Onderzoekers dissen Koos Spee

Auteur: , 75 Reacties

Fans van Koos Spee raad ik aan om onderstaand artikel niet te lezen, het kan er namelijk voor zorgen dat je beeld van deze 'held' drastisch zal veranderen. Ok, wat is het geval? Je herinnert je misschien nog wel dat Koosie Woosie begin augustus (midden in de komkommer tijd) met een 'onderzoek' (kuch) op de proppen kwam waaruit zou blijken dat bij maar liefst 90% van de vrachtwagenongelukken de vrachtwagenchauffeur (mede) schuldig is. Ongeveer een kwart van de ongelukken zou alleen maar te verklaren zijn door mogelijke afleiding, vermoeidheid en/of onoplettendheid van de truckchauffeur. Om tot deze conclusies te komen had Koos natuurlijk uitgebreid onderzoek gedaan (NOT). Want vandaag is keihard het tegenovergestelde bewezen.

Onafhankelijk van elkaar hebben namelijk zowel de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) als onderzoekscentrum NEA geconcludeerd dat niet vrachtwagenchauffeurs maar automobilisten de hoofdoorzaak zijn van ongelukken met vrachtwagens. De fouten die automobilisten maken waardoor vrachtwagens verongelukken zijn:

1 onvoldoende afstand houden
2 fout in- en uitvoegen
3 verkeerd inhalen
4 snijden
Op 5 en 6 volgen de gedragingen van truckers zelf.

Onderzoeksbureau NEA heeft geen goed woord over voor het onderzoek van Spee. De eindconclusie is fout en adjunct-directeur Ad Rosenbrand gooit er zelfs nog een schepje bovenop:

“Statistisch is het gewoon niet goed gedaan. Ze zijn in de valkuil gelopen om ongevallen tussen alleen vrachtwagens of eenzijdige ongevallen met vrachtwagens mee te rekenen”

“Het percentage ongevallen veroorzaakt door een vrachtwagenchauffeur wordt natuurlijk veel hoger zo. De eenzijdige ongevallen met automobilisten worden namelijk weer niet meegerekend. Dan blijkt ineens niet 52 procent door de vrachtwagenchauffeur te zijn veroorzaakt zoals BVOM eerder concludeerde, maar 39 procent.”



75 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Heeft Gestapo Koos toch lekker ongelijk!!! :D
Probeert (samen met die kruldwegrg wel lekker populair te doen bij dat blikopdewegkopierende programma ”wegmisbruikers’…
DIEP TRIEST DIE KEREL :S :S
Bullocks!

Het onderzoek van Spee gaat hierom:

“Bij negen van de tien vrachtwagenongelukken waarbij de bestuurder van de vrachtwagen (mede) veroorzaker is, speelt het gedrag van de truckchauffeur een belangrijke rol.”

Het gaat om het woord (mede)veroorzaker.

De andere twee onderzoeken trekken hun onderzoek veel breder.
Het onderzoek van Spee en bovengenoemde zijn gewoon niet te vergelijken omdat ze andere aspecten onderzoeken.
Heeft Koosje Spee toch weer ff lekker ongelijk!!!!! :D
Wel steeds populair doen bij dat blikopdewegkopierende programma ”Wegmisbruikers”
DIEP TRIEST DIE KNAKKER!!! :x :x
Sorry voor mijn 2 reacties, had wat problemen met mn pc… foutje :D
nee .. een liegende ambtenaar .. dat bestaat niet ..

geloof dat elk onderzoek lijnrecht tegenover de realiteit van de overheid staat ..
behalve de onderzoeken die ze zelf verrichten ..
”2 reacties” moet zijn ‘herhaling’…
@Ton, ik begrijp dat jij een vriend van Koos bent ;)
Televaag hoeft ook weer niet… Die neem ik toch niet serieus. :P

Koos Spee moet nodig eens van zijn plaats gekickt worden. Het is helaas(en gelukkig ook bewezen) niet één van de slimste van de klas.

Als ik zelf om mij heen kijk op de snelweg zie ik inderdaad vaak dat auto’s stomme capriolen uithalen bij vrachtauto’s.
Mensen vergeten vaak dat vrachtwagens een veel langere remweg dan auto’s hebben.
@robbie,

Au contraire, maar ik wel ontzettende ‘schurft’ aan verkeerd onderzoek en nog meer aan foutieve conclusies.

Koos Spee (en consorten) onderzocht gevallen waarin truckers (mede)schuldig waren. Ze wilden daaruit weten of het misschien aan de techniek van vrachtwagens of de weginrichting zou liggen. Maar het bleek dat het vaak puur de fout van de trucker zelf was.

De twee andere onderzoeken alle ongevallen met vrachtwagens en dus niet enkel waar truckers schuldig zijn. Natuurlijk komen ze dan tot een andere conclusie.
Logisch, want het onderzoek van Spee is heel anders dan de laatste twee onderzoeken.

Dit soort verslaggeving zorgt voor heel verkeerde conclusies.
Nu kan ik dat van De Telegraaf wel verwachten, maar ik verwacht van autoblog.nl toch een wat kritischer houding.
#$%&^%$ (ik wil graag een editfunctie, alstublieft! :) )

“maar ik HEB wel ontzettende…”
@Robbie,
Dat is een andere nieuwssite, maar met dezelfde bron.

Het betekent niet dat de 2 nieuwe onderzoeken niet juist zijn, alleen het is onjuist te concluderen dat ze het onderzoek van Koos Spee kunnen weerleggen, want dat kan niet.
Ze onderzoeken 2 verschillende zaken.

Simpel gezegd:
Het kan best dat een groot deel (meerderheid?) van de ongevallen waarbij vrachtwagens betrokken zijn, de schuld meestal NIET bij de trucker ligt.
Dat concluderen de twee laatste onderzoeken.

Bij ongevallen waar al vast staat dat het de schuld van de trucker ligt blijkt uit het onderzoek van Spee dat dit NIET door technische mankementen of weginrichting komt, maar dat het veelal de stomme fout van de chauffeur zelf is. Bijvoorbeeld kleven of koffiezetten etc.

M.a.w.: heel andere onderzoeken.
Dat automobilisten zulke dingen doen is natuuurlijk omdat ze het weggedrag van een vrachtwagen niet kennen. Ze gaan er gewoon vanuit dat die zich hetzelfde gedragen als andere auto’s, wat vooral een misvatting is qua remafstand en uitwijkmogelijkheid.
Die uitwijkmogelijkheid valt wellicht niet veel aan te doen, maar ik vind dat een volgeladen vrachtwagen een remweg MOET hebben die niet hoger ligt dan die van een personenwagen (pakweg 40 meter vanaf 100 kmu)
Dan maar een as erbij met twee wielen aan elke kant onder iedere truck en voor mijn part koolstofschijven. Dat een truck dan 50.000 euro meer kost dat moet dan maar.
En er mag ook wat meer isolatiemateriaal rond de motor. De herrie die een vrachtwagen maakt is technisch voor niks nodig.
zoef
ook al zou die vrachtwagen 2 ton meer kosten dan nog stopt dat ding niet hoor, zeker nog nooit een vrachtwagen gereden ??
@Ton, nu.nl verwijst idd naar de Telegraaf, maar heeft zelf ook het een en ander gecheckt.
Ik ben wel de laatste die het voor Spee wil opnemen want in mijn ogen deugt die vent van geen meter (ondanks wellicht goede bedoelingen). Toch lijkt me het onderzoek van NEA en het commentaar van die Rosenbrand complete bullshit…..

Bij het onderzoek/de berekening van Spee is de vraagstelling: Wie veroorzaakt (mede) de ongevallen met vrachtwagens?

Hoe zou je dan in godsnaam de eenzijdige ongevallen met vrachtwagens buiten beschouwing kunnen laten? Wie hebben daar dan de schuld van? De kabouters of zo?

Alle ongevallen met vrachtwagens =100% en hoeveel procent daarvan is de chauffeurs aan te rekenen….. dat heeft dus geen fuck met eenzijdige ongevallen van auto’s te maken.

Als de vraagstelling is: “In hoeveel procent van de totale ongevallen met motorvoertuigen is de vrachtwagenchauffeur iets aan te rekenen dan zou je ook alle eenzijdige ongevallen moeten meerekenen… dus ik weet niet wat die Rosenbrand aan het goochelen is met cijfers maar dat gaat echt nergens over.

Alleen als je gaat uitspitten in hoeveel procent van de ongevallen waarbij andere voertuigen betrokken zijn de vrachtwagenchauffeurs iets aan te rekenen valt heeft de man een punt….
Voor w0o0dy:

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?9,3658922,3660537#msg-3660537
De tabel is gemaakt met gegevens van het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid).
Klare taal toch?
De meeste mensen weten helaas niet hoe het is om een vrachtwagen te rijden. Misschien moest iedereen eens een paar uur les krijgen in een vrachtwagen. Dan worden ze zich misschien bewust van wat die dingen nu kunnen of niet!
@ Zoef:

Je hebt echt geen idee waar je over praat he? Natuurkundig is het gewoon niet mogelijk om een vrachtwagen dezelfde stop-afstand te geven als een personenwagen. Een dergelijke vertraging met zo’n grote massa, daar kan het asfalt niet tegen.
En je argument om maar een paar assen bij te plaatsen slaat ook helemaal nergens op: wanneer je dat zou doen zouden de trucks alleen nog maar rechtuit kunnen. Hebben ze dus niet meer de mogelijkheid om uit te wijken als een automobilist weer eens een achterlijke manouvre maakt en kunnen ze voort gemak ook niet meer bij jouw buurtsuper komen. Kun jij je boterhammetjes dus voortaan bij het Distributiecentrum of beter: de fabriek op gaan halen!

Maar het is een feit dat de gemiddelde automobilist geen flauw benul heeft van de beperkingen van een vrachtwagen en daar al helemaal geen rekening mee houdt of op anticipeert!
HA NET GOED KOOS
KOOS KANSLOOS!!!
-edit-

BIJ de fabriek op gaan halen!
Als Martijn wordt geëdit kan dat bij edgar vast ook wel gebeuren. Iets met een nutteloze bijdrage of caps-error ofzo…
Koos moet weg, koste wat het kost. Wie heeft er een idee?
Uiteraard zal niet elk ongeval met vrachtwagens de schuld van de vrachtwagenchauffeur zijn, maar als ik dit lees, dan zou het blijkbaar bijna altijd de schuld van de auto zijn^^.
En ja, er zijn wat autobestuurders die in principe nooit een rijbewijs zouden mogen gehaald hebben, met geen verkeersinzicht what so ever, maar ik vraag me dan toch af hoe het een autobestuurder zijn fout kan zijn als een vrachtwagen achteraan in een stilstaande file ramt^^ (wat je wel heel dikwijls hoort).
Zijn fout was dan dat hij in de file stond ofzo?
Aandacht voor elkaar moet er van 2 kanten zijn, maar in vele gevallen is dat er totaal niet…
Laat Spee eens voor wat hij is , hij vertelt heel veel waarheden maar ik denk dat wij niet met ons zelf geconfronteerd willen worden. Op een verjaardags feestje kan iedereen het beste rijden , toch ?
Ik heb 10 jaar op cat. C lesgegeven en zeker….iedere B bestuurder zou eens op zo”n apparaat moeten rijden of meegaan . Je ogen gaan open .
Ik zie ook het olifantenrijden cat. C, waarom nou toch ? En waarom is de cat. b zo agressief in het verkeer ?
We leven in het drukst bevolkte landje per km 4 op deze aarde , maar wensen ons niet aan te passen . Daar ligt het probleem . Relaxt allemaal.
Ja ja Ook ik zie koos liever werkeloos, Maar ik weet uit zeer betrouwbare bronnen dat TVM 1 van de grootste verzekeringsmaatschapij is voor vrachtwagens en zij heben en tegen onderzoek laten doen tuurlijk staat die het voordeel van transportbedrijven/ vrachtwagens. Vrachtwagenchauffers draaien veel uren en sjoemelen nog steeds met tachograven digitaal of niet.

Wacht maar tot 1 van jullie door een onoplettende vrachtwagenchauffeur word aangereden, dan praten jullie wel anders!!
Harry Jekkers was zijn tijd al ver voor….:P

http://www.youtube.com/watch?v=YBiakDU5tdY
@Ton

1. dat het dan in die gevallen aan de trucker zelf licht is vrij logisch te concluderen, ik durf ook te stellen dat dit tegenwoordig zo bij alle weggebruikers zo zal zijn. Wat dus betekent dat herr Spee zijn onderzoek tamelijk nutteloos is, maar door het zo te vertellen geeft het een misleidend beeld en dat is nicht gut von herr Spee.

enne 2. Het is Bollocks en niet Bullocks;)
Over al die onderzoeken en hoe je daarmee in de pers gaat, denk ik dat de fout van Koos is dat hij aan komt gezet met dat ene onderzoek zonder er die andere onderzoeken bij te halen. En wat krijg je dan: “Koos zegt dat het de vrachtwagenschauffeurs zijn die de ongelukken veroorzaken.”, terwijl hij dat helemaal niet zegt- Hij geeft alleen maar aan dat in dát ene onderzoek iets wordt gezegd over vrachtwagens en hun chauffeurs: Het ligt minder aan de vrachtwagens dan aan de vrachtwagenchauffeurs als het mis gaat. Oftewel- Aan de techniek ligt het niet als het mis gaat- het ligt aan de menselijke bediener van die techniek als het mis gaat. Dát komt er uit dat éne onderzoek.
Maar Koos hád dus metéén moeten aanhalen dat áls er dan ongelukken gebeuren met vrachtwagens, het meestal weer omringende faktoren zijn waardoor die ongelukken gebeuren en níét die vrachtwagenchauffeurs en hun vrachtwagens- Die vrachtwagenchauffeurs zelf rijden namelijk statistich gezien met alle kilometers die zij rijden veel veiliger dan veel andere weggebruikers. En dát heeft Koos dus niet gedaan en nu denkt dus 3kwart van Nederland dat Koos vindt dat het de vrachtwagenchauffeurs zijn die de ongelukken veroorzaken… Koos weet namelijk na ál die tijd nog steeds niet dat al zijn woorden door de media worden opgepikt en dat alleen dié woorden worden gebruikt die in het straatje van de media passen.

Domme Koos. Domme, domme Koos…..

Arme Koos…..

Pfffffffff……….. Goede natte zondag morgen….
Hebben we nu perse een onderzoek nodig om te zien dat : olifantenrijden de gewoonste zaak van de wereld is , ik als b-rijder de vrachtwagen niet KAN opduwen op een klaverblad en deze omvalt ,hij weer te laat reageert voor een file . Dit hoor en zie ik te vaak . Het is niet zo moeilijk .
Tel daarbij de leeftijd eens van sommige chauffers , die nog geen verantwoording kennen …….Het mag benoemt worden vindt ik zo langzamerhand.
“Die vrachtwagenchauffeurs zelf rijden namelijk statistich gezien met alle kilometers die zij rijden veel veiliger dan veel andere weggebruikers.”
Leuk, maar wat willen we nou? We willen het aantal ongelukken naar 0 brengen, niet het aantal kilometers. Dus het is niet zinvol om naar de ongeluk veroorzakers veroorzakers per afgelegde kilometer te kijken maar naar de ongeluk veroorzakers per ongeluk.

Ik sluit me aan bij w0o0dy en dus ook bij Koos. Ook eenzijdige ongelukken zijn ongelukken die we liever niet hebben en die moeten we dus gewoon meenemen in de statistiek.

Bovendien ik zie zelf op de weg nog steeds te veel obscure manoeuvres van vrachtwagens. Vooral het van rijstrook veranderen om een “collega” de kans te geven om in te voegen gebeurt nog veel te vaak ondoordacht en te plotseling.
Respect voor de vrachtchauffeurs…zij zijn degene die werken, dat de handel en het eten op tijd aankomt. De automobilisten hebben idd. geen idee wat een gewicht op de weg rijdt. en dat moet ook remmen! De politiek alleen maar vergaderen, en komt er dan ooooooit eens uit dat we allemaal in de zelfde file zitten? Logisch, waar veel verkeer rijdt, krijg je ongelukken. Koos moet met pensioen, en eerst het probleem aanpakken: meer rijstroken/banen!, dan wordt het ooit weer wat rustiger op de weg…(utopie)
nee, ZELF kunnen en MOETEN we voor rust zorgen , niet Spee of meer rijstroken ……
De uitkomst van dergelijke onderzoeken past meestal in het straatje van de opdrachtgever/financier en is derhalve doorgaans weinig betrouwbaar.
“Vooral het van rijstrook veranderen om een “collega” de kans te geven om in te voegen gebeurt nog veel te vaak ondoordacht en te plotseling.”

…Zeg Mashell- Heb jij toevallig ook je A-rijbewijs…? Mag ik jou dan dringend aanraden daar weer eens gebruik van te gaan maken, of zelfs gewoon vanuit je B-koekblik eens op te letten op wat er op de weg gebeurt? Jij dist nu die vrachtwagenchauffeurs die zo ondoordacht bezig zijn, maar het valt mij juist op dat ik veel meer luxe-auto’s het door jou beschreven gedrag zie uitvoeren dan vrachtwagens. Goed, vrachtwagenchauffeurs zijn collegiaal en gaan dus opzij voor hun collega’s. Maar hoe vaak ik niet gewone personen-auto’s als dwazen plotseling zie afremmen of zonder richting-aanwijzer en zonder op te letten plotseling van baan zie verschieten omdat ze plotseling invoegers ruimte willen of geven… Daar zijn die vrachtwagenchauffeurs in mijn weg-ervaring echt niets bij. Ik ben als motorrijder echt tig keer voorzichtiger voor personen-auto’s bij invoegstroken dan voor vrachtwagens. Ik ervaar vrachtwagens als veel voorspelbaarder in het verkeer dan heel veel personenauto’s. Wat mij betreft- Hoe duurder de personenauto, hoe onvoorspelbaarder en asocialer het weggedrag.
Natuurlijk rijden er olifanten op C. Maar als we vrachtwagenchauffeurs gaan afrekenen op hun rijgedrag, dan zou ik zeggen- kijk eerst nog eens naar de B-rijders, want van die groep vraag ik mij heel voorzichtig af of niet tenminste 10% tot 1 kwart nog eens op herhaling zou moeten voor hun rijbewijs. En ten aanzien van de A-rijders lijken er ook steeds meer randdebielen rond te rijden die denken dat elke ruimte tussen 2 andere voertuigen een vrijbrief is om met 140 tussendoor te poeieren, ongeacht de rijbaan of de snelheid van het overige verkeer.

Ik bedoel maar te zeggen-
Wat mij betreft moeten mensen als Koos en al die anderen eens ophouden met wijzen met hun vingertje naar “die groep rijdt slecht” en “die groep is een gevaar”.
Ja duhhhh— Inmiddels weet iederen nu wel dat het niet meer aan de autotechniek of vrachtwagentechniek of motorfietstrechniek ligt dat er ongelukken gebeuren- Het ligt in …90% van de ongelukken aan de bestuurders van die voertuigen, ongeacht het soort vervoermiddel.

En dus zou ik er een zeer groot voorstander van zijn als elke rijbewijsbezitter eens verplicht een tijdje -mee- ging rijden op- of in- een voertuig van een andere categorie om eens te ervaren wat je dan voor kortzichtige dwazigheden moet ondergaan van andere weggebruikers.

Verder zouden ze (“ze” = Koos en al zijn collega’s en al die belangengroeperingen voor een bepaalde categorie weggebruikers die wijzen naar andere groepen weggebruikers) in plaats van te wijzen met vingertjes, eens een forse en blijvende campagne moeten opstarten om elke voertuigbestuurder te dwingen:
-Zich -weer- sociaal te gaan gedragen in het verkeer, dus niet alleen je eigen plek op de weg op te eisen (dus niet plakken, maar -rem-ruimte geven en zo en niet ten koste van alles je voorrang nemen als dat regeltjestechnisch zo mogen maar verkeerstechnisch misschien mibder uitkomt), maar ook plek te geven aan andere weggebruikers en te laten zien aan andere weggebruikers wat jij van plan bent te gaan doen (tijdig richting aanwijzen, tijdig remmen, enzovoort- wat je ook domweg leert in de rijlessen).
– Verder vooruit te kijken inplaats van alleen maar vooruit kijken tot de rand van je eigen motorkap zodat je al veer eerder zelf kunt zien dat die vrachtwagen in de verte rare fratsen gaat uithalen. Heel veel ‘plotselinge’ acties van het overige verkeer kun je al veel eerder zien aankomen als je eens oplet op wat er …5 of 7 auto’s voor je gebeurt op de weg- Ik geef hier alleen al het inrijden op files door vrachtwagens maar ook door personen-auto’s of motorfietsen als voorbeeld. Als je dat overkomt, dan heb je dus echt niet verder vooruit gekeken dan het voorste glimrandje van je eigen motorkap.
– Geen dingen in je vervoermiddel doen die niets met chauffeur-zijn te maken hebben zoals je telefoon aan je oor houden, je scheren in je achterspiegel, koffie zetten, je gamecomputer gebruiken, je stukken lezen tijdens het rijden of je make-up aanbrengen zoals we allemaal wel zien gebeuren.

…en zo misschien nog wel wat zaken.
Dat zou volgens mij al een hele hoop schelen. Maar stop in vredesnaam eens met dat kortzichtige ge-wijs met vingertjes nar bepaalde wggebruikers, want volgens mij valt op alle weggebruikers wel wat aan te merken- Haal dan gewoon de mensenleijke bestuurder uit de auto en vervang hem voor een automaat. Dan weet je zeker dat je de mensen niets meer kunt verwijten. We zijn mensen, we maken fouten in het verkeer. Of we nou lopen, fietsen, motorfietsen, auto rijden of vrachtwagen rijden. En dat is waar we met ons allen rekening mee moeten houden en van uit moeten gaan als we het verkeer in gaan. Wat Koosje er verder ook van mag vinden.
…En ja ja- Het staat ook bij mij weer bol van de sgrijfvouten… 8-)
Sorry hoor, maar ben ik dan de enige die last heeft van vrachtwagens die je niet in laten voegen omdat ze zo lekker in een rijtje met 5 meter er tussen rijden? En als je jezlef er dan tussen hebt weten te proppen, ze op een 2 meter afstand gaan rijden? En vrachtwagens die gewoon inhalen terwijl jij er met een aanzienlijk verschil in snelheid aan komt? Vrachtwagens die, omdat ze hun broodje knakworst uit de magnetron moeten halen, opeens een halve baan naar rechts of naar links schuiven? Vrachtwagens die voorrang geven niet nodig vinden, de auto stopt toch wel? Ik erger mijzelf kapot aan sommige vrachtwagenchauffeurs! Bovendien zijn het ook nog eens fileveroorzakers door hun egoïstische (inhaal) gedrag.
@Jandepandaman: vergeet niet dat vrachtwagenchauffeurs beroepsrijders zijn en automobilisten niet. Dat betekent dus dat je enige professionaliteit mag verwachten. Helaas moeten de goede onder de kwade lijden want er zijn natuurlijk keurige chauffeurs die niet hun vrachtwagen als niet te nemen hindernis gebruiken. Het gedrag van de vrachtwagenchauffeur is inderdaad voorspelbaar-> ze doen gekke dingen en daarmee houdt iedereen rekening, Dat is geenszins positief te noemen!
Jandepandaman , je mist de topic. Het gaat , gelukkig, een keer over de C-chauffeurs , toch. Mocht decennia lang niet benoemt worden.
Maar zullen we nu eens met zijn allen op het eerst komende feestje nu eens niet vertellen hoe goed we allemaal kunnen rijden en pleiten voor een puntenrijbewijs en een verplicht herscholings cursus ?

Als we met zijn allen ipv de kritiek op Spee ons zelf eens in de ogen kijken ?
Wij hebben moeite met rijden met z’n allen , we kunnen het simpelweg niet !
wat lees ik hier allemaal voor een commentaar ongelofelijk!,wat jullie willen is een robot achter t stuur helaas vrachtwagenchauffeurs zijn ook maar mensen en o wat zijn weer heilig,en wat rene betreft hou toch op man ga lkr in tjiepietjappie wonen ben je helemaal alleen op de weg!!! ken je je ook aan niemand ergeren! wordt er zo moe van dat chauffeurs altijd als de zwarte piet worden neergezet,t is altijd ja maar hij laat me er niet tussen met invoegen blabla vind je t gek als je net een lkre afstand heb van een andere vrachtwagen komt er een personewagen invoegen en die moet er tussen terwijl er achter mij ruimte zat is maar nee hij moet er tussen want remmen hebben we een hekel aan gues what wij ook!!
@ Rene

Vrachtwagenbestuurders doen ook gewoon hun werk hoor. Iemand zal toch onze supermarkten moeten bevoorraden. Als je er echt zo’n hekel aan hebt ga dan gewoon met de trein

@ Autoblogredactie

*mompelt iets over een populistisch stukje en gebrek aan inhoud*
@Rob, bedankt dat je bevestigd wat ik schrijf. Zo te lezen ben jij zelf chauffeur. Dan weet je dondersgoed wat ik bedoel. Als je in een combinatie rijdt dan dien je rekening te houden met die extra remweg. Om je omgenoegen te uiten dat iemand graag in zou willen voegen op de snelweg maar jij je vrachtwagen ‘net op een lekkere afstand heb’ vervolgens op twee meter afstand van mijn achterkant gaat rijden dan zou dat als poging tot doodslag gerekend moeten worden. Als de vrachtwachten voor mij immers plotseling moet remmen dan druk je mij finaal plat. Daar wel eens aan gedacht? En de situatie die ik schets is op de A2 oprit vanaf Vinkeveen richting Amsterdam. Daar rijdt nooit een laatste vrachtwagen. Dat gaat gewoon door en als je het niet erg vindt wil ik ook graag gebruik maken van de snelweg. Waarom zou ik ergens moeten gaan wonen omdat jij (en veel collega’s) geen afstand wenst te houden? Houd je aan de regels door voldoende afstand te houden. Ik geef vrachtauto’s ALTIJD de ruimte, helaas zie ik andersom zelden. En als je dat niet kunt opbrengen, misschien moet je dan uit je vrachtwagen stappen en er nooit meer instappen.
en als we dan toch aan t zeiken zijn,nederlandse chauffeurs ijn de best opgeleide chauffeurs van europa zo niet de wereld waar naar gekeken moet worden is naar de oostblokkers die zo van t land geplukt worden en zo in een 40tonner worden gezet daar moet is wat aan gedaan worden die gasten zijn echt levensgevaarlijk en halen t gemiddelde hard omlaag van alle chauffeurs,want ok er gebeuren teveel ongelukken elk ongeluk is er 1teveel das duidelijk maar ze zullen ons nooit vertellen hoeveel er worden veroorzaakt door de goedkope niet opgeleide oostbloktruckers . fin
@Rob: dat ben ik wel met jou eens. De chauffeurs met een PL op hun kentekenplaat slaan alles inderdaad….
@Niek: ze doen gewoon hun werk en dat kan ook gewoon als ze zich aan de regels houden. Het is toch te gek voor woorden dat ik met de trein moet omdat zij zich niet aan de regels houden? Die vracht kan overigens ook met de trein en dan binnen de stadsgrenzen met een vrachtauto.
Ik ben het grotendeels met Jandepandaman en Rob eens.

Daarbij zijn er ook nog een hoop chauffeurs die in het leger hun rijbewijzen hebben gehaald. En daarbij een deel vakbekwaamheid missen.

Ik heb in de afgelopen 3 jaar 250000 [schadevrije] kilometers gereden in een Mercedes Vito busje [laat die vooroordelen aub achterwege].
Daarbij moet ik zeggen dat ik de *slingerende vrachtwagens* die ik tegen ben gekomen nog op beide handen kan tellen.
vervelender zijn die notoire leaserijders/ondernemers die met de instelling rijden dat het *toch niet hun eigen auto is*. En daarom overal lak aan hebben.

En inderdaad, iedereen loopt weer met het infantriele vingertje naar elkaar te wijzen. We kunnen alles en iedereen wel de schuld geven, maar niemand kijkt een keer naar zichzelf. Laat staan dat mensen hun eigen fouten tegenwoordig nog willen/durven erkennen.

Het verkeer is nou eenmaal een spel, en een kwestie van leven en laten leven.
Willen we een gezondere samenleving, dan zullen we daar ook ALLEMAAL aan moeten werken.

Ik zou complete boeken kunnen schrijven, maar ik houd het liever kort op een zondag :P
nog geen 25 % heeft de theorie gehaald op de laatste nationale verkeersquiz.
@rene ja ben zelf chauffeur en wat jij zegt over korte afstand levensgevaarlijk is heb je helemaal gelijk en ja ik denk zkr na over die personenauto tussen de vrachtwagens in heb echt serieus hele heftige ongelukken gezien,als ik daar aan denk echrt kippevel daarom wordt ik juist heel erg kwaad omdat luxewagens er niet aan denken om ons ook ruimte te geven inplaats van andersom als ik mijn knipperlicht uitzet om in te halen moet jij is kijken hoeveel autos mij de ruimte geven om in te halen zijn er echt heeeeel weinig de meeste rijden snel het gat dicht die ik juist nodig heb om in tevoegen als je dat 30x op een dag meemaakt wordt je indd een stukje lomper we zijn allemaal mensen,t is logisch dat ik t van mijn kant bekijk en jij vd jouwe geeft niks hebben allebei een punt,ben er nu klaar mee,mzl
@Glo95,

1. Natuurlijk is het al een deur in trappen die minimaal op een kier staat.
Maar hij (Koos Spee) wilde nagaan in hoeverre grove nalatigheid van de chauffeur de oorzaak is.
Dus als een chauffeur iets over het hoofd ziet, waarom dan?
Dat komt dus door koffiezetten/tv-kijken etc.

2. Ik zag het een minuutje nadat ik gepost had.
Maar ja, geen edit-functie… :D
Weet je wat?
Iedereen met de bakfiets!!!!

Zjeezus waar praten we over zeg- Over pakweg 30-40 jaar kijkt iedereen met zware weemoed terug op deze tijd. Want tegen die tijd zit elk mens achterin en is het enige bewijs een bewijs dat je weet hoe je de autorobot moet bedienen. En dan mag je alleen nog zelf rijden op afgesloten gewatteerde racebanen waar je vooral jezelf of anderen niet meer kunt schaden. En dat doe je dan met voertuigen die volledig milieuneutraal zijn. En al het andere verkeer heeft dan niets meer met menselijke fouten te maken en rijdt met 60kpu veilig en milieupoezelig rond. En dan kunnen we alleen nog de door de opvolger van Koos ingestelde computer de schuld geven van ongelukken en files die niet mogen gebeuren…

En intussen zijn we allemaal fout- Ik ben gisteren nog op een haar na van de sokken gereden door een achterlijke SUV-rijder die zonder op te letten van baan verwisselde terwijl ik al minstens 3 minuten op cruise-control naast hem zat omdat ik niet sneller kon door het verkeer voor ons en echter ons. En ga niet zeggen dat ik dan zichtbaarder moet zijn want ik reed zo’n achterlijke vol met kermislichten behangen Goldwing die toch echt als een zwerende vinger uitsteekt boven de rest… En zo hebben we hier allemaal wel verhalen over andere idioten op de weg. Over vrachtwagenchauffeurs, over zondagsrijders, over te jonge gastjes in te snelle auto’s, over voetbalmammies, over zakenlui, over patsers op opzichtige motorfietsen of op racertjes…….. Noem maar eens 1 groep in het verkeer waar niets op aan te merken valt- De passagiers dan…? Nee, want die leiden de chauffeurs af, dus die zijn ook fout. Verbannen uit de auto die passagiers!!!

Schei toch uit zeg- Inderdaad Johnnyt-jet – Laten we onszelf eerst maar eens kritisch gaan bekijken voor we gaan wijzen naar anderen. En dan bedoel ik incluis Koos- Of rijdt die soms alleen maar met de trein of met chauffeur…..?
@Jandepandaman .. feliciteer me .. ik ben weer een Panda selecta rijker .. vraag me niet waarom .. maar ik er blij mee ..
uitlachen doe je niemand met zo,n ding maar lachen wel ..
@Rob, gelukkig maar. Dan begrijpen wij elkaar toch? Ik woon in Hilversum en daar zijn de straten nou eenmaal smal. Als er een vrachtwagen de bocht moet nemen hoef je niet te denken dat iemand even wacht. Ik doe dat wel (ben heus geen engel hoor…) maar dan wordt er gewoon getoeterd achter je! Maar wat jij schrijft dat als je nooit de ruimte krijgt je lomper wordt begrijp ik best. Maar dat worden de automobilisten ook en zo creeeren we dus samen iets wat niet meer werkt. Ik blijf dus stoïcijns netjes doen in het verkeer maar als ik er dan niet wordt tussengelaten dan neig ik ook te denken dat ik dat niet meer doe.

@Jandepandaman: dit geldt allemaal net zo goed mbt motoren. Natuurlijk zijn er nette motorrijders maar die lijden allemaal onder die paar die niet netjes rijden. ik rij zelf ook motor en als er één vervoermiddel is waar je een probleem hebt qua kwetsbaarheid dan is het wel op de (motor)fiets. Ik hou daar rekening mee. Je gelijk afdwingen op een motor is nogal riskant, dit in tegenstelling tot een vrachtwagenchauffeur. Die is minder kwetsbaar en kan dus makkelijker zijn/haar gelijk halen. Maar dar zit dus wel het grote gevaar. Wat Rob schrijft over ongelukken die hij gezien heeft. Als het fout gaat dan is de schade en het letsel aanzienlijk. Met dat in je achterhoofd zou je je als vrachtwagenchauffeur dus beter wat verantwoordelijker gedragen….

Kortom: we moeten rekening houden met elkaar. Het verkeer wordt steeds drukker en dus wordt dit steeds belangrijker. Files worden veroorzaakt door mensen die vinden dat zij sneller thuis/op het werk moeten zijn dan anderen. Gevolg: geweldige files waar niemand baat bij heeft. En hoe moeilijk is het nou om rekening te houden met elkaar? Geloof me, de reis wordt ook veel relaxter als je je als een heer gedraagt! Amen! ;-)
@Rene- Lees mijn tekst nog eens goed alvorens je zegt dat ik motorrijders buiten dit verhaal zou houden- Ik was als motorrijder ten aanzien van mijn 2wielige broeders en zusters zeer beslist mijn handen beslist niet in onschuld….
@Jandepandaman: dat schrijf ik toch ook helemaal niet?
Weg met Koos Spee.
Dick ten Broeke, Zwolle
Kijk, ik begrijp dat als je van je vrouw geen flikker mag, dat je lekker machtsvertoon uitoefend op de hardwerkende Nederlander, die toch geen tijd heeft om te protesteren. Deze Koos Plee moet als hij lef in zijn balg heeft, lekker bonnetjes gaan uitschrijven in Amsterdam-west voor scooters die opgevoerd zijn, geen helmen etc etc. Bevorderd de VERKEERSVEILIGHEID meneer Plee! Een schijtlaars ben je!
Samen met die eikel Leo de Haas, van “blik in andermans portemonnaie”.. zouden een mooie schietschijf zijn van een lasergun met echte kogels!
Ik heb gezegd!
Dick ten Broeke, Zwolle
Jongens.
Een vervelende bekenning.
Ik loop altijd te kankeren op de nederlandse regering en over de hoge kosten, tot vannacht.
Ons huisje vatte vlam bij de bovenburen. Ik ben nog nooit zo snel uit het bed naar buiten gevlogen als vannacht. Letterlijk door een vonkenregen voor de deur.
Gelukkig is iedereen op tijd gewekt en weg gekomen en was de brandweer snel ter plaatse.
De schade tot onze woning beperkt zich tot waterschade, maar tot nader inzien ben ik dus dakloos.
Ik heb de laptop kunnen redden, dus we kunnen nog internetten. ;)
Punt is dat de opvang en zorg naderhand erg goed geregeld is. En dat ik nu dus gewoon in een hotel zit met vriendin en belangrijkste spullen.
De auto’s stonden gelukkig in de parkeergarage, dus die waren veilig, in tegenstelling tot de auto’s in de straat. Maar ach, op wat rooklongetjes na is iedereen veilig.
Damn.. Nu weet ik weer waarom al die instanties er zijn. :)
@Mx5/rx8owner: klote voor je maar gelukkig is alles goed met jullie en zijn de meeste bezittingen te redden.

Goed punt dat je pas inziet waarvoor die regeltjes, instanties, belastingen en andere ellende nou eigenlijk dienen…. als je er noodgedwongen gebruik van moet maken.

Dhr Spee vind ik een uitzonderlijk irritante en misselijk makende figuur… maar hij doet wel wat hij denkt dat goed is… voor het algemeen belang. Ook al verschillen we meestal als dag en nacht als het gaat om wat dat inhoudt…
Spee wordt dan ook te veel gebruikt om de confrontatie met ons zelf maar niet te hoeven aangaan.
nou ik ben dus chauffeur, en ik heb ook al wat ongevallen meegemaakt in de loop der jaren, maar ondanks ik 170.000km per jaar rijdt voor mijn werk en ook nog eens 30.000 p/j prive heb ik nogsteeds minder ongevallen gehad dan de gemiddelde nederlander die 15.000km pj rijdt

als chauffeur maak je ZEKER 3 a 4x per dag mee dat je gigantisch afgesneden wordt door een personen auto, omdat ze altijd toch nog net die vrachtwagen voorbij willen, of je rijdt op een wegversmalling met file af en ze halen je tot op het laatste moment in gooien hem ervoor en dan kan jij in je ho-ijzers, en als je dan achterop rijdt heb jij als chauffeur niet voldoende afstand gehouden,

en dan heb ik het nog niet eens gehad over het feit dat 50% van de automobilisten niet eens weten hoe het inhaalverbod werkt van vrachtwagens
heel vaak maak je mee, als je in mag halen (tussen 10uur en 15uur op de meeste stukken) dat ze homo gebaren maken (met lichten flitsen) achter me omdat zei menen dat ik niet in mag halen, dan komen ze voorbij snijden ze je af of ze gaan voor je rijden en op hun rem staan.. wat je al helemaal niet moet doen bij een vrachtwagen

zoiezo zal ik een nieuwtje vertelle voor de meeste hier
het remsysteem van een vrachtwagen werkt met luchtdruk, wat een extra rem reactie tijd van 0,8 sec opleverd..

maar de automobilisten moeten vooral zo doorgaan, en die koos spee helemaal, als de chauffeurs 2 dagen hun vrachtwagen thuis laten staan heeft er niemand meer eten,drinken,benzine… wordt tijd dat we dat eens doen, maja dan krijg je weer een stakings verbod van het europees parlement…waar de chauffeurs eigenlijk ook gewoon schijt aan moeten hebben

veel mensen weten niet wat het inhoud.. die vrachtwagen op de snelweg, maar ik kan je vertellen dat het te vergelijken is met het bloed in je lichaam.. als dat niet blijft lopen, houdt het vanzelf op
zoiezo zal ik een nieuwtje vertelle voor de meeste hier
Als dit Nederlands is dan is dat inderdaad nieuw voor mij.
kon je niets beters verzinne om te zegge
@geelhoed: Lollig man.
Het hele stuk is zo geschreven. Als je achter het stuur net zo zit op te letten als in de schoolbankjes dan verbaast het cijfer me niet.

Vertel eens, hoeveel ongevallen in hoeveel kilometers?

Lees de reacties van Ton.
@KLG Trucker: jij schrijft ‘en dan heb ik het nog niet eens gehad over het feit dat 50% van de automobilisten niet eens weten hoe het inhaalverbod werkt van vrachtwagens’. Weet je hoe dat ‘homo’ (????? Vrachtwagenchauffeurs knipperen toch altijd naar elkaar? Zijn dat ALLEMAAL homo’s? Nooit geweten maar weer iets geleerd!) gedrag komt? Omdat vrachtwagen chauffeurs idd vaak, ondanks een inhaalverbod, gewoon inhalen en zo het verkeer verschrikkelijk ophouden. Doe niet net of er engeltjes op de weg bestaan KLG Trucker…… Jij weet als geen ander dat je de regels met grote regelmaat aan de laars lapt. Als er dan iemand als Spee iets over zegt dan ben je pissed. Dat is toch tegen beter weten in…. kom op hoor…. het snijden van vrachtwagen is net zo slecht als het gesneden worden door een vrachtwagen (als het al bewust is want tijdens het opwarmen van het broodje worst in de magnetron pak je af en toe een halve rijbaan mee waar een automobilist of motorrijder zich de klere schrikt…….. Nogmaals, iedereen maakt fouten maar iemand die porfessioneel deelneemt aan het verkeer met een grote vrachtwagen zou zich wat verantwoordelijker moeten gedragen….
@wOoOdy.

Bedankt. :)

Ik ben nog niet helemaal van de schrik bij gekomen, maar ik ben uiteraard blij dat iedereen ongedeerd is.
Materiaal is vervelend maar vervangbaar. ;)

Er had maar 1 factor verkeerd hoeven gaan en we hadden er niet meer geweest. Dus het was best een close call. :shock:

Ik vraag mij af hoe het in het buitenland geregeld is met soortgelijke gevallen. Ik vermoed dat het vies tegen valt. :roll:

Ik ben de betrokken instanties in ieder geval erg dankbaar voor hun hulp.
@mx5/rx8owner: dat is schrikken zeg…. lijkt mij echt waanzinnig eng…. Heb ooit naast mijn uitbrandende auto gestaan die vandaaltjes hadden aangestoken. Dat is dan buiten maar in je juis…brrrr…. Maar goed dat de instanties idd zo goed werken anders hadden we wellicht geen mx5/rx8owner meer gehad…..

En sterkte met het verwerken…. ik slaap sinds die tijd gewoon minder vast. Heeft toch meer impact dan je zou denken, houd daar rekening mee!
@Rene.

Jij ook bedankt. :)

Ons overleven heeft meer met andere pandbewoners te maken dan met de hulpinstanties. Wel hebben zij de schade beperkt en goede nazorg geboden.

In slaap vallen gaat wat moeizaam. Maar de afgelopen dagen eisen hun tol, dus als ik slaap, lig ik in coma. ;)
Maar ik zal dit niet snel vergeten. :roll:
@mx5rx8 .. had je voor dat geld wat je hebt betaald aan overheidsinstanties niet beter een hotel kunnen kopen ??
@lincoln.

Achteraf gezien… Misschien wel ja. :?

Het had een hoop ellende kunnen schelen.
We zijn nu al drie dagen aan het bellen en regelen door de nadelige kant van Nederland. De ellenlange bureaucratie en miscommunicatie van verschillende partijen. :roll:
Elkaar de zwarte piet toespelen is niet zo moeilijk. Rekening houden met elkaar in het verkeer, dat is pas moeilijk ervaar ik elke dag. Automobilisten die geen vrachtwagenrijbewijs hebben, kun je niet verwijten dat ze geen begrip hebben voor vrachtwagenchauffeurs. Immers ze hebben tijdens de rijles nooit geleerd om te gaan met grote voertuigen in het verkeer. In de UK is dat heel anders, de Nederlandse chauffeurs rijden dan ook graag in de UK, omdat daar de Engelse automobilisten meestal wel rekening met hun houden. Dat wordt ze namelijk geleerd in de UK.

Onderzoeksrapporten geven wel een aardig beeld van wat er op onze wegen gebeurd, maar de cijfers kunnen altijd op verschillende manieren uitgelegt worden.

Kijk maar eens op http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?toc=%2FNederlands%2FOngevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers

Op die site kun je allerlei statistische gegevens naar boven halen. Omdat je deze cijfers op diverse manieren kunt combineren, krijg je ook verschillende uitslagen. Vandaar de uitspraak “papier liegt niet”.
@Pim, Dat is inderdaad de bron van de cijfers die Ton geeft.
De Wetgever zegt hierover
Wist je dat Koos Spee de eninge beveiligde nederlandse officier (politie agent) is.
Zou ie ivm z`n leeftyd al de 5 jarige rijtest voor bejaarden moeten doen ??
Anyway de wetgever zegt `t, dus hij heeft makkelijk praten.
Sommige van de bovenstaande reacties maakten duidelijk dat hij nu echt moet verdwijnen, `n auto ongeluk lijkt mij dan ook `t meest gepast.
Greetzzzzzzzz,

Frontaaltje
Ik kan mij in de bovengenoemde reacties tot op zekere mate wel inleven maar de wetgever is hier duidelijk over en het beledigen van een ambtenaar (ook al is hij zo gehaat als ik) heeft ook/meer rechten.
Dus alle bovenstaande reacties zullen worden onderzocht en de IP nummers worden nagetrokken om bekeuringen (beledeging ambtenaar in functie 440,= euro) toe te kunnen sturen.
Het JICB zal binnen 6 weken contact met U opnemen,
Met vriendelijke groet,

Mr. Koos Spee
Late reactie:

Maar deze kneus heeft inmiddels ook een dik betaalde ‘promotie’ achter de rug. Waar kan dat nog: blunder op blunder stapelen, keer op keer betrapt worden op leugens en vervolgens weggepromoveerd worden?

Eén keer raden is voor de meesten genoeg: De overheid van bananenrepubliek Nederland!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).