Love it or hate it

Auteur: , 77 Reacties

Er zijn veel auto’s die van vrijwel alle mensen wel waardering krijgen. Neem bijvoorbeeld de Aston-Martin DB9, de Ferrari F355 en de Carrera GT. Niet iedereen vindt ze even geweldig, maar er is vrij weinig kritiek op, durf ik te stellen. Echter, er is ook nog een groep auto’s waarover de meningen zeer verdeeld is. Want hoe vaak horen we – ten onrechte – wel niet dat de Clio V6 ‘gewoon maar een opgewaardeerd Cliootje’ is, dan wel dat een oerlelijk vierkant jaren ’80 hok oninteressant is? Juist. Dat soort auto’s zijn misschien nog wel het interessantst. Lees mee in deel I.

Bristol 603 MkI

Groot-Brittannië is één van de grootste producenten van de dubieuze ‘love-it-or-hate-it-crew’, auto’s waar je maar van moet houden. Het gaat dan om luxe – of juist minimalistische –, aparte en niet erg populaire auto’s die er vaak niet bijzonder, dan wel onooglijk uitzien. Maar ik – en velen met mij, toch? – houden er gewoon van om hoe ze zijn. Nou is de 603 nog best aardig, maar ik kan me voorstellen dat je er niet veel aan vindt. Hij valt niet echt op en is ook niet zo bekend dat hij om die reden nog veel koppen zal draaien. Kortom, een auto die niet echt veel mensen op hun SD of CF mee terug zullen nemen van een spottripje. Het is echter een vrij zeldzame en luxe uitgeruste auto die óók nog eens de kwaliteit heeft van betrouwbare techniek. Sommige merken zijn zo klein dat ze in het verre westen – Detroit – techniek inslaan, in plaats van het zelf te ontwikkelen. Dat is ze geraden ook, want kleine merken, en met name in Engeland, staan niet zo heel erg goed bekend om techniek. Chrysler zorgde voor een V8 van 5,2, en één van 5,9 liter voor de 603, maar helaas wel met een bedroevend laag vermogen waar dat eerst veel meer was. 147 respectievelijk 172 pk bij lage toeren, en dus nog redelijk veel koppel.

Bristol 603 - Foto Jim Appelmelk

Bristol 603 - Foto Jim Appelmelk

Bristol 603 - Foto Jim Appelmelk


Chevrolet SSR

“Wat een schitterende auto”, riep een passant terwijl ik er foto’s van maakte. Het kan dus echt? Verdeelde meningen zijn leuk om te horen, ik ben wat betreft het uiterlijk niet veel goeds gewend. Ik fotografeer ze zelf omdat ik het een bijzonder model vind, zeldzaam, opvallend, en met 400 pk vrij snel, maar ik realiseer me best dat het retrodesign á la Chevy 3100 (stond verderop geparkeerd) geen designprijs zal winnen. Het is leuk om even naar te kijken trouwens, en om te fotograferen, maar ik kan me best goed voorstellen dat veel mensen het niet onder de noemer ‘mooie auto’ plaatsen. Het past in de cultuur van de retrodesigns uit de VS van het afgelopen decennium, denk aan de PT Cruiser, maar de Mustang refereert ook duidelijk naar de Fastback van de jaren ’60. En de SSR suggereert iets van de 3100, of iets dat daar op lijkt.

Chevrolet SSR - foto Jim Appelmelk

Chevrolet SSR - foto Jim Appelmelk

Chevrolet SSR - foto Jim Appelmelk

Chevrolet SSR - foto Jim Appelmelk

Chevrolet SSR - foto Jim Appelmelk

Chevrolet SSR - foto Jim Appelmelk

Chevrolet SSR - foto Jim Appelmelk

Chevrolet SSR - foto Jim Appelmelk


Jensen Interceptor Hardtop

Het concept van een Europese auto met een Amerikaanse V8 is erg leuk, het blijkt precies te passen in mijn interesseveld omdat het om betrekkelijk kleinschalige en onbekende merken gaat. Als ze dan ook nog eens heel erg zeldzaam zijn – van de Interceptor Hardtop zijn er maar 45 gebouwd, driemaal raden waarom – vind ik het zelf al helemaal interessant. Maar helaas kost het wel een schitterend stukje design van Vignale, dat maakte de auto eigenlijk het mooiste. De daklijn en het zijaanzicht van de ‘cabine’ gaven de meeste vorm. Bij een cabrio gaat het verloren, en bij een hardtop wordt het meestal vervangen door iets dat er niet goed uitziet, gewoon omdat het niet makkelijk vorm te geven is. Daarnaast is een oliecrisis lastig te combineren met een 7,2 liter V8 en hoge productieaantallen, dus helaas…

Jensen Interceptor Hardtop - foto Jim Appelmelk

Jensen Interceptor Hardtop - foto Jim Appelmelk

Jensen Interceptor Hardtop - foto Jim Appelmelk


Lamborghini Diablo VT MY ‘99

Op een maandagmiddag in februari stapte ik op de fiets voor een verfrissende pauze mèt camera, tussen het studeren door. Het idee was om like usual richting het Hilton te gaan, door te rijden naar de P.C. Hooftstraat, en het rondje af te maken via het Amstel Hotel. Vanaf Uilenstede ging ik de Buitenveldertstelaan op, maar het stopte alweer bij de Hästens. Uit de van Boshuizenstraat kwam iets zilvers geschoten dat me erg veel deed denken aan… 20 mei 2007! Toen zag ik deze auto namelijk ook. De vergelijking gaat nog verder op als de eigenaar het alweer geen probleem vindt om me nog eens uit rijden te nemen, waar nog eens bij komt dat de auto gedurende een tijdje geparkeerd staat. Mijn camera houdt me die tijd goed gezelschap want van deze auto kan ik niet genoeg krijgen. Deze Diablo is trouwens een VT MY ’99, de auto heeft toen een facelift gekregen, te zien aan onder andere de koplampunits, de vinnetjes onder de portieren en de verstelbare achterspoiler, maar kreeg óók nog wat extra vermogen (530 pk in plaats van 492) en krachtigere remmen. Er zijn vast wel meer verbeteringen te noemen maar het is de bedoeling dat dit stuk tekst óók nog leesbaar is. Dit exemplaar is één van de laatste geleverde MY ‘99’s. Oh ja, deze heeft trouwens andere uitlaten dan hij standaard heeft, in 2004 zagen we er nog een kleiner formaat onder hangen. “klinkt beter”, aldus de eigenaar. Een echte rijder die de 530 pk optimaal benut, net als de ‘lege plekken’ die je op de snelweg wel eens tussen auto’s tegen komt. Tot zover deze Diablo, niemand zal er waarschijnlijk aan twijfelen dat dit stukje nog veel langer had kunnen zijn, en daarom stop ik hier. Oh ja, genoeg mensen moeten trouwens niets hebben van het wel erg bizarre design en de moeilijke bruikbaarheid, daaraan verdient deze auto zijn plekje in ‘Love it or hate it’.

Lamborghini Diablo VT - foto Jim Appelmelk

Lamborghini Diablo VT - foto Jim Appelmelk

Lamborghini Diablo VT - foto Jim Appelmelk

Lamborghini Diablo VT - foto Jim Appelmelk

Lamborghini Diablo VT - foto Jim Appelmelk

Lamborghini Diablo VT - foto Jim Appelmelk

Lamborghini Diablo VT - foto Jim Appelmelk


Lancia Delta S4 Stradale

Dit zijn dan de ‘lelijke hoekige jaren ‘80’, waarin inderdaad opmerkelijk weinig auto’s vol schoonheid werden vormgegeven. Ze waren er wel, maar dat is nu even niet relevant. Vorm-volgt-functie is belangrijker in dit geval, want de Delta S4 is geen auto met een gelikt ontwerp of de intentie om er zo veel mogelijk van te verkopen. Het is een auto om mee te racen, en wel in het groep-B segment gedurende ’85-’86. Achterin de auto lag een viercilinder met een bescheiden inhoud van 1,8 liter, gekoppeld aan een Abarth compressor en een KKK K26 turbo. Daar begint het al… Of het precies de configuratie is voor de Stradale kan ik niet met zekerheid zeggen, maar het zou in de rallyversie 550 pk moeten hebben geleverd op de vier wielen. Het was trouwens de allereerste vierwielaangedreven auto met middenmotor. De auto woog maar 890 kilo en was gebouwd op acceleratie. Veel acceleratie. 0-100 zou de auto moeten doen in 2,3 seconde – nee, begin niet over een vergelijking met de Veyron want die loopt al gauw erg krom – iets langer voor de stradale, die ‘slechts’ 250 pk uit het blok perst. In 1985 leverde het één overwinning, en in 1986 nog eens zès!

Lancia Delta S4 - foto Jim Appelmelk

Lancia Delta S4 - foto Jim Appelmelk


Mercedes-Benz SL 63 AMG

Bij deze auto heb ik het idee dat er iets is misgegaan, jullie ook? Het front is erg hoekig, met een merkwaardig gekozen vorm voor de koplampunits, en de daklijn van de hardtop sluit wat merkwaardig aan bij die lijnen. Nou is zo’n dakconstructie moeilijk te integreren in het design maar bij de voorganger viel het me een stuk minder op. De achterkant lijkt ook maar nauwelijks veranderd, waardoor de hele eenheid uit het model valt. Dat was wat mij als eerste opviel aan de gefacelifte SL, het tweede dat mij opviel was dat de SL 63 AMG eerder rond leek te rijden dan de SL 500. De SL 63 AMG heeft de 6.208cc atmosferische V8 voorin liggen, 525 pk sterk. Het lijkt beter dan de 5.439 V8 met compressor, goed voor 500 pk, maar dat blok heeft men opzettelijk lang in de SL laten liggen omdat de trekkracht onderin erg voordelig was ten opzichte van een atmosferische motor. Maar blijkbaar vond men hem niet langer meer houdbaar bij de introductie van de gefacelifte SL.

Mercedes-Benz SL63 AMG - foto Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL63 AMG - foto Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL63 AMG - foto Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL63 AMG - foto Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL63 AMG - foto Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL63 AMG - foto Jim Appelmelk


Morgan Aero Eight

Een auto die altijd kritiek weet te ontvangen is de Aero Eight. Ook weer typisch Engels, om iemand van AG te citeren, “chique lelijkheid waar Engelsen een patent op hebben”. Gelegitimeerd lelijk noem ik dat, nèt iets anders dan het vorm-volgt-functie concept, maar net zo goed iets waar ik me niet echt druk om kan maken. Britten die gewoon een gekke auto wilden maken zeg maar, en dat is gelukt. De auto is zo’n beetje het stereotype ‘retro’, want het is natuurlijk overduidelijk dat het design een oude Morgan in een nieuw jasje is. Inclusief nieuwe motor, een moderne V8 van BMW die zijn intrede deed in de Arnage ‘Green Label’, 4,4 liter groot maar op den duur gegroeid voor nog wat extra vermogen. De Aero Eight is er in meerdere series, ik heb er zelf vier geteld maar het kunnen er inmiddels best al meer zijn, want die Britten houden wel van keline aanpassingen tussendoor. De cilinderinhoud steeg tot 4,8 liter en het vermogen, dat eerst 325 pk was, is inmiddels alweer 367 pk. De topsnelheid van de I bedroeg 257 km/u, de IV houdt het op 271 km/u. Overigens is het niet de auto bij uitstek om puur mee te gaan racen. Hij kan het wel, maar is duidelijk meer gemaakt als excentrieke cruiser. Hoewel er momenteel ongeveer 9 per week schijnen te worden gemaakt ligt de totale productie tot dusver bekend onder de duizend.

Morgan Aero Eight- foto Jim Appelmelk

Morgan Aero Eight- foto Jim Appelmelk

Morgan Aero Eight- foto Jim Appelmelk

Morgan Aero Eight- foto Jim Appelmelk

Morgan Aero Eight- foto Jim Appelmelk

Morgan Aero Eight- foto Jim Appelmelk

Morgan Aero Eight- foto Jim Appelmelk

Morgan Aero Eight- foto Jim Appelmelk

Morgan Aero Eight- foto Jim Appelmelk

Morgan Aero Eight- foto Jim Appelmelk

Morgan Aero Eight- foto Jim Appelmelk


Renault Clio V6

Aanvankelijk leek het Okura een weinig inspirerende source voor spots, maar niets is minder waar. Overdag is er weinig te vinden, maar ‘het avondrondje’ wijst toch anders uit. Een F40/430 Scuderia wakkerde het aan, en inmiddels is het hotel niet meer veilig voor spotters. De laatste tijd is het best vaak raak, een paar weken geleden stonden er nog een 575 M èn een 328, zo ook een R8 en een Phantom Black, en eerder nog een SL 65 AMG in de garage. De Clio V6 is van een iets ander kaliber, de Clio is leuk in het opzicht dat de basis een vrij simpele en betaalbare gezinsauto is, en dat geldt voor maar weinig exotics. Er zijn natuurlijk auto’s zoals de Golf R32 en de Astra OPC, maar daar doel ik niet echt op. Dat zijn lekkere scheurijzertjes, de Clio V6 is een heerlijk scheurijzer. Dat is het verschil. De auto kleeft lekker aan de weg en door zijn kleine formaat manoeuvreert hij bochten goed door. Het feit dat het blok achterin ligt zegt al genoeg, het is niet zomaar een hot hatch.

Renault Clio V6 -Foto Jim Appelmelk

Renault Clio V6 -Foto Jim Appelmelk

Renault Clio V6 -Foto Jim Appelmelk

Renault Clio V6 -Foto Jim Appelmelk


TVR Tuscan MkII

De afsluiter is een excentrieke targa uit Blackpool. De Tuscan is één van de belangrijkste TVR’s van de laatste jaren omdat er van alle versies – MkI, MkII, S, Convertible – redelijk veel zijn verkocht. Andere modellen, zoals de T350 en zijn afgeleide, de Sagaris, deden het minder goed, waar de Benjamin van de TVR familie, de Tamora, al helemaal een rariteit is. Voorin de Tuscan ligt het befaamde Speed Six blok, een zescilinder in lijn motor met een inhoud van 3,6 liter en in dit geval een maximum vermogen van 333 pk, aldus mijn grote vriend de RDW, inderdaad, andere bronnen geven andere waarden. De zwarte velgen staan erg goed onder zo’n apart apparaat, zeker als je zijn rauwe karakter hoort, en het steekt mooi af tegen de lichte lakkleur. Black on black is eigenlijk niets, zelden staat het mooi want de hele auto valt weg, plus dat de kleur zwart nogal vervelend is om vast te leggen. Klein detail. De auto staat hier aan het immer gevulde Lowndes Square in Londen, voor het Sheraton Park Tower Hotel.

TVR Tuscan - foto Jim Appelmelk

< TVR Tuscan - foto Jim Appelmelk

TVR Tuscan - foto Jim Appelmelk

Over twee weken volgt deel II van ‘Love it or hate it’. Heb je vragen of verzoeken, dan kun je me altijd bereiken op jim_appelmelk- apestaart- yahoo.com.



77 reacties

Mooi overzicht, doe mij maar zo’n TVR.
Er zitten een paar mooie wagentjes bij hoor. Maar wat dacht Chevrolet toen ze dat gedrocht hadden ontworpen: “Dit is zo lelijk dat het een succes kan gaan worden”. De Lancia, Jensen en de Bristol vind ik ook niet mooi. Maar die Morgan is gewoon een prachtwagen net als de Lamborghini. En als ik die Mercedes krijg wordt ik ook wel heel blij, hoor :D
Hehe leuke shoot! 2,3 seconden naar 100 is toch wel heeeeeeeeeeeeeeel erg snel :|!
Persoonlijk ben ik een grote fan van de Morgan, heerlijk apart.

De clio v6 ziet er gewoon funky uit, heerlijk dik, niet mooi, maar wel beestig.

Hetzelfde geldt voor de Delta stradale, wat een feest om mee te scheuren moet dat toch zijn
luukiesubarie
cool! alleen wat een rare delta… ik heb liever een hf integrale!
Prachtwagens. De Jensen vind ik een van de fraaiere, dat kontje…
Mooi om te zien dat bijna ALLE amg’s van de ASV komen… :)
Whoa, die Delta is echt een uber zeldzame spot hey! Geniaal.
die Lancia Delta S4 Stradale is zo focking vet man. ik wil echt als eerste auto een Lancia Delta hf integrale maarja zoals het er nu naar uit ziet met de bezine is dat toch niet zo slim.
The Godfather
Love the Diablo & Tuscan
Don’t care about the rest.
Dat soort auto’s zijn idd heel erg interessant. Beheersing van de Nederlanze taaw zou oock cheen kwaat kennen. Het moet zijn: dat soort autó’s IS heel erg interessant.
Maar ze zijn interessant: dat staat als een flitspaal boven de politiepet.
Wat is die chevy ssr toch een lelijk hok.
Verder mooie auto’s zeg!
Ik hou ook niet van black on black, het is een veel te banaal geworden combinatie, en de auto ziet er minder verfijnd uit op die manier.
Allemaal lelijk, hoezo discutabel?

Liefde maakt blind en dat is volgens mij de enige reden dat deze mooi gevonden worden.
Eindelijk!

Iemand die hardop durft te twijfelen aan de schoonheid van de SL (63AMG)!
Dat ding is inderdaad mislukt als je het mij vraagt.

Nieuwe voorkant, that’s it.
Ik dacht/hoopte dat de voorkant tijdelijk voor de prototypes zou zijn, maar helaas.
Jammerlijk, die nieuwe SL.
Mwah
die Chevrolet SSR vind ik een rare en lelijke bak, maar zoals ie uitgevoerd is in de film The Island vind ik em wel erg lekker. linkje http://www.imcdb.org/vehicle_10558-Chevrolet-SSR.html
Michiel Stigter
Heel leuke auto’s hoor! Doe mij de lambo maar!

PS. Bij de morgan: keline = kleine;)
Stuk voor stuk prachtige auto’s….Van die SSR rijden er een paar rond in de buurt, ik vind het toch wel iets hebben..Misschien (of zeker) niet passend in dit rijtje maar toch echt een love-it-or-hate-it auto is de Fiat Multipla, 1e serie.
Door z’n intense lelijkheid een prachtbak…
ik wacht met smart op deel 2
Een Renault Clio V6 een gezinsauto!!??? Je weet toch wel waar de motor ligt, Appel!??
Woohoo, ik ben te zien op de laatste SL63 AMG foto. :P

Mooi stukje, Jim! Ben het toch wel heel erg met je eens!
Die Morgan vind ik super!
Ze hebben die ooit ook eens getest op top gear, maar als ik me niet vergis zeiden ze dat er slechts een tiental van gemaakt zouden worden, en nu zitten ze aan 1000?
Die Mercedes SL is echt gruwelijk mooi.

Hoezo staat deze hiertussen en de BMW: 1, 3sedan, 6!, x3, x6 er niet tussen ?
Oowja ik weet het al: De schrijver is een BMW fanaat
“keline aanpassingen” bij de Morgan?

En je had helemaal gelijk Jim! Dit is een serie die ik zeker kan waarderen. Eens niet het gebruikelijke spul. :D Eens een keer geen auto’s die je zelf ook al wel eens ziet. Alleen de SSR heb ik wel eens voorbij zien komen uit dit rijtje. En fantastisch dat je die Delta gespot hebt zeg. Die moet echt verschrikkelijk zeldzaam zijn. :o Die Morgan met die kleurencombinatie is ook erg leuk. Het is dat het niet mijn auto is, anders had ik zeker wallpapers gevraagd, maar die close-ups van de SSR zijn erg geslaagd! Topserie. Ik kijk uit naar over twee weken.
De Lancia kun je ook niet mooi vinden om z’n looks.. Het gaat om respect voor de techniek.

Dat is ook de reden waarom een Quattro S1 zo vet is.
Jensen Interceptor is echt een geweldige auto!
Volgens mij was de Peugeot 205 T16 de allereerste vierwiel aangedreven auto met middenmotor. Deze debuteerde tijdens de 1000 meren rally in Augustus 1984, en de Delta S4 pas tijdens de RAC rally eind 1985.
Toen de 205 T16 debuteerde reed Lancia nog met de wonderschone Rally 037.
Ik vind die TVR dus echt drie keer niets. Die vormen zijn echt te raar. Rare golven en een vage achterkant.

Bovendien reed de TVR Tuscan in Forza Motorsport II behoorlijk kut… maar dat blijft een game natuurlijk (ook al is Forza een race-SIMulator).
Die SL is zo freaking vet!
Hate it op alles. En die SL is spuuglelijk. Vroeger kon je nog een stijve krijgen van een SL, maar dat is nu verleden tijd.
Geef mij toch maar de Morgan Aero 8, zalige auto
Die Morgan vind ik echt zo’n scheelkijkend gedrocht. Jakkes.
Lambo Diablo for life! die auto is gewoon voor diehards.
Doe mij maar een SL500. Al decennia de referentie. Weinig opvallend ; des te comfortabel in vergelijking met z’n concurrenten.
Die Clio is zo gaaf. Een maat van mij twijfeld al drie maanden aan de aanschaf. Dit vanwege de nogal listige handling. M.A.W. Hij weet niet of hij hem heel kan houden. ;)
De Diablo… Naar mijn mening een van de meest flamboyante supercars ooit gemaakt. I love it!
DELTA S4 RULES!!!
In t echt valt de nieuwe SL beter mee dan op foto. Maar die achterlichten zijn nu echt wel gedateerd. Er is toch genoeg ontwerp-talent om de achterkant naar het design van de voorkant te integreren. Van de gallardo dacht ik ook dat die niet meer beter kon getekend worden en het is hun toch gelukt.
nee maar, een Delta S4! hoezo zeldzaam!? :P

Maar de S4 is niet de eerste met een midden motor en 4wd, de 205 T16 was net een jaartje eerder ;)
Mooi die Morgan en Tuscan II, en die SSR blijft grappig om te zien.
@ DeSoto
Oh ja, kritisch blijven, ik had er overheen gekeken. Drie vaudjez maakt nog geen slechte taalbeheersing toch?

@BG 75
Ja eigenlijk is dat wel een beetje het punt van dit rijtje… Diablo is de enige die ik echt gemeend mooi vind, een geniaal design, oogt als één stuk.

@Paragon
De Clio is een gezinsautootje, de V6 niet, like I wrote.

@Maghrebi
Omdat die modellen niet echt bijzonder zijn, althans, niet interessant voor mij. Serieproductie. 6 serie (M6 in mijn geval) is inderdaad ook een kanshebber.

@Citrofiel
En dat nog zonder Citroën! Maar wat niet is kan nog komen…

@Johan
Okee, ik heb zelf blindelings vertrouwd op een andere informatiebron maar de 205 T16 is inderdaad een jaar eerder, zie ik nu.

Bedankt voor de leuke en veelzijdige reacties!
Ik vind de diablo en de SSR nog mooie wagens ;) die benz heeft ook nog wel wat
Delta S4 is naar mijn mening de mooiste die er tussen staat. Heb ik altijd al mooi gevonden net als de delta intergrale, die ik ook weer zag tijdends de ELE Rally (als straat uitvoering geen rally auto) die auto maakt het een Evo of een impreza aardig moeilijk
Wat is mis de de merc zijn nummerplaat? Is dat zo’n onder een hoek , andere nummber , plaat
Die Jensen lijkt met hard-top verbazend veel op een Triumph Stag.. Wel prachtige auto’s allebei, de Interceptor coupé behoort zelfs tot mijn all-time favorieten. Die Delta S4 is in al z’n doelmatige lelijkheid toch een ontzettend gave auto om te zien. (De jaren ’80 hebben wel degelijk een paar juweeltjes opgeleverd.) Wat betreft die nieuwe Mercedes SL moet ik Jeremy Clarkson gelijkgeven: “Mercedes has cocked up”..

http://driving.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/driving/jeremy_clarkson/article3945109.ece
De SL is OM TE KOTSEN zo lelijk!
Mooie reportages weer!

Ik reed ooit 190 aan de Nederlandse grens toen ik werd ingehaald door een blauwe Clio V6. Dat ding vloog voorbij als een raket, wat mij toch wel doet vermoeden dat hij de 250 aantikte. Pure waanzin!
ToM5 Wat een nutteloze bijdrage . Iemand edit dat weg aub.
(Sorry voor de micromod)
Corrado vr6 slc
Die Bristol 603 MkI vind ik net een ouwe gare Opel.
De Chevrolet SSR is wel stoer maar ook alleen door de motor die erin ligt.
Jensen Interceptor Hardtop gaat wel maar juist die daklijn vind ik niet mooi.
De Lamborghini Diablo VT MY ‘99 vind ik echt heel mooi.
Lancia Delta S4 Stradale = WOW, 2,3 sec naar de 100! Dus bruut!
De Mercedes-Benz SL 63 AMG vind ik weinig aan.
Morgan Aero Eight is echt een vette bak alleen jammer dat ie scheel kijkt, maar is nu verandert dacht ik.
De Renault Clio V6 is wel oke maar is frans….
TVR Tuscan MkII is echt de mooiste uit het rijtje!
ik vind ze allemaal mooi!
De t350 is een goed verkochte auto (echter in nooit LHD geleverd, dus dat scheelt wel :D), maar in de UK zeker goed gelopen. Net als de Sagaris, echter heeft de wisselende financiele situatie van de fabriek wat roet in t eten van de verkoop gegooid!

Overigens in het kader van hate it or love it, ik ben van mening dat de Morgan Aero 8 MK II echt een hele grote verbetering is, en vele met mij. Hij kijkt minder scheel en de kofferbak (jaja, de golftas moet ergens!) is wat hoger. Verder kun je met dat ding bijvoorbeeld beter scheuren dan een Tuscan MKI!
maar dat even terzijde
waarom zit er hier echt nooit een Reliant Scimitar tussen???
Woh die delta heb liever zijn broertje de HF intergrale maar deze wat een pk’s en een aceleratie! :P
Ik was in mijn vroege jaren ooit op de autoRAI met m’n vader en broer. Iedereen stond te kwijlen bij de Morgan-stand… Mooi dat mijn vader de vriendelijke Morgan-man kende: mijn broer en ik mochten zo instappen terwijl de rest van de bezoekers achter een gouden hekje stond xD

Leuk stuk, ‘k vind de gefacelifte SL nu mooier dan dat -ie eerst was trouwens. En de Diablo is een typisch gevalletje van cultuur, mede door Need For Speed III Hot Persuit, mijn eerste videogame.
Wel ik moet zeggen, was bij de introductie van de gefacelifte SL wat ontgoocheld (door die afschuwelijke foto’s die mercedes gaf, in t rood dan nog wel),

maar met nu eens ‘normale’ foto’s te zien is mijn idee volledig veranderd! Vind hem echt erg mooi en het contrast tussen hoekige voorkant en rond achterkant lijkt zo veeeel beter mee te vallen.
Vette bak!
@ MATSS: Omdat een Reliant Scimitar echt een gave auto voor een zeer kleine groep kenners is! ;)
Niet te geloven hoe goedkoop ze in GB zijn… Ik kom bijna in de verleiding…

Zo’n Bristol spreekt me ook wel aan. De Lancia is net een auto die door iemand met triplex van de Gamma in elkaar is getimmerd. Tot je naar de tech specs kijkt: die maken de auto aantrekkelijk. Genieten van binnenuit, niet van buiten naar kijken ;)

De SL is een opvallende verschijning in het echt, maar op foto’s is het net een optisch fout getunede schadebak.

Morgan is in het echt ook mooier dan op foto’s: doe mij de schele maar in plaats van de gefacelifte versie.

En de TVR… Tja da’s ook een verhaal apart. Gewoon een zeer geslaagd ontwerp. Maar je moet er van houden.

Geen dertien in een dozijn auto’s. Daar zijn er toch al genoeg van.

Fijne reportage Jim!
@Klassiekerrally:Een goede vriend van mij heeft een Scimitar te koop + nog 1 voor de onderdelen! Niet te duur !
@Rob USA .. nou nou wat bijzonder joh ..
iedereen met zo,n ding heeft em in de verkoop .. maar altijd te duur ..
@ Rob USA: helaas… dit jaar gaat ‘ie er niet komen.
M’n vrouw vindt de Scimitar wel mooi, maar de Morris mag er niet voor verkocht worden ;)

Bovendien heb ik m’n geld nu al in goed gereedschap geïnvesteerd. Altijd handig met dat Britse spul ;)
voor wie willen weten hoe snel (2,0 sec rond schijnt de officieuze 0-100 opgave te zijn) deze delta s4 in racetrim is, kijk en huiver:

http://nl.youtube.com/watch?v=lU785z8-2qI
Wow, die Lancia is echt gaaf. Deze hardcore versie had ik nog nooit gezien. Even lopen opoeken, er staat er een te koop voor 146.500 euro!

http://www.finecars.cc/en/detail/car/21298/index.html?no_cache=1
opoeken=opzoeken
Ik hou wel van een gedurft ontwerp, zoals die Chevy, Morgan en de TVR. De SL63 is natuurlijk gewoon een moderne versie van een kamperbak, wacht nog maar een aantal jaartjes… Diablo, mwah, Countach was geslaagder, zeker in zijn tijd.
Oooh die SL63 cabrio! Love it!
Ik denk dat die Lambo geen facelift model is, maar een knutselwerkje. Er zitten onderdelen van de SE30 op (motorkap, en luchthappers onderaan, ik denk ook de vleugel). De rest is gewoon “VT circa 1994”.

Het enige “VT 6.0” aan deze Lambo zijn de koplampen.

http://www.diseno-art.com/images_2/Lamborghini_Diablo_60_VT_yellow.jpg

http://www.globalcar.com/techimage/3565_1.jpg
Mooie foto’s en afentoe een leuke auto, als ik door Amstrdam heen rij kom ik nou nooit een Lambo of een TVR Tuscan MkII tegen, maar tog, met wat geluk en een goede camera krijg je mooie foto’s!
Complumenten (?) aan de fotograaf.
Dit zijn stuk voor stuk pareltjes! Een delta integrale mag hier ook nog wel bij van mij, die passeer ik dagelijks, en doet mij telkens mijn hoofd draaien.

Vooral de V6 Clio vind ik deze reeks compleet heersen, zo’n goeie wegligging, een mooi vol geluid en redelijk hardcore qua zowel interieur als exterieur. Just love that one!
Die Morgan lijkt echt net alsof die frontaal tegen een paal is gereden. Een geval van No-Love No-Hate, maar gewoon Comedy.
@ Pieter-Jan
Dacht ik eerst ook, maar het is zeker geen knutselwerkje! Het is namelijk precies de VT 5.7 MY ’99, die zien er allemaal zo uit, zelfde koplampen, vinnetjes van de SE30, achterspoiler, nieuw interieur, enz. enz.! Het is een laat exemplaar, van maart 2000, maar zo zagen de VT’s er toen dus allemaal uit. Hij is nieuw geleverd in Nederland, en alléén de uitlaten zijn niet origineel.
Geef mij maar een Mercedes-Benz SL 63 AMG
Die mb sl 63 AMG is aan de voorkant net een verbouwde opel, wat een saaie bak, aan de achterkant daarentegen (datgene wat iedereen veelal zal zien omdat de voorkant slechts 2 sec. in je binnenspiegel te zien is) vind ik wel heel erg mooi, maar zo gigantisch veel lijken op eerdere modellen van de sl serie.
hoe dan ook vind ik de eerdere sl AMG (volgens mij van 2002) in ieder geval die met die ronde koplampjes (ook wel de pimpbak voor iedere R&B clip zo ondertussen) veel mooier en ook nog origineel omdat dat het eerste model was met die mooie achterkant.

Anyway doe mij die DELTA maar….genieten bij het verkeerslicht als je van die opgefokte bmw rijdertjes (a la ik denk dat ik god ben ) naast je hebt staan.
De diablo is prachtig en de spatborden van de gele chevy zijn ook heel grappig
Diablo was en is nog steeds een beest van een auto, toch, hoe dik
Ik heb het nu eenmaal niet op V6 clio’s of fiesta st’s … ieder zijn ding zeker
Lybra SW formaly known as Dedra Turbo
De delta S4 stradale hadden ze later van de markt gehaald omdat er te veel dodelijke incidenten waren gebeurd… zo heb ik ooit ergens gelezen dat er iemand al na 1 dag naar de eeuwige jachtvelden was gereden…
Zeker na de dood van toivonen in de B-klasse rally in 86 (in portugal dacht ik of ben ik verkeerd?)

Lancia en Abarth hebben de techniek niet meer verder uitgewerkt…

Dit was nu een auto dat veel te gevaarlijk was om mee te rijden en juist daarom dat je meer plezier beleefd met het scheuren van zo’n machientje!
je moet eens filmpjes zoeken op youtube van de S4 rally, wat een geluid, wat een handeling, wat een grip!
hoe zou het zijn? optrekken tegen een formule 1…

Lancia Forever!

Nu is er volkswagen dat met een Turbo en Compressor motor werkt… zoiets van een 1.4l met 170pk?
@robusa : Heb je wat meer info over die scimitar ?
En is tie lhd ?
TodayTommorrow
Voor mij de Mercedes
LANCIA FOREVER =fiat moet iets meer geld in pompen niet alleen in FERRARI..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).