Europees Parlement zwakt CO2-eisen af

Auteur: , 21 Reacties

Eindelijk goed nieuws voor de autofabrikanten die nog worstelen met de strenge Europese emissienormen: Europa gaat ze een beetje minder op de huid zitten. Waar de Europese wetgeving aanvankelijk in 2012 in zouden gaan, wordt dit waarschijnlijk een gefaseerde invoering tot 2015.

Aan de ene kant is het goed nieuws voor de autofabrikanten, aan de andere kant is het ook wel een beetje jammer dat het Europees Parlement de teugels laat vieren. De laatste tijd is er, door de grote druk op de fabrikanten, veel technologische innovatie geweest. Dit toont maar weer aan dat er onder grote druk goede prestaties neergezet kunnen worden.

Naast de gefaseerde invoering van de eisen komt er een uitzondering voor fabrikanten die minder dan 300.000 wagens per jaar maken. Vanavond wordt het voorstel in stemming gebracht, en het staat bijna vast dat er voor gestemd wordt.

Het voorstel is een compromis tussen de Europese milieu- en industriespecialisten, en toont aan dat Europa, ondanks een aanvankelijk harde opstelling, uiteindelijk in staat is een flexibele instelling te tonen. The hippies won’t be pleased… (via zibb)



21 reacties

Ah!
Dat is goed nieuws voor Saab!!
Voorlopig ziet het er niet naar uit dat die 300.000 grens gehaald wordt…
Geweldig nieuws.
Dan heb ik het natuurlijk vooral over de uitzondering voor autofabrikanten die minder dan 300.000 auto’s per jaar uitbrengen. Geen hybride-ferrari’s of supercars met een 4-cilinder.
Het is aan de ene kan tgoed om te horen, maar als ze streng zijn de eisen dan komt het uiteindelijk toch wel goed. De innovaties komen dan toch sneller op de markt en dat is allemaal beter. Nu zijn de mensen bij de EU een beetje mietjes, en gaat het milieu er wat minder snel op vooruit.
in 2015 zal elke autofabrikant minder dan 300.000 auto’s per jaar maken, behalve toyota en vag.
Geweldig nieuws.

Kunnen ze ook een uitzondering maken voor modellen van beperkte oplage?
Ik vind de 300.000 grens zoals die nu geformuleerd is niet helemaal eerlijk. Dit betekent dat het voor fabrikanten als Audi en BMW veel lastiger wordt om een competitieve sportwagens te bouwen omdat zij wel meer dan 300.000 auto’s produceren. Beter was het wellicht om een grens te stellen bij de productie limiet van het model zelf, bijvoorbeeld een x aantal per maand.
En geldt de limiet per concern of per (gedeponeerd) merk?
In het laatste geval verzin je gewoon een x aantal nieuwe merken die niet meer dan 300.000 stuks per jaar produceren. Die zijn dan wel allemaal bij de zelfde VAG of Ford dealer te koop. But who cares? En het fijne is dan dat we ons allemaal niets van die milieuonzin hoeven aan te trekken. Want dat wil je toch als echte sportieve rijder?
@ CS
Dat doen ze niet omdat de gemiddelde uitstoot ook over het hele concern wordt gemeten en niet per model. De zuinige VW modelletjes compenseren dus Audi’s uitstoot (en Lamborghini doet dat weer teniet) en de Mini compenseert voor voor BMWs uitstoot…

@geluk
Per concern, dus jouw verhaal gaat jammer genoeg niet op…
@CS,

Ik denk dat BMW dan wel een apart merk op gaat richten waaronder ze die auto’s op de markt gaan brengen.

De markt voor BMW M-modellen haalt de 300.000 per jaar niet (lijkt mij)
@ RA999:

Precies. Daarom zit Saab ook zo lekker! NOT!
Ga maar na: Hummer, Corvette, etc….

Dit is DE reden dat GM van Hummer afwil. En DE reden dat niemand Hummer wil kopen…
Zo zie je maar dat de EU steeds moet buigen als de hoge pieten van de industriële wereld hun stem eens verheffen!
Goed dat men tot dit inzicht is gekomen en meer realistische doelstellingen heeft geformuleerd.

Het komt dus niet zover zoals de europese fijnstof maatregel die b.v. allerlei bouwprojecten heeft lamgelegd.
Slechte zaak. Mietjes zijn het.
Hahaha goed nieuws voor Saab !? Ik zeg uitsterven…
Eindelijk goed nieuws… Bende hippies
Hahaha!
Mooi, die 2 laatste reacties onder elkaar: ‘slechte zaak, mietjes’ tegenover goed nieuws, bende hippies’…

De essentie van Autoblog: tegenovergestelde meningen.
Heerlijk!
Aan die 300.000 zit een nadeel. Sommige merken gaan nu effectief hun productie beperken tot dat aantal.

En zoals ‘geluk’ zegt, als het per merk is dan kan Porsche bvb zichzelf opsplitsen in het merk 911, Cayenne, Boxster en Panamera.

Maar waarschijnlijk zal er per concern worden gemeten. Was dat trouwens niet de reden waarom Porsche een groter stuk van VW wou? Om zijn CO2-gemiddelde naar beneden te krijgen.
De Duitsers krijgen weer hun zin, terwijl ze SUV’s op de markt blijven gooien dat het een lieve lust is.
De Italianen hebben kost noch moeite gespaard om het verbruik en de uitstoot drastisch terug te dringen, zijn de beste leerling van de klas, en zien hun inspanningen niet beloond.
Als de individuele regeringen (alle landen, behalve Duitsland dan?) inspanningen zouden doen om “groenere” wagens te belonen met een premie, dan komt de markt weer een beetje in evenwicht, en kan je alle partijen tevreden stellen.
Bouncing Bullet
Goed zo, gaan ze nu eindelijk de olietankers & co aanpakken??????
“onder druk worden hoge prestaties neergezet”

Hé wacht eens even? Op een vrije markt staan autofabrikanten ALTIJD onder hoge druk. Competitiedruk.

Als die POLITIEKE druk er niet is om de investeringen allemaal één éénzijdige kant uit te laten gaan, wordt datzelfde geld in andere vooruitgang geïnvesteerd, die door de CONSUMENT ipv de politiek wordt gedicteerd.

We gaan dus niet zomaar “vooruit”, we missen integendeel een heleboel andere vooruitgang waarvan we ons zelfs niet bewust zijn.
Als je al in Hong Kong geweest bent is dit geweldig lachen: Hoe bedoel je een V8 is politiek incorrect, wat bedoel je precies groene jongen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).