Gespot op reis: Düsseldorf

Auteur: , 38 Reacties

Zoals vorige week aangekondigd was ik recentelijk nog in Düsseldorf. Om precies te zijn was ik samen met Roland, een goed bevriende collega die zo nu en dan in de omgeving Kennemerland zijn werk doet en ooit kon laten zien wat daar allemaal te zien was in een eigen WoDaSpoDa. Het werd eens tijd om er samen weer op uit te gaan, want ten slotte bouwen we óók al een tijdje samen aan een eigen website. Hieronder een kleine greep uit het resultaat, uiteraard reed er die zaterdag nòg gekker spul, maar dat zit in volgende afleveringen.

Alfa Romeo Giulia Spider

Om op te warmen. Düsseldorf is niet alleen in het algemeen leuk voor de raarste dingen – óók daar komen onze vrienden uit de V.A.E., Qatar en Koeweit regelmatig -, maar er rijden ook redelijk veel zeldzame klassiekers rond. Dit is trouwens niet de meest bijzondere klassieker daar, maar het is geen model dat je momenteel nog vaak tegen zal komen. Het model heeft twee verschijningsvormen: de Giulietta en de Giulia. Giulietta is letterlijk een verkleinwoordje voor Giulia, het is dan ook de goedkoopste van de twee. Gek is wel dat men nooit tussen de twee heeft hoeven kiezen, want de Giulia (‘1600’, vanwege 1.570cc) werd van ’62 tot ’65 gebouwd waar de Giulietta (‘1300’ achterop, wegens 1.290 cc motor), die sinds 1955 in productie was geweest, in 1962 uit productie is genomen. Zoals gezegd zijn het redelijk zeldzame auto’s, maar met 10.341 exemplaren van de Giulia is dit ook weer geen Hard Nut To Spot.

Alfa Romeo Giulia Spider - Foto Jim Appelmelk
Alfa Romeo Giulia Spider - Foto Jim Appelmelk


Audi R8

In een ooghoek gezien vanaf de Köningsallee. ‘kijk, een witte R8!’. Dat was overigens nog niet eens het leukste, want honderd meter verderop melde zich pas ècht een beul van een wagen aan. Daarover meer in ‘wat kan ik kopen met 100 mille’ (het ging hier om een wat verouderd model). Enfin, een witte R8 is op zichzelf ook al de moeite waard, waar zo’n saaie zwarte mij gewoon niet veel meer doet. Kwestie van smaak. Wit is ’06, wit is een beetje afgezaagd aan het worden, maar het valt op en onderscheidt zich nog steeds op locaties waar het niet uit puur functionele klimaatachtergrond wordt gebruikt, en blijft dus nog steeds een koppendraaier. Daarnaast klinkt de 4,2 V8 in een RS4 al erg lekker, in een R8 klinkt het schitterend! Die dag reden er twee door Da Dee Dorf. Twee witte dus. En nog een paar andere.

Audi R8 - Foto Jim Appelmelk
Audi R8 - Foto Jim Appelmelk
Audi R8 - Foto Jim Appelmelk


Audi RS6 Avant

Ah… Dat is hem dus… Was mijn eerste reactie. De RS6, wiens V10 een allesvernietigend vermogen van 580 pk (net zo veel als een oer-Murciélago, Diablo GT, of EB110 GT, grof genomen), weet het eigenlijk iets te goed te verbergen. Het is het bewijs dat indruk maken niet alleen om pk’s draait, maar dat is ook het hele idee achter Audi’s. Niet zo vulgair als de E63 AMG, niet zo patserig als de M5, maar gewoon met een paar redelijk subtiele hints en weinig groots uiterlijk vertoon. Groots innerlijk vertoon, dat is waar het om draait. De vier wielen worden aangedreven door een redelijk groot blok, bekend uit de S6, S8 en Gallardo, gekoppeld aan twee turbo’s, en de auto zelf is gevuld met meer dan genoeg luxe en accessoires. Het is een allrounder, gemaakt voor de grote verkoopcijfers en multifunctionaliteit. Een geniaal concept op zich, waar ik me met mijn tegendraadse smaak niet heel erg in kan vinden. Zoals meestal bij Audi is de Avant dominant, en is er maar matige interesse in de Sedan. Maar hij komt er wel!

Audi RS6 Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi RS6 Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi RS6 Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi RS6 Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi RS6 Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi RS6 Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi RS6 Avant - Foto Jim Appelmelk


Ferrari F430

Valt het jullie op dat de fantasie omtrent kleuren voor een F430 redelijk beperkt is? Rood, rood, zwart, grijs, nog eens zwart, en eens in de dertig keer eens zo’n geile gele. Naast het feit dat er twee kleuren knalrood zijn op Ferrari’s, is er natuurlijk ook nog Het Andere Rood. Bordeauxrood! Door mij aanbeden wegens zijn veelzijdige inzetbaarheid. Prachtig op een Arnage, maar ook heel erg lekker op zo’n patserige Lamborghini. Wat blijkt, op een Ferrari F430 ziet het er nog steeds erg mooi uit. Het is niet alleen zwart dat overal wel op staat, donkerrood zou van mij best Het Nieuwe Zwart mogen worden. Tussen de betrekkelijk standaard geverfde F430’s, waar mijn aandacht alleen heen gaat als er niet ergens iets veel gavers in de buurt is, is de F430 in deze nogal zeldzame kleur een exemplaar die mijn aandacht op kan eisen.

Ferrari F430 - Foto Jim Appelmelk
Ferrari F430 - Foto Jim Appelmelk
Ferrari F430 - Foto Jim Appelmelk
Ferrari F430 - Foto Jim Appelmelk


Ford GT

Een andere kleurstelling die me erg kan bekoren is die van de Ford GT Heritage Edition, memorabele kleuren onder de noemen ‘Gulf’. Blauw met oranje heeft een grote reacegeschiedenis, Ford GT40’s in deze kleurstellingen behaalden in ’68 en ’69 successen in deze kleuren. Gulfkleuren dus, want de renstal van Ford werd destijds gesponsord door American Gulf Oil. In 2006, toen de Ford GT Heritage op de markt kwam, was de vier-op-een-rij overwinning van Ford op Le Mans 40 jaar geleden. De in beperkte oplage gebouwde Heritage Edition is trouwens niets anders dan een Ford GT met een andere kleurstelling, de 5,4 liter V8 met 2,3 liter supercharger met intercooler achterin bleef ongewijzigd en levert dus niet meer dan 550 pk. BOT6 staat wel vaker op de Köningsallee, dus wie er per se eentje wilt zien raad ik aan daar te gaan kijken.

Ford GT - Foto Jim Appelmelk
Ford GT - Foto Jim Appelmelk
Ford GT - Foto Jim Appelmelk
Ford GT - Foto Jim Appelmelk
Ford GT - Foto Jim Appelmelk
Ford GT - Foto Jim Appelmelk


Jaguar E-Type 4.2 Coupé

Buiten de Köningsallee is ook nog van alles te zien en te doen. Sterker nog: die dag hadden we de meeste vangsten juist vlak buiten deze brede gracht. Terwijl Roland een stuk verderop poolshoogte ging nemen betreffende een 997 Turbo, wandelde ik – al bellende met Dave, die net een zwarte LP640 Roadster had gespot in Antwerpen – naar de E-Type toe. Oh ja, en naar de bruine Porsche 997, die er naast stond. Düsseldorf is erg veelzijdig, maar je wordt er wel doodgegooid met allerlei Porsches. Het is de inheemse Continental GT, als je begrijpt wat ik bedoel. De E-Type is daar al wat bijzonderder, maar zeker niet ongebruikelijk. Afgebeeld is een E-Type met zescilinder-in-lijn motor van 4,2 liter uit 1967, dus uit de anderhalfde serie. Britse humor heet dat. De snelle coupé werd vrij goed verkocht, want alleen al van de dichte tweezitter werden er 9.548 als Series 1&1½ gebouwd, daarnaast nog eens 7.770 2+2’s en 5.598 convertibles.

Jaguar E-Type 4.2 Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar E-Type 4.2 Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar E-Type 4.2 Coupé - Foto Jim Appelmelk


Mercedes-Benz C 63 AMG Estate

Estate. Zo heet de stationcar. Eerst was dat Combi, maar Benz wil daar blijkbaar vanaf. Het is een redelijk recente uitvoering en zodoende de eerste die ik destijds zag. Nog steeds rijden er weinig rond, maar net als van de sedan versie zullen ze al gauw de C 55 AMG overheersen. Dat zullen altijd erg zeldzame auto’s blijven, de C 63 lijkt de opvolger te zijn geworden van de E 55 AMG, want de E 63 AMG wordt nauwelijks verkocht, waar de E 55 AMG redelijk massaal rondrijdt. Óók de C 63 AMG Estate is duidelijk een auto die op vele manieren inzetbaar is. Om lekker mee te scheuren, als zakenauto, en om mee op vakantie te gaan. Achterin kun je 485 liter bagage kwijt, op te waarderen tot 1.500 liter door de achterbank neer te klappen. Wat wil je nou nog meer? Daar zou ik best antwoord op kunnen geven…

Mercedes-Benz C 63 AMG Estate - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz C 63 AMG Estate - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz C 63 AMG Estate - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz C 63 AMG Estate - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz C 63 AMG Estate - Foto Jim Appelmelk


Mercedes-Benz CL 65 AMG C215

Dit boeit me bijvoorbeeld al iets meer. Een CL 65 AMG is de overtreffende trap. Mercedes-Benz rommelt trouwens graag aan dergelijke getallen, want de CL 65 AMG heeft een kleinere motor dan de C 63 AMG, puur gekeken naar slagvolume. Het is namelijk geen 6,5 liter, maar 6,0 liter, echter wel geholpen door een biturbo. Daardoor hoort de CL 65 bij de 600+ pk-crew, waarover meer over een aantal maanden. Omdat het vermogen bij maar 5.500 toeren per minuut vrij komt moest het koppel, dat werkelijk enorm is, begrensd worden op 1.000 Nm! Daarmee is het een waanzinnig snelle auto, platte cijfers zoals ‘0-100 in 4,4 seconde’ en ‘0-160 in 8,8 seconde’ zeggen eigenlijk nog niet genoeg. Iets minder functioneel dan de C63 Estate, maar net zo goed een auto om rustig mee te cruisen, boodschappen mee te doen, en mee op vakantie te gaan, zonder DeWaard tent echter, want dat past weer net niet. De CL 65 AMG kwam pas in 2004, toen er van de C215 al drie (!) andere AMG’s waren verschenen. Dat waren de CL 55 AMG, de CL 63 AMG (6,3 V12, 444 pk), en de CL 55 AMG met compressor. Er zijn weinig CL 65 AMG’s gebouwd, maar de CL 63 AMG van iets eerder is nog veel zeldzamer omdat die kort geleverd is, en aan maar een beperkt aantal markten.

Mercedes-Benz CL 65 AMG C215 - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz CL 65 AMG C215 - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz CL 65 AMG C215 - Foto Jim Appelmelk


Morgan 4/4

4/4, waar staat dat eigenlijk voor? Een misverstand is het feit dat het staat voor vierzitter, want de auto is er óók als tweezitter. Voornamelijk als tweezitter zelfs. Het is veel simpeler. De ene vier staat voor vier cilinders, de andere staat voor het aantal wielen! Morgan begon namelijk als producent van driewielers. In 1952 stopte men daarmee en ging men verder met vierwielers, die ze overigens al sinds 1936 bouwden. Die waren nog niet uitgerust met de typerende ‘cowled radiator’, maar nog met een vlakke grill. Sinds 1955 was er een gebogen grill, samen met het houten frame één van de belangrijkste kenmerken voor Morgan als merk. Voorin lag een viercilinder met cilinderinhoud uiteenlopend van 1 liter tot 1,6 liter en vermogens van 36 pk tot een bevredigende 88 pk. Omdat het vrij lichte auto’s zijn kom je daar goed mee vooruit, maar de Plus Four met 140 pk (1988-1998 versie) en de Plus Eight met een laagtoerige 190 pk zijn er het bewijs voor dat méér vermogen geen probleem is.

Morgan 4/4 - Foto Jim Appelmelk
Morgan 4/4 - Foto Jim Appelmelk
Morgan 4/4 - Foto Jim Appelmelk
Morgan 4/4 - Foto Jim Appelmelk


Porsche 968 Clubsport

Voorin de 968 vinden we geen zescilinder boxer uit de 911 of V8 van de 928, maar slechts een 4 cilinder in lijn motor. In 1991 kwam de 968 op de markt. Het werd niet echt een succes en men was er nogal negatief over, wat Porsche aanzette om voor modeljaar 1993 het roer om te gooien. De 968 werd voorzien van extra luxe om hem aantrekkelijker te maken, en de 968 CS werd als kale versie geïntroduceerd in oktober 1992. Hij was 17% goedkoper en 20mm lager voor een betere wegligging. De goedkopere versie die ook nog eens lekkerder reed dus. De 240 pk bij 6.200 toeren per minuut was trouwens erg indrukwekkend, zeker in die tijd, want het was de krachtigste drieliter van die tijd. 0-100 kostte mar 6,3 seconde en de topsnelheid bedroeg 256 km/u. Met het goede ABS remsysteem was het dan ook een heerlijke auto om mee te rijden, duidelijk ondergewaardeerd want er zijn niet veel meer dan dertienhonderd 968 CS’jes gemaakt, net zo veel als bijvoorbeeld van de F40(!).

Porsche 968 Clubsport - Foto Jim Appelmelk
Porsche 968 Clubsport - Foto Jim Appelmelk
Porsche 968 Clubsport - Foto Jim Appelmelk
Porsche 968 Clubsport - Foto Jim Appelmelk


Porsche 997 GT3

In wezen met dezelfde betekenis als Clubsport, kwam de term GT3 als eerste beschikbaar op de 996 in 1999. Dat was een lichtere versie met atmosferische zescilinder die 360 pk naar de achterwielen bracht, 60 meer dan de 996 Carrera. Maar in andere opzichten was de auto een stuk minder dan de instapper: geen geluidsinstallatie, achterstoelen, zonnedak en airconditioning. Minder massa. Een perfect concept dat ontleend was aan de voormalige RS, en zodoende ook op de 997 werd toegepast. Opvallend is trouwens dat precies de GT3 bijzonder vaak in de kleur wit wordt geleverd. Vaker dan de Turbo, of Carrera, en de GT3 RS is al helemaal zeldzaam in het wit omdat er maar zelden af wordt geweken van de klassieke felle kleuren.

Porsche 997 GT3 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 997 GT3 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 997 GT3 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 997 GT3 - Foto Jim Appelmelk


Wiesmann GT

Welke kleuren zijn nou opvallend op auto’s? Wit, de trend die er nog steeds een beetje is sinds de introductie in Europa een jaar of twee geleden. Felle kleuren, veelal gerelateerd aan Lamborghini, waar ze veruit het populairste op zijn. Chameleon, een soort special painting die we wel eens zien op TVR’s. Maar bruin… Hoe simpel kan het zijn! Gooi alles door elkaar en je hebt het! Het is een heel erg zeldzame kleur op auto’s terwijl het simpel van concept is en best mooi kan uitpakken. Een warme bruine kleur hoeft niet per se gerelateerd te worden aan uitwerpselen, toch? Het moet alleen nog even gebeuren dat het vaker voor komt, want bij iets dergelijks geldt vaak ‘Als er één schaap over de dam is, volgen er meerdere’, net zo goed werd wit vroeger walgelijk gevonden op auto’s. Ik zeg ‘hip’ over de kleur bruin, op de Wiesmann GT staat het elegant. Tevens kleurt het goed bij de zuurstokrode kleur va de Gallardo. Allebei bijzondere kleuren zonder fel of agressief aan te doen.

Wiesmann GT - Foto Jim Appelmelk
Wiesmann GT - Foto Jim Appelmelk
Wiesmann GT - Foto Jim Appelmelk
Wiesmann GT - Foto Jim Appelmelk
Wiesmann GT - Foto Jim Appelmelk
Wiesmann GT - Foto Jim Appelmelk
Wiesmann GT - Foto Jim Appelmelk
Wiesmann GT - Foto Jim Appelmelk
Wiesmann GT - Foto Jim Appelmelk

Wie nog opmerkingen, vragen, of verzoeken heeft, bijvoorbeeld betreffende wallpapers (graag formaat direct melden, dat gaat wat sneller) kan mij mailen. Volgende week zien we meer dingen zoals de Wiesmann + Gallardo, de eerste aflevering van een combo-trilogie!



38 reacties

Mooi!
Echt prachtige auto’s!
Mooi verslag!:)
Mooie wagens hoor!
zag gister (en vandaag weer) een witte R8 met licht grijze luchthappertjes aan de zijkant rijden, een zeer geslaagde combi.
imo beter dan een witte auto en dan van die donker grijze happers erop, breekt een beetje.
Lekker hoor! Vooral die 968CS is een fraaie spot! Jammer van de stickers en de gele velgen, maar toch nog steeds een erg lekkere wagen. En die Jaguar… mjammie.
Mooie serie! Appeltje, heb jij nu ook wel eens dat menen moeilijk gaan doen als je foto’s maakt? Bijv dat ze denken dat je foto’s maakt om die auto te jatten of dat ze gewoon kwaad worden etc?
Als je toch daar in de buurt was, ging dan ff naar de Ferrari/Maserati dealer bij dortmund airport.
@ frasker: als alle spotters bij dealers langs gingen was de lol er snel af. Het mooie is toch juist om deze auto’s in het wild te zien?
ben je zaterdag toch wel gegaan?
Bruin niet veel gezien? Voor de BMW 1 denk ik dat het de populairste kleur is
ah de Porsche, als ik ooit geld heb… koop ik een turbo :p :D
Mooie spots, echt wel…

btw ff off topic: @ casper: nog altijd zoekend achter sportwagen eigenaars? M’n vader heeft de DBS bestelt, je mag hem over een jaartje eens rijden (als hij binnen is :) )
Vet man!!! mooi fotos!
@ Appeltje

Heb nog wel wat foto’s van Le Mans, waaronder een créme-witte C8 Lavio, Zwarte testarossa, A-team Bus replica. Kijk in je collezione of je die nog nodig hebt ;)
Hey Jim, leuk verslagje. Alleen ik vind je foto’s een beetje grauw?! Komt dit door die bomen die al het licht wegnemen, was het een grauwe dag, of stonden de instellingen van je cam niet goed?
@ Suprageex: nou, ok, vooruit. Omdat je aandringt. :D
Rudolf (e39M5)
Jammer dat die Ford GT owner niet kan parkeren. Met deze actie verdiend hij deze auto gewoonweg niet :P

Voor de rest geweldige reeks foto’s persoonlijke keuze zou toch die rs6 zijn kunnen de hondjes ook genieten van die Paarden Krachten :)
Die velgen van de Wiesmann GT hangen ook onder mij e36coupe :D
ik heb ook z’n ford gt gezien echt bruut, top spot’s
@Suprageex

Vindt jouw pappa dat wel goed dan? ;)
@appeltje

0-100 kostte mar 6,3 seconde en de topsnelheid bedroeg 256 km/u. (Porsche 968 Clubsport)

mar = maar
Schitterende wagens, vooral de F430 en de Gallardo blijven mij bekoren. De Audi R8 ben ik nu ondertussen al beu, lijkt net een dikke walrus vanaf de zijkant. Weinig slanke en sierlijke lijnen, zoals bij de Italianen.
Allemaal erg mooie bakken :-) Al is de R8 wel een beetje ‘gewoontjes’ aan het worden. ;-)

Als ze de Wiesmann GT een iets spitsere neus zouden geven is het echt een hele bruute bak. De rest van het figuur is namelijk heerlijk, mooie lijnen, aardige ass, maar die neus. Lijkt een beetje op een PLORK ;-)

Ben ook wel benieuwd of jullie negatieve reacties krijgen van sommige eigenaren bij het maken van de foto’s? Of juist niet, leuke praatjes met de eigenaren is altijd leuk. :-)
Hip zeg jij heh over de kleur bruin?
Ik vrees dat die Wiesmann al het 2e schaap is wat over de dam is,
want een jaar geleden ongeveer bracht Lamborghini wat persfoto’s
naar buiten van een bruine Murcielago LP640..
Dus er zullen misschien nog wel meer van volgen ja! ;)
mensen ik ben op het duitse sylt geweest dit is een waddeneiland waar de duitse en zwitserse jetset zich vestigd in de zomer ik heb nog nooit zoveel lambo’s ferrari’s wiesmanns z8jes gezien het is daar zo erg dat ik geen een oude x5 heb zien rijden alleen maar nieuwe ook is er aan old timers geen gebrek zo rijdt designer wolfgang Joop! er rond in een 300SL zeker de moeite waard om een keer te gaan spotten (nadeel het is 6 uur rijden het goedkoopste is westerland denk ik en om te spotten kun het beste naar kampen gaan hier zijn de meeste showers voor de klasiekers en benteys kun je het beste naar keitum gaan waar het wat stijfvoller aan toe gaan)

verwacht geen stoplicht sprintjes want de duitsers zijn opper netjes en het beste kun je eten bij gosh
dit was mijn kleine reis verslag
voor de gene die er wat mee doen succes op sylt
Aha onze auto is bruin!
Bijzonder mooie spots dit keer. Die Ford GT springt er toch wel uit moet ik zeggen. Verder vind ik die R8, RS6 Avant,997 GT3, C63 en CL65 noemswaardig :)
Trouwens, autoblog, waarom zit er in de/deze reactieruimte een Engelse spellingcontrole en geen Nederlandse? Zou de reacties ten goede komen lijkt me ;)
*noemenswaardig
mooie serie! vooral de spot van de wiesmann is echt geweldig!
Prachtig zo’n giulia spider.

Over die CL65AMG, is dat niet een 6.5 liter?
heeft misschien iemand een idee van de kleurcode van de Wiesmann GT?
en evt. ook die van de porsche die naast de Jaguar E-Type 4.2 Coupé op de 2e foto
Leuke spots weer!
Mijn favorieten? De Jag en de Wiesmann natuurlijk! :)

Zo’n E-type, dat is toch gewoon automobiele pornografie!?
http://english.mart.trento.it/UploadImgs/1143_40.jpg
@Klassiekerrally
Ik vind van niet, de E-type word me al m’n hele leven door het strot geramd dat het een mooie auto is terwijl de proporties langs geen kanten kloppen.
Die Ford GT past ook gewoon niet in het parkeervak he met zn dikke kont, dan maar de stoep op!
Ben ik niet met je eens dekster… De 2+2 en S3 zijn compleet fout geproportioneerd, maar de S1 en 1 1/2 cabrio en coupé zijn prachtige auto’s in mijn ogen…
De wielen moeten wel wat breder, want de spoorbreedte is wat aan de kleine kant, maar da’s eigenlijk ook alles.
Die 997 GT3 is alles, wat een prachtige wagen voor mij geen mooiere wagen op deze planeet.
En die RS6 is gewoon bruut :)!
… nog aan het bekomen…

CluuuuuuuuuuuuuuuubSpooooooooooooooooooooooort!!!
Zelf ook nog een (grijze)RS6 gespot op de autobahn bij Frankfurt Airport.
‘T was mn eerst..schrok me dood toen ik m zag via het achterruit!(niet oud genoeg zelf te rijden…)
Echt zon brute bak die RS6.

Is het iemand het kenteken van de ’67 E-type ook al opgevallen?
(D XK 1967H)

En dat bruin op die Wiesmann, wauw!.
Ik moet niet denken an uitwerpselen maar eerder aan chocola.
Nooit gedacht dat bruin zoo mooi kon zijn!

CM.
Wiesmann vind ik persoonlijk een zeeeeeer geslaagde auto, echt een topper

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).