Rijtest: Volkswagen Passat R36 Variant

Auteur: , 84 Reacties

Ken je dat gevoel als je droomt? Het lijkt allemaal levensecht, maar toch heb je het gevoel dat er iets niet klopt. Het is net iets te onrealistisch. Dat gevoel had ik ook terwijl ik rondreed in de Passat R36. Een Passat hoort tenslotte degelijk (en een tikkie saai) te zijn.

Helaas paste het niet in onze planning om een video met de R36 op te nemen, maar dat maken we binnenkort op passende wijze met jullie goed.

De Passat R36 waar ik in reed was knalblauw, uitgerust met Duitse kentekenplaten en een heerlijk klinkende sportuitlaat. Daar gaat je anonimiteit, maar de R36 biedt dan ook meer lol dan een 1.9 TDI met wieldoppen. Grootste funfactor is natuurlijk de 3.6 V6 die voor de voortstuwing zorgt. Het atmosferische blok produceert 300 pk bij 6600 tpm terwijl het koppel tussen 2400 en 5300 tpm 350 nm bedraagt. Daarmee verslaat de R36 zijn illustere voorganger: de Passat W8 had wel een achtcilinder maar bood slechts 275 pk en trok vreemde kopers aan.

Volkswagen Passat R36 Variant

De grenzen van het aantal pk’s dat voorwielaandrijvers aankunnen worden elke keer opgerekt, maar toch laat Volkswagen de 300 pk niet alleen los op de voorwielen. De Passat R36 heeft het bekende 4Motion vierwielaandrijvingssysteem. Tractie is dan ook geen probleem, ook in korte bochten kan heerlijk vroeg op het gas worden gegaan. Duik je te hard een bocht in dan zal de R36 uiteindelijk gaan ondersturen. Rijd je met iets meer beleid, dan ontdek je dat er veel grip is en dat de R36 tot hoge bochtsnelheden in staat is. Ook de sprint vanaf stilstand verloopt zonder drama, maar bloedsnel: de R36 Variant zit in 5,8 seconden op de 100 en de sedan zelfs in 5,6 seconden. Naar goed Duits gebruik is de topsnelheid afgeregeld op 250 km/u.

Volkswagen Passat R36 Variant

Kritiekpuntjes zijn er ook. De vering en demping zijn wel erg hard, hoewel dat natuurlijk wel bij de “R” badge past. De besturing is licht, maar wordt zwaarder bij het insturen. Dat voelt enigszins kunstmatig en ook de feedback is niet het allerbeste wat ik ooit voelde. Slecht is het overigens ook weer niet, maar ruimte voor verbetering is er wel.

Volkswagen Passat R36 Variant

De Passat R36 is er alleen met DSG bak, een handgeschakelde bak behoort niet tot de mogelijkheden. De DSG-bak kent drie standen: manual, drive en sport. Drive functioneert zoals verwacht heel eco-vriendelijk en schakelt snel naar hogere versnellingen, bij het aanspreken van het vermogen schakelt de bak met enige vertraging weer terug naar een lager verzet. De sport stand zorgt ervoor dat de bak langer in lagere versnelling blijft hangen, maar helaas lijkt dat zelfs iets te lang te zijn. Gelukkig kun je de bak ook in manual zetten, waarbij de bestuurder alle controle over de verzetten krijgt. Hoewel: nader je de toerenbegrenzer dan schakelt de bak op en ook de kickdown werkt nog. Persoonlijk wil ik in manual ook echt de complete controle hebben, zeker omdat met de paddles achter het stuur prima te schakelen is.

Volkswagen Passat R36 Variant

Dat de R36 de top-Passat is, is ook terug te zien in de standaarduitrusting. Natuurlijk moet de sportiefste Passat zich qua uiterlijk onderscheiden van zijn lease-budget-vriendelijkere versies. Voor dat doel kreeg de R36 onder andere 18 inch lichtmetaal met 235/40 banden, dubbele verchroomde uitlaatpijpen, wielkastverbreders, sportievere bumpers en een dakspoiler. De verchroomde grille moet de familieband met de Golf R32 en Touareg R50 benadrukken. De R36 wordt gebouwd door Volkswagen Individual, de bedrijfs-unit die zo’n beetje iedere wens van een Volkswagen koper in vervulling zou moeten kunnen laten gaan.

Volkswagen Passat R36 Variant

Een mooi detail zijn de door Aimee zo geliefde remklauwen, die op de R36 een likje blauwe verf kregen. Subtiele wijzigingen die niet perse uitschreeuwen dat je met een ubersportieve Passat op pad bent. Bestel je de Passat R36 in het zwart of zilver dan zal het niet iedereen opvallen dat ze met iets bijzonders te maken hebben.

Het interieur is typisch Volkswagen, maar dan wel sportief en met alle goodies die je nodig zou kunnen hebben. Het DVD-navigatie systeem met groot scherm heeft niet de MMI bediening van concerngenoot Audi, maar werkt met een touchscreen. Aluminium sierstrips, pedalen en andere details geven wat meer cachet. Absoluut heerlijk zijn de sportstoelen waarvan ik niet de tijd had alle 12 verstelmogelijkheden te onderzoeken. De kuipjes en de achterbank zijn afgewerkt met een leer-alcantara combinatie.

Veel verwennerij dus en helaas heeft dat ook zijn prijs: de R36 Variant kost een stevige 14k meer dan de Passat 3.2. De totaalprijs komt daarmee op € 61.795 (de R36 sedan is er voor 59.995 euro). Veel geld, maar daarbij moet genoteerd worden dat de R36 bijzonder compleet is uitgerust. Blijft alleen de vraag of kopers met dit soort budgetten niet liever zustermerk Audi shoppen, alwaar een A4 Avant 3.2 ook voor dit geld verkrijgbaar. Die is dan wel langzamer en minder rijk uitgerust, maar heeft zijn badge mee.



84 reacties

@wouter: Wanneer mogen we het “passend goedmakende filmpje” bewonderen? :)
-edit: nutteloze bijdrage-
Pff lezen… Ruben was op vakantie?
61.000 is en blijft veel geld voor een Passat.. klinkt bot, maar het is wel zo =) Ik denk dat de meeste dan inderdaad meer naar de A4 3.2/330/335/C280/350 neigen.
“Helaas paste het niet in onze planning om een video met de R36 op te nemen, maar dat maken we binnenkort op passende wijze met jullie goed.”
CHECK
Voor het filmpje van deze auto kunnen we ook bij autoweek.nl terecht.
Jaja, ik weet het: dat zijn geen “Ruben-films” maar toch. Is dezelfde auto die, naar ik heb begrepen, speciaal uit Wolfsburg is overgekomen.
Het blijft een Volkswagen (niksan dus) dat logo in de grille is mega veel te groot.voor 60 mille zijn er veel leukere auto’s te koop Denk aan een Alfa 159 3.2 TI.
Vind het wel een hele lekkere combinatie, variant in deze R-blauwe kleur.
@Filmpje van autoweek: Sinds wanneer is het een Passaaaaat?

Coole wagen wel
@ filmpje van autoweek: De passaaat van volkswagen individuwaal, wat een amateurs…. Ben ik blij dat er nog zoiets als autoblog bestaat!
Ik hou er zeer zeker van. Ik ben zot van anoniemere bommen, maar zou met dat geld eerder een Passat CC R36 kopen (moest die bestaan, maar die komt er heus wel)…

Spijtig vind ik het doodeenvoudige stuurtje, komaan zeg, steek daar eens een sportiever rad in!

@ wouter

Doodzonde dat jullie er geen filmpje van gemaakt hebben… tenzij jullie het achterhouden als verrassing… Het enige waarmee je het kan goedmaken is een filmpje met Aimee & airbags… (mijn excuses)
Ondanks de prijs vind ik het toch best wel een mooie auto voor het gezin.

Ps. Jullie hadden mij ook wel mogen vragen om alles op film vast te leggen;)
Wat een onweis a-sociale auto is dat zeg…
heel ff dacht ik dat ik een BMW zag van opzij gezien
het is een hele mooie auto op de achterkant na (achterbumper&achterlichten)
interieur is ook niks mis mee zoals alle R modellen, alleen vind ik dat ze het dashboard wel wat meer mogen onderscheiden, het lijkt veel op audi, logisch het betreft ook een vag mobiel.
motor vind ik wat zwakjes voor een 3,6 maar het is ook geen Motorsport blok,
en de prestaties zijn daar integen wel weer zeer netjes.
velgen zijn ook wat aan de saaie kant voor een R model.
Al met al bij elkaar toch een hele vette wagen.
Pimp my ride.

Totaal overbodige auto, technisch vast geweldig maar lelijk met al die spoilers etc..

Doe mij maar een dikke 159.
@ Beck: Misschien tijd voor een cursusje Duits? Zo heet die firma nu eenmaal…
Ik vind em echt bizarmooi, héél erg geslaagd.
grapje toch ?
ik vind dit een sjonniebak 1e klas
61 mille, daar kochten onze ouders een huis voor!

nee, voor 60 mille kocht ik me toch wat anders. Of zelfs twee.
Hmm…..
Ik ga toch voor de mooiere en goedkopere Passat CC (huh.. goedkoper… yep goedkoper)
dus…
’t blijft een volkswagen, hoe snel die ook mag zijn…
niet mis… maar kvind het jammer dat het een voortrekker is, en denk dat de mensen die voor sportiviteit gaan dan toch iets anders kopen.

dashbord ziet er ook wel strak uit.
Stiekem heeft die motor mij ook enorm verrast, ik reed em laatst in de CC en voor volkswagen waar ik al helemaal niks mee heb vind ik het een zeer degelijk blok!

Misschien een idee om de CC 3.6 te testen, dat is naast het feit dat hetzelfde blok er in zit ook een fraaie auto,voornamelijk het interieur!

Zelf vind ik de passat R36 alweer snel een tikkie ordinair!
Al gooien ze er een V12 in, het blijft een Passat, en het blijft een Volkswagen.
Duits, niet mooi, en alleen geschikt fur der autobahn. :P
Als ik max 60 k te besteden had, dan zou ik een goedkopere auto nemen en van het restant een leuke vakantie nemen om ernaartoe te rijden.
En als ik meer dan 60k te besteden had, dan zou ik eerder bij Audi gaan kijken als het dan toch iets duits moet zijn.
Mooie wagen, jammer van de video (nog maar even geduld hebben ;) )

“afgeregeld” kan echt niet jongens.. “afgesteld” of “geregeld”, liever “is begrensd”
@God

Wat zwakjes voor een 3.6? Noem eens een krachtiger atmosferisch blok van rond deze inhoud.
ZwerverRoodbaard
Jammer dat er geen filmpje bij zit maar verders is het een leuk artikel om te lezen :)

Vind dat toch altijd wel stoer een potente stationwagon :D
Eigenlijk wel een geniale auto en misschien relatief gezien nog niet eens zo heel duur. Ik kan geen andere auto bedenken die zonder problemen zóveel mee neemt, zó snel, voor deze prijs. Alle premiums zijn een stuk kleiner en langzamer voor hetzelfde geld.

Undercover genoeg, dikke power, fijne motor, goede bak; geniaal.
Ik krijg hier geen strakke plasser van..
# Heyhuub schrijft,
15 August 2008 om 18:04

@God

Wat zwakjes voor een 3.6? Noem eens een krachtiger atmosferisch blok van rond deze inhoud.


euhm, een 3.2 6 in lijn met 343 pk?
ik deed dan toch de mb c350 estate avangarde als ik iets moest kopen
Mooie wagen die R36, jammer dat je hem zo weinig ziet net als de W8. Blijft dan wel lekker exclusief. En dit is zeker een hele andere categorie dan een A4 3.2 V6.

Het is trouwens geen V6 wat er in hangt maar een VR6 en dus heel knap dat ze er nog 300 pk uit pompen.
@Tommy:

Klopt, het is een VR6, maar hij heeft gewoon 6 cilinders hoor, dus zo veel knapper is het niet dan bij een V6. Het VR6-blok neemt gewoon iets meer ruimte in beslag door de kleinere hoek tussen de cilinderbanken.
Doe mij maar een A4 Avant 2.0TDI met 170 pk voor dit geld..
Dan kan ik er nog ene Pro-Line pakketje tegenaan gooien
met nog een stuk of 3 optie’s.. Dat is leuker dan deze dure leaseslet
met blauw likjes verf en een lelijke grill…
Voor dit geld heb je trouwens ook een BMW 520d Touring..
Niet helemaal hetzelfde uitgerust, maar dan rijd je wel een 5 ipv Passat.
Het is & blijft VW !!!. Alles net te recht. Veel plastic. Geen elegantie. Geen emotie. En zeker geen mooie historie. Als je kijkt dat die DUITSE bak mede door Hitler is opgezet. Wil ik er bij voorbaat al niet eens in rijden. Toch is zijn visie werkelijk geworden. Een auto voor het volk. Maar of ik daar nu blij van word. Nee dus.
Reden jullie in leusden rond een uur of 8.30/09.00? Ik heb namelijk precies dezelfde auto (ook duits kenteken) daar zien rijden.

Erg dikke auto zeg!
O MIJN DREAMCAR (L) heb er op de rai n half uur bij gestaan + ingezetten ben verliefd op die auto.
@Olleh
Ik denk dat heel het journaille deze wagen heeft meegekregen, dus grote kans dat het anderen waren…
-edit: dank u, is gefixt-
Pure halo-car dit…
Zullen we er (gelukkig!) niet veel van zien op de NL wegen.

Is gewoon om mooi een paar jaar bij de dealert naast de leaseltjes te staan. En als ze dan een beeeetje hun oogjes dichtknijpen, denken de Passat-rijders dat ze een sportieve auto kiezen…
Richard Brunsveld
Hoe vet een Rijtest van een R36 :D!
Ik ben gewoon zo weg van de Passat R36, en vind het gewoon z’n mooie wagen! En natuurlijk een top wagen, oké vergeleken Audi, BMW, Mercedes loopt hij gewoon achter qua pk’s maar toch :)!
Toch liever een handgeschakelde Passat W8 sedan. Hoewel… Hij ziet er wel goed uit en zo’n 6-cilinder klinkt toch ook wel weer erg lekker ;)
@Heyhuub

uhh een atmosferisch motorblok van ongeveer 3,5 liter?

– de 3,6 boxer 6 uit de 911: 325 PK
– de 3,6 boxer 6 uit de 911 GT3 (RS): 415 PK
– de 3,8 boxer 6 uit de 911 S: 355 PK

Maar voor in een stationwagon weet ik het nog niet..
@marruk

dan zou ik eerder naar een 3 serie neigen met meer power.. 330i/335i bijvoorbeeld.. of bij de concurrenten zoeken natuurlijk =)
– “De vering en demping zijn wel erg hard” :arrow: Afknapper voor mij… :P
– “De verchroomde grille moet de familieband (…) benadrukken. :arrow: De Passat heeft dit standaard hoor… :?
– “niet in onze planning om een video met de R36 op te nemen” Boehoe… :(
Er staat een filmpje van deze R36 op nu.nl. Dezelfde auto, hebben ze ook in Autoweek gebruikt.
edit: het is hetzelfde filmpje, slimmerd
@Heyhuub: Ferrari’s v8 uit de 360, Honda’s 3,2 v6 uit de NSX (280+), Lexus 3 liter (omgerekend ook 300pk uit 3,6 liter), 3,5l v6 van de SLK 305pk, 3,5 liter uit de 350Z (313pk), 3,4liter vd Boxster (295pk)
Genoeg?
@ Bandi, ik ben wel degelijk geslaagd voor duits. Individual wordt misschien in het duits wel met een open a uitgesproken, maar jamais de ma vie met zo een beklemtoonde dubbele a. Die kerel van autoweek legt zijn klemtoon veel te fel, net zoals bij passat.
@ Testarossa
Je hebt gelijk! Ze gebruiken gewoon bij elke site dezelfde testauto, best grappig.

@ JesperF
I know, maar daarom is het nogwel knap om uit hun eigen ontwikkelde blok zo’n gezond vermogen te halen. Uit een V6 haal je makkelijk meer want die zijn beter ontwikkeld naar perfectie. Jammer dat hij van gietijzer is ipv aluminium en er dus veel gewicht op de vooras licht.
@ jag man: verklaar dan eens waarom heel veel nederlanders in een VW rijden?
@ bodo: ik ben het roerend met je eens!

Dit is een prachtbak, ik was er vanaf t begin al helemaal weg van!
Heb hier ook in gereden. Een 535d hield me mooi bij!
@Ewout: omdat het grootste gedeelte van de nederlanders saaie grijze muizen zijn en bij de rest omdat het leasebudget niet genoeg is voor een Audi.
Lord of the Rings
@ Jag man..

Neem aan dat jij ook een Jaguar(ford/tata) fan bent…
Vind het zo suf om maar te zeuren over het (hitler)verleden van VW.. Alsof er nu nog alleen maar extreem rechtse mensen in VW’s rond tijden..

Maar goed, gelukkig is Jaguar nog echt brits..
En goedkoop te onderhouden, want je kan gewoon bij je plaatselijke Ford dealer terecht…

Wat de R36 betreft, poosje geleden al in Essen gezien.. dikke bak…!
ferrari f40 v8 3.0 450+ pk
jaguar xj 220 3.5 v6 549 pk
maserati ghibli II 2.0 v6 306pk
maserati 3200 gt 3.2 v6 360pk
etc.
etc. etc.
maar het ging natuurlijk om atmosferische blokken (duikt onder en schaamt zich)
SUV’s zijn nutteloos maar een opgevoerde station is natuurlijk “da bomb”.

Jaja, het kan verkeren, hè?
@ Rick dos; Helemaal juistem Rick! Gelijk je X5 inruilen op een M3 Touring dus. ;) Of wacht… Ja, dan moet je nog even wachten… Nou ja, gelijk doen hè? ;)
@Citrofiel

Nee, als ik ‘m ga inruilen dan ga ik me conformeren aan het gangbare hier op Autoblog. Dan koop ik een Golf. Met wat chiptuning moet daar wel een pk of 700 uit te krijgen zijn. En dan ben ik stoer! Voor de mensen hier op Autoblog…. ;)
Is een Passat nou een C- of een E-Klasse concurrent?
@Rick dos: die bombe in dit geval ;)

Nutteloos is zo’n station niet… alleen ook hier kun je je afvragen wie er regelmatig zoveel ruimte gebruikt… In ieder geval minder zinloos gewicht zo’n ding en dus ook een relatief laag verbruik ondanks de 300pk.

Dikke motoren in gewone auto’s zijn wel leuk… ikzelf zou graag wat meer koppel hebben in de leasebak. Stukken relaxter als er wat gebeurt als je op het gas stampt.

Een passat is en blijft een beetje saaie repmobiel… met dit soort spoilers is het een foute repmobiel… Dan was de W8 een stuk stijlvoller.
@ Rick dos; Wees gerust, volgens mij hebben op AB nog altijd de BMW-fanboys de overhand. ;)

@ sacha; Bestaat daar twijfel over dan? :? Ik dacht toch echt C-klasse.

@ w0o0dy; Couldn’t agree more.
@w0o0dy

Het verschil is net suiker en zout. De één is zout en de ander zout. En dat is waar de verschillen eindigen. ;)

Begrijp me goed, een dikke motor in zo’n station heb ik ook geen probleem mee. Zo’n 3,2 l is meer dan genoeg. Maar om van een station een M, R, S, AMG of wat dan ook te maken is dan ook nutteloos in mijn ogen.

@Citrofiel

Dat ze wat vocaler zijn wil niet zeggen dat zij het gangbare zijn hier. ;)
Het is laat….

De één is zout en de ander zout = De één is zoet en de ander zoutig
@ Rick dos; Je wilt zeggen, in je eentje breng je al enkele tientallen procenten van de BMW-gerelateerde reacties op. ;)
Zie je nou wel! Je hebt mijn punt al voor mij gemaakt. ;)
Het gaat er niet om hoeveel ze uit een 3.6 liter 6 cilinder KUNNEN halen, het gaat er om hoeveel ze er uit WILLEN halen. VW kan er echt wel meer uit halen als ze willen, elke fabrikant kan dat. Het is puur een kwestie van beleid.
daar heb je wel een punt, het zit em in de techniek en afstelling en int beleid… benieuwd op hoeveel de pk-oorlog zal stranden(want beetje meer druk op een turbo’tje doet wonderen) xD
@iedereen die mij recht wilde zetten

Juist ja, ten eerste zijn een aantal die jullie noemden niet meer in productie, ten tweede zijn ongeveer al jullie voorbeelden sportwagens die niet hun max koppel tussen 2400-5000 toeren beschikbaar hebben.
Alle andere voorbeelden die wel vergelijkbaar zijn zijn de +- 3.5 liter V6’en van de japanse merken die, ja hoor ook allemaal rond de 300pk zitten. Evenals overigens de nieuwe 3.5 uit de Mercedes SLK/CLS.

Kortom, het vermogen uit deze R36 is uiterst acceptabel en helemaal niet vrij weinig.
@sebastiaan

We hebben het hier over atmosferische blokken, niet geblazen.
@ marruk
waarom zou je een boring audi tdi kopen waar er miljoene van rondrijden
-edit: opgeschoond vanwege gebrek aan fatsoenlijk schrijven–
@M-lover,

Mooi dat je er net zo over denkt, M-lover.

Groetjes Kor
@Heyhuub: beetje te snel op de tenen getrapt…. Als je vraagt: “Noem eens een krachtiger atmosferisch blok van rond deze inhoud.” Dan moet je niet gek opkijken als je antwoord krijgt. Als jij dat als terecht wijzen ziet dan is dat een vooral jouw interpretatie…..

Het vermogen van deze 3,6 is helemaal niet zo slecht… of de rest heeft ook niet zulke indrukwekkende vermogens? Tis maar hoe je het bekijkt….
@Ewout,

Haha heee die Ewout jonge. Je hebt helemaal gelijk natuurlijk wat betreft een prachtbak. Zoals je weet ben ik helemaal gek op VW’s….lol.

Groetjes Kor
het blijft een dure bak, het blijft een duitser…

en als je hem in het silver of zwart koopt ziet bijnan niemand wat voor een snelle bak je hebt, zijn die mensen dan blind?

die grille gaat echt te ver
Ziet er uit als aftermarket / tuner auto. Te veel spoilermeuk. Een sjonniebak.
Contradictio in Terminis: Passat en ‘sportief’
Een Passat is een saaie, ruime burgerbak. Laat de sportiviteit over aan iemand anders!
@Hocko: leuk! misschien kun je je foto’s uploaden op http://www.autojunk.nl?
ik heb vorig jaar een passat 3.2v6 gekocht en die kwam ook al uit aan de 72.000 euro dus RenJie kan wel zeggen dat het duur is maar nee hoor…
echt een dikke auto jongee had ik maar zo`n passat r36!
:D
Wat een achterlijke reacties soms zoals het is maar een volkwagen saai? maybe maar verveelt niet zoals die spuit 11 lijnen van de Alfa Romeo bv.
Kijk dan ook eens hoe snel die alfa zakt tov de VW in waarde.
Sowieso geen vergelijking maken met duitse werktuigbouw tov italiaanse.
Al was ik milionair dan kocht ik nog een VW.
VW is een klasse product en dat blijkt met dit maar weer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).