Komt er een Ferrari 430 Scuderia Spider?

Auteur: , 45 Reacties

Huh? De Scuderia, dat is toch die lichtgewicht racemachine die zich helemaal niets aantrekt van metro's in polo's met teveel gel in hun haar?

Wij wisten niet dat het een trend was om in superlichte cabrio’s te rijden, maar blijkbaar wel, want Ferrari speelt erop in. Het gerucht gaat dat we voor het eind van het jaar een Spider-variant van de 430 Scuderia mogen verwachten. De auto zou in een beperkte oplage van 300 stuks gebouwd worden.

Ergens in Maranello zit nu een voltallig ingenieursteam in een hoekje te huilen. Ze spaarden geen moeite om een rasechte racer te creëren door elk mogelijk grammetje van de F430 af te trimmen, terwijl er nu doodleuk weer tientallen kilo’s aan noodzakelijke carrosserieversteviging bijgestapeld worden. De gewone Spider is 70 kg zwaarder dan de F430, dus verwacht een soortgelijke gewichtstoename bij de Scuderia Spider.

Als de geruchten kloppen, zal de auto in november onthuld worden op de finale van de Ferrari World Challenge in Mugello. We wachten in spanning af of Ferrari nu inderdaad een volwaardig modemerk is geworden. (via autoblog.it)



45 reacties

lijkt me geen goed idee
Goh al die cabrio’s… Waarom toch… Zeker met deze auto is da toch compleet overbodig en nutteloos? Binnenkort komen ze af met een Porsche 911 GT3 RSR Cup Car Cabrio :roll:
Ik kan niet geloven dat ze zich zo verloochenen!! Puur om al die imageboys hun zin te geven…
Nike zegt: just do it
ik zeg: DON’T DO IT!!!!
Dat ze maar gewoon 300 stuks van de normale versie bijbouwen!
fout!! idd voor metro’s (lees: wijven)
(lees: weinig respectvol)
Haha het was toch al wel bekend dat de marketing afdeling van Ferrari meer in te brengen heeft dan de puristen… De verloochenen van Lout; was al lang gebeurd.
Waarom van een hardcore racer, een cabrioversie uitbrengen…?! En wat zal dat in godsnaam gaan kosten? Dan stel ik me de vraag of het voor die geïnteresseerden niet beter is een F430 cabrio te kopen en dan nog even langs te gaan bij…laat ons zeggen Donkervoort of Ariel?
lijkt me toch een bijzonder leuke rij ervaring!
Ach nouja, er is ook een M-B CLK DTM AMG Cabrio, dus waarom niet…
Vette bak! Gelukkig zijn diegenen die hierop reageren niet in staat zich deze auto te permiteren. Ik heb een vraag voor jullie “puristen”. Waarom niet?
@ Euphoric: zoals in ’t artikel al staat, de Scuderia is een pure lichtgewicht racer met geen grammetje teveel, waarom zou je daar 70kg aan willen hangen en daarmee je merk verloochenen?!

Geef dan alsjeblieft de gewone F430 Spider een vermogensboost… :(

P.S.: Mocht-ie er komen, doet u hem mij dan in het wit met de 2 zwarte strepen er overheen :D
@ Eupohric: Kheb de reden duidelijk vermeld hè, een halve racewagen als dit hoeft toch geen open dak? Das net als een volbloed racewagen een open dak geven, dat doe je toch ook niet (open wheelers en LMP’s bijvoorbeeld niet meegerekend)?

En die opmerking van dat niet permitteren slaat nergens op. ’t Is niet omdat ik mij dat niet kan permitteren, dat ik er mijn mening niet over mag geven. Kunt gij hem wel betalen misschien dan? Moest dat zou zijn, good for you, ’t is u gegund, maar dat verandert mijn mening niet hoor.
@Jesper,

1. Er zijn nog geen specs bekend (70 Kg. is dus nog giswerk)
2. om je vraag te beantwoorden, wie bepaald wanneer je je merkt verloochent. Drie kwart van de reacties hier zijn mensen die Ferrari zien met auto’s als de 288GTO / F40 / Testarossa etcetera. Wake up!!! De markt is 20 jaar verder en ik weet niet of de meesten hier het gemerkt hebben, maar de wereld is een stuk kleiner geworden en de concurrentie ook een stuk groter.
Voor de kinderen die nu opgroeien zijn de huidige ferrari’s en Astons en lambosook gewoon droomauto’s.

Ik suggereer niet dat ik het met alle modellen eens ben hoor, maar indien er een markt voor is, en die is er want het is gewoon een schitterende auto (volgens velen).

En Jesper – ik vind de acceleratie en snelheid van een gewone F430 Spider meer dan zat. :)
en @vinox

Weet je wat nergens op slaat, dat mensen hier allemaal menen te weten hoe de filosofie achter een Ferrari moet zijn, terwijl ze er niet dagelijks in rijden.

En daarmee bedoel ik op zich meer allerhand reacties dan het artikel zelf, en een mening is een mening, die mag iederen hebben, het gaat erom dat het niet gefundeerd is op feiten….. vandaar mijn opmerking over het permitteren, was niet als aanval bedoeld.
ik hoop dat het een roadster zal worden, zonder dak. zijn we ook over dat gezeik van die extra kilo’s vanaf en kan die mss zelfs extremer worden dan de gewone.
respect ferrari (hoop’k)
STOP Slurptax
Ferrari speelt in op de koop behoefte van de welgestelde mens en dat doen ze goed.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens Ruben. Ten eerste, Ferrari was histoprisch gezien wel een merk die mooie wagens maakte, wat Ferrari de laatste tijd compleet is verloren nu ze op de (Duitse, kuchkuch) technische tour zijn gegaan. Vorm volgt functie, enzo.

Misschien proberen ze hiermee (al creperend) nog wat van die oude clientele terug te winnen, ook al is de 430 Scuderia natuurlijk een hele foute keuze. Ook probeert Ferrari het met de California, maar zelfs dat ding lijkt op een mislukte Lexus.

Maar, als we dan toch aan het azijnpissen zijn, weten we de Glickenhaus exercitie nog? Mooier, lichter en sneller door (de grote en wijlen) Andrea Pininfarina? Dus eigenlijk is de technische tour nieteens echt relevant, of wel?

Eigenlijk he, is Ferrari gewoon dood. Waarom zijn we anders allemaal ondersteboven van de Alfa 8c en niet van de California? Omdat het gewoon een prachtig apparaat is, en dat heeft Ferrari sinds de 355 niet meer weten te bereiken.

Dood en (een) doodzonde. Letterlijk en figuurlijk.
wat een onzin jongens
@ Wapz
We zijn niet allemaal ondersteboven van de Alfa 8C. Daar vind ik persoonlijk echt niks aan! Dan heb ik veel liever een Scuderia. Of de Glickenhaus…… Mooi is en blijft een kwestie van smaak, die niet conform de smaak van anderen hoeft te zijn, maar die je lekker zelf mag bepalen.

En laten we nou eerst maar is zien wat ze er van maken. Speculeren is leuk, maar als bijvoorbeeld de Stig straks 2 duimen in de lucht steekt zijn we allemaal weer om.

Kunnen ze er niet een doorzichting polycarbonaat dak in zetten a la 575 Superamerica?
Ach, die paar kilootjes ;) Misschien is het wel dé ultieme cabrio :)
Zelfs Ferrari zwicht voor de lokroep van het plebs. Ze verlagen zich alweer…
@Timmie

Hoe kan Ferrari het weer bij je goedmaken???

Echt, de “reacties” allemaal hier.
Dit doet me denken aan die ene keer, moet eind jaren 50 geweest zijn, dat ik Enzo, de man niet de auto, ontmoette. We raakten aan de praat, het ging vooral over die geweldige 250 GTs.

Zegt Enzo opeens: “We gaan er één zonder dak uitbrengen!”. Dus ik roep “Nee! Dat doe je niet”. “Jawel” zegt-ie “speciaal voor de Amerikaanse markt, we noemen ‘m california”.

Dus ik begin te schreeuwen “Speciaal voor een markt? specifiek voor mensen die zo’n ding hebben willen? je bent gek, je verloochent het merk!”. Enzo bleef rustig, op het arrogante af, en zei al lachend: “We brengen ook nog een raceversie uit, een competizione, omdat dat zo lekker klinkt!”.

Met schuim rond de mond rende ik weg, onderwijl krijsend “Ferrari is dood! Ferrari is dood!”.
@Euphoric
Hoewel ik liever een dichte zie heb je wel gelijk door te zeggen: “waarom niet?” Alsof er klanten zijn die na dit bericht hun order cancelen, omdat het niet meer “hardcore” is.
Wel vind ik het een beetje jammer en ben ik meer van de dichte versie. Niet dat ook maar iemand hier het (eventuele) gewicht-verschil zal merken, maar toch….. Maja de firma Ferrari moet ook geld verdienen en wie zijn wij dan om te zeggen dat het “een schande ” is enz enz.
een gelimiteerde ferrari is altijd leuk!
Het is een geweldig collectors item en bij zo’n auto(merk) kan ferrari het permiteren alle verstevigingen van carbon te maken dus het zou wel mee vallen met het gewicht. ook kan ferrari er mee weg komen geen klapdak er bij te maken.. 550 barchetta anyone?
Dus dan komen er amper kilo’s bij!
Dat gaat ferrari noooit doen!
Ik heb begin juli in cagnes-sur-mer (vlak bij nice) 2x een scuderia spider gezien, helaas heb ik er geen foto’s van. Het zal hier in mijn geval wel om een omgebouwde F430 spider gaan.

Maar ik zie het wel zitten, zo’n Scuderia Spider :)
Ik heb er al een besteld. Matzwart met de bekende striping.
Oh wacht, nu komt heel AJ naar mij in november…. ;)
@elcaminokid

“Gewoon” het dak eraf halen gaat zowiezo ook extra kilo’s geven hoor.
Om dezelfde stijfheid te behouden als de coupé moeten er extra verstevigingen aangebracht worden waardoor hij zwaarder zal wegen zonder dan met dak…
Als dat zo zou zijn, zou ik et kinderachtig vinden, lekker ‘racy’ dan
Ik vind het wel een mooie bak. Mij maakt het niks uit wat Ferrari gaat doen. Dat moeten ze zelf maar weten.
Zet maar op de oprit!
@Antoon

Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik denk wel dat ik gelijk heb dat de Ferrari’s tegenwoordig wel minder sexy zijn dan ze waren geweest. En dat vind ik persoonlijk in ieder geval zonde.
Wat is er mis met jezelf goed verzorgen?? Ik draag ook graag polo’s! Oh en ja ik heb stekelig haar met best veel gel! Ben ook 17:) Helaas nog geen Ferrari ofzo XD

Maarja, Hier een snelle shop met wat tribal!
http://img366.imageshack.us/img366/5215/scuderiahc4.png
Jongens, luister nou eens even. Je wil geen dichte maar een cabrio ! Als je met een coupe 180 rijdt denk je , dit gaat langzaam….net als in een audi of BMW. Met een cabrio heb je veel meer snelheidsbeleving. En dat is waar het om gaat.
Als ik een coupe ziet zit er bijna altijd een tandarts of andere ´´ik heb een byzondere wagen type ´´ of zo in , echte genieters rijden cabrio

En nou moet Porsche nog een GT3 cabrio uitbrengen. dan neem ik die groene
De Scuderia is geen race-auto, maar een extreme sportwagen. Extreem voor wat betreft sensaties. En in een open auto zijn die hoger. Je hoort de motor beter en ervaart de snelheid beter. Bovendien was de eerste Ferrari een open auto, die ook voor de racerij geschikt was. In de Mille Miglia hebben altijd open Ferrari’s gereden. En soms wonnen ze nog ook. Ook op Le Mans en tal van andere circuits. Dus hoezo het merk verloochenen?

http://www.shorey.net/Auto/Italian/Ferrari/1956%20mille%20miglia%20-%20peter%20collins%20(ferrari).jpg
http://cll.hemmings.com/uimage/718430-1600-1004.jpg

Maar ach, misschien hebben jullie toch gelijk en is een open Ferrari wel een wijven-auto.
http://www.classicrallies.com/img/pictures/5416_mid.jpg

PS. Ik neem aan dat volgens de “puristen” hier een Donkervoort en Radical ook auto’s voor poseurs zijn?
prachtig…meteen doen zo’n cabrio!
@classic red

Wel eens gehoord dat er een verschil is tussen een roadster en een cabrio???
Lijkt mij juist bijzonder leuk, in een cabrio kun je nog meer genieten van het geluid van de moter, en dus wordt de kick misschien nog wel groter om erin te rijden. Dat het dan nu geen die-hard racer meer is moet je dan maar even door de vingers zien. Hij zal iig sneller zijn dan de standaard F430:D
@Jorden

Ja. Bij een cabrio doe je het dak open wanneer het mooi weer is, in een roadster doe je het dicht wanneer het regent.

Roadster is de britse benaming voor een sportieve, open, 2-persoons sportwagen. Voor Engelse begrippen is een open Ferrari Scuderia dus een roadster. In Italië noemt men zo’n auto echter Spider of Barchetta. Dus de term roadster is hier net echt relevant.
430 Scuderia lekker dicht laten. Deze supercar moet niet open verschijnen.

Laat Ferrari eerst met een 599 Fiorano Spider komen. Niet zoals Vandenbrink Design dat in de vorige post presenteerde, met een ‘GT Convertible’, maar gewoon vanaf de tekentafels van Pininfarina. Dat is gewoon altijd OK. M’n maag begint nog steeds te draaien als ik de verbastering van de 250 GTO zie. Afblijven! van een van de mooiste auto-ontwerpen allertijden.
Ik heb een Ferrari F430 Scuderia Spider gespot!
In Italië
hij was van een franse man echt super cool
kijk maar op mijn hyve.
Marnix-ud.hyves.nl
ooit gehoord van ” klant is koning” ?

wensen zijn er om vervult te worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).