Grande Punto Abarth èn 500 Abarth vanaf € 21.990

Auteur: , 32 Reacties

We hebben er even op moeten wachten, maar de prijzen van de Grande Punto Abarth en 500 Abarth zijn dan eindelijk bekend gemaakt. En je raadt het nooit maar ze kosten allebei € 21.990. Welke marketing goeroe heeft dat nou weer bedacht? Persoonlijk dacht ik even dat we de Grande Punto Abart nooit meer op de weg zouden zien, aangezien hij al februari 2007(!) officieel was, maar nog steeds niet op de markt. Veel verder dan de Abarth girls (ook niet verkeerd) kwamen we niet.

De Abarth modellen zijn in Nederland niet bij elke willekeurige Fiat dealer te bestellen. Er komen namelijk maar 3 strategische verkooppunten waarvan Nieuwkoop Motors in ’s-Hertogenbosch als eerste open gaat op 19 juli. Verder komt er nog een Abarth-tuner en dat wordt Van den Dungen Veghel B.V in Veghel. België moet nog geduld hebben tot het einde van het jaar voordat de eerste dealers open gaan.

Maar waar moet je nou die € 21.990 aan uitgeven? Ga je voor een ruime Grande Punto met 155 pk onder de motorkap (0-100 in 8,2 sec) of voor de schattige 500 met 135 pk (0-100 in 7,9 sec). Qua snelheid en looks kan je dus beter voor de 500 gaan. Maar als je een beetje meer ruimte wil hebben kan je maar beter voor de Grande Punto gaan. En die is ook nog eens door middel van een ‘Assetto’ tuningsetje op te voeren tot 180 pk. En dat is natuurlijk al een stuk beter.

Of en voor ik het vergeet op 17 juli gaat ook nog eens de nieuwe Nederlandse Abarth website live, voor als je Abarth nieuwtjes en andere onzin. De site kan je HIER vinden.

Alle marketingblabla en de uitrustingsniveau’s kan je onderstaand persbericht lezen.

Abarth in Nederland

Grande Punto èn 500 Abarth vanaf € 21.990 via exclusief dealernetwerk

De structuur van Abarth & C. S.p.A is flexibel en daardoor kan in de geest van het merk snel worden gereageerd. Abarth heeft het eigen exclusieve distributienetwerk op vier niveaus in het leven geroepen: individuele, zelfstandig opererende Abarth-bedrijven, dealerbedrijven, gespecialiseerde tuners en Service Workshops.

Het zelfstandig opererende bedrijf opereert onder de naam ‘Officine Abarth’ waarvan er vier in de wereld zullen bestaan: in Italië, Duitsland, Engeland en Japan.

Het tweede niveau van het Abarth-netwerk wordt gevormd door een aantal dealerbedrijven, waarvan het aantal beperkt zal zijn. Zij zullen garant staan voor een specialistische relatie met alle klanten. Het derde niveau bestaat uit onafhankelijke tuners die herkenbaar zullen zijn door het ‘Abarth Assetto corse’ logo en zij worden de echte experts van de tuningmogelijkheden. Zij mogen als enige de kits installeren en monteren. Hier wordt gegarandeerd dat er volledig rekening wordt gehouden met alle relevante voorschriften en maatstaven op milieu- en veiligheidsgebied. Ook wordt door deze constructie het daadkrachtige karakter van het merk levendig gehouden. Het laatste niveau bestaat uit Service Workshops die een hoge standaard hebben op het gebied van specialisatie, technologie en service. Hiermee wordt de noodzakelijke assistentie aan alle Abarth-klanten gewaarborgd.

Meer dan 80 dealerbedrijven zijn al operationeel in Europa: Italië, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Nederland en Griekenland. Tegen het einde van het jaar zal het netwerk worden gecompleteerd door distributeurs in België, Portugal, Spanje en Polen, waarmee de doelstelling van 100 bedrijven in Europa zal zijn gerealiseerd. Datzelfde aantal geldt voor officiële preparateurs en zo’n 200 geautoriseerde workshops. Vanaf begin 2009 zal Abarth ook buiten Europa actief worden, te beginnen in Japan.

‘Nieuwkoop Motors’ in ’s-Hertogenbosch opent op 19 juli als eerste Nederlandse Abarth-vestiging haar deuren. Daarna volgen twee andere strategische verkooppunten in Nederland. ‘Van den Dungen Veghel B.V’ in Veghel wordt de eerste Nederlandse Abarth-tuner.

Zowel de 155 pk sterke Grande Punto Abarth als de 500 Abarth met 135 pk worden leverbaar vanaf € 21.990. Meer informatie over Abarth in Nederland is vanaf 18 juli te vinden op www.abarthnl.nl.

Grande Punto Abarth
De Grande Punto Abarth heeft een 1.4 turbo benzinemotor die 155 pk levert bij 5.500 tpm en is gekoppeld aan een zesversnellingsbak. De topsnelheid bedraagt 208 km/u en hij accelereert in 8,2 seconden van 0 tot 100 km/u. Er worden twee tuningkits geïntroduceerd: de ‘Assetto’ en de ‘esseesse’, waarmee de Grande Punto Abarth nog agressiever en krachtiger wordt.

De eerste tuning kit – met de aanduiding ‘Assetto’ kit – bestaat uit geperforeerde schijfremmen voor en achter, high performance remblokken vóór, speciale laagprofiel 15/20 mm veren, 18” aluminium wielen in de kleur wit waarop 215/40 ZR18 Pirelli Pzero banden zijn gemonteerd. De tweede tuning kit – met de aanduiding ‘esseesse’ – vult de ‘Assetto’ kit aan met een aantal speciale onderdelen: een speciaal luchtfilter ‘powered by BMC’, een Garrett turbo, twee verchroomde uitlaateinden, een remapping van het motormanagement met ‘esseesse’ software en een vermogenstoename van 155 pk naar 180 pk, ‘esseesse’ emblemen op de achterklep, een gewijzigde behuizing van de spiegels en een nieuwe motorcover.De ‘esseesse’ en ‘Assetto’ kits, die in originele houten kratten aan de klant zullen worden geleverd uit respect voor de traditie van Abarth, mogen uitsluitend door het officiële netwerk van Abarth ‘Assetto’ Corse tuners worden verkocht en geïnstalleerd in de Abarth Grande Punto 1.4 Turbo T-Jet 155 pk. En dat binnen een jaar of 20.000 kilometer na de eerste kentekenregistratie. Vanaf de installatiedatum wordt een Abarth-garantie van twee jaar van kracht.

500 Abarth
De 500 Abarth is door het Style Centre van Fiat Group Automobiles ontworpen en is een mix van technologie, prestaties en veiligheid, gebaseerd op ervaringen in de autosport.

De achterkant van de 500 Abarth heeft een speciale bumper, een gewijzigde onderkant, dubbele uitlaatpijpen en een achterspoiler. Deze geven een sportieve uitstraling en verbeteren de aërodynamica. Aan de voorzijde is de 500 Abarth direct te herkennen aan de drie luchtinlaten. De twee ‘neusvleugels’ aan beide kanten van de bumper corresponderen exact met de plaats van de twee intercoolers, die door de openingen zichtbaar zijn. De vooruitgeplaatste luchtinlaten waren overigens een belangrijk kenmerk van de vroegere Abarth’s 850 TC en 1000 TC. Om ruimte te creëren voor de turbo zijn de neus en grille naar voren geplaatst. Het logo van Abarth wordt voor het eerst zonder chroom afgebeeld en is bevestigd op een geperforeerd deel, dat dienst doet als een extra luchtinlaat. De Abarth badges zijn net als bij de 595 en 695 Abarth uit de jaren zestig op beide achterschermen geplaatst. De 16” en 17” wielen komen in verschillende stijlen: van meerspaaks tot meerdelige velgen, een duidelijke verwijzing naar de aluminium gesmede wielen uit de ‘70 jaren. De topsnelheid van de 135 pk sterke 500 Abarth is 205 km/u, de acceleratie van 0 tot 100 km/u duurt 7,9 seconden.

STANDAARDUITRUSTING 500 ABARTH

STYLING
16” Lichtmetalen Abarth-velgen met 195/45-banden

Zijruiten achter en achterruit van donker getint glas

Spoiler en zijskirts in carrosseriekleur

Xenonverlichting inclusief koplampsproeiers

COMFORT
Handbediende airconditioning

Stuurwiel bekleed met leer

Bestuurdersstoel met hoogteverstelling

Verticaal verstelbaar stuurwiel

Elektrisch bedienbare voorste zijruiten

DualdriveTM’ elektrische stuurbekrachtiging

Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening

Passagiersstoel met geheugenfunctie

Boordcomputer

Handgeschakelde versnellingsbak met 5 versnellingen

VEILIGHEID
Bandenreparatieset voor meermalig gebruik (Fix & go)

Mistlampen vóór

Automatische portiervergrendeling tijdens het rijden (naar wens uitschakelbaar)

Front- en zijairbags voor bestuurder en voorpassagier, plus window-airbags voor voor- en achterpasagiers

ESP + ASR/MSR, HBA en Hill Holder, ABS + EBD

Torque Transfer Control (TTC)

Knie airbag

Xenonverlichting inclusief koplampsproeiers

AUDIO EN COMMUNICATIE
Radio/CD- en MP3-speler, audiobedieningstoetsen op stuur 4 speakers, 2 tweeters, antenne

Blue&Me-systeem met Bluetooth handsfree GSM-bediening, spraakherkenning en lezer voor digitale audiobestanden met USB-poort

STANDAARDUITRUSTING GRANDE PUNTO ABARTH

STYLING
17” Lichtmetalen Abarth-velgen met 215/45-banden

Zijruiten achter en achterruit van donker getint glas

Spoiler en zijskirts in carrosseriekleur

Verlaagde vering en verchroomd uitlaateindstuk

Rood gelakte remklauwen (vóór Brembo)

COMFORT

Dualzone automatisch geregelde airconditioning

Stuurwiel en versnellingspookknop bekleed met leer

Bestuurdersstoel met hoogteverstelling

Axiaal en verticaal verstelbaar stuurwiel

Elektrisch bedienbare voorste zijruiten

‘DualdriveTM’ elektrische stuurbekrachtiging

Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening

Middenarmsteun vóór met opbergvak

Boordcomputer

Handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen

Rokerskit

VEILIGHEID
Bandenreparatieset voor meermalig gebruik (Fix & go)

Mistlampen vóór

Automatische portiervergrendeling tijdens het rijden (naar wens uitschakelbaar)

Front- en zijairbags voor bestuurder en voorpassagier, plus window-airbags voor voor- en achterpasagiers

ESP + ASR/MSR, HBA en Hill Holder, ABS + EBD

AUDIO EN COMMUNICATIE
Radio/CD- en MP3-speler, audiobedieningstoetsen op stuur, HiFi 40W-installatie met subwoofer, 4 speakers, 2 tweeters, antenne

Blue&Me-systeem met Bluetooth handsfree GSM-bediening, spraakherkenning en lezer voor digitale audiobestanden met USB-poort



32 reacties

The Godfather
Ik vind de punto ook wel een schoonheid, en het is ook veel mannelijker.
Ik zou voor de punto gaan.
De 500Abarth heeft precies een moustach gekregen. Het is net een tiener met een baard.
Als je dit voor 22.000 kan kopen snap je toch niet dat ooit nog iemand een smart gaat kopen…
precies rr v8, voor hetzelfde geld heb je ook een slome smart. Toch is het niet de eerste auto die ik zal kopen.
@RR V8, maar een smart is toch veel zuiniger en dus beter voor het milieu?
-edit: check!-
Redelijk scherp geprijs, vooral de GP.
Is ook zeer compleet en bij mini heb je daarnog net geen kale cooper voor.
Cooper S met wat aankleding gaat dik over 35..
Erg leuk en die 500 blijft dus ook nog eens redelijk exclusief ;)
verder is die 500 echt een leuk bakkie en ziet er zeer sportief uit.
Ik zag in mei in Italië een GP Abarth rijden, leuk ding!
Jaja de 500 Abarth trekt in 7,9 sec. naar de honderd? beetje optimistisch lijkt me. Een Fiesta ST doet het rond de 8,4 sec en die heeft een betere kg/pk verhouding dan de 500 Abarth tenzij het leeggewicht een stuk minder dan 1040kg is…
De 500’s beginnen hier ondertussen al mooi het straatbeeld te vullen. Vooral in de hippe kleurtjes zoals rood, geel, of dat speciale groen.
Ik zou voor de Abarth 500 gaan, hij is net een klein boos manneke :)
Beetje appart want ik zie zojuist dat de Grande punto met 1.9 diesel en 130 pk al 24 duizend nogwat kost
Uhhhm, 22 mille voor een 135 pk Abarth of 24 mille voor een 200 pk sterke Renault Clio Cup. Ik zou zeker voor dat laatste snoepje gaan, en dat terwijl ik alles uit Italië normaal gesproken zeer begeer…
Er is natuurlijk maar één echt renault (jaja, dat vind ik :))

http://www.channel4.com/4car/media/100-greatest/03-large/94-renault-clio-williams.jpg
21.990 euro ?? Wat een belachelijk hoge prijs is dat zeg !!!
De nieuwe Twingo RS met 2 pk minder gaat minder als 17.000 euro kosten !
Dit is even een verschil van 5000 euro…… Waar mag dat goed voor zijn dan ?
Ik denk dat het komt omdat een 500 hip is, en een twingo… niet echt…
ik zou zoiezo voor de grande punto abarth gaan.
waarom hij is veel sportiever in de uitstraling en ja zon renault clio vind ik maar een blokken doos.
wat helemaal lelijk is zijn de goude velgen.
@Brian;

Je gaat de nieuwe Fiat Abarth versies toch niet vergelijken met de clio williams die RR V8 laat zien? Ik wil niet veel zeggen hoor, maar daar zit zo maar eventjes 15 jaar leeftijdsverschil tussen…

Ik bedoel deze Clio:
http://static.autoblog.nl/images/wp2008/Renault%20Clio%20CUP2.jpg

De strik doe ik er zelf wel omheen hoor…
@Evo,
Dat zal dan een grote verrassing zijn wanneer je ‘m uitpakt :P
Ik zou ook achter elkaar met dat geld naar de Renault Sport dealer rennen maar voor de mensen die een auto als uitbreiding van hun hippe levensstijl zien vind ik dit wel een leukere auto om naar te kijken dan de Mini.
Ik zou voor de GP abarth gaan, en dan vanuit de dealer meteen doorrijden naar die tuner voor 180pk. 23k is trouwens helemaal niet duur, en in de topgear van een tijdje terug vonden ze m heerlijk rijden. Miss wordt dit wel mn nieuwe auto over een paar jaar :D
@JH: dat is nou het verschil tussen een geblazen en ongeblazen motor. het piekvermogen kan wel hoger liggen, maar onderin biedt een turbomotor meer koppel (en dus vermogen> koppel*toerental(rad/s)=vermogen).
ik had hem eigenlijk nog duurder verwacht :O maar blijft leuk ding :) had liever dat er een bravo abarth kwam ipv punto en waar blijft nou die panda abarth ? kan ik eindelijk de 100hp sport inruilen ;)
Kan zijn maar niet 0,5 sec met een slechtere kg/pk gewichtsverhouding.
Wat Robertj meldt is een gegeven , maar weet jij het gewicht dan al. Dan pas kunnen we praten over kg/pk verhouding , toch ?
@JH kan wel, vermogens opbouw idd. En hoe de auto het op het asfalt over brengt. Versnellingsbak verhoudingen tellen ook mee. Wanneer een 0-100 sneller is hoeft de auto nog niet sneller te zijn wanneer ze naast elkaar staan. Als je net voor de 100 moet schakelen telt de stopwatch door, terwijl je misschien al een voorsprong hebt en die daarna nog verder uitloopt.
belangrijker in deze is ( ik heb ervaring) dat je onmiddelijk ,vanaf 1750 rpm , ruim koppel hebt die linear doorloopt tot 4500 rpm . Dat maakt de mate van grip ook zo belangrijk in dat geval . Als je daarnaast een mooi gewicht hebt ben je een bommetje hoor ,en met die 500 zeker.
48.459,58 GULDEN voor een omgebouwde Fiat Panda, zo die sporen echt niet.
omgebouwde fiat panda

kan je ook zeggen van dieje vw sirocco of vw beetle ook maar een golf in feite

wat lauw gez…
en ik ken auto”s die minder plaatstaal hebben en het 3 dubbele kosten.
@evo: weet je wat die Clio kost? Je krijgt alleen maar een gewone 2l voor dat geld. Of je moet opeens 27mille neerleggen…

Voor onder de 25mille (in NL natuurlijk) kun je deze hatchbacks kopen die onder de 9 seconden naar de 100 gaan en een top hebben boven de 200 (niet dat dat heel erg belangrijk is, maar toch wel leuk dat ie het kan)

Citroen C2 1.6i 16V VTS …. 18.990 (is dat een echte concurrent?)
Ford Fiesta 2.0 16V ST B 3 H5 2005 …. 21.180
Mitsubishi Colt CZT 1.5 Turbo B 3 H5 2007 …. 21.499
Opel Corsa 1.6 Turbo GSi B 3 H5 2008 …. 22.995
Peugeot 207 Féline 1.6-16V Turbo B 3 H5 2006 …. 24.100
Suzuki Swift 1.6 Sport B 3 H5 2006 …. 20.153
Volkswagen Polo 1.8 Turbo GTI B 3 H5 2006 …. 21.990

Tja, dan is die prijs ineens helemaal niet zo gek. Al is het wel veel geld voro een 500 natuurlijk.
Net met de GP Abarth gereden. Geweldige auto voor die prijs en geweldige prestaties. Netjes afgewerkt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).