Classics gespot

Auteur: , 40 Reacties

Klassiekers of… Oldtimers? Is het nou eigenlijk wel hetzelfde? Het is een discussie die lang kan worden gevoerd, laten we het houden op slordig taalgebruik want ik gebruik het door elkaar, me realiserend dat een Bentley Arnage eigenlijk net zo goed een klassieker kan worden genoemd, hoezeer het ook waar is dat ze nog steeds worden gebouwd. Voor de duidelijkheid: in het komende artikel gaat het om oldtimers.

Alvis TD21 Coupé

Is het een Facel-Vega? Is het een Mercedes-Benz SE? Nee, het is een Alvis. Wat de Franse, respectievelijk Duitse auto’s er mee te maken hebben zul je merken als je dergelijke auto’s op een afstand van rond de honderd meter op je af ziet komen rijden en overhaastig roept welke auto je denkt dat het is. Mij overkwam het, en het bleek een Facel-Vega te zijn, één van de meest opmerkelijke spots van 2007. Maar hier ging het niet zo, deze Britse coach (een soort tweedeurssedan, een zware coupé zonder een snelle uitstraling, moeilijk uit te leggen) staat hier wel vaker geparkeerd en voor de afwisseling zat er een accu in m’n camera. De vorige keer dat ik de Alvis tegen kwam ging het daar mis. Deze luxe auto is overigens nog niet de top, zet hem niet naast een Bentley S of Aston DB4 want die kostten destijds aanzienlijk meer en zijn aanzienlijk krachtiger gemotoriseerd. Hier ligt ‘maar’ drie liter in, en ik kan je erbij vertellen dat een dergelijke auto erg relaxed rijdt, met leder om diep in weg te zakken.

Alvis TD21 Coupé- Foto Jim Appelmelk

Alvis TD21 Coupé- Foto Jim Appelmelk

Alvis TD21 Coupé- Foto Jim Appelmelk

Alvis TD21 Coupé- Foto Jim Appelmelk

Alvis TD21 Coupé- Foto Jim Appelmelk


Aston-Martin DB4

Ah, dat lijkt op een Aston Martin. DB4? 5? 6? Zo begint de autoliefhebberij, voor je je er heel erg in hebt verdiept moet je alles nog leren. Dit zijn twee DB4’s. Later leer je dat deze twee DB4’s onderling óók weer van elkaar verschillen, er zijn vijf series gebouwd! Die Britse, gespot voor The Lanesborough, is een III, de andere, die ik redelijk uit de spotroute tegenkwam op weg naar m’n studentenwoning is een V. De III is herkenbaar aan de ‘eggbox’ grill en de nogal grote airscoop op de bonnet, die kromp bij de IV. Ook vallen de achterlichten op, die vanaf de derde serie in dergelijke vorm geleverd werden. De eerste twee series hadden simpelere units die onder andere geleverd werden op de Humber Hawk, maar ook op de Bentley S-series Continental zoals de blauwe Mulliner hieronder, en de Alvis TD21 die hierboven staat(!).

Aston-Martin DB4- Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin DB4- Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin DB4- Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin DB4- Foto Jim Appelmelk

Later kwam er een Series IV, die had een kleinere happer op de motorkap en een wat grovere grill, die we ook terugzien op V, het afgebeelde Nederlandse exemplaar. De V is 9 centimeter langer dan de IV om meer beenruimte achterin te creëren. Heel handig gezien de afloop van het dak. De achterlichtunits werden lichtelijk gewijzigd, kijk maar naar de kleurstelling. De reflectoren verhuisden naar de bumpers. De meeste V’s zijn geleverd als Vantage en hebben zodoende overkapte koplampen zoals de DB4 GT en de DB5 en 6 óók hebben, maar het afgebeelde exemplaar, dat zonder enige twijfel een V is, is heel erg zeldzaam in het feit dat de koplampen ‘gewoon’ zijn. Er zijn 184 V’s gebouwd waarvan 95 als Vantage.

Aston-Martin DB4- Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin DB4- Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin DB4- Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin DB4- Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin DB4- Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin DB4- Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin DB5

Veel lijkend op de DB4 Vantage was de DB5, die in 1963 vercheen. Van buiten is de auto vrijwel hetzelfde en zodoende moeten we er vanuit gaan dat de nogal grote badge met “DB5″(niet goed zichtbaar op dit formaat) er niet later door DGB op is geplakt. We gaan uit van de eerlijke kant van de mens zeg maar. Grote verschillen me de DB4 waren er eigenlijk niet, wel kleine, zoals het feit dat er een vijfbak op de optielijst stond en dat de auto werd geleverd met een vierliter zescilinder waar de DB4 3,7 liter voorin had. Dit bracht 282 pk naar de achterwielen, zelfs 314 voor de Vantage. De laatste is heel erg zeldzaam, van de 898 DB5 Coupé’s zijn er 65 als Vantage geleverd. De auto werd natuurlijk wereldberoemd door Goldfinger, de derde film waarin Sean Connery optrad als James Bond.

Aston-Martin DB5- Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin DB5- Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin DB5- Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin DB5- Foto Jim Appelmelk


Bentley S1 Continental (Mulliner Coupé en Park-Ward Sports Coupé)

Allereerst: kijk eens naar de achterlichten en vergelijk ze met die van de Alvis. Geinig he? Maar ik had het al verteld bij de Astons. Deze truc komt dus niet van het VAG-concern, noch was het de DB7 waar zich iets vergelijkbaars voordeed wat betreft Ford onderdelen. Deze achterlichten zijn dus duidelijk erg efficiënt gebruikt in de jaren ’50, zeker in Engeland, en ze staan nog best goed. Opmerkelijk genoeg zijn het allerlei merken die het hebben gebruikt, en dan zelfs allemaal exclusieve merken die geen èchte link met elkaar hebben. Concerns waren er toen nog niet zo veel.

Bentley S1 Continental Mulliner Coupé- Foto Jim Appelmelk

Bentley S1 Continental Mulliner Coupé- Foto Jim Appelmelk

Bentley S1 Continental Mulliner Coupé- Foto Jim Appelmelk- Foto Jim Appelmelk

Bentley S1 Continental Mulliner Coupé- Foto Jim Appelmelk- Foto Jim Appelmelk

Van de Bentley S1 Continental zijn er 431 gebouwd, waarvan de coupé’s van Mulliner (217) en Park-Ward (187 inclusief cabriolet) de grootste bijdragen leverden. Mulliner leverde óók nog een sedan waarvan er nog een relatief groot aantal is gebouwd. De blauwe Mulliner is een exemplaar waar flink mee worden gereden in Londen en meestal in de omgeving van Wilton Crescent te vinden is, hij heeft zelfs een nogal grote deuk gehad. De two-tone Park-Ward komt wat minder vaak buiten waar er overigens een ander exemplaar op NL kenteken is met dezelfde kleurstelling, dat wel vaker buiten komt. Deze Park-Ward stond in Amsterdam Zuid voor mijn ouderlijk huis, mijn voormalige uitvalsbasis waar ik geheel toevallig langskwam. Verschillen tussen deze twee modellen ga ik niet uitleggen, overeenkomsten zijn namelijk nog verder te zoeken.

Bentley S1 Continental Park-Ward Sports Coupé- Foto Jim Appelmelk

Bentley S1 Continental Park-Ward Sports Coupé- Foto Jim Appelmelk

Bentley S1 Continental Park-Ward Sports Coupé- Foto Jim Appelmelk

Bentley S1 Continental Park-Ward Sports Coupé- Foto Jim Appelmelk

Bentley S1 Continental Park-Ward Sports Coupé- Foto Jim Appelmelk


Bentley S3

Het verhaal voert terug naar de Aero Eight in Laren, waar ik in belandde na een halte te hebben teruggelopen (ik zag hem vanuit een bus). De auto werd bestuurd door iemand die hem een paar dagen te leen had en hem testte voor een blad, het is eigenlijk overbodig om te zeggen dat dit een anglofiele heer moet zijn geweest want rijders uit een andere categorie zullen niet echt snel vallen voor de ‘origineel vormgegeven’ Aero Eight. Bij hem stond deze mooie S3 in de garage. Niet zomaar een trouwens. Dit is de S3 die schitterde op de AutoRAI van 1963, voorzien is van een origineel Nederlands kenteken, en hier dus al 45 jaar heeft rondgereden en stilgestaan. Klein voordeel is dan ook het feit dat hij linksgestuurd is en dat er best veel bekend is van de geschiedenis. De eerste eigenaar kocht hem nieuw in 1963 bij N.V. Grund te Utrecht, de toenmalige importeur, en pas na 25 jaar ging hij over naar de tweede eigenaar, die hem in 1995 verkocht aan de huidige eigenaar! Er wordt niet veel met dit exemplaar gereden, want de huidige eigenaar kreeg hem bij 108k en nu staat hij
op 159k.

Bentley S3- Foto Jim Appelmelk

Bentley S3- Foto Jim Appelmelk

Bentley S3- Foto Jim Appelmelk

Bentley S3- Foto Jim Appelmelk

Bentley S3- Foto Jim Appelmelk

Bentley S3- Foto Jim Appelmelk

Bentley S3- Foto Jim Appelmelk


Citroën “Traction Avant”

De auto staat het beste bekend als Traction Avant, voorwielaaandrijving dus. Tegenwoordig is het heel normaal, maar destijds waren homokinetische koppelingen niet zo vanzelfsprekend en waren het bijna allemaal achterwielaandrijvers. Maar Citroën doet het lekker allemaal anders, want de voorwielaandrijving is er nog steeds. Óók een redelijk krachtig en sportief model als de SM heeft het, en ik kan je vertellen dat de wegligging erg bijzonder is. Een Engels tijdschrift noemde het ‘buitenaards’. Terug naar de Traction Avant, die in 1934 werd geïntroduceerd maar in 1957 nog gebouwd werd. De auto heette officieel 11CV, 11CV Familiale (die lange!) en 15CV voor het topmodel, languit 15CV Six. Die had een 2,9 zescilinder waar de 11CV een viercilinder van 1,9 liter had. CV slaat trouwens niet op de letterlijke paardenkrachten, maar op de “Puissance Fiscale”, gerelateerd aan de belasting met betrekking tot het vermogen. Of eigenlijk de cilinderinhoud. CV=18(C/3,15), waar C de inhoud in liters is, maar het is te begrijpen dat dit al lang is veranderd want het verbruik hangt natuurlijk van wel meer dingen af. Nu is het Pa=(CO2/45)+(P/40)1,6, waar CO2 de CO2 uitstoot per kilometer is en P het vermogen in kW.

Citroën Traction Avant 11CV Familiale- Foto Jim Appelmelk

Citroën Traction Avant 11CV Familiale- Foto Jim Appelmelk

Citroën Traction Avant 11CV Familiale- Foto Jim Appelmelk


Ferrari 365 GTB/4

De zogenaamde Daytona was bij zijn ‘geboorte’ in 1968 al een klassieker, dus in wezen zijn dit niet alléén oldtimers. De 365 reeks is bijna net zo befaamd als de 250 reeks, en er zijn ook heel erg veel verschillende uitvoeringen met verschillende doelen. De GTB/4, met vier bovenliggende nokkenassen, was bedoeld om keihard mee te scheuren, waar veel andere varianten nog enigszins een tour-imago hadden. Een 365 GTC bijvoorbeeld, of een 365 GT/4 2+2. Overigens is de wat beschaafdere versie van de GTB/4, de GTC/4 ook heel vlot, en is de Berlinetta Boxer van 1973 zelfs nog een stuk sneller dan concurrent van de Bora en de Miura. 365 slaat op de inhoud per cilinder, een bij Ferrari veel gebruikt criterium, dat overigens sinds de 456 niet meer wordt gebruikt. Het zijn auto’s die nog redelijk veel in Nederland aanwezig zijn, er wordt alleen vrij weinig mee gereden.

Ferrari 365 GTB/4- Foto Jim Appelmelk

Ferrari 365 GTB/4- Foto Jim Appelmelk

Ferrari 365 GTB/4- Foto Jim Appelmelk

Ferrari 365 GTB/4- Foto Jim Appelmelk

Ferrari 365 GTB/4- Foto Jim Appelmelk

Ferrari 365 GTB/4- Foto Jim Appelmelk

Ferrari 365 GTB/4- Foto Jim Appelmelk

Ferrari 365 GTB/4- Foto Jim Appelmelk


Maserati Sebring Series I

Een Maserati Sebring kom je hier bijvoorbeeld minstens even vaak tegen als de Daytona waar deze auto’s toch zeldzamer zijn. Tegenspraak? Er zijn 444 Sebrings gebouwd waar er 1.260 Daytona’s zijn. Best wel een verschil dus, maar er is genoeg over te zeggen. Een Daytona zie ik eerder bij de verzamelaars terecht komen, die nog wel een aantal andere Ferrari’s hebben staan voor dagelijks gebruik, waar de gemiddelde Sebring rijder maar een klein aantal andere auto’s heeft en de Sebring zodoende vaker aan de beurt komt. Het is maar een hypothese. Een verdere link tussen de twee auto’s is er overigens niet echt, de Sebring was al twee jaar uit productie toen de Daytona op de markt kwam en het is ook meer een Grand Tourer dan een supercar. Voorin ligt een zescilinder in lijn motor met benzineinspuiting, waarmee de stelling dat Italiaase techniek nogal onbetrouwbaar is wordt ondersteund. Veel exemplaren kregen carburateurs omdat de injectietechniek nog niet ver genoeg was ontwikkeld. De Citroën SM, die voorin een Maserati motor heeft, is geleverd met beide technieken, en de carburateur-versie wordt aangeraden boven de injectieversie.

Maserati Sebring- Foto Jim Appelmelk

Maserati Sebring- Foto Jim Appelmelk

Maserati Sebring- Foto Jim Appelmelk

Maserati Sebring- Foto Jim Appelmelk

Maserati Sebring- Foto Jim Appelmelk


Peugeot 404 Cabriolet

Óók de 404 was leverbaar met beide technieken, en dat was 1961! Het hoeft dus niet meteen een 300SL of Maserati te zijn, een betrekkelijk simpele Peugeot had het ook al. Nou ja, simpel, het is niet voor niets dat er maar 3.728 van zijn gebouwd. Daarvan zijn er nog maar weinig over aangezien het roestgevoelige auto’s waren, dat is dan weer de zwakte van veel Franse makelij. De cabrio’s zijn daardoor best veel waard, als je bedenkt dat het om erg verouderde techniek gaat, en het vergt dus redelijk veel onderhoud omdat het in Nederland ook wel eens wil regenen. Een deel van deze informatie staat trouwens in een boek, naast een plaatje van een Fiat 1500 Cabriolet… Ik moest even kijken om de verschillen te zien, want de twee auto’s lijken schuin van voren serieus veel op elkaar, en van de zijkant ook! Die auto is overigens ook vrij zeldzaam, zeker hier.

Peugeot 404 cabriolet- Foto Jim Appelmelk

Peugeot 404 cabriolet- Foto Jim Appelmelk

Peugeot 404 cabriolet- Foto Jim Appelmelk

Peugeot 404 cabriolet- Foto Jim Appelmelk

Volgende week is er een tweede deel van ‘Wat een hippe kleur’, overigens had ik er geen rekening mee gehouden dat het weer op die woensdag eventueel meer vraagt om grijze en zwarte auto’s, gezien de wat minder hippe weersvoorspellingen. Wie nog opmerkingen heeft over deze woensdag kan altijd contact met me opnemen per e-mail (jim_appelmelk -apestaart- yahoo.com), en misschien heb je nog een eigen verzoek voor een nog te maken aflevering, het kan allemaal.



40 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
kheb nog een manta a uit de beginnen der beginnen
veel mooier
Mooie serie, ik houd van die oude peugeots. Prachtige ontwerpen konden ze destijds nog maken, dat is nu wel anders :|
Jokke den belg
Tiens, die citroen TA heeft eerst gele lichten en dan witte… wel vette karren!
The Godfather
Die Maser is echt mooi, zo ook die 365.
Topspots!!!
Wat een fraaie automobielen weer! Mijn voorkeur gaat uit naar de Britten en de Italianen, maar de TA en de 404 zijn ook leuke auto’s.

Verschil tussen DB4 en DB5: de koplampen staan bij de DB5 achter glas, terwijl dat bij mijn weten bij de DB4 (meestal?) niet het geval is. Maar ik ben niet 100% thuis in de exacte modelgeschiedenis van de DB4, dus please correct me if I’m wrong :)
Mooie spots, die GTB/4 is heerlijk…

@ Jokke den Belg: ik denk dat dat te maken heeft met de hoek waaronder gefotografeerd is.
Zoveel moois….doet me meer dan de auto’s van nu.
Jokke den belg
@casper.: Hoogstwaarschijnlijk inderdaad :-) Of hij had heel snel een pitsstop gemaakt :-)
mooi
Zijn weer mooie spots met mooie foto’s!

Ps, eerste regel onder het kopje Aston-Martin DB5, staat vercheen dat moet verscheen zijn :-).
De regel is eigenlijk vrij simpel

Alles wat gebouwd is tot en met WO II zijn oldtimers, alles daarna wordt als klassieker bestempeld. Kenmerkend voor oldtimers zijn de losse spatborden, in die zin is de “traction” een mooi voorbeeld van de overgang, nog een ouderwetse “oldtimer” carrosserie, maar al wel moderne techniek.

Maar het is geen ijzeren wet, en zoals je zegt, je kunt er oeverloos over discussieren. Niet over je verhaal en foto’s, want die zijn weer helemaal top!
Mooie spots Appeltje! Mij rest alleen de grote vraag: waar spot je die dingen? Om op de spots terug te komen, geef mij maar de Daytona en de Maserati om mee te scheuren en de Peugeot om lekker te touren.
Hoe weet je nou van die Daytona dat dat een echte is en geen Corvette met een Daytona Kit???
Fraie italiaanse, Franse en Engelse wagens, een lust voor het oog; een verademing na al die opgeblazen tuning-troep die tot vervelnds toe hier langskomt. Zie al uit naar het vervolg op al dit moois.
Een Peugeot waarbij de koplampen gewoon aan de voorkant zitten? Dat moet wel een klassieker zijn, of een oldtimer.
Wel eens gehoord van Youngtimers? Dat zijn ook klassiekers, maar dan niet helemaal.
ik vind deze serie meer klassiekers hoor

dit zijn old timers

http://www.autojunk.nl/pix/view/139351

maarja, waar ligt de grens:p
Vooral de laatste en 2 na laatste foto’s van de Bentley S1 zijn echt heel mooi, heel sfeervol. Lijken wel schilderijen!

Complimenten Appeltje :-) zou willen dat ik zo met een camera overweg kon…
@BMW nogwat TOURING :

Dit is een echte daytona!! (gewoon ff checken op RDW.nl)

En voor de velgenbrigade :
Een auto hoeft geen 22″ te hebben om mooi te zijn.
Gewoon 14″ of 15″ met lekker dikke banden kan al genoeg zijn.
Ik vind die Daytona nu eens helemaal NIET mooi. Het ding ziet eruit alsof ie slaapt en niet wakker te krijgen is met z’n geknepen koplampen.

Die Alvis is nog net iets lelijker. Maar dat zegt meer over de Alvis dan over de Ferrari.

De Traction Avant vindt ik wel helemaal geweldig. Maar de mooiste uit dit rijtje is zonder twijfel de Aston Martin DB5.
Je vergeet youngtimers, mijn Peugeot 205 bijvoorbeeld.
ligt het nu aan mij of lijkt die maserati veel op een 250gt lusso???
Die Daytona is schitterend!
Wat een superserie, appeltje. Er zit geen enkele auto tussen die niet een topper is wat mij betreft, en dan komt de Alvis er nog het dichtst in de buurt. Dan bedoel ik niet echt toppers qua spotbaarheid, want TA’s zie ik nog wel eens (maar dat kan/zal ook aan mijn achtergrond liggen :P ), maar gewoon droomauto’s. :D Ik zag overigens ook laatst nog zo’n Bentley S1 (of S2, of R-type, ik zie het verschil niet, en ik heb geen foto’s, dus niet te controleren) Continental Mulliner. Wat een bak! Super. (was overigens in Utrecht, op Engels kenteken)
Ik zie de schoonheid er wel van in, maar geef mij toch maar de meest futuristische concept-car.
Ferrari 365 GTB/4 is gewoon heerlijk, AM DB5 ook heb er 2 gespot :D
@ Klassiekerrallye
DB4 heeft ze inderdaad niet achter glas, afgezien van de GT’s en de Series V Vantage, DB5 heeft ze wel achter glas. Dat is zo’n beetje het duidelijkste verschil, zeker als je er een late DB4 naast zet.

@Jokke den Belg
Valt me nu pas op eigenlijk… Misschien reflecties van de wel erg gele bloemen? Ik heb er geen eenduidige verklaring voor…

@Bertus
Okee, bedankt voor de duidelijkheid, bij oldtimers had ik vaak ook wel een soort Ford T beeld maar 40 jaar vind ik ook al vrij oud. Er is inderdaad lang over te discussiëren maar deze maatstaf vind ik wel handig.

@F1-Freak
Om letterlijk antwoord te geven op je vraag:

Alvis: Amsterdam Oud-Zuid t.o. Hilton
DB4: Lanesborough, Londen, Hydpark Corner
DB4: Ouborg, Amsterdam Buitenveldert
DB5: Knightsbridge, Londen
S1 Conti Mulliner: Wilton Crescent, Londen
S1 PW: Johannes Verhulststraat, Amsterdam Oud-Zuid
S3: Ergens in het Gooi
Traction Familiale: Noordwijk
Traction 15CV 6Cyl.: Amsterdam Oud-Zuid, Jan Luykenstraat
Daytona: Hilton, Amsterdam
Sebring: P.C. Hooftstraat, Amsterdam
404 Cabrio: Noordwijk

Dat zijn allemaal erg succesvolle spotplaatsen die ik bezoek op vrije zaterdagen/zondagen, en de P.C. Hooftstraat ook regelmatig door de weeks als ontspanning, vandaag nog een witte 599 gefotografeerd daar.


@IPA35
250 Lusso? De neus doet er wel veel aan denken, dat is de periode, de rest van de auto vind ik niet zo heel erg stroken eigenlijk. Wel zijn ze ongeveer even zeldzaam maar de Lusso kost vele malen meer.

@Citrofiel
Nice!!! Volgende week heb ik sowieso dingen die je mooi zal vinden en ongetwijfeld dingen waarvoor je zo snel mogelijk doorscrollt…
Vanaf eind jaren 30 waren alle koplampen van franse auto’s geel. Had iets met hun chauvinisme te maken, om onderscheid te maken tussen ‘goede’ en buitenlandse auto’s. Heeft nog tot de jaren 80 geduurd voordat ze wit werden (voor de binnenlandse markt bedoelde franse auto’s bleven het langst met geel geleverd worden, voor de export werd het eerder wit).
Dus de koplampen van de Traction Avant zijn hoogst waarschijnlijk geel, en zien er onder een andere hoek wit uit!!!
Het onderscheid tussen gele en witte koplampen wordt nu nog gemaakt op Le Mans en in de Le Mans Series. Witte lampen zijn LMP1+2, Geel is LMGT1+2.
Wat een verwennerij dit artikel. Mooie spots en boeiende tekst. Bedankt, appeltje!
@ Appeltje
MANY thanks voor al dat snoepgoed in wallpapervorm! I owe you one!
Oldtimers blijven toch echt mooie wagens, m.u.v. enkele.
Maserati Sebring

deze auto is niet bekend in nederland met dit kenteken…
Wat maak je er toch iedere keer een mooi item van. Op een of andere manier vind ik de Ferrari het mooiste van het stel. Typisch iemand die bij Miami Vice is blijven hangen..
@ Vincegail; Achtergrondinfo. Hopelijk juist… Het spreekt jouw verhaaltje wel tegen. Wat overigens wel zeker is, is dat gele koplampen in Frankrijk verplicht waren, geen chauvinisme.

“De invoering van gele koplampen had niets te maken met beter zicht of – zoals mijn vader me vroeger vertelde – een betere doordringing van de mist.
De achtergrond was de spanning aan de Frans-Duitse grens in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog. De Fransen stelden aan het eind van de jaren dertig de gele lampen verplicht. Als men dan ’s nachts voertuigen met wit licht uit het oosten zag komen, zou men direct weten dat het de vijand was die Frankrijk binnenreed. Een dubieuze maatregel, want het effect is averechts als Duitsers bij wijze van verrassing gele filters voor hun koplampen zouden monteren.
Toen ik vijf jaar geleden tijdens een vakantie in Frankrijk was, las ik hierover een krantebericht met een intrigerende kop: Feu vert pour phares blancs (Groen licht voor witte koplampen). Vanaf het najaar van 1991 zouden gele koplampen officieel niet meer verplicht zijn.

Gee van Duin, Amsterdam”

Over welke kleur wanneer beter is, bestaan trouwens ook discussies: http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=3445 .

@ Appeltje; Zoals hierboven, in Frankrijk was lang geel licht verplicht, en veel bezitters van klassieke Franse auto’s, vooral de minder gebruikte (dus 2cv bv minder vaak) hebben vaak gele koplampen. Om maar wat voorbeeldjes te laten zien:
http://www.cig.canon-europe.com/ph/AIG/ompDgZxCoJEolgYR7T03ks3kskXL0003kskXLQDL4CL1c.jpg
http://picasaweb.google.com/PJvanBeek/TractionAvantEnRitten2008/photo?authkey=k_y2un-JDho#5199178335774478818
http://www.cig.canon-europe.com/ph/AIG/IDJgYYy3po0L1iXx0503ks3kskXL0003kskXLQDL4CL1c.jpg

Ow ja, appeltje, waarom geef je in je reactie mbt de locaties twee verschillende Tractions aan? Ik zie er maar één in deze gespot-serie (zie kenteken), namelijk de familiale (wel met 15/6 bumper, mogelijk origineel, werd als optie geleverd, maar gebeurde weinig).
@Citrofiel
Ik vind niet dat dat mijn “verhaaltje” tegenspreekt. Het WOII verhaal kende ik ook, maar is dat niet eigenlijk hetzelfde verhaal in een andere vorm? Gaf natuurlijk ook wel de duitsers de kans om franse auto’s er makkelijker uit te pikken en te beschieten……
@ Vincegail; Inderdaad. Het spreekt niet tegen. Ik bekeek het even op een andere manier. ‘Goede’ auto’s op de manier van, goede kwaliteit. Maar je bedoelde dus ‘goed’ door aan de ‘goede’ ‘kant te staan. Zo klopt het ja. Mijn fout.
Saskia Diderich
Gele koplampen een typisch Frans verschijnsel? Los van de historische oorsprong kan het later een gewoonte of traditie zijn geworden om Franse auto’s met gele koplampen uit te rusten. Peugeot deed het ook met z’n fietsen ! Ik ben sinds een jaar of zestien in het bezit van een Peugeot-sportfietsje uit de jaren zeventig met een gele koplamp. Mijn dochter fietste er vroeger mee naar school en ik gebruik het nu nog bijna dagelijks. De fiets heeft veel meegemaakt, vaak gevallen, lampglaasje er half uit, maar het oorspronkelijke lampje doet het nog steeds……!
Lang leve de Citroen Traction Avant! Jazeker mensen.. vanaf mijn 3e reden wij elk jaar door Frankrijk hiermee, (bijna) nooit gesodemieter en dat voor zo’n oldtimer. hartstikke leuk.
@ Saskia; Leuk! Nooit geweten dat het op fietsen ook zat.

@ Jules; Met een aangepast tempo is het goed te doen. En inderdaad geen problemen, in tegenstelling tot de DS, daar was het elke keer weer raak.
Precies deze Traction Avant ben ik 2 weken geleden in getrouwd. De eigenaar is echt een heel aardige vent.
De auto is echt prachtig en groooooooooot! Je kan je benen geheel strekken en dan liggen je voeten nog niet onder de voorstoelen. Zeker aan te raden.
Die Sebring blijf een supermooie auto

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).