Eindelijk goed nieuws voor de autofabrikanten die nog worstelen met de strenge Europese emissienormen: Europa gaat ze een beetje minder op de huid zitten. Waar de Europese wetgeving aanvankelijk in 2012 in zouden gaan, wordt dit waarschijnlijk een gefaseerde invoering tot 2015.
Aan de ene kant is het goed nieuws voor de autofabrikanten, aan de andere kant is het ook wel een beetje jammer dat het Europees Parlement de teugels laat vieren. De laatste tijd is er, door de grote druk op de fabrikanten, veel technologische innovatie geweest. Dit toont maar weer aan dat er onder grote druk goede prestaties neergezet kunnen worden.
Naast de gefaseerde invoering van de eisen komt er een uitzondering voor fabrikanten die minder dan 300.000 wagens per jaar maken. Vanavond wordt het voorstel in stemming gebracht, en het staat bijna vast dat er voor gestemd wordt.
Het voorstel is een compromis tussen de Europese milieu- en industriespecialisten, en toont aan dat Europa, ondanks een aanvankelijk harde opstelling, uiteindelijk in staat is een flexibele instelling te tonen. The hippies won’t be pleased… (via zibb)
21 reacties
Dat is goed nieuws voor Saab!!
Voorlopig ziet het er niet naar uit dat die 300.000 grens gehaald wordt…
Dan heb ik het natuurlijk vooral over de uitzondering voor autofabrikanten die minder dan 300.000 auto’s per jaar uitbrengen. Geen hybride-ferrari’s of supercars met een 4-cilinder.
Kunnen ze ook een uitzondering maken voor modellen van beperkte oplage?
In het laatste geval verzin je gewoon een x aantal nieuwe merken die niet meer dan 300.000 stuks per jaar produceren. Die zijn dan wel allemaal bij de zelfde VAG of Ford dealer te koop. But who cares? En het fijne is dan dat we ons allemaal niets van die milieuonzin hoeven aan te trekken. Want dat wil je toch als echte sportieve rijder?
Dat doen ze niet omdat de gemiddelde uitstoot ook over het hele concern wordt gemeten en niet per model. De zuinige VW modelletjes compenseren dus Audi’s uitstoot (en Lamborghini doet dat weer teniet) en de Mini compenseert voor voor BMWs uitstoot…
@geluk
Per concern, dus jouw verhaal gaat jammer genoeg niet op…
Ik denk dat BMW dan wel een apart merk op gaat richten waaronder ze die auto’s op de markt gaan brengen.
De markt voor BMW M-modellen haalt de 300.000 per jaar niet (lijkt mij)
Precies. Daarom zit Saab ook zo lekker! NOT!
Ga maar na: Hummer, Corvette, etc….
Dit is DE reden dat GM van Hummer afwil. En DE reden dat niemand Hummer wil kopen…
Het komt dus niet zover zoals de europese fijnstof maatregel die b.v. allerlei bouwprojecten heeft lamgelegd.
Mooi, die 2 laatste reacties onder elkaar: ‘slechte zaak, mietjes’ tegenover goed nieuws, bende hippies’…
De essentie van Autoblog: tegenovergestelde meningen.
Heerlijk!
En zoals ‘geluk’ zegt, als het per merk is dan kan Porsche bvb zichzelf opsplitsen in het merk 911, Cayenne, Boxster en Panamera.
Maar waarschijnlijk zal er per concern worden gemeten. Was dat trouwens niet de reden waarom Porsche een groter stuk van VW wou? Om zijn CO2-gemiddelde naar beneden te krijgen.
De Italianen hebben kost noch moeite gespaard om het verbruik en de uitstoot drastisch terug te dringen, zijn de beste leerling van de klas, en zien hun inspanningen niet beloond.
Als de individuele regeringen (alle landen, behalve Duitsland dan?) inspanningen zouden doen om “groenere” wagens te belonen met een premie, dan komt de markt weer een beetje in evenwicht, en kan je alle partijen tevreden stellen.
Hé wacht eens even? Op een vrije markt staan autofabrikanten ALTIJD onder hoge druk. Competitiedruk.
Als die POLITIEKE druk er niet is om de investeringen allemaal één éénzijdige kant uit te laten gaan, wordt datzelfde geld in andere vooruitgang geïnvesteerd, die door de CONSUMENT ipv de politiek wordt gedicteerd.
We gaan dus niet zomaar “vooruit”, we missen integendeel een heleboel andere vooruitgang waarvan we ons zelfs niet bewust zijn.