Noble M600: 650 pk, minder dan 1000 kg

Auteur: , 24 Reacties

We wisten al dat de Noble M600, die volgend jaar het licht moet zien, de Volvo/Yamaha V8 uit de XC90 zal krijgen. Voorzien van twee turbo's, wel te verstaan. Opperhoofd Peter Boutwood komt nu met wat extra cijfertjes voor de lichtgewicht bolide.

Zo weten we nu dat de V8 zo’n 650 pk zal leveren en dat het gewicht van de auto, mede dankzij een carrosserie die volledig uit koolstofvezel bestaat, onder de 1000 kg wordt gehouden. 0-100 zal dan ook minder dan 4 seconden in beslag nemen, en de topsnelheid wordt geschat op zo’n 320 km/h. Verder is bekend geworden dat de M600 wordt uitgerust met een zesbak van Graziano.

Per jaar worden er 50 M600’s gebouwd – het is alleen nog onduidelijk waar dat precies zal gebeuren. Het liefst houdt Noble de productie in Groot-Brittanni√ę. (bron: autocar)



24 reacties

corrado vr6 slc
Noble weet wat ie doet.
Laat maar komen dan =P
lijkt me een prachtig wagentje snel,earodenamisch maar duur zal ie wel worde dat is het nadeel aan die auto’s maar de concept foto’s zien er wel mooi uit
Ik begrijp niet waarom automerken zo graag in de 650 pk regio willen zitten. Juist een fabrikant als Noble kan goedsturende lichtgewicht auto’s maken die met 400/450 pk ook knetterhard gaan, maar dan waarschijnlijk beter te balanceren zijn op de limiet en ook vanwege de lagere prijs leuker zijn voor een breed publiek.
Fred Flintstone
Ik weet niet hoe jullie er tegenaan koekeloeren, maar ik zie een trend in auto-fabrikanten-land naar test-auto’s in kekke zebra-look. Is zwart nou het nieuwe wit, of wit het nieuwe zwart?
Ik vraag me toch af waarom ze auto’s die nog niet in productie zijn en nog getest worden, zo’n lekker onopvallend kleurje geven.
lekkere cijfers wel!

die zebraprint is omdat de perceptie van je oog niet goed de lijnen van de auto kan zien. het is te veel afgeleid door de verschillende vlakken.
@ Fred Flintstone

Freddy, Freddy… Wit is al tijden het nieuwe zwart…

En bont is uit!
Dan zal hij wel een stofzuiger systeem nodig hebben, anders vliegt hij bij hoge snelheid weg….
Heb je ooit wel eens foto’s proberen te maken van een auto in zebra-print… Dat is een behoorlijk lastige klus, totdat 3d fotografie wordt uitgevonden.

Ik heb het ook geprobeerd met die NSX van laatst, maar het is er gewoon niet uit op te maken wat de vorm is.
Zeker met de dure benzine zou het beter zijn om de motor atmosferisch te houden zodat de wagen beter bereikbaar blijft voor een breder publiek.
Ze kunnen de motor nog wat opkietelen zonder turbo’s. Met het lichte gewicht van de auto geeft dit ook rijplezier. Zie maar naar Lotus! Ook Lotus kan deze motor gebruiken voor hun Esprit. In de Eagle komt een Toyota-motor maar in de Esprit zou, ik schrijf zou, een BMW-motor komen. Ben benieuwd.
@eric: Een Noble is niet bedoeld voor het grote publiek. Als iemand een Noble wil, koopt hij hem toch wel, ookal zijn de benzineprijzen zo hoog. Dat verzekert Noble ervan dat de kopers mensen zijn met een passie voor het merk zelf.

Maar met een pk-gewichtsverhouding van 1 pk per 1,3 kg kan dit nog weleens een hele rappe jongen worden (ervanuit gegaan dat hij 900 kg zal wegen)
killermachine
Ik snap niet waarom ze dat Yamaha blok gebruiken, die heeft namelijk een hoog zwaartepunt door de kleine V hoek..
Met 650pk en minder dan 1000kg zou je toch wel ietsje meer dan 320 verwachten toch? Zal wel begrensd zijn.
@Rick
Gewicht is niet relevant voor de topsnelheid, alleen vermogen en luchtweerstand spelen een significante rol met dit soort snelheden. En ik vermoed dat deze Noble wel van de nodige downforce voorzien is, wat betekent dat de topsnelheid waarschijnlijk iets lager is dan een auto met hetzelfde vermogen en minder downforce (en dus minder luchtweerstand).
@Powerslide: Zeer terechte opmerking, ik vind over het algemeen ook dat er teveel op vermogenscijfertjes gegeild wordt. Iedereen wil de aandacht die hoort bij ‘supercar’. Geef mij maar een lekker lichte goed gebalanceerde sportwagen (400 pk is meer dan voldoende).

@Rick: de massa van een auto heeft niet zoveel te maken met de topsnelheid. Het aerodynamische aspect en versnellingsbak verhoudingen des te meer. Bovendien wat moet je nou met een auto die veel harder gaat dan 320kmh, weinig circuits hebben een straight dat zo lang is.
Mairsil: you’ve beaten me
Fred Flintstone
Ik snap heus wel het waarom van een zebra look. Maar ik signaleer ook een trend in auto-land. Maar nu ‘es iets anders: waarom niet ook op gewone auto’s. Ik kan zo tig merken en types bedenken (sowieso alles van Kia en SsangYoung) die er subiet van opknappen!
Inderdaa, laat maar komen. Wordt vast wel gruwelijk.
Minder dan 1000 kg en 650 pk en ze zeggen van 0-100 in minder dan 4 seconden?Dat zal wel heel dik onder de 4 seconden liggen, eerder 3,2 naar de 100.
Kijk maar naar een audi rs6 bv.580 pk, 2200 kg en 0-100 in 4,5 ofzo?Deze Noble heeft nog een stuk meer vermogen en gaat minder dan de helft wegen dan die vrachtwagen.
Hoe is het trouwns verlopen met de verkoop van de M15 ?

Is dat een hit geworden ? :)
dit is toch het topmodel van de m15, eigenlijk..
cheese dippers
@ ultimora
Da’s dure taal. Maar het klopt denk ik wel;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).