VW komt met plug-in hybride Golf

Auteur: , 33 Reacties

Een echte hybride Golf komt er niet, maar ze kunnen natuurlijk niet helemaal achterblijven daar in Wolfsburg. Dus presenteerde Volkswagen vandaag een plug-in hybride concept op basis van de oude vertrouwde Golf V.

Deze ‘Twin Drive’ Golf loopt eigenlijk altijd op een elektromotor van 82 pk die hem een topsnelheid van 120 km/h verschaft. Op de accu’s kom je zo’n 50 km ver. Dat kan beter, maar gelukkig neemt de 2.0 TDI van 122 pk het over als de batterijen op zijn. Als je vervolgens een stopcontact tegenkomt, en die zitten straks overal, kun je in vier uur de lithium-ionaccu’s weer volledig opladen. De Twin Drive is overigens ook uitgerust met start-stoptechnologie en regenerative braking.

Volkswagen zal vanaf 2010 twee jaar lang een vloot van twintig Twin Drive Golfjes inzetten om te kijken hoe de auto’s zich houden in het alledaags gebruik. Omdat het ze wel leuk lijkt om dit volledig klimaatneutraal te doen, worden de accu’s van de testauto’s alleen opgeladen met groene stroom.

De Duitsers timmeren wel aan de weg wat dit betreft. De volgende generatie Touareg zal er volgens VAG-topman Martin Winterkorn ook als hybride komen, en zal net als de Twin Drive Golf zoveel mogelijk op elektriciteit lopen. De Jetta komt er ook als plug-in hybride, en er zit tevens een volledig elektrische versie van de up! aan te komen.

VW Golf Twin Drive
VW Golf Twin Drive



33 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Wat ik dan niet snap: waarom een loodzware 2.0TDI, en niet gewoon een 1.2 of 1.4TDI of TSI?(of zelfs de 1.4FSI?) Dat zou ruimte geven voor meer accu’s óf gewicht besparen en dus verbruik.
Is vier uur laden voor 50km rijellende niet een beetje te lang?
Zijn er nu 3 oude heren trotsch dat ze een stekker in een stopcontact mogen doen, van een welteverstaan, een auto!?

Het dikkerdje in het midden heeft moeite met staan.
Waarom niet? Ik rij meestal nog geen 50km per dag en als het toch moet heb je de conventionele motor.
Indien alle auto’s dit hadden zou het in uitstoot al heel wat schelen, zeker in de stad.
This car is automatic
Systematic
Hydromatic
Why its a Grease Lightning (Grease lightning)

I got chills they’re multiplying
And I’m losing control
Cause the power you’re supplying
It’s electrifying

:)
Was vandaag in NL, daar is da ideaal… daar rijden ze toch maar overal max 50km/uur op de autosnelweg. LOL
Nederland Hater
@ Klassiekerrally

dat liedje is zoooo gay…. :)
@ Klassiekerrally

Briljant :lol::lol::lol:, dat is geweldig om op de zijkant van een hybride auto te zetten.
het blijft raar om te zien een kW meter in plaats van een toerenteller :P
Sarcasme-mode on:

We`ll get some better accu’s and some verlengkabel too
And drive all the way to my oma om de hoek
En when je dan arrived bent bij je oma’s lovely home
Vraag je vriendelijk: lieve oma, hook me up some stroom

Sarcasme-mode off

Mvg,

Remon
@ Nederland Hater: ‘gay’ als in ‘vrolijk’? :twisted:
Max. 120 kunnen rijden,… wat heb je dan in godsnaam aan een teller die tot 260 loopt???
Inderdaad zeer handig voor korten boodschappen en andere dingen voor in de stad. Rij je toch gauw 30 min tot 45 min maar lang geen 50km zou zeker uitstoot schelen. En natuurlijk Boskosten.
maar waarom dan niet de motor elektriciteit laten genereren en iets meer accucapaciteit in het autotje stoppen? Dat motortje kan best zonder turbo en het kan een stuk zuiniger lopen als het op constant toerental als een aggregaat gebruikt wordt.

maaaaarja… die plugin hybride dingen kan ik zowiezo wel waarderen. Precies genoeg reikwijdte om naar de snelweg te rijden met 120kph zullen we maar zeggen ;)
@lout: dan staat 100 bovenaan en lijkt het of de auto meer kan :P
en dat kan ie ook, op de 2.0tdi dan wel te verstaan.
corrado vr6 slc
Wel een goed idee, ik rijd ongeveer 80km heen en terug naar m’n werk dus dan gewoon zonder een druppel benzine!
Ook iets voor de Scirocco(vr6;))
Als je hem van je baas mag opladen is dat
@Alwood
Inderdaad ik snap echt niet waarom fabrikanten niet massaal electrische auto’s gaan maken met een piepklein aggregaat. Volgens mij is die combinatie pas echt zuinig.
Toch even een bemerking:
Het ’s nachts opladen van een accu aan het elektriciteitsnet klinkt heel mooi maar is niet zo voor de hand liggend. Een groot probleem zit in de energiedichtheid.
Wanneer je benzine/diesel tank stop je elke seconde ongeveer 1MW= 1000 kW in je tank.
Bij het opladen aan het net spreken we hoogstens over enkele kW per seconde.
Daarom dat het opladen van zo’n batterij niet eventjes snel kan gebeuren.

Anderzijds zien sommigen in oplaadbare auto accu’s een groot potentieel voor energieopslag. s’Nachts wordt de ‘overtollige’ productiecapaciteit opgeslagen in al die batterijen, om overdag gebruikt te worden wanneer het nodig is en de elektriciteit uit het net voor andere dingen kan gebruikt worden.
Ik dacht dat twindrive betekende dat je gas gaf met je hand en ipv pedalen fietstrappers had :S
@ Jeans

Precies! Daar dacht ik ook gelijk aan.

Echter een paar kleine correcties/aanvullingen:
Jij hebt het over energiedichtheid. Je bedoelt vermogen. Dat is energie per tijdseenheid, uitgedrukt in Joule per seconde of Watt (of kilowatt natuurlijk).
De SI-eenheid voor energie is de Joule. Echter ook de kWh wordt vaak gebruikt (1 kWh = 1 uur lang 1 kW vermogen leveren. Dat maakt 3,6 Megajoule)

De getallen:
Vermogen van een stopcontact: 2 kW (normaal) of 4 kW (krachtstroom)

Stel dat je die 50 km actieradius haalt in een half uur rijden met 100 kmh.
Om constant 100 te kunnen rijden in een Golf heb je zeg 30 kW vermogen nodig. Dat geeft dus 15 kWh energieverbruik.

Als je het accurendement en het rendemente van de electromotor op 100% stelt moet je dus 15 kWh toevoegen aan de accu om die 50 km actieradius te kunnen halen. Als je dit uit een normaal stopcontact wil halen ben je dus 15/2 = 7,5 uur bezig. Dat is nog acceptabel. Echter, als je een ‘normale’ actieradius op electriciteit wil halen is zelfs krachtstroom niet meer voldoende. Of je moet het acceptabel vinden dat het tanken 3 dagen duurt ofzo.
@ mezelf

Het is maar wat je acceptabel vindt. Het lijkt me geen probleem dat je auto ’s nachts aan het stopcontact hangt. Echter even snel bijtanken is in de verste verte niet mogelijk dus als we op electriciteit gaan rijden.

@ Jeans nog een keer
De hoeveelheid energie die je bij diesel tanken toevoert per seconde kun je idd in kW uitdrukken. Echter met 1000 kW zou je een meer dan een half uur nodig hebben om 50 liter diesel in je tank te krijgen.
(energiedichtheid van diesel: 38,6 MJ per liter)
Lol @Zhite :-)
Zucht… Dit laat maar weer eens zien dat elektro auto’s nog lang niet een alternatief zijn. Ik bedoel, 4 uur opladen voor een actieradius van 50 km en een top van 120 km/u (en als je ‘m doortrapt kakt de actieradius nog verder in). Dat is toch gewoon niet handig?

Daar komt bij dat een groot percentage van onze elektriciteit nog steeds uit fossiele brandstoffen wordt opgewekt. Je verschuift het probleem op deze manier alleen maar.
@paragon
het klopt idd dat opladen erg lang duurt, maar zou het in de toekomst niet kunnen dat iedereen een zelfde soort accu package heeft en dat je die bij de ‘pomp’ om kunt wisselen.
De ‘pomp’ is dan een soort groot oplaadstation waar je je lege accu heen brengt en met een andere (volle) er weer weg gaat. Zit je als bestuurder ook niet meer met enorme laadtijden.
Ik begrijp niet dat ze er geen volwaardige hybride van hebben gemaakt. Waarschijnlijk vanwege gebrek aan tijd voor de ontwikkeling. Een actieradius van 50 km (die je in de praktijk natuurlijk niet altijd haalt) is wel heel beperkt. Dat houdt in dat je alsnog veel op diesel rijdt.
Heel goed van VW, vanaf 2010 twee jaar lang twintig proto’s laten rijden. En dan in 2012 hun eerste hybride in productie?
Ben benieuwd waar de consument dan voor gaat kiezen: Toyota met 15 jaar hybride-ervaring of VW met 2 jaar hybride-ervaring.
@Roger: die twin drives zijn geen hybrides dus in 2012 heeft VW nog nul ervaring met hybride.
Niet getreurd jongens, een paar voorspellingen:

over een paar maanden:
– De electromotor gaat in de versnellingsbak, en Gtrac of welke leverancier heeft hem as we speak- vrijwel klaar
– die gaat iedereen kopen: peugeot, VW, Fiat, etc
– De kostprijs daalt tot nihil, want zeer hoge productie aantallen, hoger dan de prius

Over een paar jaar:
– kleine autos’s gaan 100% op electro rijden.
– ze worden lichter, motoren in wielen, totaal gewicht naar benenden, kreukelzondes kunnen veel korter
– 150cc benzine (4000 toeren) aggregaat zorgt voor tot wel 700km bereik
– Sebring en laser komen met een geluidsysteem die een zeer cool nieuw autogeluid geeft!!!

Je leest het: alles komt goed!
effe voor de volledigheid:

het aggregaat voed de accu’s en weegt net zoveel als die dingen die in een 150cc wegracer zitten: niets. en heeft een piekvermogen van 65pk (duimzuig)
waarschijnlijk gebruiken ze een zware 2.0 tdi motor om genoeg koppel te hebben om de accu’s op te laden
120kmu… wie koopt nu zo’n auto, waarschijnlijk ook nog eens 2x zo duur als de standaard golf…

En hoe zit dat dan met leasewagens vraag ik me af… gaan de bedrijven dan bovenop de tankkaart een deel van de elektriciteitsfactuur betalen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).