BMW: “Audi is niet premium”

Auteur: , 275 Reacties

"Just because Audi will price the car in the premium segment does not make it a premium vehicle."

Aldus een woordvoerder van BMW in een gesprek over de X3 en zijn concurrenten. Over de net gelanceerde Audi Q5 maakt BMW niet zo’n zorgen: “A typical BMW customer is not going to move down to a Q5. There is more chance that they would go for something like a GLK.”

Audi’s respons is kort en duidelijk: “Audi makes premium cars so the Q5 is a premium SUV. We will see what the customers have to say.” (via Automotive News)



275 reacties

Lekker moddergooien. Maar hij heeft wel gelijk, Audi’s blijven nou eenmaal veredelde Volkswagens.
Audi is nou eenmaal een dure VW. Kun je nagaan wat een Veyron is. :shock:
Zie je wel dat audi volledig ruleert
moest ik kiezen tussen een X3, Q5 of GLK zal er snel een audi staan :d
als gek genoeg bent om een pak’m beet x6 te kopen, zul je ind niet een audi kunnen waarderen. Maar dat lijkt me meer over BMW zeggen dan visa versa…

ff zonder gein; beetje kinderachtig om elkaar zo te becritiseren. Bovendien is de link naar de GLK alleen omdat bmw nu samenwerkt met Mercedes.
btje kort door de bocht van meneer BMW.. afwerkingsniveau van een Audi is gewoon ongekend. Wanneer is iets premium? Volgens mij als je betaald voor de naam. In een Lexus zit net zo goed een Toyota motor.
Vergeet niet: hoe heviger de concurrentie, hoe sterker de innovatie!
ik moet je wel geleik geven Jimmie maar 10 jaar geleden was Audi nog geen concurrent te noemen voor BMW maar nu is Audi BMW Bijna gelijk.
BMW-Fanboys zullen bmw zeggen en Audi-Fanboys zullen audi zeggen, je zult hun kinderlijke reacties wel zien seffes ;-)
@Jimmie\xaray

No offence maar de verkoopcijfers van beide merken liegen er niet om. Audi heeft BMW al ingehaald als ik het goed heb.

Bovenstaande picca is trouwens een photoshop en GEEN reclame van Audi zelf.
ik ken genoeg mensen die, toen ze overstapten naar een audi, van een koude koffie thuiskwamen.
BMW heeft gelijk. Audi was nog een mooi iets, toen het nog geen VAG was en gelijk stond op de klaseladder als VW. Zo was de eerste Polo een Audi. Audi hoort een rallyend merkje te zijn als Subaru, met sterauto’s als de aloude Audi Quattro. Zo blijft het allemaal mooi. Nu is het potsierlijk. VW begint zo stilaan de allures te krijgen van haar oprichter… (rara?)
@donovan, BMW is het grootste premium merk en verkoopt meer auto’s dan concurrenten als Mercedes en Audi.
Toyota is gewoon het best :)
@donovan
En hoe komt het dat audi bmw voorbijstreeft?
Omdat BMW, audi aanzag als een lachertje als een amateurtje en er niet verderop ging als concurrent maar audi nam het serieus en streeft bmw rustig aan voorbij. kvraag me nu al af wat de volgende Underdog merk gaat zijn? toyota? lol
Als BMW zich niet bedreigd zou voelen door een premium merk als Audi, dan zouden ze zich ook niet aan zo’n reactie hoeven wagen. Hieruit blijkt dus juist dat er bij BMW een angst leeft voor het merk Audi.
altijd aardig .. als de concurentie zegt dat je auto,s niet TE duur zijn ..
@xaray,

In dat geval kan je jezelf best wel een premium merk noemen. Ook is BMW goed bezig door dit soort uitspraken te doen.

@Robbie,

Volgens mij heb ik het toch echt goed gelezen en verkoopt Audi inmiddels meer. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk :).
groot gelijk
@xaray – voorbijstreeft? hu – op welk vlak ?
Deze reactie zegt erg veel hoe BMW daadwerkelijk over AUDI denkt. Namelijk als het betere Premium merk. Iedereen kan zien dat het afwerking niveau van een AUDI een klasse hoger ligt dan bij BMW. De tijd dat AUDI BMW voorbijgegaan is ligt al vele jaren achter ons
@donnovan, wat doen verkoopcijfers er toe? Er zijn wel meer producten die duurder zijn en niet noemenswaardig beter zijn, maar wel veel verkocht worden.
Wat een onzin, Audi is momenteel misschien wel meer premium dan een BMW.
Een paar jaar terug bij de presentatie van de 730/740d sprak Arjen de Jong (volgens mij zijn naam), directeur van BMW Nederland dat de X5 4.4 IS alleen maar in de markt is gezet om de Premium Price in de VS te hebben, want de prijs was volgens hem leading bij de perceptie van de klant, niet het product….. Hij moest gewoon de duurste zijn, dat was het belangrijkste
@peter
Vooral op vlak van vierwielaandrijving. Huh wrm dat?
audi’s Quattro is zo goed in de smaak gevallen en audi heerst op vlak van quattro 4 wiel aandrijving. ik hoor je al zeggen: BMW HEEFT DE X serie’s yah idd ook vierwielaandrijving op sedan’s maar waarom blijft dit dan zo onbekend waarom is er geen vraag naar? bmw is voorbijgestreeft door audi op vlak van Quattro omdat bmw niet mee wou gaan en op het vertrouwde achterwielaandrijving bleef steken.
Dus als je meer auto’s verkoopt dan iemand anders ben je premium? Wauw dan is Toyota wel erg premium de laatste jaren…

Audi doet het de laatste jaren vooral in de VS erg goed omdat ze eerder conservatief zijn. Kopers zijn daar bij BMW en Mercedes weggetrokken omdat de kwaliteit van Mercedessen achteruit ging en BMW zijn klassieke design verlochend heeft. Audi heeft zich perfect tussen de sportiviteit van BMW en het comfort van Mercedes in gepositioneerd. Momenteel blijkt dit te lukken, maar of het een garantie is voor toekomstig succes…
@xaray
Alle BMW kopers kopen net een BMW voor de achterwielaandrijving en het plezier ervan. Niet vergeten dat buiten de enkele Quattro’s (topmodellen dan meestal) Audi’s maar een vrij braaf en tam weggedrag hebben (door hun voorwielaandrijving). BMW X-drive en Mercedes 4Matic verkoopt wel goed in meer winterse gebieden…
Ik denk dat op het moment Audi, BMW, Mercedes en Lexus heel erg aan elkaar gewaagd zijn. En ieder merk heeft zijn eigen specialiteit.
raul8711 slaat de spijker op zijn kop, niks aan toe te voegen.
Wat een nutteloze discussie. Audi of BMW, is toch allebei fantastisch goed. Komaan zeg. :!:
@ xaray, wellicht omdat Audi voorwielaandrijvers maakt en BMW achterwielaandrijvers. Deze merken hebben motoren met doorgaans iets meer vermogen dan de standaard middenklasser. Een Audi zonder Quattro met iets meer vermogen rijdt dan ook niet echt lekker, een BMW zonder X-drive doet dat wel. Bij de duurdere Audi’s zit er standaard al Quattro op, omdat ze bij Audi ook wel weten dat de standaard wegligging beroerd is.

@ Stijn, persoonlijk vind ik Audi’s, met name de A4 beroerde hard afgeveerd. BMW’s zijn doorgaans een stuk confortabeler, maar gaan tegelijkertijd beter de bocht om.

Verder vind ik het jammer dat je binnenin een Audi erg veel VW tegenkomt, dat mag wel wat anders.
Wat een onzin zeg. Dus premium wilt zeggen hoe duurder hoe beter? Dan kan ik me niet voorstellen dat BMW meer premium is aangezien de prijs van een gelijkwaardig model vergleken met Audi lager is.

Stap is in een BMW en is in een Audi. In de Audi heb je het idee dat de ontwerpers tenminste nagedacht hebben over details, zelfs de kleinste. Bij BMW duidelijk niet. Het is meer een bij elkaar geraapt zootje van rare vormen, dat kan ik dus weinig premium vinden…
– Audi is tijdelijk erg populair, betekent niet meteen dat ze betere auto’s maken dan de gevestigde orde in Munchen en Stuttgart.
– Quattro wordt door audi veel gebruikt omdat voowielaandrijf k is en ze te slap waren om over te schakelen op achterwielaandrijf, waarschijnlijk omdat ze het niet toe wilden geven aan merc en beamers.
– heb op autobild eens een test gelezen voor winterse omstandigheden: tussen 4-matic, x-drive, en quattro. 4-matic won en quattro eindigde netjes op de 3e plek.
@ Autoblogger: kunnen we naas de “reactie van de week” ook een “achterlijke reactie van de week” krijgen? Alleen dit artikel heeft al een aantal mooie nominaties opgeleverd om de komende weken mee door te komen.
Ik vind dat Audi al een heel eind gekomen is, maar het is nog net niet zo goed als een BMW of Mercedes. Wij hebben na altijd Mercedes gereden te hebben nu een Audi A6 3.0 Quattro en het is uiteraard een hele goede auto maar het is gewoon nog net geen Mercedes in de afwerking en het gevoel.
Vooral bij rijden op hogere snelheden(in duitsland) laat de auto toch flink wat steekjes vallen.
Als het nodig is om te moeten beweren dat een ander merk niet premium is, dan ben je het zelf zeker niet.
Typisch BMW, ze willen gewoon stoer doen omdat Audi langzaam maar zeker de markt aan het veroveren is d.m.v. betere auto’s, in plaats van sjonny bakken uit Beieren
Nwe A4 zie ik geregeld rijden hier. De hotpick onder de leaserijders.
Vind hem echter meteen steeds saaier worden.
Nederland Hater
Pff wat een trieste discussie dit, ik heb niks met beide merken maar vanwege het feit dat BMW zo triest reageert zou ik naar audi neigen.

een goedkope audi is overigens net zo een slechte auto als een goedkope bmw, alleen lijkt audi me betrouwbaarder… in elk geval in vergelijking met de 4 cilinder bmw’s
@Casper .. is toch lache ..
als mensen een ongrijpbaar begrip willen verklaren ..
Nederland Hater
Er moet trouwens gezegd worden dat de nieuwe stijl design van BMW wel het meest mis is gegaan bij de X3, dat is pas echt een spuug-kots-lelijk design… wat ook blijkt uit de verkoop cijfers overigens.
Het feit dat hij zoiets zegt toont juist aan dat Audi wél een bedreiging vormt voor BMW.
@ lincoln: ik lach me de testikels uit de pantalon, daarom juist ;)
ach om wat olie op het vuur te gooien dan maar:

BMW heeft gewoon gelijk….
Ik hoef geen auto met het down syndroom, maar dat neemt niet weg dat BMW fantastische wagens heeft.
Audi is de laatste jaren stevig verbeterd maar streeft beslist niet BMW of Mercedes voorbij.

Wat we nu doen is bijvoorbeeld het nieuwe model A4 vergelijken met de nieuwste 3-serie. Maar de 3-serie is al 3 jaar oud tegen 0,5 jaar voor de A4. Wanneer de nieuwe 3 serie uitkomt zal deze weer beter zijn in afwerking e.d.

vergelijk de A6 met de 5 serie, Hierin is de afwerking van de 5-serie nog steeds beter/hoogwaardiger dan in een A6. ( terwijl het laatste model 5-serie 1 jaar eerder verscheen dan het laatste model A6 ).

Maar het sterkste punt van een BMW blijft toch altijd weer RIJDYNAMIEK!.

Geen merk wat dat evenaart. Al jaren niet, zelfs een mercedes kan het niet evenaren. Audi blijft gewoon een geoptimaliseerde Volkswagen!.
Als je deze hororverhalen leest over de nieuwe A6 dan zou je inderdaad kunnen concluderen dat Audi geen premiummerk is:
http://www.autoweek.nl/myreviewautodata.php?id=12724

Ze zijn nog slechter dan de E-klasse uit 2002!!!
Heerlijk, alleen maar volwassen reacties van volwassen mensen!
Nergens een schreeuwende puber of doorgedraaide merkfanaat te vinden. Hulde!
Grappig, wij rijden al een aantal jaren audi, eerst het vorige A6 model, nu het nieuwe, en nog steeds geen technische storingen of mankementen. Het is dus onzin om een conclusie te trekken na het lezen van een slechte ervaring van 1 persoon….
Een aldi…euh audi zal altijd maar een opgeleukte VW zijn, hoeveel truukjes ze ook gebruiken om kwaliteit na te bootsen…”close, but no sigar”…tot spijt van wie het benijdt… zonder VW zou Audi niet eens meer bestaan… strijdt dàt maar eens geloofwaardig af…fan-boys…
Audi verkoopt alleen omdat het een paar duizendjes goedkoper is dan zijn superieure concurrenten.

Om maar een voorbeeld te noemen: Waarom denk je dat er zoveel A5jes nu rondrijden. Ze kunnen geen 6 serie of CLK – CL betalen.

Audi speelt in op Bmw’s design. Daarom brengen ze hun uitvoeringen ook 2 jaar later uit. Wat zijn vervolgens concurreren noemen ???

5 serie 2004 – Audi A6 2006
3 serie 2005 – Audi A4 2007

Al met al blijft Audi een goedkopere variant voor degene die geen Bmw of Mercedes kunnen / willen betalen. Dan moet je maar met minder genoegen nemen toch . :)
Tuurlijk joh. En a5 verglijken met een 6. Audi speelt helemaal niet in op het design van BMW, begrijp jij soms niet dat ontwerper al zeker 2-3 jaar eerder op tafel liggen??

En over dat goedkoper zijn, dat klopt, de basis uitvoering. Ga jij de optielijst maar is na, die van Audi is duurder als van BMW of Mercedes dus ik vind het nogal krom dat jij deze bewering maakt. Jij rijdt zeker een oude 3/5 serie en voelt zich nu helemaal trotst om in het bezit te zijn van een BMW en daarom maar efe Audi rijders afkraken omdat je er toch niet een kunt betalen…
@ Junkreader, Je bedoelt zonder Audi zou VW niet meer bestaan;)
Audi was de redding van een failissement van VW…
# Josje schrijft,
9 June 2008 om 13:17

ik ken genoeg mensen die, toen ze overstapten naar een audi, van een koude koffie thuiskwamen.


Zeg Josje, waar heb je dat spreekwoord geleerd? Die is echt compleet nieuw voor mij… :D
wat een slappe reactie van Audi zeg, beetje simpel.

Dat van BMW vind ik wel sterk!

maar ik moet eerlijk zijn, het zijn allebei mooie merken
ik ben van mening dat audi gwoon een dikkere volkswagen is en blijft…het merk heeft nooit een duidelijke visie gehad betreft hoe een auto moet zijn en hoe een auto moet rijden….audi gaat altijd met de wind mee…en over de modellen die ze uitbrengen… tuurlijk zijn het mooi auto’s…en het interieur mag er best wezen….echter dit is ook pas het laaste decennia gebeurt toen opeens meerdere mensen daar waarde aan gingen hechten….terwijl bmw ten alle tijde deze zaken op orde had en nog steeds heeft!….ook vindt ik de audi te koud…geen passie vindt je erin terug …..alsmede in het interieur…oke dit is wel persoonlijk natuurlijk….het grootste punt is dat er klootjesvolkmee gaat bemoeien die geen enkele stront verstand heeft van deze zaken…alsmede de geschiedenis…(audi is pas sinds hun quattro rallye auto bekend geworden, daarvoor noppes)
En wat geeft BMW dan als argument voor het wel mogen dragen van de naam ‘premium’?
Audi doet zeker leuk mee met hun dure prijsjes etc.. Maar een BMW worden ze nooit, hoe hard ze ook al die jaren aan het kopieren zijn. Maar goed allebei leuke Duits merken. Mocht BMW niet meer bestaan, dan is mijn tweede keus Mercedes ;)
@xaray, het zal je misschien verbazen, maar BMW verkoopt wereldwijd MEER AWD auto’s dan Audi.

In Nederland wordt weliswaar slechts een handjevol xi modellen en wat X5 en X3’s verkocht. Maar bijvoorbeeld in Amerika zijn de xi modellen niet aan te slepen!
http://www.carpages.co.uk/bmw/bmw-15-03-08.asp
@ majinstar: de 6 serie is geen concurrent voor de A5 en vice versa. Als je de A5 wil vergelijken met een coupé van BMW dan moet dat toch echt de 3 coupé zijn, niet de 6 serie.

Als we de 3 coupé, de A5 en de CLK naast elkaar zetten (ik ben even uitgegaan van instappers, motoren dicht bij de 3 liter omdat alledrie de merken die leveren) dan is de 3 het goedkoopste, laatst geïntroduceerde model. En ook het snelst en het zuinigst, wat het bijna een budgetmerk maakt, oeeehhh…
@Citrofiel
Mischien omdat zo’n beetje elke Automerk BMW ziet als de Benchmark?
@ CSL: tof! Toon dat eens aan?
@ Patrick:

Ik trek geen conclusies! De vader van m’n vriendin rijdt al 6j naar tevredenheid met een A6 2.0 benzine. Bovendien gaat het in de link niet om 1 ervaring, maar om wel 10 of 15 ronduit verschrikkelijke ervaringen! Lees maar eens door, ook in de reacties eronder, tenzij je het niet wil weten natuurlijk.
@rj

Audi wint al races sinds de jaren 30. Waar denk je dat de middenmotor sport/race wagen vandaan komt?
Audi is wel degelijk premium. Alleen al als je naar het interieur kijkt….
Mijn vader heeft een BMW 3serie van zijn werk en ik moet zeggen dat ik het echt een verademing vind. De rijeigenschappen vind ik echt geweldig (hiervoor een Saab 93 gehad) en je hebt echt het gevoel dat over alles is nagedacht. Als je bijvoorbeeld de deuren ontgrendelt van een afstandje gaan de lampen hééél geleidelijk aan, deuren vallen dicht als een solide kluisdeur etc.

Ik geloof er zelf heilig in dat Audi net als Mercedes dit ook heeft. En ik denk persoonlijk dat het verschil hem zit in het imago van de drie…
@Casper
hahaha, grapje zeker? Dat weet zelfs een niet autoliefhebber.
Zoek het maar op.
@Casper ..
dit word inderdaad tenenkrommend ..
met ander woorden .. heb je nog een jury-lid nodig ??
@CLS,

Je hebt helemaal gelijk. Pak een willekeurig autoblad met daarin een test tussen een BMW en een Audi ( eventueel een Mercedes erbij ). In elke test komt naar voren dat de andere merken NOG STEEDS NIET de rijdynamiek kunnen evenaren van een BMW.

In autobladen staat dat ongeveer zo. (neem nu de nieuwe audi A4.)

De nieuwe Audi A4 heeft een sterk verbeterd onderstel t.o.v het vorige model met blabla deze optie en blabla die optie om de wegliging te verbeteren. Helaas is het Audi weer niet gelukt om een auto te maken die net zo goed stuurt (rijdynamiek) als een BMW ( in dit geval de 3-serie! ).
Sinds de aankoop van mijn R8 heb ik mijn Porsche en Maserati verkocht omdat ik er gewoonweg niet meer mee reed. Ik wisselde daarvoor voortdurend tussen Porsche en Maserati en nu heb ik een parkeerplaats over. De motoren van de M3 en de M5/M6 zijn schitterend maar het onderstel en de quattro aandrijving van de R8 zijn ongekend.
Hoe moe wordt je van die fanboys? Voor mij is BMW niet de benchmark en zal het ook nooit zijn, dan moeten ze nog heel wat leren van Ferrari. Het is gewoon onzin wat hier gezegd wordt. Benchmark gebaseerd op autobladen??
BMW fanboys…. beetje jammer

Buiten dat is een keuze in segment BMW/AUDI/Mercedes veel vaker gebaseerd op design en luxe dan op rijeigenschappen, maar dat gaat er waarschijnlijk niet in bij de fanboys.

In de algemene opinie staat AUDI toch gewoon direct naast Mercedes en BMW, daar kan je niet omheen. Dat de 3 merken andere karakteristieken hebben weten we ook allemaal.
Audi is de uitvinder van de middenmotor
Audi is de uitvinder van een dieselmotor zonder narigheid
Audi is de uitvinder van een volledig alluminium chassis
Audi is het 1e automerk wat permanente vierwielaandrijving beschikbaar maakte voor massaproductie.
Audi is het 1e automerk wat volledige led voor en achterverlichting heeft.
Audi is het 1e automerk met een continue variabele transmissie
Zo kan ik nog wel efe doorgaan… Hoeozo Audi kopieert, Hoezo Audi is niet vooruitstrevend etc. etc.

Mensen staan zo ongelofelijk snel klaar met hun mening. maar owee als men de centjes heeft om te kunnen kiezen uit een dergelijke auto….
Ik ben zelf al heel wat jaren werkzaam in de autoindustrie, en moet zeggen dat audi een grote sprong voorwaarts heeft gemaakt. Alleen de fout die veel mensen hier maken is dat het materiaalgebruik en de algehele kwaliteit van audi beter zou zijn dan van BMW en Mercedes. Laat dit nu eens niet waar zijn! Ja ze gebruiken net zo veel hout en chroom randjes als Mercedes in het interieur, maar kijk eens naar een Mercedes E klasse of Audi A6 uit 2001 of 2004. Een duidelijk verschil. BMW daarentegen vaart een eigen koers door vrijwel geen chroom of hout toe te passen in hun interieurs. Hierdoor oogt het minder misschien minder “exclusief” maar de kwaliteit is een feit!

Wat betreft het rijden zijn we snel uitgepraat, de best sturende auto is de BMW, de Mercedes het meest comfortabel en de Audi zit hier eigenlijk een beetje tussenin. Audi probeert van 2 kanten te snoepen wat hun goed recht is, alleen hierdoor laten ze op belangrijke punten steken vallen.

Laat ik hierbij opmerken dat ik geen specifieke voorkeur heb.
@ Autoblog
Waarom alweer dit plaatje? Deze is al lang bekend en er zijn al aantallen van dit soort grappen uitgehaald.
@ Patrick
Ja mooie history bla bla,.. maar bmw blijft beter rijden!!
Audi is het 1e automerk met een continue variabele transmissie


DAF CVT ?
Ja, maar DAF stopt de CVT in vrachtwagens en niet in auto’s;)
Patrick, een beetje verder in de geschiedenis gaan, audi stond voor een bankroet toen VW het overnam…wat daarna gebeurt doet niets af aan mijn bewering…
Premium betekent toch niet meer/minder dan teveel betalen voor een auto?
@Patrick,
Audi is het 1e automerk met een continue variabele transmissie

Uhh volgens mij was dat toch echt Daf ;)
@Patrick, ga je schamen!

Alle DAF-personenwagens gebruikten zonder uitzondering deze transmissie. Bij alle modellen behalve de 46 werd het systeem dubbel uitgevoerd, dus met twee riemen. De DAF 46 en 66 hadden tussen de secundaire schijven en de wielen een regulier differentieel, maar de oudere versies (tot en met DAF 44 en 55) hadden een aandrijving zonder differentieel.

Bron: Wikipedia
Kan me nog de foto’s herinneren van uit de testfase van de nieuwe M3. Op de trailer met alle testmodellen stond ook braaf een RS4 voor referentie. Dus ze kijken wel degelijk naar Audi. En terecht ook, elke concurrent met je serieus nemen.
@ CSL: jij komt met je “feitje” dus die eer laat ik graag aan jou.

Wat opmerkelijk is, is dat mensen hun mening puur baseren op emotie. Ik ben geen fanboy van welk merk dan ook (ok, behalve DeTomaso) maar ik kan niet anders dan concluderen dat BMW-fans hier gewoon met heel veel onzin aankomen in de reacties. Alsof de gemiddelde leaserijder (uiteraard de grootste afzetmarkt voor beide merken) een auto kiest op basis van rijdynamiek, schei toch uit. De gemiddelde leaserijder wil gewoon voor hetzelfde geld bij de concurrent shoppen als hij daar een paraplu cadeau krijgt, bij wijze van spreken.

En ook de historische feitjes zijn lachwekkend. Beide merken hebben op hun eigen manier innovaties gedaan en races gewonnen. Beide merken hebben hun betere en mindere designtijden gekend. Beide merken hebben hun betere en mindere tijden gekend wat betreft bouwkwaliteit. Get over it. Beide merken zijn premium.
Triest, zo’n strijd
Terwijl de 3 moffen vechten om de braadworst gaat de sushi-eter er met de buit vandoor (ofzoiets…)
Het lijkt erop dat BMW bang begint te worden voor Audi. En dat kan ik me goed voorstellen. Zo wint Audi, steeds vaker de autotests, van de concurenten BMW en Mercedes.
The Netherland For Sure
Wat is premium en wat niet? Dat heeft met kwaliteit te maken, kwaliteit van degelijkheid, doordachtzaamheid, service, betrouwbaarheid, het gevoel hebben en krijgen dat iets het altijd en overal doet. Dan kan men spreken over iets wat premium is, het prijskaartje zegt alleen maar, wat men er durft voor te vragen.
Audi en Bmw voldoen beide, op eigen wijze, aan de bovenstaande eisen voor premium, dus beide zijn premium merken.
@ Patrick,

Wat noem je een dieselmotor zonder narigheid.
Alfa Romeo is de uitvinder van de belangrijkste dieselmotor van het moment. de COMMON RAIL!!
“Mensen staan zo ongelofelijk snel klaar met hun mening. maar owee als men de centjes heeft om te kunnen kiezen uit een dergelijke auto….”

Nou overdrijf je, ik zou nooit een Audi kopen. Ik hoef geen Audi en daar valt absoluut niks aan te veranderen.

Verder vind ik het ook overdreven om je hier zo over op te winden. Wat boeit het een Audi-liefhebber/-rijder in godsnaam hoe BMW over Audi denkt?

Het komt bij mij een beetje hetzelfde over als wanneer een van de populairste jongetjes, voor het gemak even genaamd B(MW), van de klas een pesterige opmerking maakt om te stoken over een andere populaire jongen A(udi) van de klas en A + aanhang B dan meteen aanvallen of zo. Hoe kinderachtig..
enkel mensen die beiden hebben gehad kunnen oordelen denk ik. Dat ben ik dus.

En het klopt audi mag je eigenljik geen premium noemen toch A3 en A4 niet
@ Casper

Iedere fanboy van een ander merk trekt altijd BMW erbij om aan te tonen dat hun merk toch wel een voorsprong heeft op een bepaald gebied. Bewijs is er op deze site genoeg, dat zou jij als lid van de Autoblog crew moeten weten.

On topic:

Ik ben BMW liefhebber bij uitstek en totaal geen audi fan (integendeel), maar met lage opmerkingen een merk onderuit halen zoals BMW hier doet vind ik niet passend en ontlokt alleen maar achterlijke discussies (zie dit topic). Jammer.
@ wouterhil, Common Rail is een uitvinding van Bosch, niet van Alfa
@Casper, ik ben het niet helemaal met je eens als je zegt dat de leasemarkt voor beide merken het belangrijkst is.

Misschien de zakelijke markt (lease, financiering en koop), maar zeker niet de leasemarkt.

Audi is veel groter (hoeft niet perse beter te zijn) dan BMW op de leasemarkt.
Maar Audi wordt steeds populairder. Zo zag ik bijvoorbeeld net nog in het ‘Autojunk.nl-stukje’ drie Audi’s van de zes auto’s!
@wouterhil
Precies

@Casper
““feitje” ??!?
Hoezo onzin?
Dus alles wat de Autojournalisten en al die autobezitters over de hele wereld zeggen is allemaal onzin?
BMW is niet voor niets de best verkopende Premium merk ter wereld zonder al die poespas.

@Euphoric
Laat me raden jij bent Casper met een andere naam?
Wat heeft Ferrari hier mee te maken? We hebben het hier over premium merken en geen exclusieve raceauto’s waar je 3 hypotheken voor moet nemen?
Leuke discussie’s, als het gaat om bmw of audi.
audi en bmw zitten elkaar op te stoten welk merk nou premium is.
Dan kan ik alleen maar concluderen dat Mercedes-Benz een echte premium merk is.
@ RVH
Ik zie niet erg veel verschil tussen die reacties.
Technisch bouwen BMW en Audi erg goede auto’s met het grootste verschil dat de een voorwielaandrijving heeft en de ander achterwielaandrijving. Voorwielaandrijving wordt als veiliger beschouwd, achterwielaandrijving als sportiever.
Maar wat wel leuk is om te kijken wat voor ‘soort’ mensen een audi of bmw rijdt. Ik ben van mening dat over het algemeen audi rijders meer stijl hebben dan BMW rijders. Kijk maar eens naar de Q7/X5. Mensen die ik gezien heb ik een Q7 hebben veel meer stijl dan mensen uit een X5.
En kijk maar eens naar een ouder type A4 of 3-serie. In een oudere A4 rijden allerlei verschillende mensen rond, terwijl in een oudere 3-serie het gehalte boer en marokkaan wat hoog ligt. Niks tegen die mensen, maar een bmw is not my cup of tea.
die rijder in de BMW had eigenlijk in de audi moeten rijden,en in de BMW iemand die wel kan rijden.
wat is die BMW toch mooi he….zelfs half op zn kant.
Rijderstypen (vooroordelen):
BMW: patserig
Mercedes: je bent het type of juist niet
Audi: neutraal
En wat is er mis met het imago ‘neutraal’? Maar dat terzijde.

Bij verschillende autotests worden deze drie auto’s met elkaar vergeleken. Bij zo’n test worden auto’s uit een zelfde klasse gekozen. Als BMW premium is, zal Audi er vast niet ver vanaf zitten. Audi wint soms nog wel van BMW.

Het wordt BMW te heet onder de voeten.
@ Racer X: Dat is jouw perceptie, maar ik ervaar dat persoonlijk niet zo eerlijk gezegd. Als ik de reacties bij dit artikel doorlees zijn het toch vooral de BMW-fans die met vreemde argumenten aankomen en roepen dat Audi niks voorstelt. Dat Audi-fans dan met feiten aankomen die het tegenovergestelde beargumenteren is toch net even iets anders dan wat jij beweert. Overigens, ook de Audi-fans kunnen er bij tijd en wijle wat van hoor, dat ontken ik zeker niet.

@ robbie: true, zakelijke markt.

@ CSL: euphoric ben ik niet. En Ferrari erbij halen heeft inderdaad weinig zin, maar verder heeft hij wel een punt. Jij presenteert het feit dat “alle automerken” BMW als benchmark gebruiken. En nu begin je over bezitters en journalisten. Laat ik het even bij de fabrikanten houden: ik ontken ook niet dat de concurrentie niet naar BMW kijkt maar ze zullen naar alle merken kijken van de concurrentie, niet alleen naar BMW. En ja, BMW is misschien het best verkochte premium merk, maar je kan niet ontkennen dat Audi en anderen flink aan die dominantie geknabbeld hebben de afgelopen jaren.
Bottomline is dat het gros van de mensen die voor een van beide auto’s in de markt is ze allebei zullen overwegen (het gros, dus niet iedereen). Of Bmw vindt dat Audi niet premium is of wel doet dan verdomd weinig ter zake. Overigens, de sloot aan vooroordelen in veel reacties hier doet dat evenmin.
cheese dippers
op zich leuk gefotoshopt. This is what happens if you have quattro: you get really, really bored!
@ Patrick,

We hebben allebei een beetje gelijk. Common-Rail is een gezamelijke uitvinding van Bosch en Alfa ( Fiat Auto Groep )
@ Casper

Ik denk niet dat iedereen die zich hierboven negatief uitlaat over Audi per sé een BMW aanhanger is, maargoed…

Aan stompzinnige uitlatingen van de BMW achterban erger ik me overigens ook blauw. Ik krijg dan spontaan last van plaatsvervangende schaamte.
@ Racer X: oh nee, niet allemaal, maar er zitten er een paar tussen ;)
@ wouterhil; Rijdynamiek heeft niets te maken met premium zijn, vind ik. Een merk als Cadillac noemt zich ook premium, en is dat volgens mij op de Amerikaanse markt ook, en heeft daar slechte dynamische eigenschappen vergeleken met heel veel Europese auto’s. Dus, wat is premium dan? (vervolgn, zie hieronder)

@ CSL; Qua rijden staat BMW vast wel aan de top, en dus benchmark, en dus premium? Maar qua interieur schijnt Audi weer top te zijn. Audi is dus premium qua interieur? Laten we om te beginnen premium maar een definiëren voordat we proberen er merken aan te koppelen. Wat houdt premium in? Duur zijn? :?
Wat mij betreft is het persoonlijk gevoel. En daarbij vind ik Audi op even hoog niveau staan als BMW en MB.
Geweldig deze discussie.

Ik denk dat BMW en Audi het op een akkoordje hebben gegooid voordat ze bij BMW deze uitspraak deden.
Want rumour around the brand is tenslotte ook wat waard!
(Audi moedigt zelfs letterlijk deze discussie aan: “We will see what the customers have to say.” ;) )
Jimmy, Audi een veredelde Volkswagen??!!!
Nou ik heb liever een Audi met stijl, luxe en klasse dan zo’n altijd OVER AANWEZIGE BMW boerenpummel auto.
Nee geef mij maar een Audi tenminste niet zo Vervelend aanwezig als BMW
@Citrofiel

Ik denk dat rijdynamiek wel degelijk bijdraagt aan het “premium zijn”. Ik denk dat je onder premium gerust mag verstaan dat je over de TOP spreekt van die klasse en niet te vergeten, de TOP waaraan andere merken zich proberen te meten.

En over dat interieur van Audi hebben we het al eerder gehad. We vergelijken nu een 3 jaar oude 3 serie met een half jaar oude A4. In 3 jaar tijd is de standaard voor afwerking en materiaalgebruik een stuk hoger komen te liggen. Het ligt dus in de lijn der verwachtig dat BMW de nieuwe 3-serie weer iets mooier af zal werken als dat nu de afwerking is van het duitste 2-tal. (AUDI en MB) Premium zijn betekent ook vooroplopen!.

Ik ben het met je eens dat Audi op zn beurt over 4 jaar weer een net wat mooier interieur af levert. Ik ben het dus met je eens dat premium zijn niet zozeer in het Interieur zit.

je mag BMW trouwens ook gerust premium noemen als het over hun motoren gaat. Al sinds 1999 hebben ze elk jaar in 2-3 categorieën de beste motoren met zelfs in 2008 4 motoren als beste in hun categorie.
Ook hier kunnen andere merken dus nog van leren!!
WTF wat een discussie! Audi is al sins de jaren tachtig premium en Volkswagens zijn eerder goedkopere Audi’s als je bedenkt dat NSU de redding van Volkswagen is geweest. Er zijn simpelweg 3 belangrijke primium merken in Duitsland:

– Audi
– BMW
– Mercedes-Benz
Dit is gewoon een feit. “ik vindt” kan iedereen wel zeggen.

1 ding is in ieder geval zeker: Duitse auto’s zijn beste van allemaal, zowel qua techniek als qua vormgeving. Tevens zijn Duitsers veel spannenderder dan pakweg Franse merken met hun “budget motortjes” 4 cilinder, hooguit 6 cilinders maar meer egt niet! Geef maar een dikke V8/V10 op de achterwielen of op alle 4 de wielen.
De reden dat Audi’s niet zo “lekker” rijden komt vanwege hun FR-filosofie.
Blijkbaar wilde men bij Audi de motor boven de vooras hebben sinds het quattro tijdperk.
Daardoor is de gewichtsverdeling van de gemiddelde Audi allesbehalve optimaal.

Maar gelukkig zijn ze daar van afgestapt met hun MLB (55:45) platform, hoewel er nog zeker wel ruimte voor verbetering is.
Volgens mij is het MLB platform ook één van de stappen naar het distantiëren van Audi en Volkswagen.
Hopelijk zien we de oudere PQ platformen (dwarsliggende motoren) nooit meer terug in een Audi.

Nu is voorbijstreven wel een heel groot woord, maar VAG (en met name Audi, samen met Volvo en Mercedes-Benz) is één van de weinige merken waar bijv. het interieur heel aandachtig word ontwikkelt.
De fabrieksschakelaars komen daarom ook niet van derden zoals Bosch, ze worden hevig misbruikt en geëvalueerd voor er ook maar gedacht word aan productie.
Zelfs de lijm om de bekleding/dashboard aan elkaar te plakken is speciaal ontwikkelt voor de trillingsdempende werking en dat er geen kankerverwekkende werking is.
Het zit hem wel vooral in de mierenneukerige feitjes, maar je kunt zeker niet zeggen dat het troep is.
Wat een gezeik hier , koop toch gewoon een Nissan. Sukkels!
@ franse fanboys / italiaanse fanboys: kom er maar in! Tommy is klaar met zijn betoog!

Wordt gezellig hier… :D
nee bmw is lekker prenium, tellen ze de petjes en de alliochtonen ook mee
En de Japanners zijn er ook al bij! Whoei!
@Stan,

Waarom is een BMW nou weer een boerenpummelauto.:S Jouw reactie komt volgens mij voort uit inwendige opwinding!.

Ik vindt BMW’s niet overdreven aanwezig. Ze zijn wel lekker scherp gelijnd en kijken heerlijk aggresief. Ik zie dan ook liever de scherp gelijnde voorkant van een BMW ( met die prachtige hoefijzer Angel Eyes ) in mn achteruitkijkspiegel dan het toch wel wat vriendelijke Audi Front!.
@Tommy.

“Ik vindt”zal ik niet zeggen, “ik vind” zal eerder gebeuren.
Lullige modus off.

Tuurlijk is Audi een premiummerk. De afwerking alleen al is een lust voor het oog. Dat is bij de Duitse drie gewoon goed voor elkaar.
Mijn voorkeur gaat persoonlijk uit naar BMW, puur vanwege de RWD en het wat racier karakter dan de andere twee.
Wie het best is zal mij een worst wezen.
Wat een bitch-fight hier zeg. Ik ga er lekker met een kop soep bijzitten denk ik.

‘1 ding is in ieder geval zeker: Duitse auto’s zijn beste van allemaal, zowel qua techniek als qua vormgeving. Tevens zijn Duitsers veel spannenderder dan pakweg Franse merken met hun “budget motortjes” 4 cilinder, hooguit 6 cilinders maar meer egt niet! Geef maar een dikke V8/V10 op de achterwielen of op alle 4 de wielen.’

Kijk dat zijn uitspraken waar je wat aan hebt. Zo klaar als een klontje toch?

Keep it coming! :D
beste autobloggers,

Weet iemands soms een link naar de foto met een iets grotere resolutie, zou hem graag als desktop achtergrond instellen, maar daarvoor is de foto hierboven net iets te klein.

Dank bij voorbaat

Greetz G
@Patrick :
* De eerste personenwagen met dieselmotor met directe injectie was van FIAT.
* De eerste personenwagen (niet terreinwagen of SUV) met 4WD was een Subaru (Leone, 1972). 4WD, ook permanente, was echter al veel langer in massaproductie voor Jeeps, Land Rovers, Land Cruisers, …
* De CVT bestond al lang voor Audi het begon te gebruiken. Subaru Justy met E-CVT begin 1987 in Japan (“In 1989 the Justy became the first production car in the U.S. to offer CVT technology.”), zomer 1987 Ford Fiesta en Fiat Uno. Gedurende de jaren 1990 brachten ook Nissan, Honda en Toyota CVT’s op de markt. Aldi bracht het op de markt in 2000…

Jij hebt dus een vreemde interpretatie van het begrip “1e”
Het gaat weer helemaal goed komen hier. Ff koffie pakken en genieten van de:
http://www.cinestatic.com/infinitethought/uploaded_images/bitchfight-770633.jpg
@ wouterhil; Maar de TOP qua sportiviteit spreekt dan weer de TOP qua comfort weer tegen, om maar een voorbeeldje te noemen. En wat nou als je qua comfort in de top van de klasse zit? Ben je dan ook premium? Of is dat, zoals ik het zou bekijken, persoonlijk, wat onder premium valt?

@ Tommy; Het best qua vormgeving? We weten zo onderhand allemaal wel dat je mening over vormgeving persoonlijk is, dus je kunt niet zeggen dat Duitse auto’s beter vormgegeven zijn dan die uit andere landen.
Daarbij, niet iedereen geeft erom hoe spannend een auto rijdt. Dus voor die personen zijn Duitse merken dan weer niet het beste, volgt uit jouw verhaaltje.
bij CVT natuurlijk ook DAF maar dat was al genoemd
Wanneer is een merk premium? Wel vrij eenvoudig:

– Als het basismodel een fortuin kost
– uitgerust is als de auto van Fred Flintstone
– alles een optie is en zelfs een drankhoudertje 75 euro moet kosten.

Zo, je kan nu makkelijk stellen dat zowel Audi, BMW en Mercedes ongeloofelijk premium zijn….
premium automerken is gewoon bull-shit, vraag me af wie zoiets in het leven heeft geroepen
Excuses FR-filosofie moet zijn FF/FA-filosofie.
@stukfruit: De direct-ingespoten dieselmotor hadden Caterpillar, Cummins en Detroit Diesel lang voordat FIAT deze had.
Ik heb onlangs nog een tweetakt DD uit de vijftiger jaren met directe injectie gezien en volgens mij waren ze er nog veel eerder mee bezig.

Wel was Audi de eerste met volledig elektronisch geregelde directe injectie met de 2.5 TDI.
Ik zal alle BMW-fans hier even uit hun droom helpen, Van Dale zegt over premium: van de hoogste kwaliteitsklasse . Daar valt BMW dus net zo min onder als Audi.

Overigens vind ik zelf dat Audi de laatste jaren kwalitief niet onder doet voor BMW (en Mercedes), dus Audi is net zo premium als BMW (en Mercedes). Sportiviteit kan trouwens wel bijdragen aan het premium-gevoel, maar dat wil niet zeggen dat het gebrek aan sportiviteit een negatief effect op dat gevoel heeft. Een zeker gebrek aan sportiviteit wordt meestal gecompenseerd met meer comfort, wat uiteraard net zo goed bijdraagt aan het premium-gevoel. Het ligt er dus maar net aan waar je waarde aan hecht.

Volgens mij verwarren veel mensen hier het begrip “premium” met het begrip “imago”. Dat Audi nog niet zo lang onderdeel uit maakt van de gevestigde orde, wil nog niet zeggen dat ze geen premium auto’s bouwen.
WTF is “premium”?

Met vage begrippen argumenteren lijkt mij maar een wanhoopsdaad.

De X3 werd trouwens niet door BMW ontwikkeld, ook niet gebouwd, en is niet bepaald een kwaliteits product. Terwijl je zeker kan zijn dat de Q5 wel een echte Audi zal zijn. Dan is de definitie van “premium”: het juiste logo, ongeacht de oorsprong of kwaliteit.

Ik rij met een BMW, maar ik ken genoeg mensen die voorkeur geven aan de fool-proof afstelling van Audi’s. Ik ken ook veel mensen die niet met een BMW zouden willen rijden vanwege het imago. Kleuren and smaken… Je moet niet denken dat uw persoonlijke voorkeur een universele waarde is.
Competitie is gezond, zolang het een beetje beleeft blijft. Ik vind de reactie van Audi gepast. Niet meedoen aan een onnozele discussie over de definitie van “premium”, maar gewoon auto’s verkopen.
Je moet niet denken dat uw persoonlijke voorkeur een universele waarde is.

My point exactly!
Ik wil ook nog iets zeggen.
Trouwens, laat maar….pfff
leuk om te zien dat er concurrentie is. zelf ben ik voorstander van audi ze gaan er SNEL en GOED op vooruit. maar m’n dreamcar is nog altijd een bmw, met name: E30 M3 EVO II
bmw zou die auto’s terug in productie nemen en ik ben er zeker van dat er VEEL van verkocht gaan worden, alleen al voor de liefhebber.
ik ben BMW liefhebber in hart en nieren, en al mijn auto’s waren BMW’s
maar ik heb ook in verschillende audi’s gereden, (vaak om te kijken hoe ver de competitie achterlicht) ;)
al met al bij elkaar vind ik dat audi, (de nieuwe types die allemaal het zelfde er uit zien) te hard probeert om een merk als BMW of Mercedes te zijn,
en vaak laat dat nogal wat sporen hier en daar achter
veel audi’s hebben last van kinderziektes en dingen wie na zoveel km kapot gaan.
BMW en Mercedes geven meer tijd daar aan uit omdat te verkomen, omdat ze in een positie zitten dat ze al de grote jongens zijn.
plus ik vind dat hele quatro ook maar overrated
andere AWD systemen zijn net zo goed
heb verder niks tegen audi, vind de ouwe 80 cabrio en nieuwe S5 2 hele vette auto’s
en audi zal het ook nog wel ver schoppen als ze er geen rush-job van maken.

maar ik heb toch liever een BMW omdat dat mij gewoon het meeste aanspreekt.
vooral de E30, wat een prachtwagen en wat een bouwkwaliteit
ik had eens een 316 als ragbak met 3 ton op de teller die wou ik weg doen en een andere halen, dus ik dacht ik zal dat ding eens ff kapotrijden
nou dat lukte niet eens (en reken maar dat ik het geprobeerd heb) en naar een jaar heb ik hem nog kunnen verkopen ook :)
lol @ the fanboy bitchfight. Denk inderdaad dat veel lui hier het begrip premium verkeerd interpreteren,

Ook verdenk ik veel mensen uit het BMW kamp van het hebben van een oude 316 en zich helemaal de man voelen. Boer Berend heeft mssn een nieuwe 530 maar zal hem de reet roesten dat ie FR is, gaat hem mssn puur om het imago ofzo.

Dusseh, nutteloze discussie, hoor. Ga toch lekker voebal zien…
hierdenaartje
commonrail is een uitvinding van de fiat group en vervolgens aan bosch door verkocht voor de duidelijkheid. En natuurlijk is bmw meer premium
@SilverArrow Het gaat hier om wat men in de autowereld het prestigesegment noemt. Beetje dom en zelfs fout om daar de Van Dale bij te halen.

Waar halen mensen het idee vandaan dat audi kwalitatief even ver of verder staat ? De carroserie zal niet roesten, en het interieur ziet er in begin zeer goed uit. Das waar. Maar dat de motoren massas olie verliezen (vraag maar aan onze lease verantwoordelijke (bedrijf van 1600 man) , de aircos beginnen stinken ze nog steeds met een riem ipv ketting werken.. Ik vind het comfort slecht en in mijn geval was de banden & vering slijtage telkens enorm en de wegligging was frustrerend slecht.

Meningen op deze fora zijn soms echt bizar. Ik ken veel audi rijders en die kiezen voor audi omdat je meer opties kan nemen voor zelfde budget dan bij BMW. NIEMAND die ik ken kiest een audi boven een bmw gewoon omdat die em beter vindt. En ik denk dat niemand dit hier zou doen, indien ze effectief voor de keuze zouden komen staan. Tenminste als je effectief een testrit doet. Ik wou 2 jaar geleden ook een full option A4 avant , nu doe ik het met een bmw3 met veel minder opties. Dat komt omdat ik een testrit heb gedaan…
@ peter

ja, en een uurtje straf googlen en je hebt 5 weken lectuur over BMW fouten. Electronica na 50000 km ofzo.

Met alle auto’s gaat vroeg of laat wel eens wat mis. Blijft lollig om te zien hoe mensen op enkele ervaringen in de persoonlijke kring meteen blijken te weten hoe ALLE auto’s van dat merk zich gedragen.

Briljant. :roll:
Test in autogids (Belgie) BMW 3 vs Subaru Legacy.. BMW dik op de tweede plaats! Tja, beetje verder kijken, kan nooit kwaad zie je wel:-)
cheese dippers
Ik denk dat premium een naam is die bedacht is door merken die zich willen meten met audi/bmw/mercedes, maar dat niet kunnen.
het feit dat BMW zoiets zegt…zegt toch al genoeg….Beetje zielig…..
@ Paul

Maar Subaru heeft te kampen met een slecht/eerder ongekend imago…
En.. Wat het uiterlijk betreft… Subaru is niet meteen mooiste auto dat er is..
En om eerlijk te zijn…

X3 is misschien verouderd maar mooier dan een Q5 en de GLK wint voor mij..
zegt de ene burgerlul tegen de ander… mijn auto is voor de massa, nee de mijne, nee mijne…
Je kan toch niet gaan ontkennen dat Audi premium ís? Wat je eventueel wél kan, is proberen aantonen dat Audi ONTERECHT premium is.
Wat een belachelijke discussie is dit… ik rijd met BMW omdat het achterwielaangedreven is en omdat mijn neef verkoper is bij BMW, als ik nu een wagen zou moeten kopen in het 3-A4-C segment zou ik niet eens weten welke ik moeten nemen.
De 3 is gewoon lelijk en veel te populair, de A4 is binnen 2 jaar uit de mode en voorwielaangedreven en op de C zit teveel chroom.

Audi is enorm aan het opkomen, maar persoonlijk vind ik de design helemaal niet tijdloos, ze zijn voor mooi voor enkele jaren en nadien niet meer, het huidige design van de BMW 3 en X3 trekt al helemaal op niets maar kom.
Het is een feit dat in BMW veel meer pummels rijden als dat er in Audi’s rijden, maar dat gaat helemaal veranderen. De designs van Audi spreken bij de modale mens nu veel meer aan, met die rij LEDjes ed, en ik geef Audi nog 2 jaar of er rijden evenveel pummels in rond als nu in BMW, terwijl BMW weer een meer klassieker imago gaat krijgen.
Smaken verschillen nu eenmaal, ipv dat te aanvaarden en niet meer op te zeiken, slechte auto’s worden bijna niet meer gemaakt, welke auto het best bij je past is de beslissende factor.
En uiterlijk bepaalt voor de modale mens bijna alles.
@ peter: Hoezo fout en zelfs dom om Van Dale hierbij te halen? Het gaat hier om het woord premium. Beetje fout en zelfs érg dom om dan te verkondigen dat de betekenis van het woord er niet toe doet.
Verder kunnen jouw “ervaringen” mij weinig boeien. Voor iedere slechte ervaring die jij met een Audi hebt gehad kan ik er één noemen met een BMW. Beide merken hebben hun sterke en zwakke punten. Dat jij liever een BMW hebt, doet niets af aan het feit dat Audi een premium merk is.
Aller eerst ben ik een Audi man, laat dat voorop staan.

Maar, de test tussen de M3 en de RS4 gezien op Topgear. Beetje auto liefhebbers moeten het gezien hebben!

Test kwam na heel veel beraad uit op de RS4. Dat wil niet zeggen dat de M3 slecht is, zeker niet! Jaren lang de beste rijders auto geweest (nu R8)

Maar wil alleen maar zeggen dat Audi naast BMW is gekomen en uiteindelijk is dan het gevoel weer lijdend!

Emotie, emotie en nog eens emotie, kijk maar eens naar alle reacties, want auto’s uit deze prijsklasse zijn absoluut goed te noemen. Welke merk dan ook

Mercedes-Benz , Audi , BMW
1 BMW
2 Mercedes
99 Audi

@Audi moet nog veel werken!!
De X3 is een wannabe-X5, terwijl de Q5 op allerlei punten ook echt is vormgegeven als iets wat kleiner hoort te zijn. Wat dat betreft kan ik het alleen oneens zijn met BMW…

Wat BMW wel goed doet, is de instapmotorisatie. De traagste 1-serie bijv. is nog best snel, terwijl de traagste A3 en A4 net te traag zijn (oude A4, nieuwe is beter met turbomotor enzo :)).
Ik hoop dat jullie allemaal eigenlijk 15 jaar en jonger zijn en alleen maar doen alsof jullie volwassenen zijn met serieuze banen en vrouw en kinders. Ik zou me dood schamen als mijn vader mee zou doen met een dergelijke discussie.*


*Gericht aan de schreeuwerds met ongefundeerde en ongenuanceerde meningen die de enige echte Waarheid zijn. Denken ze.


Welnu, over de uitspraak van BMW: dom. Zo prikkel je alleen de nieuwsgierigheid van mensen. En dom. Want Audi is wel degelijk een premium brand. Het verschil tussen een gewoon merk en een premium brand is niet in het product maar in wat de klant er extra bij krijgt. De “klantbeleving” telt. En met de opvallende innovaties en prestaties van Audi (en de marketing van de laatste jaren) is er flink wat beleving voor klanten van Audi.
Lang leve de eeuwige discussies!
Audi, BMW of Mercedes, het hangt bij iedereen gewoon af van zijn eigen ideeën en smaak. X3, Q5 of GLK, ik ga er geen oordeel over vellen totdat ik die laatste twee in het echt heb gezien, foto’s kunnen zo bedriegelijk zijn. De drie premiumconstructeurs hebben elk hun eigen inovaties gehad, waarvan de ene al iets interessanter is dan de andere. Hoewel ik zelf nu persoonlijk meer met Mercedes bezig ben wil ik me er niet op blindstaren, Audi en BMW zijn ongetwijfeld even goed.
Ik ben 16 dus ik hoor hier niet over mee te discusseren :) maarja van het een en het ander lezen op deze mooie site word je ook wat wijzer ;)
Wat ik hier van vind: ik mag het eigenlijk niet zeggen heb zelf geen auto maar premium is denk ik gewoon dat je geen opel, ford enz.. rijd

over het sportief rijgedrag van de auto bijv bmw? ik zou het niet weten maar van alle a4’s 3 series en c’s hoeveel zouden er daadwerkelijk racen?, sportief rijden? dus sportief en primium ? past dat wel bij elkaar?

Gr, Thomas
Het is een kwestie van voorkeuren.
Rijdersauto: BMW
Comfortabele auto: Mercedes
Technocratische auto: Audi

Premium of niet, ik verbind Audi sterk aan de rallysport net zoals ik een E30 voor mij zie op een circuit. Beide merken hebben ook banden met DTM. Aan sportiviteit kan het dus niet liggen bij beide merken.

Qua motoren ontlopen ze elkaar ook niet veel. Beide mooie kleine en grote motoren, zowel diesel als benzine. Afwerking is bij beide prima in orde, het zijn uiteindelijk keuzes (vormgeving, filosofie, interieur) die tot andere klanten leiden.

Persoonlijk zet ik Audi onderaan vanwege het technocratische karakter, de gevoelloze besturing en lange slag pedalen. De bitterslecht herinnering aan de automaten (zelfs in 1998 nog superslakken) helpen niet mee, al telt dat niet meer mee.

Mercedes voelt net wat meer klasse aan, maar is mij teveel een rijdende bureaustoel (positief bedoeld).

Dan blijft BMW over voor mijn absolute voorkeur van de drie. De focus op rijden past het beste bij mijn wensen. De binnenruimte is niet overdadig, maar het geeft wel het cockpit idee.

Wensen en voorkeuren. Zit die BMW voorlichter wel tegen de juiste klanten te praten?
bmw, mercedes, audi; helemaal geen premium. Als er premium auto’s bestaan dan zijn het modellen en niet merken. Maar toch kun je een merk als bentley wel prijzen met premium auto’s. Netzoals rolls-royce.
Audi heeft een paar goiede modellen maar daar blijft het ook bij.
Premium ?
Een auto is een snobproduct voor wie er in trapt.
In een bmw 3 is heel veel goedkoop plastic gebruikt.
Een audi gebruikt dezelfde bodemplaat en motor als vw en skoda
Mercedes is storinggevoelig zeker als het op electronica aankomt.
Wat verklaart dan de meerprijs?
Er zijn echter genoeg alternatieven die minstens even goed rijden en als het op design aankomt mooier zijn.
De hogere restwaarde is een fabeltje want door het grote aanbod daalt de waarde.
Ik wil nog meegeven dat ik van alle automerken houd ook bovenstaande.
Ieder merk heeeft wel iets leuks.
momenteel rij ik in een Peugeot 407 coupé 2.7 HDI, eeen prachtige goed afgewerkte auto met één van de beste dieselmotoren op de markt onder de kap.
Voor je gaat schoppen bij een zogenaamd premium merk doe daar eerst eens een proefrit mee
@Dirk

je hebt het mis met:
één van de beste dieselmotoren op de markt onder de kap.

Franse motoren lopen dik achter! geloof of niet maar het is zo
waarom denkt die vent van BMW dat we een X3 zouden kopen?
1: slecht in de blubber
2: matig op de weg
3: beter doorsparen voor X5 die wel de bovengenoemde dingen heeft.
Zal ik eens iets verklappen? Premium bestaat helemaal niet! Wel een premium-prijs, maar da’s wat anders. :P

Audi hoort wel zeker in het rijtje BMW, Mercedes, Audi thuis. Waarom? Ze kunnen weldegelijk concurreren met Mercedes en BMW, en niet dankzij VW-onderdelen. En dat rijtje bestaat niet omdat het “premium-merken zijn”, maar omdat ze ongeveer even duur zijn, Duits zijn, en in elkaars vaarwater zitten.

Maar.., nog eentje. Het onderstel van de A8? Deelt em samen met de Pheaton, en de Bentley Continental Flying Spur. Wat is daar erg aan? “Jaa maar dat ligt dus ook in een VW..” So what? Misschien maakt dat wel een VW zo betrouwbaar (da’s eigenlijk wel een feit)?

“Kan je net zo goed een VW kopen.. Audi’s zijn gewoon ver overpriced.” Probeer maar eens een ander automerk te vinden met zo’n vakmanschap in het interieur als een Audi (voor die prijs). Het quattro-systeem van Audi. En toch wel de sterk verbeterde rijeigenschappen van een Audi (hoewel veel mensen voor dat toch wel weer naar BMW gaan). “Er zitten VW en Skoda onderdelen in.” Misschien wel ontwikkeld door Audi? Al is het eigenlijk niet door hun ontwikkeld, als iemand zoiets zou zeggen, weet diegene wel niet hoe betrouwbaar auto’s uit de VAG-Groep zijn? Da’s trouwens geen mening, maar een feit.

Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat het gewoon een Audi is. Klinkt als een domme zin, maar het is gewoon zo. :)

En als allerlaatste, het blijft een kwestie van smaak.

Anyway, hoop dat mijn bijdrage nog een klein beetje nuttig was. Kon het niet laten wat verzet te geven. :) Fijne avond jongens! ;)
Kheb ze allemaal gereden, zowel BMW, Mercedes en Audi. M’n huidige auto (Audi) steekt toch boven BMW uit qua kwaliteit, rijgedrag (is wel quattro maar toch) en zeker wat imago betreft. Een Audi komt neutraler voor de dag en dat is soms mooi meegenomen in het zakenleven. M’n Mercedessen reden ook excellent maar m’n laatste had wat last van vroegtijdige roestvorming.

Binnenkort een nieuwe en ’t zal Audi of Mercedes worden en zekers gene BMW.
@ Steve
Roestige C-klasse?
Hoe lang denk je dat Audi nog neutraal gaat blijven? Daarvoor worden ze net veel te populair en te flashy, met hun LEDjes, je ziet van 500m afkomen.
BMW, Audi en Mercedes zijn voor mij alledrie prachtmerken. En dan met name de grotere sedans. Alhoewel ik een voorkeur heb voor BMW zou ik ook wel een dikke Audi of Mercedes voor mijn deur willen hebben. Het is maar net waar je voorkeur ligt.
@Citrofiel
Intereur? Ik dacht het niet. Audi en zelfs Mercedes hebben die opgeruimde dashboard en die I-drive idee nu gejat van BMW. Dus hoezo?

Ik hou zelf erg veel van opgeruimde zakelijke dashboard van BMW met de juiste knoppen op de juiste plekken. Dat is premium. Mooi strak en zakelijk en niet alles wat in de magazijn te vinden valt op je dashboard/concol plakken.
Allleen bij audi kan je zeggen dat een bekerhouder van een a4 bijvoorbeeld uit een vw golf ofzo komt. Is dat premium-noemwaardig? Onderdelen uit een non-premium merk halen?

Bij BMW kan je niet zeggen dat bijvoorbeeld de deurgrepen of bekerhouder of wat dan ook uit een ander merk komt. Zelfde geldt voor Mercedes. Hier kan je dan wel weer degelijk over premium praten
wel, ik zou het niet erg vinden om OF een mooie 7-serie, Een dikke A8 of een S klasse voor de deur te hebben staan :p
Al dikwijls gedacht. Sommige merken (niet alleen Audi, maar bvb ook Alfa) maken hun modellen gewoon duur omdat ze denken dat ze daarmee een klasse omhoogklimmen.
En dan maar denken waarom de 159 maar half zo goed verkoopt als de 156.
audi is nog steeds met het copy paste modellering bezig als je der een ziet heb je de anderen ook al gezien.

heb je de geschiedenis al gezien van de bmw e92 coupe? later kwam de audi coupe. als je nu nog een keer audi een premium merk noemt dan zou je van schaamte moeten zo rood worden dat je ontploft. voor ik het vergeet der is nog een merk dat deze coupe van bmw naaapt.

als men eerst bangle vergruist heeft dan moeten er wel nu heel veel fanaten eventjes slikken en even heel hard moeten nadenken voordat ze audi premium noemen.

premium is een kwalitietsnorm binnen de eigenheid van het merk, audi is in mijn ogen een copy paste merk. met een veel hogere kwaliteit dan de chinezen weliswaar. maar waar houd het op?
@ Casper & autoblogger:

Goed idee van dat ‘achterlijke reactie van de week’.
Ik zat verder te denken aan het ‘raten’ van reacties, dus net als bij youtube een ‘thumbs up’ of ‘thumbs down’ systeem.

On-topic @ alle mensen die blijkbaar iets tegen VW hebben: Wat is er MIS met VW? Niks mis mee dat ze de leiding hebben over o.a. Audi. Het merk doet het toch goed, of niet dan? Zeikerds :/
@Casper: de “reactie van de week” is vaak ook de “achterlijke reactie van de week” ;)

@Davidov: we zijn dat al een tijdje van plan, nog even geduld…
op een X3 moet je nu ook niet bepaald trots zijn…
Premium wordt volgens mij gedefinieerd als “veel geld betalen voor veel status en een beetje meer kwaliteit”. Premium is echt BS. Zoals gezegd: kijk eens naar de afwerking van BMW en je voelt je echt premium in je Skodatje… Maar goed er zijn er genoeg die erin trappen :-)
@Ary. Voor zover ik weet was het Idre voor het eerst beschikbaar op een serie die in 2003 werd geintroduceert. De A8 had MMI daarintegen al in 2002 standaard.

En wat maakt het uit dat een bekerhouder toevallig ook in een VW te vinden is? Alsof het interieur van BMW zo geweldig is, al dat plastic. Ik zou me er dood aan ergeren als ik zoiets gekocht had…
Wat een boel onzinnige reacties hier.
Iedereen die verstand van auto’s heeft en in diverse merken gereden heeft weet wanneer en waarom een auto tot de premium klasse behoort.
ik blijf verbaasd van hoe mensen die duitsers zo ophemelen.

die marketingboys lachen zich een breuk.ze mogen nog uitmekaar vallen verkopen doen ze toch.
en ik maar denken dat voetbalfanaten halftam waren ..
@ gvr
Maar dat is ook logisch. Zelfde met VW. Die hebben een reputatie van degelijkheid. Een reputatie is altijd nog iets anders dan ‘zijn’. Omgekeerd geld hetzelfde. Engelse en Franse auto’s hebben een slechte reputatie als het om bouwkwaliteit gaat. Dit wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk slecht zijn.
PFFFFFFFF, wat een discussie zeg.
HOU AUB op met dit welles nietes spelletje.
M’n collega reed met een X3 2.0d bj 2006… Deze is reeds verkocht en de Q5 is besteld.
Reden: De X3 had 23000 km als hij hem verkocht heeft en hij had al een nieuwe turbo mogen plaatsen, de zetel is beginnen verschroeien door een fout aan de zetelverwarming (2X), etc, etc…
Ik denk dat Audi dan betere kwaliteit levert
Ik zal BMW zeker niet afbreken, maar dit zijn fouten die niet mogen gebeuren met een auto van die prijsklasse…
@ TnT_200BhP
Dat is 1 geval wat je daar opnoemt. Zo ken ik ook iemand die van een S500 naar een 745i naar een A8 is gegaan en vervolgens van ellende maar een Lexus LS aan heeft geschaft en deze nog steeds heeft omdat dit de enige auto is die hem nooit in de steek laat van het viertal. Zijn de Duitse drie dan kwalitatief onder de maat? Ik denk dat het meer om pech gaat dan om slechte kwaliteit. Ookal heeft die kennis van me voorlopig niet zoveel behoefte meer heeft aan een ‘Duitse premium’ auto.
BMW verkoopt meer auto’s met 4×4 dan audi (wereldwijd, niet in NL). Dus audi hoeft niet zo schreeuwerig hier over te doen.

BMW staat bekend om zijn achterwiel aandrijvers, dus gaan ze ook niet opscheppen over het grote aantal 4×4’s!.

Voor audie 4×4 toch gewoon een noodzaak???
los van de merken denk ik dat we naar een herleving van de RWD gaan. FWD haalt het niet meer wat vermogen betreft & 4×4 is dan weer niet economisch. RWD had het nadeel van veiligheid – maar elektronica en perfecte gewichtsverdeling lossen dat op. Daarbij komt nog dat het het aangenaamste rijdt & het langste zou moeten meegaan.
Als je naar audi kijkt, enkel hun allerlaagste motoren zijn volgens mij nog geschikt voor FWD. Ze zouden naar rwd moeten gaan. Maar dat is natuurlijk gezichtsverlies.
Het is maar net waar je van houdt, Iemand die ik ken is ook van een ML naar een X5 gegaan en heeft nu een Q7. En daar is die het meest tevreden over. Comfort etc. speelt natuurlijk wel mee, maar ik denk dat de persoonlijke wens van elk hier het grootste aandeel in heeft.
Want als de ene auto nou echt beter zou zijn dan de ander, waarom zijn er dan mensen die puur van BMW houden, puur van Mercedes houden en puur van Audi houden?
Rijden er niet enkel migranten met BMW’s?
Wie geld op overschot heeft en een topmodel van bmw of mercedes of Audi kan permiteren en je vindt die auto leuk waarom zou je hem dan niet kopen.
Maar als je een instapmodel moet kopen zoals bmw 3 of audi a4 ga je beter op een ander merk die voor minder geld veel betere auto’s aanbieden.
Wat ik niet begrijp waarom zoveel mensen denken dat duitse wagens beter zijn. Wie beroepshalve met auto’s bezig is weet wel beter.
De huidige mercedes e is daar een voorbeeld van. na 4 jaar maken ze dan reclame dat ze het model op 2000 punten gewijzigd hebben, ik vond dat best grapig want het model voor de facelift moet dan toch niet echt goed geweest zijn.
ik hou van alle automerken en momenteel rij ik met grote tevredenheid in een Peugeot 407 coupé 2.7 hdi die ik na een lange testrit met zowel de peugeot als met een audi a5 2.7 tdi gekocht heb.
Duits of frans het maakt niet uit maar uit die vergelijking kwam de peugeot er het best uit en dat wat zowel comfort en zeker de motor aangaat.
De audi was veel minder stil en minder soepel maar is ook een prachtige auto.
Wat ik eigenlijk wil meegeven kijk ook eens naar iets anders dan alleen maar de zogenaamde duitse 3
marco (bmw- en audi)
En jullie trappen allemaal in het door de marketing jongens gegenereerde onderscheid tussen de auto’s. Premium is een marketingonderscheid waarbij op een bepaald segment wordt gedoeld. Duidelijk is dat ze niet veel voor elkaar onder willen doen en dus beiden op hetzelfde segment mikken. + en – punten zijn er aan beide auto’s. Hebben een 5 serie en een A6 en beide rijden ze super maar voor de lange ritten pak ik PERSOONLIJK liever de 5 serie terwijl ik voor de kortere en wat sportievere ritten liever de A6 pak.

Nadenkertje: premium zijn ze geen van allen als de gierkar zijn lading eroverheen loost.
Stom moddergegooi alsjeblieft zeg, als Audi en als BMW liefhebber (klein beetje meer Audi dat wel) vraag ik me toch echt af waar dat voor nodig is. Behalve de looks zijn het vooral dit soort comments van BMW fanboys (uitzonderingen daar gelaten) dat Audi het overwicht heeft (60-40 zullen we maar zeggen) en nou maken zelfs de hoge omes van BMW zich er schuldig aan? Marketing technisch gezien lekker slim van BMW :-S

@Robbie, ik zeg niet dat het niet waar is, maar met dat soort uitspraken zou ik ook graag een bron willen zien…..
De keuze tussen Q5 en X3 is snel gemaakt;
kies je voor een kleine tupperware wagen ga dan voor de X3;
Wil je een prachtige wagen kies dan Q5
Vermoeiend!! Koop waar je zin in heb!
BMW gebruikt premium materialen in al hun auto’s. Dat kan je van Audi (ik rij er zelf een) noch Mercedes zeggen. Mijn volgende auto is dan ook weer een BMW. Daarvan is de service ook beter. Bij BMW wordt je tenminste met respect als klant behandeld. De X3 wordt in Amerika gebouwd en dat is toch een minpuntje. Bij de eerste serie waren de materialen ook niet top. Belangrijk is dat de auto nog hetzelfde rijdt na 5 jaar en er minimaal slijtage optreedt. Audi leert gelukkig bij zodat iets dat er uit ziet als aluminium ook dit metaal is en geen op kleur gespoten plastic.
Alleen duitsers lullen zo erg.
Ik herinner me nog Clarkson: “All a X3 says is that life hasn’t been that great…” – Het enige wat een X3-rijder aan zijn imago wil doen is een X5 kopen.
@Swisssmile

Leg uit.. welke premium materialen heeft BMW en wat maakt die materialen premium? Vertel ook is waarom de materialen van audi noch Mercedes niet premium zijn.
Laat gelijk even zien hoe je aan die informatie komt, want ik ben wel benieuwd, doe nou niet net zo als alle BMW hooligans. Gewoon iets dom’s zeggen zonder er de echte feite bij te pakken.
Ik snap het, met behulp van CSL, helemaal! Je bent premium als je een opgeruimd dashboard hebt! :roll:

@ CSL; Voor jou is dat blijkbaar belangrijk voor het gevoel dat je bij de auto krijgt, en blijkbaar zorgt opgeruimd bij jou voor een premium, hoogstaand gevoel. Wat nou als dat mij niets kan schelen?
Ik blijf het er op houden dat wat de beste auto is, en welke auto dus premium is, per persoon verschilt.
Als je wil weten wat “premium”is dan zul eerst terug moeten gaan naar de basis.

Als we willen stellen dat “premium” op individueel niveau gesteld wordt. Kunnen we dan stellen dat een Dacia “premium” is? Nee.
Maar kunnen we dan een Dacia gelijk trekken met een Citroën C4? Nee. En waarom niet? En waarom wil je wel wat meer betalen voor een Citroën, VW Golf of Polo, Opel Astra, Renault Megane, etc.? Daar heb je verschillende antwoorden op die allemaal legitiem zijn.

En trek nu eens die lijn door. Waarom zou je liever een 3 serie, C klasse, A4 etc willen hebben? Ook daar zul je weer verschillende antwoorden op krijgen die ook weer allemaal legitiem zijn.

M.a.w. om het woord “premium” te definiëren is ridicuul. Het is hetzelfde als vragen om het woordje “mooi” te definiëren. De woordjes betekenen zoveel verschillende dingen, voor zoveel verschillende mensen.

Ik persoonlijk ben door de jaren heen van auto naar auto “gegroeid” en kan met droge ogen beweren dat er wel degelijk verschil is tussen de verschillende klasses. Ik hecht daar ook wel een bepaalde waarde aan anders zou ik ook niet in die segmentn van de markt shoppen. Ik kan me echter zeer zeker wel zo voorstellen dat een ander dat niet doet en dat is dan ook zijn/haar goed recht.

Wat ook vaak een graag geziene uitspraak in dit soort discussies is is het volgende: “Je betaalt teveel voor hetzelfde.”

Uhm nee. Nou ja, in zoverre, je betaalt ook teveel voor je Golf, Civic, Astra etc. als je een Dacia kan kopen. Maar dat neemt niet weg dat je NIET teveel betaalt aan je auto. Zoals ik al stelde, betaal je meer voor een bepaalde auto voor de voor jou legitiem zijnde redenen. Als je het puur cijfermatig afzet tegen elkaar dan is het ook nog eens zo dat BMW bijv. tussen de €1.000,- en €2.000 euro winst maakt PER auto. Als dat de winstmarge is waar dit soort autofabrikanten mee wereken. Kun je dan écht nog volhouden dat je teveel betaalt?
@ Rick Dos
ondanks dat ik me ogen bijna nie meer open kan houden heb ik je verhaal gelezen en ik moet zeggen dat ik er geen zak van snap :)
maar dat zal wel de zelfde reden hebben
Het is mede door mijn formuleringen een wazig verhaal geworden….

Het zal inderdaad wel wat laat zijn.

Ik kijk morgen wel of ik het wat kan verduidelijken. ;)
Premium staat toch ook op een duur flesje bier?
Voor 50 cent minder net zo veel plezier.
AU-DI en Bee-em- Wai
Premium rijden dan heb je last van statusdrang, das een beetje gay!
Rij met plezier, de rest boeit geen zier.
@ CSL:

Off-topic: Sinds wanneer heb je een hypotheek nodig om een auto te kopen? LOL
Wat is nou premium eigenlijk? T komt er op neer dat BMW superauto’s bouwt en dat Audi gewoon VW’s maakt met een ander embleempje.

T is maar wat je wil voor dat geld. Lijkt me duidelijk.
@Davidov
Precies!
@V.I.C. zoals jij het stelt maakt VW ook Gallardo’s en Veyron’s en dat zijn na mijn weten toch één van de snelste (in het geval van de Veyron zelfs de snelste) productie auto’s die je op dit moment op straat kunt tegenkomen.

PS niets ten nadele van BMW hoor, zijn idd superauto’s, maar jouw comment is imho een beetje kort door de bocht. Ach tja, relativeren valt ook niet altijd mee he……
het getuigt pas echt van klasse als je over je concurrent zegt: die maken ook topauto’s…

Het is bijna onmogelijk om iemand door de modder te halen, zonder zelf ook smerig te worden…

klasse is trouwens niet te koop…
Wat een geleuter allemaal.. Zelfs als er in een vakblad staat, dat o.a. de ophganging van de BMW enorme gebreken vertoond, vergeleken met de Legacy, blijft het volgens vele een super auto?? Echte kwaliteits wagens, moet je toch echt zoeken in het duurdere segment, zoals de 7 serie, S klasse enz.. daaronder zijn er veel betere koopjes te doen, zonder te kijken, wat de buurman leuk zou vinden, want de meeste hier, kopen wat de buurman lijkt te willen en dat is wel dom he!
@paulo – autogids ? heb ik ook gelezen. Staat niet echt in dat het om ernstige gebreken gaat. Enkel dat het op slecht wegdek minder is, maar niet problematisch. Als je de autogids kent weet je dat ze dat van elke duitser zeggen (vooral bij audi & vw, met als uitzondering de golf V, wat ze van de nieuwe A4 zeggen weet ik niet). Toch weer grappig dat ze de 3 nemen ter vergelijking, is dan toch de benchmark. De legacy won idd in hun vergelijking. Maar ik las het toch anders. De bmw is (volgens hen) zuiniger, ecologischer, sneller, ruimer, better afgewerkt & heeft een betere wegligging (behalve op slecht wegdek). De legacy won op dat slecht wegdek, betere stoelen en op prijs… Ik heb toch andere prioriteiten. Enige echte punt dat er volgens mij is zijn die stoelen. Maar als je uit een A4 komt zal je er niet over klagen :-)
tsja, BMW zegt gewoon even waar het op staat.. en aan bovenstaande reacties zie ik dat niet iedereen even goed tegen de waarheid kan ;)
waarom zoveel betalen voor een banale auto als de bmw 3 als je voor minder geld bij de concurentie ( Golf, focus , 308 enz ) een beter rijdende topversie kan kopen.
@Dirk: Golf, Focus, 308 beter rijdend dan een nieuwe 3-serie? En kan je mij uitleggen wat daar precies banaal aan is? Ik heb eerder sterk het vermoeden dat je nu iets wat je zelf niet kunt betalen voor het gemak maar even banaal noemt.

Kerel, als je het verschil tussen auto’s niet kan herkennen en waarderen, koop dan een fiets ofzo, maar ga niet reageren op een autoblog alsjeblieft? Bedankt alvast!
@Dirk, sinds wanneer is een hatchback in hemelsnaam een concurrent voor een sedan, bovendien noem jij met de golf, focus en 308 met mekaar concurerende merken op. BMW doet dat met Audi en Mercedes…….
dirk bedoeld gewoon dat hij niet begrijpt waarom je zou betalen voor een premium merk als je voor dat geld een full option massa hatch kan krijgen. Eerlijk gezegd vond ik dat een paar jaar geleden ook… Dirk, ik kan je alleen zeggen van is naar een garage te stappen en een testrit te vragen. Als je ook maar beetje autofan bent zal je het na paar minuten wel weten. Tuurlijk, veel mensen kopen zo’n wagens voor de badge en dat is stom. Wil niet zeggen dat ze hun geld niet waard zijn.
Ben eigenaar geweest van drie nieuwe bmw’s.
Ik rij momenteel met een peugeot 407 coupé 2.7 hdi .
Ik kan me wel een drietje permiteren.
Ik ga bmw zeker niet afbreken maar rijplezier vindt ik niet beter in een drie dan in een Focus en het mag een vierdeurs zijn.
Mijn bmw’s waren als het op betrouwbaarheid aankomt zeker niet premium
Als het een troost mag zijn voor de bmw freaks als het budget het me zou toelaten reed ik nu in een bmw 630 D.
Ik heb een testrit gedaan met eendrie coupé een audi a5 coupé en met de peugeot en de peugeot was op alle vlakken de betere auto en dat zeg ik niet omdat ik een peugeot freak ben want mijn volgende auto kan evengoed weer een bmw zijn
…en toen werd het stil :-D
@Dirk
(vierdeurs) ford focus meer rijplezier dan een BMW 3serie?
Zeker zwaar op je achterhoofd gevallen?
Wat is er zo leuk aan een focus dan, onderstuur?
@Dirk – extreem bizar. los van merken. FWD is gewoon niet geschikt voor bvb. die 2.7 motor in mijn ogen. Dan moet je toch een heel rustige chauffeur zijn…
@CSL: al eens bij stilgestaan dat mensen ook andere kwaliteiten zoeken in een auto dan de over -of onderstuurkarakteristieken? En dat voor 99% van de kms die mensen afleggen, het geen rotte fuck uitmaakt of hun auto nu voor-, achter-, vier-, boven- of onderwielgestuurd is?

Ik vraag me trouwens af hoe jij je ritje naar je werk of de supermarkt aflegt – al driftend met een bak leeggoed in de koffer?

@peter: waarom zou een 2.7 in vredesnaam geen voorwielaandrijving mogen hebben? Tenzij je een gek bent achter het stuur (of nog geen rijbewijs hebt), is voorwielaandrijving even goed of even slecht geschikt voor een 2.7 als achterwielaandrijving.
zoals jeremy clarkson ooit zei, 200pk is de limiet voor FWD en voor een diesel ligt die limiet nog veel lager. Ik zou zeggen, 260nm is de limiet voor FWD.
die 2.7 is een pracht van een motor en verdient beter. Ik vond FWD al frustrerend bij een 115pk passat … zeker als het vochtig is
@peter: waarom?
@rovvel – ik moet alvast toegeven dat ik sportief rijdt, maar als je bij het minste vocht je pedaal niet meer mag induwen bij het vertrekken en bij elke bocht de esp lamp begint te pinken (die bij een passat van toen (vorige gen) enorm storend ingrijpt). T’is pure fysica bij acceleratie zit bijna al het gewicht op de achteras. Om dezelfde reden zijn je remmen vooraan veel sterker dan achteraan. FWD is ook denk ik beter geschikt voor hatchbacks zoals mini of golf – die hebben door hun lengte minder problemen dan berlines.

Ik heb ooit gelezen dat RWD 800 euro duurder is om te bouwen, voor mij is het dat alvast waard.
CSL

Nee ik ben niet op mijn achterhoofd gevallen.
Een 330 i is natuurlijk leuk speelgoed maar de meest verkochte drietjes zijn gewone 318 en 320 modellen en daar is weinig fun mee te beleven.
De afwerking is beneden het peil van de aangerekende prijs.
verder ben ik helemaal geen rustige rijder en 204 pk en 440 nm zijn voor de peugeot vooras helemaal geen probleem en men kan op en afritten van de autosnelweg op een speelse manier nemen zonder in de problemen te komen.
De door mij proef gereden Audi a5 2.7 had wel veel last van koppelreacties in het stuur.
Ik zou een 320d toch niet saai noemen hoor, een 6 cylinder is altijd leuker, maar het is snel genoeg. En dat ligt dan mss aan mij, maar 440Nm op FWD lijkt me gewoon nutteloos onder de 100km/u en ik wil wel is weten hoe vaak de esp moet bijspringen bij zo’n wagen. De 407 heeft last van overgewicht, maar toch..
@ peter
‘zoals jeremy clarkson ooit zei, 200pk is de limiet voor FWD en voor een diesel ligt die limiet nog veel lager. Ik zou zeggen, 260nm is de limiet voor FWD.’

Inderdaad, ooit. Dat was in de eerste series van Top Gear. Toendertijd was het financieel onhaalbaar om een limited slip diff in een voorwielaandrijver te proppen. Technologische vooruitgang noem ik dat wel eens. ;)
@rscosworth ok das waar – maar heeft de 407 coupe dat? dacht het niet , dacht dat enkel alfa & megane dat hadden
@peter: een achterwielaandrijver heeft geen last van tractieproblemen op nat wegdek? Neem maar eens een bocht bij regen en zonder esp.

Uiteraard koop je wat je wilt. Aan beide systemen zijn voor- en nadelen. Mijn stelling is, dat bij normaal en dagelijks gebruik het verschil onbeduidend is. En dat dus zinnen als ‘de limiet voor voorwielaadrijving is 200pk’ eigenlijk van weinig belang zijn.

Overigens heb ik zelf drie auto’s gehad met voorwielaandrijving en rij ik er nu één met achterwielaandrijving.

Wat mij betreft ligt het grootste verschil tussen voor- en achterwielaandrijving voor dagelijks gebruik in het imago dat erbij hoort. Getuige daarvan de Jaguar Mondeo – excuus, X-type. Jaguar wou zonder al te veel kosten een concurrent van de BMW 3, Mercedes C en consoorten bouwen mbv het onderstel van een Mondeo. Jammer genoeg heeft een Mondeo voorwiel- of vierwielaandrijving. Om de illusie te creëren dat de auto sportief was, werd hij enkel geleverd met het 4×4-mondeochassis (en dus een beetje achterwielaandrijving). ‘Close enough’ moeten ze daar gedacht hebben.
Het enige echte premium-merk is dat merk dat zich verstandig op de achtergrond houdt : Mercedes-Benz.
Eat that.
@TBK: inderdaad zeer verstandig, gezien de dramatische kwaliteitsproblemen van de laatste jaren. Maar goed, je rijdt natuurlijk niet voor niks met een premiumauto ;-)
@ TBK
Daar kan ik het op zich wel in vinden, vooral ook omdat het Mercedes is die de mens sinds jaar en dag blijft verbazen met echte supercars. 300SL Gullwing, CLK-GTR en nu de naar mijn mening iets minder wonderbaarlijke SLR. Daarbij vind ik de BMW M1, Audi R8 en Audi Quattro wel lichtelijk verbleken eerlijk gezegd. Daarnaast heb je nog de extreem vulgaire verschijningen als de SL en vooral de CL65 AMG.

Aangezien het bij Audi en BMW ontbreekt aan echt extreme modellen blijf ik het meer een merk voor personenauto’s vinden terwijl je bij Mercedes ook voor echt exclusieve modellen terecht kunt. Maar goed, zo kijk ik er tegenaan.
@Rovvel
Wat voor kwaliteiten??
Welke betere rijkwaliteiten heeft een Focus dan beter voor elkaar dan een BMW? Torque steer? om maar wat te noemen.
3serie/1serie?! Comfort? Zelfs met RunFlat banden rijdt een 3/1 stiller en comfortabeler.
Wat onderstuur betreft, was maar een voorbeeldje. Ik kan uren over nadelen van voorwielaangedreven auto’s praten.

Hoe ik rijdt?
Tja, mijn auto ligt als een blok op de weg. En daar maak ik ook regelmatig gebruik van zondere anderen in gevaar te brengen.
@ CSL
Ik kan ook uren over voordelen van voorwielaangedreven hothatches praten. Neem is een kijkje in de rallysport zou ik zeggen. Daar komt af en toe ook wel eens een grapjas met een e46 M3 of een GT3 RS aanzetten om vervolgens iedereen in de weg te rijden. Oppermachtig op het circuit, waardeloos op smalle achterafweggetjes. Het is maar welk terrein je betreedt.
Tseesussss!!!!! 228 Reacties… over niets! Over een domme uitspraak van een BMW-mannetje dat zich bedrijgt voelt door Audi! Kom op laat iedereen zijn eigen auto uitzoeken waar die zin in heeft. Zonder Audi zou BMW nu mischien wel hele saaie auto’s maken omdat ze toch geen concurentie hebben? Denk daar maar is aan als er maar 1 aan de top is!
@RScosworth
Dus op op smalle achterafweggetjes zijn voorwielaangedreven auto’s snller??
OMG, dit moet wel de onzin van de week zijn.
Is Focus een Hothatch?
Je zult eerder een 1serie hatch bedoelen die van elke voorwieller gehakt maakt!
@CSL: help me even, waar heb ik iets over een Focus geschreven? En ik ben blij dat je met je blok de voetgangers wat probeert te mijden. Ze zullen je dankbaar zijn.

Verder vind ik je reacties vrij grappig: ze getuigen op z’n zachtst gezegd van een lichte emotionele betrokkenheid met het merk BMW. Onwillekeurig doe je mij een beetje aan dit artikel denken:

http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/05/humping-the-hummer

Waarom weet ik niet, want Hummers en BMW’s verschillen nogal. Alletwee met aangedreven achterwielen, dat dan weer wel.
@Rovvel
“waar heb ik iets over een Focus geschreven?”
Als je niet weet waarover het disccusie ging, waarom ga je je ermee dan bemoeien?
En ten tweede Hummers hebben vierwielaandrijving.
En als laatste herinner jij en velen hier mij juist om die ene artikel:

http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/06/column-nu-nederlandse-jaloezie
Ik vind het allemaal ook wel grappig om te lezen. Audi heeft wat mij betreft gewoon het verkeerde imago. Het is idd gewoon een VW maar dan iets anders gestyled en veel te duur met veel te irritante mannetjes erin. Zeg maar de standaard lease-bak voor vertegenwoordigers.
BMW krijgt de laatste jaren weer wat meer stijl maar heeft ook een lange tijd een imago probleem gehad. Gelukkig gaat het weer de goede kant op.

En dan al die wijsheden over wel of niet FWD, ESP en vermogens. Laten we hopen dat we niet dagelijks onze FWD en ESP op de A4 en A2 hoeven te gebruiken en laat je vermogen van je auto voor wat het is als je in de bebouwde kom rijdt.

Voor de rest maakt BMW als AUDI prima auto’s maar zo zijn er zo veel merken. Kies wat je mooi vindt, slechte auto’s bestaan al lang niet meer.
@ CSL
Ik krijg steeds meer de indruk dat jij je rij-ervaring opdoet in een computergame of id. Ooit wel eens zelf een rallyproef gereden? Als je dat ooit gereden hebt weet je dat het anders is. Jij kunt echt niet veel gas geven met een rwd in een hairpin waar het wegdek slecht en vuil is. Een fwd met lsd gooit hem er vol gas in. Ik kan goed zien dat jij nog nooit met een moderne performance voorwielaandrijver gereden hebt. Dat is jammer want die dingen zijn werkelijk verbluffend snel en niet bij te houden met wat dan ook op zeer korte bochtige weggetjes.

Ik hoopte ook al dat je over die 1-serie zou beginnen. Die heeft allereerst een 6cylinder nodig om de 200pk te halen (de diesel daargelaten) en vervolgens weegt dat ding net geen 1400kg en kost een fortuin. Als je het geld wat je meer betaald aan die 1 uit zou geven aan je Focus RS of Megane RS kun jij je onderstel zo ver aanpassen dat die Beamer uiteindelijk geen kans meer maakt. En geloof me, wanneer jij 5 tot 6 mille aan een onderstel te besteden hebt ken jij die auto niet meer terug.

Maar wanneer jij mijn betoog meteen tot ‘onzin’ benoemd weet ik weer wel hoe laat het is namelijk dat de hardleersheid weer parten gaat spelen.
En over onzin gesproken, wat heeft die Focus er ineens mee te maken?

Maar goed we gaan nu wel heel erg off topic.
@RScosworth leuk voor jou, maar de meeste mensen hier wonen in de benelux en rijden op asfalt waar die RSjes de bmw1 toch zullen moeten achterlaten. Er is trouwens een verschil tussen wat performant is & wat leuk en aangenaam is.
@RScosworth
er is voor beiden wat te zeggen. (fwd en rwd)
ken je de filmpjes op youtube van patrick snijers op Manx?
http://nl.youtube.com/watch?v=SiBoP7tcG_s
ik ben in ieder geval wel met je eens dat achterwielaandrijving ook zijn nadelen kent op verschillende kwaliteiten wegdek. je hebt hier van die bmw adepten op AB waar geen fatsoenlijk geprek mee mogelijk is.
@RScosworth
Ik heb zo’n beetje elke Type R Honda gereden. Naar mijn smaak de sportiefste fwd ooit. Maar je ervaart lang niet wat je in een BMW kan doen. Vooral de M-cars.

Wat betreft de 1serie ja haalt gewoon de 130i met m-pakket(binnenkort de 135i) en er is weinig dat in de buurt kan komen van deze heerlijke rijmachine.
Ik zou zeggen ga maar een keer een echte BMW rijden, dan valt de kwartje misschien. En je krijgt niet alleen een echte racer maar veel meer klasse en kwaliteit dan welke hatch ook.
En ik maar wachten op het “BMWs zijn favoriet bij boeven om je er zo lekker hard mee kunt rijden, voor de politie uit, wel te verstaan”-comment van de getergde Auto-Union fan.

Weet je, komt-ie niet.
@ sebastiaan
Die e30 M3 zorgt inderdaad voor heel veel spektakel. Ik keek ze vroeger ook altijd in het Nederlands kampioenschap toen ze nog competitief waren. Dat waren zo ongeveer de Colin McRae’s van toen. De favoriet van het publiek.

@ CSL
Ik heb eens met een volgeladen en AC Schnitzer getunede e46 328i met M onderstel een wedje gelegd dat ik binnen 40 minuten van Hasselt (BE) naar grensovergang Hazeldonk (NL) kon rijden dus dat kwartje ligt er bij mij al niet meer en ik geef eerlijk toe dat het echt een briljante auto was. Ik had het overigens met 45 minuten niet gehaald aangezien ik onderweg moest stoppen om te tanken en nog een keer voor een auto die op zn kop lag. Maar dat terzijde.

Ik ben het er overigens wel met je eens dat je meer klasse en kwaliteit krijgt dan in een hothatch maar dat heb ik ook nooit ontkend. De BMW 1 vind ik veel te duur. Dan zou ik een Focus ST halen en met het resterende bedrag, wat al een gauw een mille of 6 is, naar Cosworth gaan en er iets extreems van laten maken. Maar goed ieder wat wils natuurlijk.
@ mezelf
Het was een e46 328Ci excuses.
@RScosworth
Echt duur is het niet als je ziet dat een 135i een cayman verslaat in acceleratie, luxe, ruimte, wegligging, tijd op circuit, PRIJS, noem maar op! Eigenlijk veel waar voor je geld, zelfs hier in dure Nederland.
@CSL heb me nu zelf wel al pro bmw uitgessproken maar met een cayman moet je nu ook nietvergelijken
Gut gut, ‘een cayman verslaan’. Knap hoor.
@ damster
een cayman verslaan. Nou een S4 hebt er moeite mee maar een 335i niet hoor :)
Tis maar hoe je het bekijkt:
BMW:
– populair
– Rijdt fantastisch
– Zien er goed uit
Audi:
– Tikkeltje saai
– Rijden goed
– Zien er goed uit
@CSL ooit van fastestestlaps.com gehoord? dan heb je hier zeker overheen gelezen?!
Lap Times

Track 135i Coupe (E82) Cayman 2.7
Hockenheim Short 1:17.4 1:18.5
Autozeitung test track 1:46.9 1:44.1
Balocco 3:01.24 2:57.65
Specs
Discipline 135i Coupe (E82) Cayman 2.7
Max speed 155 m/h (250 km/h) 161.2 m/h (260 km/h)
0-100 km/h acceleration 5.3 6.1
0-200 km/h acceleration 18.8 23.7
0-300 km/h acceleration – –
Quarter mile time 13.3s 14.3
Power/weight ratio 0.15 0.14
Summary
Discipline 135i Coupe (E82) Cayman 2.7
Track Performance 6 points 32 points
Straight line speed 146 points 135 points
Total 152 167
The Answer
Porsche Cayman 2.7 is noticeably faster.
en dan te bedenken dat die 135i een 1 liter meer inhoud heeft plus dubbele turbo. en nog kan hij die cayman niet verslaan…
correctie 0,3liter meer inhoud…
@sebastian
Ondanks grotere motor is hij toch zuiniger met brandstof!!
Ja mij hij is ook veel sneller:
Vooral hier kun je er niet om:
0-100 km/h acceleration 5.3 6.1
0-200 km/h acceleration 18.8 23.7

En hij heeft meer ruimte, comfort, luxe etc.. En met dagelijkse gebruik, waar deze auto’s 99% gebruikt worden maakt hij gehakt van elke cayman.
De gewone cayman is eigenlijk no match. De Cayman S komt eerder in de buurt van de prestaties. En dat ondanks dat de 135i meer dan 160kg zwaarder is dan de Cayman en zo’n 120 meer dan de Cayman S!!
Het belangrijkste komt nog! De prijs waar het eigenlijk om ging. Een verschil van bijna 20000 en 350000 euro!!!! En dan rij je altijd nog in een ik kan geen 911 betalen Porsche!!

Ooh ja nog iets je kan je 135i ook tegenwoordig met BMW Performance opties vullen. En later komt zelfs een lichtere Tii versie.
Wat?! Zei iemand 135i?

http://www.youtube.com/watch?v=30T6q3i9ZzM&eurl=http://www.bmwblog.com/2008/06/13/video-vishnu-135i-vs-lamborghini-gallardo/

Hier een 135i die een Gallardo bijhoud en zelfs verslaat. :D
Patrick van Kemeade
Leuke discussie. Natuurlijk maakt Audi uitstekende producten. Maar in het rijtje Mercedes en BMW horen ze niet thuis. In Nederland verkopen ze beter dan BMW en Mercedes, maar dat zegt helemaal niets. Wereldwijd verkoopt BMW verreweg de meeste premiumauto’s en ook Mercedes doet het goed.
Audi maakt mooie auto’s en van zeer goede kwaliteit. Hun design jatten ze vooral van BMW, hun grote voorbeeld en ook van Mercedes. Ook hun modelopbouw van A4 A5 A6 is naadloos van BMW overgenomen 3,5,7 serie.
Denk nog maar aan Audi 100, Audi 80 enz. Audi maakt prima auto’s,maar een premium markt zijn ze echt niet en ook niet bijna. Haal de ringen eraf en vraag 100 mensen welk merk het is en doe dit ook met BMW en Mercedes.
Deze test is al uitgevoerd en daaruit blijkt dat Audi eigenlijk geen eigen gezicht heeft. Met dat kippegaas plastic grilletje wordt je echt geen leader. Retro is leuk als je een historie hebt, maar Audi heeft helemaal geen historie. Dat duurt nog tietallen jaren voordat ze horen bij de grote merken.
Ze zijn goed en degelijk en lekker zuinig. Daarom verkopen ze in Nederland juist zo goed.Lekker Hollands wagentje voor vijftigers met ruitpantoffels en een plaid op de achterbank. Plooirokje voor haar, pijp voor hem, geblondeerde dochter op de achterbank en iedere zondag naar oma toe
Er zijn ergens denk ik nog wel sneuere discussies te vinden, maar…wordt hard zoeken!

Laten we even simpel, zijn, heren en wellicht enkele dames onder ons…


iedereen is het er over eens dat BMW premium is, ja? Dan het simpele feit dat BMW op deze manier uithaalt naar Audi geeft aan dat ze elkaar beconcurreren en dat BMW zich blijkbaar wel ergens zorgen maakt, anders hoef je dit soort dingen toch niet te zeggen? Wat dat betreft schieten de jongens uit Beieren zichzelf in de voet, hoor. Als Audi niet zo premium is, waar maak je je dan zorgen om? :)

Persoonlijke voorkeur daargelaten, al deze wagens zitten in hetzelfde segment en houd nou toch aub op met dat fanboy gezeik, sjezus.
STOP met het woord premium te gebruiken aub.
Een bmw of een audi zijn evengoed massaproducten als een vw golf.
Marketingjongens willen de massa maar al te graag laten geloven dat iets beter of uniek is en er een dikke euro meer voor kunnen aanrekenen.
In de kledij komt dat nog veel meer voor.
Wie actief is in de autobranche weet bijvoorbeeld maar al te goed dat de zogenaamde duitse degelijkheid al lang een mythe is en dat al wat van italie en frankrijk komt zeker niet slecht is en minstens evengoed.
Wat mij opvalt op dit blog dat er veel mensen fan zijn van één merk en al de rest maar niets vinden.
Ieder merk heeft wel iets leuks in zijn gamma.
Wat ik ook niet begrijp dat mensen zoveel geld kunnen uitgeven aan bijvoorbeeld een bmw 1 of 3 serie terwijl er veel beter rijdende auto’s zijn voor minder geld.
het zogezegde bmw rijplezier met achterwielaandrijving is ook zoiets wat veel voorkomt op dit blog , in een m3 kan dat leuk zijn maar in een 320 d met esp merk je daar niet veel van.
Onlangs bij de carrossier een gedemonteerde bmw 3 gezien en gecontroleerd er is daar niets premium aan te zien als ik het woord eens mag gebruiken.
Laat het me nog eens herhalen dat ik wel degelijk een bmw fan ben maar dat men bij aankoop liever wat doorspaart voor een topversie want er zijn veel betere alternatieven op de markt dan een banale 320.
Eigenlijk moeten we wel toegeven dat de marketing van bmw wel werkt
in de jaren 60 was bmw een klein merk
in de jaren 70 doorgebroken met de 1602 2002 serie
in de jaren 80 de eerste 3 serie en de eerste echt grote bmw’s
de rest van het succesverhaal kennen we.
In de jaren 80 was bmw rijden pas echt een avontuur want die dingen waren levengevaarlijk in onervaren handen, mijn vader reed in een ford sierra en die had een betere wegligging dan een 318 in die tijd
Patrick, je bent een kei in raaskallen.

Audi geen historie…. Hahaha !


En Audi een dure VW ?? Goh, kun je het evenzogoed omdraaien: VW een goedkope Audi…

Premium, houd er over op zeg. Ik heb sindskort een nieuwe A6 en heb óók een nieuwe MB en BMW gehad. Welnu, Audi is geen haar minder.
Patrick schreef:
“Ze zijn goed en degelijk en lekker zuinig. Daarom verkopen ze in Nederland juist zo goed.”

Je vergeet erbij te schrijven dat Audi niet bepaald goedkoop is, Patrick. En als Nederlanders íets interessant vinden, dan is het goedkoop. Je redenering slaat, net als de rest van je verhaal, werkelijk nergens op.
BMW ontleent slechts zijn herkenbaarheid aan de witblauwe propellor en de twee niertjes. Ja, zijn herkenbaarheid. Dat is dus wat anders dan zijn kwaliteit… Zo ook MB: kenmerk: de ster. Niet meer niet minder.
Zo ook Audi: de vier ringen. Geen onderscheid met MB en BMW in dat opzicht dus.

Design door Audi gejat van MB en BMW ? Mijn hemel, ga slapen Patrick en wordt hopelijk weer geestelijk gezond wakker, knul.

En dat BMW wereldwijd de meeste auto’s verkoopt, dat zegt ook al helemaal niets. We leven hier in Nederland ! Of heeft een Chinees of Braziliaan of Amerikaan meer verstand van auto’s dan een Nederlander…….?

Ook de rest van je betoog verraadt slechts een vreemde, slecht onderbouwde afkeer van Audi. Meer niet. Wat rij je zelf ? Toyota Starlet…?!
jordey schrijft,

13 June 2008 om 16:42
@ damster
een cayman verslaan. Nou een S4 hebt er moeite mee maar een 335i niet hoor


—————————————————-

Volgens verscheidene tests zijn een S4 en 335i wat prestaties betreft nagenoeg gelijkwaardig, leg je hand bv maar eens op een autoweek (of bijna elk ander blad) en je zult zien wat ik bedoel
ik weet niet hoe ze het doen ma bmw ownt alles dik
de afwerking van bmw is subliem (audi ook), zeker in vergelijking met skoda

ik spreek uit ervaring:
heb zelf een fabia en mijn pa rijdt met een 535d
Yepz, BMW’s interieur (en die van Mercedes ook natuurlijk) is idd ook subliem afgewerkt, heel erg overzichtelijk ook alleen mag dat imho best wel wat gewaagder. Maar goed, dat word ook vaak gezegt over het exterieur van Audi dus dan staan we daarin alvast gelijk ;-)

De afwerking van een Skoda is ook wel netjes, maar je snapt uiteraad best wel dat dat niet te vergelijken is ;-)
@ bozewolf
En? Al wat gevonden?
Jordey zou nog een gsi-tje tegenover een cayman zetten.
Maar die´s dan ook wel überpremium.
Mooie drogreden overigens van die VAG pipo: “Audi makes premium cars so the Q5 is a premium SUV.”

Maar ja, als je tegen merkidioten praat, is blijkbaar alles gepermiteerd. Onderbouwing en shit is iets voor theoretici zekersssss.
AUB zeg wordt toch een s wakker premium bestaat niet.
@ Robin: Zeker ‘Everything is Illuminated’ niet gezien?
Pff wat een discussies, het zijn gewoon beide mooie en fijne auto’s.

Ik was nogal een audi fan en mijn eerste auto was een Audi 80 van het jaren 90 model. Erg fijne auto en je merkt gewoon dat je in een wat prettigere auto rijdt. Nu ik een leaseauto kan uitzoeken was ik erg aan het wachten op de nieuwe A4. Mooie auto en ik heb als eertse een proefrit kunnen maken in Nederland met de 1.8tFSI. Hij reed geweldig en ik vind het nieuwe model er mooi uitzien. Maar heb ook een proefrit in een 3serie gemaakt. Ik was niet echt fan van de nieuwe BMW modellen, de 3 vond ik nog wel ok. Ik zat erin en baalde meteen stoote me kop 3 keer tegen de deurlijst en zat laag. Maar een proefrit verbaasde me de rijeigenschappen.

Uiteindelijk een BMW 3 besteld. Waarom: Meer auto voor iets minder geld (beter business pakket, prettiger met persoonlijke assecoires, mooiere betaalbare velgen (ook acties), rijdt heerlijk, toch wat meer mogelijk om de rijder tegemoet te komen door de dealer (mooie acties vanwege de achterstand op Audi). Het enige wat me misschien nog doet twijfelen is dat de zit in de Audi wat prettiger en hoger is. Maar dat merk je alleen bij in en uitstappen… een A3 werd het zeker niet, mooi van buiten maar de diesel was net een trekker wel pittig, maar wat een herrie. Verder van binnen niet zoals een audi afgewerkt hoort te zijn. Q5 en X3 weer zo’n discussie… ga ze nou gewoon maar zelf vergelijken als je ze echt gaatkopen en zie dan maar wat je overtuigd…
Timmah schrijft,

9 June 2008 om 16:54
Wat een gezeik hier , koop toch gewoon een Nissan. Sukkels!


En wat hebben wij aan die vroegtijdige roestbakken? aziatische auto’s zijn al helemaal niks waard, die autos worden gekocht door gepensioneerden of mensen met geen klasse.
IlCuoreSportivo
Bla bla,
ik wil geen enkele duitse auto,
net owv het probleem met de rijdynamiek :)
geen beleving, geen passie, geen lekker gevoel als je door de bocht gaat…
jullie mogen voor mijn part nog weken doorgaan.
deze heeft niet alleen nog nooit met een duitser gereden, maar blijkbaar ook nog nooit een automagazine vastgehad :-)
BMW is het echte premium merk. Een Audi wordt toch in elkaar gezet door verschillende componenten uit het VW concern met elkaar te verweven. BMW is nog een echt individueel automerk. Dus geen Daimler-Chrysler-Mercedes. Audi-VW-Porsche-Seat.
Dat maakt van BMW dus het enige echte premium merk.
@Quentin, een bedrijf dat ook lambo’s maakt is toch wel degelijk premium. Geld overigens ook voor Mercedes, het zijn “nogmaals…” tenslotte niet voor niets mekaars concurrenten…..
Wat een hoop koude drukte om niets: Goede wijn behoeft immers geen krans!
Volgend jaar zien we hoeveel Q5’s er meer verkocht zijn dan de X3, of niet.
Typisch geval dat BMW de hete adem van Audi in de nek voelt?..
ik heb vorig jaar een audi rs4 gekocht en ik mout zeggen dat ik die auto veel beter vind rijden dan een bmw m3(waar ik natuurlijk ook een proefrit in heb gemaakt) want je voelt je gewoon veel lekkerder in een rs4.
maar vreemd genoeg heeft mijn moeder nu een bmw x6 xdrive50i een heerlijke auto maar je voelt gewoon niet wat je in een q7 v8 voelt

ik vind audi stukken beter dan bmw
Ik heb vorig jaar mijn audi rs4 weg gedaan want het stuurgevoel is niet te vergelijken met een BMW. Ik heb nu de gelukkige eigenaar van een M3 CSL en wat een beest is dat. Het geluid en de besturing, helaas daar kan Audi echt niet tegen op.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).