Klassieker: Volkswagen Karmann Ghia

Auteur: , 51 Reacties

In de jaren na de Tweede Wereldoorlog bouwde het door de Britten heropgestarte Volkswagen alleen de Kever en de T1 Transporter. Naast deze simpele, degelijke auto's was er al snel behoefte aan meer 'pizzazz', wat meer stijl en spanning voor de nieuwe tijd die was aangebroken. De Karmann Ghia was bedoeld als kleinschalige imagemaker, maar werd uiteindelijk een groot succes.

De auto was vernoemd naar de Duitse carrosseriebouwer Karmann, waar hij werd gefabriceerd, en het Italiaanse ontwerphuis Carrozzeria Ghia. Ghia had begin jaren ’50 al een coupé voor Chrysler gebouwd, die was getekend door de Amerikaan Virgil Exner. Chrysler zou er 40 afnemen, maar dit werden er uiteindelijk slechts 25. De Italianen konden de business van VW en Karmann dan ook goed gebruiken. Hoewel het nooit helemaal duidelijk is geworden, wordt er gezegd dat Ghia het ontwerp van Exner als basis nam en het verkleinde zodat het op het onderstel van een Kever zou passen.

Chrysler d'Elegance by Ghia

Volkswagen Karmann Ghia - Foto: Richard Child

Omdat de Kever geen geïntegreerde spatborden had moest het chassis 12 cm verbreed worden voor het nieuwe model. Aan de voorkant werd een stabilisatorstang gemonteerd. Ook kreeg de auto aangepaste veren en dempers, een nieuwe stuurkolom en een kortere versnellingspook. Aan de aandrijflijn van de Kever werden nauwelijks aanpassingen gedaan, waardoor de Karmann Ghia in zijn eerste jaren werd aangedreven door een 1,2-liter boxermotor met slechts 36 pk. Later zou dit verschillende malen aangepast worden, tot de auto in de jaren ’70 uiteindelijk 72 pk uit 1,6 liter haalde.

Volkswagen Karmann Ghia - Foto: Athenamama

Snel was de kleine coupé dus niet, maar door het schitterende ontwerp bleken genoeg mensen de auto bij zijn introductie al in hun hart te sluiten. Oorspronkelijk was het de bedoeling om zo’n drie- à vierhonderd stuks per maand te bouwen, maar dit werd na de introductie op 14 juni 1955 al snel bijgesteld naar 50 per dag; behoorlijk veel als je bedenkt dat de auto handgebouwd werd door Karmann. In 1957 kwam er een cabriolet op de markt, maar de coupé bleef veruit het populairst.

Volkswagen Karmann Ghia - Foto: Athenamama

Ook vanuit de VS was er veel belangstelling voor de stijlvolle VW. In 1960 opende Karmann dan ook een nieuwe fabriek in Brazilië. Een jaar daarna kwam Volkswagen met een tweede Karmann Ghia-model, de Type 34. Dit was een vierzits coupé gebaseerd op de VW Type 3 sedan, en daarmee een maatje groter dan de originele Karmann Ghia (Type 14). De scherpere styling van de Type 34 viel echter niet bij iedereen in de smaak, en de nieuwprijs van de auto, die bijna gelijk lag aan die van een Porsche 356, zorgde voor lage verkoopcijfers.

Volkswagen Karmann Ghia Type 34 - Foto: Count Rushmore

Na 42.505 verkochte auto’s in acht jaar werd de productie van de Type 34 in 1969 gestaakt. De productielijn werd hierna opnieuw in gebruik genomen voor de Porsche 914. In 1970 werd nog een kleine poging gedaan om de Karmann Ghia-lineup uit te breiden; de zeldzame Touring Coupe, ook gebaseerd op de Type 3 sedan, werd alleen in Brazilië gebouwd en niet geëxporteerd.

Volkswagen Karmann Ghia Touring Coupe - Foto: Maarten Klunder

Toen het doek voor de Ghia viel in 1974 waren er net geen half miljoen stuks geproduceerd. 81.014 hiervan waren cabrio’s. De auto werd opgevolgd door de op de Golf gebaseerde Scirocco.

De Karmann Ghia is altijd een populaire auto gebleven. Een stijlvol icoon, betaalbaar en met betrouwbare techniek. Vooral de latere modellen kunnen met hun hogere motorvermogen in het verkeer nog prima meekomen; typisch zo’n klassieker voor dagelijks gebruik. En mensen die toch nog dat beetje extra’s zoeken, blijken een aanpassinkje hier of daar niet te schuwen.

(Bronnen: nl.wikipedia, en.wikipedia, karmann-ghias.co.uk, karmann-ghia.org, howstuffworks/karmann-ghia, howstuffworks/chrysler-delegance; flickr/richardchild, flickr/athenamama, flickr/count-rushmore, flickr/maarten84, flickr/polselli)

Volkswagen Karmann Ghia - Foto: Adam Polselli



51 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Zo’n ding kwam ik tegen op een oude foto van vroeger, stond op de achtergrond.
jammer dat ze zo ongelofelijk traag zijn
die is zeker wel mooier als een kever.
maar daar is dan ook niet veel voor nodig..
Vandaag nog zo 1 gezien:D
Staat er bij mij 1 hier om de hoek in het geel.. maar die is niet echt dat je zegt.. goed onderhouden.. en mag ook wel een likje verf op:P
zooooo hey, dat knalgeel met die zwarte minilites staat m goed zeg, als ik ooit overweeg een klassieker aan te schaffen (als er toch geen houderschapsbelasting meer is) telt deze zeer zeker mee!! :D
Mijn overbuurman heeft een groene helemaal opgeknapt, volgens mij tot het laatste schroefje uit elkaar geweest, heel mooi.

Hij maakt wel een herrie trouwens ;-)
1 en al liefde wat ik zie in dit karretje ..

maar had toch meer een oogje op haar grote zus ..
Borgward Isabella Coupe .. is meer een erotische vorm van liefde ..
corrado vr6 slc
Super mooie VW is dat!
Leuk om te weten dat dit de voorloper van
de Scirocco is, dat wist ik namelijk niet.
mijn oom had een gele! later werd ie gestolen, blijkt dat die chromen bumper veel waard is als onderdeel..
@ corrado vr6 slc : en dus ook de voorloper van wat kennelijk jouw lievelingsauto is ;)
corrado vr6 slc
@ Jesper: Yeah i know ;)
En deze wil ik!
… want net als een Kever is een KG pas écht leuk wanneer ‘ie gigantisch veel meer power onder de kap heeft dan origineel het geval was :)
(ik spreek uit ervaring)
corrado vr6 slc
@ Klassiekerrally: Ja man idd die zou ik ook
wel willen hebben ja, echt een bruut ding!
Mijn trouwauto :)
@ Romeo: Toevallig deze? :-P Lekker fel groen..
@Klassiekerrally.

You are so right, damn. :D
Volgens mij staat een rode Karmann Ghia altijd in de buurt van de McDonalds in Groningen. Ziet er goed uit en word nog mee gereden!
@Klassiekerrally.

Het mooiste van dat motorblok, het is een luchtgekoelde(993). Dat geluid is echt geweldig.
@ mx5/rx8owner: weet ik, een vriend van me heeft een 993. Geluid is beter dan van de watergekoelde versies…
@Klassiekerrally.

En niet zo’n beetje ook. Tegenwoordig lijkt het geluid wat meer op doorsnee getergde zescilinders.
menno plas piemel
mijn kreidler met geforceerde luchtkoeling was sneller dan dat vw gebakje.
@menno plas piemel schrijft.

Mijn opa’s zaadje ook.
Mooie kar man.
corrado vr6 slc
@ mx5/rx8owner: Maar dat zaadje van je opa was wel vloeistofgekoeld ;) dus das niet eerlijk eej
wouterjeuring
bij mij in de buurt (harderwijk) rijdt er eentje rond in het lichtblauwglanslak, als dat één woord moge zijn…… naja, die is wel mooi
@corrado vr6.

Lol. :lol:
menno plas piemel
wie hier kan uitleggen wat geforceerde luchtkoeling is en hoe dat werkt heeft verstand van techniek….als iemand van jullie dat niet kan intypen dan ben ik blijkbaar de enige die technische kennis heeft,…nou,kom maar en vertel het maar….”autobloggers”.
@menno plas peimel

Als je over een kriedler spreekt veronderstel ik dat je het hebt over jou brommertje?

Wel omdat een brommer toendertijd luchtgekoeld was en geen fan of dergelijke meekreeg kon het gebeuren dat die sneller overhit geraakte. Dit door het regelmatig stil staan, terug vertrekken enz… kwam voornamenlijk voor daar waar de motor nogal ingekapseld was door de carrosserie of motorkappen.

Om dit te vermijden ging men de koeling forceren door een fan te plaatsen op de krukas, deze zoog de lucht aan en zorgde voor het koelen van de motor.
Hetzelfde gaat dus ook op voor kevers, Kharmann Ghia’s en alle andere luchtgekoelde wagens, dus ook voor mijn T1 transporter.
menno plas piemel
@koenraad,….weltrusten.
@rippance,

Ja klopt hoor, ik werk aan de Meeuwerderweg in Groningen, dus vlakbij Mc Donalds en daar staat inderdaad vaak een rode Karmann Ghia.

Trouwens, mijn broer heeft jarenlang een supermooie Karmann Ghia gehad in de kleur Saturn Gelb. Met z’n 2-en op vakantie mee geweest naar Frankrijk en erg veel mee beleefd. Erg jammer dat hij deze heeft verkocht.

Groetjes Kor
@ menno urine penisje: Iemand met zo’n nickname zal minder snel serieus genomen worden…
En het is helemaal niet zo moeilijk om uit te leggen wat geforceerde luchtkoeling is. “It isn’t rocketscience” weet je… En ik heb twee Kevers gehad, dus ja, ik weet wel ongeveer waar ik ’t over heb. Ik weet ook wat er gebeurd wanneer de kleppen in de koeltunnel niet openen bij een Kever, helaas ook uit eigen ervaring. Er ontstaat een gat in zuiger 3, die wordt namelijk het heetst omdat daar de oliekoeler boven staat. Maar we wijken wat af van het onderwerp…

Wel gaaf trouwens, zo’n Kreidler. Zou ik ook best willen hebben!
De Karmann Ghia, djezus toch wel dé VW voor mij.
Trouwens… Ruben… Ik weet waar je je inspiratie vandaan haalt! ;)
Mn vader heeft zijn zeldzame type 34 vorige maand verkocht, ik heb er nog altijd spijt van!
@klassiekerrally: Bizar! Met die Montecarlo ook al. Ik lees dat blad/die site nooit, maar dit doet zelfs mijn wenkbrauwen fronsen. ;-) Volgende keer misschien maar gewoon een oude Amerikaan, daar schrijft verder toch niemand over…
menno plas piemel
@klassiekerrally,….ik laat me op andere plekken serieus nemen…niet op autoblog,…komt nog bij….een kever heeft nooit geforceerde luchtkoeling gehad…prutser….ook jij weltrusten .
@ Ruben: of zouden ZIJ…??? ;)

– bitch mode on –
@ menno oedipus complex: Nee, je hebt natuurlijk gelijk… De Kever had geen ventilator die koellucht langs de cilinders blies. Dat gebeurde door de rijwind. :roll:
Zo, en ga je nu naar websites waar je iets over techniek kan lezen? Kom daarna maar terug.
– bitch mode off –
corrado vr6 slc
@ menno plas piemel:

Technische informatie

Motor

Vlakke 4-cilinder kopklepmotor, cilinders 2 aan 2 tegenover elkaar
Boring 75 mm, Slag 64 mm.
Cilinderinhoud 1131 cc, zuigeroppervlak 176.77 cm².
Compressieverhouding 5.8 : 1
Max vermogen 25 pk bij 3300 omw./min.
Zuigersnelheid bij 3000 omw./min. 6.4 m/sec
Draaimoment 6.8 kgm bij 2000 omw./min. (Max.koppel 68 Nm bij 2000 rpm)
Koeling: !!!geforceerde luchtkoeling!!! door thermostaat geregeld
Smering dor tandwielpomp met oliekoeler.
Ontstekingsafstelling 5° voor bovenste dode punt.
Contactpuntenafstand 0.4 mm.
Ontstekingsvolgorde: 1-4-3-2
Klepspeling 0.15 mm (bij koude motor)
Carburator Solex valstroom 26 VFI of 26 VFIS

Geen geforceerde luchtkoeling??
corrado vr6 slc
@ Klassiekerrally: Die ‘piemel’ heeft er wel verstand van hé.
Beetje ‘lullig’ dat hij in dit geval geen gelijk heeft en mij voor gek verklaard ;)
Misschien is de koeling bij de Kever iets anders dan bij de Kreidler (weet niet hoe dat bij de Kreidler geregeld is), maar ’t is wel degelijk geforceerd natuurlijk.

Is verder niet erg, je bent nooit te oud of te jong om te leren :)
noot aan mezelf: damn, ik ben wel aan het kloten met de d’s en de t’s zeg… :oops:
@menno de plastuit

Lees AUB eerst een wat technische boekjes vooraleer je wat roept, zo blijf je beter van die Kreidler af vooraleer je hem naar de vaantjes helpt.

Mazzel
die had ik gister nog gezien
deze en nog vele anderen waren zondag 6 juli te zien in groot gelmen
bij een oldtimer meeting

o.a : een echte/orginele ac cobra 2 corvette’s(’80) enkele hot rods en verscheidene porsche’s
Prachtig!
We hebben nog een Carman Ghia cabrio staan. Rood met creme leer.
Geheel orginieel zelfs de lak is nog orgineel model 1971. En slechts 42000 Km op de teller.

Zal even een foto zoeken
Menno plas piemel heeft waarschijnlijk een niet zo’n grote… :D En wie, WIE verzint zo’n naam?!
Maar even on-topic; schitterende auto; zo’n Karmann Ghia! Ook zo’n gemoderniseerde versie :P Ik vind wel het eerste model ook het mooiste.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).