Wie en wat is Tata?

Auteur: , 22 Reacties

We hebben het hier op autoblog steeds vaker over Tata. Het bedrijf uit India kwam vaak ter sprake in verband met de verkoop van Jaguar en Land Rover, maar ook vanwege de introductie van de ultragoedkope Tata Nano. De Tata Group is India’s grootste industriële conglomeraat en geeft jaarlijks miljoenen aan onderwijs, duurzame energie, gezondheid en liefdadigheid. Tijd voor een kennismaking...

Kan een industrieel bedrijf annex autoproducent bijdragen aan een betere en schonere wereld? Kan een bedrijf uit India überhaupt wel iets goed doen in de ogen van een gemiddelde Europeaan? Ik weet het niet, maar toevallig kwam ik in de Ode een artikel tegen waar enkele interessante dingen werden genoemd.

Wist je bijvoorbeeld dat Jamsetji Tata, de in 1839 geboren grondlegger van het Tata-concern, reeds in het begin van de twintigste eeuw – toen ethische waarden niet bestonden in de Indiase industrie – een achturige werkdag, gratis medische zorg en betaald verlof voor zijn werknemers introduceerde?

Het Tata-concern telt inmiddels bijna honderd ondernemingen in een eindeloze reeks sectoren. Men is actief in tachtig landen en heeft bijna 300.000 werknemers, het bedrijf vertegenwoordigt een beurswaarde van ruim 45 miljard euro(!) maar de rijkdom vloeit niet zozeer naar de familie. Hoog in de jaarlijkse Forbes-lijst van rijkste mensen ter wereld staan Indiase topmannen zoals de staalbaron Lakshmi Mittal en de zoons van Dhirubhai Ambani, maar Ratan Tata, de introverte bestuursvoorzitter en achterkleinneef van de oprichter, schittert er door afwezigheid.

De familie bezit dan ook amper drie procent van de aandelen uit Tata’s houdstermaatschappij. Zo’n tweederde van de aandelen van Tata Sons is in handen van de Tata Trusts, een verzameling liefdadigheidsinstellingen. Vorig jaar werd dan ook 48 miljoen euro teruggegeven aan de Indiase samenleving: aan onderwijs, onderzoek, gezondheidszorg en goede doelen. Denk bijvoorbeeld aan gratis biogasinstallaties om te koken (op basis van koeienmest) en zonnepanelen om energie op te wekken.

De Tata’s zijn qua filantropische activiteiten niet uniek in India. Maar waar anderen zich richten op een “lappendekenfilantropie”, richten de Tata’s zich op constructieve filantropie. De liefdadigheid richt zich niet direct op het voeden en steunen van de allerarmsten, maar Tata richt zich juist op duurzame ontwikkeling door instituten en onderwijsinstellingen op te zetten en te steunen die het land op de lange termijn helpen ontwikkelen.

Ook heeft men binnen het Tata-concern een lijst met 25 clausules opgesteld waaraan iedereen zich moet houden. Denk aan: geen smeergeld, geen steun aan politieke partijen en alle bedrijfsactiviteiten moeten het land ten goede komen. “Het handhaven van onze waarden is onze manier om te overleven als onderneming op de lange termijn”, zo laat vice-president Bedrijfsdiensten van Tata Steel weten.

Toch zijn er ook nog veel verbeterpunten. Volgens velen staat het milieu nog te laag op het prioriteitenlijstje van de Tata’s. Denk aan de Nano; een goedkoop alternatief maar het is geen milieuvriendelijke auto. Tata Motors heeft zich niet gericht op auto’s die lopen op biodiesel of andere alternatieve energiebronnen. Daar had men zich internationaal echt mee kunnen onderscheiden. De Tata’s hebben in India een imponerende traditie op het gebied van verantwoord ondernemen, maar naar internationale normen zijn de huidige prestaties minder aansprekend. Daar is nog veel werk te doen.

De toekomst is sowieso een beetje onzeker, Ratan Tata is reeds 70 jaar en geldt als de belangrijkste hoeder van de Tata-filosofie binnen het concern. Er is echter geen opvolger binnen de familie, vraag is dus of de Tata ethiek zal blijven bestaan (bron: ode.nl).



22 reacties

Prettig stukje tekst om te lezen, leuk dat er nog een groot concern bestaat die deze prachtige filosofie hanteert. Dat tata milieu laag heeft staan, toont aan dat er ook verbeteringen zijn.. maar goed het is wel een begin.

Ook na de negatieve aandacht is dit toch wel verfrissend.
Respect!
Kijk eens aan. Een leerzaam stukje op Autoblog. Zoals een blog zou horen te zijn.
typisch blank ..
die zullen wel weer effe internationale normen bepalen voor andere ..

India ziet mobiliteit nog steeds als vooruit gang en niet als melkkoe ..
dus de bevolking word (nog) geen schuldgevoel aangepraat ..
land,s wijs land,s eer ..
net als in de Topgear. Tata heeft al een Brits staalbedrijf overgenomen en een Thee fabrikant. ze dachten al aan de Tataguar :p
iid mooi stukje.
ik wist er niks van, dus ga zo door!
Mooi stukje proza! Bedankt daarvoor. Mooie auto’s, af en toe mooie vrouwen en nog wat interessante informatie nu en dan, Autoblog rules! :)
Veel mensen kunnen India en China maar moeilijk van elkaar onderscheiden terwijl deze op economisch vlak een verschil van dag en nacht zijn. Chinezen hebben een heel andere instelling dan de Indiërs. Het is daarom belangrijk Tata niet bij het groepje kopieerders of nieuwkomers te scharen. Het is een serieus bedrijf zoals al blijkt.
Een goedkope auto introduceren is nu eenmaal geen blijk geven van een ecologische instelling. Goedkoop = veel verkopen = veel vervuilen.
Dank u allen voor de complimenten ;)
De echte dank gaat echter richting ODE, die reeds een goed artikel hadden.

@wapz: jij ook bedankt. Ik weet dat we soms erg platte stukjes kunnen plaatsen (incl platte reacties;), maar er zijn op autoblog hopelijk wel meer leerzame/inhoudelijke stukjes te vinden dan alleen dit bovenstaande artikel. Toch? Ja? ahhh…

@JPM: helemaal gelijk!
“In de negentiende eeuw waren de Tata’s rijk geworden in de opiumhandel met de Chinezen – een episode die overigens wordt verzwegen in de officiële familieliteratuur.”

Ook afkomstig van Ode.nl haha.
Enkele jaren geleden ben ik naar India gegaan, het eerste wat je daar opvalt is dat zowat 8 op 10 auto’s een Tata logo draagt. Vaak gewoon een onder licensie gebouwde Deawoo.

Ik vind persoonlijk dat er niks mis is met Tata op zich, maar dat bedrijf is nu eenmaal een bedreiging voor de westerse wereld. Als je bedenkt dat ze onze markt willen veroveren met een auto die 1700 euro(ik dacht zelfs minder) kost.
In europa zal niemand iets hebben aan die auto, zelfs als er iets aan mis is, zal niemand hem repareren. (Dat zou trouwens te kostelijk zijn)
We zouden gewoon een nieuwe Nano kopen, die in India vervaardigd is.

Idd, alles wat dat bedrijf doet komt hun land ten goede en daarom is het slecht voor ons.
In Turkije heb je ook de merk Tata:-P vreemd.:-O mja ik zie alleen maar die pickups. da heb je veel nodig in turkije….:)
We kunnen dekster iig afschrijven als potentiele opvolger…

@FordKa: wat is er mis met opium? ;)
@Atjekan: Tata’s voor de Turkse markt worden uitgerust met meerdere en grotere claxons, de zogenaamde ToeterTata’s.
Dank je wel. Dit is goede info. De bron Ode focust zich wel heel erg op deze kant van Tata. Uiteraard zijn er ook dikke cash verhalen over Tata en world domination te vertellen. :)
ons eigen Hoogovens/Corus is ook van Tata. Is lekker makkelijk materiaal vervaardigen voor de auto’s ;)
de reden waarom de westerse wereld het milieu zogenaamd hoog op de agenda heeft staan is dat ze de laatste eeuw de wereld ook het meeste hebben vervuild. al zou india 50 jaar lang zou doorgaan zonder te denken aan het milieu zou het volgens mij niet eens aan een tiende van de vervuiling kunnen oorzaken die het ‘westen’ heeft geproduceerd.
sorry voor de vele spel en schrijfvauten
@ Autoblog

Mijn oprechte complimenten voor het plaatsen van dit artikel op deze blog!
Ik vind het lovenswaardig, dat jullie ook eens een dergelijk artikel plaatsen.

Ik wist dit niet en moet eerlijk bekennen, dat ik een dergelijke houding van een autoproducent anno 2008 allerminst had verwacht. Zeker niet in India, dat nog steeds het verfoeilijke kastenstelsel kent.

Die mijnheer Ratan Tata stijgt hierdoor aanzienlijk in mijn achting en ook krijg ik nu wat meer vertrouwen in de toekomst van Jaguar en Land Rover.

Wat echter cruciaal voor de toekomst zal zijn, is de opvolger, die hij zal krijgen. Wanneer een doorgewinterde globalist, -met een buitengewone kennis van het begrip “eigenbelang”-, Ratan Tata weet te overtuigen van het feit, dat shareholder-value véél “belangrijker” is dan Tata’s huidige principes, dan zal het belang van dit bedrijf voor India en zijn bevolking spoedig voorbij zijn. Want ook een lijst met 25 clausules is niet heilig voor zo iemand.
Maar, laten we er maar het beste van hopen.
Tien dingen die iedereen over Tata zou moeten weten stonden ook al een tijdje terug in CARROS en, iets aangepast, op CARROS.nl.

Voor wie het gemist heeft:
http://www.carros.nl/reportages/dit-is-meneer-tata/

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).