Jeugdliefde: Dodge Viper

Auteur: , 47 Reacties

Ik weet het, dit is niet de eerste keer dat ik over een jeugdliefde schrijf. Dat deed ik al eerder. Ik was nu eenmaal niet van de lange relaties toen ik jong was, sorry. Nu ik terug kijk besef ik me ineens dat ik vroeger veel meer had met Amerikanen dan nu.

Misschien heeft dat te maken met het besef dat Amerika niet zo geweldig is als je er eenmaal wat meer over leert. Misschien dat het kwam doordat “The American Dream” voor de meesten een suffe droom of zelfs nachtmerrie blijkt te zijn. Of misschien omdat ik erachter kwam dat de Knight Rider in zijn vrije tijd bijkluste in een rode zwembroek. Zijn collega’s werden er wel knapper op overigens. Hoe dan ook: met de jaren verdween de liefde voor veel wat Amerikaans was. Maar aan sommige schoonheden denk je nog met weemoed terug. En dan bedoel ik niet alleen Yasmine Bleeth.

Er zijn weinig Amerikaanse auto’s waar ik warm voor loop. Dat heeft niets te maken met groot, lomp, zwaar en alle andere clichés. Het heeft alles te maken met design en afwerking. Er zijn gewoon heel weinig Amerikaanse auto’s die mooi getekend zijn en er zijn er nog minder die goed zijn afgewerkt. Ik moet een uitzondering maken voor een aantal modellen uit de jaren ’50 en ’60 maar daarna is er zeer weinig gepresteerd daar aan de andere kant van de oceaan. Het is één grote brei inspiratieloos blik als je het mij vraagt. Sorry Ruben. Toch was het een Amerikaanse auto waarvoor de poster van Yasmine Bleeth aan de kant werd gehangen. Een beauty moest wijken voor iets nog mooiers: een twee meter brede en vijftig centimeter hoge afbeelding van de Dodge Viper. Wat een machine. Niet veel later volgde de eerste modelauto. Van diezelfde Dodge Viper. In rood natuurlijk, want dat was de enige kleur voor een Dodge Viper.

De Viper was op veel vlakken zo on-Amerikaans als maar kon. Een neus en achtersteven van glasvezel om gewicht te besparen. Sexy ronde vormen, maar dat was ook het enige wat subtiel was aan deze auto. De uitlaten die heerlijk eigenwijs uit de zijkant staken, de brute driespaakswielen met spaken als hakbijlen. Een motor die bedoeld was voor pick-ups maar na een kuurtje bij Lamborghini (destijds eigendom van Chrysler) leverde dit blok 400 pk (in latere versies zelfs 635 pk) waardoor dit beest in ongeveer 4,5 seconde naar de honderd spoot. Saillant detail is overigens dat de rode kleppendeksels waren gekopiëerd van de grote concurrent van Lamborghini: Ferrari. Niets was verfijnd aan deze auto, die overigens ontworpen werd door Carroll Shelby voor de autoshow in Detroit in 1989. Hij noemde zijn creatie Viper om de familieband aan te halen met zijn andere succesnummer: de Cobra. Op de Detroit autoshow was het publiek zo enthousiast dat men het model vrijwel ongewijzigd in productie nam. Ik las ooit eens een rijverslag waarin de verslaggever claimde dat hij bij het wegaccelereren nog wielspin opwekte toen hij de vierde versnelling inlegde. Ongelooflijk, wat een beest.

Dodge Viper GTS

Een liefde voor het leven werd het echter niet. In 1993 verscheen de GTS, een auto die ik veel minder mooi vind dan het cabriomodel van eind jaren ’80. Om nog maar te zwijgen over de nieuwe, hoekige look van de huidige modellen. Hoewel de auto misschien honderd keer beter rijdt en duizend maal handzamer is in het dagelijks gebruik, is de enige Viper voor mij de eerste Viper. Toch was ik geschokt toen ik begin dit jaar las dat de Viper misschien zou verdwijnen maar inmiddels schijnen er een aantal privé-investeerders bezig te zijn met een reddingsactie (bedankt ViperArry) voor de Viper, nadat Chrysler aankondigde de auto te willen verkopen. Ik hoop met heel mijn hart dat de Viper behouden blijft. Misschien kunnen ze dan ook een stapje terug doen naar het geweldige design van Carroll Shelby.

Slechts één keer zag ik deze auto in het echt. Dat was in Cannes, Zuid Frankrijk. Helaas was ik toen niet in het bezit van een camera dus ik heb deze auto nog nooit zelf kunnen fotograferen. Ik weet nog dat ik mij destijds verbaasd heb over de grootte van de auto. Zoveel kleiner dan dat hij lijkt op welk foto dan ook. Een beetje dezelfde “sensatie” die ik onlangs ervoer toen ik de GT-R voor het eerst in het echt zag. Toen had ik overigens ook geen camera bij de hand, hoe ironisch. Hoe dan ook: er is hoop. Als jullie dit lezen ben ik al een paar uur op om foto’s voor jullie te maken van de Droomrit. En op de lijst met auto’s die daar aanwezig zijn staan twee Vipers: een Dodge Viper SRT/10 en een Dodge Viper. Als de aanduiding op de lijst juist is krijg ik eindelijk, negen jaar na dato, de kans mijn jeugdliefde te fotograferen. Daar wil ik zelfs in het weekend wel een keer voor zeven uur voor opstaan.



47 reacties

De eerste versie van de Viper is inderdaad de mooiste. Ik vind het ook jammer dat de neus slanker is gaan worden voor de nieuwere modellen.
Marc van der Haak
Ik denk dat ik Casper gelijk moet gaan geven.. Dat eerste model, oef wat een schoonheid! Net als Casper had ik vroeger een poster en natuurlijk een modelauto van de Viper. Ik wist alleen niet dat Carroll Shelby erachter zat.. Klinkt op zich dan ook wel weer logisch wanneer je Viper en Cobra naast elkaar zet. Leuk stukje, ik hoop dat je een paar knappe foto’s kunt schieten en een geweldig ritje zult maken ;-) Het liefst natuurlijk een paar keer dwars ermee…
Ook mij voorkeur gaat uit naar het eerste model, prachtig om te zien hoe dat design de tand des tijd weet te doorstaan. Zelfs nu ziet de auto er nog futuristisch uit. Dat zal met de huidige SRT/10 minder het geval zijn vrees ik.

Feit blijft wel dat ze best zeldzaam zijn en dat maakt de Viper-figuur er alleen maar mythischer op.
Geweldige bak. Ik heb nog steeds het 1:18 schaalmodel van die 1e van BBurago. Prachtig.
Feitelijk vind ik persoonlijk de SRT-10 het meest geslaagde model. Die oude zijn koplampen lijken zooo raar… Mooie column Casper, zeker iets waar menig autoliefhebber zichzelf kan in herkennen, al dan niet met een Viper in de hoofdrol
ik heb dan toch meer iets met de corvette’s vooral de nieuwe ZR1 dan vind ik de viper SRT-10 toch een stukkie minder maar het is en blijft een goede bak
Ik vind de GTS het mooist, en dan het liefst in het blauw met de witte striping.
Dit was voor mij in Gran Turismo (ps1) de auto om te hebben.
Geweldig!!
corrado vr6 slc
Is toch wel één van m’n lievelings auto’s, maar niet toffer dan een 69′ Charger r/t.
Ik was ook zo teleurgesteld toen ze de nieuwe voorstelden. De eerste blijft inderdaad de mooiste, in het rood natuurlijk. Ooit ook eens een gezien in Antwerpen, maar helaas ook geen fototoestel bij…
Mooi geschreven! Roerend mee eens ook.
Het meest bijzonder vind ik dat Chrysler met de GTS races ging rijden tegen de ‘grote merken’. En won!
Jah vet mooie auto ik heb er 2 model autotjes van:D
Hier in de showroom van den haag chrysker staat er al JAREENN 1
ik ben er zelfs een keer heen gegaan om foto’s te maken.
Zeker wel een droom auto!
Ik vind het nog steeds geen mooie auto. De enige mooie Amerikaanse auto’s zijn voor mij de ’63 Stingray, de eerste generatie Mustang en de eerste Camaro.
in assen staat er 1 te koop in de showroom van de bmw dealer, op de begane grond,in het rood net als op je poster,mooie wagen en inderdaad in het echt veel korter en kleiner dan op de foto`s..blijf een zeer fraaie wagen.
Ow man, wat is dit toch herkennend. Ik heb uiteraard ook de 1:18 modelauto hier nog op de kast staan. Daarnaast keek ik vroeger ook altijd Viper, de serie.

Echter heb ik wel een meningsverschil, namelijk betreffende de huidige generatie viper. Ik vind deze zowel nog mooier dan het origineel. De motor heeft een nog grotere inhoud gekregen en de kont is nog dikker geworden.

Geweldig ook, hoe Jeremy van de auto houdt:

http://www.youtube.com/watch?v=tpEaMr4Yq48&feature=related


Ow man, wat is die auto toch mooi!
Een betere ontwerper
Heb ooit, toen ik nog heeeel jong was, een rode RT10 ons tegemoet zien komen rijden.

Vette bak die Viper, vette bak.
Was ‘Viper’ geen T.V.-serie back than?! Nostalgie! Een Viper met raketten en gepanserde carrosserie.
Ik heb het liefste de GTS, die van 99′.
En dan in GTS blauw met white striping.
ik heb er zelf een 1/18 schaal model van.
Ook een leuk filmpje van het programma Fifth Gear (Discovery) over de viper. Helaas is de conclusie niet zo positief als die van TG.

http://www.youtube.com/watch?v=RHO4KUbAjTI
Sorry Casper.. ’96 ’99 en ’08 modellen van de viper zijn mooier dan de eerste modellen.

Als ik mocht kiezen geel met zwarte striping of zwart met gele striping, maar de blauw met wit is wel DE viper combinatie.. arrgh moeilijk.

Typisch dat het bij de Viper of een enorme liefhebber is of iemand die er echt helemaal niks van moet hebben?
fijn aan waar gaat de reis naar toe? buurt van limburg toevallig?:P want hier in Brunssum/heerlen is vrijdag en zaterdag American old scool cars of zoiets:O
En zoals de tv serie die ik althans uber gaaf vond maar als ik hem nu bekijk jezus.
voor die gene die hem niet kent:http://www.youtube.com/watch?v=suIHb6x6lDw
Marc van der Haak
@ Mischal; je hebt gelijk! Er staat mij ook iets van bij dat er een tv-serie van was.. Zo’n foute, net als Airwolf of Knight Rider.. Even zoeken op YouTube, en tadaaa:

http://www.youtube.com/watch?v=k5Uul1qLirk&NR=1
Ojoo, my 2 seconds of fame on Autoblog… thanks casper!

Mooi dat mijn nick hier nu is verbonden aan t stukje Jeugdliefde…
Zo begon t bij mij namelijk ooit ook.

En dan koop je een schaalmodelletje bij de intertoys… en nog een en nog een….
En voor je t weet ben je 14 jaar verder…. zoveel jaren ouder en heb je bijna alle Viper schaalmodelvariaties die er ooit zijn gemaakt.
T wordt tijd dat Autoblog een kijkje komt nemen naar mijn verzamelingetje ;)

En dat de Viper nog maar lang mag rijden!
Feest van herkenning! Had vroeger ook een 1:18 model van een rode rt-10, altijd één van mn favoriete auto’s gebleven. Vooral omdat ze hier zo zeldzaam waren.

Moest altijd eten als die viper serie kwam….maar herinnert iemand zich die 3VO reclame nog met die rode rt-10 voor dat zebrapad?
Ja, ik had het al verteld bij het topic over de Viper die op zou houden met bestaan. Nog 1 keertje dan: Ik heb zo’n zelfde Viper (de rode van de eerste foto) een lang weekend gehuurd in LA in de jaren 80 en god wat was dat een feest !! Nog een wedstrijdje gehouden met een Honda NSX door Malibu,wat werd dat ding heet van binnen (door motor en bak en 40 graden buitenlucht)
Ik dreef zowat naar buiten maar had het er dubbel en dwars voor over!!
Tunneltjes pakken met volle power was fenomenaal!! Sommige boze reactie van mensen wie ik passeerde, die door de schreeuwende uilaten zich dood schrokken! :)
Oh ja ik heb er ook een schaalmodel van! :)
Ha hier in De Lemmer rijd een Rode echt een pracht bak en een vette sound echt een beauty maar toch rijd wel als een amerikaan…. lomp
@Casper:Ik vind je een beetje kort door de bocht als je zegt dat Amerikaanse auto’s niet mooi ontworpen zijn en dat er volgens jou alleen maar mooie komen uit de 50’s en 60’s . Misschien is het dat jou kennis wat roestig is,ik hoop dat dat het is.
Hierbij wat modellen (uit de 70’s) die wereldwijd geliefd zijn door jong en oud en die zeker ook nu zeker niet misstaan in het huidige verkeer:
Dodge Charger..die heupen,tankdop,verborgen koplampen, stuk voor stuk uniek!
Corvette Stingray splitwindow.. achterruit,tankdop in het midden,totale lijnenspel!
Camaro haaienbek..zonder voor bumper,daklijn als de Jaguar.
Buick Riviera.. boottail,achter/frontpartij,achterruit.
Ford Mustang..Pontiac Firebird..Dodge Barracuda..Challenger enz enz.
De hele opkomst van oer pick-up/SUV’s Ford F150,Jeep Wagoneer,Ford Ranchero..
Misschien zijn deze niet jou smaak maar hebben stuk voor stuk geschiedenis geschreven en dat ivm onze Opel Rekord/ascona, MB 190,Eerst gen 3 serie/audi 80,enz enz dat zijn dus wel auto’s met een prachtig lijnenspel volgens jou?? Ja, je moet geen gemiddelde USA car vergelijken met wat Ferrari/Aston Martin natuurlijk.
Oftewel laat je eens bijscholen door Ruben! :)
@ Guzmann: zekers, die patser met dat toupetje op, die vergeet ik van me leven niet :D

Ik kan mezelf hier zooo in terug vinden!! Ook ik had een mega poster van de RT/10, ook ik heb 3 schaalmodellen in verschillende schalen :)
Ik vind mezelf bevoordeeld dat ik er ooit een heb mogen fotograveren in Fort Lauderdale, Florida :D

Ik ben het echter niet met je eens waar je alle andere auto’s inspiratieloos blik noemt… wat te denken van de Trans-Am, de Camaro, de Firebird, de ’57 Corvette, de ’69 Charger, de Gran Torino, en zo kan ik nog even doorgaan ;)

Heerlijke column, dank je :D
Wie was er geen fan van? Ik herinner me nog een test in het grote Autoboek, die perfect de sensatie van het rijden met de Viper beschreef. Hij kwam er als zeer geweldadig uit.

Vorig jaar reed er eentje rond op het circuit van Zolder en ik was razend enthousiast. Maar er was een héle grote maar: totaaaaaal geeeeen motorgeluid. Ik had echt gebulder verwacht, maar echt niks De opgefokte Porsches & Exiges maakten daar het mooie weer.

En nu staat er ook geregeld een zwarte (nieuwe) in m’n straat en ook daarvan valt het geluid zeer tegen…

Raar toch???
@Rob USA .. welke leeftijd kan je hebben als de Viper je jeugdliefde is ??
welke affiniteit kan je hebben met USA-cars als de Viper je rolmodel is ??

tis gewoon @Casper zijn ding niet .. en hij is gelukkig niet de enige ..
soms is het jammer dat er geen besef is van de amerikaanse auto historie ..
maarja .. nederland is dan ook een plattelandsdorpje .. voor amerikaanse begrippen ..
@ lincoln: nou de Viper is mijn jeugdliefde en ik ben 18 jaar…

Je hoeft niet een bepaalde affiniteit met een bepaalde nationaliteit te hebben overigens, want ik geil even hard op een opgeleukte Supra, als op een Aston Martin (nou oke op die iets harder), als op een Viper of een ’69 Charger.

Ik verwacht niet dat Casper expert is op auto’s van over de plas, maar om op autoblog.nl dan alle andere amerikaanse auto’s over één kam te scheren is wel lichtelijn ongepast, niet?

Het is je overigens meteen vergeven Casper, omdat ik nog steeds enorm geniet van deze column ;)
@ lincoln: nou de Viper is mijn jeugdliefde en ik ben 18 jaar…

Je hoeft niet een bepaalde affiniteit met een bepaalde nationaliteit te hebben overigens, want ik geil even hard op een opgeleukte Supra, als op een Aston Martin (nou oke op die iets harder), als op een Viper of een ’69 Charger.

Ik verwacht niet dat Casper expert is op auto’s van over de plas, maar om op autoblog.nl dan alle andere amerikaanse auto’s over één kam te scheren is wel lichtelijn ongepast, niet?

Het is je overigens meteen vergeven Casper, omdat ik nog steeds enorm geniet van deze column ;)
Sorry voor de dubbele post…
Op mijn slaapkamermuur hing vroeger een poster van de showauto, met zijspiegels die in het verlengde van de lage voorruit zaten. Toen was er nog geen productieversie en wist nog bijna niemand van deze auto. Ik vond het geweldig dat hij in produktie ging en nog altijd vind ik hem super, al weet ik nu, ouder en wijzer, dat het geen geweldige auto is.

http://www.autoweek.nl/images/480/a/1fc178631ece0850161d549b2954b0ba.jpg
Heren, er zijn altijd uitzonderingen die regels bevestigen. Maar over het algemeen vind ik dat er weinig moois uit Amerika is gekomen in die tijd. Da’s een kwestie van smaak, sorry. Als ik die al niet eens meer mag uiten weet ik het ook niet meer.

Wat betreft de Dodge Viper: helaas, helaas. Alleen een blauw / witte GTS en een oranje SRT/10 waren op komen draven. Geen rood, open oermodel. Jammer, maar one day…
Mijn ma haar garagist heeft net zo een viper, zalig dieng!
@Casper: Je hoeft van mij geen sorry te zeggen maar om nou te zeggen dat alleen de 50’s en 60’s mooie auto’s hebben doe je ze gewoon te kort, al is het je smaak niet. Maar misschien moet ik sorry zeggen omdat ik heeel veel uit de States roem om hun ontwerp; Mooiste motoren Harley/Indian, mooiste vrachtwagens Mack/Peterbilt, mooiste fietsen Schwinn/Felt, mooiste caravan Airstream,mooiste Vans Chevy,mooiste brandweerwagens,mooiste vrouwen. :) enz enz.
Mooiste brandweerwagens: absoluut! Ik zal niet ontkennen dat ik een aantal wagens best fraai vind. Maar als ik kijk wat er aan moois uit andere windstreken komt dan kan ik niet anders dan constateren dat ze een beetje zijn achtergebleven in de states. Nogmaals: puur smaak. Overigens vind ik wel dat ze weer een beetje de goede kant op gaan. De nieuwe Corvette, de 300C, de nieuwe Challenger, de GT40: stuk voor stuk fraaie modellen. Niet fijntjes, nog altijd weinig finesse, maar wel mooi.
Je vergeet nog de new Camaro! :) Ok hij is zeker niet fijntjes maar wel verfijnd, kijk naar de lijnen van die heuplijn,haaiekieuwen achter de deuren,neus,interieur met z’n vierkante klokken in deze tijd uniek,spiegels,standaard 20″ voor en 21″ achter enz enz.
Dit alles getuigd van veel ontwerp-lef-kunde en niet maar alles in de windtunnel gooien, wat veel andere windstreken na de 70’s alleen maar hebben gedaan en daardoor bijna alles zo op elkaar lijkt!
I rest my case! :)
@Casper .. jou leeftijd zegt alles wat dit betreft ..
amerikaanse auto,s uit de jaren 90 zijn troep .. en liepen hopeloos achter op het europeese geweld ..
dus jouw associaties met amerikaanse auto,s zijn net zo krakkemik als die amerikaanse meuk .. en terecht ..

toen @Rob USA en ik een jaartje of 5 waren reden de pooiers / bloemen-boeren / bouw-boeren / drugs-boeren in imposante amerikanen die groter breder en beter waren dan Rollsen .. was toen gewoon “top of the bill” ..
@ lincoln: Dat Amerikanen uit de 90’s geen technische hoogstandjes waren ben en blijf ik met je eens, toch ben ik wel heel erg gevoelig voor de stijl van de Viper, maar ook van de Camaro en Trans-Am etc. van die tijd. Daar doet de bouwkwaliteit geen afbreuk aan.
..yasmine bleeth…zucht..
De eerste versie is ook mijn favoriet, de nieuwe ziet er ook ruig uit, de oude was alleen net even wat vloeiender.
Yep, vette bak zo’n viper rt/10, ik heb er vorig jaar een aangeschaft en geniet
er écht van als ik er mee rijdt.
Ik heb nog 1tje staan, prachtexemplaar +- 30000km Rood, RT/10
maar helaas in 3 jaar slechts 200km meegereden wegens teweinig tijd, indien iemand intresse heeft…, moet wel een deftig bod zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).