Australische superstation: Holden ClubSport R8 Tourer

Auteur: , 32 Reacties

HSV (Holden Special Vehicles), de AMG van de Australische GM-tak, heeft aan een snelle gezinssloper zitten werken. Het is dan wel geen RS6, maar voor een kloeke station met een potente V8 en achterwielaandrijving mag je ons altijd wakker maken.

De techniek van deze vijfdeurs R8 [sic] mag je niet onbekend voorkomen; die vonden we namelijk al in de Pontiac G8 GXP en de Vauxhall VXR8. Het betreft de 6.2 LS3 V8 uit de Corvette die hier zo’n 430 pk en 550 Nm levert. Je kunt zelf tandwielroeren met een zesbak, of de taak uit handen geven aan een automaat met evenveel verzetten. Verder kun je kiezen voor een vollederen interieur en 20″ wielen.

De ClubSport R8 Tourer verschijnt slechts 120 keer op de Australische wegen, maar de kans bestaat dat de auto zijn sedanbroertje achterna gaat en als Vauxhall de oversteek naar Groot-Brittannië maakt. Over een (linksgestuurde) Pontiac-versie is nog niets bekend. (via motorauthority)

Holden ClubSport R8 Tourer



32 reacties

Vette bak. Hoewel hij natuurlijk wel de helft moet koste ten opzichte van bijvoorbeel een audi s6.
Ziet er behoorlijk agressief uit zeg :D
Toch jammer dat je met 430pk nog altijd plaats moet maken voor de M5 Touring, de E63 AMG, en bovenal de RS6, die in een andere league zit…
Gelukkig heeft de Saab Aero die naast je parkeerd bij t stoplicht geen kans :D
Hij ziet er zelfs wat Saab-achtig uit op de eerste foto! Ivm de vergelijking met M5, E63 AMG en dergelijke: deze kost uiteraard ook een pak minder, dus dat rechtvaardigt het (ontbrekende) vermogen denk ik wel. Hoewel dat blok uiteraard veel meer eruit kan persen, zie maar naar de Z06.
qua PK’s moet je hem niet met een M5, E63AMG of natuurlijk een RS6 vergelijken. Meer met een audi s6 of een chrysler 300c srt 8 die wel qua PK’s op hetzelfde niveau zitten.

Hoewel op afwerkings niveau je zowieso geen auto’s van het GM concern met de Duitsers kan vergelijken.

Best vergelijking dus met de 300c srt 8 ofzo
leuk om je kinderen mee naar school te brengen, kun je daarna lekker potje stevig gassen naar huis. leuke auto
Waarom zijn er niet meer merken die een leuke uitvoering maken met het onderstel van/voor zo’n kanon en dan ook echt leuk om mee te sturen maar dan met 300 of 350 pk of zo? Die pk’s gebruik je niet veel maar van de grip en de balans van de auto kun je dan wel veel genieten. Een auto met 250pk per ton kan best leuk zijn ook op het circuit en het kan niet zo moeilijk of duur zijn om van zo’n kanon een lichtere en minder sterke uitvoering te maken. Een m5 light of een diet e63amg (de e36 amg of zo) of een rs6 min met de 3.6 v6 met turbo en het onderstel op het niveau van deze… En misschien zelfs ook wel alle toeters en bellen allen minder gezicht en een minder extreme motor..
Emmer Inc schrijft,

3 September 2008 om 10:38
Hij ziet er zelfs wat Saab-achtig uit op de eerste foto! Ivm de vergelijking met M5, E63 AMG en dergelijke: deze kost uiteraard ook een pak minder, dus dat rechtvaardigt het (ontbrekende) vermogen denk ik wel. Hoewel dat blok uiteraard veel meer eruit kan persen, zie maar naar de Z06.

In de Z06 zit een 7 liter v8 hoor en geen 6.2 liter. Kijk ff of de feiten kloppen voor dat je wat zegt.
Het betreft de 6.2 LS3 V8 uit de Corvette die hier zo’n 430 pk en 550 Nm levert

U zei, meneer Hop?
Daar (Australie en Nieuw-Zeeland) rijden nog wel vette bakken rond.
Eén op de twee ford falcon’s is een XR8 (sport versie) en daar rijden veeeeeeel Holden Commodore’s en Ford Falcon’s rond
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Ford_BA_falcon_XR8_01.jpg
Wel geen idee hoeveel pk’s ofzo erin zitten, ziet er alleszins wel leuk uit.
De Corvette is er in C6, Z06 én ZR1. Deze hebben niet dezelfde motorcode, en die uit de Z06 is inderdaad een 7 Liter, meneer hop heeft dus gelijk.
is die er ook met een betaalbare motor? best wel mooie bak…

o ja… mr Hop…
“vroeger” had je een small block en een big block bij GM.
Small block was 5.7 en big block 7.3 of zo… inmiddels zijn tijden veranderd ha!
sjazz,

De term small block en big block is niet gebaseerd op de inhoud van de motor, maar op de dikte van de cylinderwand. In de nieuwe ZR-1 zit bijvoorbeeld een 6.2 Small block. Maar in de Chevy van van m’n buurman zit een 5.7 Big block.
De 7.0 uit de Z06 is ook een smallblock, de grootste van Chevy ooit zelfs. Zelfde basis als de LS3, dus wat Emmer zegt klopt.
Ik vind het lijken op een uit de kluiten gewassen Opel Astra hatchbak, check de styling van de lampen!
Overigens niks ten nadele van deze bak, ziet er lomp uit en zal gelijksoortig klinken :D
ik vind hem echt enorm vet, vooral het feit dat ie ook in handbak te verkrijgen is maakt het extra leuk, dat is zo’n beetje het enige minpunt aan de rs6
Ziet er zeker leuk uit. Best wel stoer ook…
Als ik iemand van Holden óóit tegen kom…. dan zeg ik “Bring it to mainland Europe, Left hand drive please.” Gewoon een vette bak voor weinig geld.
[vergelijkingsmogool]

Een Stagea met Saab achterkant!

[/vergelijkingsmogool]
Een betere ontwerper
Voorkant lijkt beetje smal, maar het is wel een dikke bak hoor. Ben sowieso wel beetje fan van superHoldens en superVauxhalls.
Kijk, dit vind ik nou een mooie wagen!
’t is toch gewoon een VECTRA….???
Iets dikker uitgevoerd dan.
lekker retro hoor .. jaren 80 ..
dat ding heeft helemaal nix behalve wat peekaas ..

trouwens al dat down-under spul is te ugly voor woorden .. en blijven hangen in de jaren 80 ..
ZwerverRoodbaard
Meesterlijk :) Denk dat men menig tuning pakketjes gaat zien voor de 6.2 LS3. Want daar moet men ook met gemak meer dan 700 pk uit kunnen persen. Dan heb je pas een RS6 beater met een beetje geluk en goede bandjes.
Doe eens gek, en koop een Holden!!! Die is echt wel mooi!
Ik zeg “kom op GM Nederland, haal die Holdens maar op !!!”
Hij valt echt wel te vergelijken met een m5, e63 amg en s6.
In top gear testten ze de sedan van deze tegen dit drietal.
Alledrie moesten ze er achteraan hoor.
Tegen de rs6 zal hij wrs wel moeten opgeven maar das dan ook wel wat anders..
Stoere wagen trouwens.
@sven en autolievend nederland… ik zal jullie mijn gezever voortaan besparen :oops:
ik in mijn naïviteit maar denken dat small en big met de maat te maken had van de inhoud van het blok. Sorry… waar kon ik me ook alweer opgeven voor die schriftelijke teleac cursus?
VET!! maar wel jammer dat de achter lichten een beetje golf variant achtig zijn qua vorm
Hele dikke bak! Vind het alleen zo jammer dat als dit een Amerikaan zou zijn, dan zou iedereen deze auto uitmaken voor van alles en nog wat.. en zodra het een auto is die NIET uit de VS komt is het ineens wel heel mooi en aardig.

Vind ik altijd zo jammer van het grotendeelse publiek van deze site!
@jordi,

amerikaanse bakken zien er vaak ontzettend wreed uit (challenger, charger, camaro etc…). Trouwens deze holden is ook vet.

Ga echter eens voor de lol naar bij voorbeeld de chrysler dealer en ga eens in een 300C zitten en vergelijk de kwaliteitsbeleving eens met bijvoorbeeld een mercedes of volvo of wat voor europees ding dan ook. Daarnaast zijn amerikaanse bakken vaak groot en lomp en slurpende v8! Dat ben ons europeanen niet gewend he. O ja… de wegligging van amerikanen is vaak erg gericht op rechte wegen en comfort… prima dus voor de US met zijn lange rechte wegen en hobbels… maar niet altijd voor het betere bochten werk. (uitzonderingen like corvette daargelaten)
nee dankje.. hij ziet er wel cool uit maar doe mij maar de Audi RS6 avant

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).