Beierse hippies: BMW heeft eerste Euro6-auto

Auteur: , 47 Reacties

Niet zomaar een muesli-auto, maar meteen een premium muesli-auto! De BMW 330d BluePerformance is de eerste auto die nu al voldoet aan de Euro6-emissienormen die vanaf 2014 gelden. En dat terwijl de voorgaande norm, Euro5, pas over dik een jaar ingaat.

Volgens BMW betekent dit dat de concentratie van roetdeeltjes in de uitlaatgassen van de BluePerformance nagenoeg gelijk is aan die in de buitenlucht. Om dit te bereiken wordt er een hoop groene techniek in de Beemer gesleuteld, zoals een oxidatiekatalysator, een NOx-opslagkatalysator en een überstrak afgesteld en onderhoudsvrij roetfilter. En uiteraard is ook de 330d BluePerformance Efficiently Dynamic.

De 330d BluePerformance wordt dit najaar leverbaar naast de gewone 330d. De prestaties zijn hetzelfde: 245 pk, 520 Nm, 0-100 in 6,1 seconden en een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km. Groen doen was nog nooit zo leuk.

BMW BluePerformance

Eerste auto die voldoet aan EU6 norm 2014: BMW 330d BluePerformance
18.07.2008

München/Rijswijk. BMW presenteert als eerste autofabrikant een auto die voldoet aan de voor 2014 geplande EU 6 emissienorm. De concentratie van roetdeeltjes in de lucht die deze BMW uitstoot, is nagenoeg gelijk als die in de buitenlucht.
Om schadelijke emissies van voertuigen te beperken, stelt de Europese Commissie eisen aan de uitlaatgassen van personenauto’s. Momenteel dienen alle nieuwe auto’s die in aanmerking willen komen voor een typegoedkeuring, te voldoen aan de EU 4 norm. Vanaf 1 september 2009 gaat dan de nieuwe, aangescherpte EU 5 norm in. Dat deze norm flink scherper gesteld is, blijkt wel uit het feit dat bijvoorbeeld de deeltjesuitstoot minimaal 80% lager dient te liggen dan bij de huidige EU 4 norm. Het plan van de Europese Commissie is nu om de eisen vervolgens nog verder aan te scherpen en deze als EU 6 norm per september 2014 van kracht te laten worden.

De nieuwe BMW 330d BluePerformance voldoet dus nu al aan deze norm. Om dit voor elkaar te krijgen is de auto voorzien van een volledig nieuw ontwikkelde aluminium zescilindermotor met modernste inspuit- en turbotechniek, een oxidatiekatalysator, hoogst effectief roetfilter en een regeneratieve NOx-opslagkatalysator. De BMW 330d BluePerformance is gebaseerd op de nieuwe BMW 330d. Deze nieuwe motor levert dankzij diverse EfficientDynamics maatregelen ongekende prestaties. BluePerformance zorgt bovendien voor een verdere reductie van de uitstoot van stikoxides, waardoor de uitstoot voldoet aan de EU 6 norm. Nadat BMW in 2004 als eerste autofabrikant ter wereld al onderhoudsvrije roetfilters uitleverde, zet BMW – binnen haar EfficientDynamics strategie – nu dus opnieuw een grote stap in de reductie van schadelijke emissies.

Vanaf dit najaar voldoen al 23 BMW modellen met EfficientDynamics aan de toekomstige EU 5 norm. Door EfficientDynamics uit te breiden met de BluePerformance techniek loopt BMW zelfs vele jaren voor en voldoet met deze auto nu al aan de emissienormen voor nieuwe modellen van 2014. De BMW 330d BluePerformance wordt dit najaar leverbaar en zal uiteraard ook profiteren van de onlangs gepresenteerde vernieuwingen van de BMW 3 Serie.

Huidige BMW 330d Nieuwe BMW 330d
Vermogen 170 kW/231 pk 180 kW/245 pk
Koppel 500 Nm 520 Nm
Acceleratie 6,7 s 6,1 s
Verbruik 6,1 l/100 km 5,7 l/100 km
CO2-uitstoot 160 g/km 152 g/km
EU norm EU 4 EU 5 / EU 6 *
Motorgewicht 190 kg 185 kg
* EU 6 voor BMW 330d BluePerformance



47 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Die mag bij mij wel op mijn oprit staan..
Audi R8 V12 TDI voldoet er ook al aan, en dan nog als sportwagen… Spijtig dat het nog een “concept” is. Oh jah, met een 500pk en 1000Nm nota bene!
Moslim auto?Ow nee wacht, nu zie ik het…T’is muesli auto
super prestatie van BMW ..

leuk dat ze de enorme winsten omzetten in technologie en vooruitgang ipv van reclame ..
alhoewel dit ook een reclame-campagne is .. eentje die voor lange tijd vruchten gaat afwerpen ..
De prestaties zijn niet dezelfde ;-)
ze zijn zelfs beter:330d:231pk/170kw/500nm/0-100:6.7sec
330d BluePerformance:245pk/180kw/520nm/0-100:6.1sec
dit zijn wel ff prestatie;s
Is er een extra prijs?
Waarschijnlijk wel, anders zou de andere niet meer verkopen.
En dan meteen in de sterkste dreierdiesel. Als de overheid nu consequent is krijg je een hele vette bonus als je deze koopt. Als het al niet zeker was kun je er nu niet zeker meer omheen dat een Prius gewoon overbodig is.
@SJ,

En de 335D?
Over voorsprong door techniek gesproken!!

Nu moet de overheid echt ophouden met die enorm hoge wegenbelastingen en die onzinnige BPM voor deze auto.
zeer netjes
hoe!?

* Gaat even lezen
Goed nieuws en kanp gedaan.
Als de prestaties hetzelfde zijn, waarom blijft de ‘oude’ 330d dan leverbaar? Is er een groot prijsverschil?
Vorsprung durch Technik!

Oh wacht.. dat zegt het niet-premium merk met pompverstuivers …

Zou je hier nou ook 14% bijtelling bij hebben? Heeft ie wel recht op.
Het zal niet leuk meer zijn als je de prijs en taksen ziet…
De R8 TDI is toch ook al Euro6???

onee, stom….. die is er officieel nog niet…..
Heel netjes van BMW! En nou mag de overheid er ook geen kwaad woord meer over zeggen.
Krijg ik hierop dan ook mijn bpm terug? En hoef ik hier dan ook minder/geen bijtelling te betalen… ? Helaas waarschijnlijk vast wel niet, ze verzinnen dan wel iets anders in Den Haag om je portomonnee leeg te plukken, ondanks zulke goeie technische vooruitstrevende ontwikkelingen.
die 335 d moeten ze ook met schakelbak leveren man, die automaat heeft een tel nodig om na te denken!!
@MrSelected
Hoor ik daar pompverstuivers? Die worden jammer genoeg niet meer gebruikt in de nieuwe auto’s terwijl ze wel beter zijn. :(

Maargoed zeer mooi prestatie van BMW, “De schoonheid van techniek” was het toch? Van die irritante reclame die 3 x herhaalt wordt en 2 minuten duurt.
Kijk, en alweer; follow the leader, biatch.
Trouwens….

“Euro5, pas over twee maanden ingaat.”

“Vanaf 1 september 2009 gaat dan de nieuwe, aangescherpte EU 5 norm in.”

Ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat de tijd NIET vliegt, maar dit gaat me toch iets te snel….

-edit: oopsie! dank u-
Schakelbak? Het is geen racewagen.. Dat soort wagens moeten standaard automaat hebben, net als in een Mercedes en is nog prettiger in de file!
Diesels zijn trouwens uit de tijd aan het raken, dan heeft honda het beter voor elkaar, want dat is pas het begin van de toekoms (hybride enz..)
Diesel uit de tijd? Ehh.. nee. Hybride de toekomst? Ja ja..
Geweldig gedaan van BMW! Proficiat. Ze zijn echt serieus bezig en ik vind, dat ze de tekenen des tijds heel goed begrepen hebben. Voor dit moment zou ik BMW willen uitroepen tot Bayerische Motoren Wunder!
Kleinigheidje… invoering in 2013 als het goed is…. maar goed.
Knap van BMW, en dat bewijst ook dat ze daar wel weten dat ze vooruit moeten kijken in het CO2 zwendel tijdperk.
IlCuoreSportivo
Seg,
en een 320d, voldoet die niet aan de eisen dan?
Vreemd dat de allergrootste dieselmotoren als eerste aan zo’n eis kunnen voldoen.
Wat houden die euro6 normen eigenlijk in.
Er zit misschien gewoon een nieuw soort roetfilter/katalysator op.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een 1.3 jtd ofzo slechter zou zijn voor het milieu, en meer verbruiken al helemaal niet.
De R8 doet het met behulp van het goedje AdBlue, zoals ik in het videotime topic al aangaf
hoe heet dit nou: voorsprong door techniek?
Ik vind dat ze deze auto dan ook 14% bijtelling moeten geven.
das gaaf! heb je gwoon een beemer op je oprit die nog milieuvriendelijk is ook! moge ze wel bij mij parkeren heb zelf namelijk nog een bmw 3 uit 1983…
Btw, de regeneratieve oxidatiekatalysator in deze auto is NIET ontwikkelt door BMW, maar door Bosch.
Dus ik vind dat Robert Bosch GmbH met alle eer mag strijken, niet BMW.

Maar wel petje af dat ze de prestaties zelfs hebben kunnen opkrikken terwijl de uitlaat vernauwder is.


De stap naar common rail technologie was misschien niet zo geweldig van VAG, het PD(Pumpe-Düse pomp/verstuiver)-systeem kon piekdrukken van 2300 bar aan en had veel hogere inspuitdrukken.
Maar gelukkig na het overnemen van Scania hebben ze nu toegang tot de XPI techniek die piekdrukken van 2400 bar (en met de HD-TDI technologie van Audi Sport wellicht 2600 bar) toelaat en daarmee zelfs zonder regeneratieve oxidatiekatalysatoren de Euro 6 stikstofoxide norm kan halen!
5.7/100kM?? omg dat is super zuinig en je rijdt de meeste autos onderuit ook!!(Y)
@ wOoOdy

Ik lees toch echt: Leverbaar dit najaar. Of bedoel je iets anders?
@9000cse: voor zover ik gekeken/gezocht heb wordt de euro-6 norm al in 2013 en niet in 2014 ingevoerd… maar da’s maar een detail.
prachtige motor.
nu nog een mooie auto erond en het komt wel weer goed met BMW.
Vorsprung durch Technik?

:p
Een mooi verhaal, maar was het niet Mercedes-Benz die in het najaar van 2007 zijn E 300 BlueTEC introduceerde die met zijn emissie-eisen direct al aan de Euro 6 emissienormen voldeed? En met zijn E 320 BlueTEC in de Verenigde Staten de enige autofabrikant is die zijn diesel in alle vijftig staten mag verkopen…
@ wOoOdy

Okay, ik zie wat je bedoelt.
@Robin: het gaat al heel goed met BMW, ik heb zo’n idee dat ze er niet zo wakker van liggen dat jij ze zelf toevallig niet mooi vindt ;)

BMW blijft me verbazen, opnieuw laten ze zien wie hier de baas is! :D
Die Q7 V12 tdi voldoet toch ook aan de euro6 norm? Of is die (nog) niet gereleased?
Geweldig nieuws! Het vervuilingsargument uit handen van de autohater geklopt. In your Face, stinkhippies.
MAARRR…die blijft auto’s haten, reken maar. Ben dan wel benieuwd waar die stinkhippies vervolgens over gaan zagen. Gaan ze eisen dat auto’s de lucht zuiveren, om te compenseren voor alle andere vervuiling die met hun productie gepaard is gegaan?
Nu nog staalhard aantonen dat CO2 een betekenisloze hype is. (we warmen al tien jaar niet meer op, om maar wat te zeggen! –> wat ook de reden is dat die kortebroekers al lang niet meer van Global Warming, maar van Climate Change spreken!)
En dan niet vergeten de Groene beweging af te rekenen op hun leugens en dwalingen, zoals ook met de Nazi-s terecht gebeurd is.
Wederom goed dat Bmw wat vooruit loopt op de zaken. Kan Audi tenminste wat bijleren.
Door de zeer strenge emissie-eisen krijgen diesels steeds moeilijker. 3 geavanceerde dure converters zijn er maar liefst nodig om 80 mg/km NOx en 5 mg/km roet. Terwijl bij sommige merken ook nog urea toevoeging nodig is. Ik geloof dat euro 6 of Tier2/bin5 het maximaal haalbaar is met bio/fossiel diesel als brandstof.
Nog strikter, dan moet de volledig synthetische brandstof zoals gtl of ctl eraan geloven (nog meer ontwikkelingskosten = duur).

Waarom moeilijk/ingewikkeld als het makkelijk kan. Uit mest/afval kan methaangas worden gevormd. Via synthese butaan/propaan = LPG.
Taxi’s zijn verplicht op lpg in verre Oosten juist vanwege afvalgas/geluidsemissie.

Als men tegelijkertijd betaalbaar wilt rijden en het milieu zoveel mogelijk ontzien zal juiste keuzes gemaakt moet worden. Diesel is meer voorbehouden voor zwaar materieel en niet bepaald geschikt voor stop ’n go.
Al eens nagedacht over de kostprijs van het uitlaatsysteem ( die ooit wel eens moet vervangen worden ), € 12.000 :)
@Karl: nee, bij een leaseauto denk je toch niet over dat soort dingen na ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).