 kW = 1,36 pk)
Het vermogensverlies (warmte etc.) was 2 maal dat vermogen: 852 kW
852 kiloWatt is

852000 Watt !!!

Hoeveel elektrische straalkacheltjes zijn dat?

De V12 Diesel heeft minder vermogen (500pk) en daarbij is een Diesel thermisch een stukje efficienter, da’s waarschijnlijk de reden dat we nog geen uitgefikte R8 TDI’tjes gezien hebben…
Misschien een domme vraag, maar San Sebastiano spreek over een R10 (neem aan omdat er een V10 in komt). Blijft de naam gewoon R8 of heet hij met de nieuwe motor R10?
idd waren de turbo’s die niet gekoeld konden worden. wel jammer want hoeveel pk krijg je uit die 2 extra turbo’s? misschien ook wel 200 dan zit je aan 725pk. klinkt stukke beter hahaha
Ik blijf het maar raar vinden dat ze nu alsnog een dikker blok in de R8 lepelen. Ze wilden toch juist niet in het vaarwater van Lamborghini zitten? Maar ik heb er niets op tegen!
San Sebastiano
@ Birdman: hij blijft waarschijnlijk gewoon de R8 heten. No worries. Vond het eigenlijk wel stoer klinken: R8 heeft V8, R10 zou dan V10 hebben, en R12 een V12 ;-)
@ Ramshoek

852000 / 2000 = 426 elektrische kacheltjes van 2000 watt

Geen dank, je ziet ik doe ook graag aan dit soort veelzeggende berekeningen ;)
@Audi A6: De Lamborghini Gallardo LP560/4 is ook qua prestaties een stukkie omhoog gegaan.
Dat verlegde de marges tot waar Audi zich kan verhogen.

Dus hier mee zou men minstens de 911 Turbo (of misschien zelfs GT2?) moeten aan kunnen?
Het zal me niet verbazen dat er in de toekomst ook een productie variant van de R8 V12 komt.
Kan iemand even een link plaatsen naar het artikel over “die uitgefikte R10(s)”, want ik zit nog niet zo lang op Autoblog en heb dit artikel dus gemist.
En nu on-topic: Ik vind het als Lambo-lover natuurlijk niet zo leuk dat er een echte Gallardo-killende R8 aan zit te komen, maar de meeste mensen zeggen dat de Gallardo nog altijd meer gevoel geeft, en met de nieuwe LP560-4, moet het ook geen probleem zijn. Ik duim voor de Gallardo!
@ San Sebastiano,

de Audi Q7 heeft toch ook geen 7 cilinder motor, en een A3 3.2 heeft toch ook niet een 3 cilinder motor ( misschien een A3x2)
@ frank

Ik vind een r8 toch wel een stuk stoerder dan 426 electrische kacheltjes ;)
@ San Sebastiano

Gelijk heb je, R10 klinkt zeer aardig ;)
@ clijde

Komt er niet, zelfs als er een dieselmotor zou komen zal het een V8 TDI zijn, die kan bijna net zo veel koppel hebben maar is vele malen lichter en kleiner. Ook een W12 benzinemotor zie ik niet komen aangezien ze die atmosferisch niet veel sterker zullen krijgen dan de V10. Misschien een dan bi-turbo versie of nieuwe generatie.
Wat is het nut van een betere motor in de R8?

Ze begrenzen hem toch op 250. Je hebt een iets betere optrekt tijd en je kan stoer zeggen dat je de R8 V10 hebt. Voor de rest ben je alleen €80.000 meer kwijt..
Die 2 pijpen achter staan hem echt niet, maar ja ze moeten wat bedenken om hem te doen onderscheiden van de V8 ;)
goeie zaak die v10
die vorige vloog toch in de brand
Hmm wie weet komt ie dan wel onder de 7:40 grens… Verder is de Gallardo toch mooier en exclusiever (qua merkimago) en ik kan me niet voorstellen dat Audi een sportwagen voor elkaar krijgt die de LP560 klopt…. Die nieuwe schijnt een hele klap sneller te zijn dan de vorige Gallardo.
@San Sebastiano, niet de V12 diesels, maar de V10 Biturbo’s fikten op door koelproblemen. Vandaar dat er is gekozen voor een normale V10
Ben benieuwd naar de prestaties. De LED-koplampen en de grille zien er kekke uit!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).