Le Mans 2008 van start

Auteur: , 93 Reacties

De 24 uur van Le Mans 2008 is vanmiddag van start gegaan. Even een kort berichtje om jullie te laten weten wanneer je de race op tv kunt volgen.

Voor de Nederlanders en Belgen: Eurosport doet non-stop verslag van de race maar wisselt daarbij tussen Eurosport 1 en 2. Als je net als ik een armzalig kabelpakketje met alleen Eurosport 1 hebt, zijn de volgende tijden misschien nuttig om te weten:

zaterdag
18:15-20:00
22:00-22:30

zondag
02:00-09:00
11:00-12:00
14:00-15:15 – finish

RTL7 biedt op hun website een livestream aan. Ook op tv geven ze af en toe een update, op de volgende tijden:

zaterdag
18:00-18:30
19:30-20:00
22:30-23:00

zondag
00:45-01:00
10:30-11:30
14:00-15:30 – finish

Veel kijkplezier, het belooft hard te gaan!



93 reacties

Audi aan de leiding!
Eindelijk iets dat ik kan zien zonder naar het voetbal te kijken.
ben nu aan het kijken op de livestream :)
“Als je net als ik een armzalig kabelpakketje met alleen Eurosport 1 hebt”

Als je als armzalige Belg het geluk hebt van een simpel kabelabbo’tje te hebben bij Telenet, heb je zelfs helemaal geen eurosport meer tegenwoordig tenzij je overschakelt naar hun digitale rommel! :x
Ik heb die digitale rommel, is heeeeeeeeeeeeeeel leuk om het live te zien :D
Pffff en die livestream wil ook al niet werken, is die enkel voor Nederlanders of wat.

In Firefox geeft ie een fout en in IE krijg ik Axe reclame te zien en daarna een zwart venster :( .
@.Memphis.

zwart venster..?? geen Windows Media Player achtig ding?
Livestream: “Only available for Dutch viewers”
Ach zo
@Netel: hotspotshield.com schijnt te werken… ;-)
Kben al sinds 14u45 aan het switchen tussen Eurosport 1 & 2. Nu net terug op 1.

Lang leve Telenet Digitaal :)

Ahja, ik heb eigenlijk examens.. Zucht.
@GeoBem007

nu nog? Of zijn het je herkansingen..

PS. die RS Spyders doen het wel erg goed zeg.. staan hoger dan sommige LMP1’s xD
De site met live-timming is weer waardeloos (zoals de voorbije jaren)
http://www.lemans.org/24heuresdumans/pages/accueil_gb.html
AUDI FTW!!!!! :D TDI POWAH :D
ligt de leading DBR9 er nou uit? Want de live timing is inderdaad waardeloos ..
live radio ter aanvulling :)

http://rlmplayer.0157.org/index.html
@RenJie: Nu nog.. Van 26 mei tot en met 25 juni.. Belgisch systeem hé ;)

Herkansingen in augustus en daar mag ik ook al gerust een paar keer meedoen!
hopen dat plaatsgenoot van merksteijn die lmp2 klasse mooi even gaat pakken :)
Hmm, ik krijg die stream niet aan de praat. Komt dat omdat de stream gewoon kaduuk is of komt dat omdat ze het gewoon niet zo op Mac gebruikers hebben?
Ik kan de rest van hun filmpjes wel zien BTW…
Na een kwartiertje begint het te vervelen..
De eerste spyker ligt er al weer uit met motor problemen.
Jammer, via hotspotshield.com krijg ik de live stream ook niet aan de praat; het zal enkel toegankelijk zijn voor ip’s uit nederland waarschijnlijk :( .

Erik bedankt voor de live radio link, tenminste nog iets dat hier werkt :P .
Aston Martin aan de leiding in het GP1 of zo. Lekkere wagens die DB9R’s. Een de ‘ rugnummers’ spreken ook voor zich. 007 en 009. 007 staat voor natuurlijk James Bond met zijn Aston’s in de films. En de 009 staat voor het beste resultaat dat de Aston’s ooit te pakken hebben gekregen in de Le Mans Endurance race.
heeft iemand een wallpaperformaatje van de Audi R10 hierboven :) ?
@ Memphis, probeer die op rtlgp.nl die gebruik ik nu ook, dit is m’n screen nu:
http://85.17.225.74/270250001-270300000/270298901-270299000/270298953_6_A5xC.jpeg
Peugeot aan kop met Villeneuve klopt dat?
@ Frasker
Hij wil juist die op RTL GP bekijken, maar zij filteren op ip en laten ip’s van buiten Nederland niet toe…
Met nog 18 uur en 20min te gaan is dit de tussenstand

LMP1:
1e Peugeot 908 (de witte)*
2e Audi R10 9de gele) Nr2

LMP2:
1e porsche RS Spyder (de blauwe)
2e Van Merksteijn motorsport

LMGT1:
1e Aston Martin DBR9*
2e volgens mij als ik op de livesteam kijk een Corvette*

LMGT2:
1e Ferrari F430 GT*
2e Porshce 997 GT3 RSR*
3e Ferrari F430 GT*

* Ik heb geen idee welke het is, maar het is 1 van de auto’s van dat model.
@ JPM
Dat kan kloppen, racet hij in de witte?

@ RA999
Ohw, oke dan heb ik niks gezegd.
Die Audi diesels klinken wel een stuk beter dan die Peugeots zeg…
Zijn ze dan eindelijk van hun TDI-herrie af..?

Alsnog niks vergeleken bij bijv. die Porsche natuurlijk :P
Audi…!!! ;)

Bedankt voor de tip, ik ga zeker doorkijken.. :D
Open 3 vensters op internet waarvan:
-www.ris-timing.be/kangaroo/24h.htm (live timing)
-http://24ur.com/sport/ostalo/prenos-24-ur-le-mans.html (goed beeld wel sloveens maar je zet geluid uit en…………)
-http://globecast.workscast.com/ (commentaar in engels)
ik zie net dat de audi ongeveer evenveel stops heeft als de peugeot, is er iets misgelopen daarnet misschien?
@ Aselu:

Ik vind ze beide best lekker klinken ;)
@ dekster
De #7 Peugeot loopt kneiterhard op het moment. Hopelijk zijn ze net zo betrouwbaar als ze snel zijn. De Audi’s doen het ook zeker niet verkeerd. Onze RS Spyder doet het ook goed trouwens. En wat een hels geweld komt er uit die Corvettes zeg!
Ik dacht daarnet te horen dat er regen voorspeld is, ik ben benieuwd!
Geld niet alleen voor de #7 trouwens.
En nu lopen ze voor op het afstandrecord van de Porsche 917 uit 1971, na 36 jaar gaat hij er misschien eindelijk aan!
sorry 37 jaar
De RS Spyders domineren de LMP2 best wel 8)

@ RScosworth:

Die Corvettes C6R hameren inderdaad erg lekker :|
En het is spannend tussen Audi en Peugeot, het gaat goed op.
Geweldig zeg, achter die R8 safety car aan, wat een ding!! en nog RS6 safety cars ook?!?? Geweldige race, hopen dat audi wederom wint!
top!
ferrari rijdt porsche helemaal zoek op dit moment
Ooooh die Corvettes!! Kunnen we niet een live stream van alléén maar die onboard cam krijgen? Ik kan er de hele dag/nacht wel naar luisteren :D
Het is inmiddels bijna 2 uur…wie kijkt er nog? :P :)
@Hylke
Nou het begint nu weer op Eurosport 1, dus ik kijk daar weer :P
@dekster, deze live timing werkt beter: http://www.ris-timing.be/kangaroo/24h.htm
Als ze zo doorgaan gaat het ronderecord van 2006, 380 rondjes, eraan :O
Hm, ‘full-wets’ voor de nummers 1 en 2, het blijft spannend :)
Het weer lijkt daar bijna even slecht als hier, hier onweert het.
Goedemorgen, audi aan de leiding in de regen! :D
Heeft iemand de wallpaper van die eerste foto? Vind em erg mooi. :D
Goeiemorgen. Audi in het voordeel in de regen, en nog maar 6 uur te gaan :o
@Robbie
Volgens die live-timming ligt peugeot aan kop en rijden ze een 3.30, terwijl de rondetijden nu rond 4min liggen…
Ik ben nu ook op de rtl-website aan het proberen de livestream te volgen. Alleen het geluid is wel goed maar het beeld hapert te vaak. Over een halfuurtje weer achter de tv plaatsnemen. Hopelijk is het vanmiddag bij de finish droog.
Ik vind die gesloten LMP1-wagens toch wel erg mooi: de witte Dome, de epsilon-euskadi, de lola-AM, peugeots, prachtig!
Wat me wel opvalt is dat de peugeots erg veel met die lampen knipperen, maarja. En wat is die camera-positie vlak voor mulsanne, tussen de bomen toch mooi.
En wederom vist Peugeot achter het net. Chapeau voor Audi, die de hete Franse adem ook dit keer (tegen de verwachting in) in de nek heeft kunnen houden!
Ongelooflijk. De Peugeot’s leken zoveel sneller en nog weet Audi het weer te winnen. Petje af hoor.
Zag ik Jan Stuivenberg daar net nog even in beeld met een Porsche vlaggetje in de hand bij de fans van onze RS Spyder? Goed gereden ook door onze landgenoten. Die Minassian zorgde ook voor veel spektakel met zijn haast suicidale rijgedrag.
@RScosworth: de Audi’s hadden zonder regen weinig kans gehad, maar in de regen waren ze duidelijk sneller. Daarnaast hebben de rijders minder fouten gemaakt dan de coureurs in de Peugeots….

@Smoke: nou…. in de nek? Daarmee wek je de indruk dat de Audi’s sneller waren…. in feite kwamen ze meer dan 3 seconden per rondje tekort… 105*3=315 seconden= 1,5 rondje om de oren…. Zonder regen en fouten van de Peugeotrijders was het een kansloze race geweest voor Audi.
Als de Peugeots minder fouten en problemen hadden gehad dan hadden ze bijna 6 rondjes voorsprong kunnen pakken….

Nou is geen enkele race zonder problemen, maar het geeft wel aan hoeveel sneller de Peugeots waren.
Hahaha, die audi jongens toch, het is ze weer gelukt :P
@w0o0dy
De gemiddelde rondetijden van de Peugeot’s lagen inderdaad een stuk hoger. En als Peugeot minder fouten had gemaakt hadden ze ook gewonnen, wat ik liever had zien gebeuren aangezien Audi al zo vaak gewonnen heeft. Maar deze wedstrijd liet weer zien dat de snelste niet altijd de winnaar hoeft te zijn.
@w0o0dy
Er is nu eenmaal een verhouding snelheid/betrouwbaarheid, ik herinner me vorig jaar toen er maar 1audi de finish zag, dit jaar hebben ze dat probleem bij audi aangepakt. Verdiende overwinning gewoon ;)
@dekster: ik zeg niet dat de overwinning niet verdiend is…. Audi heeft de race tenslotte naar zich toe weten te trekken in de regen. Maar het geluk was ook wel aan hun kant want zonder regen waren ze tamelijk kleurloos ten onder gegaan. Op snelheid waren ze kansloos en de betrouwbaarheid van de Peugeots was ook in orde. Dus zonder regen en zonder foutjes van de Peugeotrijders hadden ze niet gewonnen.
Het verschil tussen de Audi en Peugeot toont maar weer eens aan dat de term “sportiviteit” niet bij Audi hoort.

Ja, Audi heeft meerdere malen Le Mans gewonnen, maar toen hadden ze geen concurrentie. Nu heeft Audi concurrentie en laat Peugeot al in z’n tweede jaar zien dat ze de snellere auto hebben. Betrouwbaarheid zal heus nog wel komen.

Audi werd zelfs zoek gereden door de Porsche Spyder die een klasse lager uitkomt in ALMS. Het werd zelfs zo’n grote blamage dat de Porsche restricties kreeg!

Nee, merken die zich profileren als “sportief” Porsche, Ferrari, Alfa Romeo, BMW, Mercedes etc. hebben ook daadwerkelijk grootse prestaties op hun conto staan. Maar wat heeft Audi dan? Quattro misschien?
@rick dos volgens mij is Audi ook redelijk goed bezig in de DTM. Alfa romeo en BMW zijn de laatste jaren ook niet echt aanwezig in de motorsport.
Wat een vreemde reacties op de winst van Audi en het verlies van Peugeot: ” Als Peugeot niet zoveel problemen (problemen inderdaad) en het niet geregend had, had Peugeot gewonnen. Audi heeft dus niet verdiend gewonnen”

Wat een geweldige klinkklare onzin. Audi heeft een meer betrouwbare (techniek beter?) auto en presteert beter met regen op het wegdek. Dan heeft Audi juist verdiend gewonnen. Audi heeft een betere auto dan dat halfbakken ding van Peugeot dus waarom is er hier nog discussie over mogelijk?

Een race is nooit probleemloos en de meeste problemen doen zich voor door de techniek, dit had Audi dus beter voor elkaar dan Peugeot en mogen zich daarom een meer dan terechte winnaar noemen.

Precies hetzelfde: Hamilton rijdt een gehele race op kop in de F1, Raikkonen rijdt op de tweede plek en het begint te regenen. Hamilton crasht en kan niet verder rijden, Raikkonen wint. Die regen die hoort bij de F1 en daarom is het heel stom om te zeggen: als het niet geregend had, had Hamilton gewonnen. Raikkonen is dan gewoon blijkbaar beter :)

Amen
@Joost: beetje waas voor je ogen? Ik zou de commentaren nog eens lezen. Audi heeft geen betere auto want ze werden om de oren gereden en de Peugeots bleven ook gewoon heel. Betere auto? Yeah right.
@Woody

En toch verliest Peugeot en neemt Audi de winst mee naar huis, hilarisch…
tja dat is knap van de coureurs die Audi in dienst heeft… maar geen verdienste van het merk…
Verdomme, ik dacht dat het in Augustus was is het elk jaar om andere datum ofwat. Hele jaar op zitten verheugen kan ik maar paar uur kijken.
Porsche is wel heerlijk bezig met hun RS Spyder van Verstappen!
peugeot had misschien een snellere auto met meer pk’s, maar die van audi moest naar mijn weten toch minder vaak de pit in en had een beter verbruik … dan denk ik toch dat audi de betere wagen had hoor
@Wooody
Peugeot heeft de snellere auto. En op het einde bleek dat Audi de beter auto had, anders hadden ze niet gewonnen. Le mans gaat niet om wie de snelste auto heeft maar de beste. En in de autosport bestaat het woordje als eigenlijk niet. Want dan kunnen we ook stellen dat ALS ik goed genoeg was geweest in de formule 1 reed.(wel extreem voorbeeld maar het gaat om het idee)
w0o0dy: aub hé zeg.. Zet zelf eens een brilletje op! Regen & problemen = Le Mans. Audi heeft hierdoor bewezen dat ze veel consistenter zijn, zelfs als er problemen of regen opduikt! Peugeot had het hierbij toch niet bij het rechte eind.

En trouwens, ik kan me best herinneren dat ze nogal wat problemen hebben gehad met de versnellingsbak bij Peugeot!

Audi heeft een betere auto, maar Peugeot heeft een snellere auto.

Ik kijk uit naar volgend jaar!
@Rick Dos

Betrouwbaarheid is net de truk van Audi. Als sinds de originele R8 zijn ze trager dan de concurrentie. Maar daarmee hebben ze ook minder slijtage en brandstof verbruik. Dus minder miserie, minder pitstoppen, minder vermoeide chauffeurs, waardoor ze uiteindelijk als eerste eindigen.
Als ze het wilden, dan zouden ze snellere wagens kunnen bouwen. Denk je werkelijk dat dit niet binnen hun technische mogelijkheden valt? Ze kiezen echter een strategie die hen na 24 uren als eerste over de finnish brengt. De concurentie is er vet mee dat ze snellere ronden draaien.

De haas en de schildpad…
@De Nou: ik geloof dat Audi daarmee maar weinig tijd heeft gewonnen…. 3 hebben 3 pitsstops minder gemaakt dan de Peugeots (34 tegen 37). Waarbij de Peugeot met nr 7 onder andere vanwege een lekke band en de spin van Marc Gene 2 keer extra de pits in moest.
@GeoBem007 & Armbijter & De Nou: ik denk dat we kunnen stellen dat Audi de betere lange afstandrijders had en in de regen de betere auto. Overall was de 908 de betere auto, maar als je coureurs het ding niet op de baan houden dan kun je ontwikkelen wat je wil maar ga je niet winnen.

Al met al is de overwinning natuurlijk verdiend. Degene die de minste fouten maakt, geen technische problemen heeft en een redelijk tempo kan rijden wint. Hard gaan alleen is niet genoeg.

Peugeot heeft dit jaar laten zien dat de auto sneller is maar ook gewoon heel blijft. De nr 7 heeft eigenlijk geen grote technische problemen gehad alleen een beetje pech met de lekke band. Daarbij verloren ze tijd door de safetycar en door rijdersfouten… tja wie steken laat vallen wint niet, dat geld voor iedereen.
Audi 2 heeft 3 keer minder gepit dan Peugeot 7. Daar hebben ze het verschil niet gemaakt De Nou. Zoals w0o0dy zegt, wat geluk en de coureurs hebben daar voor gezorgd, want die wagen van Peugeot was gewoon beter.
ferrari heeft de gt2 class geruled!!! andermaal komt porsche met zijn hernieuwde 997 rsr niet aan te pas. titanenstrijd is wederom voor italianen in de granturismo klasse…
@sebastian: het was zelfs een walkover…. Eerste 4 plaatsen voor de F430 en de eerste Porsche 911 RSR op 17 rondjes van de winnaar, de f430 van Risi Competizione.
Rijdersfouten, banden problemen,… Audi heeft hier minder last van door hun strategie van “consistancy”. Hoort er allemaal bij. Als je een 24h race benaderd als een sprint, dan kan je niet anders verwachten dan problemen met wagen en chauffeurs.

Als dit de eerste Le Mans was van Audi, dan zou je kunnen spreken van geluk. Maar ze hebben in het laatste decenia dan wel heel veel geluk.
Niet zo zeuren allemaal, het is gewoon een klasse teamprestatie als je met een langzamere (op droge baan) auto toch weet te winnen. Jullie kunnen allemaal wel blijven zeuren over als dit en als dan enz. enz. maar dat doet niets af op de voor Audi misschien wel mooiste Le Mans overwinning. Dit is endurance racing ten voeten uit, als je dat niet leuk vind ga je maar naar een sprint race bij A1GP kijken.
Wooody, het zou toch erg saai zijn als de beste auto altijd wint. Rijdersfouten (concentratieverlies), het inhalen van tragere deelnemers en mechanische pech maken van Le Mans juist een uniek motorsport event. Ik had het de fransen de overwinning ook gegund maar ja je krijgt het niet voor niets.
@Pieter-Jan: jaja, dus volgens jou kon Audi het tempo wel bijbenen maar was het strategie om je om de oren te laten rijden? Alledrie de Peugeots hebben sneller tijden gereden zowel in de qualificatie als in de race. De snelste 908 was zelfs meer dan 3 seconden sneller dan de snelste Audi. Audi kon het tempo gewoonweg niet bijbenen.

Afwachten of de regen je komt helpen of dat je tegenstander fouten maakt of uitvalt is geen echte strategie. Het is vooral een teken van onmacht.

De resultaten van andere jaren zeggen niet zoveel omdat ze in de meeste jaren nauwelijk serieuze tegenstanders hadden. Ze snappen wel hoe ze moeten racen en hoe ze een betrouwbare auto moeten maken maar zonder de fouten bij Peugeot hadden ze verloren. Want 2 van Peugeots hadden weinig technische problemen. Daar hoopte Audi op….maar de Nr7 had alleen een klapband.

Het verhaaltje over de betere betrouwbaarheid is ook niet terecht want zowel de twee andere Audi’s als de twee andere Peugeots ook hadden wel technische problemen….. Alleen de twee snelste wagens hadden vrijwel geen technische problemen.

Daarbij had Audi nog het geluk dat de Nr 7 Peugeot een klapband kreeg (en dat is gewoon pech omdat men toevallig een stukje bodywork van een andere auto raakt) en dat Gene de auto vastzette in de grindbak. Zonder die twee feiten had Audi vrijwel zeker niet gewonnen.

Ik heb verder niets met Peugeot (sterker nog ik had verwacht dat ze meer technische problemen zouden hebben, maar kennelijk kunnen ze toch auto’s maken die niet uit elkaar vallen, alleen doen ze dat bij hun productiemodellen niet) maar feit is dat dit jaar de rijders van Peugeot de overwinning hebben laten liggen en dat in de regen de rijders van Audi de overwinning hebben beetgepakt…

Misschien moet Peugeot voor volgend jaar simpelweg de rijders van Audi gaan gebruiken…
man man man !! wat je hier allemaal leest !

Zo een uithoudingsrace is een samenspel van factoren. Sommige zaken heb je zelf in de hand :
snelheid versus voldoende betrouwbaarheid versus verbruik (=pitsstop)
keuze van rijders
samenstelling andere leden van het team
budgetten
keuze banden (droog – nat)

Andere factoren heb je geen of minder greep op maar kan je je zo goed mogelijk op voorbereiden
nat – droog
invloed andere rijders
opjagen of opgejaagd worden

Uiteindelijk is de winnaar diegene die de juiste keuzes heeft gemaakt rekening houdend met de omstandigheden.

DUS moet men kunnen toegeven dat er maar ene terechte winnaar is : AUDI.
Al die ‘als-en’ (als het niet geregend zou hebben…) heeft geen belang; iedere constructeur weet dat het regelamtig regent in Lemans, dus …
tjongejonge .. een 24 uurs uitputtings-slag ..
en dan nog de winnaar in een kwaad daglicht willen zetten ..

en felicitaties aan al de ploegen die de 24 uur hebben volgemaakt ..
@w0o0dy @ 15:12

Met het hete adem in de nek-verhaal doelde ik simpelweg op de titel op Le Mans. Audi was voor aanvang nog steeds titelhouder (en erna dus ook nog, achteraf gezien), maar ze hadden Peugeot in hun nek voor wat betreft het afpakken van de titel.

“Zonder regen en fouten” is een beetje een should have, would have, could have-verhaal. Na 24 uur racen is het het eindresultaat dat telt. Audi was dus overall de beste, ook al waren de Peug’s sneller.

Verder heb ik bijna niets van de 24u gezien, ik kwam pas om 14:50 thuis na een weekendje weg. Maar heeft Jacques Villeneuve nog domme dingen gedaan of is hij dit keer tegen zijn natuur in goed en constant geweest?
@smoke: van Villeneuve heb ik geen fouten in beeld gezien (maar heb niet continue naar de live-feed zitten kijken). Klien en Gene maakten wel fouten, de winnende Audi had veel geluk bij een kleine aanrijding met een andere wagen (beide rijders waren niet heel erg handig bij die actie) dat de auto heel bleef.

Het gaat er mij niet om dat de overwinning niet terecht is. Audi heeft uiteindelijk de zaken goed uitgespeeld en weinig fouten gemaakt. Maar om dan te stellen dat ze de beste auto hadden dat is onzin. Audi reed de beste race en won dus ook, maar Peugeot had de snelste auto en die auto bleef ook gewoon heel. Dat is dus de beste auto.

Als je niet verder kan kijken/denken dan “de winnaar had de beste auto” dan snap je bar weinig van het spelletje. Er spelen nou eenmaal meer dingen een rol dan een goede auto.
En niet te vergeten, het LMP2 record van Van-Merksteijn-Motorsport. Mooi gedaan een compleet hollands team het record op zo’n race pakken!
@w0o0dy @ 18:57

Wel lezen wat ik opschrijf hè: “Audi was dus overall de beste, ook al waren de Peug’s sneller.”

Ik zeg dus nergens dat ze de beste auto hadden, maar wél dat ze overall als beste uit de bus gekomen zijn. Overall houdt bij mij in ‘met inachtname van alle factoren die de race vormen’.

In feite zijn we ’t dus met elkaar eens….
@smoke: Jij hebt dat idd niet gezegd en met jou kan ik het dus eens zijn, met een paar anderen niet. Armbijter, De nou en Joost beweren dat de auto van Audi beter was…. en daar ging (in mijn ogen) de rest vd discussie over.
@w0o0dy: Misschien was die regen wel helemaal geen geluk maar ingecalculeerd. Audi heeft altijd gewerkt naar een optimale race pace. Peugeot ging er prat op om een snelle tijd te zetten. Audi heeft met de setup wellicht wel rekening gehouden met regen. Peugeot was tijdens de regen druk bezig met ander bodywork en een andere achtervleugel maar bij Audi was er geen reden om de aerodynamica te veranderen. Audi heeft wellicht bewust gekozen voor meer downforce en dus een iets lagere topsnelheid.

Het is altijd makkelijk om te zeggen “als Peugeot geen problemen had gehad” of “als het niet had geregend”. Maar ja, in 24 uur kan er veel gebeuren. En de Peugeot’s hadden wel problemen en het ging wel regenen. En Audi deed het gewoon het beste. Alle Peugeot’s hebben 1 of meerdere keren in de pits gestaan. De winnende Audi #2 niet. Afgezien van 1 spin (veroorzaakt door een domme fout van een langzamere auto) heeft de #2 foutloos gereden.

@Rick Dos: Audi mag dan wel niet zo’n rijke racehistorie hebben als BMW of Alfa, maar om nou te zeggen dat 8 overwinningen (eigenlijk 9 want de Bentley van 2003 has wel heel veel Audi techniek) in de laatste 9 jaar allemaal geluk is en omdat ze geen tegenstand hadden is echt flauwekul. Zo kun je alles wel geluk gaan noemen (bijv. dat BMW hun eerste F1 overwinning pakt omdat Raikkonen door Hamilton eruit wordt gereden).
Woody: “Misschien moet Peugeot voor volgend jaar simpelweg de rijders van Audi gaan gebruiken…”

Dat zou maar zo kunnen want het is nog maar de vraag of Audi volgend jaar nog mee doet. En als ze wel mee doen zou het wel weer eens een benzine auto kunnen zijn.

En voordat iedereen begint te schreeuwen dat Audi ermee stopt als de concurrentie dicht bij komt: Audi had voor de race al aangegeven dat dit de laatste Le Mans zou worden voor de R10. De auto is tenslotte ook al 3 jaar oud en redelijk uitontwikkeld. Volgend jaar komen er waarschijnlijk ook meer restricties voor diesel auto’s waardoor benzine auto’s wellicht wel weer de betere keuze is.
@rick dos
Onnozelaar, wat bazel je allemaal man! Als er nu één constructeur is die de term sportiviteit wel verdient dan is dat absoluut Audi. U bent duidelijk niet op de hoogte van wat Audi in het verleden al gepresteerd heeft. Iedereen lachte smakelijk toen ze begin jaren 80 met hun sport quattro aan de start verschenen in de rally scene, maar ze hebben sindsdien keer op keer bewezen dat ze wel degelijk “vorsprung durch technik” hadden. en geen klein beetje ook. Ze waren de eersten die in Lemans aan de start verschenen met een dieselmotor, die wederom door velen smalend werd ontvangen. Als je er vervolgens in slaagt om 9 jaar na elkaar een race als lemans te winnen, dan wil dat toch wel iets zeggen. Als het dan ook nog eens lukt om met een 3 jaar oude wagen die franse rammelkar af te drogen, dan is dat het duidelijkste bewijs dat Audi heer en meester is. Benieuwd waar ze ons volgend jaar weer mee gaan verrassen, maar dat ’t zal donderen, daar ben ik zeker van. Audi rules!
@ maarten
Die ‘franse rammelkar’ was dus wel sneller en ging net zo min kapot als de Audi’s. Maar waarschijnlijk ben jij dan ook iemand die alles op Wikipedia opzoekt in plaats van het daadwerkelijk volgen, zoals het gros.
De reden dat peugeot slomer was in de regen was simpelweg dat de coureurs minder zicht hadden door de gesloten cockpit…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).