Dit is de nieuwe Honda Jazz

Auteur: , 35 Reacties

Dennis: even opletten! Dan weet je het de volgende keer wel.

Persoonlijk kan ik me de Honda Jazz erg goed herinneren. In mijn puberteit was er namelijk een moeder van een vriendinnetje die in Jazz reed. En naar mijn beste weten was dat een lekker wijf. Dat schijnt enorm goed voor je geheugen te zijn, hoewel het niet voor haar pleit dat ik niet meer weet wie het is (tips via de comments zijn welkom).

Anyway: terug naar het autonieuws. Honda heeft zojuist de specificaties van de nieuwe Jazz vrijgegeven. De Jazz is even veelzijdig als een Zwitsers zakmes. Zo kun je er bijvoorbeeld blikjes soep mee open maken door er simpelweg overeen te rijden. Je huis verbouwen: ook met een Jazz kan dat. Daarmee presteert de Jazz dus minimaal net zo goed als auto’s uit een veel hoger prijssegment. Een andere noviteit die de flexibiliteit van het interieur vergroot, is de bagageruimte met dubbele laadvloer. Onder het opklapbare bodempaneel bevindt zich een 230 mm diep opbergvak met een inhoud van 64 liter. Dat zijn 192 flesjes bier oftewel 8 kratjes. Die stouwt de Jazz dus gewoon onder de laadvloer. Niet slecht toch?!

Meer info in het persbericht:

Compacte buitenmaten en een ruim en flexibel interieur vormen ook bij de nieuwe Honda Jazz de perfecte mix. De nieuwe, zuinigere
i-VTEC-motoren met een CO2-uitstoot van 120 g/km maken de succesformule compleet.

Dat een ruime gezinsauto ook zuinig kan zijn, bewijst de nieuwe Honda Jazz met twee nieuwe i-VTEC-motoren. De 90 pk 1.2 en 100 pk 1.4 i-VTEC-motoren verbruiken respectievelijk gemiddeld 5,1 en 5,3 l/100 km. Met het verbruik nam ook de CO2-emissie flink af. De 1.2 stoot nu slechts 120 g/km uit, terwijl de 1.4 met handbediende vijfversnellingsbak 124 g/km noteert . Een schakelindicator in het hart van de toerenteller adviseert de bestuurder in welke versnelling het zuinigst gereden kan worden.
In combinatie met de zestraps i-SHIFT transmissie – met schakelflippers aan het stuur – zakken de verbruiks- en emissiewaarden van de 1.4 zelfs tot 5,1 l/100 km en 120 g/km.

Magic seats
In de nieuwe Honda Jazz laten de Magic Seats – een succesfactor uit de voorganger waarvan sinds 2001 wereldwijd ruim twee miljoen exemplaren zijn verkocht – zich met één handeling neerklappen. Vanwege de inschuifbare achterste hoofdsteunen is het niet langer nodig om eerst de voorstoelen naar voren te schuiven.

Een tweede noviteit die de flexibiliteit van het interieur vergroot, is de bagageruimte met dubbele laadvloer. Onder het opklapbare bodempaneel bevindt zich een 230 mm diep opbergvak met een inhoud van 64 liter. Met de achterstoelen opgeklapt biedt de Jazz een royale bagageruimte van 399 liter (VDA).

Uniek formaat
Met een lengte van 3.900 mm, breedte van 1.695 mm en hoogte van 1.525 neemt de nieuwe Honda Jazz een unieke plek in tussen compacte hatchbacks en compacte MPV’s. Hij is 20 mm breder en 55 mm langer dan zijn voorganger. Dankzij de 50 mm langere wielbasis nam de knieruimte achterin met 37 mm toe. De draaicirkel (stoep tot stoep 9,8 m) bleef gelijk. Manoeuvreren in de stad is dus nog even eenvoudig. Het zicht rondom is optimaal door het grote glasoppervlak en de smalle A-stijlen.

Veiligheid
De nieuwe Honda Jazz biedt een enorm uitgebreide veiligheidsuitrusting. Honda’s Advanced Compatibility Engineering-structuur (ACE) is zo ontworpen dat de cabine beter intact blijft bij botsingen met een groter of zwaarder voertuig.
Twee airbags voor, twee zijairbags en twee gordijnairbags zijn standaard, net als actieve hoofdsteunen op de voorstoelen die de kans op een whiplash verkleinen. Voor het eerst is de Jazz ook voorzien van gordelverklikkers voor alle zitplaatsen.

Vanaf November 2008
De nieuwe Honda Jazz heeft zijn Europese primeur op de Mondial de l’Automobile in Parijs in oktober. Vanaf 8 november 2008 staat de Jazz in de showroom.



35 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Honda kan gewoon geen fatsoenlijke auto’s maken en deze jazz slaat echt alles. Dat ze echt denken dat zoiets goed is.
dat ding heeft een bejaarden imago, ik heb geen milf of iemand tussen de 20 en 30 in zien rijden. dus ik denk dat die Honda’tjes meer advocaat en jenever dan bier zullen transporteren. Niet dat ik hiermee Honda’s nieuwe aanwinst de grond in ram, want t is best een leuke waggie, maar ik associeer zo’n ding altijd met een rollator..
The Godfather
leuk karretje, meer niet eigenlijk…
Tja niks nieuws. De vernieuwde Jazz rijdt al geruime tijd in Japan rond (als Fit) en sinds een tijdje ook al in de VS
Uhm, blikjes openen… juist ja.
Het is weer eens maandagmorgen en de kortzichtigheid slaat weer eens toe. Hoezo, Honda kan geen deftige wagens maken???
Djee wat moeten we dan denken van de S2000, prelude, civic (type r) de nieuwe Accord, V-TEC motoren, Hybride systemen…

Ik vind de Jazz best wel een leuk wagentje in zijn categorie, allesinds beter dan Peugeot met zijn belachelijk 1007…
Je hoort ze misschien niet leuk, mooi of hip te vinden… En omdat voornamelijk rimpelratten zich er in voortbewegen zou ik er ook nooit 1 rijden… Maar ik vind het objectief gezien best een geslaagd design.
Kraak nog smaak
Honda maakt betrouwbare, praktische en technisch vooruitstrevende auto’s. Allemaal heel aantrekkelijk. Maar mijn ervaring is dat op het moment je echt moet kiezen, je hem toch niet koopt.

Er is altijd wel wat: ze zijn heel duur (Civic), erg grijs en lelijk (deze Jazz) of er is een te beperkt aanbod van dieselmotoren. Het lijkt wel of ze hun best doen er voor te zorgen dat jij die auto niet koopt.
Hè, de nieuwe Mercedes A
Wat een vreselijk saai vormgegeven auto. Plaatjes hiervan helpen wellicht tegen insomnia?
Honda’s duur bekijk eens wat je krijgt voor je geld
je krijgt een hele hoop snufjes, er zijn merken waar nog geen airco standaart is (bmw1)
Knap gedaan. Deze auto wordt hoogstwaarschijnlijk niet door mensen gekocht die op een knap smoeltje zitten te wachten. Immers….er worden er genoeg van verkocht en de nieuwe ziet er niet design-ieachtig uit als de Civic (hatchback).

M.a.w.: Interessante auto en gezien de recensies van het vorige model zeker een plaatsje op mijn als-ik-nog-s-een-leaseauto-mag-uitzoeken lijstje waard.
Ook al vind er aan de buitenkant net geen kleur of smaak aan zitten.
@Volkswagen

De huidige Jazz was een groot succes, en terecht. Het is een goeie, praktische en vrij knappe auto. Deze wordt waarschijnlijk niet anders.
De huidige Jazz was al een superauto (“…waarvan sinds 2001 wereldwijd ruim twee miljoen exemplaren zijn verkocht…”) en dit is zeker een waardig opvolger.

In die vreselijke pastelkleuren is het inderdaad een bejaardenauto, maar bijvoorbeeld in het geel of rood vind ik hem echt leuk. Beter dan alle andere auto’s in deze klasse in ieder geval.

@Shrink:
Mensen die dus wél een Honda kopen doen dat omdat een Honda gelijk staat aan rijplezier en een totaal gebrek aan irritaties. Onbekend maakt onbemind. Hollanders kopen nu eenmaal liever een budgetvriendelijkere Peugeot en mensen die wat meer te besteden hebben kopen liever een statusverhogende BMW of Audi. Honda valt in Nederland daardoor tussen de wal en het schip.

Gelukkig geeft het rijden van een Honda een hoop privégenoegen.
Hoe kom je erbij dat de civic duur is Shrink? Waar vergelijk je het dan mee?

Mijn leasedieseltje heeft 33 mille gekost en daar zit dan een glazen dak, gescheiden airco, licht- en regensensor en stoelverwarming op en je kunt als ik rijd (1.85m), fatsoenlijk op de achterbank zitten.

Noem jij eens een auto voor dat geld die dat ook heeft?
De Civic en de Jazz zijn inderdaad beiden ruimtewonders.
Sinds wanneer is de Civic een ruimtewonder? Mijn schoonmoeke rijdt een Jazz. Geen geweldige auto maar wel prima, ruim en een mooi dashboard. En natuurlijk betrouwbaar. En een Polo is ook dodelijk saai maar dat kan wel weer..?
@Ahura: sinds december 2005, toen het huidige model op de markt kwam.
@ Simpson. Zelf heb ik naar een Civic diesel gekeken. Mooie auto, maar qua prijs zit je dan in het bereik van een BMW 1-serie en die rijdt echt een klasse beter. Dat is gewoon zo. Nou heeft die 1-serie dan wel minder opties, maar de Civic heeft dan veel van die pakket opties waar ik persoonlijk helemaal niet op zit te wachten (bijv. regen en lichtsensor). Nou hoef je dat pakket weer niet te nemen, maar dan moet je de opties die je wel wilt individueel aanschaffen en dan ben je niet veel goedkoper uit. Een 120pk diesel is er dan weer niet.

@R18A1. Klopt wel wat je zegt, Honda valt tussen wal en schip. Dat bedoelde ik met “als je moet kiezen koop je hem iedere keer net weer niet”.

Zelf vind ik die concept hybride CR-Z erg mooi. Als ze zoiets op de markt brengen dan zouden ze iets hebben dat geen andere fabrikant kan bieden.
he he .. eindelijk een advertorial waar je wel op kan reageren ..

ik weet het zeker .. ik wil een Jazz .. hoe heb ik ooit kunnen leven zonder ..
Erg leuke auto! Jammer dat het in NL geen hit zal worden..

Honda is zeker beter dan al het Franse meuk (wat niet eigenlijk?), en qua onderhoud kan je haast niet goedkoper..
Erruugghhh strakke bak!!! Mooie familiecar voor beginners.
mooie wagen de nieuwe jazz.
En even voor de duidelijkheid mensen kopen een honda niet omdat hij zo waanzinnig mooi is. Nee, mensen kopen een honda vanwege zijn gemak en lage onderhoudskosten en het feit dat ze niet kapot te krijgen zijn. Deze auto gaat zeker scoren, is het niet in nederland dan wel ergens anders op de wered
Leuk ontwerp; te apart voor NL. Veel in het oude type gereden in Thailand; prima auto en snel ook nog.
Wonderlijk dat de auto in Azië héél hip is en dat er van alles te koop is op het gebied van tuning.

Ik zou zeggen : rijdt er eens in !!
Schadow Spirit
Deze rijt inderdaat al een hele tijd rond in Japan en VS. Ik ben nooit echt voor de Jazz geweest. Maar ja, dat is een persoonlijke mening. Nog altijd geen diesel? Honda zal het nooit leren.. Maar langs de andere kant verbruiken die V-tec motoren wel weing.
Mooie en betrouwbaar,en duizend keer mooier en degelijker dan de doorsnee Europese grijze muizen waar mijn ogen het steeds moeilijker mee hebben…
Met volkswagen voorop,met nieuwe Golf,tiguan,touareq..een pot nat….
Maarja wie ben ik…
Nieuw? Kom net terug uit Thailand, en daar rijdt hij dus al vollop rond. Daar toch zeker wel al half jaar tot een jaar leverbaar kreeg ik de indruk.
Hee hvgsel, leuk land he? Atlijd vriendelijke mensen, en erg open. Alleen altijd maar die rijst:P
Ik (28j man) rijd nu ruim 2 jaar een jazz en ik ben dik tevreden; praktisch, degelijk en zuinig (6.1 l /100km). De nieuwe jazz is nog zuiniger (+-5.4) en dus een absolute aanrader voor verlichte geesten die de auto niet als inherent onderdeel van hun ego zien. ;-)
Uitmuntende auto. Zonder twijfel het beste uit z’n klasse. Echter de Jazz wordt meest gekocht door particulieren en wordt veel minder geleased. Hoeveel gaat Honda Nederland ervoor vragen? Door de hoge prijsstelling lijkt Honda Nederland zich willen verplaatsen naar de niche markt wat niet de filosofie is van Honda:”You meet the nicest people on a Honda” oftewel Iedereen is blij met Honda.

http://www.vtec.net/news/news-item?news_item_id=783629
Ook de instapmodel in VS heeft een airco en dankzij de scherpe prijzen wordt de Jazz daar bij voorhand een topper.
Een uitvoering met meer vermogen b.v. 90 tot 100 kw zou wel leuk zijn maar dan wel zonder een fors hogere prijs.
Mitsubishi levert de Colt 1.5 van 90kw voor ongeveer 15000 euro.
Dit vind ik nou een mindere Honda. Dat is omdat mijn smaak het niet zo heeft op MPV in het algemeen, alhoewel ik een Renault Scenic wel aardig vind.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).