Prijs Mitsubishi Lancer Evolution – 59.990 euro

Auteur: , 54 Reacties

Volgens Mitsubishi is de nieuwe Lancer Evolution veel meer dan zo maar het volgende deel in de Evo-reeks. Dat moeten we zelf nog even beoordelen, maar de voortekenen zijn goed.

De Lancer Evolution wordt voortgestuwd door een nieuwe 4B11 DOHC MIVEC-krachtbron die 12 kilogram lichter is dan zijn voorganger. Bovendien levert het blok meer koppel bij lagere toeren, het maximum van 366 nm wordt bij 3500 toeren per minuut bereikt. Totaal staan 295 paardjes ter beschikking die de Lancer Evo een topsnelheid van 242 km/u geven. De sprint naar de 100 is in 5,4 seconden af te leggen. Waar de Lancer Evo echt moet excelleren is in bochtenwerk. Zo het actieve centrale differentieel (ACD) kent basisinstellingen voor asfalt, gravel en sneeuw (naarmate het gladder is, gaat er meer koppel naar de vooras). De giermoment-regeling (Active Yaw Control) varieert het draaimoment op het linker- en rechterachterwiel door middel van Active Yaw Control helpt de auto bij het draaien om het yaw punt. Blijkt het maximale verschil in draaimoment (70/30) op de achterwielen niet genoeg om onder- of overstuur te corrigeren, dan wordt er links of rechtsvoor nog enigszins bijgeremd.

Heb je behoefte aan nog meer gadgetry kies dan voor de Twin Clutch Sport Shift Transmission (Mitsubishi’s DSG variant), wat 2000 euro kost. De Lancer Evolution komt daarbij op 61.990 euro, de basisversie kost dus net geen 60 mille. Voor de diehard rijliefhebbers biedt Mitsubishi ook nog een Lancer Evolution MR, die behalve de Twin Clutch SST ook nog Brembo compound-remschijven (gewichtsbesparing 1,3 kg per wiel), gesmede BBS wielen met speciale ultra high performance banden van Dunlop (met extra stijve wangen en relatief zacht rubber voor meer grip), enkelpijps Bilstein-dempers in combinatie met Eibach veren heeft. Die Evolution MR kost 68.190 euro. Met deze prijzen is de Lancer Evolution ruim boven de gedoodverfde concurrent Impreza WRX STI (56k euro) gepositioneerd en ander (achterwielaangedreven) alternatief is de BMW 135i.

Mitsubishi Lancer Evolution



54 reacties

Te duur. koop ik liever een golf R32..
tja dat wordt sparen
mischien heb ik erover heen gelezen maare deze heeft 4 wiel aandrijving, en hij moet uitblinken in bochtenwerk, in mijn achterhoofd komt een stemmetje op met: ik denk dat de focus RS alsnog gehakt van die evo maakt met achterwielaandrijving!
ik vind hem langs achtere te groot.
maar het is wel een lekkere auto. kheb nu in die standaard versie gezeten en dat is best wel nice :-)

btw autoblog: zouden jullie aub aub de Mitsubishi Pajero 3.8l (naft) V6 eens testrijden.
reden: de pa van men maat heeft er zoéén en geloof mij, dat is echt een beest van een auto en die motor :-o waanzin… al is het gewoon testen. moet je echt eens doen
Super Nice. Die heb ik liever dan een Impreza WRX STi, al ben ik wel meer fan van een GT Turbo
Denk dat hij het wel waard is! Heb hem in Geneve uitgebreid bekeken. Vooral de binnenkant is zeeer goed afgewerkt met een ongelooflijk sound-system.

Maar we zullen het zien;)
Ik vind hem niet duur voor wat je krijgt. Alleen kan ik hem nog steeds niet mooi vinden.
Ik ben echt benieuwd wat voor tijden deze meneer gaat rijden op de circuits hier. Al is het natuurlijk pas echt leuk om gewoon de landweggetjes te nemen met dit ding. Ik vind hem echter nog steeds veel minder knap dan zijn broertje(s).

@ XliljeezyX
De techniek die daar inzit is inferieur aan dat van de Lancer. Vandaar het prijsverschil.
hmm.. de wrx sti is toch 4,500 euro goedkoper! Deze auto vind ik dan wel weer een stuk mooier.

De prijs gaat wel snel omhoog bij deze auto’s! een 555 wrx had je al voor minder dan 30.000 euro..

Erg leuk speelgoed. Toch raar dat deze “budget” supercars van vroeger nu (bijna 10.000 euro) duurder zijn dan een golf R32 (wel 50 pk minder, maar toch)
The Godfather
@ Victor
De RS heeft voorwielaandrijving met een limited slip diff
En geen achterwielaandrijving.
Scooperdepoep
Tja, als diehard STI liefhebber en ex eigenaar zou ik nu moeten zeggen dat deze veel te duur is en lelijk…

Maar na een proefrit in de nieuwe STI 2 weken geleden kan ik je mededelen dat ik die dus niet ga kopen. De STI schoot tijdens het rijden 40 keer uit z’n versnelling, maakte zorgelijke geluiden bij het remmen en de aandrijflijn kraakte her en der… de schuld van de journalisten die er in los waren gegaan volgens de dealer…. dat moet zo’n auto, zeker een Subaru, toch kunnen hebben lijkt me (’t is toch geen Renault?). Maar goed: STI = no go, dus naast een 135i ga ik deze toch even onder de loep nemen dusssss….

Nou maar hopen dat hij in het echt minder lelijk is… de STI zag er in het echt veel beter uit. Ps. ik reed met de STI wel een 911 helemaal zoek, hahahaha… altijd leuk.
goed punt W!d!
Zo denk ik er dus ook over! Die zijn verdubbeld in prijs, terwijl een porsche amper duurder geworden is.
De bouwkwaliteit is mss wat beter, wat nieuwere snufjes,.. te weinig om zo’n prijsverschil te verantwoorden!
Nice !!!
Vind het ook wel meevalle als je ziet wa je er voor in de plaats krijgt. Dikke groep A uitlaat eronder duwe en scheure met die jonge.

Kan niet wachte tot ze hier een leuke rally versie van uitbrengen.

En dit vergelijk je toch niet meet een R32?!
@Scooperdepoep.. ga je je naam dan verander lancerdepancer of mitsubishidefishi?
Wat leuk, die strijkplank zo op de achterbak.
@ nichos

Auto’s zijn veiliger, meer electronica (lees beschrijving maar eens, en zoek naar de afkortingen). Uitstootnormen omtrent CO2 ed zullen ook mee hebben gespeeld.
Luxer interieur..

Maar een verdubbeling in prijs is idd wel heel veel…
@ Junkers
“En dit vergelijk je toch niet meet een R32?!”

Als je ze beiden eens hebt gereden niet nee. Waarschijnlijk heb jij dat dan ook gedaan. Of je leest teveel reviews dat kan ook. ;)
Deze vindt ik net iets te duur. Maar deze is wel stukken mooier dan de vorige Lancer’s Evolution. Dat vindt ik dan weer.
STI-OWNER(sti-lover)
geef mij maar de sti kost 43 000€ (in belgieë) en is nog net iets sneller maar moest het kunnen zou ik liever de wrx niemen moest die hier bestaan :(
Ik ben het met mx-5?rx-8 owner eens, de voorkant is TE zweeds,de zijkant TE duits en de achterkant TE italiaans
gaaaap, heb ik al gespot :P :P
ik vind hem niet mooi, vooral de grille niet. alsof hij nog niet helemaal af is…
@the misguided people comparing this to a R32.

Een Evo VII maakt al gehakt van de R32… een Evo VIII maakt gehakt van de R32 en een Evo IX, ja die ook…… dus wat zou deze doen? 3 keer raden. Je kunt deze auto’s niet vergelijken simpelweg omdat de 0-100 tijd dichtbij elkaar ligt en de prijs vergelijkbaar is en ze allebei 4wd hebben……

Dan kun je kunt dan net zo goed een R32 vergelijken met een A5 3.0TDI Quattro….. compleet andere wereld.

De prijs lijkt me vrij fors, maar aan de andere kant….. wat kun je nou kiezen wat rijdt als een sportwagen met 4wd en toch een achterbank en achterbak heeft voor de tripjes met je gezin?
Deze stond tijdens de Tank S rally in maart al in Emmeloord.

Erg bruut apparaat, ik vind hem zelf erg mooi en vooral erg dik.
ik vind het egr wel een bruut ding, maar opsich dan nog wel aan de prijsige kant
@ woody

Doe mij toch alsnog maar een R32 en … 25 roojen contant
@Prop: dat moet jij weten… maar het is echt onvergelijkbaar.
ik vergelijk hem met een skatebord! ha beat that for stupidity!
@ Prop
Dat komt waarschijnlijk omdat je nog nooit zelf in een Subaru of Evo hebt gereden (wanneer ik aanneem dat je dat wel in een R32 hebt gedaan). Ik kan je vertellen dat de R32 (ondanks zijn semi 4wd en dat het echt een heerlijke auto is) een natte dweil is vergeleken met 3 LSD’s in een aandrijflijn. Je hebt daarmee zoveel meer grip dat je die 25k maar al te graag daaraan uit zou geven.
En nou maar wachten op de MR FQ400 versies!!!

Geweldige haaieneus op dit model zeg!
Alleen de achterlichten zien er wat vreemd uit.
Maar toch 10x mooier als zon uitgezakte STi…..

CM.
Doe mij maar een Evo MR FQ-400, of een 340. Die vind ik mooier.
@ XliljeezyX
Maar jij met je R32 kan deze Lancer toch niet volgen hoor op circuit
Maar een R32 klinkt oneindig veel beter.
@Tom

Volgen is niet moeilijk,bijhouden is een ander punt…..
Daar heb je weinig aan als je niemand achter je hebt om dat “oneindig veel betere” geluid aan te laten horen.
@Sven

Als jij enkel een mooi geluid voor andere wil mensen maken misschien ja. Ik zelf vind het echter ook prachtig om te genieten van het geluid als ik het gas intrap.
hoe duur wa de nissan gtr ook alweer ??? 70.000 eurows ???
@BVO

Hier in NL wordt hij waarschijnlijk +- €140000,-
Hij ziet er in elke geval wel beter uit dan de oude model. Maar die prijs is in NL natuurlijk erg overdreven.
Je kan denk ik beter paar jaartje wachten en een nette GT-R aanschaven.
het is aleen jammer dat die een stuk trager is dan zijn voorganger.
@Heyhuub: volgens mij vanaf ongeveer 119 mille en, 123 en 126 voor de introductieversie met wat opties.

Zie ook http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/04/nissan-gt-r-gaat-119900-euro-kosten

en http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/31/ren-naar-de-dealer-nissan-gt-r-is-nu-te-bestellen
@Jason x: dat valt nogal mee hoor… de MR is geloof ik wat langzamer door het extra gewicht, maar de andere versies juist weer iets sneller ( en op het circuit wist de dubbel koppelingsversnellingsbak de motor erg goed “op stoom” te houden.. Verder zijn ze een fractie minder extreem om ze beter geschikt te maken voor dagelijks gebruik… alleen snelheid is ook niet alles.. ;)
Sta ik alleen als ik zeg dat je met een Subura of een EVO niet representatief voor de dag kan komen? Alle lof voor de techniek en de prestaties, voor dat geld doe mij maar de “tamme” duitsers of italianen.

Denk aan full options Brera, S3 (sportback) en zoals al vermeld de 135i .

De EVO zal deze wel allemaal zoek rijden, echter alleen op circuits en niet in het alledaagse gebruik. Ik kan er niets aan doen, maar ik mis gewoon klasse aan de Impreza’s en EVO’s.

Als auto voor erbij zou ik dit wel zeer leuk vinden, maar aangezien die centenniet aanwezig zijn, is deze auto voor mij gewoon niet mooi genoeg.
@Euphoric: wat is representatief? Ik denk niet dat je dit als leasebak van je baas krijgt dus als het je eigen geld is dan kan het toch? Al zou ik niet voor knalgeel of knalrood gaan ;)
Die voorkant ziet er echt zalig uit, zo bruut; agresief enz.

maar dan zie je die achterlichten… Wat een afknapper…
@ XliljeezyX

hahahaha wansmaak woensdag…. een evo en een r32 is niet te vergelijken!
@ Euphoric
Natuurlijk is een Lancer of STi niet representatief. Het is bedoeld om een rallywagen voor een ieder haalbaar te maken, niet om van koffieleut naar weekendborrel te pruttelen. Dit is inderdaad een auto voor erbij, of voor iemand die niet representatief hoeft te zijn en motorolie in zijn bloed heeft zitten.
belachelijke prijs voor zo’n barrel….
hij zal niet door je studiefinanciering gedekt worden nee
mooi maar zeer duur.
Wat zou dit in België moeten kosten?
Gok op ’n 47000 € ?
na wat kortingen een 42 k?

Oude evo, koste 39k, en was ongeveer voor 31k te krijgen in de garage..
PetroleumMinded
prijs is inderdaad fors, niettemin is dit in deze klasse qua techniek, betrouwbaarheid en niet te vergeten..de X factor.. volgens mij wel het ultieme wat er te krijgen is.
Als eigenaar van een EVO IX moet ik zeggen dat de prijs wel erg de hoogte in gegaan is…had me een X willen aanschaffen, echter op het salon in Brussel durfde de salesmanager van Mitsu nog niet z’n hand in het vuur steken voor een prijs van 48000 €…
Lees hier dus: zelfs na de nodige kortingen en saloncondities dacht ie dat ie z’n gat ging branden aan een prijs van 48000 belgische euri’s…
Het is een geweldige auto, maar of tie 10 tot 15000€ meer waard is als de IX???

PS. Ik heb een GT-turboMY 99, een STI MY2004 en een R32 (2002) gehad… De EVO is toch nog nét ietsje (lees ‘behoorlijk veel’) beter!!!
Veels te duur.
Maar het zal eens anders zijn dat nieuwe auto’s steeds duurder worden, vooral hier in nederland met ons super belasting systeem op nieuwe auto’s.

overginds techniek is wel meesterlijk van zo’n auto, helaas dat ik de nieuwe
stijl niet mooi vind, is teveel “normale” auto, en niet meer de “wilde” onrationele goedkoop getuned uitziende model(len) van vroeger.
Hallo, ik heb een paar vragen:

1: waarom moet zoals gezegd hier zo ontzettend veel belasting betaald worden? koop er 1 in duitsland dan istie veel goedkoper, maar als je m op nl kenteken wilt betaal je je nog scheel!

2: na wat voor tijd worden de auto’s gemiddeld goedkoper bij de mitsubishi dealer?

3: bij welke dealer kan je er het meeste geld afkrijgen? mischien dat 1 van jullie er 1 gekocht heeft en er behoorlijk wat af gekregen heeft?

hoor het graag als iemand het weet want ik wil al erg lang een evo, en ik heb er al flink voor gespaard.

Gr. Berry

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).