Koop in vredesnaam allemaal een oldtimer

Auteur: , 85 Reacties

BPM, slurptaks, fijnstoftaks, accijnzen, torenhoge parkeerkosten, wegenbelasting en straks kilometerheffing... Nooit eerder gaven onze koeien zoveel melk. Voeg daar nog het fileleed aan toe, en autorijden in Nederland is onderhand net zo leuk geworden als het schoonlikken van de douche uit de Gouden Kooi.

Momenteel zijn er in ons land veel protestgeluiden te horen. Dat het belachelijk is dat we kaalgeplukt worden door de overheid terwijl die er niet eens voor zorgt dat we fatsoenlijk kunnen doorrijden. Want in een langzame file verbruikt de gemiddelde auto zomaar een liter benzine op 3 of 4 km, dus moeten we nòg meer tanken en betalen we nòg meer accijnzen en belastingen van het geld waar we toch al belasting over betaalden. Alleen maar zodat we weer op die fijne tweebaanswegen vol achterlijk aangelegde knooppunten in de file kunnen gaan staan om de litertjes er nutteloos doorheen te stoken. Ja, er moet iets veranderen.

“We laten de auto een dagje staan!” “Nee, we gaan een dag niet tanken!” Als je dan toch zo’n enorme impact wilt hebben kun je beter Balkenendes koffie uit z’n handen tikken en “HA!” roepen. Wil je de regering echt raken, dan zul je simpelweg hun belangrijkste bronnen van inkomsten volledig moeten omzeilen. En dan het liefst wel zonder dat je strafblad langer wordt.

1971 Buick Riviera

In Nederland worden personenauto’s van 25 jaar en ouder als oldtimer geclassificeerd. Oldtimers, naast het feit dat ze natuurlijk vele malen gaver zijn dan moderne auto’s, hebben een aantal voordelen. Ze zijn bijvoorbeeld vrijgesteld van wegenbelasting en BPM. Je kunt daarom naar hartelust mooie exemplaren uit het buitenland halen zonder ook maar een cent richting douane te duwen, en er vervolgens hier mee rondrijden zonder elk kwartaal een acceptgiro naar de RDW te hoeven sturen. Da’s al een hele verademing – een stuk minder centjes uit jouw zak en richting Betuwelijnen die er nooit komen. Ook bij de kilometerheffing zit het er dik in dat er een speciale regeling voor oldtimers wordt getroffen.

En de brandstof dan? Het leuke van een oldtimer is dat de techniek veelal lekker simpel en robuust is. Een oude Mercedes diesel kent geen zelfdenkende injectoren of andere computerongein die op tilt kan slaan, en loopt daarom prima op slaolie, hondenpis of een vegasoepje. Bij de meeste klassiekers met benzinemotoren kun je zonder problemen een simpele LPG-installatie inbouwen, uiteraard zonder dat het je meer wegenbelasting kost. Je betaalt op LPG nog steeds accijns, maar wel een stuk minder, en beide alternatieven zijn nog een gebaar richting het milieu ook. “Oude auto’s vervuilen”? Hou toch op. Overigens mag je straks met een oldtimer Amsterdam nog gewoon in, dus dat probleem is ook meteen opgelost. En mocht het milieu je echt aan het hart gaan: door een oude auto te blijven gebruiken, hoeft er geen nieuwe voor jou gemaakt te worden. Verantwoord bezig!

Natuurlijk zal een klassieker best wat onderhoudsgevoeliger zijn dan een nieuwe auto. Sterker nog, het geld dat je nu richting de overheid pompt ga je waarschijnlijk hard nodig hebben om roest te repareren of de olie in je motor te houden. Het verschil is dat je precies weet waar dit geld blijft. Je maakt het niet over naar een anonieme rekening, waarna je enige beloning is dat de deurwaarder wegblijft – nee, je hangt een nieuwe brandstofpomp onder je oude compagnon en hij loopt weer als een zonnetje. Dàt geld is goed besteed.

1968 Ford Mustang Fastback

Enige tijd geleden schreef W0o0dy een column over cabriorijden, waarin hij uitlegde dat niemand meer in de file zou staan als iedereen z’n dak open zou gooien. Voor een oldtimer geldt hetzelfde. In een oude auto rij je vanzelf defensiever, en je raakt je bewust van kleine dingetjes die je bij moderne auto’s nooit meer tegenkomt. Die aparte geur van oud leer en vergaan rubber die door je interieur zweeft. De koude ochtenden wanneer het beestje toch weer moeiteloos start. Dat afgebroken knopje dat er al jaren nutteloos bij hangt, alsof het zo hoort. Dat kleine, knetterende lekje in je uitlaatspruitstuk. Het zorgt allemaal voor een ervaring die je alleen in jouw unieke auto kunt vinden. Zoek Arrow Classic Rock op, laat de antieke speakertjes kraken en draai de grote chromen knop van de ventilatie nog iets naar links. Dat is genieten. Je moet er op zo’n moment niet aan denken om opgefokt tussen het verkeer door te moeten jagen. Als iedereen nu eens zo rustig naar het werk zou rijden – niet langzaam, maar rustig – veroorzaakt er niemand files, beste leaserijders.

Bovendien smijt je minder euro’s richting Dagobert Koos. Toen ik nog in een modernere auto reed ontving ik regelmatig een pittige prent op de deurmat, maar met geen enkele van mijn oldtimers heb ik ooit een boete gekregen. Je hebt simpelweg geen haast meer, en dat is echt de beste manier om je vandaag de dag over onze drukke wegen te begeven. Mocht je toch de behoefte hebben om af en toe goed te vlammen, dan ga je maar een weekendje op een circuitje spelen waar je lekker de ruimte hebt. Al dan niet met dat moderne stuk blik dat je nog ergens in de opslag hebt staan.

1953 Pontiac Silver Streak

Zijn de kilometers dan echt allemaal zoveel mooier voor de oldtimerrijder? Ja, nu nog wel. Maar als iedereen straks massaal gehoor geeft aan deze column komen de slinkse sletjes van de overheid natuurlijk weer met allerlei onlogische maatregelen om het oldtimergebruik tegen te gaan. Alleen kan het ons dan weinig meer schelen – we rollen immers in onze klassiekers met een constante snelheid over doorstromende wegen, bewonderen die P1800 voor ons, die Camaro Z28 op de andere rijbaan en die 3.0 CS in de achteruitkijkspiegel, en komen zo heerlijk uitgerust en met een glimlach op ons werk aan. We worden productiever, verdienen meer geld en kunnen daar dan makkelijk die armzalige prutbelastingen van betalen.

En het cirkeltje is weer rond.



85 reacties

En waar halen we de parkeerlplaatsen vandaan? Voor deze 2e auto naast het huidige ‘moderne stuk blik’? ;)
Gisteren nog aan het zien naar een oude 6-reeks. Met een M635CSI van bijna 300pk zie je mij niet rustig rijden.. Misschien wel omdat mijn brandstofmeter sneller naar links gaat dan mijn toerenteller naar rechts! :)

Maar, leuke column! Spijtig dat er weinig mensen zo denken!
En bedankt. Ik zit weer de rest van de dag op allerlei klassiekersites, in plaats van aan mijn werk.
knap stukje. heb jaren met classics naar m’n werk gereden – een ’80er El Camino en een ’72 Chevelle.
opmerking: als je ’n classic importeert van buiten Europa, zal je nog altijd import taksen moeten betalen, maar als de auto ouder is dan 30 of 40 jaar is dit slechts 6%
True true~!
Mooi!
Zodra de inkomsten uit belastingen van de auto’s etc. omlaag gaan komt de overheid snel genoeg achter de oldtimerliefhebbers aan.

Dan zal het wel iets zo zijn van; Uw auto is ouder dus slechter voor het milieu. Dokken of dokken meneer.

Als de overheid nu eens wat minder miljoenen naar het buitenland stuurt, en wat meer miljoenen voor onze eigen ontwikkeling zou houden. Dan hoeven wij ook niet meer als melkkoe te gaan spelen!
Mijn idee: Leuke klassieker met power erbij voor paar duizend kilometertjes recreatieverkeer en een wat slimmer moderne zuinige auto voor de woonwerk kilometers
autorijders worden zo hard leeg getrokken dat als we ooit met zun allen zouden fietsen Nederland failliet zou gaan
Geniaal stukje!
Wat ook leuk is binnenkort is een 205GTI 1.9 eerste type van rond 1987. Voor weinig geld een leuk zeer sportief wagentje en over een paar jaar belasting vrij :D .
Doe mij dan maar een Amerikaanse Old timer, eentje met lekker veel PK’s en een lekker geluid;) En anders kopen we allemaal scootertjes en/of motoren
Die paar euro de Nederlander ontwikkelingsgeld vind ik als tot rijkste groep behorende in een tot 1 vd rijkste land behorende niet zo erg.
Die paar DUIZEND euro per Nederlander aan autobelastingen die we met zijn allen moeten ophoesten voor oa peperduur OV, ineffeciente zorg en kosten van bestuur vind ik veel erger.
@Peter
Alle Centen van Belasting en shit gaan naar het Pokke bestuur van Ned.
Als t nou een goed bestuur was zo ik er geen punt van maken, maar met balkenende en Bos wel.
Applaus voor dit kolum !!!!! klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap…
Tja, na die tweede foto in de tekst was ik al verkocht… Mmmmm, Mustang.

Erg leuk stukje, schetst een erg mooi beeld :)
En de verzekering is spotgoedkoop! Ik rij zelf een BMW e21 323i, en het leuke is, is dat je met je 30 jaar oude roestbak sneller bent dan menig leasebak en het rijdt veel leuker. Daar komt nog bij dat oude BMW’s en Mercedessen nog steeds heel comfortabel rijden. Oldtimerverzekeringen kunnen al afgesloten worden voor €55,- per jaar! Dat is dan maar een Big Mac menu’tje minder per maand.
Ruben die heeft gewoon zelf een paar oldtimers staan en wil de prijs daarvan in de hoogte jagen jajaja!
:-)
Ik rijd al jaren super relaxed in mijn zeer goed geconserveerde, bijna 25 jaar oude Mercedes Benz 230CE. Automaatje in Drive, en geen stress in het verkeer :-)
volledig akkoord met de column, maar oldtimers verbruiken veel he, en inderdaad ze dan op LPG leggen, kan een goede oplossing zijn, maar dan hebben ze toch veel vermogen verlies…

Hoelang nog eigenlijk tot wanneer de Golf I GTI de oldtimer status krijgt?
Leg daar dan LPI op en dan kunt je het vermogen probleem omzeilen!
Dan heb je een niet al té oude wagen, zuinig in verbruik, goedkoop om mee te rijden, en goed voorzien van pk’s !
Tomiseentijger
Hahaha, de slinkse sletjes van de overheid, geniaal.
Jan Groothuijse
Tip:
BWM 635CSi, oldtimer betekent ook dat je geen bpm restwaarde hoeft te betalen voor het invoeren, dus je kan in duitsland kijken. Verder is het een grote sportieve coupe (215pk), gemaakt met deutsche grundlichkheid en het uiterlijk van een erg mooie klassieke BMW.
of een E30 M3 :)
Spijtig dat we in België nog steeds vast zitten aan dat stom debiel achterlijk systeem van fiscale pk en dergelijke. Hoe krachtiger de auto, hoe meer je jaarlijks betaald. En dat blijft zo, of de auto nu gloednieuw of 30 jaar oud is.

Wat wel verminderd is de eenmalige inverkeerstellingtaks (na 10 jaar blijft die op een goeie 60 euro). Maar dan zit je nog met gemakkelijk 1000euro/jaar aan jaarlijkse rijtaks!
@BXL Een originele Golf 1 GTI op gas leggen??
Damn sommigen doen alles om een paar duppies uit te sparen!

Koop gewoon een Golf V TDI/FSI voor je woonwerk en een originele Golf 1 GTO om af en toe een blokkie te scheuren!
Leuk artikel!
Doe mij maar een Camaro Z28 hoor. :)
He he, Eindekijk vrouwlief over de streep voor di wel erg mooie Dodge charger!!

kan de Volvo de deur uit wil er iemand bieden?!?!?
haha
CustomCruiserMan
Mooi stukje tekst
ik rij zelf met een ’81 Olds Custom Cruiser, zalige auto
maar zuipen dat ie kan, 27l benzine per 100Km
@ Peter

Het is helemaal niet zo’n gek idee als jij laat uitschijnen! Op mijn school hebben ze het zonder probleem gedaan, nieuwe injecteurs ingebouwd een compressor en enige aanpassingen aan het motormanagement en het is klaar!

Het is natuurlijk niet te vergelijken met een nieuwe Golf V… Ik denk dat de meesten onder ons toch liever met oudere wagens rondrijden, waar je meer in contact staat met de mechaniek dan bij de nieuwere niet?

Maar goed, de column ging over oldtimers en geld besparen dusja :?

Trouwens hoelang duurt het nu vooraleer je een wagen een oldtimer kan noemen?
@ GeoBem007: de jaarlijke verkeersbelasting voor een oldtimer (auto meer dan 25 jaar – Bxl z’n vraag ook opgelost) is altijd 30,17pleuro’s, al heeft je auto 50pk of 1000!
Ach, linksom of rechtsom, ze draaien je toch wel een poot uit. Dat moet ook wel, want waar moeten anders de Boetes en Andere Blunders van onze Grote Leiders van betaald worden? ;)
@GeoBem007
Niet als je je auto inschrijft als oldtimer. Dan heb je ook nog eens het voordeel dat je niet naar de auto keuring moet, zo doet niemand moeilijk als je hydraulics andere velgen en/of een opgefokte motor hebt ;) het na deel is dat maar in een straal van 50 km van je huis mag rijden tenzei je naar een garage, meeting of beurs gaat natuurlijk
ps ik rijd al van mijn 18de met mijn oldtimer ;)
@ six trey

een straal van 50km van je huis?? dat is toch heel weinig!!
Is dit dan voor alle oldtimers dat je zo inschrijft?

Oldtimers heb ik altijd al stylé gevonden, zeker die Amerikaanse, alleen spijtig dat ze bijna allemaal automatisch geschakeld zijn..
Is het niet zo dat je ze ook handgeschakeld kan krijgen, maar dat dit dan meestal boite is met 4 vitessen? uitzonderlijk 5?
In België betaal je 30,17 euro verkeersbelasting voor een auto ouder dan 25 jaar. Je moet je goed informeren.
Officieel mag je maar in een straal van 50km rijden maar uitzonderingen zijn als je naar een garage gaat, een meeting een beurs,…. dus dit valt bijna niet te controleren ;)
slinkse sletjes… nice one! :)
@ BXL & SIX TREY

een straal van 50 Km is erg veel hoor vanuit antwerpen bijvoorbeeld kun je zo naar de kust en naar nederland en naar eupen ( straal is vogel vlucht ff passer pakken en kijk op je kaart mannnen )
voor de echt oldies kun je mss hier terecht http://www.raceclassics.de echt lekkere cobras( licht, powerfull en cabrio )
Door dit column te lezen zou je zomaar zin krijgen om een oldtimer te kopen. :D Maar dat van die LPG-installatie vind ik wel een beetje onzin. Je weet immers dat sommige klassiekers zuipen, laat ze dat dan doen ook.
dit valt inderdaad bijna niet te controleren, of een tweede optie is de auto inschrijven als Classic car. de onkosten zijn nagenoeg het zelfde, alleen moet je een jaarlijkse keuring laten doen en mag je toch het buitenland binnen met je oldtimer.

Zo heb ik het gedaan en dit werk evengoed.
excuseer hier het juiste adres http://www.race-classics.de
heeerlijke column! ;)
Een 500 SEC uit ’85 zou wel leuk zijn…
Ik was afgelopen zondag op pad (van Aerdenhout naar Langweer en terug) met de Volvo 1800 ES van mn pa, en de medepassagiers viel het op dat ik veel rustiger rijd dan in mn normale auto(voor dagelijks verkeer heb ik een ’95er Opel Corsa 1.4Si) en omdat de Volvo minder krachtig optrekt en minder veiligheidssystemen heeft doe je lekker rustig aan. Dus het klopt allemaal wat Ruben op digitaal papier heeft gezet.

PS: Ruben, de P1800 was het conceptmodel en de productieversie werd later de 1800 ES genoemd.
@God: :-) m3 e30 is nog geen oldtimer :-) nog wat geduld :-)
M’n E30 wordt nu in november 25 :-)

@six trey: heb al 2 versies gehoord qua kilometers.
-straal van zoveel rond uw woonplaats.
-en volgens een kameraad van mij die zegt dat hij met zijn verzekering in een straal van 300km (!) mag rijden met z’n oldtimer. De verzekeringsfirma uit Antwerpen is gespecialiseerd in oldtimers, kost ongeveer 100€/jaar (!).

Wat hij erbij zei is dat je een “hoofdwagen” moet bezitten, dus als 2de wagen ideaal. Verder moet je rijden in de “spirit” van het oldtimergebeuren, geen clubs of dergelijke, maar gewoon niet om in je overall naar ja werk te gaan. Dit laatste valt natuurlijk moeilijk te controleren door de politie :-)

Hij zei mij ook dat je met een oldtimer (zoals hier ook beschreven) slechts 1 maal naar de autokeuring moet, dus je kan daarna doen wat je wilt.
toch effe meegeven dat de limitering in belgie van 50 km behalve bij meetings etc enkel verbonden is aan je verzekering. niet aan het feit dat je een oldtimernummerplaat hebt.
Verder is het ook zo dat aanpassingen ( motor, verlaging, etcc.) dewelke niet op de auto zaten bij Oldtimer keuring bij een ongeval de mogelijkheid geven aan de verzekering om zich terug te trekken. Denk dus wel 2 keer na vooraleer je domweg pk’s in een auto stopt met trommelremmetjes…
Ben al opzoek geweest naar een Alfa Romeo Guillia Sprint Speciale, maar de prijs viel wat tegen €45.000.
Nederland Hater
@ Peter

De Golf 1 GTI is gebouwd van 1976 tot in 1984, afgezien van de laatste Golf 1 GTI’s zijn ze allemaal belastingvrij.

Ik rij zelf een Golf 1 1600 automaat uit 1976 op gas, ik moet zeggen dat me dat uitstekend bevalt, als er iets aan mankeert los ik het zelf op en kost het me nooit meer als 100€
Mooi stuk, mijn complimenten!
Nog een paar jaartjes en mijn auto is 50. Hoeft ie ook niet meer APK gekeurd te worden.
Bon, het is slechts een straal van 25km ze mannen! Maar, idd vogelvlucht en da’s wel vrij veel. En onder het mom van ‘meetings’ is dit dus idd ongelimiteerd.
En een Volvo P1800 was wel degelijk een productie model. De P1800 is een coupe, de 1800 ES de shooting break (EState)
Voor Belgen die denken geld te kunnen besparen door een oldtimer aan te schaffen, of een auto als oldtimer in te schrijven toch enkele addertjes;
-Verzekeringen leggen niet alleen een beperking op het aantal kilometers dat je mag rijden, het is steeds verboden de auto als dagelijks vervoersmiddel te gebruiken.
Als je een aanrijding krijgt op weg naar je werk (ook al ben je zelf niet in fout!) trekt de verzekering zich niet alleen terug, je krijgt ook nog een pv én stevige boete wegens het rijden met een niet verzekerd voertuig.
-Er is geen enkele oldtimerverzekering die toelaat dat je met een oldtimer nachtelijke ritten maakt. In de winter kan je dus zo ongeveer nergens heen…
Doe je dat toch en krijg je politiecontrole (kans is erg klein) of raak je betrokken in een ongeval: zie hierboven.

Als je in België dagelijks met een oldtimer wilt rijden mag dat maar dan moet je wel de normale verkeersbelasting betalen, jaarlijks naar de keuring én de juiste verzekering afsluiten.
Vaak valt er dan niks meer te besparen…
Floyd, niet (helemaal) juist.
Als je er dageijks mee naar je werk wilt is een O-plaat (oldtimer en geen periodieke keuring) inderdaad uitgelsoten.
Beste is inderdaad een gewone verzekering of classic car verzekering af te sluiten en jaarlijks naar de keuring te gaan. Een classic car verzekering is met beperkte km’s (onderling te bepalen), maar is weldegelijk ook ’s nachts ok.
En de verkeersbelasting is automatisch het minimumbedrag na 25 jaar, dagelijks voertuig of oldtimer.
@elcaminokid
Ik mag 50km rijden van mijn verzekeraar hoor het staat zelfs in mijn contract maar ja onder een beperking van 8.000km per jaar maar aangezien ik ook nog een dodge ram heb staan en maar 2 km van mijn werk woon is dit allemaal geen probleem ;)
Ik zou mijn 63 Impala wel willen inschrijven als gewone auto maar ik kan niet om dat ik te kleine wielen heb, hydraulics en een opgefokte motor dit kan nooit gekeurd worden in belgie :( ze gaan dan ook nog waarschijnlijk moeilijk doen over mijn afgezaagt dak en uitlaat
Nog 5 jaar en dan is ie van mij een echte oldtimer,
nog eventjes dus.
Accepteer nou maar lekker dat als je in de randstand ergens heen wilt, je gegarandeerd in de file staat. Valt het alleen maar weer mee als je eindelijk eens door kunt rijden.

Vind trouwens dat iedereen in een old-timer zou moeten gaan rijden net zo’n sneue oplossing als dit is voor het probleem dat co2 uitstoot heet: http://tinyurl.com/2uy6zm
@Floyd: je mag ’s nachts wel rijden, als je op weg bent naar of terugkomt van een evenement. En evenement mag je ruim interpreteren, moet niets met auto’s te maken hebben. En vermits er overal wel altijd iets te doen is … ;-)
@ six trey: de verzekering heeft hier niets mee te maken. de wetgever heeft de max straal vastgelegd op 25km voor een O-plaat, so that’s it. verder voor meetings mag. zelfs naar het zuiden van Spanje is dan geen probleem.
als jouw verzekering slechts 50km coverd, zou het kunnen dat dit inclusief naar meetings gaan is…
@Bxl: Het ging niet zozeer over geld uitsparen – er staat ook in de column dat je datzelfde geld meteen weer uitgeeft bij een klassieker – maar over het ontwijken van de vierendertig soorten belasting die we hier hebben.

@ggj: Mee eens, ik heb ook geen LPG in mijn auto. Misschien op den duur, maar voorlopig rij ik er niet heel veel mee en is het best te doen. Als ik er dagelijks mee zou moeten forenzen dan zou LPG wel onvermijdelijk zijn.
menig maal met mn 1802tje bmw naar mn werk in amsterdam gereden (woon in haarlem)
was iedere keer weer genieten! zelfs file rijden was n feest!

die column van je is zo waar! raad het iedereen aan!
plus, het onderhoud kan best meevallen, koop n redelijk goede klassieker en je rijdt zonder problemen..
enige nadeel is dat ik met mn 21 geen goedkope verzekering kon krijgen. maar met 1 schadevrjijaar was dat alsnog maar iets van 40 pop per maand.
goed te doen!

ga mensen go!
Mooi stuk! En ook precies de reden dat ik al tijdje naar een leuke oldtimer op zoek ben. Das tenminste nog echt autorijden! :)
Alleen jammer dat de Ibi er toch zal blijven voor de dagelijkse woon-werk kilometers, dus de totale kosten zullen niet echt dalen…
Ik heb er gelukkig nog ééntje staan maar mijn huidige auto bezorgt me zo’n fun dat ik in mijn musclecar maar 100 km mee heb gereden in 1 jaar! :(
Misschien door deze topic dat ik hem van de week weer ff uitlaat! :)
Aan alle klassieker-minnende Zuiderburen: wie van jullie gaat er naar de Spa Summer Classic?

Ik ben er (pers!), hoewel ik er niet met m’n klassieker naar toe rijd… (behoeft wat reparatie, 40 jaar oud)
en gelijk heb je met je column
Heerlijk, geen ABS, ESP of andere onzin waardoor iedere idioot zich een Stirling Moss voelt, maar ‘em lekker voor iedere bocht erin zetten en rustig doorhalen.
Ik raad alleen een klassieke 911 af, die komen tot leven bij zo’n 160 per uur en zijn dan zeer Spee-gevoelig! Maar een Giulia Super Nuova, een 2002 tje of een DS zijn lekkere rij-ijzers
Starten met niet te hard rijden. Dat scheelt al een hoop.
Het is zeker een goed gevoel om in een oldtimer te rijden. Mijn golf 1 kost me niets. Geen belasting of andere ongein. 70 euro per jaar verzekering en hij rijd 1 op 12! (als ik de cabaratur zuinig afstel en zelf rustig rijd dan is 1 op 15 makkelijk te halen).
Koop een niet al te exotische oldtimer. Anders moet je zo zoeken naar onderdelen of steeds de hoofdprijs betalen ;-)


Weet iemand dit trouwens? Is een GolfI volgens de wet nog steeds een klassieker als ik er een 1.4 TSI inlepel?
@elcaminokid
Ik heb het opgezocht en op mijn verzekering staat dat ik er mee mag rijden in een straal van 50km met uitzondering voor meetings. wat je zegt kan mischien waar zijn maar ik blijf wel mijn 50km rijden en als er iets zou gebeuren weet ik van niets in mijn contract staat 50 ;)
@Rob USA
Welke oldtimer muscle car mag dat dan wel zijn dat je hebt?
als alle automobilisten een week niet zouden rijden en tanken is nederland failliet :P
@Six trey:1970 Pontiac Firebird Formula 400.
@Rob USA
Nice, geile bak ;)
Belangrijker nog, welke auto bezorgt je zoveel fun dat je met je Firebird maar 100 km rijdt in 1 jaar?
Voor wie een dagelijks rijden met een oldtimer vanwege bijv. zijn werk niet mogelijk is, zijn er wel alternatieven. Met name als het om de slurptax gaat.
Koop een Amerikaans voertuig, want ook al zijn ze groot incl. de slurptax zijn ze goekoper dan veel kleine Europesche auto’s. Ook als het om het brandstof gebruik gaat.
Mjah, door al dat gedoe met belastingen lijkt het voor mij steeds aantrekkelijker om m’n camaro op gas te zetten en de civic de deur uit te doen. Rijd toch ook een stuk meer relax…
@ggj:Klik maar op mijn naam! :)
Ook wel leuk ja ;) Leuke mods ook 8)
Iemand in m’n straat heeft de boodschap goed begrepen. :)

http://img32.picoodle.com/img/img32/4/6/17/f_optiem_fb06279.jpg
een gemixt verkeer van moderne spitstechnologie en oude mooie wagens… mooier kan ik me het verkeer niet inbeelden!

in elk geval, recycleren is wat de overheid ons zegt, maar door je oude auto weg te doen komt er wel heel veel rommel bij! als we nu eens auto’s recycleren ?

alleen jammer dat de oudere schatjes meestal het dubbel verbruiken van de huidige modellen… maar hé, aan een mooie vrouw geef je ook geld uit! :p
Wie kan mij helpen aan websites of adressen waar getunede bmw oldtimers staan?

Gelieve mij te mailen: dolfke123@telenet.be

Alvast bedankt!!!!!!!!!
mijn ene auto is een 88 tiger renault automaat
mijn andere auto is een fiat242 /c35 camper (helaas nu te koop zie marktplaats)
al jaren heb ik campers : je betaald voor elk model maar drie maanden wegenbelasting (altijd) per jaar en oldtimer camper ? deze haalt in verzekering de 200 per jaar niet
Dit column bevestigd alleen maar mijn juiste keuze om een MB W123 300D zakelijk te rijden, i.p.v. zo’n “gecomputeriseerde leasegebakje”…

Mag mijn hobby graag uitbreiden met een W140, Mustang cabrio 1966 en een vette Corvette C2!!!

Nee, dromen zijn geen bedrog (fingers crossed)… :D
In een auto hoort een carburateur en geen computer. De geur van een rijk afgestelde gasfabriek opent je neusgaten. Een klassiekerdriver is nooit verkouden.

Geniet er maar van. Straks wordt je omringd door fantasieloze
hybriderijders. En als iedereen straks tussen de batterijen zit in de file, voert de regering accubelasting in. Sic!
mooi gesproken!
Oooh overheid, ik hou vsn jullie :) Rij nu ruim 2,5 jaar een mb 240td- tje, alleen al in deze tijd 4000 euro aan wegenbelasting bespaard (0,= uitgegeven :) ), geen moeilijke roetfilter, dpf, sensors enz enz, egr kleppen die verstoppen enz enz :) Gewoon tanken, een weinig onderhoud, fastfit onderdelen spotgoedkoop en andere delen makkelijk verkrijgbaar op sloperijen, alleen ff zoeken!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).