Porsche 911 facelift [updated]

Auteur: , 84 Reacties

Zoals we weten zal de Porsche 911 voor 2009 iets aangepast worden. De gelekte info die we al eerder meldden is nu officieel bevestigd, en er zijn een paar plaatjes opgedoken.

Nieuwe voor- en achterbumpers met grotere luchtinlaten, LED-dagrijverlichting à la Turbo en gewijzigde uitlaatpijpen vallen op. Er zijn vrij uhm, aparte achterlichten gemonteerd, en in lijn met de huidige trend zijn de spiegels groter geworden. Het interieur is ook aangepakt, met een herontworpen middenconsole en minder knoppen. Het navigatiesysteem maakt nu gebruik van een touchscreen en werkt met een harde schijf.

Technische wijzigingen: naast de inmiddels bekende PDK-versnellingsbak en nieuwe direct ingespoten motoren met 345 pk (3.6) en 385 pk (3.8) krijgt de Elfer tevens grotere remschijven. Op de 3.6 vinden we vóór en achter schijven van 330 mm, wat een verschil is van 12 mm (voor) en 31 mm (achter) met de vorige basisversie. Achter zijn de schijven ook 4 mm dikker. Verder wordt de handgeschakelde 911 voorzien van een ‘upshift-indicator’.

UPDATE: De Nederlandse prijzen voor de nieuwe 911 beginnen bij €116.000 voor de gewone Carrera. De Carrera S kost €131.500, de Carrera Cabrio €131.000 en de Carrera S Cabrio €147.000.

De gefacelifte 997 staat vanaf 5 juli in de showroom. Voor meer info lees je dit persbericht even door:

Leusden, 6 juni 2008 – Technische noviteiten kenmerken de nieuwe generatie Porsche 911 die op 5 juli 2008 wordt geïntroduceerd. De vier nieuwe versies, twee Coupés en twee Cabriolets, leggen de prestatielat hoger dankzij een volledig nieuwe zescilinder boxermotor. Het zijn bovendien de eerste sportauto’s van Porsche met directe benzine-inspuiting, voor extra vermogen en een lager verbruik. De nieuwe 911 wint verder aan dynamiek met de optionele Porsche-Doppelkupplung (PDK), een automatische transmissie met dubbele koppeling en zeven versnellingen.

Dankzij de nieuwe techniek wordt de Porsche 911 nog efficiënter. Voorzien van de PDK-transmissie noteert de 911 Carrera Coupé een voortreffelijk gemiddeld brandstofverbruik van 9,8 liter/100 km. Alle andere nieuwe Carrera’s verbruiken aanzienlijk minder dan 11 liter/100 km, wat betekent dat de CO2-uitstoot tot 15 procent is afgenomen. Daardoor hebben bijna alle Porsches 911 een energielabel F.
Tegelijkertijd is het maximumvermogen van de Porsche 911 Carrera met 3,6-liter boxermotor met 20 pk gestegen tot 345 pk (254 kW). De 3,8-litermotor in de 911 Carrera S produceert nu 385 pk (283 kW), maar liefst 30 pk meer dan voorheen. Met deze vermogensstijging neemt de topsnelheid van de Carrera S Coupé toe tot ruim 300 km/uur.

Comfort en sportiviteit
De nieuwe generatie Porsche 911 is voor het eerst leverbaar met de nieuwe Porsche-Doppelkupplung (PDK), Porsches eigen transmissie met dubbele koppeling en zeven versnellingen. De PDK schakelt net zo soepel als een automaat-met-koppelomvormer en net zo sportief als – en nog sneller dan – een sequentiële raceversnellingsbak. Aangezien ook een automatische schakelmodus voorhanden is, vervangt de PDK de Porsche Tiptronic S automatische transmissie voor zowel de Carrera als de Carrera S. De beschikbare schakelprogramma’s zijn zo gekozen dat het motorvermogen optimaal benut wordt voor een snelle acceleratie, terwijl het brandstofverbruik beperkt blijft.

Al een kwart eeuw geleden ontwikkelde Porsche voor de autosport het principe van een versnellingsbak met dubbele koppeling. De eliminatie van schakeltijden en de ononderbroken krachtoverbrenging stelde de Porsche-fabrieksrijders in staat om sneller te accelereren dan de concurrentie.
Het pionierswerk van toen zorgt in de nieuwe 911 Carrera voor toegenomen prestaties. De Carrera Coupé met PDK versnelt in 4,5 seconden van stilstand tot 100 km/uur, nog eens 0,2 sneller dan met de handbediende zesversnellingsbak. Klanten die het maximale uit hun Porsche willen halen, kunnen de PDK combineren met het Sport Chrono Plus-pakket inclusief Launch Control. Zonder wielslip en met een raceschakelmodus kan daarmee vanuit stilstand tot 100 km/uur geaccelereerd worden in slechts 4,3 seconden.

Led-verlichting
Behalve met uiterlijke vernieuwingen aan voor- en achterzijde, onderscheidt de nieuwe 911 zich met led-verlichting van zijn voorganger. De 911 Carrera-reeks is nu standaard voorzien van led-dagrijverlichting, bi-xenonkoplampen en achterlichtunits met led-techniek, waarmee de sportauto dag en nacht opvalt. Als nieuwe veiligheidsoptie biedt Porsche adaptieve bochtverlichting aan op alle modellen.

De prijzen voor de nieuwe 911 beginnen bij 116.000 euro voor de Carrera, de Carrera S kost 131.500 euro. Open rijden kan met de Carrera Cabriolet en Carrera S Cabriolet voor respectievelijk 131.000 en 147.000 euro. (alle prijzen inclusief BTW en BPM)

Porsche 997 facelift
Porsche 997 facelift
Porsche 997 facelift



84 reacties

Zijn dat Maserati achterlichten? ‘k Vond de vorige mooier.
Op deze kleine foto’s is het nog wat lastig te zien, maar volgens mij zien die achterlichten er wel aardig uit. :)
Hmmm… Ik ben toch wel benieuwd hoe het interieur eruit komt te zien!
Die achterlichten zijn best aardig gelukt.. die groene is heel mooi.(weet niet of het een groene is, het is nog een beetje vroeg.)
Waarom is er weer een designer die probeert de lampen van een 911 te verbeteren?
Hebben ze dan niets geleerd van de mislukte koplampen van het vorige model?
Als je als designer je creativiteit volledig kwijt wilt moet je toch echt een ander merk uitzoeken*; het ontwerp van de 911 heeft zich inmiddels wel bewezen.

* ik hoorde dat bij TVR weer een plaatsje vrijkomt.
De achterlampen zijn nog even wennen, maar ik vind het er als vanouds weer fantastisch uitzien!
Kleine veranderingen, maar wel zichtbaar. Vooral de achterlichten zijn mooier dan de vorige.
van hoger gezien is het even wennen aan die achterlampen ze zien er “anders” uit maar ik denk dat als je ze vanuit een auto ziet dat het er BRUUT gaat uitzien.
(btw is dat een groene of een grijze elfer? ben namelijk kleureblind vo groen)
zucht, de zoveelste 911 die lijkt op de 911 van 40 jaar geleden……veel plezier ermee jongens!
Ze zullen toch ooit met een ander design moeten komen. Ik geef toe dat dit er gewoon goed uitziet, maar het begint langzamerhand wel een beetje eentonig te worden.
@ xaray

Op mijn monitor is hij groen. Beetje Aston Martin-groen, volgens mij. Ik vind het niet lelijk…
De luchtinlaten vooraan zien er beter uit dan bij de vorige 997; en inderdaad de achterlichten is even wennen. Het blijft een mooie neoklassieke model.
@xaray: In mijn ogen is het zo groen als wat. Vervelend dat voor jou alles grijs lijkt, maar het is mooi groen, oud engels groen, maar dat zegt je natuurlijk ook niets :(.

on topic: ik vind het wel een geslaagde facelift. Knap dat je een dergelijk ‘oud’ model elke keer zo up to date kunt houden en inmens populair. Dat zie ik bij Audi nog niet gebeuren (@TT man :))
@Paul bedankt voor je medeleven maar ik zie wel alles in kleur hoor xD t’is maar een lichte vorm van kleurenblindheid. ik was gewoon aan het twijfelen door het 2de foto want daar is’m grijs voor mij :d

on-topic: wel lekkere blokken, 200cc³ verschil en al 45pk erbij. verbluffend staaltje kunst.
lol 40pk*
@ TT Man

Nee Audi heeft lekker veel variatie in haar modellengamma…
Sorry, ik vind het niet echt geslaagd.
Die achterlichten….nee dankje
Dit blijft één van de mooiste en meest tijdloze auto’s aller tijden. Iedereen (autokenners en niet-autokenners) ként de 911.
Hij is er wel beter op geworden, net iets mooier en net iets sneller. Top!

@ Racer X: LOL
Op een paar kleine aanpassingen (prestaties,kleine facelift) na,zal de Porsche er altijd het zelfde uit zien !
Die achterlichten vind ik maar nix, hadden ze beter gelaten hoe het was..
Melchior

Geen wonder dat iedereen die auto kent

Ze borduren al tientallen jaren voort op hetzelfde model !!!!

Het begint gewoon eentonig te worden …………
@ Silverarrow

Inderdaad, tof dat de normale Carrera S ook de 300 per uur haalt!
wat een prestatie bijna 50jaar oud en hij wordt steeds mooier en sneller.
Ik vind die led-lampen aan de voorkant ook helemaal niets. Misschien ziet het er beter uit als ze branden, maar op deze plaatjes geven ze het snuitwerk wel iets van een Japanner, Toyota MR2 of zo. Zonde!
Perfect! Hij gaat het de R8 nog moeilijk maken…
Die groene cabrio is trouwens wel heel stijlvol, tijdloos design!
Je moet een SIM in je navigatie steken? Hoe 1980. Porsche moet wellicht eens bij VW op bezoek hoe ze de infotainment kunnen moderniseren.
@Tinos: Japans ofzo kan ik er niet uit maken. typisch 911 wel.
Gefacelift? Waar? Waar?
@mashell

Je neemt gewoon 2 simkaarten en voila!
Superirritant! Ik vond het op het eerste gezicht helemaal niks. Dus ik was al aan het schelden en had een hele rant klaarstaan om op te schrijven. Meteen druk vergelijken met het huidige model, want die vind ik geweldig. De mooiste ooit, na de 993. Wat gebeurt er? Na 10 minuten kijken raak ik eraan gewend. De nieuwe maakt de huidige ineens gedateerd. WTF??? Ik vond die achterlichten kut en vrouwelijk, nu zijn ze slick flashy en happening. Zeker met die diamond leds. Ik sta versteld.
@ ITALIAgait

Never change a winning team ;)
Wat mooi is, hoeft niet te worden vervangen door iets anders.
ik zeg maar iets bvb. het Trevifontein in Rome… bloedmooi dus waarom veranderen? Een Porsche Cayenne daarentegen mogen ze van mij altijd vervangen/veranderen. Dit is pas een gedrocht uit het Porsche-gamma.
Dat stuur vind ik wel een beetje raar. Die uitdrukking is zoals een zielig kijkend masker.
@mashell – Wat is er mis met het simslot? Ik stop daar lekker mijn 2e simkaart erin, dan kan mijn bluetooth uitblijven en het scheelt batterij. Niemand anders rijdt toch in mijn Porsche. Dus…
jammer dat maar 2 telecom bedrijven een dual sim kaart aanbieden
laat het duel 911 vs R8 maar komen.. deze 911 is er helemaal klaar voor;)

vergelijk de techniesche gegevens/prestatie’s

Denk dat daar het voordeel al bij de porsche ligt;)
Vodafone en ..?
KPN
achterlichten doen me wat denken aan een Cayman…
Ik vind de achterkant er niet beter op geworden, maarja ik heb de 911 nooit zo mooi gevonden dus dat scheelt weer.

Vooral de 996 met zijn lelijke koplampen was verschrikkelijk. Nu de 997 weer wat meer op de 993 lijkt is de voorkant goed. Nu heren van Porsche, werk die achterkant nog eens wat bij en wie weet hebben jullie er nog een liefhebber bij.
Doe mij toch maar een Nissan GT-R. :)
Ik vind het geslaagd. Subtiele veranderingen die je op het eerste zicht niet merkt, maar uiteindelijk wel een grote doorslag geven.

Ik wil er eentje: Carrera S graag!
Die gasten bij Porsche zijn echt lui he…… Doe is een keer niet zo terug houdend en maak er iets nieuws en moois van!!
Dit model is echt zoooo uitgemolken. Als ik een porsche zie rijden kijk ik niet eens meer op van “oh, wat een mooie auto is dat zeg”.

Er worden dingen veranderd die een gemiddelde persoon niet eens opvalt en dat noemt men het 2009 model.

Doe is creatief en gewaagd, maak een hele nieuwe!
De achterlichten zijn ook wel radicaal gewijzigd :p. Het interieur ziet er beter uit. Verder niet echt iets speciaals op aan te merken.
Is niemand de stuur van Audi opgevallen …….? wordt binnenkort een groot feest op de modellen gamma van porsche jongens….. :)
Zn soort stuur komt er ook in de panamera;)
@Blitz en Gerrit: De 997 is de meest succesvolle 911-generatie ooit. Je zou een idioot van een ondernemer moeten zijn om daar iets aan te veranderen. Kopen jullie dan maar een andere wagen, er is keuze genoeg.
Die achterlichten hebben wel iets weg van de Maserati Gran Turismo..
Achterlichten vind ik iets minder geslaagd. Zal wel gedaan zijn om de de verschillende modellen wat dichter bij elkaar te brengen (Panamera).
Bweek lijkt meer op een Cayman
STI-OWNER(sti-lover)
@ ttman je leest net mijn gedachte :p
Interesting mechanical improvements. It was time for Porsche to get a proper automatic gearbox. Quite impressive the consumption figures for an engine that powerful.
By the way, great pictures in Lanzarote, Canary Islands. It seems Porsche, as BMW, has chosen that beautiful place as the location for the new cars’ pics.
Melchior


Over de Trevifontein wordt ook niet gezegd dat het weer een nieuw model is ..

Bij slaapproblemen kun je tegenwoordig ook naar de nieuwe Porsche kijken .

Gaaaaaaaaap
Lekkere prestaties! Maar de vorm van de achterlichten vind ik geen vooruitgang; afbreuk aan gevoel van dynamiek en scherpte, de aanvankelijke verbetering van 996 naar 997 weer ietsje teniet gedaan, jammer en waarom ? Ook het front werkt wat klinisch. Maar ja, misschien wel wennen
De 4wd komt later neem ik aan?
WOW heel veel mooie cijfers.
vooral die 0-100 tijd!!
0-100 in 4.5sec is erg goed voor een carrera s! Met launchcontrol zelfs in 4.3 sec!!
Wat betekend dit voor de GT3, GT2 en de gewone turbo? Dus halve seconde sneller naar de 100!!! Wel enge acceleratie tijden zeg.
Nogmaals.. het is een evolutie van zijn identiteit… ik vind het echt de meest loze opmerking ooit om te zeggen dat de 911 niet origineel is

zet maar is een 996 en een 997 naast elkaar.. een wereld van verschil, maarblijkbaar alleen voor de echte autoliefhebberl

de 4wd, targa volgen later dit jaar.. turbo en gt series waarschijnlijk MY’10
@ autoblog ik heb jullie bijna een maand geleden info over een gefacelifte 911 gemaild :P
Is het gelazer met de koplampen klaar, beginnen ze aan de achterlichten!
huidige is mooier
@cheetacars: Dit is de officiële info + foto’s die Porsche vandaag naar buiten heeft gebracht.
@xaray

200cc³ ? je bedoelt of cc of cm³ denk ik ;)
Onbegrijpelijk toch maar weer, je wordt toch niet verplicht om deze auto te kopen? Genoeg andere opties hoor.

Een tijdloos design verander je niet zo gemakkelijk. De porsche is het summum van hoe een tweezitter sport coupé er kan uitzien, met die vloeiende volle lijnen. Nogmaals, ze maken een keuze, bevalt die je niet? Koop iets anders.

Dit is één van de twee ‘supercars’ die ik zelf zou kopen. GTR is de andere. GTR, omdat je dat prijsvoordeel gewoon niet KAN negeren. Subliem trackday en race machien (standaard! ) voor 76.000 euro, zowat 25.000 euro minder dan de instap-porsche. Dus als het me alleen daarom te doen is, is de GTR prima. En daarbij vind ik de GTR nog niet eens lelijk en lekker bruut (met dat skyline achterwerk).
Porsche indien ik voor wat meer pedigree en nostalgie zou willen gaan, maar totaal onlogisch gezien de GTR. En omdat porsche één van de best gemaakte, goedkoopste wagens in z’n klasse is. Kenmerkend, een icoon, goedkoper dan de gelijkwaardige aston, veel goedkoper dan de gelijkwaardige ferrari, enz…

Jullie prijzen ook alweer, lol :) “De Nederlandse prijzen voor de nieuwe 911 beginnen bij €116.000 voor de gewone Carrera. De Carrera S kost €131.500”

Hier in België:
Carrera: EUR 83.732,00 incl. BTW
Carrera S: EUR 94.622,00 incl. BTW
911 Turbo: EUR 143.748,00 incl. BTW

Voor de prijs van een S koop je her een Turbo :) Ik heb bijna medelijden met jullie, vind het vooral grappig eigelijk :)
wouterjeuring
best mooi, volgens mij gaan de turbo versies en GT versies er erg mooi uit zien van achteren, alleen die knipperlichten op de neus vind ik wat minder
Godver wat erg

Ik haat Nederland.. Wouter Bos moet do…

Die prijzen hebben echt effect op onze merkperceptie.. het geeft je echt een verkeerde beeldvorming… de overheid naait ons niet alleen maar loopt ons tevens de mindfucken
Trouwens, waar zou ik een paar porsche wallpapers kunnen vinden?

Vroeger ging ik hier: http://www.desktopmachine.com/
Maar ofwel ben ik gewoon simpel geworden ofwel vind ik daar geen porsche meer terug.

Iemand? (1440-900 of breedbeeld liefst)
@topg .. wallpapers ?? die heb ik wel ..

(jij was toch die kwast die de BPM regeling in nederland zo leuk vond) ??

aaaahhh wat jammer nou .. ze zijn op ..
Jan Groothuijse
Moen mij paranoïde, maar, als je die koplampen eraf denk, begin je toch een R8 te zien….
Hoe kan het dat ik hem nou opeens wel mooi vind
wat is er veranderd buiten de achterlichte en het stuur???
Normaal gezien worden Turbo en GT2 niet gefacelift, zoals bij de 996-serie.
Kvind erg mooie geworden, meer pks, minder verbruik, interieur verbeterd, achterlichten is ff wennen, maar alles went bij een Porsche. Kan niet wachten om er eentje in het echt te zien :D
met die achterlichten hebben ze hetzelfde gedaan als met gefacelifte cayenne:
gewoon een stukje afgeknipt
Die achterlichten zien er zo super goed uit! Echt mooi man!
Vanbinnen is hij ook erg mooi geworden, allhoewel het stuur nog even wennen is.
Maar de achterkant is echt goed gelukt. De robuuste uitlaat pijpen op de Carrera staan er lekker bij de achterlichten!
Ik ben weer helemaal verliefd net zoals ik bij alle 911 modellen was.
Blijft voor mij altijd nog de mooiste sportwagen ooit en zal hij ook blijven!
En echt netjes dat het een 3.8 Boxer motor word!
Echt super!
Mooie auto. Ik zag vanmiddag nog een oude versie rijden, of beter gezegd, ik hoorde hem rijden. Ik hoop dat deze nieuwe versie minder herrie maakt.
W00t wat een onbenullig mooie bak.. maar.. (tja dr zit altijd een maartje aan),

kijk.. op ooghoogte (dus als je op je hurken achter de auto gaat zitten) zijn die lampen bestwel chill.. maar als je gaat staan .. lijkt het net of iemand met rode ogen je heel boos aankijkt en je ieder moment kan neermaaien.. of je begint spontaan te kotsen..

de voorkant is zeker een goede verbetering.. niks op aan te merken..
Ik heb vandaag ff de webspecial op de duitse porsche site bekeken. In zo’n filmpje zie je dan de achterlichten in het donker. PRACHTIG! Het heeft iets weg van een Aston Martin. Ik heb nu ruim een dag de tijd gehad om aan de facelift te wennen, en ik moet zeggen, nu vind ik het toch echt een verbetering. Had ik niet verwacht. Ook vind ik de achterlichten wat stijlvoller. De huidige achterlichten vind ik sportiever. Die passen dus nog prima op de GT3, GT2 en Turbo. Qua pk’s is de strijd tussen 911 en R8 nu ook een stuk eerlijker geworden. Mijn week is nu weer helemaal goed! :D
Sjonge jonge wat een geneuzel over eenr nauwelijks veranderde auto -en achterlichten-
Voortborduren op een oud ontwerp, daar zijn ze bij Porsche ware meesters in. In 2025 zal het model beslist nog op dat van 2008 lijken!
geASSlifted zul je bedoelen
zie weinig verschil ;)

maar ik ben ook niet echt een porsche fan ;)

van de 911 vind ik alleen te tagra versie nog wel leuk ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).