Avé Punto!

Auteur: , 50 Reacties

Na een paar weken van afwezigheid ben ik terug. Gewoon, om jullie weer elke zaterdag met mijn schrijfsels te vervelen. Ik zou daarvoor mijn excuses kunnen aanbieden, maar dat doe ik niet. De vakantie was heerlijk. Goed weer, lekker eten, veel te zien. Oostenrijk is prachtig, zeker voor de autoliefhebber. Mooie bergwegen en het wagenpark valt ook niets tegen. Vreemd genoeg is de maximumsnelheid op de snelwegen 110, maar mag je buiten de bebouwde kom wel 90 blazen op de meest dwaze, levensgevaarlijke bergweggetjes. Vreemd. Maar wel lekker. Ik moet eerlijk bekennen dat ik een paar hele mooie auto's niet met jullie kan delen omdat ik mijn camera niet bij de hand had. Een Maserati Spider, een dikke Gemballa, een 599 en zelfs een GT-R in een vreemde, groene kleur boor ik jullie daarmee door de neus. Daarvoor bied ik mijn excuses aan. Sorry hè!

Wel heb ik de volgende prachtige XK120 met bijpassend nummerbord voor jullie op de gevoelige plaat vastgelegd.

Jaguar Xk 120

De eigen automobiele avonturen deze vakantie waren overigens ook niet onaardig…

Ik ben geen fan van het Italiaanse merk Fiat. Natuurlijk, ze maken best aardige auto’s, maar ik heb er niet veel mee. Ik heb Alfa altijd als het echte Italiaanse automerk voor het volk beschouwd. Misschien wel volledig onterecht, maar zo gaat dat. Italiaans staat voor mij gelijk aan passie, design en pizza. Niet aan de jaren tachtig Panda of Tipo. Om over de Multipla nog maar te zwijgen. Hoewel die door mij altijd Multivlaai wordt genoemd. En dat zou dan kunnen verwijzen naar een rond iets wat je kunt eten, zoals een pizza. En dan zou het Italiaans kunnen zijn. Maar ik dwaal af: Alfa dus, niet Fiat. Fiat is lelijke onbetrouwbare troep wat mij betreft.

Maar, zoals altijd: de uitzondering bevestigt de regel. Derhalve moet ik bekennen dat ik de Fiat Punto van mijn vriendin écht een mooie auto vind. Dan heb ik het dus wel over de eerste generatie, wat daarna komt vind ik aanzienlijk minder, hoewel de Grande Punto best fraai is. Ik zag trouwens nog een fraai staaltje van parkeren met een Grande Punto, een uurtje over de grens in Italië. Strak gedaan, vindt u ook niet?

Fiat Grande Punto

Ons model is -voorzien van meegespoten bumpers- altijd één van mijn favoriet getekende auto’s geweest. Eenvoudige, strakke lijnen, weinig poespas, maar wel sportief en strak. De kleur van die van mijn meisje is ook fraai vind ik. Een soort metallic lime groen. En er zit mooi 5 spaaks lichtmetaal onder met lekkere dikke bandjes. En het interieur is ook leuk. Lekker fris, niet heel speciaal, maar als je vorige auto een eerste generatie Clio was, dan is het echt een hele verbetering. Daar komt bij dat we zonder moeite al onze kampeermeuk achterin kwijt konden. De heenweg was vlekkeloos, lekker cruisen achter de Seat Leon van onze vrienden aan. Eenmaal Duitsland binnengereden even terugschakelen naar de vijfde versnelling en het gas erop. Met een oorverdovende acceleratie klom de naald binnen no time van 120 naar 125 kilometer per uur. Het mag dan een zesbak zijn, je moet niet teveel verwachten van een motor met iets meer dan een liter inhoud. Hoewel het ritje exact hetzelfde was als eerder dit jaar in de GTI, moesten we dus genoegen nemen met iets meer reistijd. Al met al viel het nog reuze mee en legden we de 1175 kilometer in een dikke 13 uur af, inclusief stops, file, et cetera. Eenmaal aangekomen constateerde we slechts een klein rammeltje in de uitlaatdemper. De Punto had de reis inclusief érg steile bergpas op het eind prima doorstaan.

De eerste week mocht de Punto even bijkomen en deden we voornamelijk veel in de eerste generatie Leon van onze vrienden. Ook een heerlijke auto trouwens maar dat terzijde. De week daarop moest de Punto weer flink aan de bak. Bergpassen op die niet breder waren dan een veredeld fietspad, afdalingen die sneller waren dan die van Alberto Tomba. Ze kreeg behoorlijk op haar donder en met buitentemperaturen van boven de dertig graden liep de temperatuur soms wat op in het vooronder. Maar niet één maal liet ze het afweten.

De terugweg begon ook voorspoedig, maar het kon niet eeuwig goed gaan natuurlijk. Het rammeltje in de uitlaat werd ergens net onder Stuttgart een luide brom. Uitlaat lek, maar ach, dat kon in Nederland wel verholpen worden. Nou, nee. Net bóven Stuttgart gebeurde het. De luide brom werd een flinke brom. Precies tegelijkertijd trokken we een vonkenregen die te zien was vanaf de maan. De volledige demper was van de uitlaat gebroken en sleepte onder de auto over het asfalt. Aangezien we net een heuvelklimmetje aan het doen waren was er geen vluchtstrook en dus moest ik de eerste de beste parkeerplaats op zien te duiken. Dat deed ik maar omdat ik tussen twee vrachtwagens gedoken was om de snelweg te kunnen verlaten kon ik pas op het laatste moment zien dat deze al helemaal vol stond met vrachtwagens. En dan bedoel ik ook helemáál vol, inclusief het rijgedeelte. Met een ruk aan het stuur kon ik een aanrijding met een achteruitrijdende (ja, je leest het goed) vrachtwagen voorkomen en de snelweg nog net opduiken. Ik moest nog even verder. Uiteindelijk, na een kleine kilometer, konden we een kleine vluchthaven oprijden en de ADAC inschakelen. Deze hielp ons binnen drie kwartier weer op weg, en hoe! De Punto klonk beter dan de dikste Porsche en bij het tankstation knapten de ruiten van alle caravans toen we de auto weer starten. Bij het loslaten van het gas knalde en pruttelde het ding als een Le Mans racer en alle BMW’s en Audi’s gingen met ontzag aan de kant. Ik wou nooit meer anders. Helaas is de auto niet van mij, maar van mijn vriendin.

Eenmaal thuisgekomen werd één en ander direct gerepareerd en ondertussen is de Punto weer gewoon in haar element in de bebouwde kom en op een enkele landweg. Ik had niet verwacht zoveel lol te kunnen beleven aan een auto met zo weinig vermogen maar ik heb me er uitstekend mee vermaakt. Ondanks het feit dat het ding (geheel naar Italiaanse traditie natuurlijk) uit elkaar viel, had ik er geen seconde van willen missen. Ik heb er weer een paar hele mooie autoherinneringen voor het leven bij.



50 reacties

mooie colum, punto’s rulen
Kijk, daar draait het nu ook om. Het hoeft geen auto van een ton te zijn om heel wat plezier/herinneringen mee te beleven.
Avé!(ik heb ook latijn gehad :P) De grande punto vind ik ook erg fraai. Grappig stukje, maar ja, het blijft een italiaan hè.
schoon stukje en wat een kleur voor een punto
Een standbeeld voor Casper
ik moet zeggen dat ik de nieuwe punto erg mooi vind maar de eerste was ook buitengewoon prachtig!
WatMaaktdeOpelfan???
Oké, veel liever een punto dan een fiesta, corsa, C3, polo en de hele japanse rimram. En de prijzen waren ook interessant,
Maar nu gaan verkondigen dat ie strak en snel en zo mooi is… ’t is wel zo dat de laatste facelift verschrikkelijk lelijke koplampen had. De grande punto is wel zeer geslaagd.
Voorzie je vriendin snel van een , dan zal ze meer stijl hebben.

P.S Een fiat voelt toch nooit als een alfa, wat mij betreft zijn fiat en lancia voor de vrouwen, en alfa houden we voor de mannen.
Een punto is een leuke auto maar ik moet er toch echt niet aan denken om er een te bezitten….. Ze zijn naar mijn idee niet te vertrouwen, er moet gewoon iets stuk gaan als je even een onoplettend momentje in je rijstijl hebt verborgen. De punto waar ik mee gereden heb (grande punto 1.4) was hagelnieuw en zelfs toen twijfelde ik aan de kwaliteit van het interieur……raar maar waar. Maar al deze afwijkingen vervagen wel met de “fun-factor” die de auto heeft, de styling is gewoon mooi en netjes, de afwerking is redelijk en de motorgeluid zijn vaak briljant.

Ik zou hem niet kopen, maar ik zou me niet schamen om ermee te moeten rijden.
u weet dat ”over auto praters” , niet liefhebbers zijnde, zich hierin kenmerken dat hun repliek over bepaalde auto”s hoofdzakeliijk bestaan uit historische gedachten , veelal opgevangen op feestjes van uiteenlopende creatuur.
De waarheid ligt veelal bij de mensen die ervaring hebben , de eigenaren veelal. Niet eigenaren als de duitse Adac hebben de panda en GP op eenzame hoogte geplaatst aangaande praktijktesten ,ook wel betrouwbaarheid genoemd. De duitsers zien het nu met lede ogen aan hoe deze mooie italiaanse creaties ook op dat punt zelfs beter gaan scoren……^&)(*&%##@
Met de betrouwbaarheid van de eerste generatie Punto is helemaal niets mis. Ja er rammelt wel eens het één en ander in het interieur maar da’s hooguit irritant, stuk gaan doen die onderdelen in het interieur niet.

In 2,5 jaar minder ellende dan met de oude twingo die m’n vriendin ooit had in een half jaar….

Ik denk eerlijk gezgd niet dat er veel auto’s te vinden zijn die zo leuk zijn om te rijden, zo praktisch inzetbaar en tegelijkhertijd zo belachelijk goedkoop. Zelfs de onderdelen (remmen of andere slijtdelen) zijn spotgoedkoop… Voor mij geen opels, vw’s in deze klasse. En japanners zijn misschien wel beter maar 2000 euro meer aftikken voor een oudere japanse kleine auto dat vind ik zinloos. Prima karretje die Punto, zoals veel Fiat’s vooral een imago probleem… maar ja, veel mensen geloven ook nog steeds dat Opels zo betrouwbaar zijn… vooroordelen, ze blijven hardnekkig stand houden.
” niets mis” = niet meer dan normaal voor auto’s van 6 jaar of ouder. Er gaat natuurlijk wel eens wat stuk… maar niet meer dan bij m’n brandnieuwe leasebak in het eerste jaar… het is dus nogal relatief zeg maar.
Nou ja, wellicht had je in je vakantie er geen seconde van willen missen. Totdat je naar je werk moet of naar een of andere belangrijke afspraak dan denk ik dat je dit als kiespijn kan missen.

Wat ik ook altijd opvallend vind zijn mensen die hun kop in het zand steken als het aankomt op een Italiaans merk en de betrouwbaarheid. En wat ik nóg lachwekkender vind is het “nee nee, wij zijn niet gek maar jullie zijn gek” verhaaltje wat je erbij krijgt. Terwijl er genoeg testen zijn waaruit blijkt dat Italiaanse auto’s qua betrouwbaarheid niet onderdoen voor de Franse auto’s…en dat ben ik niet die dat zegt maar honderden zo niet duizenden andere mensen die DAADWERKELIJK zo’n auto bezitten.
@rick dos: de rekeningen (of beter het gebrek eraan) zijn tamelijk onomstotelijk bewijs…. dat heeft niets met kop in het zand te maken.

Een oude auto kan wel eens een probleem met een doorgeroeste uitlaat hebben… misschien nieuws voor je maar als je lang genoeg wacht flikkert die van je BMW’s er ook een keer onderuit…
Voor jou als individu wellicht maar dat zegt helemaal niks, nakkes, nada in het algemeen.

Voor wat betreft een uitlaat die er onderuit, dat zal heus wel maar dat was ook niet mijn punt…
aanvulling:

Voor jou als individu wellicht maar dat zegt helemaal niks, nakkes, nada in het algemeen over de betrouwbaarheid van FIAT.
@ wOoOdy: onze voormalige clio heeft ook veel meer problemen gegeven dan deze Punto tot nu toe, maar ik oordeel vooralsnog nog niet te hard, ook dat kan namelijk de regel bevestigende uitzondering zijn. Wel is het een feit dat ik -nu ik er op let- ik veel meer Punto’s van begin negentiger jaren zie rijden dan Clio’s hier in de omgeving.
Waarom zo weinig liefde voor de 2de generatie Punto? Ik heb zelf een heuse 1.2 8v uit 2003 staan (nog pre-facelift) en het enige wat er sinds 2003 is stuk gegaan is de autoradio: een Duitse Blaupunkt. Tja…
Dan zou ik als ik jouw was oppassen met vele andere merken die ook besmet zijn met Fiat onderdelen : saab , opel , susuki, cadillac….
Bedenk dat een merkidentiteit verleden tijd is. Een Ford is tegenwoordig ook een Fiat , die op zijn beurt weer besmet is met onderdelen uit Japan.
Vele voorbeelden te over . Op een autoforum zou het verjaardags niveau een niet te hoog niveau moeten krijgen.
Een VW heeft ook niet dat niveau als wij , velen, geloven. Moet je eens een duits autoblad lezen. Kom je weer met beide voetjes op de grond.
@ RW: ik vind die auto simpelweg niet mooi getekend.
Ja maar ja maar ;-)
Zeer terecht dit, de Punto is echt een prima wagen. Rij er zelf ook mee, en het valt me alleszins mee. Klein nadeel is echter de automaat, CVT, waardoor je niet echt heel erg rap bent. Enige manco van het afgelopen jaar zat ook in deze CVT: na 500 km in één weekend te hebben gereden begon dat ding een enorme herrie te maken (het leek erop dat het 1.2-tje Automaat het toch net iets te zwaar had om 160 met 5 man erin te rijden…). ANWB gebeld, die vreesde dat er een nieuwe bak in moest. Bleek gewoon de olie te zijn die nooit ververst was, geen echt probleem dus.
Deze vakantie ook weer heen en weer gereden naar Frankrijk, totaal (incl. afstanden daar) zo’n 3000 km afgelegd, zonder een enkel probleem. Mij hoor je niet meer klagen over de kwaliteit van deze Italiaan!
“maar ja, veel mensen geloven ook nog steeds dat OPELS zo betrouwbaar zijn… vooroordelen, ze blijven hardnekkig stand houden.”

“Dan zou ik als ik jouw was oppassen met vele andere merken die ook besmet zijn met Fiat onderdelen : saab , OPEL , susuki, cadillac….”

Aha! Zie je wooody, heb je gelijk je boosdoener te pakken.
Rick dos, wat noem jij dan betrouwbare auto’s, en wat rij je überhaupt zelf?
@RW

Toyota, Lexus, Honda etc.

Ik rij zelf BMW.
Maar om nu uit angst (want dat druipt er van af) een bepaalt merk te rijden …ik heb andere angsten in het leven. In zover aanwezig.
verduidelijking graag.
de Pabo heb ik gemist , helaas.
Zo te zien heb je wel wat meer gemist. En inderdaad helaas voor jou.
Ik sluit me aan bij o.a. johnnyt-jet: ik rijd zelf vanaf 1992 Italiaans en alleen de 1e generatie Alfa 33 had last van roest (ik had een Alfa 33 1.3 Junior uit November 1988, gekocht toen ie iets meer dan 3 jaar oud was en dat was nog oude kwaliteit plaatwerk.

Maar daarna heb ik nooit geen problemen gehad met de betrouwbaarheid! De gefacelifte 33, de Fiat Cinquecento Sporting uit 1995 (in ’99 gekocht) en m’n huidige Punto HGT/Abarth zijn vrij van ellende…
De Punto had wat electronische kuren, maar dat lag m aan Fiat Nederland, die net als alle importeurs geen klachten willen horen en zeggen dat ze van niets weten.
Het is na zachtjes dreigen met een rechtzaak en brief naar de fabriek wel opgelost. Waar ging het om: een sterkere accu om de electronica aan te kunnen en een nieuw verbindingsstekkertje voor de cruise control.

Maar geen enkele auto heeft me ooit laten staan en het is idd waar dat mensen met bv een Opel of VW denken dat daar nooit wat mee is.
Ik denk dat er bij de Italianen minder terugroepacties zijn dan bij vele andere merken.
Op diverse forums hoor je mensen klagen over hun voormalige Opel, VW of welk merk dan ook. Er bestaat geen onbetrouwbaar merk.
Een monteur van mijn dealer noemde als voorbeeld een BMW, die regelmatig met ramen en deuren open/los stond, omdat de electronica alsmaar problemen gaf. En die klachten werden ook niet onderkend door de BMW dealer.

En wil je lachen: ga met een Punto GT Turbo tegen een Golf GTi sprinten: al die mensen die dan nog denken dat een Golf GTi de snelste auto is, lopen dan jankend weg :)

Mijn Abarth uit 2004 met 1747cc trekt een nieuwe 2 liter GTi er nog uit.. Ze zijn niet alleen best wel betrouwbaar, maar ook luxer en sneller dan de meeste concurrenten.

Ik verwacht niet dat alle vooroordelen aan de kant gezet worden, dus koop maar weer die ‘geweldige’ Opel, waar je €25.000 voor de kale uitvoering betaald… Koop voor 5000 minder een Italiaan en dan heb je ook nog alle opties die vele Duitse merken missen..

Viva italia! :P
Goh, dat had ik niet verwacht dat je je aan zou sluiten bij Johnnyt-jet… ;)
Ik zie wel dat Italiaanse auto’s het beste strak zijn te parkeren.
Die achterkant zwenkt toch ietsje uit als je weg rijd ?? Of ben ik dat alleen van USA-cars gewend ? :)
Ik heb nog mooie herinneringen aan m’n Ritmo… Wat een gare bak! Maar wat reed het toch lekker! :)
Ik lees dat het over betrouwbaarheid gaat van bepaalde merken…
Ik zeg niks over de betrouwbaarheid over merken omdat we gewoon elk jaar weer ongeluk hebben.
We gaan elk jaar naar Turkije met de auto. De totale afstand die we afleggen is zo rond de 3700KM inclusief bergweggetjes, dikke snelwegen etc. etc.
Mijn pa en ik zijn gek op BMW’s en hebben er ook een paar gehad.
We hebben in 2002 een 525TDS (’95 (oude type) automaat) gekocht. De heenreis was gewoonweg goed en trok goed (heerlijke kickdowns bij het inhalen in de sportstand :D ). Alleen de terugreis was niet zo fijn en liet ons in Duitsland in de steek :(

Daarna in 2003 een 325TD (’97) gekocht. Deze was gewoonweg goed en heeft ons niet in de steek gelaten maar alsnog verkocht omdat hij ‘underpowered’ was.

Daarna hebben we een 325TDS (’96) gehad.. Was echt een toffe wagen met alles d’op en d’r an :D
We hebben hem in 2004 gekocht en gingen ermee naar turkije.
De heenreis was ook perfect en in Turkije zelf ook geen problemen gehad.
De terugweg liet hij ons in de steek. De dynamo liet het zitten.

Mijn vader heeft niet gezworen maar zei dat hij nooit meer een BMW zou kopen dus gingen we shoppen voor een VW Bora TDI met 110pk (’02). In 2005 naar Turkije met de Bora en onderweg all in Bulgarije liet de turbo ons in de steek. De krachtige Bora trok niet meer op en leek wel een ezel…
Ook verkocht :P

In 2005 gingen we niet naar Turkije wegens omstandigheden…

Daarna weer een VW gekocht maar dit keer een benzine variant. Dit keer wilde we een ruime auto dus kozen we voor de Sharan van VW.
Toevallig kwamen we een rode 1.8Turbo tegen uit ’03.
Met 150pk trok hij wel goed etc.
İn oostenrijk hoorde ik de kleppen tikken en dacht dat de motor verbrand was van binnen.. :( Later toen iedereen een signaal stuurde naar ons dat we moesten stoppen wist ik het zeker.. de hele achterkant was zwart geworden door de rook uit de uitlaat.. Alweer autopech.
Nu in 2008 rijden we een KIA Sorento 2.5CRDI die gechipt is naar 170pk. Onderweg alweer pech alleen reden we dit keer door tot Turkije. Daarna bleek dat de achter differentieel kapot was.

Het maakt niet uit wat je rijdt…. Je moet gewoon erg veel geluk hebben als je iets koopt.. Dat missen wij dus :P
Oja.. en al onze auto’s hebben niet meer dan 150.000 gelopen met onderhoudsboekjes aanwezig etc.

Je moet gewoon geluk hebben, meer zeg ik niet ;)
Rick , blijf eens bij het onderwerp, je bent zo met jezelf bezig.
Oja nog eventjes on-topis gaan :P : İk vind de nieuwe generatie Punto’s echt mooi! Mooier dan een Golf :P En maakt niet uit dat ze uit elkaar vallen.. Het gaat erom dat je ervan houdt :D
Maar doe mij maar een 123D :P
@K Kalkan .. je moet maar net geluk hebben ??
je bedoelde “het moet je maar net tegen zitten” zeker ..

o,ja .. tussen de 2 voorstoelen zit een soort van pookje .. die moet je af en toe verzetten naarmate je sneller gaat ..
Leuk, anekdotes over auto’s. Weinig te melden van mijn kant, wegens gebrek aan ervaring. :P De toch Franse Pluriel heeft ons nog nooit laten staan, met uitzondering van een keer dat hij niet meer wilde starten, maar dat bleek oplosbaar door een keer hard op het rempedaal te rammen. (vraag me niet wat het met elkaar te maken heeft, maar het is een bekende kwaal) De DS laat het elke vakantie wel een keer afweten (muv dit jaar), maar dat hoort bij een klassieker. Leuk toch. Ik vind het wel zijn charme hebben. ;)
Weer zo’n eikel die zich effe tussen twee vrachtwagens wringt omdat hij er zo nodig af moet. Ik wens je een noodstoppende voorligger toe en een achterligger die net genoeg afstand had om de vrachtwagen voor hem te vermijden.
Punto’s zijn pas echt mooi als ze verwrongen staal zijn.
Hier ook een Punto, met een 1.2 achtklepper is het nog een lekker rap dingetje! Bouwjaar 2001 en in 2005 gekocht, ondertussen wel wat problemen gehad maar dat hoort bij een Itialiaanse auto.

Knap hoe die GP zo strak langs de muur staat, maar handig met het uitstappen lijkt het me niet, zo over de middentunnel heen klimmen.
@ Fortuna: Niet oordelen als je er niet bij was. Ten eerste reed ik sneller dan die vrachtwagens en kon ik mijn snelheid prima aanpassen zonder dat er door de vrachtwagenchauffeurs hard geremd hoefde te worden. Ten tweede leek het alternatief, doorrijden met het risico dat die demper helemaal lossloeg en iemand door de voorruit kwam zeilen, me net iets minder aantrekkelijk.

Ik wens jou ook een fijn leven verder.
“maar als je vorige auto een eerste generatie Clio was, dan is het echt een hele verbetering.”

Na twee dagen niks drinken smaakt een Dommelsch ook lekker.
Na een aflevering van Nederland Zingt, klinkt Rowwen Heze ook best leuk.
Rick Dos is een aardige gast, vergeleken met Mao Zedong.

Verder weer een vermaekelijke column, keep it up..
@ lincoln ; Of ongeluk, of het zit tegen.. ‘T is toch bijna hetzelfde :D
En nog eventjes vermelden.. De oliepomp was kapot bij de Sharan en daardoor kwam er geen olie meer naar de bovenkant van de motor ;)
Aaah eindelijk, eindelijk mag ik eens hetgene dat mij al jaren ergert loslaten!!
En das namelijk iets wat ik al tegen 10 tallen mensen heb vertelt……ma blijkbaar vatten ze het niet :(
Een vriendin van mij kocht enkele maanden terug een Grande Punto (prachtige wagen! veel 30 x duurdere auto’s kunnen op vlak van design niet mee….zeker de sportievere uitvoeringen!!).
Zij was natuurlijk super trots en vertelde dit op haar werk…….enkele leuters begonnen dan van ” Bwa nen Fiat binnen een week sta je in panne !!!”
Zij ,niks van auto’s kennende kon zich niet verdedigen en was een beetje geschockt! Het ergste was: de lullen die dit zeiden reden toevallig allemaal met Franse wagens!!
Een andere vriendin kreeg van vader een auto…..ze wou een Alfa 147 ma papa zei dat dit rommel was endus niet op hun oprit kwam….dus wat heeftpapa gekocht?!! EEN PEUGEOT 206!!
Dus nu mijn pointe…….Italiaanse wagens zijn zeker niet slechter dan Franse…..van bouw kunnen ze met de Duitsers niet mee ma technisch wel…..Hun motoren zijn echt niet slecht, ik heb 3 Alfa’s gehad nu een GT en een Fiat Fiorino…….er is niks op aan te merken op motorisch vlak…niks helemaal niks !!! Fransen hebben bij ons een goede naam terwijl deze echt wel rampzalig zijn…….Italianen Roestten in de 70 ties….ja das waar ma de Fransen ook,en de Japanners,alleen de Duitsers en Zweden hadden beterstaal.
Dus waarom wordenItalianen dan als rommel aanzien maar Fransen niet?!
@ Casper

Als je niet tijdig kan zien dat de parking vol zat, dan reed je VEEL te dicht. Sommige mensen moeten eerst de intercooler van een vrachtwagen door hun achterhoofd geramd krijgen eer ze het leren.
Timo, op feestjes altijd over vrouwen praten , doen ook 9 van de 10 mannen en 8 weet er daar ook niets van.
johnnyt-jet , daar heb je een punt.
Uiteindelijk doet iedereen wat hij wil………..ik vind het alleen jammer dat enkele jaren terug Fiat er bijna niet meer was,die vooroordelen maakten het bedrijf onterecht kapot …………..ze zijn er terug bovenop aan het komen dankzij deftige prijzen en super design……….veel mensen zien het nut niet meer in van een Duitser te kopen voor 30 procent meer, minder te krijgen en dezelfde wagen als je buurman te hebben .
Daarmee breek ik de Duitse auto-industrie niet af….,hun bouwkwaliteit is zo goed als perfect .
@ fortuna: ik zou nu een heel relaas kunnen typen waarom je ongelijk hebt, maar aan je botte en ronduit trieste manier van reageren kan ik afleiden dat je waarschijnlijk zo’n flapdrol bent die in zijn Scania (waarschijnlijk met blauwe LED-verlicht kerstboompje op het dashbord en een nummerplaat met de naam van je “wijffie” voor het raam) denkt koning van de weg te zijn. Het is als met de motorrijders: je geeft ze continu het voordeel van de twijfel, maar af en toe komt er iemand langs die alle vooroordelen bevestigt. Niet eens zozeer met hun weggedrag als wel met hun uitspraken en neerbuigende houding over medeweggebruikers.

Bedankt dat jij die persoon voor de vrachtwagenchauffeurs wil zijn. Je collega’s zijn waarschijnlijk erg blij dat je alle goodwill die zij opbouwen met correct gedrag zo lekker weet af te breken. Hulde man! Held!
Iemand is op zijn pik getrapt…
@ fortuna

“iemand is op zijn pik getrapt”
zeg jij

kijk eens naar je eigen reacties.

hij had er een uitlaat afliggen die voor leuk vuurwerk zorgde. op een weg zonder vluchtstrook. dan kun je leuk doorhobbelen en de motorkappen achter je een custom paintjob geven. en hopen dat er geen rommel op de weg ligt die meegenomen wordt of waar die achter blijft hangen.

als hij blijft hangen achter iets zal hij waarschijnlijk wel afbreken (misschien met alle gevolgen van dien) maar de auto zal ook een beste opdonder krijgen en misschien een andere weggebruiker rammen omdat hij een ruk naar links(bijvoorbeeld) krijgt.

dan is de beste manier maar even om een parkeerplaats op te gaan en als dat zo moet dan moet dat. er is een zwaar probleem aan je auto die veel dingen kan veroorzaken.

“Weer zo’n eikel die zich effe tussen twee vrachtwagens wringt omdat hij er zo nodig af moet”

nou hij had een vrij goede reden. dat zullen ook de vrachtwagens wel gezien hebben.

en je moet ook zien dat dit een verhaaltje is. dan schrijf je net op een wat grappigere manier over iets. er was misschien wel genoeg ruimte maar moest hij er ineens tussen en daarna hard remmen omdat de rest voor hem remde. zo zijn er een hoop redenen te verzinnen.

maar ik was er niet bij en jij ook niet. of was je soms de bestuurder van de vrachtwagen waar hij voordook. en dwong hij je daarmee dat je je voeten van het dashboard moest halen om bij de rem te kunnen en niet door kon op je cruise control.
ik heb zelf 3 nieuwe Peugeots gehad (nu een 1-serie bmw cabrio) en de nieuwste 2 hebben me een paar keer zwaar in de steek gelaten. En de fijnste vervangende auto die ik heb gehad was een Fiat Stilo uit 2006. Goedkoop, prima afgewerkt, lekkere stoelen en luxe ook. Heb ‘m een hele vakantie mogen meenemen en er is helemaal niks mee misgegaan op wat voor manier dan ook.. sterker ik wilde ‘m wel houden, hij was ruim 8 mille goedkoper dan mn 206cc en hij deed t heel wat beter…
Heb sindsdien een heel ander oordeel over Fiat, echt leuke mooie auto’s en met die kwaliteit zit het nu best goed :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).