Eerste live shots van de Lightning GT

Auteur: , 54 Reacties

In Londen was gisteren de onthulling van de Lightning GT; een elektrische supercar met 700pk!

En hij lijkt precies op de plaatjes die we al eerder zagen! Het grote voordeel van deze Lighning, naast het aantal peekaa, is de oplaadtijd. In tegenstelling tot Tesla gebruikt Lightning de nieuwe lithium-titanate batterij technologie. Deze accu scoort beter dan li-ion en kan in enkele minuten worden opgeladen, in tegenstelling tot uren.

De prijs? Volgens Chris Dell, Managing Director van Lightning, kost de auto ongeveer £120,000 Pond. Maar dan heb je wel een handgemaakte elektrische supercar! De eerste afleveringen zullen in 2009 plaatsvinden.

Live shots van de Lightning in Londen vind je hier, officiële pics hier.

Drive Motor:

* Hi-Pa Drive™ technology – four 120kw power Permanent Magnet brushless motors
* Full traction control and regenerative braking on all four wheels independently

Battery:

* State of the art NanoSafe™ battery packs. 36kw power

Chassis Type:

* Multi-tubular spaceframe backbone chassis

Bodywork Type:

* Two-door
* Material: Lightweight carbon fibre/Kevlar composite technology

Suspension:

* Fully independent suspension
* Front and rear double wishbones, coils-over shock

Steering:

* Rack and pinion
* Electrically power-assisted with driver select mode
* Adjustable for both rake and reach

Braking:

* Regenerative braking on all four wheels
* Independent mechanical handbrake system locking rear wheel motors

Wheels & Tyres:

* Front & rear – 20″/20’’ x 7.5J wheels lightweight cast aluminium alloy (Lightweight magnesium/carbon fibre as option)
* COOPERTIRES Cooper Zeon 2XS 245/40R20

Dimensions:

* Length: 175″ / 4445 mm
* Width excl. mirrors: 76.3″ / 1940 mm
* Height: 47.2″ / 1200 mm
* Wheelbase: 102″ / 2590 mm
* Front track: 65.7″ / 1669 mm
* Rear track: 65.7″ / 1669 mm
* Ground clearance: 5.51″ / 140 mm
* Boot space: large boot TBC
* Turning circle: 28 ft
* Anticipated weight dist. (F/R-full): 48/52

Lightning GT – Standard Features

* Anti lock braking system
* Traction control
* Regenerative braking
* Electronic door entry
* Programmable external engine sound generator
* Central door locking
* Alarm and immobilizer
* Electric windows
* Acoustic information and entertainment system
* Part leather/alcantara sports seats
* Forged alloy wheels
* Tinted windows
* Home based charging system (EVCS) with integral safety features
* Hella focused beam halogen headlamps
* LED taillights, front, rear and side-mounted lights

Colours

* Available in Electric Lightning Blue, black and silver as standard (as shown)

Options & accessories

* Air conditioning
* Tyre pressure and temperature monitoring system
* Satellite navigation system
* Non standard colour / metallic paint
* Full leather trim
* Mobile charging system
* Car cover



54 reacties

Nice,
vind het een goed uitgewerkt ontwerp, en met elektro motor is het natuurlijk helemaal af.
eindelijk, echte alternatieven komen binnen handbereik. Leuk dat de olieboeren en overheden dit indirect stimuleren en zichzelf neerhalen.
I like! Tot nu toe het mooiste electro wagentje dat er is. moet alleen wel wennen aan die grote blauwe regenererende dingen achter de velgen. Waar moet de stekker in?
zn met een lzuk MP3tje erbij met uitlaatgeluid en dump valve helemaal klaar :D
Nederland Hater
Zeer net concept, als ik de jackpot had gewonnen had ik er zeker 1 besteld!
Dat blauwe achter de velgen is ook niet mijn ding, t gewenste kleurtje is vast aan te vinken :P

Jup als ik het geld had stond deze er ook
Nederland Hater
actieradius?
ik vind dit toch zo´n mooie auto. Hoop dat James Bond er in gaat rijden. Dit is mooier en exclusiever dan een aston Martin. en als deze auto in de film gebruikt gaat worden, wordt de auto wat bekender, waardoor ik m vaker ga zien :)
Dikke auto! Erg mooi!
Erg mooie auto. Zoiets zou ik op zich wel willen hebben. De prijs daarentegen ligt zover buiten mijn bereik dat ik hem wel nooit zal rijden.
Drop dead gorgeous! Echt fantastisch.
hij is erg mooi. Weet iemand hoe zwaar ie is?
Ik ben verliefd geloof ik…
Zeer mooie wagen inderdaad. En leuk dat ie elektrisch is natuurlijk, 700PK is nog leuker.
Een paar vragen:

Hoe laat je dit ding in godsnaam op? In 10 min zo’n accu opladen zie ik niet echt zitten met gewone net-stroom.

En heeft hij nou schijfremmen of remt hij “elektrisch” door middel van de motors?
@Patrick 2002: Slechte vergelijking.

Waarom kan een merk uit het niets komen met zoiets, en een grote fabrikant met een researchafdeling de grootte van België niet? Dat snap ik niet. Dit kon toch even goed een Corvette, Aston Martin of Ferrari geweest zijn? Maar neen, het zijn de kleintjes die eerst zijn.
Mooooo!…!

Zo, en nu nog een paar commentaren over dattie zo gevaarlijk zal zijn vanwege het gebrek aan geluid tijdens het rijden… Iemand?
Wat is de actieradius van dat apparaat?
Nog wat doordrammen.

Ik bedoel maar, de grote fabrikanten hebben ons jarenlang voorgehouden dat het -voorlopig – onmogelijk was een goede elektrische wagen te maken. Het zou nog minstens 30 jaar duren, blablabla…

En dan kruipen een paar ingenieurs in een schuur en komen met dit soort dingen. Hebben ze dit gewoon niet zien aankomen, wilden ze niet, is hun gigantisch team niet echt slim, of stonden ze onder druk van de oliewereld?

En vooral, wie wordt de eerste om erop te springen en een doorsnee elektrische wagen op de markt te gooien. (doorsnee = betaalbaar, 4 pers. normale prestaties…)
Trekhaakduppie
Hoe wil je dat ding in 10 minuten opladen? Heeft dat ding een pantograaf op z’n dak? Dat heb je wel nodig voor de enorme stroom die ervoor nodig is om zoveel energie in zo’n korte tijd in een accu te stoppen. Zelfs voor een kleine Prius accu praat je dan al over ruim 2000A (bij 100% efficientie, wat onmogelijk is) wat uit je stopcontact zou moeten komen.
@ patrick
Mijn idee! Ik vind dit ding wel mooi, maar alleen omdat hij op de Z8 lijkt :-)
De actieradius, die niet wordt vermeld, is natuurlijk het meest interessant aan deze auto. Het is allemaal veelbelovend, veel pk’s in een mooie auto. Maar hoe ver kun je na die paar minuten opladen nou scheuren? En hoe laad je ‘m op? Via het stopcontact? Of moet je een apparaat meezeulen (in een aanhanger)?
Mooi! Alleen de achterlichten vind ik wat minder, maar verder erg mooi.
Erg mooie auto. We hoeven ons dus toch niet te vervelen in de toekomst ;)
Ik hoor de dat de prijs van steenkool 40% is gestegen in een jaar tijd. Ook elektriciteit wordt een stuk duurder helaas. :-(
WHAT A UGLY CRAP TRASH thats between Ferrari 599 and Z8 picture above
Wat een gave bak zeg, vooral de daklijn. Jammer dat -ie zo goed voor ’t milieu is…
Jammer dat een electrische sportwagen het uiterlijk van een klassieker heeft, gemiste kans…
Wat is de actieradius?? Op hun site staat van alles en nog wat behalve de…. actieradius.
heb effe gegoogeld naar die actieradius:

– Tien minuutjes stroom leveren een actieradius van 150km op.
– De Lightning GT zou met volle lading een actieradius van 250 mijl (400 km) hebben.
zeer mooi (elektrische) auto!
mooie optie: Mobile charger…..;-)
@ panzie
nou volgens mij doet dat ding niet onder met de actieradius van een gemiddelde sportwagen.

Heel gaaf ding!!! Echt zuper
Nette bak, doe maar :)

Trouwens, die één-na-laatste optie: “mobile charging system” … is dat dan een auto-oplader voor je mobiel, of een mobiele oplader voor je auto? :D
@ naamed: gezakt voor je examen Nederlands EN Engels tegelijk?

@ JH: wanneer die klassieke lijnen gewoon tijdloos mooi zijn is dat toch geen probleem?
Jongens toch… een artikel over een ELECTRISCHE auto en de kw’s nog steeds gaan omrekenen naar peekaas :roll:
@klassiekerally: zeg niet dat het een lelijke auto is, integendeel, maar het past niet bij het karakter van een technologisch “nieuwe” auto, alsof je een 250gto ombouwt op waterstof
Die ´blauwe dingen´ achter de velgen zijn de motoren, dus onmisbaar.
Deze auto beschikt niet over een benzinetank of andere motor
goeie ontwikkelingen. Als ze voor ruim rond de ton een sportwagen kunnen maken, dan moet het toch ook mogelijk om voor ruim rond de 30 mille een normale leuke personenwagen te maken.
Wie wil er nog een Ferrari, over 5 of 10 jaar is de verbrandingsmotor passe en zijn de electromotoren veel sneller. Ontwerp is heel mooi en dit is echt de toekomst.
@Th!nk Tank

So True ^^
Blijkbaar komt m’n mening hier niet overeen met de rest, maar ik zou dit ding voor geen geld in de wereld willen hoor…

Wat heb je aan snelle acceleraties als die niet gepaard gaan met een schreeuwende motor die heerlijk hoog in de toeren gaat… de helft (of meer) van de pret weg volgens mij.

En komt alstublieft niet aanzetten met een speakersysteem dat het geluid van een echte auto nabootst!
Ah- Daar hebben we er eentje (zie mijn vorige reactie over dat ik verwachtte dat er bij elctrowagens vast wel iemand over het geluid zou beginnen) 8-) Dank aan @.Memphis.! :P
Goed- Herstel- .Memphis. begint niet over het gevaar zonder geluid, maar over de onmisbaarheid van geluid bij dergelijke auto’s.

Mijn reactie daarop: :? Tja, ik vind ook dat de gewone auto te weinig herrie maakt en vooral ook jammer genoeg niet meer die zwarte walm uitstoot- :shock: Vroegah in de jaren voor de 1e Wereld Oorlog knalde en pruttelde een beetje auto er lustig op los met een aardige rookwolk er achteraan, sproeide er olie in je gezicht uit de motor en moest je brullen wilde je praten met je passagier. Dát waren nog auto’s! :lol: Maar tegenwoordig kan ik domweg rustig pratend de snelweg over en hoef ik geen speciale kleding meer aan- Dóód saai! :( Niks meer aan te beleven in die moderne auto’s! Nee hoor, je hebt gelijk- Lawaai hoort er bij! ;-)
Opladen via het stopcontact:
Je krijgt uit een gemiddelde waterkraan ook geen 10 liter per seconde, maar als ik eerst een emmer vul, en die dan omtrap heb ik wel binnen een seconde 10 liter water over de vloer. Beetje nadenken mensen.
Mooi man, die ‘specs’. Zouden zo kunnen horen bij een ‘spaceship’ uit ‘Startrek’ of de Hitchhikers guide to the galaxy’.

Alleen of je bij normaal rijgedrag de supermarkt 2 km verderop, laat staan een rondje Nürnberg-ring op vol vermogen mee haalt, daar is niets over te vinden. En wat voor bizarre installatie je moet hebben om dat ding in een paar minuten op te laden, al helemaal niet.
Even een kort sommetje:

Stel dat ie 2 uur lang gemiddeld 100 kW haalt.
Dat is op vol vermogen een klein half uur rijden.
Is toch wel wat je minimaal zou mogen verwachten.
Dit is dus 200 kw*uur.
Om in 5 minuten weer op te laden heb je dan een 2400 kW voeding nodig! Of wel 2.4 MegaWatt. Dat is niet misselijk.
Als die batterijen even lang meegaan als die li-ion bazaar in mijn elektrisch gereedschap, dan mogen ze hem houden. Ben niet van plan om de 2 jaar accu’s te kopen.
Wat ik me afvraag is of die motoren onafgeveerd gewicht zijn, want snel optrekken is leuk enzo, maar als je iets anders dan een helemaal gladde weg tegenkomt moet er ook nog wat van de handling overblijven.
Verder een geweldig mooie auto.
“Battery:

* State of the art NanoSafe™ battery packs. 36kw power”

36 kw voor vier 120 kw motoren ?
@ Jandepandaman, een auto die enkel dient voor moeder de vrouw om op woensdagmiddag boodschappen te doen, of een dienstwagen die ik enkel gebruik om van en naar het werk te rijden, mag voor mij direct 100% geluidloos worden, het geluid van een saaie diesel of een tamme 1.1l benzine zal ik echt niet missen.

Maar hier gaat het over een volbloed sportwagen, geen saai gebruiksvoorwerp dat enkel als doel heeft om u van punt A naar punt B te verplaatsen. Zo’n wagen koop je voor je hobby, en voor mij zou die hobby zwaar verpest zijn met zo’n geluidsarme bak zonder karakter.

Waarom willen ze direct allemaal een sportwagen op elektriciteit bouwen terwijl dat juist een uiterst klein marktsegment is en dus bijna niks bijdraagt aan de totale uitstoot. Ik zie hier echt het nut niet van in. Wie zal hiermee rondrijden? Rijke patsers die willen doen alsof ze een zier geven om het milieu?

Als ze morgen komen met een betaalbare gezinswagen op elektriciteit zal ik dit enorm toejuichen. Hoe sneller die Golfjes, Astra’s,… op elektriciteit werken, hoe meer benzine er overblijft zodat wij met onze oubollige, luidruchtige, benzine-slurpende sportwagens kunnen blijven rijden ;).
@.Memphis.- Amen hoor. Ik begrijp het ook wel hoor- :mrgreen: Ik heb zelf niet voor niets een luidruchtige chopper naast de vooral praktische auto. :lol:

…Waarom ze direct allemaal met de sportwagen willen beginnen…?
– Omdat je met de saaie gezinsauto qua publiciteit niet scoren kan
– Omdat je met een sportauto in één klap kan laten zien wat je als bedrijf kan
– Omdat je met zo’n sportauto ondanks alles niet dezelfde financieel voor een bedrijf waardeloze standaarden en prijs/kwaliteitsverhoudingen van bedrijfszekerheid hoeft te hanteren als wanneer je voor de gezinsauto zou gaan.
– Omdat er als ontwerper met een suf gezinsautootje toch geen eer te behalen valt, maar met zo’n opvallende sportbak nou juist wel.
– … En waarschijnlijk nog wel zo voort.

:-)
@thom
begrijp het ook niet helemaal waar ze heen willen met die 36kw, lijkt nog het meest op dat het de maximale “flow” rate is van die batterij, niet de capaciteit.

Dat het vermogen van de batterij lager is dan het vermogen van de motoren kan ik ergens wel plaatsen; ik denk niet dat er een variabele versnelling(reductie) zit tussen de motoren en de wielen en die motoren kunnen denk ik bij elk toerental het maximale koppel leveren waardoor je bij hogere toerentallen uitkomt op zeer grote vermogens. Het komt er dan op neer dat je bij hogere toerentallen minder koppel op de wielen tot je beschikking hebt (net als bij een “normale” auto)
Mooie wagen, alleen, ja daar zul je hem weer hebben, de zeikerd… :P

Het dak doet me denken aan de Nissan GTR.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).