Met rood-groen-geel van drie weken geleden is de verzameling hippe kleuren voor je waggie natuurlijk nog lang niet compleet. Wie herinnert zich de wit-hype, die een jaar of twee geleden in Nederland arriveerde, nou níet? Strikt gezien is wit geen kleur, om precies te zijn is wit licht met een prisma te splitsen in alle kleuren, en dat is ook best hip, zoals (deels) te zien op een Audi S8. Verder komen blauw en oranje ook aan de beurt, en ten slotte een restgroep van kleurstellingen die ook best hip zijn. Voor wie het luxeprobleem heeft geen idee te hebben in welke kleur we de Phantom D.H.C. of would-be-Le-Mans-Porsche nou eens zullen nemen is dit een goed overzicht.
Audi S3
Waar je hippe kleuren normaliter verwacht op hippe – lees: opvallende – auto’s, is dat niet eens altijd het geval. Een Audi S3 bijvoorbeeld, die met zijn 265 pk ondanks mijn VAG-fobie best een auto is die ik best op mijn denkbeeldige studentenflat-oprijlaan zou willen hebben. Zonder de hippe kleur is het een auto waarvan alleen kenners zullen zeggen ‘hee, kijk dat vijfhoekige vormpje bij de voorspoiler eens, en die geblokte grill, dat is zéker geen S-Line! In oranje zou hij er best hip uitzien.’. In oranje kijkt iedereen er naar om, en dat is natuurlijk DE manier van reclame maken. Het is geen particulier exemplaar, maar een auto waarmee reclame wordt gemaakt voor een R8 dealer. Dat opvallende model van Audi zien we overigens maar zelden in een ècht hippe kleur – soms wit en af-en-toe rood -, zoals grijs, zwart en zilver. De S3 is ondanks het feit dat het de ‘instap Audi S’ is een vrij zeldzame verschijning, waarschijnlijk juìst omdat de A3 één van Audi’s ‘goedkope’ modellen is. Vergelijk het met de C 55 AMG, de ‘goedkope’ Mercedes-Benz.
Audi S5
De ‘fünfer’, – ik leen maar even wat terminologie – van Audi is een waar succes, maar van de S5 komt weer niet zo veel terecht. De S8’en vliegen ons om de oren, S6’en rijden nog wel eens langs, S4’en zijn destijds nog best veel geleverd, maar een S5 maakt maar een heel kleine fractie uit van de hele A5 reeks. Zet ernaast dat de A5 een relatief sportieve insteek heeft en het klinkt nog een stuk merkwaardiger, maar het zal de 3.2 V6 zijn die een deel van de klanten wegrooft. Die auto heeft 261 pk voorin, wat een redelijk groot verschil is met de 354 uit de S5, maar het prijsverschil van ruim 20 ruggen (!!!) is een erg goede verklaring. Voor de A8 driver misschien nèt niet de moeite waard om genoegen te nemen met ‘de mindere’, maar de A5 klant neemt het ‘voordeeltje’ duidelijk mee en zodoende zie je de S5 betrekkelijk weinig, óók als je erg goed oplet, want Audi houdt het redelijk discreet. Zelfs de vier uitlaten zijn elk nog van bescheiden formaat waar één uitlaat van een M5 al genoeg is om de uitstoot van Sinterklaas’ stoomboot efficiënt af te voeren.
BMW M5 Touring
Blauw met een gele balk. Is dat hip? Er zijn wel meer auto’s op Nederlandse platen met deze ‘hippe’ kleurstelling, en daarnaast is het de meest degelijke kleur voor een auto. Niet? De ene blauw is de andere niet. Nog steeds draait deze kleur maar weinig koppen maar ik vind hem zelf wel bijzonder. Simpel maar eigenlijk wel opvallend mooi. Wie hem in het echt ziet zegt waarschijnlijk ‘best mooi’, of ‘opvallend onopvallend’, nochtans is de auto om niet geheel duidelijke redenen in dit artikel beland. Laten we het houden op ‘anders dan zwart of grijs’, en ‘je zou hem in het echt moeten zien’. De M5 Touring is trouwens ook opvallend zeldzaam, net als de E 63 AMG combi, waar de grondlegger van de Shooting Brake – hoewel, de terminologie komt van vakantie-DB5’s en Bentley’s met ruimte voor een DeWaard tent en een set golfclubs -, Audi eigenlijk voornamelijk brakes levert waar mogelijk. Goed zoeken voor een M5 Touring dus, ik kan op één hand tellen hoeveel ik er heb kunnen vangen!
Honda Integra Type R
Je hoort er maar weinig autoliefhebbers over: Japanse auto’s. En inderdaad, ik moet toegeven dat ik pas warm werd van ‘Type R’ na een klein college over VTEC. Een bijzonder interessant systeem dat ik al eerder(https://www.autoblog.nl/archive/2007/04/25/oldskool-gespot) heb uitgelegd, dus besteed ik de 12-regels-per-spot (12 punten, MS Word) aan andere relevante informatie. De 1,8 liter viercilinder voorin is voorzien van DOHC, wat niets anders is dan dubbele bovenliggende nokkenassen, en levert het onwaarschijnlijke vermogen van 190 pk – atmosferisch! Dat is de kracht van VTEC. Maar dat zie je niet aan de buitenkant, ik heb het zelf ook eerst moeten lezen, daarvóór waren het voor mij gewoon ietwat nondescripte sjonnieauto’s. Vond ik. Nog steeds vind ik het niet bruisen van design, maar ik heb wel respect gekregen voor de Japanse high-tech en betrouwbaarheid, net zoals voor ‘vorm-volgt-functie. Iets dat in Japan zeker moet worden aangehouden aangezien ze duidelijk geen mooie auto’s kunnen ontwerpen. Correctie: …ze geen auto’s kunnen ontwerpen die IK mooi vind om te zien.
Kitcar ‘Le Mans Porsche’.
Right… Dat was wat Mick en ik dachten bij het zien van deze auto. Aanvankelijk kwam de auto voorbij en zetten we onze vraagtekens erbij, maar later stonden de twee heren ermee bij Harrods. Een zogenaamde Le Mans Porsche, aldus de inzittenden, compleet met èchte Gulf striping! Een Porsche die er zo uit ziet? Daar zit een luchtje aan. Strikt gezien zit het er niet ver vanaf aangezien dit in wezen een Volkswagen met opbouw is, maar helaas is het niet meer dan een interessante afwisseling op de wat gebruikelijke 599’s en Arnages rondom Harrods. Gelukkig was er van alles aan gedaan om de auto indruk te laten wekken, zoals een interessante dakconstructie en een onwijs brute soundtrack, maar dat maakt het helaas niet tot een legendarische sportauto dan wel een ondergewaardeerde en onbekende Porsche.
Lamborghini Gallardo
Ehm ja, een opvallende kleur voor een Gallardo. Geel? Oranje? Nee, een kleur waarmee je in Londen opvalt, dat wil zeggen, een kleur die anders is dan het verkeer om je heen, er van uit gaande dat dit grotendeels uit Gallardo’s in de standaard opvallende kleuren is. Gewoon zilver? Of met een zwart dak? En een ietwat non-descripte achterspoiler. Ècht waar, zilver is een erg zeldzame kleur op de Gallardo, net als grijs overigens, opvallend onopvallend zeg maar. En afgezien van de achterspoiler vind ik het nog heel mooi staan ook! Twee vrij simpele kleuren gecombineerd in two-tone, de zwarte velgen staan er ook prima onder hoewel het design wel een beetje wegvalt.
Minder spectaculair maar ook redelijk interessant is een compleet zwarte Gallardo, je ziet er dus niet veel van. Het gaat niet om de gelimiteerde ‘Nera’, hoewel het niet erg veel uitmaakt want de Nera is conceptueel niet echt bijzonder te noemen, puur het feit dat het een gelimiteerde oplage is maakt het interessant. Gewoon een verkooptrucje van VAG, zoals we dat wel kennen. Deze Gallardo is dus gewoon zwart met zwarte velgen, sinister maar wat saai in verband met de vormen die niet echt mooi uit komen.
Dan parelmoer, heel mooi maar ook weer niet erg origineel, want in de afgelopen twee jaar – misschien wel meer – is het een ‘standaard’ kleur op de Gallardo geworden, ‘standaard’ as in ‘gebruikelijk’. De BA55HAR is trouwens ook heel gebruikelijk, het is één van de best gebruikte Gallardo’s in Londen, en zelfs de enige die ik er meerdere – drie – keren ben tegen gekomen. Kijk, daar is een auto voor, waar het jammer is dat veel bijzondere auto’s binnen blijven staan.
Grijs, ook zo standaard als het maar kan zijn en toch bijzonder op een Gallardo, dat is het leuke aan die auto. Als het geen opvallende kleur is, is het wel een zeldzame kleur – met uitzondering van zwart. Grijs is gewoon geen gebruikelijke kleur op de Gallardo, een goed teken, waar veel sportauto’s in kleuren worden geleverd die niet goed passen bij de opvallende soundtrack en hitsige vormen.
Lamborghini Gallardo SE IMSA
Van de Gallardo SE zijn er 250 gebouwd, elk individueel genummerd. Enkele daarvan zijn door IMSA vertimmerd, te zien aan de stoere verbredingen waar flink voor in de buidel moest worden getast – DGB heeft er het copyright op – en gelukkig ook nog de aanpassingen onder de kap. Voor zover ik begrijp gaat het richting de 600 pk, het gaat dan wel over de versie genaamd ‘GTV’, voornamelijk op basis van de ‘gewone’ Gallardo, waar deze duidelijk een zwart dak en zwarte spiegels heeft, en tevens een zwarte ‘motorkap’ en een achteruitrijdcamera. De auto kan dus geïdentificeerd worden als SE. Uitlaten zijn niet goed te zien, maar er zijn genoeg filmpjes over G1OLD te vinden waar de uitlaten op zichtbaar zijn. Zo, genoeg over de Gallardo.
Maybach 62
Zo lelijk dat het mooi is. Dat was wat er aan het begin van de wit-hype in me op kwam, en nog steeds gaat het vaak wel op. Ik vind het er gewoon vaak niet uitzien. De Maybach zelf is gedeeltelijk ook mooi van lelijkheid, hoewel het andere deel van de auto eerder onopvallend is, afgezien van de maten. Maak de auto iets korter en smaller en er zullen niet veel mensen meer naar omkijken, en dat was ook de intentie van de Maybach. Zelfs in detail, want het schoeisel ziet er niet erg verzorgd uit, in ieder geval niet heel elegant, maar onder een auto die eerder luxe dan opvallend is bedoeld mag dat. De 62S ziet er al een stuk frisser uit maar het is natuurlijk een beetje merkwaardig om de ‘S’ van Sport toe te voegen aan de benaming van een luxe limousine/LWB van 6 meter 17. Daarom staat de ‘S’ alleen voor ‘Sport’ bij de 57S, bij de 62S staat het voor ‘Special’. In Nederland is de 62S trouwens minder speciaal dan de ‘gewone’ 62, inmiddels staan er al 4 S’jes op gele platen in vrij korte tijd.
Mercedes-Benz CL 63 AMG C216
Wat is C216? Dat is iets anders dan C215. C215 was de vorige generatie CL, de huidige heet C216, en beide modellen zijn geleverd als CL 63 AMG. Echter, het zijn helemaal niet dezelfde ‘63’ motoren die voorin liggen. De afgebeelde auto heeft voorin een 6,2 V8, 525 pk krachtig, waar de oude CL 63 AMG een ware 6,3 liter motor had, 444 pk sterk zes cilinder lang, en twee breed. Dat model zat tussen de atmosferische CL 55 AMG en de CL 55 AMG met compressor. Om ontopic te komen, de CL 63 AMG is de ‘instapper’ van de C-klasse AMG’s, want er is ook nog een CL met ‘grotere’ motor. In het geheel dan. Die grotere motor is een 6,0 (Kleiner!) V12, maar dan wel met twee turbo’s. Dat is technisch gezien trouwens iets anders dan een compressor. Om alweer ontopic te komen, de afgebeelde auto heeft dus in wezen de grootste cilinderinhoud van alle huidige CL’s, maar is niet de snelste. Zelfs de CL600, met 5,5 V12, schijnt een fractie sneller te zijn. Ach wat, wat is snelheid? Deze ziet er cool uit, dat is ook wat waard. De ongeveer twee ton kostende auto (jaja, in België kost hij een hap minder) wordt vrij goed verkocht.
Porsche 997 GT3 RS
Het ligt inmiddels wat gevoeliger sinds Nederland eruit ligt. Oranje. Ze deden het trouwens opvallend goed, en om die schrale troost te vieren is er vandaag een oranje 997 GT3 RS bij, eigenlijk de meest standaard kleur in casu. Eigenlijk stond de oranje GT3 RS al ingepland vóór ik me het EK bewust was, maar laten we dit er achteraf van maken. De RS is er in allerlei interessante kleuren, waarvan oranje met zwart duidelijk de meest populaire is. Groen met zwart is ook vrij populair maar wint het niet van de afgebeelde stelling, waar zwart met oranje tekens misschien nog wel beter is. Een donkere en weinig opvallende hoofdkleur met kleine details die er uit springen. Een scala aan kleuren voor de 997 GT3 RS geeft aan hoe belangrijk kleur door de jaren heen is geworden, de 996 GT3 RS was er alleen in wit met rood, en in kleine mate ook in wit met blauw. De GT3 RS is na een tijdje beschikbaar gekomen in alle mogelijke kleuren als ‘Series II’, waar de zogenaamde ‘Series I’ staat voor een beperkt kleurengamma.
Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé
Nu het toch al een foute auto is, moet het wel meteen überpooierig. Dat is wat ik aanvankelijk van wit vond. En nog steeds van de D.H.C. vind. Op de wat subtielere en overigens ietwat truttige (méér negatiefs hoor je er van mij niet over) Silver Seraph is een dergelijke kleurstelling met enorm opzichtig gefreesd RVS een zonde, bij de Phantom D.H.C. hoort het juist zo. Veel exemplaren hebben dan ook nog het optionele teakhouten afdekpaneel voor de softtop, een onderdeel van de auto dat geloof ik verantwoordelijk is voor een paar maanden extra levertijd, maar ik kan natuurlijk altijd overdrijven. Je zou je zelfs kunnen afvragen of het niet gewoon standaard is. Inderdaad zijn veruit de meeste exemplaren voorzien van deze dure opties onder het mom van ‘nu we toch bezig zijn…’, heel begrijpelijk, dit gedrag doet zich wel vaker voor bij de uitersten. Om er een geheel ander doch analoog voorbeeld bij te halen: De absurd dure ID/DS Cabriolet is nauwelijks geleverd als ID omdat het de ‘uitgeklede’ versie van de DS was. Gewoon geen combinatie, bezuinigen op iets dat veel te duur is.
Mocht je nog vragen hebben, dan kun je daar altijd over mailen. Maar ook als je opmerkingen hebt of interessante suggesties voor WoDaSpoDa kun je terecht bij jim_appelmelk at yahoo.com. Eventuele wallpapers zijn ook in no-time te maken.
53 reacties
Wat een superfoto is dit:
http://static.autoblog.nl/images/wp2008/gespot/hippe%20kleur/lamborghini_gallardo_08.jpg
(Politie op de achtergrond)
Verder super fijne shots :p
w00t! :D
maarja dat is mijn mening
Met die Honda Integra Type R kun je ook heerlijk een circuit-je pakken en lekker veilig pushen.
mooie spots bij de weg. en een top tekst erbij
en idd vooral in het oranje met zwart!!
Doe ik zo mijn best om een mooi kleurtje uit te kiezen, is het nog niet hip genoeg :-)
ckers met die gele remklauwen die achter die zwarte velgen zitten
*Alwin wilt even laten merken dat hij een Exige heeft*
Oh ja, dat dus, Nova Sterling rings a bell… Best zwak dat iemand dan zegt dat het een Porsche is toch? Het lijkt er niet eens op.
@F1-freak
Met deur open rijden = hip&pimp denk ik :P
@ Alwin
Één keer is wel genoeg he! Hoewel ik eigenlijk niet genoeg kan krijgen van dat Kryptonite Yellow gevaarte! Mail me anders maar even voor de DSS foto’s van de Exige.
@ AMG Black Series
Jawel hoor, die bestaat wel, kijk hier maar:
http://spots.autogespot.com/viewimages.php?id=c214748364814122007225224
30-LH-VX—>https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx
Voertuigsoort personenauto
Merk MERCEDES-BENZ
Handelsbenaming CL 63 AMG; COUPE
Brandstof Benzine
Datum eerste toelating 11-01-2003—>5,5 jr oud!
Datum aanvang laatste tenaamstelling 24-11-2006
Datum eerste afgifte Nederland 11-01-2003
Bedankt voor de reacties en wie iets specifieks op wallpaperformaat wil kan me het beste mailen, want ik weet niet wie welke precies wil enw aar ik hem naar toe kan sturen.
jim_appelmelk at yahoo.com
Voor de rest wel hele dikke spots!
Nova (Engeland)
Sterling, Sovran, Sebring (Verenigde Staten)
Puma (Italie)
Eagle / Eagle SS (Zuid Afrika)
Purvis Eureka (Australie)
Scorpion (Nieuw Zeeland)
wat ziet die cl er lekker uit!!
topspots
Bedoel je de Rolls of de chick op de scooter?
Vind het wel een vette bak eigenlijk, lijkt me geweldig dat ding in de toerenbegrenzer te jagen(bij 8000tpm!!!).
Vette IMSA Lambo ook, wie zet dat ‘tjoeners’ absoluut niks kunnen?
Een paar verbredingen op zn tijd gaat er wel in hoor!
CM.
Had die er ook bij gekund misschien?
Ik zag gister een verlengde phantom in de pc rijden. Is die al eerder gespot in NL?
Ik heb er wel eens een gezien maar dan buiten de pc
!!!!! AUTO HOREN NIET WIT !!!!!
Die gele en zwarte lambo…HELEMAAL GEWELDIG!!!
en een rs4 richting school.
bekent van cannonball run 2,
een Le mans Porsche heeft wat weg van een Gumpert,