Gespot: Rood – Groen – Geel

Auteur: , 45 Reacties

Waar veel autoliefhebbers voornamelijk aandacht schenken aan het model, is de kleur van een auto doorgaans het belangrijkste voor de leek. Dan zullen ze eerder zeggen: ‘Nice car Bob!’, overigens geenszins refererend aan de Bewust Onbeschonken Bestuurder, maar naar de reclame van de Seat Arosa van een jaar of zeven terug (wie kent hem nog?). Om het nog een beetje spannend te houden laat ik foto’s van een Prius in een schitterende roodtint achterwege, maar in dezelfde kleur is er wel een minstens even lelijke SUV te zien. Daarnaast nog een aantal gele auto’s, en wat blauwgroenachtige auto’s. Dit is deel 1 van ‘wat een hippe kleur!‘.

Aston-Martin Vanquish

Eigenlijk zien we ze veel te weinig, de echt mooie kleuren, vooral omdat vaak wordt gedacht dat het op een chique auto lelijk en informeel over komt. Gewoon grijs of gewoon zwart, that’s it. Maar een Aston-Martin zou vaker groen moeten zijn, een erg geschikte kleur voor zo’n auto, met de kleur is bovendien eindeloos te variëren. Bordeauxrood doet het trouwens ook erg goed op een Vanquish maar is nog een stuk zeldzamer dan groen. Ga voor interessante kleuren naar het buitenland, in Nederland rijdt nog een goudkleurige Vanquish (gelukkig wel heel subtiel goud) maar die wordt niet erg vaak uitgelaten heb ik het idee. Deze groene is gespot in Laren maar ik heb hem in Amsterdam ook een keer zien rijden, een aantal jaren terug.

Aston Martin Vanquish - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin Vanquish - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin Vanquish - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin Vanquish - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin Vanquish - Foto Jim Appelmelk


Chevrolet 3100

Eén van de meest klassieke pick-ups ever is de 3100 van Chevrolet. Tussen 1947 en 1955 werden er talloze verschillende versies gemaakt, alleen al 10 verschillende generaties. Het is aan de hand daarvan dus al snel vast te stellen om welk jaar het gaat, maar toch doen we dit voor het gemak even bij de RDW. De rode is een exemplaar uit 1955, één van de latere dus, en dat is goed te zien aan de styling van onder andere de neus, die vrij hoekig is. Een vrij groot verschil met de wat rondere groene 3100 die maar een jaar ouder is. Zoals te zien is, is er in dat jaar erg veel veranderd aan de vormgeving van onder andere de neus. Het is sowieso een wereld van verschil want de 54’er heeft nog aparte voorspatschermen. Welke nog het meeste op elkaar lijken zijn de groene en de gele, terwijl de gele uit ’51 is. Opvallend is overigens de gedeelde voorruit, maar spatschermen lijken bijvoorbeeld weer erg veel op elkaar. De auto’s werden allemaal aangedreven door zes-in-lijn motoren met inhouden van 3,5, 3,8, en 4,2 liter, er was ook nog een V8 van 5,7 liter beschikbaar. Tegenwoordig rijdt het model nog redelijk veel rond, en wordt de auto regelmatig gebruikt voor het uitwerken van creatieve ingevingen, DGB avant la lettre zeg maar.

Chevrolet 3100 - Foto Jim Appelmelk
Chevrolet 3100 - Foto Jim Appelmelk
Chevrolet 3100 - Foto Jim Appelmelk
Chevrolet 3100 - Foto Jim Appelmelk
Chevrolet 3100 - Foto Jim Appelmelk
Chevrolet 3100 - Foto Jim Appelmelk
Chevrolet 3100 - Foto Jim Appelmelk
Chevrolet 3100 - Foto Jim Appelmelk
Chevrolet 3100 - Foto Jim Appelmelk
Chevrolet 3100 - Foto Jim Appelmelk
Chevrolet 3100 - Foto Jim Appelmelk
Chevrolet 3100 - Foto Jim Appelmelk
Chevrolet 3100 - Foto Jim Appelmelk


Chevrolet Corvette C1 Convertible

Het gaat er hier voornamelijk om welke kleurstellingen nù opmerkelijk zijn, rood met een wit vlak was in de jaren vijftig namelijk heel klassiek op de Corvette C1. Er zijn meerdere C1’s. In 1953 werd de Corvette geïntroduceerd en die zag er nog iets anders uit. Mooier vind ik, maar het kan liggen aan het feit dat die auto’s veel zeldzamer waren dan de afgebeelde auto. Eén punt was bijvoorbeeld het feit dat er enkele koplampen achter plexiglas op zaten. Het belangrijkste verschil zat onder andere voorin: een 3,9 zes-in-lijn (150 pk) of een 4,3 liter zes-in-lijn die 195 pk op de weg bracht. De koets was erg vooruitstrevend, gebouwd van kunststof, maar Chevrolet had wat te veel noten op zijn zang genomen want de auto was nog niet erg goed, en had een nogal slechte wegligging. In 1956 kwam er verandering in, een vernieuwde Corvette, zei het niet dat deze nog steeds C1 heette. Ingenieur Zora Arkov Duntov had zich erover gebogen en zo was het een veel betere auto geworden. Voorin lag nu een V8, zoals we die in elke Corvette weer terug zien, en de wegligging was een stuk beter geworden. Daarnaast was het samen met de 300 SL Gullwing de grondlegger van de injectiemotor, die decennia later pas grootschalig werd toegepast. De C1 kon zich nu meten met roadsters uit Engeland, Duitsland en Italië. Ze zijn wel minder waard dan de zeldzame ‘slechte’ zescilinder modellen van de begintijd, maar die zijn ook veel zeldzamer en natuurlijk de grondlegger van ‘Heartbeat of America’.

Chevrolet Corvette C1 - Foto Jim Appelmelk
Chevrolet Corvette C1 - Foto Jim Appelmelk
Chevrolet Corvette C1 - Foto Jim Appelmelk
Chevrolet Corvette C1 - Foto Jim Appelmelk


Jaguar XJ5.3C

De belangrijkste modellijn van Jaguar is de XJ, de ‘stereotype’ sedan uit hun gamma, die in 1968 voor het eerst te zien was, de ‘series I’. Die zie je niet meer zo veel, zeker de 2.8 liter variant niet omdat die erg zeldzaam was, en heel slecht. De 4,2 liter variant werd stukken beter verkocht, dus waarom geen nòg grotere motor. Een V12! Deze had een inhoud van 5,3 liter en bracht 253 pk op de weg, waar de 4,2 maar 172 pk te bieden had. Een erg grote stap vooruit dus. Van 1972 tot en met 1973 is die gebouwd, toen kwam namelijk alweer de tweede serie XJ. Die was er natuurlijk niet meer met 2,8 zescilinder, de instapper had nu een 3,4 liter motor zoals ook gebruikt in de XK’s. Nu was er ook een coupé, hoewel er van de eerste serie óók een exemplaar als coupé is geleverd. Van de tweede serie werd deze variant in serieproductie genomen met een 4,2 liter motor, dan wel een 5,3 V12. Deze heetten XJ4,2C en XJ5,3C, maar óók XJ6C en XJ12C. Dat laatste voor de Amerikaanse markt. De coupé met V12 was het neusje van de zalm en zodoende een stuk zeldzamer dan de zescilinder, waar coupé’s sowieso al zeldzaam zijn. Tussen 1975 en 1978 zijn er 6.487 zescilinders en 1.855 twaalfcilinders als coupé geleverd.

Jaguar XJ12 Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XJ12 Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XJ12 Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XJ12 Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XJ12 Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XJ12 Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XJ12 Coupé - Foto Jim Appelmelk


Lamborghini Gallardo Spyder

Geel is ook zonder meer een erg hippe kleur, ‘standaard’ op een Gallardo doch alsnog vrij zeldzaam. De meeste dichte Gallardo’s zijn nog steeds zwart waar de open versies vaak hippe kleuren hebben. Een goed bewijs voor het feit dat in ieder geval deze cabrio definitief gay is, in de minst denigrerende zin van het woord bedoel ik dan! Lees anders het hele stuk ‘cabrio’s zijn gay’ eens door en je begrijpt dat ik hier echt niet de spot probeer te drijven met ‘de andere kant’. Vrolijke flitsende kleuren op deze luidruchtige cabrio kan ik erg goed waarderen, naast de uitdaging van het spotten ‘zo veel mogelijk modellen’ is het ook erg leuk om bij te houden in hoeveel kleuren je de Gallardo hebt gezien, voornamelijk de Spyder rijdt rond in veel verschillende felle kleuren.

Lamborghini Gallardo Spyder - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo Spyder - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo Spyder - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo Spyder - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo Spyder - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo Spyder - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo Spyder - Foto Jim Appelmelk


Maserati Quattroporte Executive GT

Een voornemen was om in Londen geen Quattroportes te platen. Nou is zoiets niet heel gek, want op den duur gaan ze een beetje vervelen. Zwarte QP nummer 137, grijze QP nummer 281, enzovoorts enzovoorts. Maar dan kom je rode Quattroprote nummer 1 tegen, een Executive GT met interessante features zoals te lezen is op de site van Hessing. Een quote: ”Dit houdt onder andere in: gecombineerde verwarming, ventilatie en massage in beide voorstoelen evenals elektrische bediening van beide zittingen en rugleuningen, neerklapbare houten tafels welke overeenkomen met het hout van het interieur en gordijnen voor extra privacy en comfort. Het interieur heeft daarnaast Alcantara daklinnen, een lederen stuurwiel met houten inlays en een klimaatbeheersingspaneel.”
Best veel he? Maar waarom is dat voor mij dan zo interessant, ik fotografeer toch alleen de buitenkant? Het is ook niet zo makkelijk uit te leggen, het gaat meer om het idee dat de auto net iets bijzonderder is dan een gewone Quattroporte, en er veel minder van rond rijden. Maar dat hij rood is, is zo klaar als een klontje.

Maserati Quattroporte Executive GT - Foto Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte Executive GT - Foto Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte Executive GT - Foto Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte Executive GT - Foto Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte Executive GT - Foto Jim Appelmelk


Mercedes-Benz G 55 AMG

Al vaak gesignaleerd: een opmerkelijk ordinaire auto in een opmerkelijk smaakvolle kleur. Mag dat? Het is erg opvallend, je hebt eens wat anders, en je straalt iets meer creativiteit en iets minder fascisme uit dan de standaard zwarte. Het is een erg zeldzame kleur op dit model, net zoals elke andere kleur dan zwart trouwens. Aanvankelijk werd het model voornamelijk gespot in België (duh…) en Maastricht, maar gelukkig kwam hij eens naar het Amstel Hotel, een stuk in noordelijke richting. Naast zwart is grijs trouwens ook nog een redelijk gangbare kleur, rijdt er ook een aantal witte rond, en is er één in oranje met zwart. Daar rijdt Sheikh Humaid bin Rashid Al Nuaimi natuurlijk mee, de Sjeik van Ajman, één van de Emiraten. Welke auto’s hij nog meer heeft kun je hier lezen.

Mercedes G 55 AMG - Foto Jim Appelmelk
Mercedes G 55 AMG - Foto Jim Appelmelk
Mercedes G 55 AMG - Foto Jim Appelmelk
Mercedes G 55 AMG - Foto Jim Appelmelk
Mercedes G 55 AMG - Foto Jim Appelmelk
Mercedes G 55 AMG - Foto Jim Appelmelk
Mercedes G 55 AMG - Foto Jim Appelmelk


Porsche 912

Typisch seventies was de kleur oranje, vandaar dat we rond het EK relatief veel auto’s uit de jaren ’70 tegen komen, zoals deze 912. Dat is de goedkopere versie van de 911. Nu is het ook nog geen erg dure klassieker, waar de 911’jes van destijds aanzienlijk duurder zijn. De auto was wat simpeler en had maar een vierbak, waar de 911 een vijfbak had. Achterin lag een 1,6 liter viercilinder middenmotor (ik zeg het niet nog eens verkeerd) met 90 pk, zoals in bepaalde 356’jes lag, waar de 911’s allemaal minstens twee liter hadden. Voor Amerika zijn er in 1975 nog exemplaren met tweeliter zescilinder geleverd onder de naam 912E. De 912 was er ook als Targa, maar die zijn veel zeldzamer dan de coupé omdat het alsnog niet echt een prijsvoordeel ten opzichte van de 911 gaf, dan maar meteen een 911 Targa. In totaal zijn er 32.876 912’s gebouwd, veel minder dan van alle varianten 911 uit die tijd

Porsche 912 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 912 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 912 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 912 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 912 - Foto Jim Appelmelk


Rolls-Royce Silver Shadow I

Wat ik zelf leuk vind om te weten van auto’s is of ze origineel in Nederland geleverd zijn. Stel je eens voor dat de auto die je ziet al decennia in deze omgeving rondrijdt. Niet boeiend? Ik vond het wel een leuk detail dat deze auto hier al in 1976 rondreed, toen waarschijnlijk nog niet met LPG tank, nu wel, net als de groene 3100 van hierboven. De Shadow is tot nu toe de meest succesvolle Rolls ooit, 16.717 exemplaren van alleen al de sedan, aldus mijn immer betrouwbare bron RRAB, ik heb ze zelf destijds niet kunnen tellen. Ze blijven echter vaak binnen dus de Phantom is momenteel de koploper wat betreft spotbaarheid. Maar dan: waarom is dit een hippe kleur? Is pastelblauw met een beige everflex dak hip? Ik vind het zelf in ieder geval wel mooi en apart, want de meeste auto’s zijn zo grijsachtig dat zelfs pastel er niet meer vanaf kan, lichtelijk onderbroken door de kleine trend van matte kleuren en ‘vlak grijs’, zoals op sommige Fiat’s en zo nu en dan een enkele LP640 (ook leuk). De Shadow kan op foto’s overkomen als een-of-ander saai vierkant hok, maar is in werkelijkheid een erg mooie harmonie van verhoudingen en details, met een rustige uitstraling, iets dat in de opvolgende serie ook weer terug komt. Oók dat zijn hoekige en betrekkelijk weinig indrukwekkende designs die ik zelf eigenlijk keer op keer weer mooi vind, ware het niet dat er meestal onwijs lelijke velgen onder liggen.

Rolls-Royce Silver Shadow I - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Shadow I - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Shadow I - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Shadow I - Foto Jim Appelmelk



45 reacties

lol? de lambo is ’t mooist maar die ene dikke chevrolet?
een rode quattroporte is eigenlijk best wel mooi :-) had ik niet verwacht
oo echt afschuwelijk die rode quatroporte :O die auto moet gewoon parelmour wit zijn vind ik..
wohow, corvette c1, ik heb er een schaalmoddeletje van staan :)
Mooie reportage!
Die rode Maserati is toch wel heel erg mooi rood!
En de Corvette C1… om je vingers bij af te likken…
Gallardo spyder is echt heel mooi !! en er passen ook veel kleuren op; geel blijft toch mijn favoriete kleur.
Die Maserati is BloedGeil :D
Een mooie diversiteit auto’s zeg!

De groene Vanquish vind ik nu niet bepaald mooi, doe dan maar zo’n mooie rode. Staat hem stukken beter naar mijn mening.

En verder is en blijft zo’n gele gallardo toch een toppertje he;)
Wow!!! wow!!! en nog eens wow @die rode quattroporte. Dit is nog eens een ubergeile kleur op een ubergeile (en sjieke) auto!!! nog 1 keer: WOW!!!!
PS, heb je de derde foto van de quattroporte in wallpaper?=echt een mooie foto
Groen is toch de officiele race kleur van Engeland, zoals grijs is van Duitsland en rood van Italië?
Dessalwelteplus, staat het prima op die aston heur!
Dat rood op de QP is echt fantastisch. Echt een goede kleur rood. Staat hem trouwens ook erg goed. Chique…
Die rode G55AMG, my god no!
De Quatroporte staat beeldig op die foto’s.
echt dat standaard geel op een lambo is zoo cliché!

kvind er echt niks aan, lelijk zelfs…. dan heb je een redelijk exclusieve wagen en dan breekt je hem weer helemaal af met zo’n ibiza kleur!

Het is ongeveer hetzelfde met dat Ferrari-rood, maar dat straalt toch weer net iets minder “hot wheels” uit.
ZwerverRoodbaard
Ha de pickup’s en de C1 spreken me meer aan dan de rest :P
@ Bunzing
Mail me maar, ik was het vergeten te melden maar voor vragen e.d. kun je me altijd mailen

jim_appelmelk@yahoo.com
een kennis van me heeft een vanquish, had hij hem maar in die groene kleur gekocht ipv zwart, mooi stukje Jim!
Oef, die Quattroporte is prachtig!
@appeltje

Kan je die “foto’s van een Prius in een schitterende roodtint” voor mij eens posten? Ik vind een rode Prius echt wel knap, zeker in combinatie met de zwarte beschermstrips(al gezien) en zwarte velgen(nog niet gezien).

Bedankt op voorhand
grappig, die gele pickup zag ik afgelopen weekend volgens mij in Utrecht staan.

Leuke serie, weer een mooie manier van sorteren/ordenen
Wow, die Quattroporte springt echt in het oog. De rest van de wagens hebben echt geen goede kleur. Maar die QP, wow. Ik had nooit verwacht dat een rode sedan er zo mooi uit kon zien.
Zo’n 912 is wel leuk. De leek ziet het als een mooie Porsche, want voor hen is alles wat op een 911 lijkt een Porsche. Bovendien zijn ze zeldzamer dan 911’jes en toch goedkoop te krijgen. Onlangs in Gent op een zonnige dag eentje zien passeren, ook oranje. Prachtig gewoon.
coño die galardo is vieees :P
Lkkr hoor Jim,
Gelukkig wel weer een porsche ;) heb er voorlopig nog niet genoeg van.
Brenda wel.. haha

Gr Peter
@appeltje

Nog es bedankt voor de foto’s. Een vliegende Prius :-)
Haha die Prius, hopelijk rechtstreeks naar de crusher gebracht, geen genade :p.

Die Quattroporte eigenaar = god! Je moet het maar durven, zo’n auto bestellen in dat kleur. Resultaat is schitterend, zo zullen er wel niet veel rond rijden in de wereld.
Die groene AM is wel erg stoer. Ik weet dat Victor Muller precies zo een heeft in die kleur, zou m kunnen zijn…
Mooi die Chevrolet 3100, hier in Den Haag rijdt ook zo’n rode rond. Of misschien is het wel dezelfde die jij gespot hebt. Voor de rest vind ik die Quattroporte en Vanquish prachtig, en die G55 is ook leuk om te zien :P
wouterjeuring
precies die corvette c1 met dat nummerbord stond in harderwijk te koop!
wauw.. die Quattroporte is echt gruwelijk… op yoetoeb staat een video van een heerlijke witte Sport GT, man wat een ding is dat. Vanaf welk productiejaar heeft de QP eigenlijk een verbeterde versnellingsbak gekregen?
Whoo, zo’n Quattroporte ziet er in ’t rood verbazingwekkend goed uit.
Nu nog zien hoe ie in het limoengroen is :P
Oooh die Jag: de 5.3 V12 was jarenlang de allerfijnste V12 op de markt. M’n vader kocht in 1977 een XJ 5.3. Ik weet het kenteken nog: 00 SM 23. Zwart met zwart leer: een combinatie die niet in de catalogus stond. Helaas heeft de volgende eigenaar er vrachtwagens mee uit de blubber getrokken. Daar kunnen Jags niet tegen. Tel daarbij de beroerde plaatwerkkwaliteit op en voila; weer een prachtige, snelle en luxe limousine minder :(
Nee dacht je het ergste gehad te hebben komen ze met een RODE Maserati Quattroporte… Doe mij dan maar een “gewone, saaie” zwarte of grijze…
De maserati en de corvette zijn de mooiste
Mooie serie Jim. Ik denk dat de kleur van die G 55 AMG erg fraai zou staan op een Nissan Almera :+
@ Maarten G
Er stond gisteren nog een Almera in die kleur @ Uilenstede, ik heb meteen gekeken wat het kenteken was, maar het was een andere…
ik heb dieje mercedes den dinsdag nog in Hasselt gezien echt ruigen bak
Ik zag gisteren nog een (licht)gele Quattroporte rijden op de snelweg, ook best cool.
jimboo!! leuke plaatjes weer ;) die C1 is zooo lekker heb ik een keer een dag lang van mogen genieten in de spiegel van een 250SL :)
loetuh :)
Heeeeerlijk zo’n rode G55. Als je dan toch de poen hebt om er één te kopen, dan beter zo, HULDE!

(alleen jammer dat het een Belg is, idd)
G55 en die Maserati quattroporte zijn te gek
LAMBORGHINI FTW! :D
Roëd, geel en greun is de kleur van Vasteloavend! Jalala! :D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).