Column Michiel van den Brink: Troep in de auto

Auteur: , 74 Reacties

Sommige dingen denk je niet iedere dag over na. Je weet vaak niet beter dan dat 'het' zo is en dus maak je je er ook niet druk om. Ook al gaat het om iets heel erg onhandigs en erger je je er wel aan. Maar mezelf druk maken om ogenschijnlijk onbelangrijke zaken is juist iets wat ik graag doe. Ik kan gewoon niet tegen onhandige dingen en ik vind het interessant om de meest normale dingen ter discussie te stellen.

Waarom zit bijvoorbeeld de hendel van de richtingaanwijzers links terwijl het ook rechts kan? Zou het verschil maken als het ineens allemaal andersom zat? Bij mijn Peugeot 404 zat die hendel rechts en dat beviel me prima. De linkerhand bleef altijd aan het stuur en de rechterhand hield zich bezig met alle andere zaken als schakelen, knipperen, radio bedienen, enzovoorts. In mijn moderne Peus komt het nog wel eens voor dat ik tegelijk met links knipper en met rechts schakel en dat is gewoon niet praktisch genoeg, vind ik.

Peugeot 404 dashboard

En waarom zit verd*#@! de knop van de claxon op het topje van de knipperlichthendel! Eén keer in een reflex op de toeter rammen en m’n knipperlichten gaan aan en het groot licht ondersteunt onbedoeld mijn geluidswaarschuwing. Doe mij maar een toeter op het midden van het stuur waar je met beiden handen op kan rammen of, zoals in m’n 404, zo’n mooie chromen claxonring.

Waarom zit er aan de bestuurderskant bijna nooit een make-up spiegel? Wacht, voordat jullie rare dingen over me gaan denken en allemaal cabrio’s voor me uit gaan zoeken… deze vraag werd me gesteld door een dame. Zij zit nu altijd heel onhandig en onveilig de binnenspiegel bij te draaien om te checken of haar haar wel goed zit. Is het een kosten-issue? Ze zijn er inmiddels wel, maar het heeft wel erg lang geduurd.

Dezelfde dame stelde me ook de vraag waarom er in geen enkele auto een fatsoenlijke prullenbak te vinden is. Ik begon direct allemaal redenen te bedenken en merkte dat ik de autofabrikanten aan het verontschuldigen was voor iets wat eigenlijk belachelijk is. Ja! Waarom zijn er eigenlijk geen fatsoenlijke prullenbakken? Gek is dat, je ergert je er bijna dagelijks aan, maar je legt het net zo makkelijk weer naast je neer. Is die vraag nou nooit bij de fabrikanten terecht gekomen?

ZakjeOf komt het doordat de designers in allemaal van die strakke, cleane ruimtes werken, dat er daarom ook nooit aan troep gedacht wordt? Mijn auto is achterin altijd een enorme bende, omdat ik alles noodgedwongen over mijn schouder naar achter flikker. De veel te kleine portiervakken zitten met twee boterhamzakjes en een leeg colaflesje al vol.

Bij de Halfords zijn wel prullenzakjes te koop die je ergens opplakt of vastknoopt, maar die werken voor geen meter, want die zakjes gaan vanzelf ook als afval door de auto slingeren. Auto’s worden afgeladen met bekerhouders, iPod-consoles, handsfree kits, en allerlei andersoortige ‘handige’ gadgets, maar een gewone prullenbak, ho maar! Zodra alle troep achter je uit het zicht ligt, denk je er ook niet altijd aan om het bij thuiskomst mee naar binnen te nemen.

Fiat Panda dashboard

De Fiat Panda had zo’n lekker open dashboard, een soort van bak over de gehele breedte die je heel eenvoudig vol kon storten en net zo makkelijk weer leeg kon halen. Daarnaast zat er ook nog zo’n handig verschuifbaar asbakje aan de rand die je altijd precies zo kon plaatsen als dat het jou of je passagier uitkwam. Nu zit ik altijd te hannessen met dat ielige asbakje voor de versnellingspook en wanneer ik een peuk uitdruk, zit ik direct op de verkeerde weghelft, omdat ik toch echt even mijn ogen van de weg moet halen om te zien of ’t wel goed gaat.

En nu ik toch bezig ben… Voor alle mensen die shag roken zou het ook wel handig zijn om de middelste onderste spijl van het stuurwiel weg te laten, zodat je met je polsen losjes in het stuur hangend een sjekkie kan draaien. Dan hoeft menig Veluwse agrariër niet meer levensgevaarlijk met z’n knieën het stuur recht te houden. Voor de pijprokers onder ons pleit ik dan ook gelijk voor een mooie pijphouder naast de uitklapbare bekerhouders, zodat de kostbare pijp niet steeds tussen de handrem en de middenconsole klem komt te liggen.

Zullen we dan ook maar gelijk de asbak van de middenconsole verbannen en er één in iedere deur monteren? Lekker binnen handbereik en dus veel veiliger en wanneer je uitstapt, kan je deze gelijk uitnemen en in de kliko legen.

Jemig! Die Panda was eigenlijk een verrekte handige auto voor rommelmakende shagrokers! Het dashboard kan voldoende troep opvangen, het tweespakige stuurwiel is shagrokers-proof en een pijphouder is er vast wel heel simpel in te schroeven. Hm… Zou er misschien nog ergens een Panda met minimaal een V6 diesel, leren bekleding, lichtmetaal en automaat te vinden zijn? En ik wil ook een iPod-aansluiting, bekerhouders en een make-up spiegel aan de bestuurderskant en… en… Ohja! Automaatbediening aan het stuur in plaats van op de grond, knipperlichthendel rechts en de claxon middenin het stuur.

Ik ga even met Fiat bellen om te vragen of ze een uitgebreid personalisatieprogramma hebben.



74 reacties

die rode panda: zo eentje heb ik gehad… waanzinnig handige bakken, maar helaas niet meer van deze tijd. Wel een goede column, heel veel herkenbare dingen, vooral dat prullenbakje :-)
en hulde aan Fiat voor de verschuifbare asbak!
Interessante column Michiel!

We zijn zo benieuwd hoe het met je business gaat, zijn jullie al aan het bouwen geslagen?
waarom het er niet is? omdat er teweinig vraag voor is. jezelf mooi maken doe je voor een spiegel voordat je de auto instapt. wat betreft de rotzooi opruimen heb je wel een punt. maar men wil liever wat meer ruimte en zitcomfort dan een grote biobak in de auto.
@ breinstein,

ik gok dat je geen vriendin hebt, of niet vaak of lang genoeg in het gezelschap van een vrouw verkeert, vrouwen willen nu eenmaal weten of hun haar goed zit, en om de lipgloss nog wel glanst, en of hun mascara/eye-liner weetikveel wat nog goed zit..

@ michiel, weer een heerlijk sterke column, en als je een auto met make-upspiegel aan bestuurders kant wil kun je de Daihatsu Cuore ook nog overwegen, (bouwjaar 2000, L701) die zijn dubbel voorzien van spiegeltjes, en als je goed zoekt vindt je zelfs nog een 5 deurs, helemaal ideaal, klein, compact, pittig (1.0 twincam) en zat ruimte om te zitten, k ben zelf een kleine 2meter lang, en k zit ruimer in haar auto dan de 5-serie van een vriend van me ik zeg doen, kleine kutkarretjes forlife :D
San Sebastiano
Mijn eerste auto was z’n rode Fiat Panda 750 cc. Geniale auto! Moest helaas na een jaartje al richting de sloop…

@ Michiel: jaren geleden had een Duitse tuner (ik geloof Hamann, maar dat weet ik niet meer zeker) op een grote autoshow (ik meen dat het Geneve was halverwege jaren ’90) een getunede Fiat Panda met een tweeliter blok erin geloof ik. Vond ik toen een waanzinnig leuke bak. IK heb hem overigens nooit meer kunden vinden op internet ;-((
Roken in de auto? Dat is zóóó last century!
Met je linker en rechter hand kun je nog tenminste tegelijk schakelen en je versnelling veranderen. Als je alleen je rechter hand zou moeten gebruiken dan kun je dat niet tegelijk doen… Of je moet speciale vaardigheden hebben die ons onbekend zijn ;)
Een kort-door-de-bocht antwoord op alle problemen: De auto’s worden ontworpen door mannen. En mannen denken niet aan dergelijke praktische zaken..

Hetzelfde met het ontwerp van huizen/gebouwen, mannen hebben daar een compleet andere kijk op, dan vrouwen. Een vrouw zou de ruimte van wasmachine dusdanig groot maken dat er óók ruime is om je kont te keren én de was op te vouwen… En man rekent uit hoe breed/diep/hoog een wasmachine & droger op elkaar is en verwerkt dat in een tekening :)

En in dit opzicht zou die Volvo, ontworpen door én voor vrouwen, het een stuk beter moeten doen qua dit soort zaken?
(enige wat ik daarvan weet is dat ze bijv geen motorkap hebben om handmatig open te doen.. dat doen ze in de garage maar)
Sjekkie pielen achter het stuur? Heeft mij en mijn mede-weggebruikers al menig hartaanval opgeleverd ;-) Niet aan te bevelen!
mooi verhaal!
er zit zeker waarheid in.
Rommelmakende shagrokers inderdaad ;)

Ik rook niet en heb een hekel aan rommel in mijn auto… Doet u mij maar zo’n moderne wagen!
lol!

Volvo had al redelijk snel spiegeltjes met verlichting aan de bestuurderszijde :? kan niet zeggen dat ik me daar in kan vinden echter.

Rotzooi dump je verder het makkelijks in het voetencompartiment van de passagier :P schuif je het er bij de volgende benzinestop weer uit ;) en voor de mensen die echt veel rotzooi maken: neem gewoon een station en smijt alles naar achteren!

Overal is al een keer goed over nagedacht en er zijn ook een hoop van die handige oplossingen gecombineerd, alleen de juiste auto moet je maar net vinden.

Ik moet wel zeggen dat dat dashboard van die panda verschrikkelijk handig is, en dan te bedenken dat ze het van LandRover gejat hebben! alle series (I/II/III) en de Defenders t/m 2000/2001 hadden nog zo’n dashboard.

Als je van autorijden met gevoel houd, overzicht op de weg en machtige techniek is zo’n defender een prachtige wagen om te rijden. Die is zowel met benzine als 5cyl diesel zeeer goed te rijden :) en kan nog veel meer mishandeling en troep verdragen dan een panda ;)
Net als bij die panda schroef je alles wat je mist er gewoon bij in het interieur!
Die make-up spiegel die ontbreekt heeft er alles mee te maken dat de fabrikanten en ontwerpers van mening zijn dat je je ogen op de weg dient te houden in plaats van op je oogschaduw. En wat betreft die prullenbak: er zit een hele grote, links van je. Gaat -vaak- electrisch open. Maar ook ik ben te netjes om die te gebruiken ;)
Aan dat prullenbakje heb ik inderdaad ook al veel gedacht, zou verdomd handig zijn :)
Wat een mooi stukkie, zeker dat van die shag herken ik, ook al ben ik inmiddels een ex-roker.
carsofcoolhaven.nl
Ik gebruik in mijn 307 Break mijn linker portiervak als prullenbak, en ik kan je zeggen dat daar best een hoop in kan! Ze zijn geloof ik ontworpen om minimaal een anderhalve liter fles aan te kunnen, en ik frommel er met gemak een half liter flesje of vier in, aangevuld met vifit kartonnetjes en alle losse rommel die je altijd hebt. In het middenconsole zit aan de achterkant een mini ‘prullenbakje’, leuk voor je eventuele kids om lollie stokjes in te doen maar daar houdt het dan wel mee op… Nadeel van dat portiervak: je moet wel gewoon met je handen dat ding weer leeg graven, naast een prullenbak.
Leuke column, zo lusten we er wel meer van!
Merci!
De asbak moet in het midden blijven, niet in de portieren. Ik rook altijd rechts, zeker in de auto, want mijn linkerhand gebruik ik om te sturen en de rechter zoals jij voor ‘allerlei’ – schakelen, radio, sigaret, ‘gebarentaal’… :)

Ik heb mij ook wel al afgevraagd waarom er geen vuilbak in de auto zit. Vooral voor mensen die soms uren per dag rijden, is dat toch een must?

Ik vraag me af, die concept cars die beweren een living op wielen te zijn, heben die een vuilbak? Ik vermoed van niet.
Ik vind het altijd zo vervelend als ik mn sigaret uit het raam wil rooien en dat hij dan gewoon weer op de achterbank waait, nou dan moet je verdomd moeilijke handelingen uithalen om brandgaten te voorkomen
@ Stefan: ik vind het vooral vervelend als er weer zo’n malloot voor me z’n sigaret uit het raam gooit en deze op mijn auto beland. Protip: gebruik de asbak*. Bedankt.




* En nee, deze niet op straat leeggooien.
@RW mijn asbak heeft moeten wijken voor een degelijke carkit…


veiligheid boven alles he?
mijn ’99 alfa 166 heeft een makeup spiegel aan bestuurderskant. Ideale gadget, mijn haar heeft nog nooit zo goed gezeten
Initiatief nemen om een column te plaatsen verdiend eigenlijk niks anders dan lof, maar ik vind dit helaas een nikszeggende column!
@ Stefan: ik stel voor dat je die peuken dan toch maar op de achterbank gooit ipv bij mij op de motorkap. Ik stel er namelijk ook niet zoveel prijs op.

Of je eet ze op, dan heb je extra lang plezier van de in de peuk aanwezige nicotine.
haha, grappige column hoor :-)

dat verhaal van de prullenbak is echt wel waar :-) jij gooit alles nog achteren, ik ken er (veel) die alles door het raampje naar buiten gooien, wat natuurlijk helemaal niet goed is…
Claxon op de knipperlicht stick? What the hell, zal wel weer iets Peugeots zijn dan. Die doen wel meer rare dingen zoals de hele laatste designlijn.

Wat wel interessant is, is dat praktisch alle Duitse auto’s zo’n draaiknop hebben op het dashboard voor de verlichting. Bij de Italianen is het een kwestie van knop draaien van die knipperlicht stick. Zo’n draaiknop doet alleen heel Fisher-Price achtig aan, terwijl het op z’n Italiaans veel mooier uit ziet.
@Stefan.

Ik had laatst een schroeiplek op de achterkant van de softtop nadat er een peuk tussen de top en de carroserierand was komen te zitten. Dus ik heb geen medelijden met je. Ik rook overigens zelf ook, dus ik ben niet heilig.
Die rommel is inderdaad een groot probleem. Het kan ook van die lekkere vlekken opleveren. Nalekkende Mac-zakken, gesmolten chocolade en lekkende flesjes die door de hele auto heen rollen zijn mooie voorbeelden van deze ellende. Bij mij liggen de deurvakken dus vaak vol met afval. Dit kan weer geluidjes opleveren en daar irriteer ik mij dan mateloos aan. Zo’n vuilnisbakje is dus een goed idee.
Gewetensvraagje… Zit er een prullenbak in de VanDenBrink GTO? En waar zit het asbakje — links of rechts? En de hendel van de richtingaanwijzers?
Wat aan die Panda heel erg onhandig is, is die 4 knoppen bovenop het dashboard.
In het donker zijn die krengen niet verlicht en weet je dus niet of je nou de achterruitwisser, de mistlampen, het alarmlicht of de sproeier achter te pakken hebt. Als ze daar voor 1 euro lampjes in hadden gezet was t al stukken beter geweest.

Jaja, ervaringsdeskundige.
Sânmiger (Garyper)
Een vuilnisbak is wel heel leuk maar nog veel beter is een soort scherm wat de bestuurder van de bijrijder afschermt. Handig tegen schoonmoeders en oma’s… ”pas op er komt een van rechts” (op een voorrangsweg) of ”aahh hij remt hoor, wel remmen!!” (terwijl ik al bijna stil sta)
James Bond had daar zo’n schietstoel voor.
De Fiat Panda is echt een geweldig autootje! Dat dasboard, zover je het een dasboard kan noemen, werkt wel. Als ik er in rij merk ik toch dat ik het motortje er flink van langs geef.

En wat betreft het richting aangeven aan de rechterkant, denk toch dat het met het schakelen te maken heeft.
Verder goede column! Volgens mij zou menig tegenwoordiger voor wat meer opbergruimte pleiten, als ik de achterbank van onze vertegenwoordiger zie..
oplossing : niet eten,drinken of roken in de wagen.
Mijn moeders Corsaatje (2000 of 2001) heeft aan beide kanten afdekbare spiegeltjes.

Zo’n vak bovenaan nabij de achteruitkijkspiegel blijkt enorm handig voor een zonnebril. Past er net in en blindelings te nemen (wat ook nodig is, want als je die nodig hebt, zie je meestal niet al te veel ;) ).

In pa’s auto blijkt het bakje in de centrale armsteun dienst te doen als vuilbak als dat minieme asbakje weer eens vol zit.

Verder nog nodig: een geldbakje, voor kleingeld voor de parkeerautomaat, zodat je niet overal kleingeld vind in je wagen. ’t Moet open zijn, zodat je snel wat kan meegrabbelen, maar met voldoende hoge wanden.

En nog één: ik werk met wegenkaarten, maar weet nooit waar deze gelegd.
Waarom? Omdat de 404 en de Panda iconen zijn die door ontwerpers zijn gecrëeerd en niet door marketing jongens !
Waarom? Omdat de heren autojournalisten destijds altijd iets te oh’en hadden als ze een 404 of 504 als testvoertuig hadden en ze de Panda vaak te spartaans vonden.
Waarom? omdat “karakter” tegenwoordig gemaakt wordt door een ander grilletje of dikkere velgen
Waarom? omdat jouw voorbeelden bij hun geboorte al karakter hadden
Daarom !
Ik denk: Hoe meer opbergruimte, hoe meer rommel je maakt.

’t Is net als in huis: hoe meer kasten, hoe lastiger je eigen troep kunt terugvinden.

Die Panda was super he? Eigenlijk is m’n Dacia – :kuch: – uit hetzelfde hout gesneden. Lekker praktisch en dus veilig. Hoe meer gerommel onder het rijden, hoe onveiliger je rijstijl.

Ik ben lekker moralistisch bezig vandaag . . . M’n Civicje heeft trouwens wel een make-up spiegel in de zonneklep. Handig om snel even te kijken of je neus schoon is voordat je bij een klant naarbinnen gaat.
De Citroën ZX had ook de claxon rechts op de ruitenwisserhendel (of links, correct me if I’m wrong), dat is gewoon de charme van de auto. Hoe onpraktisch het ook mat zijn.
Wat ik trouwens wel vind: Auto’s uit de jaren ’80 en ’90 hebben idd heerlijke dashboards om spullen in te leggen. Werkelijk elke moderne auto heeft een reusachtig dashboard, maar wel aflopend zodat er niets op kan liggen zoals de C4 van m’n vader. Onze oude ZX had echter een heerlijk dashboard waar alles wel vlak liep terwijl dat dashboard minder groot was. Mijn Almera uit ’96 heeft ook zo’n lekker dashboard waar je gewoon dingen op kan leggen zonder dat ze er bij de eerste de beste bocht uit vallen..
stap eens in een C4 picasso, ruimte voor een prullebak, alle knopjes en hendels op of aan het stuur (als je die halfautomaat neemt)
Over de plaatsing van de bediening van de richtingaanwijzers; Ik vind het juist absoluut prettiger wanneer die aan de andere kant dan de versnellingspook zit van het stuur. Dit omdat je dan tegelijk kunt richting aangeven en schakelen. Wanneer je beide zaken met links of met rechts moet doen moet het allemaal achter elkaar, wat toch ten kostte gaat van mijn sportieve rijstijl. Of een van beide zaken komt te vervallen, bij een automaat weet je dat dit het (zelf)schakelen is, en bij een handbak weet je dat dit het richting aangeven is. Over ergerlijke zaken gesproken…
om iedereen tegemoet te komen (zowel de mensen die hun sigaret op hun achterbank zien belanden als zij die hen op de motorkap zien eindigen een tip…
als je je sigaret uit het raam wil gooien doe dat dan als volgt: zet het raam op een kiertje (zo’n 4 cm). houdt de sigaret zover mogelijk aan de VOORZIJDE van het raam, bij je zijspiegel dus. het vacuum dat tijdens het rijden wordt gecreeerd door de spiegel zorgt voor een aanzuigend effect. deze zuigt hem vervolgens ver genoeg naar buiten, van de auto af dat deze niet meer via het achterraam naar binnen kan. maar wel weer door het vacuum aan de achterzijde van de auto wordt opgezogen en naar de grond verplaatst.. dus degene achter je loopt niet de kans op een sigaret op zijn/haar motorkap. tenzij je te maken hebt met een klever…in dat geval zelf schuld!!:-)
Weer een reden om roken zo spoedig mogelijk geheel te verbieden. Het is bijzonder ongezond, voor de zowel de roker als de mensen in de omgeving van de roker (wat geeft een roker het recht om mijn gezondheid zo in gevaar te brengen?) het is slecht voor de economie met al die rokers die allerleid soorten kanker ontwikkelen en dus in de ziekte wet terechtkomen, het is slecht voor de vruchtbaarheid en on top of it all… Het is ook nog ‘ns verkeersonveilig omdat mensen niet op de weg letten maar op hun peuk.
toevoeging

door verschillende aerodynamische kenmerken van verschillende auto’s kunnen sigaretten anders reageren…
in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!!
@RW en Mx56789 owner

mwah, ik schiet ze nogsteeds mn raam uit, alleen echter nietmeer met 120kmh maar gewoon met een slakkegangetje daar raak ik niemand mee buiten het droge gras en het asfalt ;)
ik ben echt serieus benieuwd in wat voor auto Michiel rond rijd!
mag ik een wilde gok wagen dat het sowiezo een italiaans auto is??
@ ogerr: Peugeot 306 diesel.
@ Michiel

Nice car! Ontworpen door het meesterbureau Pininfarina. Ik vind alle Peugeots die daar ontworpen zijn prachtig. De 205, de 306, de 306 cabriolet en de 406 coupé. Ik vind Pininfarina ontwerpen zo mooi om hun eenvoudige maar prachtige lijnen. Vrijwel geen details, geen knikjes, lijntjes stripjes enz die het ontwerp verstoren.
Waarom er geen prullenbak in een auto zit? Omdat dan al die rokers het veel handiger vinden om as en peuken in die prullenbak te deponeren (gewoon, omdat dat makkelijker is dan de asbak), en als daar toevallig nog een papiertje in zit, dan zie je even later niet zoveel meer.

Maar goed, als ik deze column goed lees zo roken in de auto dus eigenlijk verboden moeten worden… ;)
@ B64: Rokers gooien thuis hun peuk toch ook niet in de prullenbak? Die zorgen ervoor dat er gewoon altijd een fatsoenlijke asbak onder handbereik is.
Bij gebrek aan beter gaat men ‘creatief’ te werk en dan krijg je troep in de auto en op straat als resultaat.
Ik haat troep in de auto, alles hoort netjes te zijn, dat rijdt dubbel zo lekker.
Heb een VW Caddy gehad, toen grijs kenteken nog goedkoop was voor een particulier.

Middenrooster eruit………… smijt alles maar naar achteren.

Resultaat: ( niet gelogen ) 2 vuilniszakken vol met troep na een jaar er maar eens uit gehaald……

Daarna Caddy de deur uit, VW Golf terug gekocht, vriendin geregeld en als die de auto wilt lenen moet ze hem ook maar even schoonmaken van binnen ( buiten doe ik zelf, want daar hebben vrouwen met hun schuursponsjes geen verstand van ).
Ik tik mn as ook wel eens tussen mn voeten af, ik bedoel als ik even lang onderweg ben moet ik toch altijd eten en drinken dus de passagiersplek is voor mij een perfecte asbak


ze zouden een klep moeten maken daar zodat alles meteen op het asfalt dondert

dit komt niet uit mijn mond ;)
en als je je as uit je raampje aftikt en het regent krijg je van die vieze asvlekken


ik ga bierdrinken tabee!
Mag ik uit dit stukje opmaken dat de nieuwe Vandenbrink GTO wordt uitgerust met een pedaalemmer?
Dat belooft voor de ‘van den Brink GTO’. Een bak achterin zodat hetgene je nonchalant achter de zetels gooit niet onder de zetels sukkelt.

Ik hou wel van een open en multifunctionele layout. Aan de andere kant, alles ligt dan mooi in het zicht van voorbijgangers die misschien een ongezonde interesse hebben in uw bezittingen.
Volledig akkoord met deze column. Vooral met die richtingaanwijzer met claxon erin. Is wel handig, kan je met 1 hand claxoneren en met grootlichten trekken. Maar bij m’n daf bvb zitten de ruitenwissers er ook in. Stap in dan in m’n berlingo wordt het soms wel ‘ns ingewikkeld. Waarom geen claxon in’t midden en grootlichten die dan automatisch aangaan?

Automaat met bediening aan het stuur! perfect, zo kan met een elektrische handrem een 3de plaats vooraan gemaakt worden, net zoals bij die oude amerikaanse bakken.

Ja, ik versta het ook soms niet, die fiat panda heeft zo vele goede punten.
Iedereen wil gewicht besparen, voor verbruik te minderen, waarom geen klein dashbord waar de pasagier ‘ns lekker z’n voeten kan op leggen en heel snel kan afgekuist kan worden. Mooier kan het zeker, maar lichter en goedkoper en handiger zeker niet!

Qua gewicht besparen, (offtopic) 9ff kan dacht ik 300kg besparen op een doorsnee golf.
Waar blijven ze toch bij VAG.

Qua rommel … mja … ieder zijn ding, maar op die manier doe ik de moeite om telkens m’n rommel mee te nemen ipv alles te laten stinken.
jullie armoe zaaiers/oogsters ..
Lincoln heeft al sinds 72 spiegeltjes in het zonnescherm met aan bijde kanten verlichting die in 2 sterktes instelbaar is ..

Giuriaro is goddelijk .. de Panda is het bewijs ..
Jan Groothuijse
Grote ‘open’ dashboard zit in de Cinquecento ook, alleen jammer dat die bak erg glad is, alles wat je erin zoeft als op een bobsleebaan door de wagen heen als je een bocht neemt.

Mijn eigen auto heeft geen opbergvakken in de deur, geen achterbank en bijna ook geen andere ruimte waar je als bestuurder bij kan, en het hindert me nooit. Dit is net zoiets als met garages en zolders, hoe meer ruimte je hebt, hoe meer troep je maakt.
@Michiel:Ik vind dat je een punt hebt met bepaalde knoppen en hendels maar dat asbakgewouwel vind ik echt jammer. De hogeropgeleiden roken al lang niet meer, dat laten ze aan Tokkies over!Als je in deze tijd nog rookt heb je ze niet allemaal op een rijtje!Buiten dat het heeeel smerig is! Oftewel jouw doelgroep rookt niet (meer)!!
Bij de Mustang is de asbak al sinds 2005 uit de auto!! Alleen als optie te koop!!
USA zet weer de trend!! :)
Ik vind het zo vuil sigareten in de wagen en dan zeker nog eens wanneer die in de assenbak uitgeduwd worden :( stinkt en er ligt overal as. Waarom steken ze die bakjes ook nog in de wagens, oja juist om wat kleingeld in te steken :)

“van den Brink GTO” met een plakkerig geel tintje aan de binnenkant.
Toen auto’s hun versnellingshendels nog aan het stuur hadden zitten was er op de vloer ruimte voor een prullenbak. Er waren er zelfs die over een middentunnel heen pasten, met gewichten aan weerskanten om ze op hun plaats te houden. De ellende is begonnen toen het sportief leek te zijn om de pook op de vloer te hebben. Technisch hoeft dat niet meer, dus waarom niet “retro”? Er verschijnen al steeds meer auto’s waarin de pook onder tegen het dashboard hangt. Dat biedt dus mogelijkheden. Werk voor Michiel.
@ markus

De VDB GTO met een pedaalemmer? Hoe had je dat gedacht?

Keuze A. Nog een pedaal erbij? wordt een beetje vol onder het stuur.

Keuze B. Combineren met één van de bestaande pedalen. Dat wordt vast het gaspedaal, want met je rempedaal gooi je geheid mis ;) en bij je koppeling gaat de vaart er uit.
Waarom kunnen jullie niet al jullie afval/prularia kwijt in de auto?

Als je nu eens een A8 zou kopen :D , die auto heeft :

Asbakken in de deuren (alé achterin toch).
Een make-up-spiegel langs de bestuurszijde.
Bekerhouders waarin je zowat alle flesjes kwijt kan.
Een asbak vooraan die je als vuilnisbak kan gebruiken.

En alles wat je niet nodig hebt tijdens een rit smijt je gewoon nonchalant in de koffer (die’s toch meer dan groot genoeg)


Veel (Sport)wagens hebben een dikke deur, kunnen we die deur niet smal maken net zoals die van bv een Mercedes Gullwing en dar gewoon een compartiment van maken om alles in te smijten?

http://www.kenrockwell.com/mercedes/starfest-2006/images/02/DSC_3702-gullwing-interior.jpg
*dar = daar
@ Brammeh: Precies!
En de reden daarvan is dat er in Zweden een overschot aan vrouwen is!
En dat is weer de reden dat ik daar over 3 weken op vakantie zit…
LOL
Hm, geen reactie van van den Brink. De zaken waar hij over klaagt zullen dus wel niet in de GTO te vinden zijn ;p
Eigenlijk had ik er nog niet bij stilgestaan, maar het is inderdaad volstrekt idioot dat de meeste “vuilbakken” maar de inhoud hebben van een pakje sigaretten!
Wistje dat er in “onze” V70 van 2004 niet eens een bekerhouder zit??? Wel een kubusvormige vakje waar gelukkig wel een blikje in past, maar een echte bekerhouder is het níet.
“Het roken van een pijp in een auto is vaak dodelijk als de airbags geactiveerd worden, de pijp wordt met kracht de keel in gedrukt waardoor verstikking kan volgen. Dit wordt dan ook ten strengste afgeraden.” bron: wikipedia

En indeed Martine, wie rookt er nog in de auto?

Prullebak? Leeg-geweekende wijndoos achter passagiersstoel gaat prima!
Kristel ter Beek
Hallo allemaal,

Ik zoek voor het programma Zwarte Hand (RVU, woensdagavond 19:50 uur Nederland 3) iemand die een goede vriend(in) of partner heeft die in een rijdende prullenbak rondrijdt, en waar nodig eens iets aan gedaan moet worden.
Ben of ken je iemand die zin heeft in een ludieke actie? Laat het me dan weten. Je kunt mij bereiken op 035-6771455/ 06-53298782 en per mail op [email protected]
groetjes, Kristel
@michiel…

mijn eerste auto was een citroën zx diesel die technisch praktisch identiek is aan de 306. Helaas kopstaartje mee gehad, maar was super wagen (zo simpele techniek dat ie niet kapot kon!). Ook super stoelen trouwens. De toeter aan de hengel vond ik niet zo’n probleem, maar de klank van dat ding wel. Leek wel of je een hele oude eend de nek om draaide. Pwèèèèp

Inmiddels trouwens aan de Volvo V40… (en ook die bevalt prima en heeft een dikke toeter haha)
ik gooi mijn troep buiten.. :s

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).