Klassieker: Lancia Beta Montecarlo

Auteur: , 42 Reacties

Toen ik nog een klein autogekje was, gaf mijn vader me een boek over Lancia. Hij reed zelf in een Thema en je weet, voor een kind is er geen enkele auto beter dan die van papa. Ik was gefascineerd door het merk, en in het bijzonder door een klein sportautootje dat op de voorkant van mijn boek was afgebeeld. Op het nummerbord van het hoekige ding stond de naam 'Lancia Montecarlo' geschreven.

De Montecarlo is een tweezittertje met een middenmotor dat zijn leven begon als een concept van Fiat. Project ‘X1/8’ zou oorspronkelijk een 3-liter V6 krijgen, maar de wereldwijde oliecrisis in 1973 stak daar een stokje voor. Ondanks enkele racesuccessen van op hetzelfde platform gebaseerde zescilinders bepaalde Fiat dat de productieversie slechts een motorinhoud van twee liter zou hebben.

Lancia Beta Montecarlo - Foto: Tony Baker

De ‘X1/20’, zoals het project nu heette, werd overgedragen aan de Lancia-divisie, waar de auto onderdeel zou gaan uitmaken van de Beta-reeks. Hij deelde de 2.0 viercilinder ‘Lampredi’ motor en technische basis met de Beta coupé, spider en HPE, maar de fabricage werd volledig aan Pininfarina uitbesteed. Dat was voor het eerst dat het beroemde designhuis een auto niet alleen ontwierp, maar ook bouwde.

Lancia Beta Montecarlo - Foto: Tony Baker

In 1975 werd in Genève de Lancia Beta Montecarlo gepresenteerd, vernoemd naar de beroemde rally die het merk het jaar daarvoor met de Stratos had gewonnen. Hij was te krijgen als coupé, of als spider met uitneembaar targadakje. De spider kwam met aangepaste bumpers, vering en klapkoplampen ook in Amerika op de markt onder de naam Scorpion, aangezien Chevrolet al een Monte Carlo had rondrijden. Vanwege de Amerikaanse emissie-eisen had de Scorpion een 1,8-liter motor met slechts 81 pk – de Montecarlo had er 120.

Lancia Scorpion - Foto: James Tworow

De kleine Lancia kreeg al snel kritiek te verwerken vanwege de remmen, die slecht in balans waren waardoor de voorwielen gemakkelijk blokkeerden. In 1978 besloot Lancia daarom de auto uit productie te nemen om de problemen te verhelpen. De Scorpion werd toen al niet meer geleverd vanwege tegenvallende verkopen.

In 1980 kwam de Montecarlo terug met herziene remmen, een paar cosmetische wijzigingen en elektronische ontsteking, wat hem aanzienlijk sneller maakte. De auto werd ook voor de racerij gebruikt, waar hij voorzien van een turbo in het constructeurskampioenschap Group 5 onveilig maakte. Ook de succesvolle Lancia 037 Rally (Group B) was gebaseerd op de Montecarlo. Deze bleef racen tot 1986, maar het doek voor de productie-auto viel in 1981. In totaal zijn er 5.775 Montecarlo’s en 1.801 Scorpions geproduceerd.

Lancia 037 - Foto: Tony Baker

Vandaag de dag is de Montecarlo een gewilde liefhebbersauto. Zoals veel Italianen uit die periode is hij bijzonder roestgevoelig, vooral bij de achterwielophanging en in de motorruimte. Hou hier rekening mee als je een goedkope Montecarlo tegen het lijf loopt – tenzij je van lassen houdt, ga je beter voor een gerestaureerd exemplaar waarbij de zwakke plekken extra beschermd zijn.

Lancia Beta Montecarlo - Foto: eS+

Niet alle droomauto’s zijn onbereikbaar. De Montecarlo is typisch zo’n autootje waar je ooit verliefd op wordt, en dat voor de rest van je leven altijd wel een beetje blijft. Ik weet in ieder geval zeker dat het bij mij op een goed moment wel zal gaan kriebelen.

(Bronnen: wikipedia, lanciamontecarlo.net, montecarlo.org.uk, lanciabetamontecarlo.nl, flickr/tonysphotos, flickr/sherlock77, flickr/seph-es)



42 reacties

heel mooie wagen :)

top artikel ;)
Geweldige wagen!
corrado vr6 slc
Cool! Daar had ik 15 jaar geleden een poster van op m’n kamer hangen.
Erg geinig karretje en toen ik klein was altijd een willen hebben omdat ik er een modelauto’tje van had waar ik gek op was. totdat ik er achter kwam dat er zo weinig pk in zit. maar toch vind ik het altijd leuk om ze zo af en toe te zien.
Heb er vroeger eentje gehad; eeuwig spijt van gehad.
Zij was van 1976 maar bij een kentekenkontrole op rdw.nl, leeft ze niet meer!
Jammer!!
Ik heb 1x een 037 IRL gehoord. Lekker janken, die compressor :D
Tijd voor een wederopstanding.
mijn ouwe kocht ooit eens in een zotte bui een HPE ..
de beste man heeft er hooguit 2000 km mee gereden en daarna niet meer aangeraakt ..
heb em in 6 jaar tijd op het erf totaal zien wegroesten ..
beroerde kwaliteit maar bijzonder knap koetswerk ..

de montecarlo is van mij ook stiekumpies een geheime liefde ..
Mooie lijn heeft die auto zeg! Helaas een te grote overhang vóór.
Wat is ‘ie mooi :)
Daar is in het huidige Lancia niks van terug te zien, Triest :cry:
Het zal wel suf klinken, maar in zijn zilveren kleurtje vind ik deze auto wel wat van de stijl van een DeLorean hebben.
IlCuoreSportivo
Ik weet er een witte staan met 10000 km op de teller, 20 jaar niet gebruikt, maar wel in een rotte garage gestaan…
Vond het ook dadelijk een schitterende wagen, met veel historische waarde, nu ik dit lees wil ik m echt hebben, lampredi motor, pinin farina, middenmotor, chassis van een racewagen, hoho dat kan niet slecht zijn.
Herbie goes Monte Carlo anyone?

http://youtube.com/watch?v=vtEixKjpaM8
Björn Borgmoer
Leuk, mijn opa had ook een Lancia uit die periode, de Beta HPE. Ik heb nog steeds de sleutelhanger ervan.
Voor de leken onder ons…. de auto heeft ook serieuze autosportresultaten neergezet. http://www.youtube.com/watch?v=ihOdFhglsbc

En voor de lol een stukkie over het circuit van Goodwood.
http://www.youtube.com/watch?v=8o7NUPdLb8g
En omdat we toch met legendarische Lancia’s bezig zijn…. de auto die de Audi Quattro een gevoelige pak slaag gaf begin van de jaren 80.

De 037 en de S4
http://www.youtube.com/watch?v=wYFMElF7t1I
Leuk verhaal Ruben! Mooi merk en een hele mooie auto. Dergelijke bijdrages zijn altijd welkom ;-) Thema LX-bezitter
leuke tekst ben helemaal gek van itiliaanse auto’s me vader verkoopt zelf fiat en af en toe een lancia willen jullie dit ook een keer met de fiat 131 doen ?? lijkt me leuk grtz mike
Hey Ruben, maai je nu het gras voor de voeten van Chefke weg? ;)

Ik vind de Montecarlo ook een geweldige auto om te zien.
Zelf ben ik nog steeds verlieft op een van z’n concurrenten: de Alfa Romeo Sud Sprint, van de eerste serie, met RVS bumpers. Dit is dus een van de Alfa’s die het merk z’n beroerde reputatie bezorgden. Gebouwd van echt pisbakkenstaal. Roestten zo hard dat je het kon horen kraken!
Maar wat een heerlijke auto. Viercilinder boxertje onder de kap, lage mooie lijn, fijn weggedrag… Still want one!

Ik heb na het behalen van m’n rijbewijs m’n eerste duizenden kilometers in zo’n Sprint gereden, ook oranje, maar met grijs velours bekleding:
http://members.home.nl/jeroen.w/Alfa%20Alfasud%20Sprint/Sprintoud.jpg
Hij was van m’n oma! How cool is that?! :)
Mooie auto.Moet gelijk denken aan de film herbie.Waarbij deze auto en de kever in achtervolging zijn
Volgende klassieker: de Matra Simca Bagheera driezitter 1300 met dubbele weber aub. Liefst in het Oranje.
(dat was mijn eerste karretje)
@ mezelf: heb ik nou echt verlieft met een ‘t’ geschreven? :oops:
Is er geen foto van de Montecarlo met de “jaloezie” voor de koplampen?
Dit is de auto waar ik een poster van boven m’n bed had….

http://www.autocollections.com/image/cars/85%20lancia%20rally%20f.jpg
Oh ja, voor dat iedereen gaat roepen dat ze em wel willen…. prijs 250.000$!
Maar ook nog meer mooie foto’s
http://www.autocollections.com/index.cfm?key=1656&action=details&tab=inventory&cartable
Lancia is een merk waarmee ik altijd een haat-liefde verhouding gehad heb.
Langs de ene kant vind ik dat ze prachtige automobielen zoals de 037, Aurelia spider, Flaminia’s door zagato etc.

http://www.classicdriver.com/upload/images/cweek/week_15_01/car_pop01.jpg
Maar langs de ander kant kunnen ze de bal soms heel hard misslaan. Zoals
bij al hun huidige auto’s, de latere flaminia’s en ook bij deze Beta monte carlo.
Dat komt volgens mij vooral door het feit dat ze zo super eigenzinnig auto’s bouwen. Endat geeft wel aanleiding tot vele legendarische auto’s.

Ik hoop dat ze ons in de toekomst weer eens kunnen verrassen met een legendarische vooruitstrevende auto.
@w0o0dy
Volgens mij staat dat exemplaar toch al enkele jaren te koop…
Super, hier in Den Haag staat (of stond?) er ook altijd eentje. Een rooie. Altijd op dezelfde plek, in de stad bij het Vredespaleis. Heel aparte verschijning. Vraag me af of ze wel werd gebruikt door haar eigenaar/eigenaresse..
Eigenaris/eigenaresse zal je bedoelen.
Of is het toch gewoon eigenaar/eigenares?
@bmw .. bedoel je de Alfa Romeo Montreal ??
corrado vr6 slc
@ Zoef, volgens mij ben jij in de war met “secretaris/secretaresse” ;)
@ w0o0dy: de Lancia 037 is pure porno! Wat een geweldig apparaat he?
Wat een toeval: op Classic and Sportscar staat ook een stukkie over de Montecarlo.
http://www.classicandsportscar.com/profile_summary.asp?RT_ID=212446
de slechtste auto’s ooit gemaakt qua carroserie en electrische gedeelte.. maar oooh wat een beeldschone wagen is het toch!
@Lincoln: JA (ik heb me duidelijk vergist :-)
Citrofiel evil twin
Goh spijtig ik dacht als ik de tittel LANCIA zag dat het om de rasechte Hyena ging. (bloedmooie sportwagen in die tijd). :(
http://www.londontobrightonrun.com/images/2004%20images/hyena.jpg
Tribute over Henri Toivonen die in één van de laatste jaren met de 037 een gooi deed naar de titel…. maar het niet redde.
http://video.google.nl/videoplay?docid=-5430784262037736850&q=Lancia+037&ei=PqliSIujAY6kjQK_zriXCQ&hl=nl

En een filmpje over de Delta S4
http://video.google.nl/videoplay?docid=-4888629418368454607&q=Lancia+037&ei=a6piSKnlBYb0jALzzaDpCA&hl=nl
Leuk om aandacht aan deze auto te schenken. Ik vind dat de aanschafprijzen met zo’n “heritage” nog erg laag liggen. Bedenk je eens: Ontwerp Pininfarina, middenmotor (Lampredi), lage productie dus exclusief (en veel opgevouwen of weggeroest), de basis voor de succesvolle 037-rally auto (die wk’s heeft gewonnen), de basis voor de Beta Montecarlo circuitracer (die 3 maal een kampieonschap heeft gewonnen), voor een handgebouwde auto een mooie afwerking (ik spreek uit ervaring, want ik heb er zelf een), erg torsiestijf chassis, en met de hedendaagse onderdelenleveranciers (zoek maar eens op Montehospital) kan je zo’n ding prima op de weg houden en modificeren (remmen/carburatie). Een ouwe Opel GT kost al veel meer, en dat is sad …

O ja, klein puntje van kritiek, de auto kreeg in de 2e serie geen elektronische injectie, maar elektronische ontsteking. -edit: dank, is aangepast-

Ciao, Botty
roesten deed bijna iedere auto van pakwg 1973/1983,
kijk maar hoeveel auto,s uit die tijd nog rond rijden..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).