Gespot: zo veel mogelijk op één foto

Auteur: , 40 Reacties

Een klassiek onderdeel van de WoDaSpoDa is de combo. Of eigenlijk combi, of… Nou ja, iets om uren over te discussiëren. Iedereen begrijpt wel waar het precies op slaat, namelijk minstens twee min-of-meer bijzondere auto’s naast, bij of achter elkaar. Dit is deel I van een nog onbekend aantal recent te publiceren afleveringen, zoals dat inmiddels gebruikelijk is geworden bij de zo-veel-mogelijk-oto-op-1-foto.

Aston-Martin DB7 Vantage en Mercedes-Benz S 63 AMG W221

Voor kantoren, bij villa’s, in winkelstraten, maar natuurlijk ook… In parkeergarages. Samen vertegenwoordigt het een nieuwwaarde van bijna vier ton, maar aangezien de Aston al lang uit productie is kun je er met gemak 120 mille vanaf halen, want dat is de best indrukwekkende afschrijving van een dergelijke auto. Inderdaad, de nieuwprijs van bijvoorbeeld een D8 GT of zo’n schitterende Noble M12 GTO 3R, om iets compleet anders te noemen, dan wel een 650i, om het iets dichterbij te zoeken. De S 63 AMG is het ‘kleine’ broertje van de S 65 AMG, en heeft niet zo heel erg veel te zoeken tussen het topmodel en de S600, die op zijn beurt maar vrij weinig in prijs en prestaties verschil van de S 63 AMG. Zodoende is de S 65 AMG makkelijker te vinden dan de S 63 AMG, wat ook komt door het feit dat de versie met V12 Biturbo eerder op de markt was.

Aston-Martin DB7 Vantage en Mercedes-Benz S 63 AMG W221 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage en Mercedes-Benz S 63 AMG W221 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage en Mercedes-Benz S 63 AMG W221 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage en Mercedes-Benz S 63 AMG W221 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage en Mercedes-Benz S 63 AMG W221 - Foto Jim Appelmelk


Audi combo: RS4 Avant B7 en S6 Avant

Een wat bescheidener en minder opvallende combo stond laatst bij het Amstel Hotel. Ikzelf vind het altijd wel net dat beetje extra als er een onderling verband is tussen twee auto’s, want dat is namelijk net iets toevalliger dan zomaar twee stevige auto’s naast of achter elkaar. Het hee-die-heb-ik-ook effect dus, waarover meer over drie weken. Beide auto’s hebben voorin een vrij ruime vierhonderd pk, met een subtiel verschil van 15 pk in het voordeel van de atmosferische tiencilinder. Die is zelf ook wat ruimer, iets anoniemer, en klinkt helaas ook wat minder sensationeel. Het staat de auto goed, want deze ziet er ook niet erg sensationeel uit, maar de RS4 klinkt daarentegen zo erg lekker dat het een auto meer is die snelheid niet meer met onopvallendheid combineert.

Audi combo: RS4 Avant B7 en S6 Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi combo: RS4 Avant B7 en S6 Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi combo: RS4 Avant B7 en S6 Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi combo: RS4 Avant B7 en S6 Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi combo: RS4 Avant B7 en S6 Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi combo: RS4 Avant B7 en S6 Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi combo: RS4 Avant B7 en S6 Avant - Foto Jim Appelmelk


Bentley Continental GTC & GT Speed

Óók deze combo is weer een kwestie van kiezen. Want wil je nou zo’n heerlijk open dak voor de af-en-toe zonnige dagen in Nederland, of kies je voor een uitvoering met nog net iets meer vermogen? De laatste keuze zou wel wat voordehand liggender zijn, en zodoende merken we dan ook dat de auto duidelijk vrij goed wordt verkocht. Haast geen nieuwe Continental GT’s meer sinds de facelift, zeker niet in Nederland, maar wel redelijk veel van deze 612 pk sterke Continental GT’s. Voor deze spot hoefde ik niet heel erg ver per fiets aangezien er blijkbaar een erg spotrijk restaurant om de hoek van m’n studentenwoning is. Bij Halvemaan staan regelmatig noemenswaardige auto’s, tenzij je natuurlijk nog niet tevreden bent met een ruime sedan van anderhalve ton (S-klasse, 7 serie, A8).

Bentley Continental GTC & GT Speed - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental GTC & GT Speed - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental GTC & GT Speed - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental GTC & GT Speed - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental GTC & GT Speed - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental GTC & GT Speed - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental GTC & GT Speed - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental GTC & GT Speed - Foto Jim Appelmelk


Citroën DS 21 Décapotable en Rolls-Royce Silver Cloud III

De klassieker is in Amsterdam niet zo populair. Althans, de bijzondere klassieker niet, want de straten van oud-zuid zijn meestal rijkelijk gevuld met DS’jes. Zo’n zeldzame DS Decapotable is in Amsterdam dan eigenlijk ook niet eens zo heel zeldzaam meer, en er zijn ook ten minste twee Silver Clouds die hier wekelijks worden ingezet. Één van die exemplaren is de afgebeelde MkIII, met dubbele koplampen en V8, destijds bijna drieduizend keer gebouwd. Drieduizend MkIII’s alleen al wel te verstaan. Van de Franse cabrio, die overigens nog een stuk meer waard is dan de nobele Brit, zijn er in totaal maar 1.365 gebouwd, onderverdeeld in drie versies. We zien dit model in Nederland net iets meer, maar het is wel aanzienlijk duurder dan een Cloud. 45 mille tegen ongeveer het dubbele (!) voor de innovatieve doch curieuze Fransoos. Ik ben zelf nog in dubio, maar als ik een tekort aan geld heb ben ik gedwongen de Rolls aan te schaffen

Citroën DS 21 Décapotable en Rolls-Royce Silver Cloud III - Foto Jim Appelmelk
Citroën DS 21 Décapotable en Rolls-Royce Silver Cloud III - Foto Jim Appelmelk
Citroën DS 21 Décapotable en Rolls-Royce Silver Cloud III - Foto Jim Appelmelk
Citroën DS 21 Décapotable en Rolls-Royce Silver Cloud III - Foto Jim Appelmelk
Citroën DS 21 Décapotable en Rolls-Royce Silver Cloud III - Foto Jim Appelmelk
Citroën DS 21 Décapotable en Rolls-Royce Silver Cloud III - Foto Jim Appelmelk


Maserati Quattroporte en Porsche 997 Turbo Cabriolet

Twee auto’s die elkaar in elk opzicht wel aanvullen zijn deze supersnelle Duitse cabrio en de ervóór geparkeerde Italiaanse luxe sedan. Afgezien van de prijzen, die ‘maar’ een halve ton uit elkaar liggen zit er een wereld van verschil tussen de twee auto’s. Enerzijds een mooi-weer auto met heel veel vermogen en een geconcentreerde focus op weggedrag en snelheid, afkomstig uit Duitsland en degelijk afgewerkt. Aan de andere kant een Italiaanse stijlvolle auto waarvan de stijl op den duur een beetje begin tegen te vallen – rare smoel – en waar best eens wat kritiek op wordt gegeven betreffende de afwerking. Desalniettemin wordt hij beter verkocht dan welke andere Maserati dan ook, van de MkIV zijn er maar een paarduizend gebouwd dus die zijn niet heel makkelijk te vinden. De 997 Turbo is trouwens ook niet zo heel makkelijk te vinden, maar ze zijn in opkomst.

Maserati Quattroporte en Porsche 997 Turbo Cabriolet - Foto Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte en Porsche 997 Turbo Cabriolet - Foto Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte en Porsche 997 Turbo Cabriolet - Foto Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte en Porsche 997 Turbo Cabriolet - Foto Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte en Porsche 997 Turbo Cabriolet - Foto Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte en Porsche 997 Turbo Cabriolet - Foto Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte en Porsche 997 Turbo Cabriolet - Foto Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte en Porsche 997 Turbo Cabriolet - Foto Jim Appelmelk


Bentley Azure en Rolls-Royce Phantom

Sommige auto’s zijn groot, andere zijn groter, en bepaalde modellen zijn de overtreffende trap. Een BMW 7 serie is met een lengte van vijf meter bijvoorbeeld een grote auto. Weinig mensen kijken er naar om, maar er zijn net zo goed weinig mensen die er een kunnen betalen. Een Bentley Azure is met zijn 534 centimeter lengte en 147 centimeter hoogte al meteen een fractie opvallender, natuurlijk ook door zijn grote grill, maar de Phantom maakt hem tot een ‘niet eens zo heel grote auto’! De Phantom is een halve meter langer en zestien centimeter (!!!) hoger, oh ja, er is ook nog een versie van zes meter acht! Daarover later meer in een andere combo-aflevering. Beide auto’s zijn astronomisch duur, maar ook redelijk goed verkocht voor hun geld. Een Azure kostte in de late jaren ’90 bijvoorbeeld bijna achthonderdduizend gulden, maar werd toch iets meer dan duizend keer verkocht in zijn meest simpele verschijningsvorm, er verscheen ook nog een dozijntje gelimiteerde uitvoeringen. Denk aan de Mulliner, Le Mans Series, Jack Barclay Edition, en Final Edition. De Phantom is er ook nog als 25 centimeter verlengde Extended Wheelbase (EWB), Black (25 stuks), Centenary (35), Silver (25), elk met hun eigen kenmerkende kleurstelling, maar helaas niet de technische aanpassingen die Azure Mulliner bijvoorbeeld heeft ten opzichte van de instapper (420 pk versus 385 pk en wat stijvere schokdempers vóór en achter.

Bentley Azure en Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Bentley Azure en Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Bentley Azure en Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Bentley Azure en Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Bentley Azure en Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk


Ferrari F430 Spider en 599 GTB Fiorano

Tsja, dan voel je je lullig, je bent zelf ‘slechts’ met een F430 Spider terwijl er achter je zo’n ding met V12 staat. Het is een gedachtegang waar ik zelf niet eens op zou zijn gekomen omdat ik het er gewoon niet mee eens ben, maar veel mensen beweren dat het echt zo gaat. Wie een F430 Spider kan betalen, kan vast ook wel een 599 GTB Fiorano betalen, maar doet dat gewoon niet omdat de persoon in casu het de 60 mille extra niet echt waard vindt, de auto te groot vindt, of de F430 gewoon een stuk mooier vindt, het kan allemaal. Wij autoliefhebbers met veelal te weinig geld voor een dergelijke auto gaan vaak voor de meest bijzondere, maar vinden een F430, in het geval dat we minstens drie ton te besteden hebben, waarschijnlijk toch een gunstigere keuze. En zo blijft het een ongeschreven wet dat de goedkopere variant het beste wordt verkocht, waar het prijsverschil eigenlijk ook nog best op de bankrekening staat. Zijn opponent van Lamborghini is in Nederland een stuk zeldzamer, maar als de Arabieren weer in Londen zijn is de LP640 dichtheid ongeveer even groot als de Fiorano-dichtheid.

Ferrari F430 Spider en 599 GTB Fiorano - Foto Jim Appelmelk
Ferrari F430 Spider en 599 GTB Fiorano - Foto Jim Appelmelk
Ferrari F430 Spider en 599 GTB Fiorano - Foto Jim Appelmelk
Ferrari F430 Spider en 599 GTB Fiorano - Foto Jim Appelmelk
Ferrari F430 Spider en 599 GTB Fiorano - Foto Jim Appelmelk
Ferrari F430 Spider en 599 GTB Fiorano - Foto Jim Appelmelk
Ferrari F430 Spider en 599 GTB Fiorano - Foto Jim Appelmelk
Ferrari F430 Spider en 599 GTB Fiorano - Foto Jim Appelmelk


Jij een Phantom, ik ook. Jij een SLR, ik de Roadster

Oh ja, en de buurman heeft nog een F430. Een stukje verderop staan naast elkaar een S 65 AMG, en wat missen we dan nog? Het inheemse Golfje, de Continental GT. Die staat naast de corpulente Benz. Als vooraankondiging op de volgende combo aflevering ‘hee, die heb ik ook!’ is dit best relevant. De pakweg zeven auto’s – soms meer, want er komen ook wel eens een Phantom Drophead en een 575 Superamerica buurten – staan wel achter een redelijk indrukwekkend hek met poortje, maar als je even onder tafel gaat voor de bewaker of hem twee pond geeft laat hij je er wel door. Let goed op want soms staan ze er niet, en af-en-toe staat er weer iets anders. In december zat ASF1 bijvoorbeeld op een zwarte Roadster, en daarvóór toch maar op een zwarte coupé. Het is dus niet helemaal duidelijk of dit dezelfde coupé is, één SLR meer of minder is voor Londense begrippen overigens niet echt belangrijk.

Jij een Phantom, ik ook. Jij een SLR, ik de Roadster - Foto Jim Appelmelk
Jij een Phantom, ik ook. Jij een SLR, ik de Roadster - Foto Jim Appelmelk
Jij een Phantom, ik ook. Jij een SLR, ik de Roadster - Foto Jim Appelmelk
Jij een Phantom, ik ook. Jij een SLR, ik de Roadster - Foto Jim Appelmelk
Jij een Phantom, ik ook. Jij een SLR, ik de Roadster - Foto Jim Appelmelk
Jij een Phantom, ik ook. Jij een SLR, ik de Roadster - Foto Jim Appelmelk
Jij een Phantom, ik ook. Jij een SLR, ik de Roadster - Foto Jim Appelmelk

Dit was het eerste deel van de combo’s, over drie weken volgt er nog een aflevering, en mits de voorraad strekt over zes weken nog eentje. Wie nog verzoeken, vragen, en/of opmerkingen heeft kan me er te allen tijde voor e-mailen.



40 reacties

Leuke foto’s:)
Wat is dat paarse bij die S6?
Verder erg leuke spots natuurlijk.
er zitten weer nette foto’s tussen appeltje, vooral van die SLR vind ik gaaf.. :D trouwens die Bentley GTC, die zilvergrijze met bruine kap, komt bij me vader vandaan:D wel leuk om te zien dat hij gespot is:D
Vanwaar halen die mensen hun fortuin toch? Olie? Drugs? Ik weet nog van een Antwerpse maffiabaas die zo’n auto’s had…
doe mij die DS maar
phantom coupe
Het is combinatie, dus combi…

Dat paarse bij de audi is ontspiegeling van het glas.

Volgende week deel II…
haha, die spotter bij de f430 ken k ook!:P
Leuke aflevering dit. Die paarse voorruit van die S6 is wel spacy, ik vraag me ook af hoe dat komt of dat het gewoon zo hoort. De CL schuin achter die RS4 heeft ook n apart gekleurde voorruit. Prachtige SLR’s en Bentleys trouwens :)

@ appeltje:

Heb je al eens de nieuwe Azure gespot?
@Ferryvd

Dat is warmte- /zonwerend glas. Daar zitten van die metaalschilvers in die die gloed veroorzaken
Volgens mij is er in foto 4 van het stukje over Audi nog een S6 of iets dergelijks. De spiegel en deur omlijstingen zijn volgens mij het zelfde.
@de vlaeminck: Ik denk dat er nog genoeg mensen die hun geld op een “eerlijke” manier verdienen. Zal ongetwijfeld ten koste gaan van anderen, maar waar geen drugs, wapens en/of andere illegale praktijkjes.
@on-topic: Mooie foto’s hoor :).
De voorruit van de S6 is inderdaad zonwerend. Is onderdeel van het zonwerend-/dubbelglas pakket, dat voor alle a6-S6 modellen leverbaar is.
Deze ruit laat minder straling door, overigens ook niet de straling van een afstandbediening, kaart van abonnement op tolweg (Italie, Frankrijk) of zo.
Het past maar net he Appeltje ;)
@ Roberto
Wat is de werled toch klein ;) welke zaak is dat?

@Davidov
Nieuwe Azure rijdt al redelijk veel rond, in Nederland heb ik er ook al eentje gezien. Echt een beeldschone auto, maar de velgen zijn wel kritisch. Sommige zijn echt erg lelijk!

@Phantom
Volgende week nog niet, over drie weken komt deel II, maar uiteraard volgende week, en navolgende week ook weer afleveringen!

@ Peter
Die S6 heeft een papa en een mama denk ik ;)
Mooie spots, zeker de SLR’s. De 997 Turbo blijft mn favoriet (vind hem persoonlijk mooier dan een F430) Op de laatste foto kan je volgens mij nog een F430 en een M6/6-serie zien.


BTW: @Appeltje: “even onder tafel gaan”, blijkbaar nog andere kwaliteiten buiten foto’s nemen :p ?
Hey! Ik sta ook achter de Rode F430 en de zwarte 599 :P
Was leuk Appeltje ;)
Kent u het syndroom van Stendhal ?
Wederom prachtige foto’s Jim. Vooral die laatste, (best for last) is geweldig!!! Als je die de volgende keer kan overtreffen in waarde, (2 SLR’s, 2 Phantoms, een F430 en in de verte een BMW 6 serie), dan krijg je van mij een krat bier, die ik persoonlijk bij jou thuis kom leveren. (serieus) :D Maar het mag geen Veyron of McLaren F1 en het moet op straat. :P
Mooie M5 bij die Porsche en Maserati
Hele mooie foto’s zeg.Vooral die slr is geweldig.Die ds mag er ook wezen.
ej ben wat is dat nou

beetje met kas naar amsterdam gaan en mij niet meevragen! :P
en wat dacht je van een RX-7 450pk,supra 500pk,skyline R34 600pk en een nsx 500 pk die 4 zie ik dus bijna iedere dag samen naast elkaar.
Afgezien van de prachtige beelden met mooie DS (Henri Chapron?) en Rolls….vind ik het eerlijk gezegd meer: Krijg zoveel mogelijk auto’s van inhalige types op de foto….dan zoveel mogelijk bijzondere auto’s.
Vooral (en metname) de blablaudi en blablablacedes….vind ik op geen enkele wijze speciaal….zijn gewoon ordinaire lease / taxi auto’s.
dit is verschrikkelijk ..

gelukkig is Vogellaar bezig met een wets-voorstel dat dure en goedkope auto,s voortaan gemengd op de foto moeten ..
Wat een mooie foto’s zeg!
Ik ben net terug van mijn vakantie uit Frankrijk (St. Tropez) en Italië. In St. Tropez wel zo ontzettend veel mooie bakken gespot. Bijvoorbeeld de Lamborghini Diablo, Gallardo en Murcielago, Ferrari 430 (+ Spider), Rolls Royce Phantom, Porsche GT2, diverse Aston Martins en diverse meerdere. Zal proberen om de foto’s online te zetten. Helaas is mijn kwaliteit camera iets minder.
Zoals altijd mooie/leuke foto’s maar waarom toch altijd zo verdomd klein? :(

Kunnen die foto’s ergens in groter formaat bewonderd worden?
@ FerryvD

dat noem je nou een getinte ruit (dat paarse)! :)
phantom coupe
@ appeltje, mooie vooruitzichten, maar heel augustus ben ik op verplaatsing, hopelijk werkt het internet daar

Nogmaals dank voor al dat schoons iedere week!
Tsjah mooie combo’s. Kijk nu al uit naar de volgende….

Iedere dag zie ik een Aston Martin DBS, een Aston Martin DB9 ( de nieuwe facelift) en 2 Aston Martins V8 Vantages (ook de nieuwe facelift) naast elkaar staan te glimmen. En dat is toch ook best mooi.

grtz
Hey appel,



Wederom mooie foto’s! Welke straat in Londen is dat met die slr’s en phantom?
Die SLR heeft kenteken J4 VED, laat ik nou net een RR Drophead vorige week gezien hebben in Saint-Tropez met exact datzelfde kenteken, en vorig jaar een Phantom ook in S-T met J4 VED, ik wil die garage wel eens zien!:O
@bnc
Klein inderdaad… Ik vind het ook wat jammer, maar zo is de lay-out nou eenmaal :(

@Dylan99
Voor die SLR/Phantom combo moet je naar Ruthland Gardens gaan, uiteraard in Londen, waar het precies is kun je makkelijk vinden met google maps, het is nog vrij centraal, vanaf Harrods een kwartier lopen ofzo.

Bedankt voor de reacties, meer combo’s over drie weken en daartussen uiteraard ook nog twee keer moois.
en die F430 en die 6-serie :O
heb het kenteken van die bmw opgezocht, blijkt M5 te zijn

lol
parkeer je je knalrode f430 kom je terug staat er een gtb naast :P
Ik ben in dat laatste straatje in londen geweest, toen stond er nog een derde Slr bij, een zooitje porsche’s, een 2e F430 en een maserati en de genoemde conti GT. Dit straatje loopt dood en is zo’n 500m lang, maar wat je er allemaal kan vinden op een doordeweekse dag! (wij hebben de bewaker trouwens omgekocht met een koekje..)
@ 3-serie

Inderdaad, dat is een mooie citroën. alleen ze zijn zo duur. Als je beetje gave wil hebben zijn ze al snel een ton.
die voorste kentekenplaat op de rode f430 cabrio lijkt me niet echt legaal?! maakt ook niet uit als je zo veel geld hebt maar zag ooit bij wegmisbruikers een alfa waar geen Nederlandse platen op paste en die gast had al zijn 4de bekeuring daarvoor ofzo!
ik vind die spider f430 echt het moeist

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).