Rijtest en video: Audi Q5

Auteur: , 56 Reacties

Audi is zeker niet de eerste toetreder in het dichtbevolkte midi-SUV segment, dus het valt te hopen dat zij er geen half werk van hebben gemaakt. Wij reden in het niet-zo-zonnige Valencia met Audi's nieuwste om ons oordeel te vellen.

Wil je eerst kijken en dan pas lezen, klik dan hier voor het filmpje.

Audi Q5 video

Wat het uiterlijk betreft waren we oprecht benieuwd. Immers, zijn grote broer Q7 valt niet bij iedereen in goede aarde. Gelukkig heeft Audi met de Q5 wel de juiste snaar weten te raken. De voorkant is typisch Audi met de grote single-frame grille en is niet heel spannend. Juist vanaf de achterzijde is de Q5 een regelrechte beauty geworden. Het is makkelijk om de kritiek te geven dat het simpelweg een gekrompen Q7 is, maar dat doet de auto geen recht.

Audi Q5

In eerste instantie wordt de Audi Q5 met slechts drie motoren leverbaar: twee diesels en een benzine, allemaal turbomotoren. Instapper is de 2.0 TDI met 170 pk en 350 Nm tussen 1750 en 2500 toeren. Hiermee accelereert de 1730 kg Q5 in 9,5 seconden naar de 100. De topsnelheid van de Q5 2.0 TDI is 204 km/u. De tweede diesel is de fijne 3.0 TDI met 240 pk en maar liefst 500 Nm koppel dat beschikbaar is tussen 1500 en 3000 toeren. Deze V6 diesel zorgt ervoor dat de Q5 in 6,5 seconden naar de 100 sprint en een topsnelheid haalt van 225 km/u. Volgens Audi’s eigen opgave blijft het verbruik binnen de perken met een gemiddelde van 7,7 liter per 100 km. Voor de benzinefans heeft Audi op dit moment louter de 211 pk sterke 2.0 TFSI beschikbaar. Ook deze motor heeft een lekkere vette koppelkromme met een maximaal koppel van 350 Nm dat tussen 1500 en 4200 tpm beschikbaar is. De 0 tot 100 wordt daarmee in 7,2 seconden geklaard, terwijl de topsnelheid op 222 km/u komt.

Audi Q5

De 2.0 TDI heeft een handgeschakelde zesbak en de 2.0 TFSI en 3.0 TDI hebben standaard een 7-traps S-Tronic bak met twee koppelingen. Een echte Audi SUV heeft standaard natuurlijk Quattro vierwielaandrijving. Het systeem verdeelt onder normale omstandigheden de aandrijfkracht in een verhouding van 40:60 over de voor- en achteras. Als de tractie verloren dreigt te gaan, kan maximaal 65% van de kracht naar de voorwielen of 85% naar de achterwielen.

Audi Q5

In 2009 vult Audi het gamma aan met de bekende 3.2 V6 FSI benzine die in de Q5 270 pk en 330 Nm gaat leveren (0-100 in 6,8 seconden en een top van 232 km/u). We reden de eerste meters met de 3.2 V6 in combinatie met de S-tronic bak, maar deze combinatie kon niet 100% overtuigen. Bij het wegrijden is er een moment van aarzeling, zodat het lijkt of de 3.2 kracht tekort komt. Eenmaal op snelheid is dat gevoel overigens snel verdwenen, maar het maakt de 3.2 V6 niet per se de beste keus. Het middagprogramma legden we af met de 3.0 TDI. Wat een beul is dit toch ook. Het monsterkoppel zorgt ervoor dat er altijd veel progressie geboekt kan worden. Enige kritiekpuntje is dat de V6 bij hogere toerentallen wat gestresst klinkt, helemaal lekker draait het blok dan niet meer. We reden ook (kort) met de 2.0 TFSI & 2.0 TDI en ook dat tweetal weet prima raad met de Q5.

Audi Q5

De Q5 kan optioneel worden uitgerust met Audi drive select, waarbij het gedrag van de auto kan worden beïnvloed. Met behulp van het systeem kunnen de gasrespons, het stuurgedrag en de schakelpunten van de S-Tronic bak worden aangepast. Indien gemonteerd worden bovendien de instellingen van Audi dynamic steering en de electronische schokdempers gewijzigd. Over dynamic steering is nog iets bijzonders te melden: als het ESP systeem ingrijpt zal deze in tandem met dynamic steering de auto stabiliseren en dus zelfstandig kleine stuurbewegingen maken. Nog even en we hoeven echt niets meer zelf te doen. De 3.2 V6 waar we mee reden had het systeem aan boord, maar we kunnen het niet aanraden. Zeker bij langzaam rijden en grotere stuuruitslagen voelt het systeem heel erg kunstmatig en onprettig aan.

Audi Q5

Over het rijden verder (vrijwel) niets dan lof. Zelfs op de stoffige en dus gladde Spaanse weggetjes in de heuvels bij Valencia had de Q5 meer dan genoeg grip. Hij is agiel, geeft feedback en is dus alle opzichten een fijne auto om mee te sturen. Het komt heel dicht bij het rijgedrag van een A4, maar de Q5 heeft meer massa (minimaal 1700 kg) aan boord en staat hoger op de wielen. Bij lastwisselingen en de soms raar verkante wegen bij Valencia wilde de Q5 nog wel eens een venijnig slingertje geven, zonder dat dat echt uit de hand loopt.

Audi Q5

Offroaden zou ook moeten kunnen met de Q5, maar we zien het maar weinig mensen doen. Toch heeft het ESP hill descent control en kun je een zogenaamd offroad package voor de Q5 bestellen. Daarmee krijgt de Q5 een nog wat dikker en stoerder uiterlijk. Voor wie het allemaal sportiever mag, biedt Audi S-Line spullen aan met bijvoorbeeld gigantisch grote 20” velgen. Of je kiest lekker vaute verchroomde velgjes, dat mag ook van Audi.

Audi Q5

Het interieur lijkt erg op dat van de A4, wat nauwelijks een verrassing is. De Q5 is wel een stuk ruimer, de auto is breder (1,88 meter!) en er is meer plek op de achterbank. Audi heeft bovendien diverse kleine, maar zeker zinvolle aanpassingen geïntroduceerd. In het MMI navigatiesysteem worden de contouren van gebouwen in (grotere) steden getoond, wat navigeren weer ietsje makkelijker maakt. Ook werkt Audi nu met een soort popups als bijvoorbeeld de temperatuur in het interieur wordt aangepast. Voorheen werd het complete scherm overgenomen met de temperatuurinstellingen, wat niet nodig is. Een ander aardigheidje is een bekerhouder die naar keus koelt naar 3 graden celsius of je Latte macchiato op 58 graden houdt. De interieurkleuren kunnen variëren van zwart sportief (standaard voor de S-line uitvoering) tot wat chiquer met hout en bruin leer.

Audi Q5

Audi Q5

De elektronicafans en luxedieren kunnen desgewenst los gaan bij het invullen van het optieformulier, onder andere de volgende opties zijn beschikbaar: Audi braking guard, Audi side assist, Aud lane guard, adaptive cruise contol, adaptive lighting, bluetooth, tv-tuner, Bang & Olufsen geluidssysteem, iPod- & iPhone-aansluitingen, parkeercamera, een glazen panoramadak, grootlichtassistent, elektrisch bedienbare achterklep en nog veel meer. Daarmee valt het prijskaartje van de Q5 lekker op te stuwen. De basisprijzen dan: de 2.0 TDI en 2.0 TFSI kosten allebei € 51.550. De 240 pk sterke 3.0 TDI zal leverbaar zijn vanaf € 66.150. In het derde kwartaal volgen nog de 2.0 TFSI met 177 pk en handbak, de 142 pk leverende 2.0 TDI met handbak en de 270 pk sterke 3.2 V6 FSI.

Vergeet niet de video van de Q5 te bekijken.



56 reacties

hmm.. is normaal gesproken maandagmiddag niet de dag waarop de rijtesten komen?
Redelijk mooie auto al heb ik over sommige dingen nog mijn twijfels. Zoals de koplampen en de gebogen lijn over de kont. Maar verder in ieder geval niet slecht!

Maar die lekker vaute velgen onder de blauwe Q5 staan echt niet, lijkt wel wat aftermarket chroom zo.
Dit wordt een enorm succes! Ik ben geen fan van audi-design, maar dit sluit erg aan op de nieuwe emotie-richtig. De globale vorm is masief,plomp, net als alle audi’s, , maar wat ik echt mooi vind zijn de details. bijvoorbeeld hou de gril overloopt in de spoiler.

De nieuwe GLK is gedurfter, maar deze is mooier denk ik.

Verder jammer dat audi niet met een innnovatie op het gebied van verbruiksreductie komt.
@W!d: Als je ‘m niet wilt halen we ‘m wel weer offline hoor. ;-)
Leuke en duidelijke rijtest. Wouter legt goed en veel uit. Ruben heeft weer prima gefilmd, leuke beelden, zoals kleine details op de voorgrond, hoefijzer, slag. Prima beelden, ga zo door mannen :D.
Edit naar mezelf: Slag moet slak zijn :D
Wanneer komen ze bij Audi eindelijk eens met een nieuw design. Die grote grill met saaie vierkante koplampen heb ik nu wel een keer gezien.

Achterkant komt een beetje vreemd over, maar misschien is dat alleen een kwestie van wennen.
als ik dit zo zie en hoor heb ik toch liever de Q7
Leuke review van een naar mijn mening verder oersaaie bak.
Op naar de volgende ;)
wordt geen succes. de hoogtijdagen van de SUV’s zijn over… zo snel als ze gekomen zijn, gaan ze weer weg.. Q7 was ook veel te laat…
Sterke rijtest!
@Ruben Baeten.. haha nee ik was juist blij verrast, was wel toe aan een stukje lees en kijk voer
vind hem wel vet, Q7 vind ik alles behalve maar deze is geslaagd. en wat een job hebben jullie toch :p
Hmm ik denk dat ik er nog mee kan leven met die ‘gewone’ rijtesten. Maar wanneer komt er nog eens een leuke supercar? :)
Vind de uitsnijding van de achterklep echt niet mooi, net zoals op Q7
Tís sowieso een suvve bak, maar door wie er in gaan rijden wordt het au-vw(t)di imago vast en zeker niet beter. Aan die pimpwielen herken je exact de doelgroep…
mijn complimenten!,… voor zowel de auto als het filmpje!
offtopic: @[email protected] jullie MAKEN soms post’s om de mense iets voor handen te geven zeggen ze, “komkommertijd” en nu geven jullie 2 rijtesten op een week tijd zijn ze WEER niet tevredengesteld, daarom wens ik jullie VEEL geduld
Eens met Piston, die achterkant heeft naar mijn smaak te veel lijnen. Verder zou ik hem graag op de oprit hebben staan, dan doe je toch met plezier de gordijnen open ’s morgens.
Zoals bij TG al gezegd werd: ze hebben bij Audi een kopieerapparaat gekocht :D
best geinig, in het begin zal het even wennen zijn, zo’n kleine SUV van Audi. Verder niks dan lof over kwaliteit en uitstraling (het is tenslotte een Audi)
Geweldige rijtest! Lekker lang, alles komt aan bod, helemaal goed! :D

Ook een weer een monsterachtig mooie auto van Audi zoals we gewent zijn. En natuurlijk weer met de dikste motoren gereden in het filmpje! Laat die jankers over het design maar huilen, elk merk heeft zijn eigen gezicht en dat moet ook anders ken je zie niet uit elkaar.

Trouwens die Q3 wordt gewoon een op de Tiguan gebaseerde auto, 5 zitplaatsen dus
er is iets mis met die filmpjes? ze stoppen vroeger dan normaal, en midden van een zin :S
IlCuoreSportivo
Alleszins veel beter dan de Q7, die is echt weerzinwekkend.
Maar voor mij geen suv, liever laag over de grond.
wie chat er onder mijn naam?
ik ben dus totaaal geen audi fan…
iemand topgear vorige topgear gezien
q5 is gewoon x aantal % kleiner , voor de rest kleine aanpassingen
amg-mercedes-brabus
-edit: leestekens graag-
@ Willem
Dat lijdt aan je browser: hij is in het midden van het filmpje gestopt met laden (fout met de internetverbinding ofzo) en nu laadt hij het niet opnieuw om geen internet te verspillen, hij onthoudt de eerst geladen versie. Wat je dus kan doen om dat te omzeilen is gewoon in een andere browser (Firefox, Safari) naar het filmpje kijken.
amg-mercedes-brabus
-edit: nutteloze bijdrage-
@ Wouter
Q3 met 3 zitplaatsen zal wel alleen een achterbank hebben.
Hij lijkt een beetje op de infinitee..
of licht dat aan mij?:D
Verder mooie auto.. ik zal t filmpske eens aan moeders laten zien… misschien wil zijn wel daarin bodschappen doen?;)
mooie auto, zekers wel de mooiste in het segment.
bij de grotere jongens zou ik een X5 nemen
Als je dit een kopie noemt, kun je alle wagens bij elke autoconstructeur kopie’s noemen…

Ik vind de Q5 geslaagd, alsook de reportage!
Waarom dit nou opeens een bloedmooie auto is, snap ik niet helemaal. Hij ziet er zeker beter uit dan de Q7, hij heeft betere proporties. Maar dan nog vind ik ‘m (vooral vanaf de zij- en achterkant) bijzonder lomp ogen. Je ziet zo’n grote oppervlakte aan metaal en plastic, da’s gewoon niet leuk meer!

Jammer dat Wouter dan opeens een Audi Q5 “een beauty” noemt, maar ondanks dat weer een mooi filmpje (altijd weer goed gebruik van de juiste muziek) en degelijke review. ;)
Eigelijk vind ik de Q7 vele keren mooier dan dit ding.

Het interieur is wel beter getekend dan bij vele andere audi’s
Die voorkant!! Das een A5 voorkant, maar dan uitgerekt en hoger gezet. Dus een sportwagen voorkant proberen op een suv te zetten, bij de cayenne ging het nog een beetje , maar dit. En die achterkant is Q7, en das niet positief.
Van opzij gezien is de motorkap te lang en te laag voor een SUV, enz enz. Interieur is gewoon Audi en niet lelijk, al is mooi een ander verhaal.
Nee, niets voor mij. Ik denk dat ik de Kuga neem + 2e hands MX5 :)
de fauw isabelle
hopelijk worden ze op tijd geleverd aan de klant
blijkbaar bij volkswagen lukt dit niet heb reeds een tiguan besteld in januari 2008
leveringsdatum april 2008 tot op vandaag is die zelf nog niet in productie
hopelijk gaat het iets sneller bij audi
“Deze rijtest werd mede mogelijk gemaakt door Audi” ;)
Leuk mannen! Daar doe je ’t (onder andere) voor! :)
Over de auto: Het is op-en-top een Audi. En ik krijg daar gewoon geen warme gevoelens bij. Enige uitzondering is misschien de S5, maar na het zien van al die grijze muizen bij elkaar…
Maar goed, ik behoor toch niet tot de doelgroep, dus wat zeur ik?
Weer een leuke test en zeker een leuke auto.
Wat ik erg leuk vind is die bekerhouder die je drankje mooi op temparatuur houd wat zeker handig is:)!

Leuke test jongens en ik zal zker gezien willen worden in deze wagen!
Supertest! Maar damn dat ding is misvormd aan de achterkant zeg XD
Zoals al iemand eerder zei: de zijkant lijkt nogal op de Infiniti Fx35, maar dat is niet verkeerd want in het SUV segment is dat de mooiste.

De voorkant is wat mij betreft de enige kant die in mijn ogen niet goed gelukt is… Idd net een A4/5 die wat uitgerekt is….. de verhoudingen van de voorruit ten opzichte van de rest van de neus en de breedte van de grille ten opzichte van de breedte van de voorkant van de auto klopt niet helemaal…. Verder heb ik niets met SUV’s maar dit is niet zo’n slechte qua styling.
Wendelin Wiedeking
Die achterkant lijkt nergens op. Dat is gewoonweg lelijk Koreaans design.
Audi Q5? Hupsakee, weg ermee!!
Ik vind ‘m mooi. Achterkant vind ik niet Koreaans uitzien, daar is hij toch net te anders voor. Ik zou voor de 2.0 TFSi gaan voorlopig, daar hoor ik alleen maar goede dingen over (in de A4 heeft hij trouwens een A-milieulabel: 211 pk, in 6.9s naar de 100 en dan maar 1 op 15 rijden!
Filmpje stopt bij mij aan ‘Q5 is het kleine broertje of zusje van de Q7’.
Krijg ik een playbutton en begint ie weer van voor.
Sow, gebruik je een betere microfoon Ruben? Kan me niet herinneren dat ik dat turbogefluit ooit zo helder heb gehoord bij een repo :)

Maar on the other hand: zo veel filmpjes met turbo-auto’s zijn er ook weer niet. Maar dan nog: erg mooi dat het geluid zo scherp is (beeld was dat namelijk al :))
Lelijk ding;
Een beetje doorsparen en een top a5 kopen want dat is wel een mooie wagen alleen moet je wel de kerstverlichting afleggen want op dit ogenblik maken veel Audi rijders zich belachelijk.
Leuke rijtest in het buitenland. :) De nieuwe Q5 ziet er wel heel speels, sportief en tegelijk chique uit hoor. De neus was wel even wennen, omdat de kentekenplaat lager ligt dan normaal. Maar het staat em wel. Van binnen is het weer typisch Audi, niks mis mee dus. Weer een leuke Audi dus.

Psst.., ligt het nou aan mij, maar zeggen de mensen bijna bij elke nieuwe Audi dat het precies op zijn broertje/zusje lijkt.. Nou.., persoonlijk vind ik dat bijna elk merk dat heeft. Kijk maar naar BMW bijvoorbeeld. En eigenlijk vind ik er eigenlijk helemaal niks mis mee is. Het is gewoon het gezicht van het merk. :)
Hoe lang gaan we nog door met ons zelfbeeld op te poetsen met viagra in blik? De realiteit van de wereld van vandaag gebiedt ons toch om zo langzamerhand onze illusies te ontmaskeren en te doorzien wat we met onszelf en de wereld doen. Maar bij de zutofabrikanten schijnt dat nog niet door te dringen. Alles moet groter, opvallender, sneller vernieuwd en zo voort. Neem nou Audi. Daar zou men niets liever wilen dan dat we allemaal in een Audi reden. Allemaal in een Audi, allemaal in de file. Drie rijen dik. Net zo plomp en fatsig als de modellen van Audi zelf.
ff domme vraag: zo’n s-tronic kan je daarmee schakelen met van die “flappy pedals” aan het stuur?
@SR,
Volgens mij niet. S-tronic is de opvolger van DSG dat Volkswagen ontwikkeld heeft
Hele mooie auto, ga maar kijken bij andere merken, ze gebruiken altijd wat vormen van andere modellen, dit ook om het merk zelf een eigen karakter te geven, rij nu zelf in een VW Touareg W12, een superauto, zou graag een snellere versie van de Q7 zien. Lekker veel benzine verbruiken, stelletje geitenwollensokken met alle zuinige auto’s;)

Mensen moeten altijd wat negatiefs te melden hebben over dit soort auto’s, maar zelf rijden ze een oude toyota o.i.d. mensen dit is een mooie degelijke auto.

SUV’S 4 EVER!!!!!
S tronic is een nieuw soort automaat, kan het niet helemaal uitleggen, maar het gaat er dus om dat je van het schakelen niks voelt of merkt, heb er zelf ook mee gereden, is echt super!! je hoort hem wel schakelen,\maar je voelt geen schokje helemaal niks.
Het gaat vooruit bij Audi. De Q7 is te veel een mastodont. De A5 heeft die vreemde on-audi zwierige lijn op de flank en de rare dikke C stijl. Dat is bij de A4 gelukkig gecorrigeerd. En deze Q5 ziet er gewoon goed uit.
Mooi artikel, mooie film.
Waar en wanneer kunnen we de auto eindelijk zien? Kan niet wachten!
Ik ben een van de weinigen die helemaal niets in dit design ziet geloof ik…
Ik heb er in gereden en ‘m besteld. Helemaal super! Mooie afwerking en ongelooflijk knap wat ze uit een 2.0 ltr benzine hebben weten te halen, met nog een relatief gunstig verbruik ook. De benzine uitvoering van de Audi rijdt gemiddeld bijna net zo zuinig als mijn Toyota RAV4 D-Cat diesel! Hoezo geen eigentijdse techniek…? Lang leve de TFSI. Een goede zet van Audi. Ze laten de concurrenten hiermee achter zich.
Voor Citrofiel: daarom ben je ook een citrofiel natuurlijk…Eerlijk is eerlijk…Citroën is subliem als het gaat om vernieuwend design. Maar daar houdt het dan ook bij op wat mij betreft. Voor de rest is het hopen dat alles het blijft doen en oordoppen in om het gerammel niet te horen. Nee afwerking en kwaliteit is alleen aan de Duitsers toe te vertrouwen…:-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).