Hypermiling: 2.248 kilometer op een tank

Auteur: , 68 Reacties

Baal jij er ook zo van dat je steeds zo snel moet tanken? Je kan dan natuurlijk in een hybride gaan rijden, maar voor sommige Amerikanen gaat dat nog niet ver genoeg. En dus zijn ze met 'hypermiling' op de proppen gekomen. Dat is zeg maar een extreme vorm van "Het nieuwe rijden". De godfather van hypermiling is Wayne Gerdes en het is hem dus gelukt om 2.248 kilometer op een tank te rijden. Oftewel 1,9 liter per 100 kilometer.

Kritiek is er ook op de hypermilers, want ze maken er namelijk een sport van om zo langzaam mogelijk op de snelweg te rijden en in de slipstream van vrachtwagens te gaan hangen. Dat spaart misschien wel brandstof uit, maar je ziet geen reet. Ook rijden ze (op rustige kruisingen) door rode stoplichten en negeren ze stopborden. Want als je stopt dan kost dat teveel brandstof.

Wil je zelf ook een hypermiler worden? Dan zijn dit de 10 geboden waar je aan moet voldoen:

1. Gij zult op het dashboard een metertje installeren dat je verbruik ‘in real time’ aangeeft.

2. Tot het maximum niveau dat fabrikanten aangeven zult gij de banden oppompen (wetende dat meer lucht de prestaties terug doet afnemen).

3. Gij zult synthetische motorolie met een lage viscositeit gebruiken.

4. Een auto met handmatige versnellingen zult gij aanschaffen.

5. In de stad zult gij rijden alsof gij geen remmen hebt
(“In plaats van op het laatste moment stevig te remmen moet je obstakels zien aankomen en er zo snel mogelijk op reageren. Hoe minder je vertraagt, hoe mindeer je achteraf weer moet optrekken”, aldus Gerdes)

6. Gij zult de techniek van het pulseren en het glijden gebruiken.
(Bedoeling is om normaal op te trekken en zo snel mogelijk naar een hogere versnelling te schakelen. Op die manier gaat je motor nooit boven de 2.500 toeren. Eens je je snelheid bereikt hebt, moet je ontkoppelen op het dode punt (‘glijden’) tot de snelheid met 10 kilometer per uur gezakt is.)

7. Op de autobaan zult gij een snelheid tussen de 90 en de 95 kilometer aanhouden.

8. Gij zult – op een correcte afstand – een zware vrachtwagen volgen
(Een gevaarlijke methode omdat je zicht ernstig belemmerd wordt).

9. In een file zult gij zoveel mogelijk afstand houden ten opzichte van de voorligger.
(Om minder vaak te moeten remmen en optrekken).

10. In de stad zult gij de airco niet gebruiken.

Meer weten over hypermiling? Op deze website kan je nog wat tips vinden. En als je goed zoekt kan je zelf vast nog veel meer vinden!

Met dank aan Stef voor de tip!



68 reacties

toevallig ben ik met hetzelfde bezig, alleen haal ik 1 op 18.1 met een Seat Leon 2.0 tdi dsg automaat, met het verschil dat ik 130 op de teller ga op de snelweg…
Jan Groothuijse
Rond 2.22 lijkt de AVI codering mijn mening over deze man te delen, je ziet wel vaker kapotte keyframes, maar dit is een nieuw record…

Moeten deze mensen niet ergens naartoe als ze gaan autorijden? Willen ze daar gewoon niet aankomen?
Een betere ontwerper
Hier hebben ze een gebod, van mij aan hen:


Gij zult tot in het extreemste bereid zijn niet op verbruik te letten. Beste tip: sloop de handel uit gebod 1.



Vooral gebod 9 over afstandhouden slaat echt zoals zovaak in dit land HE LE MAAL nergens op. Als je zo’n groot gat wil slaan is het zo groot dat er nog 3 Maybachs tussen passen, dus propt de gemiddelde automobilist zich ertussen. Op die manier kom je nergens.
Ik rijd 1 op 8 – 1 op 9,en als de benzine door de 2euro gaat kosten dan uhh,ja dan rijd ik dat nog steeds..
Sinds een maand of twee pas ik somige geboden toe, zonder een eikel in het verkeer te zijn. Mijn mijn verbruik is van 8l/100km naar 6l/100km gagaan.

Ik geniet wel van mooie nationale banen met een lichte hellingen die me aan 90km 2-3km per dag laten coasten. En zelfs dan moet ik nog voor hopeloze kloten in de remmen gaan `_´

Hypermile maar met mate, zoals je race technieken met mate toepast voor veiligheid.
@ Een betere ontwerper

Bezeten hypermilers houden wel afstand in de file voor de constantheid, maar slipstreamen als gek achter zware vrachtwagens…

Ze coasten met hun motor af, zonder stuur of rembekrachtiging. Indien je gewoon ontkoppeld en toch nog in de juiste versnelling blijft, kan een nood acceleratie nog.

Zoals remmen uit den boze is nemen ze ook (al motorloos coastende = minder grip en geen rembekrachtiging) gevaarlijke bochten aan snelheden dat je je niet kunt voorstellen.

De echte hypermiler is bezeten en gevaarlijker als een dronkenman. Maar met mate kan men er iets van leren.
Dit vind ik de enige geldige reden om traag te rijden…
Zo’n gekke techniek is het niet toch. Ik heb een keer geslipstreamt achter een vrachtwagen want ik was m’n geld vergeten en probeerde met een bijna lege tank van Amsterdam naar Emmeloord te komen en ik moet zeggen dat het verbazingwekkend goed werkte.
Sindsdien heb ik het nog wel een paar keer geprobeert, maar ik houd het niet vol. Het is zo traag en geconcentreerd rijden. Dan betaal ik liever iets meer en rijd ik gewoon lekker door. De prijs van luxe heet dat toch?
slipstreamen !! man .. da,s bijna crimineel om niet te doen ..
Ik rij zelf een golf 4 1.9 tdi 110 pk en ik haal ongeveer 1100 kilometer op een tank diesel.
het ideale antwoord als je bijrijders beginnen te zeuren dat je te dicht op je voorhanger hangt:”ik bumper niet, ik slipstream om brandstof te besparen, is beter voor het milieu he”
de helft van de ‘geboden’ zijn prima toepasbaar zonder enige nadelen. Zoiets als synthetische olie, eenmalig erin en vervolgens plezier van hebben, niks mis mee.
Ik mag blij zijn dat ik 1 op 8 haal met mijn auto.
Met een met radar uitgeruste auto moet het toch geen probleem zijn om vlak achter een vrachtwagen te gaan rijden? Moet je het systeem wel zo kunnen instellen dat hij 1,5 seconde afstand tolereert en dat hij indien nodig onmiddellijk automatisch remt en niet eerst gaat waarschuwen ofzo. Maar ik neem aan dat deze systemen dat sowieso doen.
Eigenlijk kan je dan toch ook wel gerust achter een andere personenauto gaan hangen, lekker 130 met 1 seconde afstand :-)
Met mijn autootje haal ik nèt 1 op 10. Ik rijd normaal, dus niet belachelijk snel alsof mn reet in de fik staat, maar ook niet langzaam. Ik hou van gewoon doorrijden. In z’n 3 over rotondes moet kunnen, zij het dat je 35 à 40 km/h rijdt.
De airco in de stad uitzetten? Wat een pussy’s, als je wil hyper-dingessen dan gaat die nooit meer aan. Ik zou ook alle verlichting uitschakelen overdags en remlichten ontkoppelen ;-) elke volt scheelt natuurlijk !

En aan de andere kant, ik gas er lekker met volle vaart langs, in me cuore van 1999. Fuck hybrids, kleine benzine motoren hebben de toekomst. De afgewerkte accu’s van die hybrides dat is een probleem voor later!
Vergeet die Belachelijke Hybride Toyota Pre-styling!
Koop een Audi A8 Diesel!
Die loopt zo’n 10 km op lucht! Teminste als ik Jeremy Clarkson moet geloven:
http://nl.youtube.com/watch?v=mKa90jSvkPs
Ze zijn van alles vergeten !!

Monteer smalle banden en gladde wieldoppen, verlaag de auto.
Als je alleen rijdt, haal de achterbank en bijrijder stoel eruit.
Reserve wiel, matten, etc alles eruit.
Zet je auto in de was, tape naden van motorkap e.d. af met tape.
Stofzuig je auto iedere dag.
Afhankelijk van het weer tape een stukje van de gril af, zodat ie net niet te warm wordt.
Airco eruit slopen.
Radio eruit, kan ook de antenne eraf.
Geen licht aan.

O ja, slipstreamen, bij Mythbusters gezien, werkt echt fantastisch, maar niet te dicht, want het optimum is wel heel dicht bij maar niet maximaal dichtbij. Ik geloof dat een meter of drie optimaal was.

Je kan ook op LPG rijden, hoef je je niet zo druk te maken en kan je lekker 140 kachelen.
ik heb laatst 938km gereden op 1 tank, vanuit zuid-frankrijk.
Voor mij een aardige prestatie aangezien ik gemiddeld 140/150 rijd.

Nu was me tank ook wel echt leeg, en zat ik aardig te zweten.
volgens de de cijfers heeft hij een 95 liter tank, alleen ik tankte 98 liter??
@ Realhustler, Reservewiel er uit mag niet hè! :P

Ik rijd 1/15 met mijn fiatje 500, vind t genoeg zo!
Ik haal soms 400 km uit 60 liter. Meestal halen we dit niet. 1op10 is op de snelweg best haalbaar, maar onze rijstijl laat dat niet vaak toe. ;)
@realhustler:

Klap je spiegels in of monteer kleinere exemplaren

Druk de cruise control aan!
Bob rijdt 1 op 5 in zijn Range Rover .. soms 1 op 5.5
@realhustler:

– Bezoek het toilet voordat je vertrekt;
– Laat de tandarts alleen titanium vullingen plaatsen;
– Scheer al je lichaamshaar…

En wat betreft de tien geboden; punt 9 is inderdaad kansloos.
@ML320,
Je vult niet alleen je tank maar ook je vulslang (ervan uitgaande dat tie helemaal nokkie-vol gaat). Daar komt het verschil volgens mij vandaan..

Ik heb zelf eens de proef op de som genomen met een Astra 2.0 diesel. Wat bleek, het houden aan de snelheid was al voldoende om van 1:16,5 naar 1:17,8 te gaan!
Zou ik het sportief optrekken dan ook nog eens laten…
Emerald Green Jag
Ik mis nog een gebod:
– Gij zult optimaal gebruik maken van cruise control.

De rechtervoet is nooit zo nauwkeurig in brandstoftoevoerdosering als de cruise control.

Ik rijd met mijn Jag niet overdreven zuinig maar scheur ook niet als een bezetene en haal (met een 2,5 liter, automaat) gemakkelijk 1 op 11.
Ik rijd afhankelijk van de soort benzine tussen de 1:12 tot 1:15, hierbij is BP een positieve uitschieter trouwens.
@Ewout, in zijn drie een rotonde? In zijn vier met 70 als het een beetje kan(afhankelijk van de schuinte van de verhoging in het midden.
ben ikd e enige die 90 rijden op de autobaan waanzin en gevaarlijk lijk te vinden?

Daarnaast zou het vanuit een mileu standpunt wel eens kunnen zijn dat je daardoor meer CO uitstoot hebt.. is dat dan beter?

Als je minder wil verbruiken koopt iedereen gewoon een kleine auto, met een kleine motor.. das dan direct een pak beter.
Iedere beweging vande rechtervoet kost extra brandstof. Dus rustig aan met dat op en neer duwen van je voet of een mooie cruise control met afstandradar.
90 op de snelweg??? Ze zijn niet goed wijs. Ik mag hopen dat het hier geen rage gaat worden.
Enige zinvolle wat ik er uit lees is het niet stilstaan. Dat ze daarvoor door rood/stopbord rijden is weer typisch Amerikaans over the top. Maar gelijkmatig doorrijden zonder onnodig vertragen/versnellen voor rotondes/verkeerslichten/drempels/krappe bochten zal zeker helpen. Niet alleen voor het mindere verbruik, ook voor de veiligheid. Echter moet er wel wat bedacht worden voor te hoge snelheden. Want die discipline wordt nu onsuccesvol afgedwongen met genoemde maatregelen.
soort pit-lane limiter die reageert op een signaal in dorpen e.d. klinkt prima. Maar helaas heeft de overheid zich al laten kennen en zal ze op de meest onzinnig plaatsen dat signaal aanzetten.

niettemin: mooi dat die gekke amerikanen altijd wel weer een paar fanatiekelingen hebben om een idee of concept volledig tot in het extreme te trekken.

slipstreamen is al diverse keren langskomen met automatische afstandsbesturingen (audi, bmw, amerika) om treintje rijden mogelijk te maken. Gaat niet als iedereen individueel blijft besturen.

steeds uitrollen is mogelijk te onhandig maar dat we niet constant alle cylinders moeten hebben werken terwijl we in de file staan of een cruise sneheid hebben is al bekend: vrachtwagens en sommige personenwagens zetten er een paar buitenspel. Feit is wel dat een potentieel om 200+ in xx seconden te kunnen gaan niet op ieder moment klaar hoeft te staan in de praktijk. Dus het doortrekken van de 6e versnelling (vroeger: overdrive voor minder toeren en verbruik) door electronica lijkt me best mogelijk. Dynamic eco tuning zeg maar. Manueel (knopje eco/dynamic/power) of automatisch icm nav info e.d.

mogelijkheden zat, die extremisten brengen de creativiteit op gang. Kijk dan ook verder dan wat ze zeggen of doen, en kijk wat ze bedoelen.
@mcx: 90 op de snelweg zou nochtans een goed idee zijn. Het is ten eerste veiliger, want je rijdt dezelfde snelheid als de vrachtwagens. Daarmee vermijd je (theoretisch) de ongevallen die voortkomen uit een verschil aan snelheid tussen weggebruikers. Ten tweede mag je op grote stukken van de Nederlandse snelwegen toch maar 100 km/u. Dan is 90 niet zo’n groot verschil. En ten derde: als het toch een drop is van 120km naar 90km per uur, dan kom je niet eens zoveel later op je bestemming aan. Neem nu de hart-op-hart afstand van Rotterdam naar Amsterdam: dat is 73,6 km. We gaan er voor het gemak van uit dat je heel dit traject aan 120km per uur zou mogen afleggen. Dan duurt de trip ongeveer 37 minuten. Doe je het aan 90km per uur, dan duurt het 49 minuten. Dat is 12 minuten verschil. In de praktijk is dit maar 6 minuten verschil, want je moet rekening houden met stedelijk weefsel, verkeerslichten, voorrangsregels, file, snelheidsbeperkingen tot 100km of soms zelfs 80km, enzovoort. Het LIJKT verschrikkelijk veel trager, maar zelfs een ervaren chauffeur zonder rekenmachine kan je bevestigen dat 90 rijden op de snelweg nauwelijks tijd scheelt.
Ik deed 1 liter op 23 km in mn ZX diesel (snelweg)….met gemak!
Op 1 tank (50 liters) van zuid Frankrijk naar Limboland en dan de volgende dag nog vrolijk 100 km op de reserve….geen punt voor een echte auto!

Ja Pieterman…rustig met de rechtervoet en vooral op de snelweg (mijn ergernis top 2) de voet van het rempedaal afhouden en niet bumperkleven!
(bumperklevers zijn de echte losers van de maatschappij)
Je hebt toch ook geen leven zo als je zo moet rijden? Kom op zeg…
@Bob,
ik 1/10 :)
In Nederland is het heeeel moeilijk om zuinig te rijden.
Onder meer door de vele afritten en omdat afstand houden hier idd not done is…

Komt net terug van 3 weken touren door Zweden met de Saab Cabrio: In Zweden 1 op 12, in NL 1 op 9! Verschil is echt enorm!!
Wat heel veel mensen vergeten is dat te lage toeren ook slecht is voor het verbruik. Plus ontkoppel niet!, wanneer je dat doet gaat de stationair klep open en verbruikt de auto 1/100 soms wat meer. Waneer je gas los laat spuit het MMS niets in en rem je gewoon op de motor af zonder ook maar iets te gebruiken.
Probeer er ook op te letten met sommige zuinige tips, maar moet zoals veel zeggen idd wel leuk blijven om te rijden.
CustomCruiserMan
Ik rij 26-28/100 (wat ben ik toch zuinig :-P)
@CustomCruiserMan Ik 1 op 3 maar gelukkig wel op gas.
1op5 in de stad. Ik vraag mij af waar die 1op6.5 fabrieksopgave op gebaseerd is. 1op11 op de snelweg is ook een illusie. En dat met een grasmaaier. :?
Maar ach, lekker belangrijk.
CustomCruiserMan
@KUYL
ik rij (voor de moment) nog op benzine, maar die word wel schandalig duur.
die auto vreet aan m’n geld.

wat voor een auto heb jij met je 1/3?
1 op 17… 1.2 8v met een gigantische 60 pk!
zondagsrijder
Qua zuinigheid is er toch niet zoveel verschil tussen een Prius en een rustig gereden diesel?
me pa (ik ben minderjarig)rijdt 425km op 1 tank,12l op 100km in een Honda CR-V 2.0i V-tec (automatisch versnelingsbak)me ma doet 10l op 100km
@CustomCruiserMan 2000 Dodge ram 1500 5.9 single cab.
90 km per uur veiliger??? Het enigste dat er dan gebeurd is dat iedereen als een toerist in de auto zit en niemand meer op het verkeer let. De snelheid verhogen zou de veiligheid pas verhogen omdat iedereen dan veel meer met het verkeer en het autorijden bezig is dan met het genieten van de omgeving.
@ Realhustler

idd gewoon op lpg rijden kun je gewoon normaal 140 rijden ;)

ik vind bij de 2500 touren schakelen helemaal niet leuk. en is ook niet confortabel vind ik, begint ie net een beetje te trekken dan trap je adrupt de kopling in om te schalkelen. zoiezo vraag ik me af of het goed voor je lagers is.
CustomCruiserMan
@ KUYL

Nice ;-)
M’n broer is der voor zo een aan het sparen, maar dan met double cab.
Schakelen bij 2500 toeren kan niet met een rx8. Beetje jammer.
Grappig fenomeen: wanneer ik cruise over de snelweg met ca. 140 lijkt het wel of ik minder verbruik dan met 115 / 120. Het lijkt wel of de motor van m’n Avensis een ‘sweet spot’ heeft rond de 4000tpm.

Iemand anders ook wel eens zoiets gemerkt?
@Base, dat zou zo maar kunnen, dat is dan idd z,n sweet spot.
Probeer vaak uit in auto`tje van moeders, rond de 50/60 en dan kijken 3e of 4e en te laag is zeker slecht voor van alles. Idd zoals bmw6cyl4life zegt de lagers en nog veel meer draaien niet zoals ze zijn bedoeld.
Heb op school die tabellen wel eens gehad, met zeg maar echt de sweet spot er op. zal ff opzoeken, beetje vage naam en zien er ook vaag uit. Maar als je die ziet snap je wel waarom je met fatsoenlijke toeren moet rijden.
1:10 met een auto die op papier 1:15 moet halen..

zoiets heet: schijt aan het verbruik, gewoon doorkarren!
Te laag toerental is zeker slecht maar dan hebben we het wel over het punt waarop de auto begint te schokken (net alsof de auto kokhalst).Ken motoren die het helemaal niet erg vinden om 50 te rijden in het vijfde verzet…kwestie van soepelheid en een moderne auto moet dat kunnen. Het is alleen niet handig.

90/100/120/130
Iedere auto heeft zn kruissnelheid (of sweetspot)…waar die precies ligt is volgens mij van veel factoren afhankelijk zoals het weer, wegdek, bandenspanning, belading, NM/PK, etc

@MrSelected
Ik wilde wat gaan zeggen maar…schijt aan…laat maar.
Raggen: 1 op 8. Normaal: 1 op 8,5. Hypermilen: 1 op 8,6. Kortom, het maakt niets uit bij mij.
R32 1 op 9 ongeveer 450 KM op een tank
Berlingo 1.6 Hdi , 1 op 16.5 ongeveer 950 km op een tankje met stadsverkeer meegerekend
Ik heb dit op discovery gezien… die gasten zijn gek man… steeds je motor aan en uit doen… “Yes, You have to coast to the stop light so turn off the motor now please…. ” Ik heb de energie er niet voor over.. LOL
1.9 l/100km.. Wie zei er ook weer dat een Prius niet zuinig was? :)
De meeste bestuurders van een voertuig rijden sneller dan toegestaan omdat ze haast hebben. In ons kikkerlandje is de gemiddelde snelheid per 24 uur slechts 57km/pu. De afgelopen weken ben ik 1x met een bestelwagen, 2x met een 130 pk TDI personenwagen en 1x met een vrachtwagen van Hoogeveen naar Hasselt Belgie gereden. In alle gevallen (waar mogelijk) met de toegestane maximum snelheid. En wat blijkt, de reistijd was in alle gevallen nagenoeg gelijk. Het verschil tussen de TDI en de vrachtwagen was slechts 4 minuten. De 130 pk TDI reed overigens 1 op 22. Uiteraard wel in Belgie getankt.
Gij zult hier niet aan meedoen is misschien wel het beste.
Met een beetje normaal rijden in m’n 2000 BMW 320d haal ik makkelijk 1 op 16 (6.1l/100km). 1100 km op een tank van 60 liter. En langszamer rijden werkt inderdaad erg goed (verschil tussen 80, 100 en 120 is groot). Zo zie ik op m’n verbruiksmetertje dat ik bij 80 in z’n 5 ongeveer 3.5l/100km verbruik (1 op 28). Mja, dat ga ik niet op de snelweg rijden. Bij 120 is het al 6.0l/100km.
audi a6 2.0 tdi abt, met 170 pk.. haalt 6.4/100 met op de snelweg 140km/u en stevig optrekken.. lijkt me toch aardig
Die Yanken zijn echt gesjeesd als het om benzineprijzen gaat. Ze betalen momenteel met $4/gallon nog niet de helft van wat wij betalen, dus waar hebben ze het over. Maar ze voelen zich behoorlijk genaaid: http://www.youtube.com/watch?v=4AnLTYGoZVY
Sinds wanneer is ‘een tank’ een meeteenheid?!? In die van mij gaat meestal 37 liter, en dat brengt me zo’n 440 kilometer ver. Als de mensen die om iedere dag met mij in de file staan aan hypermiling zouden doen zou dat wellicht minder zijn :)
…het verbruik dan.
Met m’n Lupo 3L 1.2 TDI kan ik vrij simpel 1 op 30 rijden (100 op de snelweg). Nog zuiniger kan ook, maar dan moet ik met 90-95 tussen de vrachtwagens meerollen. Met ‘pittig rijden’ en 130/140 over de snelweg haal ik de 1 op 25.
M’n A8 3.0 TDI rijdt gemiddeld 1 op 12, maar ook met dit bakbeest van 1800 kg heb ik een keer tussen de vrachtwagens meegelift en over 100 km woon-werk 1 op 18 gereden.
ik rij een bmw e36 318i uit 92
verlaagd met 225 banden en een snee in de middendemper na de catalisator. heb de grill afgeblokt, paar earo mods en het blok op diverse plaatsen geisoleert. een geknepen warm air intake en wat gewichtsbesparing toegepast. Het is nu winter en ik voor deze mods en aangepaste rijstijl reed ik 1 op 9. Nu rij ik 1 op 15.7 gemiddelt. en dat met koude starts met nacht temperaturen van -8 en auto buiten op straat
ohja.. ik heb een openluchtfilter en heb jaren gereden met een eigenbouw cold air scoop achter de grill. toen ik deze had weg gehaald merkte ik het grootste verschil in mpg.
wat ik nog wil doen is smallere banden voor, camber terug stellen (want de camber is te veel. door vorige eigenaar gedaan) catalisator vervangen door aluminium tussendemper. warmtewisselaar maken op radiatorslang voor meer warme lucht en originele plaat achter de onderste grill terug plaatsen (heb ik jaren geleden verwijdert) zodat de wagen nóg sneller op temperatuur komt. ook wil ik de uitlaat dichter bij het diff brengen zodat de olie daar warmer wordt.
Je kunt overal een sport van maken..reed vroeger ook heel vaak hard en maakte veel km’s daardoor altijd gehaast en veel cjib post.

Rijd nog steeds door wanneer het kan of nodig is maar kan tegenwoordig ook lekker meesukkelen in t verkeer zonder stress.

Al jaren geleden (2006 uit nood geboren) moest ik onderweg altijd veel klanten bellen maar had in mijn nieuwe auto nog geen carkit..dus bellen, schrijven, planner dus naar de rechterbaan
met die kar..na 2 maanden viel het kwartje! geen stress onderweg, kwam nergens te laat, mijn agenda goed gevuld, klantcontacten gehad/problemen opgelost en geen bekeuringen meer..en verrek ik rijd toch zuinig de laatste tijd.
Toen de echte proef op de som, tank helemaal vol (Golf V tdi sportline met 17 inch/225 breed) idd, geen noodstops, uitrollen in vrij naar stoplichten en optijd doorschakelen, slipstreamen op snelweg indien niet druk, max snelheid 100 op de teller dit alles zonder cruise control haalde ik meer als 1200 km uit 1 tank, dat is ongeveer 1 op 22!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).