De 84e en 85e editie won Nobuhiro Tajima, de president van Suzuki Sport met de bijnaam ‘Monster’ ook al, De derde maal op rij dus, maar de gepimpte Vitara heeft dan ook meer dan 1000 pk onder de motorkap.
Nou ja, de auto van Monster lijkt alleen nog maar op een Suzuki Grand Vitara XL7. Onderhuids is het een volbloed raceauto. Het motorvermogen van 1007 pk wordt gehaald uit een V6 krachtbron met een inhoud van 3,6 liter en met Variable Valve Timing, voorzien van een dubbele turbo.
Monster Tajima over zijn ‘trip to the sky’: “Het was een prima dag, geen wolken en met een temperatuur van 45 graden aan de voet van de berg. Prima raceomstandigheden. Eerst gingen klassieke auto’s en monoposto’s naar boven en ik was laat aan de beurt. Vele rijders vóór mij vlogen van de baan, omdat de bergweg naar boven op veel plaatsen weinig grip bood. De race werd dan ook maar liefst 14 keer stilgelegd. Vergeleken met vorig jaar was het parcours zwaarder, omdat aan de top de weg veranderd was door wegwerkzaamheden. Trouwens, ook het eerste deel na de start was moeilijker omdat door de zware trucks het wegdek hobbelig was geworden. Het lijkt er wel op of ze willen verhinderen dat ik mijn ultieme doel, het breken van het 10 minuten record, kan realiseren. Daarnaast was er vorige maand nog 60 centimeter sneeuw gevallen.”
De moeilijke omstandigheden beletten Monster niet om een goede tijd neer te zetten: 10 minuten en 18 seconden, 17 seconden langzamer dan vorig jaar, maar wel de allersnelste tijd
34 reacties
jezus
Maar wat een Ubergeile bak is dat zeg!
mee eens, ik denk dat de serviceintervallen wel wat korter zijn dan bij de folder-suzuki’s :)
Ik gok iedere 15 minuten op topvermogen de motor uit elkaar halen… in plaats van om de 15.000 km olie wisselen…
En als ie vorig jaar 17 seconden sneller was dan de 10 minuut 18 van dit jaar, dan zat ie dus heel erg dicht bij z’n streeftijd. Wat zal die gebaald hebben!
Volgens mij hebben motoren zonder een ECU daar alleen last van.
not sure tough…
Stond ook op de CD van het PS1 spel V-Rally als endmovie 8)
De vuldrukregeling werkt met absolute druk. De turbo zal iets meer toeren draaien eer dezelfde vuldruk (=atmosferische druk die nu lager is + overdruk die hoger moet worden) bereikt wordt.
%-gezien zit er nog altijd evenveel O2 in de lucht, echter de densiteit is nu lager (moleculen zweven verder van elkaar weg). De turbo moet op grote hoogte een groter luchtvolume aanzuigen, maar de uiteindelijke druk die bekomen wordt is dezelfde. (vuldruk begrenzing).
Een atmosferische ottomotor kent een sterke daling van het vermogen, bij een atm. dieselmotor is dat in mindere mate door de grote AFR-variaties die toegelaten zijn.
Die dingen gaan in totaal 1km omhoog, dat is niet genoeg voor 60% minder PK.
De temperatuur in Colorado Springs lag op 20 juli tussen de 14 en 33 graden (min-max) in Celsius, in Fahrenheit respectievelijk 58 en 93 graden. Foutje?
In ‘Climb Dance’ is het stuk dat Vatanen met een hand aan het stuur en met een hand de zon uit zijn ogen nog altijd als een graadmeter van zijn klasse. Samen met Rendez-Vous nog altijd het meest inspirerende auto-filmpje dat te vinden is.
Ik ben dan wel niet zo’n fan van de Escudo [zal wel door Gran Turismo komen] maar ik gun ‘Monster’ deze zege weer van harte ;)
Toen Saab dit gebeuren een paar jaar geleden won (met een 9-3 Viggen, 750pk uit 2.0 litertjes…) heette het nog ‘Race to the Clouds’!!
LOL
Nee?
Nog niet?
Kwestie van tijd denk ik…
LOL
;-)
Mooi helder glas ook in die koplampen…
De reacties lezende moet ik zeggen dat [email protected] zijn reactie het beste was, die lokte technisch interessante reacties op. Moeten we vaker doen, een totaal onjuiste stelling plaatsen ;-)