Wouter lult Radio 1 vol over elektronica in auto’s

Auteur: , 29 Reacties

Op Radio 1 hebben ze nog geen leger lachende apen dat na elke doorsnee opmerking van de presentator de boel bij elkaar dient te schreeuwen, dus moet er af en toe gecompenseerd worden met passende gasten. Het computerprogramma Radio Online, een merkwaardige mix van oude en nieuwe media, had Wouter al eens eerder in de studio, maar na het drie-koppen-koffie-over-het-mengpaneel-incident hebben ze hem deze keer wijselijk telefonisch uitgenodigd.

Autoblog mag vaker zijn mening laten gelden in de media, en ook nu willen de hybride dj’s van Wouter weten of het nou echt zo’n slechte zaak is, al die crashende computers in je auto. Als rasechte autoriteit weet hij er vakkundig omheen te lullen. Luister!



29 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Radio 1?! Bestaat dat dan echt?! Dacht altijd dat dat een mythe was.

En Radio 2 dan? Ook echt?
Autoritair als hij is hoop ik toch….
-edit: het klopte inderdaad niet helemaal-
De term ‘lult’ is inderdaad goed gekozen: universeel-garages kunnen namelijk dezelfde apparatuur kopen en ook dezelfde opleidingen volgen bij de fabrikant als de merkdealers. En ook nog tegen dezelfde tarieven, dat is nu al zo. Ze krijgen desgewenst ook toegang tot dezelfde technische documentatie en elektrische schema’s, ook weer tegen dezelfde tarieven. Indien zij geen abonnement wensen te nemen op die documentatie krijgen ze zelfs de mogelijkheid om bv een bepaalde tijd gebruik te maken van het documentatiesysteem. Daarnaast is het nog zo dat een heel aantal belangrijke storingen via het OBD II systeem kunnen uitgelezen worden, en dat is uiteraard ook universeel, zodat je zelfs geen merkspecifieke tester nodig hebt. Het blijft ondanks alle mogelijkheden een feit dat het gewoon te ingewikkeld is om van alle merken alles te weten, dat kan je hooguit van een par merken, die dan bij voorkeur ook veel techniek delen.
InterHost Solutions
@ rick dos : Radio 1 en 2 bestaan hier in belgië
Tot dusver Reagi, woorvoerder van de Universeel-Garage-Club.
Vreemd, ik heb namelijk helemaal niets te maken met universeel-garages … Ik wilde enkel even laten weten hoe het nu echt zit.
@Reagi: De term ‘lult’ is inderdaad goed gekozen: universeel-garages kunnen namelijk dezelfde apparatuur kopen en ook dezelfde opleidingen volgen bij de fabrikant als de merkdealers. En ook nog tegen dezelfde tarieven, dat is nu al zo.

Niet zo blaffen joh! Denk je niet dat dit voor een universele garage een zware en vooral erg dure opgave is, aangezien er ontzettend veel verschillende merken zijn. Een merkdealer kan zich richten op één specifiek merk een daarvoor alle benodigde (specifieke) apparatuur en kennis in huis halen. Dit is (zeker voor de kleinere) universele garages nauwelijks te doen.
Gezonde straal, Wouter! :)
Toch kundig “geluld” hoor, het klopt allemaal redelijk en is goed geformuleerd.
En ik denk dat Harrie met zijn universele garage op de hoek geen Alfa softwarelezers, BMW, Audi, Mercedes etc. dingen gaat kopen! Universeel garages zouden dan zich kapot investeren in apparatuur die ze lang niet altijd nodig hebben!
@Simon: Uiteraard is dat een dure opgave. En dat is ook precies waar ik naar toe wilde: als een universeel-garage dezelfde kwaliteit van dienstverlening en technische know-how wil bieden als een dealer, kunnen ze dat nooit tegen goedkopere tarieven. Ik stoor me dan ook mateloos aan mensen die beweren dat universeel-garages niet in de mogelijkheid gesteld worden om alle werkzaamheden en diagnoses te kunnen uitvoeren, zoals ook in het radio-interview naar voor kwam. Die mogelijkheid wordt hen echter wel geboden, alleen wensen zij er niet op in te gaan omdat het dan te duur wordt.
Nu kunnen ze zich beperken tot de werkzaamheden die het meeste marge opleveren (onderhoud en vervangen van slijtage-onderdelen) en als het moeilijk wordt laten ze het over aan de dealer, die vervolgens met heel wat diagnoses zit en dus automatisch duurder is. Een perfecte luxe-positie voor de universeel-garages die maar al te graag roepen dat ze niet in mogelijkheid gesteld worden om ingewikkelde reparaties uit te voeren. Niets is echter minder waar.
prettige stem en lekker luchtig .. beter dan alle auto-journalisten bij elkaar ..

@Ruben Beaten ..
op radio 1 sprak ook wel eens een wegenwachter met leuke tips en on-alledaagse problemen .. misschien leuk om eens op te sporen en op autoblog te knallen ..
@reagi;

Klopt, je hebt gelijk als je stelt dat de grotere universele en onafhankelijke autogarages over dezelfde technische informatie en diagnose-apparatuur beschikken als de merkdealers. Veelal zijn dit de bij een formule aangesloten onafhankelijke garages zoals Bosch Car Service, AD Autobedrijf, Vakgarage etcetera.

Dit komt omdat in juli 2001 de Monti-verordening is ingevoerd. Dit houdt o.a. in dat het begrip ‘origineel’ vervaagt (de onderdelen bij de universele garage mogen ook universeel genoemd worden) en dat merkdealers ook bij universele grossiers veel mogen inkopen (ipv bij de dure merkimporteurs). Tevens heeft het onafhankelijke kanaal vanaf dat moment ook de beschikking over alle technische informatie van voertuigen. Het is voor automerkfabrikanten verboden deze technische info niet vrij te geven (nog steeds hebben autofabrikanten foefjes om de universele garage het lastig te maken, maar dit terzijde).

Afgelopen jaren zien we een trent dat het aantal dealers afneemt (of een ‘multimerk-strategie’ gaat voeren) en dat het aantal universele garages (veelal aangesloten bij een franchiseketen) toeneemt. De doelstelling van de overheid om de dealers wat minder macht te geven is geslaagd. Daarom was ik ook best verbaasd toen ik drie dagen geleden in de krant las, dat de overheid in 2010 van plan is de verplichting van het blootgeven van technische informatie door de autofabrikant, weer te laten vallen.

Dit is erg merkwaardig, want nu krijgen we de volgende situatie: er komen steeds meer modellen auto’s en auto’s worden technisch steeds complexer. Zo’n 50% van de reparaties schijnen in de toekomst elektronisch van aard te zijn (bron: E&Y-rapport). Daar staat tegenover dat het vrije kanaal straks nog minder toegang krijgt tot technische informatie omtrent een model auto. Onderhoud aan jonge auto’s als lease-auto’s, zal door het universele kanaal na 2010 dus nauwelijks uitgevoerd kunnen worden.

Ik wens het universele kanaal na 2010 dan ook veel succes (sterkte)!
..daar wordt men stil van.
@evo: Jij mag de volgende keer op Radio 1.
@evo: goed verhaal!
leuk.. hier heb ik mijn afstudeeropdracht aan besteed :)

Het valt reuze mee hoeveel technische informatie kost, bij fiat kun je voor 3 euro een uur rondneuzen door alle informatie.. het is meer de ontwetendheid!

Daarnaast zijn er veel onafhankelijke autobedrijven welke juist gespecialiseerd zijn in een bepaald onderdeel.. zoals gasinstallaties, 4×4’s, versnellingsbak revisies.. en dan gaat juist de dealer naar hen toe

Kans is dus ook groot dat er specialisten op het gebied van ingewikkelde hybride komen..

@evo, het is niet helemaal waar wat je zegt.. de verordening van concurrentie en mededing zal blijven bestaan.. het gedeelte specifiek voor de autobranche vervalt (waarschijnlijk).. daarnaast is het zo dat een motor pas aan de euro5 normen voldoet als alle informatie beschikbaar is voor iedereen (tbv het milieu en dergelijke) en dat zal blijven bestaan.. daarnaast heb ik veel meer een prettig contact met een informele universeel dan een formele dealer
dat staat trouwens gepubliceerd op amt
Wouter in een krijtstreepje! Ieeeuuw! ;)
meer “gezeik op 1” eigenlijk…
“het gedeelte specifiek voor de autobranche vervalt (waarschijnlijk)”

@W!d; dus?

Ok, over die euro5-normen wist ik niet. Anyway, het zal lastig worden voor een kleine universele garage om moderne, jonge auto’s te onderhouden. Een opkomst van specialisten, zoals je zelf aangeeft, zal idd waarschijnlijk plaats gaan vinden.
@reagi & evo, sluit me voor 100% bij jullie aan. Heb het interview nog niet beluisterd, maar de situatie die jullie schetsen is idd de situatie zoals die momenteel in garageland is. En zoals evo aangeeft komt dat met name door de Monti regeling (of eigenlijk: ‘Motor Vehicle Block Exemption Regulation EU 1400/2002’)
Zeker interessant robbie, dat probeerde ik min of meer te zeggen. Dit amt-artikeltje maakt de boel wat duidelijker!
@evo.. dus.. betekend dat dat fabrikanten nog steeds aan de regels voor concurrentie en mededinging moeten houden.. alleen wordt er minder vastgelegd en het principe omgedraait (en het initiatief dus bij de onafhankelijke autobedrijven gelegd)


.. en dat is dus dit verhaal.. :) “Als de MVBER in 2010 afloopt, kunnen we wel verder met de Vertical Restraints Block Exemption Regulation (VRBER) zoals die buiten de autobranche geldt, aangevuld met de algemene EC-concurrentieregels Art 81 en 82 en de Euro 5/6-regels, die de toegang tot technische informatie regelen.


Kortom.. het wordt voor de onafhankelijke garagisten niet makkelijk het hoofd boven water te houden, dat kan alleen als ze een unique selling point creëren.
Wouter had beter de politiek in kunnen gaan. ;)
Ah, duidelijk W!d, ik had in eerste instantie je lapje tekst (regel 9t/m11) van 12:19uur verkeerd opgevat.

“Kortom.. het wordt voor de onafhankelijke garagisten niet makkelijk het hoofd boven water te houden, dat kan alleen als ze een unique selling point creëren.”

Exactly my words! USP’s genereren voor diverse afnemersgroepen (leasebedrijven, werkuitbreidende fastfitters en merkdealers). Het onafhankelijke kanaal is reeds goedkoper qua onderdelen en belevert de onderdelen ook nog eens frequenter dan het merkgebonden kanaal. Wanneer je dan ook nog eens concepten specifiek voor deze afnemersgroepen opzet, dan kunnen ze niet meer om het onafhankelijke kanaal heen…
Je hebt Radio 1 , 2 , 3 , 4 , 5 en zelfs 6.
Je hoort er nooit iets over maar het bestaat wel.
Béé eMm double v Motorsport 3
je hebt zoveel radio zenders.. pff boeie
@ Bram
Het is zo’n typische en voor de hand liggende mop, maar toch: :lol: !

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).