BMW M3 coupe zonder carbon

Auteur: , 128 Reacties

Mooi he: tijdens de lancering van de M3 Coupe zijn er wat woordjes gewijd aan het carbon dak dat het zwaartepunt van de auto zou verlagen. Belangrijk voor het zetten van een strakke tijd op de Nuburgring en al die andere dingen die een gemiddelde M3 rijder doet.

Wel verrassend dan dat we op de Nurburgring een M3 Coupe tegenkwamen zonder carbon dak, maar wel met een mooi schuivende en kantelende glazen variant. Kan nooit goed zijn voor de wegligging. Staat de M dan echt alleen voor marketing? Zien we straks dan ook opeens een M3 Cabriolet?



128 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
geef mij maar een open dakje ipv carbon
@ 190d second that, maar dan wel een hardtop! :-)
”Zien we straks dan ook opeens een M3 Cabriolet?”

euh .. ?
misschien het omgekeerde van een CSL? :P
JoepieDePoepie
@Xander

Ooit weleens van sarasme gehoord..?!?
Zien we dan ook opeens een M3 Cabrio????

Die is er al…
…en al die andere dingen die een gemiddelde M3 rijder doet.
http://img392.imageshack.us/img392/6053/graphck4.png
Dit is gewoon een klant geweest die liever een klapdak wil dan een Carbon dak !
Een carbon dak en een klapdak zijn namelijk niet samen te bestellen ;)

Vindt dit dus niet echt bijzonder……
wwar stond M anders voor dan?
@JoepieDePoepie

Nee, maar wel van sarCasme. ;)

Natuurlijk is M niet meer dan een marketingtechnisch verhaal geworden. Een hele sterke en goede marketing voor BMW maar marketing desalniettemin.

M is eigenlijk al z’n “puurheid” een tijd geleden verloren. Waar zijn de tijden gebleven van de homologatie modellen? Die tijden wil ik weer terug!
@ mezelf
En nog enkele dingen vergeten, zoals nep-borsthaar opkleven, lotions kopen, bikini’s inspecteren, lange tijden stil staan in de hoop bewonderd te worden, vrouwen versieren mbv motorgeluid, territoria afbakenen and such. En natuurlijk de primaire menselijke behoeftes, zoals eten, slapen, naar het toilet gaan, kleine BMW M3 rijdertjes maken en zo zijn er nog wat. ;)
@ de vlaeminck; je zou m ook anders in kunnen vullen… Mijn visie op jou grafiek..

Groen: geld verdienen
Blauw: Mooie vrouwen meenemen
Geel: Bumperkleven
Bruin: Rondjes doen op de ring
Grijs: zich vervelen in de auto…

;)
Het is vanaf het begin zo dat je ook een dakraam kan kiezen, en dan dus geen Carbon dak heb. Zo zag ik dezelfde M3 ook in Augustus 2007 daar. En ook 2008 zag ik hem weer. Die nieuwe M3 E90 (facelift) zag ik overigens ook :P
@ Rick dos
Die modellen verkochten haast niet! En wees nu eens eerlijk, zou jij zoiets onpraktisch kopen? Oh wacht, je hebt een X5. ;) :P De M1 was nergens voor te gebruiken behalve racen. Ik vind de M3 van tegenwoordig toch nog puur genoeg hoor. En je kan hem tenminste nog voor andere dingen gebruiken (zoals hierboven)! :D De M-reeks heb ik altijd bewonderd omdat ze de RS’sen en AMG’s inmaken en tegelijkertijd hun principes behouden. Die motoren zijn zo precies als een Zwitsers uurwerk, dat kan je niet zeggen van die ruwe brokken pk die in de RS4 en C63 liggen.
Die M3 Sedan facelift (US model aan die ‘pinkers’ te zien) is wel lekker :)
Is dit geen wannabe-M3. Mogelijk vond de eigenaar een carbon dak te duur… Ik hou ervan om wannabe-M3’s hun erop te wijzen dat ze niet in een M3 zitten. Maatst nog een E91 (touring) gezien met M-logo achteraan. Die kon er niet mee lachen toen ik zei dat ik duidelijk zag dat dat geen M3 was…
@ Mr. V8
Groen is gelijk aan geld. Ik had het kunnen raden. ;)
@ Timmie
Als je dat doet, vraag je om in een rolstoel geslagen te worden. :P
Bij een schuif/kanteldak komt het carbon dat te vervallen,
lekker belangrijk nieuws dus.
Beetje onduidelijk gebracht, maakt verder niet uit.

Verder word de ‘puurheid’ van de oudere modellen van BMW soms ook wel overdreven. Ook voor een E30 M3 of een E34 M5 zijn rem- en onderstelupdrades nodig om ze niet door de mand te laten zakken op het circuit.

Feit is dat maar weinig eigenaren of eigenaressen hun huidige en/of nieuwe BMW’s het circuit op sturen. De enige die je regelmatig ziet zijn de M3 CSL’s en de E36 M3’s (allen zo’n beetje met de nodige upgrades)

Motorsport GMHB staat inderdaad voor een groot deel voor marketing. Feit is echter wel dat ze nog steeds gewoonweg sublieme motoren bouwen en t.o.v. de concurrentie altijd wel een stukje scherper aanvoelen. Dat is waar de M tegenwoordig voor staat.

De 130i is trouwens de E30 M3 van dit moment. Met een paar tweaks is dat nu DE entertainer van BMW!
@ de Vlaemink: groen en geel van jaloezie???

LOL
@ Svenska Aeroplan AB
Helemààl niet!! *gaat BMW M3 Challenge spelen*
@rick dos
Ik denk dat je gelijk hebt over dat marketing gedoe.Mijn e36 M3 is al kantje boortje wat betreft een echte rijders auto,maar toch veel rijplezier en dat al 185.000km lang.Ik zou hem graag vervangen door iets anders maar weet niet echt met wat? In duitsland staat een e30 evo te koop met airbox 275pk,ik zou die wel in de plaats willen maar mijn vrouw verklaard mij zot!
Ik dacht mij te herinneren dat de M3 al leverbaar was met schuifdak maar dat idd dan het carbondak vervalt.
Vroeger stond M, AMG of bijvoorbeeld RS idd meer voor racen, puur enz enz. Tegenwoordig hebben ze daar iets achter moeten zetten voor hetgeen waarvoor ze het toen hebben opgericht namelijk CLS, Black Series ect. De huidige M3 is zeker wel een goede auto, maar een alle mans vriend…
Hehe, dit is altijd al zo te bestellen op een M3. Wil je een schuifdak, dan krijg je gewoon geen carbon, klaar. Er rijden er al meerdere zo rond. Helemaal niets bijzonders dus dit;)
Oeh, wordt Autoblog in korte tijd toch 2x op de vingers getikt door de reaguurders, eerst door het Gumpert/Murcie filmpje en nu over de M3…
@de vlaeminck

De modellen verkochten haast niet? Waarom denk je dat we tegenwoordig nog steeds praten over een M3?

Noem mij eens een middenmotor sportwagen zoals de M1 die wel praktisch is? ;) De M3 E30 was zeker wel praktisch. Geen argument dus.

Natuurlijk zijn het hoogstandjes wat BMW aflevert met de M modellen, en ik vind persoonlijk ook dat de AMG’s en RS’en geen èchte concurrenten zijn. Dat zijn pas èchte wannabe’s. Als je het hebt over “puurheid” dat hebben die auto’s nooit gehad.

@xander

“Verder word de ‘puurheid’ van de oudere modellen van BMW soms ook wel overdreven. Ook voor een E30 M3 of een E34 M5 zijn rem- en onderstelupdrades nodig om ze niet door de mand te laten zakken op het circuit.”

Na het lezen van dit stuk zegt iets mij dat je niet ouder dan 20 jaar kan zijn. Als je wel ouder bent dan zou je moeten weten dat de M3 E30 voor zijn tijd tot één van de beste, zo niet de best sturende auto gold. Dat dat nu anders is dat lijkt me logisch, maar we zij inmiddels dan ook 22 jaar verder.

Wat betreft mijn stelling over puurheid wil ik het even verduidelijken. De M1 en M3 waren in eerste instantie raceauto’s dat later door de homologatie regels een commerciële inslag kreeg in de vorm van een straatauto. Tegenwoordig is het bij BMW EERST een straatauto en dan pas misschien, héél misschien een raceauto.
Wat een geouwehoer zeg. Is er geen ‘echt’ nieuws te vinden op de autoblog redactie!?
@ Rick,

Ik ben helaas al de 20 gepasseerd, wat een tijd :D

Je hoort mij toch niets zeggen over het stuurgevoel van een E30 M3. Dat heeft BMW tot op de dag van vandaag nog altijd goed voor elkaar.

De E30 M3 was heerlijk licht, door die schreeuwende 4-cilinder totaal geen gewicht op de neus, waardoor insturen gewoon een heerlijkheid word. Maar je kunt niet ontkennen dat elke M, de E30, de E36, de E34, de E39, de E46 etc. gewoon door de mand valt bij intensief circuitgebruik. Vooral de standaard onderstelafstellingen en reminstallaties krijgen het zwaar te verduren. Ik kan het weten. Ik rijd regelmatig op het circuit met alle type M’s.

Wat ik aan wil geven is, de vroegere M’s waren inderdaad auto’s die de perfectie benaderden. Echter waren enkele tweaks noodzakelijk om ze echt hard te laten gaan en hard te blijven gaan.

Jij snapt toch ook wel dat er behoorlijk veel verschil zat in het homologatie model van de E30 M3 en de echte DTM E30.

De huidige M-reeks is precies wat de klandizie verwacht, dat is vooralsnog het uitgangspunt van een naar winst strevend bedrijf.
Een behoorlijke misser van de autoblog redactie inderdaad.

Sinds de introductie van de M3 Coupe is de optie ‘glazen elektrisch schuif/kantel dak’ al mogelijk. Dit heeft tot gevolg dat het carbon dak vervalt.

Je zou aan kunnen nemen dat de afgebeelde M3 Coupe gewoon deelneemt in het testwerk van de voorrijdende M3 facelift sedan.
Idd…
De M3 bestaat al van int begin met een schuifdak (En dus sowieso zonder carbon!!)!
Natuurlijk ben je beetje debiel als je dat mooie carbon dak achterwege laat voor een schuifdak, maar zo rijden er idd wel rond!
Vooral in zuiderse landen blijkt een schuifdak een niet te missen optie (waarom?)…
Swat, geen nieuws dus!

btw… een schuifdak is een GRATIS optie op de M3!
Dus ofwel kies je carbon, ofwel kies je schuifdak! ;-)
giuliettalover
Een snelle blik op de BMW car configurator laat zien dat dit schuifdak een no cost option is voor iedere M3. Dus heren “journalisten”, beter je research doen alvorens dit “nieuws” te brengen.

BTw het carbon dak is een leuke gimmick. Theoretisch heeft het zeker zijn waarde voor de laatste 10e seconde, maar dan ook airco, electrische stoelvertselling, electrishe ramen ed er uit laten. Dus een CSL versie!
Maar die is er (nog) niet.
@Rick dos: “…en ik vind persoonlijk ook dat de AMG’s en RS’en geen èchte concurrenten zijn. Dat zijn pas èchte wannabe’s. Als je het hebt over “puurheid” dat hebben die auto’s nooit gehad

Dat je een selectief geheugen of selectieve kennis hebt zij je vergeven, we hebben allemaal zo onze voorkeuren. Maar dan moet je niet anderen hun selectieve geheugen of kennis gaan verbeteren. Quattro GmbH en AMG hebben wel degelijk hun pure race geschiedenis.

http://img300.imageshack.us/img300/1001/amgquattroheritagebm2.jpg
Inderdaad Sacha.

Als ik nog eens een nette 190e EVO 2 tegenkom, dan is die van mij.

En wat een enorme belediging voor de oer-quattro Rick! ;)
Het gaat niet om de Quattro aandrijving of de race roots, het gaat om de verfijning, en op dat vlak: is 1 van die 2 auto’s ooit een chirurgisch werkstuk genoemd? Take that! :P

@ Rick dos
Nou, van wat ik weet uit OKM (coverstory is ditmaal de M1), verkocht de M1 zeer weinig. De M3 dat weet ik niet, maar ik heb er nog gene gezien, zelfs niet op een tweedehands site.
Sacha, die S klasse is echt klasse! Er is ook een schaalmodel van gemaakt. Bruut ding.

En aan alle anderen: PUUR is een woord dat in automobielland bij de ‘grote jongens’ allang geschrapt is uit het woordenboek.

Voor PUUR moet je naar de kleine -gepassioneerde- automakers. Lotus, Gumpert, Ginetta, Noble, Donkervoort, sinds kort toch weer TVR (voor hoe lang?), Morgan en van mijn part ook nog Wiesmann, hoewel dat al op het randje is ;)
(bovenstaand lijstje is waarschijnlijk niet compleet, aanvullen mag)

En @ wouter: het is Nürburgring ;)
@Xander: In Rick dos zijn verdediging, de 190E EVO 2 homologatie versie is een Mercedes produkt. Daar had AMG niks mee van doen.
M staat toch voor Motorsport
“Zien we straks dan ook opeens een M3 Cabriolet?”

Welk merk doet dit niet? RS4 cabrio, SLR roadster, etc.

Dan is BMW nog het puurste, zij komen met een auto als de CSL. En waar komt Mercedes mee? Een CLK DTM, maar zelfs daar moet een cabrio uitvoering van komen… over marketing gesproken
Er is altijd al ’n M3 cabriolet geweest… Do your research!
Niemand die zich bedenkt dat je Carbon ook kan verven? Grijs bv…
L0L, ik nomineer dit artikel wel tot een van de slechtste ooit qua nieuwswaarde :lol:

Dadelijk wordt het nog iets als dit:

http://img111.imageshack.us/img111/6561/5seriezonderfy0.jpg
In de promofolder van de M6 stond te lezen dat het carbon dak voor 30 kg gewichtsbesparing zorgt want de optie ‘open dak’ is niet beschikbaar voor de M6 coupé…

Mooie marketingpraat, de echte gewichtsbesparing bij de M6 zou 3 a 4 kg zijn, bij de M3 zal het ook zo iets zijn.
Op het totaalgewicht maakt dat weinig uit, maar het ziet er wel lekker uit natuurlijk.

En het is iets moeilijker om een fake-M3 ineen te knutselen.
Voor ieder wat wils hé, goeie zaak toch? Tis ook nooit goed bij het publiek.
@floyd,

kan zijn dat de kap idd maar 3 a 4 kilo scheelt.

Maar ga eens door een bocht met plus minus 80-90, dan weegt deze wel iets wat meer dan 3 a 4 kilo
was mij ook nooit opgevallen, wist dat carbon kon en niets anders.. wel zonde van je geld om dan de coupe te bestellen en de prijs van t carbon dak te betalen voor een dakraampje (die is namelijk gratis) dat over een paar jaar weer aan alle kanten lekt.
is al vanaf het begin gewoon leverbaar.
schiet me dood, maar op een GT zoals de M3 zou ik ook het open dak bestellen..
Wat maken 2kg uit op een auto van 1.5ton? Niets aber nothing.
Met een mooi setje veren verkrijg je volgens mij veel meer resultaat..
@de ecosnob(WTF?).

Het gaat ook ten koste van de stijfheid van de auto. Dat corrigeer je niet met alleen een ander setje veren.
Dus het is niet een kwestie van even een open dakje plaatsen. ;)
timmekeautospotterke
ooit aal gehoord van een M – pakket???
Robin van Walsem
die is er allang, vanaf het moment dat de M3 E92 uitkwam, stond degene met een schijfdak meteen bij ons in de showroom… dat was wel tegenvaller.. en dat is nu zo’n 6 maanden geleden..?
De E30 M3 is niet puur?

De E30 M3 is één van de puurste auto’s ooit gemaakt.
hij was in die tijd in de langzaamste uitvoering net zo snel dan wel niet sneller als een integrale turbo met 4WD dat zegt al veel.
Verder was het in die tijd de best sturende auto.
De E30 M3 is tevens ook de meest succsesvolste raceauto auto ooit met de meeste overwinningen in meer dan 60 landen
hij was ook zeer succsesvol als rallyauto.
Het is één van de mooiste auto”s om te zien in mijn ogen.
Het is één van de meest waarde vaste auto”s ooit
voor een 20 jaar oude auto betaal je nu nog meer dan sommige nieuwe nu.
en zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Verder heeft mercedes een mooie race geschiedenis maar audi toch echt niet.
Als ik nu alles moet opnoemen dan kom ik bij het quattro verhaal wat zon beetje het eniste is, en dat ze alleen sneller waren door dat voordeel.
en als je nu kijkt dan hebben ze succes gehad in le mans wat de grootste bullshit is en waar ze strijden tegen peugot.

Ik vind dat audi na de chinezen de grootste kopiermachines zijn.
ze kijken al vanaf vroeger naar Mercedes en BMW.
plus 75% komt van VW van de schappen en de blokken tegenwoordig uit lambo”s,
heeft BMW angle eye’s dan komt audi met led lampen.
het is gewoon één grote knip en plak zooi daar bij audi.
niet dat ik iets tegen audi heb ofzo
Niets bijzonders dit, gewoon een kwestie van optie 403 aanvinken op je bestelling…

403 Elektrisch bediend glazen schuif-/kanteldak 1.330,- 824,- 349,- 157,- X X X X X X X X X X X X
(bij M3 Coupé vervalt carbon dak) -,- -,- -,- -,- X
lol stelletje oude wijfen, veel mensen hier zijn gewoon BMW-geil (of een ander merk). In deze klasse heb je geen “slechte” auto’s. RS’en en AMG’en zijn gewoon anders. En iemand die dat niet kan warderen heeft alleen zichzelf ermee te pakken. Ga maar lekker je eigen merk verdedigen, je haalt de fans toch niet over. Iedere auto heeft zijn kwaliteiten, tis maar net waar je voor kiest. Heb ik ook al is vaker gezegd geloofk. :P
heeft er dan nog niemand gezien dat dit helemaal geen (echte) m3 is :s
@sacha

Het moge duidelijk zijn en voor mij ook blijken dat je met je eerste comment niet begrijpt wat ik bedoel. Met je tweede comment zit je al op de goede weg. Maar het zij je vergeven.

@xander

De uhrquattro is voor mij toch eerst een rallyauto en dan pas een raceauto. En dan moet je mij eens duidelijk maken de link tussen datgeen waar het allemaal mee begonnen is (namelijk de rally) en de hedendaagse RS modellen.

@de vlaeminck

Van de M1 zijn er inderdaad niet veel van verkocht, maar dit was ook vooral voor de homologatie bedoeld. Van de M3 zijn er naar mijn weten tussen de 15.000 en 20.000 stuks verkocht. Dat is toch niet slecht daar waar 500 nodig was. Met dat overweldigende succes is het allemaal begonnen.
@God: “Verder heeft mercedes een mooie race geschiedenis maar audi toch echt niet. Als ik nu alles moet opnoemen dan kom ik bij het quattro verhaal wat zon beetje het eniste is, en dat ze alleen sneller waren door dat voordeel.” Weleens gehoord van de 24 uur van Le Mans??? En of Audi weet hoe je raceauto’s moet maken! Misschien met name een recent stukje “geschiedenis”, maar desondanks een prestatie van formaat!

@Rick Dos: Leuk om te zien dat je iedere reactie op jouw eigen opmerkingen goed weet te pareren met je kennis. En, nog in goed Nederlands ook! Mijn complimenten.

Maar, waarom vind je een auto die eerst ontworpen is om te racen, vervolgens minder “goed” is gemaakt om geschikt te kunnen zijn voor de openbare weg (E30 M3), leuker/beter (whatever) dan een auto die eerst specifiek ontworpen is voor de openbare weg en vervolgens al dan niet misschien verbeterd wordt voor op het circuit. Het “pure” karakter zit uiteindelijk in de techniek als je het mij vraagt. Dat is waar BMW nu eenmaal erg goed in is, en heel veel geld mee verdient. In ieder geval, blijkbaar ruimschoots voldoende om de M reeks verder uit te breiden, deze door te kunnen blijven ontwikkelen en ons ook weleens op een M3 CSL te “trakteren”. Het is inderdaad veelal commercie ten top, maar je moet wel toegeven dat het resultaat er meestal zeker mag wezen!
@Klassiekerrally:
Daar ben het ik dus mee eens, dat hele “Puur” wordt keer op keer misbruikt. Ze prijzen zelfs een Mitsubitsi Grandis aan als “een pure rijders auto”. Daarbij zijn vooral die nieuwe M3’s ed auto’s hoofdzakelijk voor de openbare weg, geen circuit monsters en gewoon: sportauto’s. Niet dat daar iets mis mee is, maar het zijn geen pure/ onversneden/ compromisloze auto’s.
@ Rick

We hadden het toch over pure sportauto’s?

Dat de Quattro inderdaad zijn leven als rallyauto begonnen is doet er toch verder niet toe. Daar gaat de ‘discussie’ ook helemaal niet over. Het ging over puurheid, voor zover dat mogelijk is.

Dat de huidige RS modellen van Audi niets tot weinig met de vroegere en eerste modellen te maken hebben lijkt mij nogal duidelijk. Dat is inmiddels bij elk sportmerk het geval.

Er zitten weinig mensen meer te wachten op een compromisloze sportauto voor dagelijks gebruik. De huidige modellen van BMW, Audi en Mercedes vervullen die taak nu prima. Allen zijn amper nog echte sportauto’s te noemen, naar mijn mening.

De mensen die nog steeds hunkeren naar pure puurheid (Licht? Veel vermogen? weinig tot geen luxe?) zullen toch echt uit moeten wijken naar merken zoals; Donkervoort, Lotus, TVR, Noble, Gumpert zoals KlassiekerRally al aangeeft.
Béé eMm double v Motorsport 3
@ de Vlaeminck

vroeger waren weinig auto’s een chirurgisch werkstuk in vergelijking met nu.. dat is trouwens niet alleen met auto’s maar met alles (technologie? :) )

en ik wil niks zeggen over die “M3 zonder carbon dak”, maar deze BMW is onlangs op Zolder geweest? met ongeveer die nummerplaten en die man vertelde ( zo te horen) dat het geen echte M3 was..

ik zeg het maar :)
@ Béé eMm double v Motorsport 3
Dat kan wel zijn, maar veel autoreporters vinden dat de RS4 en C63 AMG ondersturen en dat dat ze niet siert, in tegenstelling tot de M3, die elke bocht zonder dubben neemt. De RS4 en C63 zijn van die onverbloemde pogingen om de markt van de M3 over te nemen. “Wat hebben we nodig? Kracht? Haal hier dan maar een V8 uit de rekken en plak er alles op dat op de vloer gevallen is tijdens het maken van de Veyron.” Ziehier, de RS4 met een twinturbocharged V8. “Wat heeft die M3 toch? Rotsharde kracht? Two can play that game! Sleur hier maar een oversized V8 uit de rekken en plak er alles op dat de SLR heeft verloren tijdens die proefritcrash. Ja, al dat plastic ja.” Ziehier, de C63 AMG met een (enorme) supercharged V8. Bij BMW gaan ze anders te werk. Ze zoeken uit waar hun vorige M-reeks tekorten had, en vullen die op. Hun motoren zijn kunstwerken, niemand mag een hand leggen op de intake, anders verliezen we het typische karakter. Doe maar directe injectie, getimede kleppen en variabele nokkenas op in- en uitlaat. Wat suiker, wat zout, en dingen waar je van houdt. En BMW’s ingrediënt X. :P De M3 is gewoon een scherp scheermes, en vooral vergeleken met de C63 AMG of de RS4. Die auto’s hebben veel appeal maar op de track handelen ze als een oude Bentley. “Veel kracht maar hoe ga ik rond een bocht?” Begrijp me niet verkeerd, die powerhousen zijn prima auto’s, maar als je ze naast een instrument van BMW’s sportdevisie zet, komen hun gebreken aan het licht. Ze missen het ingrediënt X.
Als er nou iets door marketing ingegeven is, zijn het wel beweringen in de trand van “dit is puur”, “voor de echte rijder”, “noodzakelijk voor een snelle rondetijd”, etc.
@de vlaeminck

“Ziehier, de RS4 met een twinturbocharged V8” yeah right…

Hou jij maar op met raaskallen, de M3 is net zo goed geen echte sportauto als de RS4, C AMG of IS-F. Je zou haast zeggen dat BMW je hier voor betaald. Xander hierboven weet teminste wel hoe het zit, zijn er toch nog mensen die normaal kunnen denken en niet BMW-geil zijn.
Ondanks dat ik voor BMW werk :D

Maar je hebt wel gelijk.

De huidige E63 AMG heeft echt een enorme stap voorwaarts gezet t.o.v. van het vorige topmodel van de C-klasse. Akelig dicht bij de M3 als het aankomt op het sturen. Gelukkig stuurt en handeld de M3 nog nét ff iets scherper, maar het verschil is kleiner als ooit.

Feit is dat ze allemaal +1500 kilo in de weegschaal leggen, en hoeveel PK je ook hebt, dit blijf je voelen in de bochten en zul je nooit weg kunnen poetsen met een technisch hoogstaand onderstel.

Het zijn allen geen ras-sportwagens, en dat zullen ze ook nooit meer worden.
@ Tommy
Laat me even vertalen.
“Je bent mis. Ik ben juist. Dat is alles. Oh en je raaskalt.”
Dus jij meent dat ik fout ben? En op basis van wat? Weet jij hoe verfijnd de motoren van die krachtpatsers zijn? Jesus Christ, lees een magazine!

@ Xander
Je meent ‘m! En nog verkies je de concurrentie? De M5 is mss een vreemde eend in de bijt, maar je moet toch toegeven dat de motor van de M3 geniaal is? Komaan, de pk-curve is een haast perfecte hyperbool! En dat wil wel wat zeggen, er is nagedacht over die motor, niet zoals bij Audi of Mercedes-Benz, waar ze er zomaar een compressor of een koppel turbo’s op gooien om de nodige hoeveelheid pk’s te verwerven.
Ho Ho Ho!!

Ik verkies nergens de concurrentie, zeker niet. Maar ik ben wel zo helder om toe en aan te geven dat de concurrentie grote stappen heeft gemaakt.

Tuurlijk, als je kijkt naar de 3 kemphanen in deze klasse, de M3, de C63 AMG en de RS4, dan is de M3 zeker te weten de meest verfijnde. En inderdaad, die 4.0 V8 is echt een pareltje, net zoals de 5.0 V10 dat was, en is.

Ik rijdt sinds mijn eerste auto al BMW, dit zal niet snel anders worden. Niet omdat ik niet open sta voor andere merken, maar omdat deze mij toch elke keer iets teleurstellen als ik ze direct vergelijk met BMW.

Let op, ik rij vaak en graag op het circuit, dus ik kijk meer naar de rij(drift) kwaliteiten als naar uiterlijk etc.
@ de vlaeminck: Dat is jou probleem, jij hebt al je info uit magazines en daarbij zegt de één dit en de ander dat om de lezer ze goed mogelijk te vermaken. BMW motoren zijn geen haar meer verfijnd dan andere motoren van dit caliber. Net alsof atmosferische motoren alles zijn, een turbo of compressor moter lijkt mij toch veel verfijnder om maar even in jou termen te spreken.

De 4.2 V8 FSI heeft ook 420 pk en was er al jaren eerder dan de M3 moter dus wat lul je nou? Een vijfliter lambo V10 pompt er ook veel meer uit dan de M5 en ook Ferarri is zeer goed daar in. Atmosferische moters van BMW zijn inderdaad geweldig, maar jij als BMW geiler kijkt niet eens naar andere merken. En daarbij komt er wel wat meer bij kijken dan een goeie moter.
@ Tommy

Nu overdrijf je wel een beetje, want de vlaeminck heeft wel degelijk een punt.

De huidige V8 van de BMW M3 draait 8.300 rpm, deze redline is echt ongekend hoog voor een V8. De S54 uit de E46 M3 is jarenlang verkozen tot de beste motor in zijn klasse, evenals de 5.0 V10.

Je kunt BMW van veel beschuldigen, maar zeker niet dat ze geen technisch verfijnde motoren maken. Als we alleen even kijken naar de 3.0 biturbo uit de 135i en de 335i. Deze motor levert echt ongekende prestaties en heeft dikwijls meer PK als BMW zelf aangeeft.

Tuurlijk, Mercedes en Audi maken ook motoren die ontzettend hard kunnen lopen, maar deze zijn toch echt wel een stukje simpeler. Veel van de huidige RS4’s halen de 420pk niet, laat staan de 400. Een goed onderhouden en lekker los gereden E46 M3 is op hogere snelheden nog steeds sneller als de RS4 B7. Dit is deels natuurlijk ook aan de quattro te danken.
Béé eMm double v Motorsport 3
@ tommy,

wa zevert ge toch allemaal? de vlaeminck heeft gewoon gelijk.

lees wat meer boekjes, want die journalisten die de M3(of RS4 C63 en da gedoe) mogen testen KENNEN wel degelijk wat van die wagens en gaan niet zomaar wat zeveren of ze vliegen met hun klikken en klakken buiten.

dus L.*.L gewoon niet. jij is verkeerd, de vleaminck is juist.

*ding ding ding dingggg!!* bingo spelen?

goed zo ;)

djeeezes… :s
@ Xander: lolz..

“De huidige V8 van de BMW M3 draait 8.300 rpm, deze redline is echt ongekend hoog voor een V8.” De Audi V8 draait 8250 rpm… en stamt uit 2005. Dus ongekend hoog is dat niet, een beetje V8 doet tegenwoordig wel boven de 8000.

“Je kunt BMW van veel beschuldigen, maar zeker niet dat ze geen technisch verfijnde motoren maken.” Nog meer lol want dat staat er niet, het zijn topmotoren, net als die van de andere Duitsers. Lekke koppakking wil trouwens nog wel is voorkomen.

lol @ Béé eMm double v Motorsport 3; ik zei niet dat de M3 slecht is maar dat het geen echte sportauto is zoals somiggen beweren… LEES dan ook goed. Hij mag dan wel beter sturen maar een AMG heeft een betere sound, een RS4 hoge bochtsnelheden en blijft langer veilig en neutraal op de weg liggen.

Zo nu geloof ik het wel, we zijn net een stel ouwe wijfen. Maarja je moet toch wat als je je verveelt?
@ Tommy
I will justify that with an answer! :P Zie je, hier wordt het leuk: hebben Audi of Mercedes-Benz getimede kleppen of variabele nokkenassen op in- en uitlaat? De motoren van die merken zijn zowel krachtig als simpel. Ik verkies de M3, want hij is zuiniger, preciezer, beschaafder en goed, of zelfs beter, op de track vergeleken met zijn Duitse tegenspelers. Die spierenbundels zijn een beetje gezinswagens op steroïden. Ze schroeven er een turbo op en de klus is af. Hoewel ze ook verfijnd en zeer hoogtechnologisch zijn, de M3 is gewoon dat beetje geavanceerder en evenwichtiger. Hij is de schone en het beest in 1. Maar dan heb ik het over rijkwaliteit. Je kan hem perfect doseren, in tegenstelling tot die auto’s die hun kracht gewoon loslaten in je gezicht. Nogmaal: het zijn geweldige auto’s, maar de M3 is beter. Dat zegt enkel wat over de M3, niet over de RS4 en C63 AMG, want zij behoren ook tot de meest geavanceerde auto’s die ik ken. Motortechisch dan vooral. Oh en als je bij de supersportwagen concurrenten gaat kijken, zijn ze natuurlijk beter, ze kosten ook meer en ze zijn voor 1 specifiek doel gemaakt.

@ Xander
Thank you very much! Maar is Xander = Ex DF-er?

@ Béé eMm double v Motorsport 3
Die mop moet je me toch uitleggen hoor… ;)
vlaeminck: no offence, maar was jij niet nog 16? Je zit hier te spreken over rijkwaliteit, doseren, ..
@ GeoBem007
Een beetje autokenner voelt dat aan, en weet dat door de foefjes, toeters en bellen die erop zitten, de manier dat de kracht op de weg komt, de aandrijving, de versnellingsbak en de motor zelf (en nog duizenden andere factoren). Plus ik heb al veel gelezen. En ik weet wel hoe een auto moet rijden. ;)
De vleaminck is wel degelijk fout met zijn zogenaamde twin turbo RS4 V8 want gewoon atmosferisch natuurlijk.

En ontkennen dat een paar mensen een vrij grote BMW M bril op hebben lijkt me ook niet terecht.

Maar leuke discussies zijn het altijd hoor, ga vooral verder! En dat alleen omdat er een M3 gespot is zonder het o zo mooie carbon dak, ha ha.

Een klein beetje olie op het vuur dan maar: Waar blijft BMW in het DTM kampioenschap jongens, ze zijn toch onverslaanbaar?
@vlaeminck

“Dat kan wel zijn, maar veel autoreporters vinden dat de RS4 en C63 AMG ondersturen en dat dat ze niet siert, in tegenstelling tot de M3, die elke bocht zonder dubben neemt. ”

Heeft de nieuwe M3 niet een boel onderstuur die je minder bij de vorige had?
Een porsche cayman is een geduchte tegenstander op bochtige baantjes voor de M3, desondanks dat deze geen 400pk heeft, zegt genoeg over de “rijkwaliteiten” van de E92 M3.
Zoals bij de M5, wordt er gezegd van de huidige M3 dat het een zachtere, toch snellere versie is van de vorige..
@ midi
De RS4 is zo twinturbocharged als de fouten in je zin.
En sinds wanneer is het verkeerd als je kiest niet in de lijn te lopen? Sinds wanneer mag ik niet meer kiezen welke auto de beste is? Sinds wanneer ben je een lul als je voor de beste auto kiest? Fanboy is écht een noodkreet à la ‘ik weet niets meer te zeggen dus ik pomp alles uit mijn scheldwoordenboek’.
Waar blijft BMW in het DTM kampioenschap jongens, ze zijn toch onverslaanbaar?
Daar gaat het toch niet om? Ik zeg toch niet dat BMW onverslaanbaar is? Voor de zoveelste keer, ik kies voor de beste en daarmee uit. Dat wil niet zeggen dat ik voor BMW door het vuur ga, ik houd niet eens van een Duitse auto.
En flikker nu op uit deze discussie, niemand heeft hier om een kinderachtige nolifer gevraagd. We hebben een pittige autodiscussie op een autosite en jij komt hier om met mensen te lachen? Ik weet het: het schijnt dat ze op FerrariChat behoorlijk vurige discussies hebben over Ferrari’s, waar slaat dat nu op?! Gaan we ze wat gaan bashen? Komop, ik maak vlug een account!

@ dekster
Ging dat niet weg als je wat op het gas ging staan? Want hoe gaat Chris Harris er anders zo’n mooie driften mee maken? En waarom zou hij dan zijn leven riskeren op de Nurburgring in een auto die niet up to the task is?
@vlaeminck: Je moet er uiteindelijk ook rekening mee houden dat powersliden niet de meest efficiënte manier is om een bocht door te komen..

Je remt af, liefst zelfs nog een klein deel in de bocht en gaat dan eigenlijk stilletjes aan terug op het gas, en dat probeer je te doseren dat je niet uitbreekt, zowel aan de voorkant als aan de achterkant.

Dat de huidige M3 wat met onderstuur te kampen heeft, zou me zo niet meteen verbazen. Zit dan ook wel een dikke V8 voorin.. Hoewel ik eigenlijk niets weet over het gewicht van dat blok :-)

PS: don’t feed the trolls ;-)
PS: Je corrigeert in principe wel onderstuur met gas bij te geven, maar dat komt ook niet altijd meteen..
PSS: Ik ben al een halfuur aan het zoeken, maar volgens mij heeft de RS4 geen turbo’s.. De vorige was een 2.7 Biturbo, maar de huidige is een NA 4.2 V8..
@ GeoBen007
Maar om te driften heb je best een goeie scheut overstuur ipv tonnen onderstuur. Dat beetje onderstuur komt ook van de achterwielaandrijving. En de M3 is nu ook weer niet de meest fantastische auto, ik zou hem enkel kopen als ik mijn DB9 al heb. En nog een hoop andere auto’s. ;) Die auto is gewoon oninteressant voor mij, maar als ik een powerhouse zou willen, en dan specifiek 1 van die drie, dan ging ik voor de M3. Hij is gewoon verfijnd. Hij ziet er wel niet uit, maar dat is zo met praktisch alle Duitse auto’s (hoewel ik vind dat de Audi’s er nog het beste uitzien). En ik weet hoe je een bocht moet nemen hoor, je vergeet trouwens dat je goed op de apex moet zitten. ;) En die ps: :( I’m doomed.

Ps damn!! De RS4 is wel degelijk atmosferisch! Verdoemde site waar ik dat gelezen heb!! :x Mijn absoluut welgemeende excuses, ik was mis.
Uiteraard ga je niet driften met onderstuur :D Maar dat ie een beetje onderstuur heeft, wilt ook niet zeggen dat hij geen tonnen overstuur kan hebben.. Wat hij duidelijk heeft.

Ik heb het al gezegd, en wat jij eigenlijk zegt komt er ook op neer, de M3 is (naar wat ik hoor/lees) een vrij ‘zachte’ wagen voor wat hij is, als je puur naar de cijfers kijkt.

En geef mij’m maar met het carbon dak! ;-)
@ GeoBem007
Die vaststelling dat hij zachter is maar tegelijkertijd ook puur en vlug is geniaal! Daar kan ik me absoluut bij neerleggen! Nog juist dit: ze hebben allemaal zo hun eigen veld van perfectie, de Duitse drie: Mercedes-Benz is een beetje de Corvette. Stoer, vlug, sterk. Audi is een beetje de Lamborghini van nu: vlug, lomp (Audi: weggedrag, Lamborghini: grootte), mooi(er). BMW is dan een beetje de Ferrari: puur, scherp, karaktervol. :) En idd: alles wat op mijn M3 zou moeten staan, zou te maken hebben met snelheid. Geen fancy labeltjes of kleine carbon toetsen. Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.

@ mensen met wie ik in de clinch gegaan ben: je realiseert het je toch ook, het leven gaat om evenwicht zoeken. ;) Denk daar maar eens over na! :P
@de vlaeminck.

Ik heb twee auto’s met 50-50 gewichtsverdeling.
Deze gaan eerst zeer licht ondersturen voordat ze gaan ondersturen. Eigenlijk is ook dat minimale moment van onderstuur bij vrijwel elke auto aanwezig. Alleen spreek ik nu over een momentopname. ;)
@de vlaeminck.

Nu moet ik erbij zeggen dat er ook momenten bij zijn waar helemaal geen onderstuur is. Het is ook een kwestie van de bocht en de gewichtsverplaatsing van de auto in de bocht.
@ mx5/rx8owner
Ik heb af en toe last van onderstuur bij lage snelheden (ik zeg niet in welke auto! ;) Het is geen exoot…). Dan is extra gas geven dus niet de oplossing? Want ik denk dat je bij de 2e keer dat je ondersturen schreef, oversturen bedoelt…
@de vlaeminck.

Dat bedoelde ik inderdaad. :oops:
Dat onderstuur verhaal is ook eigenlijk alleen op lagere snelheden van toepassing bij ons, ze zijn van nature eerder tot overstuur geneigd. :lol:
@de vlaeminck.

Bij mij werkt gas bij bij onderstuur wel degelijk om overstuur te creëren. ;)
@ mx5/rx8owner
Je hebt me juist overtuigd om de MX5 en RX8 net dat ietsje hoger op mijn verlanglijst te zetten. ;) :D Btw al gereden met de nieuwe MX5? Je ziet ze tegenwoordig veel, en dat wil wel wat zeggen, denk ik…
@ mx5/rx8owner
En in een voorwielaangedreven auto?
@Jorgos

Bedankt! Uw complimenten neem ik met meer dan genoegen in ontvangst. ;)

@Jorgos, Xander en de rest.

Ik kan begrijpen dat jullie mijn gebruik van het woord “puur” relateren aan de rijeigenschappen of motorisch eigenschappen van de auto zelf. Echter was dat niet mijn punt. Laat het duidelijk zijn en laat me dus niet verkeerd begrepen worden. BMW en dan met name de M-divisie maakt juwelen van auto’s, zowel op motorisch gebied als op rijeigenschappen.

Waar ik echter op doelde met het woord “puur” is op een heel ander vlak. En dat kun je “de filosofie” noemen of “the heritage” of de geschiedenis van die divisie.

De M-divisie is ooit opgericht om de motorsport activiteiten van BMW te kanaliseren. In eerste instantie was het een kleine groep mensen die zich vanaf de jaren ’70 zich uitsluitend begonnen bezig te houden met de motorsport tak van BMW. Bij die divisie en dat team zat bijvoorbeeld de legendarische Paul Rosche. De hoofdzaak van die divisie was motorsport en later kwam daar als bijzaak de straatauto’s bij.

Echter met het verkoopsucces van de M3 E30 kwam daar verandering in. Vanaf de E36 is de bijzaak eigenlijk de hoofdzaak geworden. Waar de M3 en M1 een noodzaak dienden, namelijk homologatie, dienden de daaropvolgende auto’s dat niet. Toegegeven de M635csi en M5 (E28 en E34) waren geen homologatie modellen, maar daar is mijn vermoeden van dat die vooral hebben mogen bestaan om de investeringskosten van de M1 enigszins terug te verdienen. Ze gebruikten immers dezelfde motor. Daarna was het lange tijd de grote vraag of we nog wel een M5 E39 zouden krijgen.
En daarbij werden toen nog de M straatauto’s met de hand gemaakt bij de M-divisie. Dat is ook zo rond de E36 allemaal veranderd.

Als je nu kijkt, dan is de hoofdzaak van M vooral de verkoopaantallen geworden. Nu doet men uitspraken als: “Met de M3 E92 willen we de 100.000 verkopen halen” toen was het: “we willen er 500 verkopen zodat we mee kunnen doen aan de DTM”. En met die twee op zich zelf staande uitspraken zie je toch wel een verandering van de benadering c.q. zienswijze. Ook de heilige filosofie wordt zelfs overboord gegooid. Daar waar men vroeger riep dat de X modellen niet aan de filosofie van M voldoen, kunnen we nu op niet lange termijn X5M en X6M modellen verwachten. En dat vind ik gewoon zonde. En dat bedoel ik dus met verdwijnen van de puurheid van de M-divisie.

Maar goed, desalniettemin maken ze nog steeds prachtige wagens die de concurrentie nog steeds naar huis stuurt als het op circuitwerk aankomt.

Daarnaast geef ik de vlaeminck gelijk als hij zegt: “De RS4 en C63 zijn van die onverbloemde pogingen om de markt van de M3 over te nemen.”

En dat is ook zo, daar waar ik BMW negatief op beoordeel, heeft het Mercedes en Audi nooit bestaan. Mercedes en Audi hebben de know-how zelfs moeten inkopen of inhuren. De eerste RS modellen werden samen met Porsche ontwikkelt (en als ik het goed heb later ook met Cosworth) en durven ze het RennSport te noemen! Op basis van wat dan? En Mercedes heeft in eerste instantie met de 190e 2.3-16 ook hulp gekregen van Cosworth. Maar voor allebei valt te zeggen dat ze RS in het leven hebben geroepen en AMG hebben opgekocht, omdat de M-divisie verkoopsuccessen behaalden.
Zo, dat was mijn verhaal en ik blijf erbij! :)
vlaeminck: Overstuur in een FWD krijg je zo goed als alleen door eens aan de handrem te trekken en een snokje aan het stuur te geven.. Gas geven in een bocht met FWD = nog meer onderstuur..

Believe me, I know.. Ik rij zga dagelijks in een Cooper S Clubman.

Rick Dos: Leuke tekst man! Het is gewoon zo, de maatschappij van vandaag. Geld verdienen, geld verdienen en nog eens geld verdienen. Waarschijnlijk verdiende BMW vroeger meer met motorsport dan het nu doet. Zou het niet? En ja, klant is koning.. En er zijn veel meer potentiële klanten dan vroeger. Bepaalde markten populairder.. Al vaker aangekaart hier op AB, een autoproducent blijft een kapitaal-gericht bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling!
@ Rick dos
Ik weet dat ik die hele lap tekst niet kan ontkrachten met een kleine alinea en ik weet hoe het voelt om een grote lap tekst te schrijven en ook hoe het voelt om op die tekst een miniem antwoordje te krijgen, maar BMW Motorsport werd in het leven geroepen om een vinger in de pap te hebben in DTM, om zeges op hun naam te kunnen schrijven en naambekendheid te verwerven. Where’s the fun involved? Desalniettemin zijn hun auto’s fun op 4 wielen.

@ GeoBem007
Bijna vergeten: die discussie met jou was bij uitstek 1 van de beste die ik hier op deze site gevoerd heb. Geen kinderen die tussenbeide komen en de discussiepartner is ook geen kind. Samen zijn we zonder moddergooien naar een punt gekomen waarbij we ons neerleggen, en dat is waar een discussie voor dient. En dit mag gezegd worden, want het discussie-niveau is hier, op enkele bezoekers na (nu sta jij ook op mijn denkbeeldige lijst ;) ), bedroevend.
@vlaeminck
“Ging dat niet weg als je wat op het gas ging staan? Want hoe gaat Chris Harris er anders zo’n mooie driften mee maken? En waarom zou hij dan zijn leven riskeren op de Nurburgring in een auto die niet up to the task is?”

Onderstuur-overstuur, het is allemaal relatief, als je overstuur wil krijgen zal je dat uiteindelijk ook lukken. (met RWD natuurlijk)

Zelf heb ik nog nooit een M3 gereden, kan het ook niet weten, maar als de huidige M3 niet zo scherp aanvoelt als de oude is dat niet leuk. Zeker niet als je 70.000 uitgeeft aan een sportwagen.

“Echt rijplezier”, daar draait het om en dat verkrijg je niet door snelheid alleen.
Neem ik al complimenten in ontvangst maak ik nu fouten…. :oops:

Maar goed, de essentie van mijn mag duidelijk zijn, toch? :D

@GeoBem007

Het staat buiten kijf dat er geld verdient moet worden. Vroeger was motorsport natuurlijk ook een marketingtechniek. Het was vooral bedoelt om naamsbekendheid in algemene zin te krijgen. Dus indirect (als het goed gaat) verdiende men er geld aan. Echter, is heden ten dagen de motorsport niet meer een marketingtechniek, maar is de letter M op zich al marketing. Met de gevolgen van die die ik zojuist beschreven heb. Het is dus gecommercialiseerd.

@de vlaeminck

En daar maak je een fout mijn vlijtige vrind. M Gmbh is NIET in het leven geroepen voor de DTM.
verdient = verdiend

Yep, het is laat….
@ dekster
Niet meer zo scherp, maar scherp none the less. ;) Over de E46 kan ik niet veel uiten, dat was voor mijn tijd. :| Maar als die scherper was dan de E92, dan was die insanely scherp!!! Ik bedoel, je kan een appel op de apex van elke bocht raken met de M3, a point proven by the Stig himself!! :shock:
En bij dat van ‘echt rijplezier’ sluit ik me volledig aan, snelheid kan zo hoog oplopen dat het in geen enkele auto meer aangenaam is. Daarom is het zo moeilijk om een auto te maken die goed aanvoelt.
@Rick Dos: Mijn gedacht dus. En jouwe ook ;-) Alles waar M Gmbh vroeger voor stond, is nu verdwenen door de gigantische commercialisatie van alles.

(alles is mss veel gezegd, maar toch..)
bedoelt = bedoeld! EDIT KNOP! :D

@GeoBem007

Precies, het is gewoon zonde.
@ Rick dos
*slaat zijn OKM open* (LETTERLIJK)
Als eerste grote project begon het dochterbedrijf met de ontwikkeling van een sportwagen die zou concurreren in Groep 4 en Groep 5 van de sportwagenklasse, waarin Porsche domineerde.
Wel degelijk in het leven geblazen voor de motorsport, maar niet DTM, dat dan weer wel.
@vlaeminck
Noble heeft met beperkt budget een brilliante auto ontwikkeld, BMW geeft miljoenen uit en autojournalisten staan half en half…
dekster: dat is omdat BMW niet de journalisten moet overhalen, maar de kopers! En dat is het punt dat Rick Dos aanslaagt, het feit dat M-modellen tegenwoordig niet meer zijn dan weer een van die zoete broodjes die BMW wil verkopen. Niet meer van die lekkere racers, van die bakken waar je smoel vertrekt als je de auto wat pusht..

Noble moest naam maken, want Noble kan zich niet permiteren om een halfgebakken wagen te maken. BMW is dat stadium al laaaaang voorbij!
@GeoBem007
En die 2zijn niet combineerbaar?
Uiteraard… :-) Zie naar de GT-R ;-)
@ dekster
Ik mijn respons nog niet formuleren of GeoBem007 heeft al een antwoord waarmee ik niet eens op de proppen zou kunnen komen. Het is makkelijk om de M3 te testen voor zijn racecapaciteiten, maar om hem te testen voor al zijn doeleinden, heb je enkele maanden nodig hoor! En dan komt zijn genialiteit aan het licht. Het zit hem niet in zijn capaciteit, maar in het compromis. En voor mij ligt dat compromis vooral in de motor.
vlaeminck: Ben aan het “studeren”, daarmee mijn snelle respons :-D

dekster: je bent wel beetje subjectief bezig hoor :-D Die eerste heeft mij bv nooit kunnen bekoren ;-)
@GeoBem007
Tjah, mij wel :P

De 2e heeft mij ook kunnen bekoren na hem te zien en horen.
@ GeoBem007
Je studeert toch wel voor autofabrikant hé? ;) :P Met jouw opvattingen zou het zonde zijn als je geen auto’s maakt. Maarja, als ik auto’s zou maken… *zucht* Vroeger had je een droom en een vriend nodig. Nu heb je geld en een computer nodig.
@de vlaeminck

En toen werd de M1 geboren. ;)

Maar vergeet niet, BMW was daarvoor ook al actief in de autosport denk aan de befaamde Batmobiles de 3,0 csl.

De huidige M3 is vergeleken met z’voorganger wat minder en dan voral minder in de beleving als we de heren autojournalisten mogen geloven. Echter staan de rijkwaliteiten van die auto nog steeds buiten kijf.
Maar this is where I get off: ik heb honger, dorst, slaap en morgen nog veel te veel te doen. Maar als jullie nog übergevatte punchlines hebben: ik lees ze met alle plezier morgen wel! Slaapwel!
Ik doe Toegepaste Economische Wetenschappen ;-) Heb er wel aan gedacht om Automanagement te gaan volgen in NL.. Maar 10.000euro/jaar betalen voor studies, zag ik (en mijn ouders) niet direct zitten :-) Zou graag in de autosector terechtkomen, maar we zien wel.

Maar ik kruip mijn bed in, ben rond met de leerstof :-D

dekster: de gustibus et coloris non disputadem est… ;-)

PS Vlaeminck: Over dat compromis.. Dat is eigenlijk die “zonde” waar Dos & ik het eigenlijk over hadden, geloof ik. Dat zou er niet moeten zijn. M-modellen zouden niet gemaakt moeten zijn voor “het vrouwtje dat enkel met de automaat om kan” en de “onervaren chauffeur”..
@ Rick dos
Ohja, de Batmobiles… :) Die auto’s waren de reden dat mijn vader een 2002 gekocht heeft (en er dan 4 carburateurs en een Abarth uitlaatsysteem heeft op gezet :twisted: (hij werkte allereerst bij Fiat)).
@ GeoBem007
Ik houd er ook niet van, maar bij BMW vind ik het nog zeer geslaagd, er zijn geen overbodige foefjes voor de typeaanduiding etc. (en dus voor alledaags gebruik – want wat heb je aan typeaanduiding als je auto op de track vliegensvlug voorbij zoeft) maar ook geen overbodige boodschappen ruimte. Dan moet je maar een 335i kopen, hoor ik ze in München al zeggen. Niets maar dan ook niets mag de rijervaring beslechten behalve je eigen smaak. Dat is toch tenminste hoe ik het zie. Nu is smaak iets waarover je niet kan twisten, zoals je daarjuist in het Latijn zei ( 8) Disco lingua etiam! Sed sum non si bonus… :P ).
@GeoBem007

“de gustibus et coloris non disputadem est…”

En dat wil zeggen? ;)
@dekster: komt neer op “over smaak valt niet te twisten”. Een ietwat letterlijke vertaling is dat er niet te twisten is over smaken en kleuren.

Komt er dus op neer dat ieder zijn eigen smaak heeft :-)
@Rick Dos
Graag gedaan. En, ik begrijp je redenatie ook heel goed. Maar, jij bent denk ik toch wel een soort van “hopeloze romanticus”. Je hebt dan wel helemaal gelijk voor wat betreft het verschil in intentie van de M-divisie van toen en nu. Echter, ook weer niet…. De M-divisie is namelijk vanaf dag een in het leven geroepen met een commercieel doel en niet met een ideeël doel. De mensen met het ideeële doel, zijn de mensen achter de techniek. Zij zullen met ongekende passie de perfectie zo dicht mogelijk hebben willen benaderen, en verdienen daar alle lof voor. En, dat is vandaag de dag niet anders. De designers, engineers e.a. verbonden aan de huidige m-modellen verrichten bewonderenswaardig werk. Auto’s die zo goed zijn, worden nu eenmaal niet gebouwd door prutsers en koekenbakkers. Dat de M-divisie nu direct wordt gebruikt om geld te verdienen ten opzichte van indirect vroeger, is slechts een verschuiving van de intentie, en doet verder niets af aan de essentie van het doel. Geld verdienen dus! Dat ze daar nu veel meer geld mee verdienen dan vroeger, doet in mijn optiek niets af aan de puurheid. De puurheid komt naar mijn bescheiden mening pas in het geding, wanneer je concessies gaat doen in de kwaliteit van je “product” om zo meer van je producten aan de man te kunnen brengen. Bij mijn weten, is dat voor de M-divisie gelijkwaardig aan heiligschennis….
@Jorgos

Aangezien we hier complimenten aan het uitdelen zijn, wil ik dat ook even doen.

Ik moet zeggen dat het een verademing is om hier een normale discussie te hebben. Mijn complimenten dus… ;)

Wellicht ben ik inderdaad een “hopeloze romanticus” maar het zijn juist die dingen die in het verleden gebeurd zijn (niet alleen bij BMW maar ook bij andere merken) wat mij een autofanaat heeft gemaakt.

Natuurlijk ben ik niet blind voor het feit dat we nou eenmaal in andere tijden leven. Maar zijn die nieuwe tijden dan ook beter? Daar waar je als autofabrikant het ideaal had om vooral je passie te laten spreken, is die ideaal nu vooral om je aandeelhouders tevreden te houden. Een divisie die in eerste instantie er voor moest zorgen om successen binnen te halen met de autosport, is er nu vooral op gericht om successen te behalen in de verkoopaantallen.

Er was/ is een prachtige filosofie binnen die divisie, maar ook die filosofie wordt nu aan de kant geschoven om bijvoorbeeld een X5M en een X6M uit te brengen. Natuurlijk zal er wel een marketing persbericht uitrollen waarin vooral er op wordt gewezen dat de filosofie nog intact is. Maar we weten wel beter.

En begrijp mij goed, ik ben het in grote lijnen met je eens, en zoals ik ook al eerder zei maken ze nog steeds auto’s die de benchmark zijn voor de autoindustrie.

Maar desalniettemin vind ik dat ze ver verwijdert zijn van waar het ooit mee begonnen was en waar het om te doen was.

Dan mag ik in die gedachtengang een hopeloze romanticus zijn, maar dat zij dan maar zo.
Pssst.. “verwijdert zijn”? ;-) Kom nou niet af dat het op een laat uur is.. ;-)
Nee, komt gewoon door die compliment. Je creëert dan verwachtingen dan komt er druk te staan. En aan die druk bezwijk ik dan. Ik weet het, ik ben week…. ;)
Zie je nou! Die = dat!

Geen complimenten meer voor mij! En anders een edit knop…..
@ Rick dos
Jij adonis jij! Heb ik het al eens gehad over hoezeer ik je bewonder? Als ik later groot ben, wil ik ook een X5, net als de jouwe! Ik heb trouwens een grote poster met jouw nickname erop boven mijn bed hangen! :P :D Ik ben een boefje… :mrgreen:
@Rick dos .. in vergelijking met jouw is moeder Therresa een takkewijf ..
@de vlaeminck.

Ik heb nog niet gereden met de nieuwe mx5. Ik weet wel dat de stijfheid van de NC erg gewaardeerd worden door de eigenaren. Velen daarvan rijden al mx5 vanaf het begin, dus ze zullen weten waar ze over praten.
Er zijn wel minimale klachten over de stuurscherpte en de lichtvoetigheid. Maar dat is betrekkelijk. ;)
@ de vlaeminck: Jij denk dat de B7 RS4 turbocharged is, jij hebt geen verstand van zaken man. Zit hier de hele dag wat op autoblog zit te discuseren en BMW hoog te houden. Dikke lol.
Auto`s das emotie ( laat de ratio even bij de journalisten, alhoewel)

Bij de M3 voel ik meer emotie, meer beleving , meer het hebbe gevoel, dat kan ik niet uitleggen das nou eenmaal zo. Daarmee diskwalificeer ik zeker niet een Audi en/of de Merc………………..maar mijn hart klopt er niet echt sneller van. Wat je ook kiest in dit segment, er is geen foute keuze, als ie al fout wordt genoemd is het uiteraard door de omstanders ( zeg maar de beste stuurlui aan de wal) Het gaat ook niet om of je 0,1 sec sneller aan de 100 of 200km/h gaat, wel the whole package, dat zijn dingen die je niet echt rationeel kunt beoordelen, net als je verliefd wordt, dat kun je ook niet beredeneren……………..
Heeeey Romooo ..

Alvast gefeliciteerd heh ;) Gewoon doen man!
@ joepiedepeopie

Ooit van een M3 V8 GTR gehoord, is ook niet zo oud en is als homologatie model om de A.L.M.
te rijden. Weet tenminste dat ie bestaatt en er zijn ers maar een paar van 8 geloof ik.
Of deze daarvoor ook echt gemaakt is weet ik niet, kan me voor stellen dat de FIA het niet goed keurt omdat van de oude M3 en 190 evo er meer gemaakt zijn. Volgens mij moesten het er vroeger 150zijn of 1500 weet ik het.
Als je dat nu flikt als fabriekant komt je al dat specials toch kwijt. Als Volkswagen één miljoen voor een lelijke W16 kan vangen moet het BMW toch ook wel lukken met iets speciaals.


Ma toch waar zijn die tijden. ( dat Fiat euh Ferrari nog mooie auto’s maakte ) En Porsche, ja… Porsche heeft het altijd al begrepen. Dus die maken over 20jaar nog steeds goede wagens.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).