In de Verenigde Staten is de verkoop van grote SUV's ingestort en schakelen consumenten massaal over naar kleinere, efficientere auto's. Dat dit geen garantie is voor goede cijfers van elk 'klein model' heeft GM ondervonden. Zij verkopen de Opel Astra daar als Saturn Astra, maar het model lijkt behoorlijk te floppen.
Volgens Bob Lutz blijven de verkopen ver achter op de verwachtingen. Als oorzaak hiervoor wordt de carrosserievorm (hatchback) gegeven, die weinig Amerikanen lijkt aan te spreken. Ook het kleine reclamebudget staat een goede marktpositionering in de weg.
Een vergelijkbaar model met sedan-vorm, de Chevrolet Cobalt, is aan de andere kant niet aan te slepen door GM. De Astra wordt vanuit Duitsland België naar de VS geëxporteerd, en het zou dan ook niet verbazen als de export binnenkort wordt stilgezet.
Wie weet is een Astra sedan een idee voor de Amerikaanse markt? (via AMW)
42 reacties
Alleen in de west europese landen zie je volop hatchback rijden.
De rest van de wereld heeft normale sedans.
Zoals ook de Palio, Polo en maar van dat klein spul.
Nee, zo’n cobalt is echt een mega brute machine vergeleken met een astra: :|
(, en http://z.about.com/d/cars/1/7/f/U/pp_07cobalt_01side34.jpg)
Inderdaad uit Antwerpen. Heb ze er zelf van de band af zien rollen.
De Astra wordt inderdaad in Antwerpen gebouwd, de bron zat er naast. Bedankt voor de scherpte, nooit geweten dat kikkers zo ad rem konden zijn!
Ik wildde onze geliefde kijkers er alleen even op wijzen dat de cobalt een nog suffere bak is en dat een astra GTC bijvoorbeeld dan best wel meevalt. Als het om rijgedrag gaat vind ik de astra helemaal niet zo mis al zou ik persoonlijk liever voor ietst met achterwielaandrijving gaan.
on- topic: Goede auto’s slaan nooit aan in de VS :P
Een vergelijking met de Cobalt is niet direct te maken aangezien die een klasse lager zit en een stuk goedkoper is (plus een heel stuk zuiniger is dan de Astra).
…daarbij aangevuld dat zijn vrouw het een “prettige auto” vindt waarmee ze aangeeft dat ze hem ook niet meer serieus neemt en ondertussen een ander spannend model date…
@ Jurrian: dat dacht ik wel, maar ik begreep niet helemaal waarom je je tot mij richtte, aangezien ik alleen een vraag stelde.
@ Jandepandaman; vind je de auto echt zo saai gelijnd? Vergelijk hem eens met de concurrenten (307, Golf, Bravo, etc.). Ik denk dat het één van de mooiere, sportiever getekende auto’s in zijn klasse is, op de Leon en de 147 na misschien.
Ik ben zelf ook geen Opel-fan maar ik had het hier laatst over met een vriend: ik denk dat een groot deel van de “saaiheidsfactor” kleeft aan het imago van het merk en een stukje historie, niet zozeer aan de ontwerpen.
theoretisch zou het goed moeten werken ..
maar die jappen maken veeeel exotischere modellen voor weinig ..
Wat betreft de modellijn van Opel: de nieuwe Insignia is ook niet gek en ik zou de Signum en de GT ook niet saai willen noemen. Opel heeft best mooie auto’s maar dat weegt niet op tegen een serieuse imagoprobleem waar ze mee kampen imho. Je ziet ook wel dat ze daar met de nieuwere modellen en marketingcampagnes iets aan proberen te doen (C’mon reclames e.d.) maar ik betwijfel of ze dat gaat lukken.
:D
sober/low profil/no bull .. klinkt allemaal best o.k. ..
gelde ook voor de prijzen .. onafdingbaar en geen speciale acties ..
dus gewoon helemaal duidelijk voor de klanten en de dealers ..
maar op geen enkele manier spannend of avontuurlijk ..
lees trouwens net dat Ford het zelfde wil gaan doen onder het Mercury label ..
denk alleen dat dat wel een succes kan gaan worden ..
Toen die rare Golf uitkwam in 1980 of zo dacht ik iets van hier heb je weer zo’n Messerschmittige halfauto.
Mr. J. Clarckson wist in de laatste aflevering van Top Gear te melden dat Vauxhall (voor de minder begaafde lezertjes: een Opel met het stuur aan de verkeerde kant en een ander logootje) het enige merk is dat in de volle line-up leuke modellen heeft.
Opel wordt al meer dan tien jaar afgezeken, soms terecht, soms onterecht, maar het is zo onderhand een beetje verworden tot het schoppen van een zielige zwerfhond, het zegt meer over degene die schopt dan over de hond…
@lincoln. Ik hoop dat Ford eindelijk wat meer modellen uit Europa gaat brengen .. Ford gaat de goede kant op en heeft met de Fusion zeker een mooie en goede auto neergezet. Hopelijk brengen ze de Mondeo en de Fiesta terug.
Ik vind zelf de Astra niet interessant gelijnd, maar er valt tenminste over te discusseren- Ik weet niet wie van de 2 er het eerst was, maar ik vind ondermeer de Megane R26 een vergelijkbare raamlijn hebben, ik vind er nog restanten New Edge vormgeving in zitten die slecht zijn verwerkt of weggewerkt- wat is het? …Het is allemaal zo verrekte halfslachtig bij deze auto. Natuurlijk zal hij lekker rijden, maar welke auto doet dat Anno Nu niet als je je zoals je met dit soort auto’s dient gedragen binnen de verkeersregeltjes? Hij heeft wat mij betreft te weinig identiteit. En daarom vind ik hem saai, maar hij valt inderdaad mee vergeleken met die andere auto’s. Ik vind de Bravo een spannender schouderpartij dan de Astra hebben en op de één of andere manier de dynamiek van het lijnenspel meer aansprekend. Maar dat kan een kwestie van smaak zijn.
:twisted: …Tja, je leest hier de mening van iemand die het uiterlijk van auto’s als de Defender, de Samurai of de oude Panda boeiend vindt- …Naast auto’s als de Elise, de XJ220 of de MX8… Dus of ik nou zoveel recht van spreken heb…. :P
En op zich is die Astra sedan ook niet lelijk te noemen.
Dat komt omdat er ook zoveel saaie mensen op de wereld zijn, en die kopen allemaal een saaie auto. Opel dus.
Serieus, dat wat hier gezegd wordt van sterk verzwakte concepten, daar is Opel de kampioen in. De concepts zien er altijd zeer goed uit – proficiat Opel – maar altijd, altijd, altijd, komen ze dan met een vreselijk SAAI productiemodel. En dat steekt tegen. Ik kan begrijpen dat dat om economische redenen wordt gedaan, en ook wel een beetje voor het publiek. Maar als het goed is is het goed. Blijf er dan ook af.
bvb
http://robson.m3rlin.org/cars/wp-content/uploads/2007/06/opel_antara_gtc_concept-_2005-_gran_turismo_crossover.thumbnail.jpg
http://weblog.marcovonk.nl/wp-files/2006/10/opel_antara_171.jpg
Dat ze er geen GTC driedeurs van maken, kan ik verstaan. Maar waarom moesten die koplampen zo vermassacreerd worden? En waarom de grille veranderen? Nergens voor nodig. Behalve om hun saaie publiek gerust te stellen.