“Snode” overheidsplannen op een rijtje

Auteur: , 31 Reacties

Onze overheid gaat het fokprogramma aanpassen om de automobilisten melkkoeien nog milieubewuster te maken. Een pakket aan maatregelen met als ultieme climax natuurlijk het verdwijnen van de BPM in 2018. In de aanloop naar 2018 kunnen we alvast profiteren van verschillende fiscale maatregelen.

  • De zuinigste auto’s worden al in 2009 vrijgesteld van BPM.
  • Een progressief tarief moet gebruikers van grote, onzuinige auto’s aansporen een zuiniger variant te kopen.
  • De wegenbelasting voor zeer zuinige auto’s wordt gehalveerd.
  • De wegenbelasting voor auto’s op aardgas, wordt mogelijk gelijk getrokken met het tarief voor benzineauto’s.
  • Voor leaserijders komt er een bijtellingspercentage van 20 procent voor benzineauto’s met een CO2 uitstoot tussen de 111 en 140 gram per kilometer en diesels met een uitstoot tussen de 96 en 116 gram.

Wanneer al deze maatregelen exact in zullen gaan moet nog worden bepaald. Verders…

Wanneer de BPM vervalt en auto’s dus goedkoper worden, zullen er naar schatting 100.000 auto’s bijkomen. Volgens Eurlings is dat een gering aantal op een wagenpark van acht miljoen wagens.

De investeringskosten van de kilometerheffing wordt optimistisch geschat op 1,9 miljard euro, maar een pessimistische schatting houdt rekening met 2,8 miljard. Tegenvallers worden gefinancierd uit het FES-fonds bij dat wordt gevuld uit de aardgasbaten en momenteel met de hoge olieprijs dus flink gespekt wordt.

Naar verwachting zal er op den duur minder worden gereden, waardoor de schatkist 800 miljoen euro aan accijnzen en 1,1 miljard euro aan inkomsten van de kilometerheffing misloopt.

Tot slot nog een speculatie op hoger wiskunde niveau, want Eurlings verwacht dat de filedruk in 2020 door de kilometerheffing de helft zal zijn van de filedruk die zonder invoering van de kilometerheffing zou optreden. (bron: telegraaf)



31 reacties

Haha sweet dreams, alsof we allen minder gaan betalen om een auto te hebben.

Elke letter stelt een belasting voor.
autobelasting+benzinetaks+a+b+c+d+e+f+g+h+i+j+k+l+m+o+p…=totaal wat de regering nodig heeft.

a+b+c+d+e+f+g+h+i+j+k+l+m+o+p…= totaal wat de regering nodig heeft.

Hoe dan ook je betaalt evenveel, misschien binnenkort een taks op waterstof voor in de toekomst?
Ik ga niks meer zeggen want onze namen lijken teveel op elkaar…
[quote]Eurlings verwacht dat de filedruk in 2020 door de kilometerheffing de helft zal zijn van de filedruk die zonder invoering van de kilometerheffing zou optreden.[/quote]


zou dit misschien te maken hebben met het feit dat tegen die tijd alleen de elite nog geld heeft om auto te rijden (want kom op…al die priussen e.d. zijn geen auto’s, maar electrische speelgoedwagentjes), dus zijn er niet genoeg auto’s meer op de weg om een file te vormen…
“De wegenbelasting voor auto’s op aardgas, wordt mogelijk gelijk getrokken met het tarief voor benzineauto’s.”

Dat is een goede zaak. Dat moet snel ingaan. Dan zullen er veel mensen overstappen.
Rijders van grotere, ‘minder schone’ wagens aanzetten tot de koop van een kleinere, ‘schonere’ wagen?
Is Nederland nu echt communistisch aan het worden?
Ik zie het nog zo ver komen dat we worden verplicht in een Japanse, Koreaanse, Chinese blik te rijden…aangezien men denkt dat deze zuiniger zijn…
Het gaat echt allemaal te ver nu vind ik persoonlijk… Wanneer komt er een partij voor de automobilisten?
@smeck
Prius rijdt nog steeds op benzine. Dus ik weet niet wat je lult.

Ik vind dit gewoon prima regelingen. Een golf 5 1.4 fsi heeft nu 149 g/km en een golf 5 1.9 tdi heeft 135 g/km. Dus ik snap niet wat het probleem is? Zodra fabrikanten met nog zuinigere en milieurvriendelijkere motoren komen zit je zo in de zuinige en milieuvriendelijkere klasse.

Het is onzin dat iedereen in een fiatje moet rijden. Dat zijn extreem zuinige autos. Autos als een golf 5 is gewoon in de toekomst zuiniger en minder milieu vervuilender. Dus ik vind het allemaal prima regels.

Graag reageren met inhoud en een heldere hoofd autobloggers. Het lijkt wel of hier iedereen als een kip zonder kakel praat.
Als je wilt genieten van een lekkere duurdere auto moet je dat doen. Maar dan profiteer je gewoon niet van al die mooie regels. Daar zijn ook die regels voor: om mensen bewuster te maken van het auto rijden.
Op het moment dat het goed mogelijk wordt om in auto’s met dergelijke CO2 uitstoot te rijden, en veel mensen dit ook gaan doen, zal de regeling worden beperkt.

Symboolpolitiek wordt dat genoemd en het kost veel geld.
@appieflappie

natuurlijk is dit een goede vooruitgang, maar het is zoals david zegt, symboolpolitiek. Zolang Corus met getruukte vergunningen maar flink mag uitstoten en verbruiken kan ik dit soort maatregelen om ‘gestimuleerd’ te worden in een prius te gaan rijden niet serieus nemen als zijnde voor een beter milieu.

neemt niet weg dat de techniek er is en dus gebruikt kan worden en ook gestimuleerd moet worden, maar alsjeblieft niet in de naam van het milieu.
Quote ”Tot slot nog een speculatie op hoger wiskunde niveau, want Eurlings verwacht dat de filedruk in 2020 door de kilometerheffing de helft zal zijn van de filedruk die zonder invoering van de kilometerheffing zou optreden.” Dit is dus dik gelul, ik zou het ff moeten opzoeken maar voor zover ik weet zal het rekeningrijden de filedruk met 6,1% doen afnemen en daarnaast is deze afname ook nog eens van tijdelijke aard.
Twan, zoals met zoveel onderzoeken moet je soms als overheid een deel van de quote negeren. Dus dingen roepen als “van tijdelijke aard”, niet doen
Zuinige auto’s vrijstelling van BPM in 2009…
Eeh… wat vinden zij zuinige auto’s?
Als je het weet wil je dat dan zeggen?
Alvast bedankt….
Alleen al door dit soort berichten heb ik steeds meer zin om een Hummer te kopen, alleen kan ik die nog niet betalen!
“De wegenbelasting voor auto’s op aardgas, wordt mogelijk gelijk getrokken met het tarief voor benzineauto’s.”
Let op het woordje “mogelijk”. Dat betekent nee NL, dat doen we lekker niet. En waarom wordt op LPG rijden niet goedkoper gemaakt? Dat is de schoonste brandstof die er momenteel is en het gaat toch om het milieu?
Oh nee, daar gaat het niet om. De politiek is uitsluitend bezig met herverdelen van geld.
@ appelflappie

was lichtelijk sarcastisch….
En sorry, maar ik zou niet dood gevonden willen worden in een golf.
Het hele punt is namelijk dat iedereen die geen topsalaris heeft in auto’s met kleine motoren moeten gaan rijden waardoor een auto er alleen is om van a naar b te komen…en het hele plezier van het autorijden weg is.
Wat jammer is in deze regeling, is dat er een enorme scheefgroei ontstaat tussen de merken.

De rijke merken als VW, Toyota, BMW, etc. kunnen inspringen op dit soort (Nederlandse/ Europese) maatregelen, waar de kleinere merken als Alfa, Saab (zeg maar alle mooie merken…) deze investeringen niet kunnen opbrengen!

Zo worden de rijke merken rijker en de arme merken armer. Lijkt wel Nederland! LOL

Elk merk heeft op milieugebied ergens op ingezet: Toyota op hybride, BMW efficient dynamics, etc. Saab (en Volvo volgde) hebben ingezet op Ethanol. In Zweden, Frankrijk, Duitsland en zo prima aangezien de regering dit stimuleert. Maar in Nederland missen beiden (mooie) merken zo de boot!!!!!!

Die willekeur kan ik NIET tegen!!!!!!!
Als ik nu a la Corus (in china) een paar extra boompjes in mijn tuin zet (carbon-footprint verlaging), een volkstuin huur en die vol plant mee graan (tegen de honger in afrika) en een paar dakpannen verschuif voor ’n zonnepaneel mag ik dan een Co2-neutraal sticker-showend rond gassen in m’n oldtimer…!?

Bewust autorijden tuurlijk, benzine wordt zo duur dat je je strax wel drie keer bedenkt voor je in je heilige (melk-) koe stapt. En dat ook voor de Lease-rijders, want je denkt toch zeker niet dat de BigBoss zijn jaarlijkse salariering van + 300.000 opgeeft om jou cheap te laten bonnepakken op de a44 en a2?

Zuiniger mais súre, dat moet wel wil je enigzins rond komen van jan modaal met een golf als steeds groter big spender op je rekening.

Denk dat ik maar een friettent begin, ouwe diesel erbij koop, patatjes bak en daarna elke 3 dagen het frietvet door een een aantal koffiefilter een kluis in laat lopen. Want dat spul is ook niet te betalen straks ;)
ach ja hier in dit land wordt er zo mooi gesproken over democratie en noem maar op, dat het lijkt dat wij echt heel vrij zijn.. Klopt dus voor geen meter. Wij wonen echt in werelds strengste communistische land.
Niet meteen met vrijheid van meningsuiting maar de rest? Dit land weet precies wat en waar we alles aan uitgeven. Overal belasting over. We verdienen maar net 1500 euro en we zijn genoodzaakt om 1700 euro uittegeven aan Belastingennnnn. Het gaat zo worden straks dat niemand meer een auto kan rijden dooor te hoge belastingen en omdat America alle grondstoffen opslurpt en de rest van de wereld niets meer over hout.

Super leven zech straks wil de regering ook nog eens wc heffing invoeren.
Hoevaker je poept hoe hoger de belasting
Het maakt mij niet uit want die leuke dame mag ook in een gebakje van mij..
@ Svenska Aeroplan AB

De “kleinere” merken horen ook bij een groot concern Alfa is van Fiat en Saab is van GM

Alfa zit op rozen met Fiat

“in 2007 verkocht werden bedroeg 137,3 gram per kilometer. Hiermee eindigde Fiat op de 1e plaats, voor Peugeot en Toyota ”

dus 120 gram in 2012 gaat voor Fiat wel lukken

BMW en Merc daarin tegen: BMW (176,7 gram) en Mercedes-Benz (188,4 gram) Good Luck
@ Thom:

Precies!
Fijn voor Saab om bij GM te horen: Hummer, Corvette, en noem al die kansloze SUF’s maar op!!

Voor Volvo geldt (nog even…) hetzelfde met bijv. de Ford pick ups.

Wat Alfa betreft heb je gelijk.

En wat Ethanol betreft: daarmee wordt de totale uitstoot dus niet even met 2% ofzo verlaagd, maar gewoon direct met 60 a 70%. Maarja, daar doet de NL overheid dus even niets mee…

Maar bijvoorbeeld de Franse overheid wel. Dus ook tussen de landen ontstaat een scheefgroei tussen de merken. De vrije marktwerking is in het geding, en dat staat me tegen!
Weet je wat nou leuk is? Dat ze aan de ene kant wel willen dat er weer meer grote gezinnen komen, maar zodra papa en mama een MPV of SUV willen, ze ook weer kei en keihard genaaid worden door slurptax en co2taks enzovoorts….

tegenstellingen ten top
Aardgas dus gelijk getrokken. En LPG dan? Wordt die nog steeds onterecht in het verdomhoekje geschoven?
@ Svenska Aeroplan AB

Idd Saab zit er niet echt lekker bij.

Maar Ethanol vind ik ook niet echt een oplossing eigenlijk alleen als het uit afval gemaakt wordt. Echter et probleem is dat de Amazone en de rest van Z Amerika gekapt worden voor de productie van bio brandstof ook half Indonesie wordt omgezet in palmolie plantages. De orang oetang, die leuke rode aapjes, kunnen we wel vergeten die zijn binnen 5 jaar toch alleen in de Apenheul ed te vinden, direct als gevolg van de palmolie plantages.

“Zaterdag vliegt hij naar Kalimantan (Borneo). Op dit eiland, ruim zeventien keer zo groot als Nederland, is de ontbossing de afgelopen jaren hard gegaan. Volgens het Wereld Natuur Fonds dreigen de tropische regenwouden er zelfs voor 2020 geheel te verdwijnen. ”

Dus ik heb eigenlijk liever dat ze bio ethanol verbieden, mits ze 100% zekerheid kunnen geven dat er niet een of ander bos voor gekapt is en dat het echt uit afval van de bestaande bio industrie gemaakt is.
@smeck

Iemand zonder topsalaris kan niet eens een auto als golf 5 veroorloven. Als je een golf 5 kunt veroorloven (we praten hier wel over 20000-25000 euro) dan ben je gewoon jan modaal met een bovengemiddeld inkomen. De meeste mensen in dit land hebben geen modaal inkomen en zitten er stukken onder.
Appelflappie: als je nu ook nog eens het woord “sustainable” zou gebruiken zou het nog fantastischer overkomen. Neen: in China is er buiten een btw geen autobelasting. Geweldig toch, echte vrije markt. Bij mijn weten is die er enkel in Shanghai, maar zo zie je maar hoe fantastisch het leven is zonder Greenpeace.
Hahahaha, de mooiste vind ik nog: “De zuinigste auto’s worden al in 2009 vrijgesteld van BPM.”. Ben je dan even lekker genaait als je net een zuinige auto hebt gekocht omdat je zo nodig mee moest doen in die CO2 onzin. Mega afschrijving!
@ Thom:

De in Zweden geproduceerde BioEthanol is WEL ‘koosjer’.
En er wordt druk gewerkt aan Fase 2, waarbij de Ethanol gewonnen wordt uit ‘snel groeiende bomensoorten’. Dus dan worden er juist weer bossen aangeplant!

Het ontwikkelingsproces van BioEthanol staat natuurlijk (zeker in tegenstelling tot olie) in de kinderschoenen. En ze hebben de zeeeeeeeeer sterke olie-lobby tegenover zich. Waarom denk je dat we in NL zo achterlopen op dit gebied? Omdat Shell meer macht heeft dan de overheid in dit land…

Maar inderdaad, het moet wel op een goede manier gebeuren, en dat hoop ik zeker, want is is het wellicht DE oplossing.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).